~The esikoisesta haaveilevien plussapino~

  • Viestiketjun aloittaja Sartsa83
  • Ensimmäinen viesti
BUBUNEN!!!!! :kieh: :kieh: mä luin ton sun kirjoituksen ja nyt mä haluuuuuuuuun varhaisultraan! aaaargh sun kanssa! :D :LOL: :LOL:
No ei, mulla on koko ajan vähän sellainen olo että haluaisin sinne ultraan, mut sit kuitenkin ajattelen et odotan sinne "viralliseen" ultraan. Et mieli tekis kovasti sinne varhaiseen, mut en mene en mene en mene en mene.. ;)

Toi on muuten kamalaa, kun asiat menee hyvin niin sitten tulee pelko että mitä pahaa kohta tapahtuu.. Mulla on ihan sama juttu, sen takia en nytkään uskalla vielä jotenkin ihan täysillä nauttia tästä raskaudesta. No, toivottavasti rv 12 jälkeen sitten..

En oo huolissani oireettomuudesta, ainakaan just nyt. :D Mahaa on nippaillut taas enemmän ja väsymys on ollut aivan tajutonta, joten kaipa kaikki on hyvin.. Pahoinvointia ei kamalasti ole vieläkään, mutta välillä kuitenkin vähän etova olo. Yritin itsekin uskotella itselleni että alussa oireet aaltoilee ja muuttuu, joten oon nyt vähän rauhoittunut. Mutta kiva että sun kummitätikin sanoi noin. Kiitos tiedosta! :heart:

Sartsa huii, sun ultra tosiaan lähenee! Hui kuinka jännää! =)
Mä oon jo miettinyt mihin meidän kaksioon pinnasänky tulee (mietittiin kyl perhepetiäkin, mut kai se on hyvä että vauva tottuu heti omaan sänkyyn) ja hoitopöydän suhteen mietin ettei sellaista ostettaisi ollenkaan.. Lähes kaikki äitikaverit on sanonut, että se on oikeasti ihan turha, vaipat tulee vaihdettua sängyllä/matolla/pesukoneen päällä.. Mutta en nyt ole vielä ihan varma asiasta, kun fysioterapeuttina oon tietysti huolissani vaipanvaihdon ergonomiasta jos se suoritetaan lattialla tai sängyllä. :LOL: :LOL:

bambina teretulemast tännekin! :) mä yritän kanssa vähentää tätä koneella asumista, katotaan miten onnistuu.. ;)
mä taisin vähän niinkuin luovuttaa jo tuon elokuu-pinon kanssa (siis se, joka on odotuspuolella, ei se mikä on täällä äidit 20-30v-puolella), kun keskustelijoita on niin miljoona ettei kaikille jaksa kuitenkaan kommentoida (paitsi sartsa-ihana :p ) ja tuntuu ettei kaikki edes lue kaikkia viestejä.

tätä pinoa vois kyl jossain mainostaa tai mainita ainakin että tällainenkin on olemassa. :) tai kunhan meidän vauvakuumeilu-pinosta kaikki plussaa pian niin sittenhän täällä on kirjoittajia pilvin pimein. :D

Mä muuten söin pizzaa jo eilen illalla. :p Tiesin jo entisestään, että viimeistään tapaninpäivänä tekee mieli pitsaa, joten ostettiin pakkaseen joku pan pizza. :D


Mä muuten söin pizzaa jo eilen illalla. :p Tiesin jo entisestään, että viimeistään tapaninpäivänä tekee mieli pitsaa, joten ostettiin pakkaseen joku pan pizza. :D
 
Sartsa83


Sartsa83..................26v..........10.8......................TAYS
bambina...................26v.........16./18.7................KHKS
Siili H........................24v..........19.8......................KHKS
bubunen..................30v..........30.8......................TYKS




 
Tervetuloa Bambina!! Kiva kun säkin löysit tiesi tänne. Joo ja kyllähän sitä helposti tulee yksi paikka, mihin kirjoittelee aktiivisimmin, muuten vie aikaa niin paljon. Mä olen käytännössä kanssa melkein asunut täällä palstalla nyt, mutta luulen että se on tätä alkuvaihetta. Ehkäpä se sit luonnollisesti raskauden edetessä vähän vähenee, kun kaikki ei ole enää ihan niin uutta ja ihmeellistä. Ehkä. Mut yritän kanssa ylläpitää jonkinmoista muutakin elämää :D

Siili sä olet mun esikuva kärsivällisyydessä, et sä voi!! älä mene älä mene älä mene ei siinä voita mitään. Ei vaan, tuo oli vaan vitsiä, se on hirmu vaikea miettiä et mennäkö vai eikö. Haluaisin itsekin jaksaa odottaa sinne 12. viikon ultraan, mä haluaisin pysyä rentona ja rauhallisena odottajana enkä minään raivoraijana mikä huolestaa joka ikisestä pienestä oireesta/oireen muutoksesta/mistä tahansa ja kohta soittelee neuvolaan joka päivä milloin mistäkin asiasta :LOL: Mä edelleen vuosien opettelun jälkeen yritän aina vaan opetella nykyhetkessä elämistä, ja vaikeaa on! Oon muuten kade sun pitsasta... mmm. Huomenna on ehkä pakko olla pitsapäivä!

Siitä aaltoilusta vielä... ei tosiaan kannata huolia siitä, mun kummitäti ainakin vakuutti että kuuluu asiaan!! Eli ollaan paniikitta sen suhteen! :heart: :heart:

Sartsula :heart: Bubusen rivi:
Bubunen.......................30 v............................30.8.10..............Tyks
Kiitos ihana, jos päivität jossain vaiheessa! :hug: :hug:
 
Sartsa83
bubunen Heh, just semmonen tärisevä hikipallo varmaan tuun oleen itekin. :D No toihan onki hyvä kun on kummitäti neuvolantätinä. :) Tosin tuntu kyllä siltä että täälläki on semmonen täti neuvolassa että saa kyllä kaiken tiedon mitä tarttee. :)

bambina Kartalla ollaan. ;) Tiiän mistä puhut. :)

Voishan sitä varmaa mainostaa tätä paikkaa muilleki... :)

Siili Mut hoitopöydässä on se etunsa, et siinä on hyllyjä ja laatikoita et sinne saa vaatteita ja kaikkia tarvikkeita. Meillä ei meinaa oo kyl tilaa vauvan vaatteille... pakko siis soveltaa hoitopöytä johonki. :D :LOL:
 
varhaisultrasta me käytiin siellä jo olisko ollu 6+ ja 8+ viikolla siitä syystä, että paras ystäväni koki keskenmenon viime keväänä ja sitä seurasin tosi läheltä. hänen kanssaan silloin paljon juteltuani alkoivat nämä asiat vaivata minuakin kun raskaus osui omalle kohdalle, joten otin suunnaksi gynen. JA SE OLI AIVAN MAHTAVAA!!! :heart: :heart: :heart: vaikka ei olisi mitään huoltakaan, niin on se ihanaa seurata sitä kasvua siitä aivan pienestä nyytistä lähtien, kun siellä näkyi vasta pieni möykky, minkä keskellä sykki sydän! :heart: seuraavalla kerralla näkyi jo pienet kädet ja jalat... :D ei voi muuta sanoa kuin että ihkua! kun turhaan sitä pähkäilee, murehtii ja miettii, siinä menettää 12 viikkoa arvokasta aikaa. ja HUOM! :attn: nyt ei ole tarkoitus painostaa ketään, kerron vaan miksi ite menin sinne. ja gynekin siinä sitten jutteli ja ihasteli niin kyllähän tuntui se kivalta. se sanoikin, että tämä on ihanaa aikaa kun se näkyy siinä koko komeudessaan, kun sitten kun se on isompi, sitä ei saada yhtä hyvin mahtumaan kokonaan koko kuvaan. hmm, sekavaa... :p Ja suuri helpotus oli kun sai jutella sen gynen kanssa ja se sanoi, että normaalilta näyttää ja uskoo että kaikki menee hyvin. kyllähän sellainen rauhoittaa... ja se kun se siinä ultrassa selittää, missä kohtu, virtsarakko, mihin kohtu kasvaa ym. on se kiva tietää mitä siellä tapahtuu. =)

Mutta kuten sanoin, jokainen tekee omat ratkaisunsa kun mikään pakko sinne ei ole mennä! kerroinpahan vaan, miksi mun mielestä se oli hyvä ratkaisu. nyt tietty tekis mieli nähdä sitä sieltä ruudusta ihan koko ajan! :LOL:

me myös mietitty tuota hoitopöytää, kun nykyiseen kamppään ei kovinkaan paljon lisätavaraa mahdu, mutta myöskään ylimääräistä kaappitilaa ei ole, niin voi olla, että jonnekin se hoitopöytä on mahdutettava. on se ehkä sit helpompaa, että sen hoitpöydän + vauvan tavarat mahduttaa yhteen paikkaan, ettei niitä ole vähän siellä sun täällä... noh, saapi nähdä. itse olen päättänyt, etten mitään tavaroita tai tarvikkeita osta ennen helmi- maaliskuuta. ihan siitä syystä että haluun olla selkeesti jo "varmoilla vesillä" ennen mitään isompia hankintoja (vaikka koskaanhan ei voi olla täysin varma) ja toisekseen, kun meillä ei mahdu paljon sitä ylimäärästä tavaraa. eka vuosi nimittäin mennään varmaan tässä pienessä kämpässä, kun meillä on tontti ostettuna et ennen kun sinne se talo sitten valmistuu...

huh, tulipas kirjoitettua! nyt viettämään täysin VAPAApäivää! :wave:


JA HEI, TÄNÄÄN *poks* 11+0!!!!!!!!!!!!!!!!! :heart: :heart:
 
Kiitos Bambina, aloin jo miettiä että en menekään sinne varhaisultraan, mutta ehkä mä menenkin... Uskon, että sen jälkeen pystyn paremmin nauttimaan tästä, kun nyt välillä on huoli että onko kaikki hyvin. Ja jos sit ei olisikaan, niin ehkä sekin olisi helpompi kestää aikaisemmassa vaiheessa. Nyt mulla on onneksi vähän rauhallisempi olo, pari päivää sitten pelkäsin jostain syystä hirveästi, että jotain tapahtuu. Ehkä just silloin lueskelin jotain keskenmeno ym. juttuja netistä.... Parempi taitaa olla lukematta. Mutta, kuten jossain jo mainostin niin koitan kovasti nauttia nykyhetkestä ja murehtia vasta sitten jos murehdittavaa on.

Sä olit Bambina jo 6+ viikolla varhaisultrassa? Pitäisikö sen sykkeen näkyä jo silloin? Mulla tuli tänään täyteen 5+0, joten periaatteessahan sitten voisi mennä jo viikon päästä viikolla. Olin ajatellut mennä vasta 7+ viikolla... Onko sulla kuinka paljon tietoa noista sykkeiden näkymisen todennäköisyyksistä?

Me ostettiin miehen kanssa 75 neliöinen kolmio viime keväänä, kun ajateltiin että voi sitten asua vähän pidempäänkin jos siltä tuntuu. Silloin vauva-ajatus oli ihan sillä asteella, että ei nyt hirveän kauaa enää odotella, mutta juuri silloin ei ollut vielä vauvaprojektin aika. Nyt on sitten onneksi oma huone tälle pienokaiselle, ja saa hoitopöydän sinne. Vähän olen sitä mielessäni jo sisustanutkin, vaikka hankintoja ja muutoksia tehdään vasta sitten kun ollaan pidemmällä. Mutta kyllähän onnellinen perhe mahtuu vähän pienempiinkin neliöihin! :heart: :heart:

Ja on tää tosiaan jännää... Haluatteko te tietää lapsen sukupuolta? Mulla ei ole sillä kauheasti väliä, mutta hankintojen tähden ajateltiin että olisi kätevä tietää se etukäteen. Ei tarvi sitten ihan niin neutraalia ostaa kaikkea. Mä näin edellisyönä unta, että synnytin kaksoset, ja jostain syystä ne syntyi mutalammikkoon...??? :D

Isot :hug: :hug:
 
bubunen muistaakseni gyne kyllä ehdotti viikkoja 7+ mutta se viikko ei millään sopinut mulle, niin "jouduin" menemään jo olisko ollu 6+5 tai jotain. gyne sanoi että siinä riskirajoilla mennään että näkyykö syke, mutta hyvin näkyi!!! :heart: :heart: :heart: ja voi sitä helpotuksen määrää! mutta suosittelen sitä 7+ viikkoo, koska se on sit todennäköisempi. sykkeitä voi kuulla dopplerilla vasta 11+ viikoilla, tai sillon se vasta on "varmaa", niinku mulla ei viime viikolla kuulunu vielä 10+2. ja joillain kuuluu vasta esim. 14+...

nyt seuraava ultra 8.1 joka onkin sitten jo niskapoimu... jaiks! :p
 
Sartsa83
Oi bambina :hug: Ihana tuo sun kertomukses. :) Ihan mahtavaa.. voih, ootan nii lujaa tuota ylihuomista ja ekaa ultraa... oon menossa jo 9. viikolla.. eli eilen oli poks rv 8 eli tänään 8+1. Siellä näyttäis siis ainakin vauva-sivuston mukaan olevan pienen pieni ihmisen näkönen alku, jolla on muodostunu jo kädet ja jalat. Eniten ootan sitä sydämen tykytystä nii tiiän toisen olevan elossa siellä. :heart:

Oon hei tytöt kuullu että 6. raskausviikolta alkaen (eli kun 5+0 lähtee käyntiin), sykkeet näkyis, joten voit bubunen mennä vaikka ens viikolla sinne ultraan. :)

Bubunen Joo mä oon kans kuullu kauhutarinoita neuvolatäteistä mutta puhelimessa ainakin täti oli kovin ihana ja kiltti. :)

bambina, kun sulla on niskapoimu, mulla eka neuvola. :) Sitte mulla on sikiöseulonta (niskapoimu) 26.1.

Tänään siis 8+1 :heart:
 
voi sartsa, jännitän niin sun puolesta jo sitä tiistaita! uskon ja toivon että kaikki menee kuitenkin hyvin, kun sulla selviä merkkejä kuitenkin on ollut raskauden jatkumisesta, mm. pahoinvointi. olen kuullut jostain sanonnan (jonka varmaan olen ja aikaisemminkin kertonut) : mitä huonommin äiti voi, sen paremmin voi lapsi. mutta tämä siis vain sanonta, siskollani ei kahdessa raskaudessa mitään ja täydelliset lapsukaiset tuli molemmilla kerroilla. :) mutta se pahoinvointi kertoo kuitenkin että jotain tapahtuu koko ajan! :D

sydämensykkeestä juu täysin voi olla mahdollista, että näkyy jo aikaisemminkin kun 7+ mutta gyne sanoi mulle näin ja jollakin sivustolla (oisko olli vau.fi tai libero.fi) oli 6 tai 7 viikon kohdalla, että sydämensyke nyt ultralla havaittavissa. mahdollista voi toki olla aikaisemminkin. mutta jos haluu varman päälle, niin kantsii oottaa ettei vaan turhaan pelästy jos se ei vielä siellä sykikään.
 
vielä varhaisultrasta.. päätin tänään, että EN MENE. paitsi jos tulee jotain verenvuotoa tms. niin sitten tietysti uusi tilannearvio. eilen oli sellainen fiilis, että haluan siihen ultraan (kun luin bambinan kokemuksesta), mutta kun sitten vähän googlettelin asiaa ja luin keskusteluita niin huomasin että monissa paikoissa muut odottajat / äidit syyllistää sellaisia jotka ei mene ja mua alkoi niin v***ttamaan. mähän en ole mikään huono äiti sen takia, etten halua maksaa jotain ylimääräistä 100 e siitä, että näen pikkuiseni pari viikkoa aikaisemmin. yritän ajatella, että kaikki on hyvin ja nautin raskaudestani ensimmäiseen "viralliseen" ultraan asti. jos sitten siellä huomataan, että joku on pielessä, hajoan varmasti aivan totaalisesti, mutta olenpahan sitten saanut ainakin siihen asti nauttia raskaudestani. en jaksa enää pelätä pahinta vaan haluan oppia luottamaan että kaikki on hyvin ja siksi tämä päätös.
lisäksi päätöstä vahvistaa se, että tiedän ihmisten arvostelevan kaikkea mitä äidit tekevät, joten tulen äitiyteni aikana kuulemaan monen ihmisen arvostelua ja mussutusta. koska kaikkia ei voi kuitenkaan miellyttää, haluan jo odotusaikana vahvistaa itseluottamustani ja sitä tunnetta, että minä ja mieheni tiedämme ja tunnemme mikä on meidän lapselle oikein, ei joku kukkahattutäti. :D
niin ja vielä se, että haluan olla rento äiti joka ei stressaa turhista ja jonka lapsi saa vaikka vähän maistaa miltä maistuu kukkapenkin multa tai hiekkalaatikon hiekka.
ehkä tämä juontaa juurensa siitä, että työssäni olen kuntouttanut lapsia, jotka ei osaa juosta/ei uskalla hypätä portaalta alas /tms. lapsille normaalia, koska äidit ovat hysteerisesti kulkeneet lasten perässä ja kieltäneet kaiken "ettei vaan satu". lasten kuuluu vähän kolhia itseään, sitä kutsutaan oppimiseksi. :)

toivottavasti ymmärrätte mun pointin, miksi siis päätin olla siihen ultraan menemättä ja toivottavasti ette loukkaannu mun mielipiteistä, jos olette eri mieltä. oon edelleen sitä mieltä, että äidit (ja isit) on kaikki erilaisia ja silti aivan yhtä hyviä. :heart:

Sartsa, aivan totta, onhan siinä hoitopöydässä etunsa. Jos me ei hommata hoitopöytää, niin ostetaan varmaan joku nätti lipasto mihin vauvan tavarat mahtuu (tai siis, osa siitä valtavasta määrästä jonka kuitenkin innostun ostamaan :D ).

bambina, olikos teillä toiveita sukupuolesta..? hassua, että yhtäkkiä tuollainen uni sitten. :D ja onnittelut, kohta poksuu jo se maaginen 12+0!!

mä olen haaveillut sellaisista brio happy-vaunuista, värinä se ihanan pirteä keltainen (joo, onhan se "aika" rohkea väri, mut jotenkin ihana). nyt eilen huomasin, että se väri on poistunut brion v. 2010 vaunumallistosta, joten jos en löydä jostain alennusmyynneistä niitä vaunuja nyt äkkiä niin en varmaan sellaisia saa. :'( enkä nyt ihan vielä kuitenkaan haluaisi vaunuja ostaa, kun en ole vielä ensimmäistä vaatettakaan uskaltanut ostaa - vasta sitten keväämmällä. oon nyt ihan epätoivon partaalla. :/ eihän tää nyt oo mikään kovin dramaattinen juttu, mutta mä olin niiiin jo ehtinyt ihastua niihin vaunuihin niin vähän harmittaa! julistin jo miehelle etten sit halua mitään vaunuja. :LOL: :LOL:

meillä on muuten myös ihana neuvolantäti, ainakin ensimmäisen puhelinkeskustelun perusteella :heart:

ihanaa viikon jatkoa kaikille!!
 
ai niin, mitäs te aiotte tehdä uutena vuotena? me ei miehen kanssa olla oikein keksitty mitään, kun tiedän että kavereita ei kannata nähdä kun ne keksii heti että oon raskaana, jos en juo. en käytä muutenkaan kovin paljon alkoholia, mutta onhan se vähän epäilyttävää jos uutena vuotena on ihan kuivin suin, etenkin kun osalle kavereista tuo alkoholi maistuu aika hyvin, joten selvää seuraa ei varmasti löydy..
ajateltiin sitten että jos ollaan ihan vaan kotosalla, syödään hyvin ja mennään kävelylle katsomaan raketteja. mutta hyviä vinkkejä otetaan vastaan! :)
 
Sartsa83
Bambina Hih, kiitos. :hug: Huomenna se sitten koittaa. Jännittää kyllä siihen nähden ihan kiitettävästi että sykkiikö se sydän siellä. Mutta rennoin fiiliksin kuitenkin menossa. Nukuin viime yön ihan totaalisen huonosti, joten toivon että ens yö menis hyvin niin oisin sitten pirteenäkin siellä. :)

Siili Voi SIILI!!!!!!!! Mä oon sun kanssas niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin samaa mieltä! Siinä mielessä nostan hattua sulle ettet mene varhaisultraan.. siis enhän mäkään ois menossa mutta kun saan sen lapsettomuushoidoista raskauduttuani automaattisesti, niin hyödynnetään nyt pois. Mut en mä maksais tosta. Kyllä mä oottaisin ihan kans sitä "virallista" ultraa. Ja toinen on justii tuo hysteria lapsia kohtaan. Mä oon ite nyppiny liiskattua purkkaa maasta, syöny sitä, maistanu tupakantumppeja maasta, syöny ruohikkoo, kiviä, hiekkaa... ja ei musta tän kummosempi oo tullu. Samoin mä oon menny aina pää eellä kaikkee (kiltti lapsi olin mutta niin kovin tättähäärä ja menin kun tuulispää ) .. vähä aina sattu mut se ei menoo haitannu. Jos sitä ei tee, niin ei sitä tapahdukaan mitään, mutta sitten lapsesta tulee pelkääjä. Pahoin pelkään että kummipojasta juur tulee sellanen kun sen äiti on ihan hysteerinen jos poika vähän kaatuu ja kalauttaa päänsä. Kummipoitsu ei uskalla lähtee kävelemään ollenkaan. :( .. oon kovasti yrittäny sanoa, että ei se opi jos et anna koheltaa, mut aika heikoin tuloksin. Mä ainakin annan oman muksuni tehä omat virheensä, samalla tavalla kun äiti anto mun tehdä. Kyllähän äiti sano et "ole varovainen", mutta ei se alkanu vetää paniikkeja jos johonkin kolhasin itteni.. tuumas aina vaan, et "nonni, sä oot kyllä varsinainen tohelo-neiti" :D ... kiitos siis äidilleni. :heart: vaikka olikin alkoholisti mun ollessa 6-23v, mutta sillon kun hän oli äiti, hän oli hyvä äiti. Ja on edelleen. Varsinainen mummi.. koko ajan tolkuttamassa, että "kerrot sitten heti mulle kun se vauva syntyy niin tuun kattomaan mun pikkusta" :D Että Siili: hienoa nähdä että joku muukin ajattelee näin! :hug: MAHTAVAA!
 
vielä varhaisultrasta väkisinkin alkoi hieman huono omatunto kalvamaan, kun olen käynyt tuolla varhaisultrassa, vaikka uskonkin ettet siili sitä varmasti (?) tarkoittanutkaan. niinkuin en minäkään sitä että jos et mene sinne niin et välitä lapsestasi. tämähän vain osoittaa juurikin sen, että meitä on moneen junaan. kun en kuitenkaan haluu luokitella itteeni (vielä ainakaan ;) ) kovin hysteeriseksi vaikka siellä kävinkin. mutta itse voin sanoo että nautin siitä kokemuksesta, mutta varmasti on ihanaa nähdä se sitten monen viikon odotuksen jälkeenkin. :)

kuitenkaan en luonnehtisi itseäni ylisuojelevaiseksi tai pumpulissa kasvattavaksi, sillä itsekin työssäni (lastentarhanopettaja) olen näitä siilin kuvaamia tapauksia nähnyt. tietysti se mikä nyt pelottaa, on juurikin tuo sanonta: "suutarin lapset..." jne. eli kun on alalla, niin oletetaan ja odotetaan, että lapsista tulee täydellisen fiksuja, taitavia ja kaikkea mitä vaan voidaan vaatia. että ihan kun muuten lapsen kasvattaminen ei loisi paineita... :headwall:

toiveita sukupuolesta? nooh, tavallaan ehkä on, mut tavallaan ei... :D ite ehkä toivoisin tyttöä, koska kaikki muut pikkuiset meidän suvussa ovat poikia...tyttö toisi mukavaa vaihtelua! mutta toisaalta taas jos olisi poika, saisi vaavi sitten siskoni lapsista mukavasti leikkikavereita (ja sitten myöhemminkin) ja heillä olisi paljon poikien vaatteita ym. mies varmaan toivoisi poikaa, jonka kanssa saisi sitten pelailla jne. ;) mutta periaatteessa ei ole väliä, toivotaan että olisi terve! jos ei ole terve, niin sitten toivotaan että ainakin elossa... eli periaatteessa ei olisi väliä. mutta KAIKKI ympärillä sanovat, että se on poika, ja tätä mieltä itsekin olen ollut alusta alkaen... mites muut, haluutteko selvittää sukupuolen ja kumpaa toivoisitte?

uusivuosi: kaveribileet kotosalla. ite aion juoda alkoholitonta siideriä tuoppilasista niin kukaan ei älyä. ja vaikka älyisikin, niin ei se nyt sit enää niin haittaa, kun kriittiset viikot alkaa sillon ollakin jo täynnä... tavallaan hitaasti mutta kuitenkin nopeesti mennyt tää aika! :heart:
 
Iltaa (tai yötä, näin lomalla ollessa rytmi sen kun myöhenee)! :heart:

Bambina ja Sartsa kiitos tiedoista! Nyt mä löysinki jostain netistä raskauslaskurin, jonka mukaan sydänäänet alkaisi kuulua mulla 1.1.2010 eli raskausviikot on silloin 5+5. Mutta ajattelin kyllä joka tapauksessa odottaa sinne 7+ viikoille, ottaa ikään kuin varman päälle...

...Tuosta varhaisultrasta vielä. Olin jo melkein päättänyt että en taida mennä minäkään sinne, päätin olla rennompi ja nauttia ja ajatella, että kyllä luonto hoitaa. Nyt juttelin pitkään mun kummitädin kanssa, joka siis on ammatiltaan neuvolan täti, ja muistin yhden asian kummitädin avittamana. Nimittäin mulla oli (todella lievä kylläkin) sydänvika melkein 20 -vuotiaaksi asti, jolloin se todettiin itsestään ohimenneeksi. Siellä vimpassa kontrollissa mulle kuitenkin sanottiin, että kun tulen raskaaksi, niin ne haluavat tarkkailla mua vähän enemmän. Eli taitaa olla niin, että joka tapauksessa otan nyt äitiyspoliin yhteyden ja katsotaan sitten, mitä se tarkoittaa vai tarkoittaako mitään. Mutta voipi olla että siinä tapauksessa tääkin asia tulee syyniin joka tapauksessa.

Ja Bambina älä vaan ota huonoa omatuntoa. Ei kukaan varmastikaan ajatellut, että sä ajattelisit jonkun olevan huonompi äiti, tai että joku ajattelis sun olevan hössö. Tämä on vaan niin iso asia, että herättää keskustelua ja mielipiteitä suuntaan ja toiseen. Mä uskon, että jokainen tekee juuri itselleen parhaat ratkaisut, eikä niihin ole kellään mitään sanomista. Sä teit parhaat itsellesi ja lapsellesi, ja jos joku ei mene siihen v.ultraan, niin se on taas varmaan paras ratkaisu hänelle. Hyviä tulevia äitejä ollaan kaikki :heart: :heart: :heart:

Sartsa hurjasti tsemppiä huomiselle, ja toivottavasti ja uskoakseni näet siellä pikku Möhkiksen vilkuttelevan sulle sydän pamppaillen! :heart:

Siilinen hyvin perusteltu ja hyvä päätös! Niin kuin tuolla Bambinalle jo kirjoitin, niin mun mielestä jokainen tietää itse parhaiten mikä on itselle ja omalle lapselle ne parhaat ratkaisut, ei kukaan muu! Ja jokainen tekee valintansa itse, omista lähtökohdistaan, eikä se tee hänestä sen huonompaa eikä parempaa äitiä. Eikä todellakaan mun mielestä varhaisultraan menemisellä tai menemättömyydellä ole mitään tekemistä sen kanssa onko hyvä vai huono äiti. Hyviä äitejä me ollaan kaikki!!! :hug: :hug:

Mäkin oon lastentarhanopettaja (toinen puolet mun työstä siis) ja mulla on ollut aina selkeät käsitykset siitä, miten lapsia tulee kasvattaa. Rakkautta, rajat, johdonmukaisuus niissä, ja lapselle vapaus olla oma itsensä ja tilaa kasvaa. Toivottavasti pystyn sitten näin "vanhana" (sit jo 31 v.) ensisynnyttäjänä oikeasti olemaan sellainen, eikä musta tuu jotain hirveätä ylisuojelevaista hösselöä... :D :D

Uusi vuosi; Vaihtoehdot on vielä auki, mut on ajateltu joko viettää sitä tutun ystäväjoukon kanssa (jolloin kyllä varmaan kaikille tää mun raskauskin selviäis), tai sitten yhden ystäväpariskunnan kanssa, jotka myös odottaa vauvaa ja tietää mun raskaudesta. En ole jaksanut edes miettiä kauheesti vielä... Mut tulee se vietettyä joka tapauksessa tavalla tai toisella! Siili mun mielestä toi kuulosti oikeinkin hyvältä

Halaukset kaikille :heart: :heart:
 
Sartsa :heart: :heart: Kiva että oot samaa mieltä kanssani, ajattelin että kaikki on kuitenkin eri mieltä ja haukkuu mut pystyyn ja sit mä katoan vähin äänin kaksplussasta ja fb:sta. :D :hug: :hug:
Mä oon myös ollut sellainen, että olen maistellut matoja, muurahaisia, kiviä ym. Ja mulla on esimerkiksi leuassa arpi kun olen neljään tai viiteen kertaan ajanut samasta mäestä kolmipyöräiselläni ja aina törmäsin samaan kuoppaan ja laskeuduin leuka edellä asvalttiin. :LOL: Ja silti musta on tullut ihan normaali. Eikä edes ole mitään kummempia traumoja. :D

Sulla on tänään sen ultra.. Odotan innolla jo että tulet tänne kertomaan kaiken! :)

bambina voih, bambina!! :heart: älä koe huonoa omaatuntoa! en todellakaan tarkoittanut sitä, että sä tai joku toinen olisi huonompi tai hysteerisempi äiti varhaisultran takia, ei ei ei ei ei ei!!! perustelin vain miksi mä päätin näin, mutta en tarkoittanut ettet sä tai joku toinen olisi hyvä (tai rento!) äiti vaikka kävisikin. tää vaan oli mun päätös enkä kyllä arvostele ketään äitinä sen perusteella että käykö varhaisultrassa vai ei. ja yritän kyllä muutenkin olla arvostelematta äitejä minkään perusteella. :p
ihanaa että nautit kokemuksesta äläkä nyt anna mun kommentin pilata sitä. :heart: ja anteeksi jos loukkasin, ei ollut todellakaan tarkoitus. :flower: :hug: :hug: :heart:

Mulla on muuten vähän sama juttu tuon sukupuolen kanssa, en tiedä kumpaa toivon, välillä toivon tyttöä ja välillä poikaa. mutta oikeesti ei ole mitään väliä, kunhan sieltä jompi kumpi tulee. :heart: :heart: :heart: ja kyllä me ajateltiin se selvittää sitten ultrassa, jos vaan Toukka suostuu sen paljastamaan. =)

Sulla on kätevä tuo uusi vuosi, kun voi käydä keittiössä kaatamassa tölkistä tuoppiin juoman. Ja just kun sulla nyt on niin olemattoman pieni se km-riski enää niin ei haittaa jos joku huomaa. :) Mukavaa uuden vuoden juhlintaa!

bubunen :heart:
Mullakin on todella lievä sydänvika! En muistanutkaan sitä. Kiitti kun muistutit. ;)

Kiva, että ymmärsit mitä tarkoitin, en tosiaan tarkoittanut että joku olis huono äiti sen takia että menee varhaisultraan. Ei tullut mieleenkään. :D
Kaikki me ollaan hyviä äitejä. :heart: Eikä sustakaan varmasti tule mitään ylisuojelevaa hössöä! En osais kuvitellakaan. Ja jos alkaa näyttää siltä niin mä tuun sitten vähän muistuttamaan sua että piti olla rento. ;) :LOL: :LOL: Etkä sä oo vanha, mutta viisas kyllä. :heart:

Sunkin uusi vuosi-suunnitelmat kuulostaa hyvältä!

Kertokaa mulle miten ihmeessä mä pärjään, kun ensi viikolla alkaa taas 5:30 heräämiset joka arkipäivä. :p Tänäänkin heräsin vasta klo 11.. :/ Yleensä en pysty nukkumaan noin pitkään vaikka ois vapaata, nousen viimeistään klo 9 "ettei päivä mene hukkaan", mutta nyt oon vaan nukkunut ja istunut koneella ja lukenut kirjoja, oon niin väsynyt. No, kai sitä pärjää sit kun on pakko tehdä töitä. Ja ehkä mä olen nyt levännyt niin paljon ettei töissä sitten väsytä. *toivoo kovasti*

Multakin halauksia kaikille teille ihanille!
 
Siili kiitos! :heart: Ja tuletkin sitten sanomaan mulle että ny tais rentous vähän unohtua, kun meidän lapsi kulkee vielä 5 v. valjaissa ja syö vaan mössöruokia ettei pääse hampaat vahingossa katkeamaan... :LOL: :LOL: :LOL: Ei vaan, en mä ainakaan kummitytön enkä päiväkodin lasten suhteen oo mikään hössö tai nipo, joten toivottavasti pysyy äly päässä myös omaa kohtaan. Luulisin :D Mäkin olin lapsena poikatyttö, vaikkakin tosi kiltti, tykkäsin kiipeillä puissa ja juosta pihaleikeissä ja olla raisu :)

Joo, ei ole kyllä ratkaisua mullakaan noihin loman jälkeen odottaviin aamuherätyksiin! Mä olin aikaisemmin tosi kunnianhimoinen työn suhteen ja kaipasin niitä haasteita, ja oonkin tehnyt paljon töitä. Nykyisin oon kyllä ihan sitä mieltä, että jos olisi mahdollista niin jäisin kotiäidiksi ja kävisin tekemässä erilaisia sosiaalialan hyväntekeväisyyshommia... Lottovoittoa odotellessa :D Mutta kyllä me Siili niistä aamuista taas jotenkin selvitään!!! :heart: :heart:

Sartsula sydän ihan pamppaili sun puolesta tänään, kun tulin lukemaan näitä viestejä. Halauksia paljon ja tuu sit kertomaan meille mitä Möhkikselle kuului!! :heart: :heart: :heart:
 
Sartsa83
Siili :LOL: Sama homma.. mä vaan tipahdin rekkitangolta naama eellä ja meni hammas läpi alahuulesta. :LOL: :p HUI! MITÄ?!?! Mikä sydänvika? Siili!?! Mähän saan ite tässä ihan slaagin. :eek: :hug:

bubunen Hih. :D Ihana. Hassu. :) Siis mitä ihmettä? Sullakin joku sydänvika? APUA! Hei!! Valaiskaas nyt muakin vähäse!

Niin joo ja sitten, tästä meijän päivästä.... olikin aika tänään klo 12.10. Ultrassa näkyi pieni pähkinä jonka sydän sykki kovaa vauhtia. Pähkinä nimitys nyt tuli sitten siitä kun mies näki kuvaruudun ja totesi:"Siellähän se näyttää olevan, pähkinä parkissa." Lääkäri repesi nauramaan ja meikältä vierähti kyynelhän siinä kohtaa, vielä kun isältäkin kysyttii, et:"Näkeekö isäkin tämän sykkeen?". Pähkinällä oli mittaa 11,3mm ja viikkoja laskettii 7+2. :heart:

Nyt kovasti toivotaan tarrasukkia matkaan. Hirveästi on odotuspuolella keskeytyneitä raskauksia. En kuuna päivänä tahtois sitä itselle, enkä kyllä kellekään muulle... mutta tietenki sitä aina omakohtasesti pelkää... kun vihdoin, pitkän odotuksen jälkeen raskautuu niin sitten se keskeytyiskin. Hyi mikä ajatus. :( .. ei saa ajatella nuin olleskaan.

Mites teillä on vointi ihmiset? Muutoksia minkään suhteen? :) :hug:
 
Bubunen, en usko että susta millään tulee hössöäiti, mutta jos tulee niin tipautan sut kyllä takaisin maan pinnalle, lupaan! ;) :heart:
Ja sama mulla, lottovoittoa odotellessa niin vois jäädä ikuisiksi ajoiksi kotiäidiksi.. :D Mun äiti oli kotiäitinä n. 10 ensimmäistä elinvuottani (tosin osan siitä perhepäivähoitaja) ja on nin ihania muistoja siitä kun käytiin äidin ja hoitolapsien kanssa retkillä ja kaikkea, ja aina oli äidin tekemää ruokaa ja äidin tekemää mehua ja sen leipomaa leipää jne. Olis ihana olla sellainen äiti, mutta täytyy sitä kai töihinkin sitten mennä.. Ja toisaalta, voi olla etten mä ihan hirveän montaa vuotta viihtyis ihan kokonaan pois töistä.

Mä en muista sydänvikani virallista diagnoosia, mutta ihan vauvasta asti mulla on ollut sivuääni sydämessä, sellainen epäsäännöllisen säännöllinen. Sykemittarit esim. laskee sen sydämenlyönniksi, joten mun sykkeet huitelee mittarien mukaan nopeasti 170-180 paikkeilla, kun harrastan suht kevyttä liikuntaa! Mutta se on moneen kertaan todettu vaarattomaksi, viimeksi kun tulin täysi-ikäiseksi eikä siitä ole sanottu mulle ikinä että se olis periytyvää tms. Täytyy nyt vielä kysellä neuvolan tädiltä, mutta en usko että se mitään erityistä tuo raskauteen.
Millainen sydänvika sulla on? Hyvät sydämet meillä kummallakin kuitenkin on! ;) :heart:
 
Sartsa :heart: :heart: Ihanaa että teillä oli hyvä ultra! Mulla kostui kuule silmät ihan vaan kun luin ton sun viestin! :D Hyvä, että kaikki oli hyvin ja kyllä Pähkinällä on tarrasukkia tarpeeksi, ihan varmasti. :heart:
On kyllä kauhean paljon keskenmenoja tullut, toivottavasti ainakaan tässä pinossa ei kenellekään niin kurjasti käy. Se olis kyllä ihan musertavaa. Joten tarrasukkia kaikille tuhansittain! :heart:

Ja don't worry, muru, ei ainakaan mun sydänvika ole mitään vaarallista. :D
 
Sartsa83
Siili Hyvä tietää. :heart: Aika jännä.. mulla ei oo koskaa tutkittu, mutta mulla kans helposti syke nousee tosi korkealle vaikken oo ees juurikaan hengästyny.. mahdollista sydänvikaa? Koska esim. xycling (tutumpi nimitys spinning) tunnilla pahimmillaan sykkeet nousee 193:een, mut sillon oon jo tosi hengästyny. Sit kun ne on 150-160, mulla on tosi hyvä olo ja kulutan eniten kaloreita. :eek: Ihan outoa!

Aww.. :heart: Ihana olet. Kyllä tää aika tunnepitonen päivä on ollu. Ultrakuvan laitoin heti jääkaapin oveen. Siinä se Pähkinä sitten on. :D Parkissa, niin kun rakkaani sanoo. :LOL: Eiköhän meillä kaikilla nää kaverit pysy kyydissä. :)
 
sartsa onnea ihan hirrrrrrmuisesti mahtavasta ultrakokemuksesta!!!! :heart: :heart: eikös vaan ollut ihana näky ja se helpotuksen määrä kun sen sydämen siellä näki? mitkäs päivät sulla olis muuten ollu menossa? kun mulla ainakin ne vaihtu gynellä, mut neuvolassa ne palautu taas niiden menkkojen mukaan ja se sanoi siellä että np:ssa se sitten "lyödään lukkoon". kai noin varhaisessa vaiheessa on vielä mahdoton arvioida sitä kokoa että meneekö ja kasvaako käyrien mukaisesti...en tiiä, näin meillä. mutta ihan sama, pääasia, että kaikki oli kunnossa ja saat nauttia raskaudestasi!!!! :hug: :heart: niin kuin me kaikki muutkin! =)

ja siili voi ei, en tosiaan meinannu et oisit nyt mut jotenkin haukkunu tai muuta, kyllä käsitin mitä tarkoitit...ehkä tää herkistely on vaan turhan voimakasta ja pelkäänkin sitä miten tässä tän raskauden edetessä pystyn kohtaamaan kaikkien neuvot ym. ilman että pillittäisin ja kokisin heti etten siis osaa itse mitään. eli siis nämä hormoooooonit! :kieh: joten rauha maassa! ollaan kaikki hyviä ja ihania ja kaikkee... :D eikä kukaan tässä pinossa joudu kokemaan keskenmenoa, päätin sen just! :D ite en sitä enää kyllä kestäis...ehkä sillon 4+4 jotenkin (tai ei oikeestaan sillonkaan...), mut ei enää!!!!!!

täällä vointi hyvä, ei mitään ihmeitä. kohtukipuja alkaa olla ihan jatkuvasti mutta eipä se haittaa...on ihanaa tuntea että siellä jotain tapahtuu!! :heart:

ja hmm...me on yritetty miettiä tota työnimee, mutta ei ole mikään oikeen kolahtanut. kun olisi ihanaa että olisi joku henkilökohtainen eikä sellaista mikä on kaikilla...ei ole tullut mitään hyvää tässä nyt, joten puhutaan vaan möykky, vaavi, pikkunen jne. olis kiva olla joku. :)

11+2 / 11+4
 

Yhteistyössä