Tarina henkisyydestä ja matkasta taivaan isän luo maanpäällä.

  • Viestiketjun aloittaja 9mmmm
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
".....Mainitut yksityisten hyväntekijäin toimesta syntyneet koululaitokset olivat tietenkin huomattavia paikallisina sivistystekijöinä, oman toimintansa kautta. Mutta niiden välillinen vaikutus ulottui paljon laajemmalle. Ne olivat yllykkeitä muille kansansivistyksen harrastajille ja esikuvia kansanopetuslaitoksia järjestettäessä muuallakin maassamme sekä 1840-luvulla että vielä myöhemminkin. Mm. Ahlmanin koulujen vaikutus on selvästi nähtävissä ja ulottuu ainakin kolmen vuosikymmenen yli. Niiden 1839 vahvistettu ohjesääntö jaettiin papistolle, Tarvitsee vain silmätä esimerkiksi Orisbergin ja Taalintehtaan ruukirrkoulujen, Sasslinin ja Tegelstenin koulujen, Ikaalisten, Urjalan ja Kemiön pitäjänkoulujen tai Porin ja Sääksmäen kansakoulujen ohjesääntöjä huomatakseen, että ne ovat syntyneet. Ahlmanin koulujen mainitun ohjesäännön pohjalla. Tämä ei ollut ihme. Olihan tuo ohjesääntö kahden niin arvovaltaisen elimen kuin Turun tuomiokapitulin ja Suomen Talousseuran yhteistyön tulos. Edellä suoritettu erilaisten koulutyyppien tarkastelu osoittanee, kuinka laaja, kuinka monin eri tavoin sekä kaupungeissa että maaseudullamme 'kansanopetuksen rintama puheena olevana aikakautena pystyi etenemään ja kuinka virkeätä nousukautta 1840-luku tällä alalla merkitsee"---edellisessä postauksessa se linkki tekstiin. Tuosta aiheesta kiinnostais tietää enemmän:geek:.
 
vierailija
Ongelmahan on se, että oppien mukaan pitää ymmärtää ja rakastaa kaikkia. Silti kyseisessä kirjassa syydetään tuollaisia haukkumisia ja nimittelyjä. Sehän on täysin asiatonta eikä kerro minkäänlaisesta lähimmäisen rakkaudesta.
Jumala loi meidät omaksi kuvakseen. Eli Hänellä on tunteet kuten meilläkin. Et ymmärrä joko tarkoituksella tai tahattomasti, että nimenomaan uskonnollisuutta Jeesus vastusti, ja vastustaa edelleen. Ei ketään pelasta se, että joku pappi loikuu joitain alttarilla, vain ja ainoastaan Pojan kautta pääsee Isän luokse. Se jolla on POika, on myös Isä. Joka tunnustaa Jeesuksen ihmisten edessä, hänet myös Jumala tunnustaa.
Ajattelepa asiaa vaikka näin, että jos naapurin lapset tulisivat sinulle äitinä, tai isänä syyttämään, että et ole antanut minull ruokaa, et ole ostanut minulle vaatteita, et ole antanut minulle autoa, vaikka olen pyytänyt sitä sinulta. Et ole ottanut syliin, et ole sitonut haavojani, kun kaaduin kotonani. Naapurin isän kuuluu pitää huolta omista lapsistaan. On aivan turha huutaa, miksi teit minulle tämän, jos kerran et ole tuon isän lapsi.

Kun olet kerran lukenut raamatun kannesta kanteen useamman kerran, niin muistat myös kertomuksen viinitarhasta:
33 Kuulkaa toinen vertaus: Oli perheenisäntä, joka istutti viinitarhan ja teki aidan sen ympärille ja kaivoi siihen viinikuurnan ja rakensi tornin; ja hän vuokrasi sen viinitarhureille ja matkusti muille maille.
34 Ja kun hedelmäin aika lähestyi, lähetti hän palvelijoitansa viinitarhurien luokse perimään hänelle tulevat hedelmät.
35 Mutta viinitarhurit ottivat kiinni hänen palvelijansa; minkä he pieksivät, minkä tappoivat, minkä kivittivät.
36 Vielä hän lähetti toisia palvelijoita, useampia kuin ensimmäiset; ja näille he tekivät samoin.
37 Mutta viimein hän lähetti heidän luokseen poikansa sanoen: 'Minun poikaani he kavahtavat'.
38 Mutta kun viinitarhurit näkivät pojan, sanoivat he keskenänsä: 'Tämä on perillinen; tulkaa, tappakaamme hänet, niin me saamme hänen perintönsä'.
39 Ja he ottivat hänet kiinni ja heittivät ulos viinitarhasta ja tappoivat.
40 Kun viinitarhan herra tulee, mitä hän tekee noille viinitarhureille?"
41 He sanoivat hänelle: "Nuo pahat hän pahoin tuhoaa ja vuokraa viinitarhan toisille viinitarhureille, jotka antavat hänelle hedelmät ajallansa".

Ja vielä lopuksi. Jeesus puhui monin vertauskuvin kansalle, mutta selitti ne opetuslapsille tarkemmin. Aivan samoin on nyt. Meillä on kaikilla raamattu saatavilla, mutta vain Jeesuksen kautta se avautuu.
 
vierailija
Suuttuminen, turhautuminen ja ärsyyntyminen on ihan ok tuntemuksia.
Toisen peloille nauraminen, avunpyynnön ohittaminen ja jonkun epäonnelle nauraminen on ilkeämielistä kiusaamista. Se on täysin eri asia, kuin olla suuttunut tai ärsyyntynyt.
Irroitat taas jakeet asiayhteydestä. Jos avioparista toisella on suhteita avioliiton ulkopuolle, niin tuskin tuon avioparin toinen osapuoli on mitenkään halukas auttamaan aviorikoksen tehnyttä. Tietenkin, kun tämä katuu, pyytää anteeksi ja huom! muutaa käyttäytymistään siksi, että rakastaa ja haluaa tehdä toiselle hyvää, niin saa anteeksi ja voidaan aloittaa uudelleen.
Raamattu perustuu liittoon ihmisen ja Jumalan välillä. Liitossa osapuolet ovat vastuussa omissa teoistaan, miten ne vaikuttavat toiseen osapuoleen. Jos teen hyvää toiselle, saan hyvää. Mutta jos rikon liiton, niin mien sitten?
Ei raamattu puhu siitä, että voimme lää miten haluamme, ja Jumalan on siunattava minun tekoni, olivatpa ne mitä hyvänsä. Juuri tuon käsityksen takia ollaan niin loukkaantuneita sitten Jumalaan, tämän kun pitäisi auttaa, vaikka olsin ryöstämässä pankkia, avioliiton ulkopuolisessa seksisuhteessa tai varastamassa autoa.
Vain typerä ihminen kuvittelee asian olevan noin, ja syyttää Jumalaa siitä, että pankin hälytyskellot soi, ja poliisit tulivat paikalle, tai aviomies tulikin seksiaktin aikana kotiin, tai siitä, että avastamansa auton ovet eivät auenneetkaan ja hälytin ehti laueta tuoden vartijan paikalle.
 
9mmmm
Irroitat taas jakeet asiayhteydestä. Jos avioparista toisella on suhteita avioliiton ulkopuolle, niin tuskin tuon avioparin toinen osapuoli on mitenkään halukas auttamaan aviorikoksen tehnyttä. Tietenkin, kun tämä katuu, pyytää anteeksi ja huom! muutaa käyttäytymistään siksi, että rakastaa ja haluaa tehdä toiselle hyvää, niin saa anteeksi ja voidaan aloittaa uudelleen.
Raamattu perustuu liittoon ihmisen ja Jumalan välillä. Liitossa osapuolet ovat vastuussa omissa teoistaan, miten ne vaikuttavat toiseen osapuoleen. Jos teen hyvää toiselle, saan hyvää. Mutta jos rikon liiton, niin mien sitten?
Ei raamattu puhu siitä, että voimme lää miten haluamme, ja Jumalan on siunattava minun tekoni, olivatpa ne mitä hyvänsä. Juuri tuon käsityksen takia ollaan niin loukkaantuneita sitten Jumalaan, tämän kun pitäisi auttaa, vaikka olsin ryöstämässä pankkia, avioliiton ulkopuolisessa seksisuhteessa tai varastamassa autoa.
Vain typerä ihminen kuvittelee asian olevan noin, ja syyttää Jumalaa siitä, että pankin hälytyskellot soi, ja poliisit tulivat paikalle, tai aviomies tulikin seksiaktin aikana kotiin, tai siitä, että avastamansa auton ovet eivät auenneetkaan ja hälytin ehti laueta tuoden vartijan paikalle.
tai sitten taivaan isä haluaa että kerrot jo suhteen alussa että muitakin ihmisiä voi liittyä teidän touhuihinne mukaan joka taas lisää itsevarmuutta ja kaikkea muuta mukavaa. aivan sitten kun ei ole rahaa häviää pankkiryöstönkin tarve joka traumatisoi ryöstettäviä eli miksi puhut rahasta hyveenä joka onkin pahe joka aiheuttaa pahaa kaikille? eli mitä tästä opimme jos rajoittaa itseänsä joutuu aina ongelmiin jos seksin harrastimen muiden kanssa ei oel enään suhteessa ongelma niin sitäkään ei tarvitse enään taivaan isältä kysyä ja pikku ongelmat katoaa.

hauskin juttu oli muuten se että kun jumala on kiukkuinen niin hän on railakas haha
ei jumala ei pikkusista nillitä ja on stooalainen viilipytty mitä siitkin tulisi jos taivaan isä kiukuttelisi kuin pikkulapsi niinkuin ihmiset ei mitään järkeä. hän on taas monipuolinen muissa jutuissa kuten siinä koska ihmiset vapautuvat omasta epävarmuudestaan ja tulevat rohkeammiksi kaikilla elämän osa alueilla. koska silloin ja vain silloin hänkin saa rauhan pikkumaisilta höpötyksiltä .
 
vierailija
tai sitten taivaan isä haluaa että kerrot jo suhteen alussa että muitakin ihmisiä voi liittyä teidän touhuihinne mukaan joka taas lisää itsevarmuutta ja kaikkea muuta mukavaa. aivan sitten kun ei ole rahaa häviää pankkiryöstönkin tarve joka traumatisoi ryöstettäviä eli miksi puhut rahasta hyveenä joka onkin pahe joka aiheuttaa pahaa kaikille? eli mitä tästä opimme jos rajoittaa itseänsä joutuu aina ongelmiin jos seksin harrastimen muiden kanssa ei oel enään suhteessa ongelma niin sitäkään ei tarvitse enään taivaan isältä kysyä ja pikku ongelmat katoaa.

hauskin juttu oli muuten se että kun jumala on kiukkuinen niin hän on railakas haha
ei jumala ei pikkusista nillitä ja on stooalainen viilipytty mitä siitkin tulisi jos taivaan isä kiukuttelisi kuin pikkulapsi niinkuin ihmiset ei mitään järkeä. hän on taas monipuolinen muissa jutuissa kuten siinä koska ihmiset vapautuvat omasta epävarmuudestaan ja tulevat rohkeammiksi kaikilla elämän osa alueilla. koska silloin ja vain silloin hänkin saa rauhan pikkumaisilta höpötyksiltä .
Edelleenkin sinun isäsi ei ole sama kuin raamatun Jumala. Sinun isäsi varmasti hyväksyy ryhmäseksiä ja muuta "mielenkiintoista", mutta me puhumme eri isistä edelleen.
Aviovuode on pidettävä pyhänä, siihen ei mahdu kolmansia pyöriä.
 
vierailija
niin että uskomisesta seuraa jotain hyvää, asiat ei uskomalla muutu suuntaan tai toiseen.
sinäkin käytät uskoasi joka päivä. Kun istut tuolille, uskot että se kestää jne. Usko=luja luottamus siihen mitä toivotaan, ojentautumista sen mukaan mikä ei näy. Usko ja uskottelu on eri asioita. Ja uskosta on turha kiistellä, sillä sehän on uskon asia!
Itse asiassa uskosta olisikin parempi käyttää sana luottamus. Minä luotan siihen, että jokin asia on niin kuin se on.
 
vierailija
sinäkin käytät uskoasi joka päivä. Kun istut tuolille, uskot että se kestää jne. Usko=luja luottamus siihen mitä toivotaan, ojentautumista sen mukaan mikä ei näy. Usko ja uskottelu on eri asioita. Ja uskosta on turha kiistellä, sillä sehän on uskon asia!
Itse asiassa uskosta olisikin parempi käyttää sana luottamus. Minä luotan siihen, että jokin asia on niin kuin se on.
Mutta käytännössä jos jalat jäätyy, ei sun elämässä uskokaan auta! Itse täytyy ymmärtää pitää itsensä lämpimänä, oli se sitten karvat siitä turkista tai se turkki, jos sulla ei ole otukselle ruokaa tarjolla. Jotakin täytyy siis itse tehdä, esimerkiksi:
http://areena.yle.fi/1-3030105
Mut kun sen nahkan otat, loppuu samala maito:barefoot:
 
vierailija
Mutta käytännössä jos jalat jäätyy, ei sun elämässä uskokaan auta! Itse täytyy ymmärtää pitää itsensä lämpimänä, oli se sitten karvat siitä turkista tai se turkki, jos sulla ei ole otukselle ruokaa tarjolla. Jotakin täytyy siis itse tehdä, esimerkiksi:
http://areena.yle.fi/1-3030105
Mut kun sen nahkan otat, loppuu samala maito:barefoot:
Ihmiselle on annettu järki, ettei se edes mene niin pitkälle että jäädyttäisi jalkansa. Pitää suojautua ennen kuin ne jäätyy.
Tuo on juuri niin tyypillistä, että uskova ihminen istuu päivät kotona, kun hän haluaa maitoa, niin rukoilee että maitopurkki ilmestyy pöydälle, niinkö?
 
vierailija
se on hyvä että isäsi hyväksyy rahan joka luo kurjuutta maailmalle mutta nillittä äseksistä D:
Ja seksikö ei tuo kurjuutta? Lapsiprostituutio, särkyneet perheet, seksiorjat, raiskaus sodankäynnin välineenä?
Kahden aikuisen seksi on Jumalan tahdon mukaista, hoitelevat he sitten aktinsa miten haluavat. Miksi uskovaisten seksi olisi jotenkin epätyydyttävää vain siksi, että ei voi harrastaa ryhmäseksiä?
 
9MM
mikä siinä oli vaikeeta aikuiset osaa kyllä itse puhua mitä haluaa ja jos kummatkin haluaa niin ei se ole ssynti sitten on eri asia jos suhde on vvajavainen kuten tuo lapsiprostituutio joka on pakon sanelemaa.

väitinkö että kirkkouskovaisten seksi olisi jotenkin huonompaa. mutta olette tehneet siitä syntistä jos jotenkin muuten ja sitten itekette taivaan isälle jos joku menee vieraisiin yleensä vierisiin meno on merkkinä epärehellisyydestä . mutta jos parisuhteen alussa vaikka kertoo että kunhan teemme kaikki yhdessä monekaan kanssa oleminen ei haittaa ja näin ei tule siitäkään asiasta enään nillitettyä kun se "pettämisen" ongelma on jo suhteessa poistettu.

asia on yksi selitteinen niinkuin taivaan isäni . joko teet pahaa tai hyvää. jos olet täysin alaston suhteessa itseesi ja muihin olet vapaa. se joka itseään estää se samalla taivaan isän sulel näyttämää tietä blokkaa
 
vierailija
mikä siinä oli vaikeeta aikuiset osaa kyllä itse puhua mitä haluaa ja jos kummatkin haluaa niin ei se ole ssynti sitten on eri asia jos suhde on vvajavainen kuten tuo lapsiprostituutio joka on pakon sanelemaa.

väitinkö että kirkkouskovaisten seksi olisi jotenkin huonompaa. mutta olette tehneet siitä syntistä jos jotenkin muuten ja sitten itekette taivaan isälle jos joku menee vieraisiin yleensä vierisiin meno on merkkinä epärehellisyydestä . mutta jos parisuhteen alussa vaikka kertoo että kunhan teemme kaikki yhdessä monekaan kanssa oleminen ei haittaa ja näin ei tule siitäkään asiasta enään nillitettyä kun se "pettämisen" ongelma on jo suhteessa poistettu.

asia on yksi selitteinen niinkuin taivaan isäni . joko teet pahaa tai hyvää. jos olet täysin alaston suhteessa itseesi ja muihin olet vapaa. se joka itseään estää se samalla taivaan isän sulel näyttämää tietä blokkaa
Ensinnäkään en ole kirkkouskovainen, en edes kuulu kirkkoon enää, ja toisekseen eivät kaikki ns. maalliset paritkaan hyväksy ryhmäseksiä. Kuka on tehnyt seksistä syntiä? Onko mitään parempa tai kauniimpaa kuin kahden toisiaan rakastavan aikuisen seksi, jossa voi ilmaista itseään toiselle kaikin tavoin. Miksi ryhmäseksi on se suurin täyttymys? Se on vain sinun mielipiteesi, en usko, että suurinkaan osa pareista haluaisi seksisuhteeseensa useampia henkilöitä.
Puhut taivaan isästä ja ryhmäseksistä samassa lauseessa, eli ei ole sama isä meillä.
Jos on tarve pettää toista puolta, niin silloin vika on jossain muussa. Ehkäpä lapsuuden kokemuksista, hylkäämisestä yms. Tätä täytyy sitten paikata silä, että hakee mahdollisimman paljon seksiseuraa, mahdollisimman monen kanssa, ja mahdollsimman "räikesäti". Lopputulos vaan yleensä on se, että rikkoo tuossa toiminnassaan vain itsensä.
 
vierailija
Kissa herätti yöllä...
Olenko mä sanonut että Jumalan uhmaaminen on järkevää? Ei, se on uhkarohkeaa tai tyhmänrohkeaa, koska siinä ihminen kietoo koko ajan itseään vastapuolen eli sielunvihollisen pauloihin. Olo on reteä ja uhmakas kuin aitauksesta karanneella pässillä, mutta ihminen ei näe mihin vaaraan itsensä asettaa kun lähtee Jumalan luota kauemmas. Siellä toisella puolella on sielunvihollinen vastassa.

Kirjoitin varmaan epäselvästi....Kirjoitin siltä varalta jos joku ahdistuu Jumalan suuttumisesta ja pottuilusta ja miettii "Jumalan suuttumus ei tue mielenterveyttä, ei semmoinen jumala voi olla hyvä joka suuttuu ja jopa pottuilee meille", niin vastaan että hyvä, armeliaskin Jumala osaa olla äkäinen.

Ja se on ihan oikein meille silloin kun uhmataan Jumalaa. Jumala ei ole äkäinen jollekin masentuneelle ja synneistään tuskailevalle, vaan rehvakkaille ja ylpeille pöljäkkeille. :rolleyes:
Ei se nyt kovin vaarallista voi olla, kun sinäkin teet syntiä ihan tietoisesti koko ajan ja "kiedot itseäsi sielunvihollisen pauloihin" ja rehvakkaasti kerrot siitä täällä. Ja silti koet olevasi siinä asemassa, että voit tuomita ja arvostella muita.
 
Irroitat taas jakeet asiayhteydestä. Jos avioparista toisella on suhteita avioliiton ulkopuolle, niin tuskin tuon avioparin toinen osapuoli on mitenkään halukas auttamaan aviorikoksen tehnyttä. Tietenkin, kun tämä katuu, pyytää anteeksi ja huom! muutaa käyttäytymistään siksi, että rakastaa ja haluaa tehdä toiselle hyvää, niin saa anteeksi ja voidaan aloittaa uudelleen.
Raamattu perustuu liittoon ihmisen ja Jumalan välillä. Liitossa osapuolet ovat vastuussa omissa teoistaan, miten ne vaikuttavat toiseen osapuoleen. Jos teen hyvää toiselle, saan hyvää. Mutta jos rikon liiton, niin mien sitten?
Ei raamattu puhu siitä, että voimme lää miten haluamme, ja Jumalan on siunattava minun tekoni, olivatpa ne mitä hyvänsä. Juuri tuon käsityksen takia ollaan niin loukkaantuneita sitten Jumalaan, tämän kun pitäisi auttaa, vaikka olsin ryöstämässä pankkia, avioliiton ulkopuolisessa seksisuhteessa tai varastamassa autoa.
Vain typerä ihminen kuvittelee asian olevan noin, ja syyttää Jumalaa siitä, että pankin hälytyskellot soi, ja poliisit tulivat paikalle, tai aviomies tulikin seksiaktin aikana kotiin, tai siitä, että avastamansa auton ovet eivät auenneetkaan ja hälytin ehti laueta tuoden vartijan paikalle.
En irrota mitään asiayhteydestä. Näyttää enemmän sille, että sulla menee kaikki olellinen ja merkityksellinen ohi, kun yrität selittää... jotain?

Minä rakastan poikaani ja tytärtäni syvästi. He eivät aina tule tekemään elämässään minun toivomiani valintoja, mutta minä rakastan heitä silti. Heidän ei edes tarvitse pyytää anteeksi, jotta olisi oikeutettuja rakkauteeni.
Minä rakastan lapsiani tekivätpä he mitä tahansa enkä lähettäisi heitä ikinä ikuiseen kiirastuleen.

Olen ymmärtänyt, että raamatun mukaan olemme kaikki jumalan LAPSIA, emme puolisoita.

Mitä tulee liittoon, niin se on aivan eri asia. Liiton olen solminut tietyin ehdoin ja sen sopimuksen voin irtisanoa, jos jompikumpi ei noudata sovittuja pelisääntöjä.
 
Jumala loi meidät omaksi kuvakseen. Eli Hänellä on tunteet kuten meilläkin. Et ymmärrä joko tarkoituksella tai tahattomasti, että nimenomaan uskonnollisuutta Jeesus vastusti, ja vastustaa edelleen. Ei ketään pelasta se, että joku pappi loikuu joitain alttarilla, vain ja ainoastaan Pojan kautta pääsee Isän luokse. Se jolla on POika, on myös Isä. Joka tunnustaa Jeesuksen ihmisten edessä, hänet myös Jumala tunnustaa.
Ajattelepa asiaa vaikka näin, että jos naapurin lapset tulisivat sinulle äitinä, tai isänä syyttämään, että et ole antanut minull ruokaa, et ole ostanut minulle vaatteita, et ole antanut minulle autoa, vaikka olen pyytänyt sitä sinulta. Et ole ottanut syliin, et ole sitonut haavojani, kun kaaduin kotonani. Naapurin isän kuuluu pitää huolta omista lapsistaan. On aivan turha huutaa, miksi teit minulle tämän, jos kerran et ole tuon isän lapsi.

Kun olet kerran lukenut raamatun kannesta kanteen useamman kerran, niin muistat myös kertomuksen viinitarhasta:
33 Kuulkaa toinen vertaus: Oli perheenisäntä, joka istutti viinitarhan ja teki aidan sen ympärille ja kaivoi siihen viinikuurnan ja rakensi tornin; ja hän vuokrasi sen viinitarhureille ja matkusti muille maille.
34 Ja kun hedelmäin aika lähestyi, lähetti hän palvelijoitansa viinitarhurien luokse perimään hänelle tulevat hedelmät.
35 Mutta viinitarhurit ottivat kiinni hänen palvelijansa; minkä he pieksivät, minkä tappoivat, minkä kivittivät.
36 Vielä hän lähetti toisia palvelijoita, useampia kuin ensimmäiset; ja näille he tekivät samoin.
37 Mutta viimein hän lähetti heidän luokseen poikansa sanoen: 'Minun poikaani he kavahtavat'.
38 Mutta kun viinitarhurit näkivät pojan, sanoivat he keskenänsä: 'Tämä on perillinen; tulkaa, tappakaamme hänet, niin me saamme hänen perintönsä'.
39 Ja he ottivat hänet kiinni ja heittivät ulos viinitarhasta ja tappoivat.
40 Kun viinitarhan herra tulee, mitä hän tekee noille viinitarhureille?"
41 He sanoivat hänelle: "Nuo pahat hän pahoin tuhoaa ja vuokraa viinitarhan toisille viinitarhureille, jotka antavat hänelle hedelmät ajallansa".

Ja vielä lopuksi. Jeesus puhui monin vertauskuvin kansalle, mutta selitti ne opetuslapsille tarkemmin. Aivan samoin on nyt. Meillä on kaikilla raamattu saatavilla, mutta vain Jeesuksen kautta se avautuu.
En nyt ymmärrä miten naapurin lapsi liittyy tähän asiaan.
Käsittääkseni me olemme kaikki raamatun mukaan Jumalan lapsia ja hän on meidät luonut, joten miten niin naapurin lapsia?

Jännä, ettet kykene irrottamaan tunteita ja niiden ilmaisua kiusaamisesta, piinaamisesta ja rääkkäämisestä.
Minusta on ok ilmaista, että käytöksesi suututtaa minua. Minusta ei ole oikein siitä syystä nauraa epäonnellesi tai ivata pelkojasi.
Ymmärrätkö eron?
 
Viimeksi muokattu:
Edelleenkin sinun isäsi ei ole sama kuin raamatun Jumala. Sinun isäsi varmasti hyväksyy ryhmäseksiä ja muuta "mielenkiintoista", mutta me puhumme eri isistä edelleen.
Aviovuode on pidettävä pyhänä, siihen ei mahdu kolmansia pyöriä.
Sanoo kuka?
Se tyyppi, joka nauraa sinun epäonnellesi?
Se, joka kieltää vammaisilta ihmisoikeudet?
Se, jonka mielestä on oikein kivittää raiskattu nainen, koska tämä ei selkeästikkään huutanut apua riittävän lujaa?
 
vierailija
En irrota mitään asiayhteydestä. Näyttää enemmän sille, että sulla menee kaikki olellinen ja merkityksellinen ohi, kun yrität selittää... jotain?

Minä rakastan poikaani ja tytärtäni syvästi. He eivät aina tule tekemään elämässään minun toivomiani valintoja, mutta minä rakastan heitä silti. Heidän ei edes tarvitse pyytää anteeksi, jotta olisi oikeutettuja rakkauteeni.
Minä rakastan lapsiani tekivätpä he mitä tahansa enkä lähettäisi heitä ikinä ikuiseen kiirastuleen.

Olen ymmärtänyt, että raamatun mukaan olemme kaikki jumalan LAPSIA, emme puolisoita.

Mitä tulee liittoon, niin se on aivan eri asia. Liiton olen solminut tietyin ehdoin ja sen sopimuksen voin irtisanoa, jos jompikumpi ei noudata sovittuja pelisääntöjä.
Raamattu perustuu nimenomaan liittoon, myös siellä on ehdot, ja nimenomaan Jumalan ja ihmisen välistä liittoa kuvataan raamatussa avioliitolla.
Eivät kaikki ole automaattisesti Jumalan lapsia, mistä olet saanut sellaista päähäsi? Raamatussahan nimenomaan sanotaan, että me itse valitsemme.
Ketkä ovat Jumalan lapsia, tässä muutama kohta:

Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.

Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;

Olkaa siis Jumalan seuraajia, niinkuin rakkaat lapset,
2ja vaeltakaa rakkaudessa, niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle "suloiseksi tuoksuksi".
Mutta haureutta ja minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako teidän keskuudessanne-niinkuin pyhien sopii-
Älköön myös rivoutta tai tyhmää lorua tai ilvehtimistä, jotka ovat sopimattomia, vaan paremmin kiitosta.
Sillä sen te tiedätte ja tunnette, ettei yhdelläkään haureellisella eikä saastaisella eikä ahneella-sillä hän on epäjumalanpalvelija-ole perintöosaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnassa.
Älköön kukaan pettäkö teitä tyhjillä puheilla, sillä semmoisten tähden kohtaa Jumalan viha tottelemattomuuden lapsia;
Älkää siis olko niihin osallisia heidän kanssaan.
Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa. Vaeltakaa valkeuden lapsina
-sillä kaikkinainen hyvyys ja vanhurskaus ja totuus on valkeuden hedelmä-
ja tutkikaa, mikä on otollista Herralle;
Älköönkä teillä olko mitään osallisuutta pimeyden hedelmättömiin tekoihin, vaan päinvastoin nuhdelkaakin niistä.
Sillä häpeällistä on jo sanoakin, mitä he salassa tekevät;
mutta tämä kaikki tulee ilmi, kun valkeus sen paljastaa, sillä kaikki, mikä tulee ilmi, on valkeutta.
Sentähden sanotaan: "Heräjä sinä, joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus sinua valaisee!"
Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat,
ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha.
Älkää sentähden olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on.

1 Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon.
2 Ja moni on seuraava heidän irstauksiaan, ja heidän tähtensä totuuden tie tulee häväistyksi;
3 ja ahneudessaan he valheellisilla sanoilla kiskovat teistä hyötyä; mutta jo ammoisista ajoista heidän tuomionsa valvoo, eikä heidän perikatonsa torku.
4 Sillä ei Jumala säästänyt enkeleitä, jotka syntiä tekivät, vaan syöksi heidät syvyyteen, pimeyden kuiluihin, ja hylkäsi heidät tuomiota varten säilytettäviksi.
5 Eikä hän säästänyt muinaista maailmaa, vaikka varjelikin Nooan, vanhurskauden saarnaajan, ynnä seitsemän muuta, vaan antoi vedenpaisumuksen tulla jumalattomain maailman päälle.
6 Ja hän poltti poroksi Sodoman ja Gomorran kaupungit ja tuomitsi ne häviöön, asettaen ne varoitukseksi niille, jotka vastedes jumalattomasti elävät.
7 Kuitenkin hän pelasti hurskaan Lootin, jota rietasten vaellus irstaudessa vaivasi;
8 sillä asuessaan heidän keskuudessansa tuo hurskas mies kiusaantui hurskaassa sielussaan joka päivä heidän pahain tekojensa tähden, joita hänen täytyi nähdä ja kuulla.
9 Näin Herra tietää pelastaa jumaliset kiusauksesta, mutta tuomion päivään säilyttää rangaistuksen alaisina väärät,
10 ja varsinkin ne, jotka lihan jäljessä kulkevat saastaisissa himoissa ja ylenkatsovat herrauden. Nuo uhkarohkeat, itserakkaat eivät kammo herjata henkivaltoja,
11 vaikka enkelitkään, jotka väkevyydeltään ja voimaltaan ovat suuremmat, eivät lausu heitä vastaan herjaavaa tuomiota Herran edessä.
12 Mutta niinkuin järjettömät, luonnostaan pyydystettäviksi ja häviämään syntyneet eläimet, niin joutuvat myös nämä, kun herjaavat sitä, mitä eivät tunne, häviämään omaan turmelukseensa,
13 saaden vääryyden palkan; he pitävät nautintonaan elää päivänsä hekumassa; he ovat tahra-ja häpeäpilkkuja; he herkuttelevat petoksissaan, kemuillessaan teidän kanssanne;
14 heidän silmänsä ovat täynnä haureutta eivätkä saa kylläänsä synnistä; he viekoittelevat horjuvia sieluja, heillä on ahneuteen harjaantunut sydän; he ovat kirouksen lapsia.
15 He ovat hyljänneet suoran tien, ovat eksyneet ja seuranneet Bileamin, Beorin pojan, tietä, hänen, joka rakasti vääryyden palkkaa,
16 mutta sai rikkomuksestaan ojennuksen: mykkä juhta puhui ihmisen äänellä ja esti profeetan mielettömyyden.
17 Sellaiset ovat vedettömiä lähteitä ja myrskytuulen ajamia hattaroita, ja pimeyden synkeys on heille varattu.
18 Sillä he puhuvat pöyhkeitä turhuuden sanoja ja viekoittelevat lihan himoissa irstauksilla niitä, jotka tuskin ovat päässeet eksyksissä vaeltavia pakoon,
19 ja lupaavat heille vapautta, vaikka itse ovat turmeluksen orjia; sillä kenen voittama joku on, sen orja hän on.
20 Sillä jos he meidän Herramme ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen tuntemisen kautta ovat päässeetkin maailman saastutuksia pakoon, mutta niihin taas kietoutuvat ja tulevat voitetuiksi, niin on viimeinen tullut heille ensimmäistä pahemmaksi.
21 Parempi olisi heille ollut, etteivät olisi tulleet tuntemaan vanhurskauden tietä, kuin että sen tunnettuaan kääntyvät pois heille annetusta pyhästä käskystä.
22 Heille on tapahtunut, mitä tosi sananlasku sanoo: "Koira palaa oksennukselleen", ja: "Pesty sika rypee rapakossa".

Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.
9 Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.
10 Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta.

Siinä muutama kohta, joista ainakin selviää, että on olemassa kirouksen lapsia ja siunauksen lapsia, mutta itse puolemme valitsemme.
 
9mmmm
heh me ihmiset päätämme kuka on jumalan lapsi taivaan isä e isitä jakoa tee vain ihminen. tätäkään ei pystytä myöntämään. kun käytännössä ihminen joka joutuu jaon kohteeksi on vähempiarvoinen eli kannattais funata sitä raamatunkin juttua avoimemmin ja hyväksyä järjettömyys jos sellaista on. tuo sotii kuitenkin taivaan isän sanomaa vastaan
 
9mmmm
Mutta haureutta ja minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako teidän keskuudessanne-niinkuin pyhien sopii-
Älköön myös rivoutta tai tyhmää lorua tai ilvehtimistä, jotka ovat sopimattomia, vaan paremmin kiitosta.

tää jsut on huvittava taaskin echo toivvoo rahaa itselleen eikä niin että sitä ei olisi onko se oman edun tavoittelua ja siis ahneutta sitten? jos raha luo kaikkea noita mainitsemisiasi asioita niin taas helkatin moinen ristiriita rahan pummaamisen ja siitä luopumisen välillä
 

Yhteistyössä