Terolut mimmit

Heilanga kyselit seuraavaa: "Ajattelin tulla täältä nyt kysymään,teiltä kokeneemmilta...Mulle on kirjoitettu terolutteja ja olen vieläkin kahden vaiheilla, että alanko syömään niitä vai en. Mulla on tällähetkellä suht normaali kierto 31-34 pv. Pco löytyy ja kilpparin vajaatoiminta. Mietinkin nyt, että kun kerran kierto on normaali niin mitä muuta hyötyä raskautumiseen niistä terolut tabuista on? Olen jostain lukenut, että saattaisi haitata kiinnitystä jollain tavalla, mutta todellisuudesta en siis tiedä? Neuvot ja niksit tulisi nyt tarpeeseen." Tuohon vastaisin, että kyllä ne terolutit auttaa raskautumiseen siten, että kyseinen hormoni paksuunnuttaa limakalvoa ja sitä kautta on otollisempi myös kiinnittymiselle. Mutta terolut ei ole auta esim. ovuloimiseen, jos keho ei ovuloi. Ja teroluteista on apua myös silloin, jos kierron kanssa on häikkää, kuten liian pitkät/lyhyet kierrot (saadaan säännöllistettyä) tai esim. on tiputteluvuotoa yms. vaivaa.

Täällähän on aivan mahtavia uutisia :heart: Pippurille ja miss_piggylle valtavasti onnea plussauksesta!! Aivan ihanaa :heart: Ehditkö Pippuri syödä niitä teroja? Ja sulla miss-piggy tärppäsi ekasta clomikierrosta, miten hienoa!

Ankkurinappi Tervetuloa joukkoomme ja kiva, kun tulit kirjoittelemaan tänne :wave: Se on muuten niin totta, ettei näistä asioista ole mitenkään helppoa puhua ihan kelle vaan. Tää palsta on loistava paikka avautua ja keskustella vastaavassa elämäntilanteessa olevien kanssa. Mä olen kyllä puhunut muutaman parhaan ystäväni kanssa näistä vauvantekoasioista ja raskautumiseen liittyvistä ongelmista, mutta se ei todellakaan ole sama asia jutella sellaisen kanssa, joka ei ole itse kokenut vastaavaa. Täällä ihmiset oikeesti ymmärtävät eikä taatusti kukaan tule sanomaan mitään sellaista, kuten "kyllä se siitä ajan kanssa" tai "eihän tässä nyt vielä mikään kiire ole" tms. LOUKKAAVAA! Täältä saa vertaistukea ja täällä voi jakaa omia kokemuksia ilman, että kukaan aliarvioi sinun tunteita :heart:

Fossiili Kiva kuulla sinustakin taas pitkästä aikaa, sä olet niitä ensimmäisiä koko mun palstailun aikana, joka on kulkenut samoilla palstoilla koko ajan =) Ja viikkoja jo noin paljon! Joko sua alkaa jännittää tuleva synnytys?

Omaa napaa Pyydän anteeksi mun hiljaisuutta! Ihan nolottaa :ashamed: Mä sairastuin siinä kolmannella raskauskuukaudella, tää nykyinen raskaus laukaisi mun vanhan viheliäisen vaivan esiin... mulle iski viikon sisällä ensimmäisistä oireista paha välilveyn pullistuma ja makasin kolme viikkoa sohvalla, en pystynyt liikkumaan yhtään minnekään, en päässyt ulko-ovesta ulos enkä tehnyt muuta kuin makasin sohvalla ja siirryin vain yöksi omaan sänkyyn. Lastani en ole kyennyt hoitamaan enää kohta viiteen viikkoon, enkä saanut apua mistään, siis en mistään. Kaupungilta oltais saatu palveluseteleitä, mutta omavastuu 15e/h, ja tarve lapsen hoidolle olisi koko se aika, minkä mies on töissä, joten millähän rahalla minä sen näin hoitovapaalisena maksaisin?? Neuvolassakin mun oma terveydenhoitaja on kesälomalla + vuorotteluvapaalla, joten uusi terkka mua siellä viimeksi oli vastassa ja en sille halua murheistani puhua... siellä täti vaan surkutteli, miten hankala tilanne mulla on ja ainoa, mitä hän voi tehdä, on laittaa lähetteen tukivyölle. Paskat tukivyöstä mitään apua tähän vaivaan on, ei todellakaan. Lääkärissä sain ohjeeksi syödä vain panadolia ja tarvittaessa buranaa, mutta eihän ne auta mihinkään. Laittoi lähetteen kirurgille KIIREELLISENÄ, mutta arvatkaapas kuin kävi? Sain viikon kuluttua jonkun hemmetin konsultaatiovastauksen, jossa ei ollut mitään mainintaa koko mun raskaudesta eikä etenkään mitään puhetta kivunlievityksestä. Pikkasenko olin vihainen ja revin pelihousut. Sain onneksi soittoajan toiselle lääkärille, joka luojan kiitos myönsi mulle tramalit, mutta jotka eivät kuitenkaan sopineet mulle. 4v sitten, kun meinasin halvaantua samaisen vaivan takia, tramalia söin eikä tullut mitään ongelmia, nyt tämä raskaus kuitenkin teki tepposet ja olin pyörtyä ja oksentaa seuraavat 10h lääkkeen otosta + vesilasikaan ei pysynyt mun kädessä, kun kädet tärisivät niin kovasti. Kipuihin en apua siis saanut. Onneks mummo oli kesälomalla ja otti pojan sinne kahdeksi viikoksi, mikä on tosi pitkä aika reilu vuoden ikäiselle lapselle olla ilman vanhempia pois kotoa. Sit mun äiti tuli meille hoitamaan lasta ja mun oli pakko lähteä vanhempien luokse pojan kanssa, kun eihän mummo täällä meillä viihdy, kun heillä on kasvimaata yms. kotonaan hoidettavana. Tulevalla viikolla meille tulee täysin vieras nainen hoitamaan lasta aamupäiviksi ja mies tekee toisenlaista työvuoroa, että pystyy tulemaan kotiin pojan päikkäreiden aikana. Niin, tuon lastenhoitajan järkkäsin ihan itse, sain erään alan opiskelijan.. kukaan ei meitä auttanut, ketään ei kiinnostanut, vaikka lapsi olisi jäänyt hoitamatta. Perhetyötäkin koetin saada, mutta akuutit tapaukset eli lastensuojelun tapaukset menee edelle. Pojalle haettu päivähoitopaikkaa kiireellisenä, ja kiireellisissä tapauksissa pitäisi hoitopaikan järjestyä kahdessa viikossa ja nyt kulunut jo yli viikko eikä kaupungilta ole soiteltu edes lisätietoja vielä! Että mulla palaa hermot... kukahan tuota lasta nyt hoitaa, kun isänsä palaa takas töihin lomilta? Jää siis lomalle viikon päästä, mut sit 5vkon päästä lapselle ei ole hoitajaa ja mä en pysty nostelemaan, vaihtamaan vaippoja, en mitään! En ole päässyt käymään koneella, kun maate on tosi huono kirjoitella. Koetan käydä nyt useammin, kun pystyn jo hetkiä pystyssä olemaan!

"kuumeilija" ja salamatkustaja 15+5 :heart: Niin, kohta muuten jo puoliväli!!
 
annaQ Sen olen minäkin huomannut, ettei niitä lapsia tehdäkään, vaan niitä saadaan jos saadaan. Naisen keho on muutenkin niin monimutakinen, etten itsekään pysy oman kehoni toiminnassa mukana, niin sekava kuin se onkin. Helppoa raskautuminen ei todellakaan ole, kun jotkut saattavat tulla ihan tuosta vaan päin naamaa kyselemään, että "eikö teillä ole jo aika vauvalle?" yms. typeriä kysymyksiä. Ihmiset eivät ajattele yhtään, mitä suustaan päästelevät, etenkään kun eivät tiedä mikä kenenki tilanne on: kaikille kun se vauvan saaminen ei olekaan ihan yksinkertaista, kun toisille niitä vauvoja putkahtelee tuosta vaan. Tiedän niin tuon tunteen, kun lasta ei alkanut kuuluakaan pitkänkään yrityken ja terokuukausien jälkeen. Mutta sen voin sanoa, että kyllä ne terot edesauttavat raskautumista! :D Oletko tikuttanut ovista tai onko sinulta tutkittu, ovuloitko? Jos ovuloimisessa on häikkää, siihen terot eivät auta. Mutta teroista on apua tosi moneen asiaan ja mulla nyt tässä toisessa raskaudessa kävi niin, että heti ekasta terokierrosta tärppäsi! Mulla on taatusti joku hormonihäikkä luteaalivaiheessa, jonka vuoksi ilman teroja en ole raskautunut, tai uskon kyllä käyneen useampiakin tärppejä menkoista/klimpeistä yms. päätellen, mutta ilman terojen apua pienet eivät ole pysyneet matkassa. Toivoa siis on, tsemppiä!
 
"kuumeilija" Kiitos ihanasta vastauksestasi! Tilasin juuri ovulaatiotestejä vastauksesi innoittamana ja yritän niiden avulla selvittää, ovuloinko ollenkaan. Tuntuu, että minua on vaan palloteltu järjestelmässä lääkäriltä toiselle, enkä ole heidän puolesta saanut oikein mitään selville, mistä on kyse.Pitäisi kai itse osata kysellä enemmän ja vaatia hoitoa, muttei siinä tilanteessa aina tajua.

Just nuo ihmisten ajattelemattomat kyselyt tuntuu kyllä niin pahalta! Satuttaa niin, kun ihmiset kyselee, että jokos sitä olisi lapsen aika! Onpahan itse oppinut, ettei voi tietämättä tarkemmin ihmisille ihan mitä tahansa heittää.
 
  • Tykkää
Reactions: "kuumeilija"
Heippa kaikille!
Ajattelin rekisteröityä ja liittyä keskusteluun, kun olen jo pidempään seurannut täällä käytävää keskustelua :)
Olen 30-vuotias nainen Helsingistä ja taustastani sen verran että mulla ei ole koskaan alkanut kuukautiset "luomuna". Lapsesta olen haaveillut jo teinistä asti, mutta sitä iloa en ole kokenut. Olin entisen aviomieheni kanssa Väestöliitossa lapsettomuushoidoissa v.2007, ja tuolloin tehty inssi ei tuottanut tulosta :( Follikkelit saatiin kyllä kasvamaan hienosti..
Nyt aloitin terot viisi päivää sitten, ja odottelen josko sais vuodon alkamaan. Olisinkin halunnut kysyä teiltä viisaammilta tuosta oviksen tikutuksesta, kun en ole sitä koskaan tehnyt :confused: , eli missä vaiheessa mun kannattaa alottaa se testaaminen? Ohjeessa mulla lukee siis terot kp 15-25, mutta kiertoahan en tiedä ennen kun se alkaa (jos alkaa).
Kerran on rt näyttänyt positiivista,mutta se oli kohdun ulkopuolinen ja meni aika dramaattiseksi kun vuoti verta vatsaonteloon ja jouduin laparoskopiaan.

Mutta siis munasarjat on tutkittu, aukiolot ym, eikä mitään selitystä ole löytynyt, eli en luovuta :headwall:

Kiitos kun saan liittyä seuraanne, ja tsemppiä kaikille :cool:
 
Toimimaton82 Tervetuloa tänne juttelemaan! :wave: Miten oot ennen teroja saanut vuodon alkamaan, onko ollut muita "lääkkeitä" tai hormoneja käytössä vuodon aikaansaamiseksi? Miten pitkiä kiertoja sulla on? Itse olen tikuttanut aina oviksen ensin ja ovisplussasta 2-3pv myöhemmin aloittanut terot. Terolut on hormoni, joka on samaa hormonia, jota naisen keho tuottaa OVIKSEN JÄLKEEN eli terolut viestittää kehollesi, että ovis on jo ollut ja näin ollen se saattaa myös estää oviksen siinä tapauksessa, mikäli on aloittanut terolutit ennen ovista. Mutta ei se mene kaikilla näinkään, olen kuullut myös onnistueneita raskautumisia, vaikka terot olisi aloitettukin vasta oviksen jälkeen. Itse en tosin usko tuohon mahdollisuuteen, vaan söin teroja aina oviksen jälkeen ja näin olen raskautunut kahdesti =) Jos sinulla ei ole hajuakaan kierrosta ja vuotoa ei ole tullut, minä sinuna tekisin varmaankin niin, että söisin tuon ekan terolutsatsin ohjeen mukaan kp 15-25 ja odottelisin vuodon alkamista, että pääsisi taas uuteen kiertoon. Kun vuoto olisi ohi, alkaisin vasta sitten tikuttaa ovista ja aloittaisin toisen terosatsin VASTA 2-3PV OVISPLUSSASTA! Jos vuoto ei jostakin syystä alkaisikaan tuosta ekasta satsista, niin soittaisin terot määränneellee lääkärille/gynelle ja kertoisin tilanteen, ja pyytäisin vahvemman annostuksen vuodon aikaansaamiseksi. Mikä sulla muuten on nykyinen annostus? Mulla oli tosi pitkät kierrot ja söin 2tbl/pv ja 10pv putkeen aina oviksen jälkeen, tein siis ihan oman pään mukaan, kun en luottanut yhtään siihen, että mulla ovis olisi ennen kp15, kun mun ovikset on aina olleet VASTA kp22 tienoilla tai jälkeen!!! En siis kysellyt lääkäriltä lupaa, vaikka hänen ohje olikin syödä teroja kp15-25. Mutta mikä tärkeintä, kannattaa siis ensin saada vuoto alkamaan, jotta pääset ns. kiinni kiertoihin ja sit heti ekan vuodon jälkeen tikuttamaan ovista jne. Oletko itse tuntenut ovikset miten hyvin, että pystytkö päättelemään milloin ovis olisi tuloillaan? Jos et tunnista mitään oireita, niin sitten suosittelisin aloittamaan ovistikuttelun melkeinpä HETI ekan vuodon loppumisen jälkeen, jottei ovis nyt ainakaan ohi menisi :D Se tietysti saattaa turhauttaa, kun joutuu tikuttamaan mahdollisesti useammankin viikon ajan, mutta se kannattaa. Rahaahan siihen myös menee, mutta onhan tämä sen arvoistakin :heart: Suosittelen muuten ihan Prismasta saatavia Pregcheck-ovisliuskoja, yhdessä paketissa on 10kpl liuskoja ja maksaa alle 10e! Minä ainakin olen ollut todella tyytyväinen kyseiseen merkkiin, niin ovistesteihin kuin raskaustesteihinkin! Sitä pitää vielä kysyä, että onko sulla tutkittu tuota ovuloimista, että ovuloitko ihan normaalisti ilman apuja??? Koska jos itse ovuloimisessa on jotakin häikkää, siihen ei terolut auta, vaan terolut nimen omaan on samaa hormonia, jota kehosi kehittää oviksen jälkeen ja näin ollen paksuunnuttaa limakalvoa ja siten myös edesauttaa raskautumista, koska paksulle paksu limakalvo on oiva kiinnittymispaikka hedelmöittyneelle munasolulle. Toivottavasti oli edes jotakin apua, ja kysy toki lisää!
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Heissan!
Olen lueskellut nyt paljon eri palstoilta meistä Teroluttien syöjistä :) Itse en ole vielä aloittanut kun odottelen menkkojen alkua ja siitä sit se 15pv. kp30 nyt menossa. Sain Terolutit koska olemme mieheni kanssa yrittäneet vauvaa jo neljä vuotta. Minä 24v. ja mies 30v. Aloitimme tutkimuksetkin pari vuotta sitten, mutta elämäntilanteesta johtuen päätimme vielä lyödä homman jäihin hetkeksi ja tulikin muutto toiselle paikkakunnalle. Tutkimuksissa kuitenkin selvisi että oviksia jää välillä pois. Nyt pitkän antibioottikuuri kierteen päätteki (12kpl kuuria angiinaan) limakalvot huuti hoosiannaa ja tuntui että kuivan kasaan, hakeuduin uudella paikkakunnalla gynelle. Kerroin että on ollut haaveissa perheenlisäystä, mutta muuton takia asian tutkiminen tietenkin jäi kesken. Lääkäri siinä tutkaili ja totesi että luultavasti keltarauhashormoonit on niin matalat että se voi olla yksi syy lapsettomuuteen. Kävin antamassa verinäytteen ja olihan se matala. Minulla oli ollu 8 vaikka pitäisi kuulemma olla n.20-30 siinä vaiheessa kiertoa. Noh nyt sitten tosiaan odottellaan että nämä menkat alkaisi ja siitä 15pv niin alkaisi eka kuuri. Sovittiin lääkärin kanssa että jos en 3kk ole tullut raskaaksi niin palaamme asiaan :)
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Moikka kaikille!

Ajattelin vain kommentoida tuohon terolutien syömiseen, että välttämättähän ne eivät edesauta raskautumista, saatika ovulaatiota. Itselläni vasta yhdistelmä terolut+clomifen toimi, ja pelkät terolutit siis vain lyhensivät kierron 26 päivän mittaiseksi, mutta itse ovulaatio taisi estyä.
Terolutithan sisältävät samaa hormonia, jota normaalisti naisen elimistössä erittyy vasta ovulaation jälkeen, joten terolutit tulisikin aloittaa mielellään ovulaation jälkeen (pari päivää oviksesta) jos siis niitä syödään raskautumis-tarkoituksessa.
Ovista kannattaa alkaa tikuttamaan vaikka kp 14, kun bongaa oviksen niin siitä parin päivän päästä sitten aloittaa terot.

Itse olen sitä mieltä, että Clomifenit ovat parempia raskautumisen yrittämisessä mitä terot. Myös clomit lyhentää kiertoa ja kaiken lisäksi saavat ainakin toivon mukaan aikaan kunnon ovulaation, kuten täällä :)

Tsemppiä yritykseen kaikille!

Piggy ja mato 14+1
 
Minäkin toivon lähinnä että näistä teroista olisi apua heitteleviin kiertoihin ja ohueen kohdunkaulanlimakalvoon. Ei jakseta oikein uskoa että olisin 3kk päästä raskaana, mutta ihanaa että saadaan taas tutkimuksia eteenpäin :)
 
Heips! Päätinpä minäkin liittyä joukkoon. Sain terot keväällä ja tyhmänä olen napsinut niitä vain gynen ohjeen mukaan ymmärtämättä, että kiertoa voisi hieman suunnitella (tästä ei ollut mitään mainintaa) tai että ovulaatiota ei välttämättä tule jos napit otetaan liian aikaisin. Suhteellisen pälli olo...

Ikää löytyy jo 35 v ja lapsia on yksi. Ensimmäinen raskaus tapahtui 'vahingossa', mutta nyt kun suunnitteilla on raskaus tuntuu, että kroppa ei suostu yhteistyöhön. Menkat jäi puoleksi vuodeksi pois (pistin stressin piikkiin) ja nyt olen Teroja nappaillut keväästä. Yritän olla stressaamatta liikaa, mutta nyt olisi vika kuuri menossa joten aloin googlettemaan aihetta sunnuntai illan iloksi. Hieman pisti vihaksi, että sain tältä palstalta paljon enemmän tietoa tabuista kuin gyneltä joka ne määräsi. Taidanpas varata ajan heti omalle gynelle, jotta aikaa ei tuhraannu lisää. Ovulaatiotestejä tein joitakin, mutta tulokset oli aika epäselviä. Tässä ollaan nyt sitten kesä kuksittu vielä suht leikkisästi, mutta laitoin itselleni takarajan, että mikäli tuloksia ei ole tullut syksyyn mennessä pitää asia ottaa tosissaan.

Ekalla kierrolla söin 3 pilleriä /päivä ja nyt olen ollut 2 x päivä annostuksella. En ole rekisteröinyt mitään suurempia sivuvaikutuksia ( mitä nyt parin päivän pillerien oton jälkeen tulee armoton vitutus ja mielialat heittelee), mutta nyt kun täältä luin muiden kokemuksia tunnistan kyllä alavatsan kipuiluja ja alkuraskauden oireita. Tälläkin hetkellä lievää pahoinvointia, teroja jäljellä vielä 2 päivää... Mahtavaa, että tällainen ryhmä on olemassa. Olen tietoisesti yrittänyt pysyä poissa keskustelupalstoilta, sillä ne saattavat aiheuttaa panikointia, mutta tässä tapauksessa täytyy sanoa, että sain paljon myös tietoa. Seuraavia menkkoja odotellessa ja sitten gyneaikaa varailemaan.
 
Heips!
Mikäs tuo lista hommeli on ja pääseekö siihen mukaan? :) Mulla alkoi tänään vuoto joten n.15pv pääsen sit alottelemaan sitä ekaa kuuria.. Hauska sattuma että ollaan juurikin niihin aikoihin ulkomailla lomareissussa, joten jos ovis sattuu tulemaan ajallaan niin ollaanpahan molemmat ainakin melkoisen stressittömällä tuulella :cool:
 
Kävin lukemassa juttuja täällä ja pakko kommentoida, että jos ovis ei tule itsestään (on siis ihan tutkittu asia), niin terolut ei auta ovuloimiseen siksi, koska terolut on samaa hormonia mitä naisen keho tuottaa oviksen jälkeen. On myös täysin normaalia, ettei nainen ovuloi ihan joka kierrossa eikä se välttämättä tarkoita, että olisi jotakin vikaa. Suosittelen lämpimästi Pimumami tikuttamaan oviksen ensin ja VASTA OVISPLUSSASTA pari päivää sen jälkeen aloittamaan terot!! Koska ovis saattaa estyä, jos alotat terot ennen ovista, koska se viestittää sun keholle, että olet ovuloinut. Yleinen ohje onkin syödä teroja kp15--->, mutta suosittelen lämpimästi, jos kerran haluat raskautua. Ootko tietoinen, missä vaiheessa ovuloit, ehtiikö ovis tulla 2-3 päivää ENNEN kp15, jolloin sulle on annettu ohjeeksi aloittaa terot? Mitä tää toisen paikkakunnan gyne sanoi tuosta aikaisemmin tutkitusta, ettet ovuloi ihan joka kierto, eikö antanut siis itse ovuloimiseen clomeja tms.??? Koska terot eivät siis auta ovuloimiseen millään tavalla. Mutta terot puolestaan auttavat raskautumisessa siten, että terot paksuunnuttavat kohdun limakalvoa, jolloin siellä on paremmat edellytykset hedelmöittyneen munasolun kiinnittyä, kun liian ohueen se ei voi kiinnittyä.

Sasse Ei ne gynet/lääkärit kerrokaan tuota, että terolut saattaa estää oviksen, koska ovat sitä mieltä ettei estä. Mutta mä kyllä uskon vahvasti siihen, että tasan tarkkaan voi muuten estää, koska niin monilta kuullut etteivät ole raskautuneet tuolla ohjeella kp15 alkaen kun etenkään pitkäkiertolaiset eivät ehdi ovuloida ennen kp15 ja omakohtainenkin kokemus sen kertoo. Luin aiheesta juttuja ja päätin tehdä omin neuvoin ja aloitin terot aina vasta kp 23 tienoilla tai jälkeen kun olin tikuttanut ensin oviksen ja tsädää, raskauduin! Ja kerroin kyllä omalle gynelleni tuosta mun oma-aloitteisuudesta ja hänestä asia oli ok. Ehkä tuo ohje aloittaa terot kp15 johtuu siitä, että etenkin pitkäkiertolaisilla saataisiin kierrot tasaantumaan ja lyhentymään, jolloin oma keho ns. herää normaaliin kiertoon ja sitä myöten myös oviskin aikaistuisi! Mut miksi ihmeessä odottaa montaa kuukautta tuota, että keho alkaa tottua lyhyempiin kiertoihin ja ovis tulisi aiemmin, kun voi samantien syödä terot vasta 2-3pv oviksen jälkeen ja raskautua? ;) Myöhäiselläkin oviksella voi raskautua, minä olen todiste siitä, KAKSIKIN KERTAA :D Niin ja gyne saattaa edellen kehottaa sua syömään teroja samaan malliin kuin tähänkin asti... minä tekisin kuitenkin toisin, sanoipa gyne mitä tahansa.
 
  • Tykkää
Reactions: Pimumami
Niin ja edelliseen viestiini vielä tarkennuksena, että itse söin teroja vähän eri kiertopäivinä, koska kiertojen pituudet heitteli rajustikin ja myös ovisajankohdat olivat eri kiertopäivinä eri kierroissa. Joten tikutin siis joka kierrossa ensin oviksen, siitä 2-3pv päästä aloitin terot, joita söin 10pv putkeen. Tällä tavalla tehtynä kierrot eivät välttämättä lyhenny / tasaannu eli pysyvät edelleenkin pitkinä, mutta tuloksena saattaa ollakin se toivottu eli raskautuminen!!! Eli minä henkilökohtaisesti en edes halunnut kiertojen lyhenevän ensin, koska en jaksanut alkaa odottaa sitä päivää hamassa tulevaisuudessa, jolloin mun keho toimisi niin fiksusti ja normaalisti, että kierrot olisivat normaalin pituiset ja ovikset tulisivat "ajallaan", vaan halusin tuloksia ja heti :D Näin toimittuna ekaa raskautta yrittäessä ja yhden keskenmenon jälkeen ehdin syödä vain 5kk teroja, kun tulin raskaaksi eli viidennestä terokierrosta tärppäsi. Tässä nykyisessä / toisessa raskaudessa söin VAIN yhden terokierron ja se oli siinä!
 
Hellou! Joo olen tietoinen kun ovuloin, on todella selkeät "oireet" silloin. En vaan aikaisemmin ole niitä mitenkään seurannut, että monesko kiertopv. menossa. Kaikki vielä vähän uutta :D Juttuja lueskeltuani taidan kyllä odotelle ne kunnon oireet jos ei ennen sitä 15pv ole tullut. Harkitsen vielä, että käynkö ihan tikun ostamassa vai menenkö ekan kierron ilman sitä. Ollaan juurikin niihin aikoihin ulkomailla lomareissulla ja koitan kyllä relata ihan kaikesta. Tikun kanssa tuseeraminen vois karkottaa hiukka sitä lomafiilistä:cool: Siellä toisella paikkakunnalla ei puhuttu vielä mistään lääkkeistä. Verikokeissa sun muissa vaan juostiin ja lätkästiin hirmu pinkka paperia käteen missä oli teitoa lapsettomuudesta. Ultrasivat myös nuo munasarjat ja totesivat, että ei aina välttämättä tule ovulaatiota kun oli ahtaan näköiset rakkulata tai jotain? Sillä kerralla kuitenkin oli yksi muita suurempi munarakkula, mutta en sitten tiedä siitä että tuotinko sitä keltarauhasta silloinkaan. Luulisin että nyt tämä nykyinen gyne nuo clomit saattaisi määrätäkkin jos ei pelkät terot auta. Terot määräsi juurikin siihen kun oli aivan liian ohut se limakalvo.
 
Moi taas pitkästä aikaa :)

"kuumeilija" Onhan tuo synnytys ruvennu sen verran mietityttämään että sain lähetteen pelkopolille juttelemaan. Aika myöhään ajan sain, mulla on sillon viikkoja 37, toivottavsati ei sitä ennen synny :). Edellisestä synnytyksestä kun on jo 13 vuotta aikaa.

Suurempia ongelmia ei oo onnex ollu, sitä normaalia turvotusta, venymistä ja viime aikoina on pikkunen asettunu ilmeisestikkin pää alaspäin, koska paineentunnetta alaalla on todella paljon. Pikkunen on kova liikkumaan, ei anna tämän äitin oikein yölläkään nukkua.

Fossiil ja "pikkunen" 32+4 :heart:
 
Pieni kysymyksen poikanen tässä vaiheessa.. Siis en ole käynyt ovis testiä ostamassa ja meinasin että en nyt tällä ekalla kierrolla ennen terojen aloittamista edes testaile, mutta voiko olla mahdollista että mulla on jo nyt ovulaatio vaikka vasta kp 8? Ihme viilto tuntemuksia alamahassa.. Ukkokullan kanssa tänään kyllä aamulla pupuiltiin että voiko johtua myös siitä.. Ennen en ole ainakaan huomannu
 
Hei! Olen tätä keskustelua seuraillut jo pari vuotta, nyt kirjoitan ensimmäistä kertaa.
Olemme mieheni kanssa ollet ilman ehkäisyä neljä vuotta, enemmän tai vähemmän vuosien varrella olemme yrittäneet lasta kiertojen tärppipäivinä. Niistä tärpeistä ei tosin ole sen tarkempaa tietoa, koska en ole ikinä saanut ovulaatiotestiin minkään näköistä plussaa. Raskaana en tietääkseni ole kertaakaan ollut. Nyt ihan viimeaikoina on mennyt kierto sekaisin (lyhentynyt 29-32 päivästä 25 päivään ja on tullut välivuotoja.) Sain tähän vaivaan terolut-reseptin, jota testataan nyt kolme kk ja lisäksi sain lähetteen lapsettomuuden jatkotutkimuksiin. Ikää minulla on 24, joten tuntuu erityisen pahalta, kun on nuori ja pitäisi olla ns. elämänsä kunnossa, niin ei neljän vuoden yrityksen jälkeen ole ensimmäistäkään merkkiä raskaudesta. Toivottavasti vika on miehen siittiöissä :D Olen ilolla ja kauhulla lukenut kokemuksianne tällä palstalla.. Aloitan ensimmäisen terolut-kuurin viikon päästä kierron tasaamiseen. Olen kuullut ja lukenut että keltarauhashormoni auttaisi raskaaksi tulemiseen, mutta toisaalta koska en tiedä ollenkaan oman ovulaationi ajankohtaa, tai sitä että ovuloinko lainkaan, niin terot voivat myös estää sen ovulaation jos syön niitä 10 päivää alkaen kp15, ja mahdollinen ovis olisikin vasta myöhemmin... Toivottavasti tämä keskustelu on vielä hengissä, sillä mulla ei ole oikeastaan muita kanavia tällaisiin keskusteluihin. :)
 
Mä vielä jatkan tätä kirjoittelua, jos vaikka keskustelu heräis henkiin... Ainakin tää on terapeuttista:) tänään tuli täti käymään, eli virallinen kp1. Jännittää nähdä terokuurin jälkeen, onko oma hormonituotanto heränny, tietty raskaus olisi mieluista. 8 v söin e-pillereitä, luomumenkat oli aikoinaan todella epäsäännölliset, se lisää jännitystä;-)
 
Heips, aikaisemmin yhden terolut kuurin syönyt, kuurista syntynyt lapsi myöhemmin :)
nyt jännäilen et varaanko ens kiertoon gynelle ja pyydän uusia tabuja. vaivana ovulaation myöhäinen ajankohta kierrossa, näillä saatais siis luteaalivaihe pidemmäksi. nyt jo tunne et aika pitää varata, mut jännäillään nyt vajaa kaks viikkoa asiaa. mihin vaiheeseen kiertoa kannattaa aika varata gynelle?
 
Hejsan,
Millamaria14:voithan yrittää varata gynelle ajan heti oviksen jälkeen, josko hän voisi siitä ottaa kantaa kiertosi mahdolliseen lyhyyteen ja terojen tarpeeseen...
Itse en edes tiedä ovuloinko. Suunnitelmissa on tämän terokierroksen jälkeen jatkaa luomuna ja yrittää etsiä ovista, sekä ihmetellä josko kroppa toimisi. Itse olen 99% varma pco:sta; gynen ultrassa muniksissa rakkuloita, ja ennen e-pilsuja epäsäännölliset menkat...
 
Minä olen tällainen vähän kaikkihetitänne -tyyppi. Meillä menossa Yk 3 ja kp22. En ole testailusta huolimatta löytänyt ovulaatiota tässä kierrossa. Ensimmäisessä kierrossa se oli 22/28. Turhauttaa. Oikeastikohan tässä pitää se vuosi odotella jos ei mitään tapahdu. Onko terolut se lääke, jolla voisi luteaalivaihetta pidentää?
 
Nyt "täytyy" aika varata gynelle, menkat alko. Jospa yrittäis tähätä sinne hetkeen ennen ovista, ovulaation jälkeen en enää tee niillä lääkkeillä mitään, ku ne pitää alottaa ku ovis on tullu. Nyt tulee sit vuosi täyteen yritystä.. :(

minisport, saattaa olla ettei ne sen kummemmin ehkä tee mitään jos yritystä ei oo takana vielä juurikaan yhtään. mut terolut ei vissinkään ole lääke siihen jos ovulaatiota ei tule. Siihen on sit eri lääkkeet. Julkiselle puolelle ei ainakaan pääse ennen ku on vuosi täynnä yritystä, koska sekin on ihan normaalia.. kai. paitsi jos tietää et oikeesti jotain on vialla.
 

Yhteistyössä