~The esikoisesta haaveilevien plussapino~

  • Viestiketjun aloittaja Sartsa83
  • Ensimmäinen viesti
Sartsa83
Taffo Siitä se lähtee. Ota ihan rennosti vaan. Kaikki menee oikein hyvin kun et anna itsesi ressata. :) :heart: :hug: ..voi olla et mulla ois samat mietteet Martinasta jos sen oisin nähny. Kyllä mua se siinä ällöttikin kun se jo pienen mahan kanssa keikisteli menemään jossain tanssiharjotuksissa... jotenki.. ei vaan iske et sen RASKAANAKIN ollessa pitää harrastaa tota sen ns. työtä. Se tietty on kun ei muuta osaa, mut... äh.. en tiiä. Saa nähä kui käy.. kyl mä ainaki seuraavan jakson katon.. saa nähä kui pitkälle pääsen. 7 päivään törmäsin kaverilla (jo vanha lehti siis) jossa oli juttu kun Martina ja Esko tuli lapsen kanssa sairaalasta kotiin ja esitteli sitä koko Suomen kansalle. SE oli mauton juttu! Vitjat soikoon.. ja sitte tää:"Meinaan imettää monta kuukautta".. kas kummaa, lapsen ollessa noin KUUKAUDEN Martina läks vähän juhlistaa äitiyttä LAIVALLE!!! Vit** mikä ämmä! Huh.. noni, kattokaa ny.. muaki rupes jo veetuttaa koko akka! :LOL: ...siis en mäkää siitä oo koskaa tykänny, mut ku justii ton raskauden takia halusin seurata sitä.

bambina Voip olla et mulla käy samanlailla kun tuun np:stä jos tulee hyviä uutisia. ;) :LOL: Niin no, ohan tietty toi ohjelma.. mut pointti just onkin et seurataan raskautta periaatteessa alusta asti. Se oli syy et halusin kattoo tota... toivon et tulis vaikka joku semmonen sarja, jossa seurattais ihan tavallisten ihmisen, eri ikäisten naisten raskauksia alusta loppuun.. tuntemuksia, mahan kasvua, neuvolakäyntejä, ultria.. miksei tämmöstä voi olla? Pistetään vaan jotkut vtun julkimoääliöt telkkariin näyttää omaa raskauttaan.. Pyllystä! :( Hih.. LA:sta. Ei sitä enää muuteta kun jo neuvolakortissa on tuo 18.7. ... se on se ja sillä sipali. Voi kuitenkin muistaa että 36 viikoilta lähtien voi poksua periaatteessa koska vaan.. via oliko se 38 viikoilta. Enivei.. jotain sinne suuntaan. Et sinällään, kuten ite sanoit, päivällä tai kahdella ei ole väliä. :)

jendde Juu, lantionpohjan lihaksilla sä teet töitä enimmäkseen synnytyksessä. Ja helpottaahan se lapsen oloa jos on leveälanteinen odottaja. Ja nuo sun alaselkäkivut varmastikin johtuu juuri tuosta kohdun laajenemisesta.. ja jotenki se on sitten yhteydessä virtsarakkoon joka sitten tyhjetessään helpottaa myös selkäkipuun. :) Jänniä juttuja, mutta mikäpä tässä ei olis? :D Toivotaan onnea kämpän suhteen. Kyllähän se elämistä helpottaa kun pääsee isompaan asuntoon.. lapsenkin kannalta. :)

Meillä kans alkaa heti kun tontti löytyy ja laina-asiat hoituu, talon rakennus. Siihen kuitenkin menee se vuos ellei jopa puoltoista, niin ois sinällää kiva päästä alottaa koska sit kun lapsi on sen vuoden, tästä kämpästä on PÄÄSTÄVÄ.. mieluusti voisin lähtee tästä jo ennen lapsen syntymää.. tosin, niin me ehkä tehdään.. eli kun alotetaan rakennus, myydää nykynen ja muutetaan vuokralle rakennuksen ajaksi.. ja mä sanoin et se on sitten kolmio et saadaa muksulle oma huone!
 
Sartsa Joo, mä luulen kans tosissaan että johtuu nuo kivut pelkästään siitä kohdun kasvusta. Kovasti se vaan tuntuis lähtevän eteenpäin kasvamaan kun on masu taas kasvanut, mutta kaipa se tuolla sisuksissakin tekee tilaa :) Juuh, jänniä juttuja on on varmasti tää koko odotus täynnä :)
Jep, toivotaan että onnistais ton kämpän kanssa. Meijänkin on PAKKO päästä tästä lähtemään ennenkun lapsi syntyy, kun tää niin tämmönen koppi tää asunto että tekee tuikkaa jo nyt vaikka lasta ei ees vielä ole. Jännittää kauheesti, se on tunnin päästä tulossa tätä kattoo! Voi eeei... :x Kolmion oltais mekin haluttu, mutta kun ne on kaikki niin perkeleen kalliita täällä päin... Melkeen sais lähteä jonnekkin metikköön asumaan jos halvalla haluaa... Ja kun oikeastaan yhden ihmisen tuloilla elellään molemmat, niin ei vaan pysty mitään 800-900e vuokraa maksamaan, mitä niistä kolmiosta halutaan. Kyllä kai kaksiokin menee.
Saakos kysyä että minkä kokosessa kämpässä te nyt asutte? Toivottavasti löydätte vielä tontin ja saatte hommat kuntoon ja talon rakennukseen =)

Mä oon muuten tosta Martinasta aivan samaa mieltä, että oli tosi törkeen näköstä kun se keikutteli niitä tanssejaan sen mahan kanssa :snotty: Ja sit vielä kun olis sen viimesillään sellasena nähny... Yäk.. Hyi hyi hyi, kun on alkanut tuntumaan siltä että ne sillä lapsellaan hakee vaan pelkää julkisuutta.
 
Sartsa kiva että känkkis vierailee muillakin! ;)

Taffo :hug: kuten bambina sanoi, me ollaan vaan päästy jo suurimman alku"järkytyksen" ja -pelon yli, mutta aivan tuttuja sun fiilikset! =) Tajusin tänään, että en oo tainnut vieläkään kunnolla tajuta olevani raskaana (tod.näk. koska en oo käynyt siinä varhaisultrassa..). :D Nimittäin jynssäsin tänään meidän keittiön kaakeleita ja yhtäkkiä mä tajusin, että jos kaikki menee hyvin niin kesällä mulla on ihana ja iiiso masu ja sitten mä sen ison masun kanssa pesen ja silitän pikkuruisia vauvanvaatteita ja viikkaan niitä kaappiin odottamaan omistajaansa.. Kun tajusin tän, mut täytti niiiiin suuri ilo. Teki mieli hyppiä ja tanssia ja itkeä ja nauraa: musta tulee äiti, mun miehestä tulee isi. :heart: :heart: Niin että.. mäkin oon vasta toipumassa alku"järkytyksestä". :D :LOL:

bambina sun ostokset kuulostaa ihanilta! :heart: Mielialavaihteluista.. Mäkin olen normaalistikin ailahtelevainen, mutta nyt oon kiukustunut välillä tosi helposti, mutta kiukku myös laantuu hetkessä, siis jo parin minuutin kuluttua.

Mä varmaan uskoisin, että LA on 18.7., jos neuvolakortissa niin lukee. Ja hienoa että ultrassa kehuivat kallon muotoa! :heart:

Jendde kuten sanoin Sartsallekin tuossa ylhäällä niin kiva, etten ole ainoa jolla känkkis vierailee. ;) Ja tänään ei oo näkynyt känkkiksestä jälkeäkään! :)
Mites teidän muutto, koska saatte tietää onnistuuko vaihto? Aika kätevä tuollainen palvelu!

Martina.. Huoh. Ainakin se saa taas Suomen kansan puhumaan itsestään. ;) Mutta kamalalta tyypiltä vaikuttaa.

Mulla on parin päivän aikana vähentynyt masun nippailut aika lailla. :| Mut en anna vielä itselleni lupaa huolestua, koska pahoinvoinnit sun muut on edelleen. Ehkäpä nyt on vaan ollut"lepopäiviä" niin että kohtu ei oo kasvanut ja kohta se taas aloittaa.. En mä tiiä voiko niin olla, mutta toivotaan! :) *toivoo oikein, oikein kovasti*
 
Sartsa83
jendde Kerrohan sitte mitä tyyppi tykkäs teijän asunnosta ja tuleeko vaihdosta mitää. Joo, I KNOW Hesassa on ihan törkeen kalliita vuokrakämppiä. Sen takia kannattaaki asua täällä Pirkanmaalla.. ja täälläki mieluummin vähä syrjässä kun keskustassa... :p ... Meillä on tällä hetkellä 54 neliöinen (jos en väärin muista) kaksio. Siis todella pieni kaksio ja tänne tukahtuu kun täällä on myös mun yksiöstä tuodut tavarat. Muutenki pitää karsia niin saati sit ku vauva tulee.. pakko päästä kolmioon ja sit ku päästää rakentaa, niin aiotaan tehä 4 makuuhuonetta, olohuone, keittiö, takkahuone, sauna... semmonen sopiva, et mahtuu vieraat yöpyyn ja on kahdelle lapselle omat huoneet. :)

Siili Mulla on tällä hetkellä noin kerran viikossa ihan järkyttävä känkkis päivä! Ketuttaa ihan kaikki ja tuntuis et tarvis huutaa kaikille kun kukaan tajua mitään! :D .. Hih, että anti tulla vaa.. eiköhä täällä kaikki ymmärrä jos joku vähä on hermoraunio kun kaikki ollaan raskaana. ;) ... juuuuuu, kohtu siellä laajenee.. kaikki kivut johtuu aina siitä kun kohtu supistelee ja kasvaa. :) Säkin niillä viikoilla (jos oot lukenu viikkoja netistä) että sun kohtus kasvaa. :)
 
No nyt on kämpät käyty kattomassa... Se joka täällä kävi niin tykkäs kovasti tästä meijän asunnosta ja sanoi ainakin että kyllä rupes kiinnostaamaan! Sillä on kyllä ollut joku toinenkin asunto katottuna, mikä kuitenkin kuulemma oli tätä huonokuntoisempi ja vielä kalliimpi. Se sanoi että miettiin vielä hetken näiden välillä ja ens viikolla ilmottelee että mihin tulokseen päätyi :) Sit me käytiin kattomas sitä niiden kämppää ja se oli tosi jees! Aivan ihana keittiö :heart: Parveke siellä oli tosi iso ja kokonaan lasitettu. Ne vielä suht uusia taloja (kerrostalo). Voikun se nyt haluas meijän kanssa vaihtaa... Voi olla et sitten alkaa pikkusen v*tuttaa jos nyt lähteekin siihen toiseen kämppään. Oli sen verran mukavan näkönen asunto niillä!!



Siili Joo toi tommonen palvelu on kyllä tosi kiva. Kun sieltä vaan voi soittaa ja kysyä että kiinnostaako tämmönen asunto täältä ja täältä päin jne. ja sit jos kelpaa niin eikun vaihtamaan :) Se muuttaminen vaan ei varmasti mitään herkkua ole kun kahdesta asunnosta muutetaan samana päivänä päittäin... :x
Mullakin aina välillä masu pitää niitä "lepopäiviä", ettei oikeastaan mitään tuntemuksia ole. Eli ihan normaalia on varmasti tuo, älä huolestu! :heart:

Sartsa Juuh, täällä on ihan törkeen kallista... Plääääh... Tässä mihin nyt (ehkä) ollaan muutamassa on vuokra 560e/kk ja neliöitä olis se 53. Eli aika saman kokonen asunto kun teillä nyt on. Onko teillä vuokrakämppä? Meille toi kaksio on tässä vaiheessa oikee unelma... Pääsee tästä koirankopista sentään pois. Se asunto mitä käytiin kattoo, oli tosi tilavan olonen. Siinä oli vähän niinkuin avokeittiö, mutta se oli silti siellä pikkasen peremmällä, semmosessa jonkinlaisessa syvennyksessä. Ahtaakshan sekin jossain vaiheessa käy, mutta nyt tähän hätään se olis oikeen kiva =)
Kuulostaa kivoilta nuo sun talonrakennus suunnitelmat. Mullakin olis haaveena sitten joskus muuttaa kivaan omakotitaloon. Hmmmm :)

Nyt kuumotellaan vielä ens viikon verran, että mahtaako se tän kämpän haluta, siitähän tää kaikki nyt on ainoastaan kiinni. Niin ja muutto tapahtuis sitten (jo) tässä tämän ja ens kuun välillä. Jossain siinä. :p
 
Huomenia kaikille!

Nyt se sitten alkoi, eli mun aamupahoinvointi :/ Tänään on pitänyt käydä töissä jo kahdesti oksentamassa ja koko ajan on semmoinen olo että ei tiedä että oisko parempi syödä jotain vai olla syömättä. Huoh....Toivottavasti tää ei oo joka päivä samanlaista tai että menis ainakin ohi illaksi. Toivoa sopii :)

Onko teillä kellään ollut alkuvaiheessa semmoisia tosi kovia vatsakipuja? Mulla alko viikonloppuna tuntumaan mahassa semmoiselle niinkuin menkkakivut ja viime yönä heräsin keskellä yötä siihen, että mahaan sattui niin paljon että meinas itku tulla. Otin särkylääkettä ja pienen valvomisen jälkeen se meni sitten pois. Aamuyöstä kipu tuli vielä uudelleen, mutta ei onneksi niin vahvana. Mistähän ne mahakivutkin johtuu kun ei vielä pitäs sen maha-asukin kasvaakaan niin paljoa että kohtu kasvais. Nyt sitten ollaankin töissä todella pirteenä kun yöllä ei saanut nukuttua kunnolla ja on huono olo :(

Ainut positiivinen asia tässä on se, että nyt on sentään konkreettisesti jotain oireita eikä tartte enää miettiä että onko tää oikeeta vai ei. Mies nimes eilen meidän vauvan alun nimelllä masukki, eli masuasukki :)

jendde Oispa hienoa jos pääsisitte muuttamaan isompaan asuntoon. Oon nimittäin itse asunut saman kokoisessa kämpässä mitä teillä on ja se oli kyllä pieni. En ymmärrä että miten sinne sais mitenkään mahtumaan mitään vauvansänkyä tai muutakaan tavaraa :)

Me ostettiin tänä keväänä tämmöinen paritalon puolikas eli meillä on tällä hetkellä 80neliötä tilaa ja tosiaan vauvalle jossain vaiheessa oma huone :) Että se siitä vierashuoneesta...
:LOL:

Mitäs muitten päivään kuuluu?
 
lauru Voi, koita kestää pahoinvoinnin kanssa :/ Se on kyllä tosi inhottavaa. Mulla ei siihen auttanut oikeastaan mikään paitsi hetkellisesti mandariinit yms. Muuten sai kestää sitä mutta niin se varmaan meneekin, että loppuu sitten kun loppuu. Kyllä se varmaan päivän aikana helpottaa, mulla se oli aina iltapäivällä jo pois.... Mutta tuli sit kyllä illalla takasin :LOL:

Mulla oli alkuvaiheessa (ja on vieläkin) koviakin vatsakipuja ja paljon on ollutkin. Nyt ei ehkä enää niin paljoa kun silloin alussa. Jos en nyt ihan väärin muista, niin joskus viikoilta 5 saakka mahasta nipisteli ja poltteli välillä niin kovaa että joutui oikeen keskittymään. Nyt ne kivut on vaan muuttunut vähän erilaisiksi... Paljon sulla on nyt viikkoja? Mä en osaa sanoa mitä noi sun vatsakivut vois olla, mutta veikkaan ihan vaan sitä kohdun kasvamista.

Jep, olis tosi hyvä päästä tästä muutamaan :) Ei tähän kämppään tosiaan mahdu mitään. Meillä on pinnasänky jo, tosin varastossa nyt, jota kokeiltiin sijottaa tänne jonnekkin mutta eihän se mihinkään mene. Ei täällä pääse edes liikkumaan jos tässä jotain ylimäärästä on.. :D Ja vois olla muutenkin aika ahdistavaa olla kaikki kolme samassa huoneessa kokoajan, kun vauva itkee ja ei saa mitenkään rauhotettua.
Teillä on vähän enemmän tilaa kuin meillä :D No mutta kai tää meijänkin osalta tasaantuu jos vaan päästään tästä muuttamaan :)
 
jendde Viikkoja on tällä hetkellä jotain 6+4 ja ajattelin että se Masukki on vielä niin pieni että se kohtu ei vielä kasvais. Kiva kuulla että muillakin on ollut noita kipuja kans. Tänään ei onneks oo ollut muutakun vähän pientä nipistelyä ja pahoinvointikin on pikkuhiljaa menemässä pois! =) Tosin oikeaa ruokaa ei saanut kyllä kovin paljoa syötyä kun oli huono olo mut ilmeisesti se sitten vähän autto. Mulla on kans mandariineja tossa pöydällä että ei tartte ainakaan sit tyhjällä mahalla olla.

Teillä ois vielä muuten se muuttaminen aika helppoa, kun tuon kokoiseen asuntoon ei voi saada mahdutettua aivan kamalasti tavaraa. Eri asia ois muuttaa jostain omakotitalosta toiseen :LOL: Meillä on onneks vielä kaappejakin jopa tyhjänä kun ei olla keretty hamstraan niihin turhaa tavaraa vielä. Pitäs kyllä tässä vaikka ens kuussa viedä kirpparille tavaraa ja vaatteita niin sais vielä lisää tilaa kaappeihin. Esim kaikki ne vaatteet mitä on aikonut joka vuosi käyttää mut siellä ne vieläkin pölyttyy kaapin perällä :/ Saa nähdä millon sitä sais aikaiseksi...
 
lauru Mun mielestä kuulostaa iha normaaleilta ja asiaan kuuluvilta noi kivut mitä sulla on. Tai siis ainakin omasta kokemuksesta voin sanoa, että ei ne mulla mitään huonoa merkinnyt kun pikkunen on kyydissä edelleen :) Hyvä että pahoinvointi helpotti! Nyt ainakin voit päätellä että siellä masussa on oikeasti joku, kun pahoinvointihan johtuu siitä istukan erittämästä hormonista.

Joo, tää muutto mikä nyt toivottavasti tulee, tulee olemaan ihan helppo nakki :) Muutenkin kun tästä laitetaan ainakin yksi pöytä kohti kaatopaikkaa ja varmasti lähtee paljon muutakin sen mukana. Ja meillä tosiaan on suht vähän tavaraa ja huonekaluja. Varasto kylläkin ihan täynnä mutta... :D Meillä on tossa autotallikin niin sekin täytyy sitten tyhjentää |O
Mullakin oli noita ylimääräsia tavaroita ja vaatteita ihan hirveet kasat kotona silloin kun asuin vielä äidin luona. Kesällä muutin tähän poikaystävän luokse ja en mä sillon todellakaan niitä kaikki tänne tounut :D Vaikka mulla oli jo ennen sitä "virallista" muutamista suurin osa tavaroista jo täällä niin silti sinne äidin luokse jäi kauheesti kaikkea. Viikonloppuna kun siellä kävin niin lähti matkaan vielä pari muovipussillista vaatteita kun piti loputkin siitä tyhjetää. Kesällä vein kasanpäin vaatteita Uff:iin ja heitin roskiin sitten kaiken roinan kaappien pohjalta.

Neuvolasta soitettiin mulle äsken ja pyydettiin tulemaan ylihuomenna! Mulla olis seuraava aika ollu vasta 21pvä niin ihanaa kun ei tarvii enää mitää viikkoja odotella :) Pääsee taas kuulemaan pienet sydänäänet :heart: Ylihuomenna mulla on viikkoja sitten tasan 15.
 
Mulla on eka neuvola vasta 27.1. ja mietinkin että ultraako ne viellä tuola neuvolassa ollenkaan vai milloin se eka ultra on? Mullahan on sillon vajaa 9viikkoa täynnä kun meen siellä käymään. Ainakin siihen piti varata kaks tuntia aikaa siihen ekaan käyntiin. Jotenkin koko ajan oon olettanut että kai ne nyt ultraa mutta tyhmää jos ei sitten ultratakkaan. Sitten puhutaan vaan raskaudesta sun muusta vaikka ei olla edes varmistettu, että siellä vatsassa on kaikki ok.
 
lauru Mulla ei ultrattu ekassa neuvolassa. Eikä kyllä siis muillakaan neuvola kerroilla olla ultrattu. Ainoastaan yhdessä ultrassa oon käynyt ja sekin oli se np-ultra 12 viikolla. Mulla oli eka neuvola viikoilla 7+0 ja siellä sitä aikaa tosiaan meni toista tuntia. Ei kuitenkaan niin, että siinä ajassa olis kerennyt pitkästymään kun niin paljon lippusia ja lappusia piti täytellä ja muutenkin jutella asoista. Mä luulen kyllä, että ton ultrauksen suhteen ollaan aika paikkakuntakohtaisia. Voi olla että siellä päin missä sinä asut ultrataankin. Mutta jos ei, niin sit sun melkeen pitäis varata se varhaisultra-aika jos ultraan ennen np:tä haluat.
Mutta joo, oon kyllä ihan samaa mieltä sun kanssas, että kun ei olla vielä varmoja että mikä on tilanne siellä masussa ja jos ei edes viittitä ultrata. Mutta kaipa se kuuluu tähän odotuksen tuskaan mitä tulee varmasti olemaan vaikka kuinka pitkään =)
Vaikket sä nyt ultraa saiskaan, niin se aika menee oikeasti tosi nopeesti kun sä sitä np-ultraa odotat sitten.

Voi miten ihanaa kun löytyi yhdet vähän isommat ja venyvää mallia olevat farkut kaapin pohjalta! Kerrankin edes semmoset housut jalassa mitkä mahtuu päälle, ei purista eikä kiristä ja MENEE KIINNI :D
 
Sartsa83
jendde Toivokaamme parasta kämpän suhteen. :) Jännityksellä ootan saatteko te sen. :) :hug:

lauru Täälläki ollu tänään kipuiluja. Kivut on ihan normaaleita kun kohtu laajenee ja tekee masussa tilaa. Jos sulla on neuvolaan kahden tunnin aika, niin kyllä ne ultraa. Mulla kesti eka neuvola tunnin kun juteltiin ja kuunneltiin sydänäänet.
 
Siilinen! Bubu-täti on neuvolasta ja gynekologilta kysynyt et onko normaalia jos oireet aaltoilee ja on, täysin normaalia!! Älä huoli, pikku-Siilillä on varmasti kaikki hyvin :heart: Mulla on ainakin noi vatsan nippailut ollut tooodella aaltoilevia, muistaakseni jo 4. viikolla nippaili tosi paljon ja sit vasta nyt viime viikon alussa parina päivänä. Eikä siinä välissä eikä sen koommin ole nippaillut, ja gynekologi sanoi et kohtu on oikein mukavasti pullistunut. Mut kyllä näitä miettii, mullakin on pari päivää ollut parempi olo kaiken kaikkiaan, vähemmän pahoinvointia ja ilon sijasta on pari kertaa ollut huoli et on kai kaikki hyvin... Mut on siellä. Sekä mulla et sulla! :heart: :heart: :hug: Löysitkö netistä muuten jotain kivoja vaunuja?

Jendde toivottavasti saatte sen asunnon!!! Tsemppiä siihen, pidän peukut pystyssä :hug: Ja ihanaa, pääset katsomaan taas vaavin sydänääniä :heart: :heart:

Lauru kyllä noi vatsakivut ihan asiaan kuuluu. Mulla alkoi nippailut ja vihlaisut jo 4. viikolla, ja oli oikein kovia silloin. Ja sen jälkeen on ollut aaltoilevasti, samoin kuin pahoinvointia. Välillä on pari päivää parempaa, sitten taas jatkuu. Että ihan normaalilta kuulostaa!! Mulla oli tossa välillä todella pahaa etomista ja yökkäilyä, mut sitten sain ystävältä vinkin et pitäis kuvotuksesta huolimatta syödä usein (tyyliin puolen tunnin välein) jotain pientä. Ja se on tosiaan auttanut, olo on ihan toisenlainen. Mut mulla se todella edellyttää syömistä koko ajan... :D Että koita sitä vaikka kuinka ällöltä aluksi tuntuis, mulla apu on ollut huima.
Ekasta neuvolasta vielä... Turussa on sellainen käytäntö, että vasta niskapoimu-ultra on ensimmäinen kaupungin tarjoama ultra joskus 12. viikon tienoilla. Meillä eka neuvola siirtyi ja samoihin aikoihin sun kanssa (25.1.) ja aikaa varattiin 1,5 tuntia eikä kuulemma ultrata. Mut voihan olla eri käytäntöjä toki kunnilla, täällä näin.

Täällä samanlaisia onnen tunteita koettu kun Siili... et voi mieletöntä olla raskaana :heart: :heart: Kyllä se on oireista huolimatta tuntunut aikas epätodelliselta ja vieläkin tuntuu välillä, ja sitten kun tajuaa et mahassa kasvaa vauva niin on se niin huikeeta. Nautitaan ihanat kanssamammat näistä pikkuisista ihmisen aluista :heart: :heart: Ai niin ja mua alkaa huolestuttaa et kuinka kauan pystyn töissä salaamaan tämän, mulla on ihan H-i-r-ve-ä alavatsaturvotus joka päivä aamusta asti... Siis kunnon pallo vatsan kohdalla, ja yleensä mulla ei ole vatsaa. No, ehkä jouluherkut on tehnyt vaan kauppansa bubuselle aikas hyvin :D :D
 
Hmm...no nyt sit pitää vaan kattoa että ultraako ne vai jutellaanko siellä vaan se pari tuntia. Toki jos kuulis sydänäänet niin sit tietäis että siellä on kaikki kunnossa. Jospa se aika menis nopeeta sit neuvolasta siihen ultra-aikaan!

bubunen
Pitääpäs yrittää tuota sun pientä syömistä. Hetken aikaan oli töissä jo oikein hyvä olo mut se tuli kyl sit takasi. Ei oikeestaan okseta, mut on semmonen olo että ei tee mieli ruokaa. Oon yrittäny mandariineja ja kurkkua syödä kun ei tee mieli ottaa ruisleipää jos joutuu oksentaan. Maailman kamalin ruoka oksentaa
:| Millä viikolla sä olit jos nyt alkaa vatsasta näkyä jo? Saapa nähdä millon itse huomaa että maha ei ookkaan vatsamakkaraa vaan sitä, että lapsi kasvaa :)

Mies lähti just kauppaan ja aiko tuoda mulle naposteluporkkanoita niin niitä vois sit helposti töissäkin rouskutella. Muutenkin on aika väsynyt olo ja on ollut vähän lämpöä joka ilta sen verran että eka palelee ja sit on muuten vaan nuutunut olo. En tiiä onko jotain normaalia kuumeilua vai liittyykö raskauteen, mutta ei ainakaan auta helpota tätä oloa yhtään. Noo, jospa huomenna olis parempi päivä.
 
bubunen Kiitos! :heart:

lauru Toi lämmönnousu kuuluu myös raskauteen. Tai siis on ihan normaalia että ruuminlämpö nousee raskauden alussa asteen pari. Mullakin oli sama juttu. Siitä johtuu siis se uupunut ja vilustunut olo.
 
Hihhei kaikille ihanaisille!Sain tänään sen varhaisultra ajan 8.2!Odotan sitä todella kovasti!Millä viikoilla te ootte käyneet varhaisultrassa jos olette olleet...?Jendde,tsemppiä asuntohommaan!Ja Lauru,toivottavasti pahoinvointi helpottaa.. :x Mulla ainakin lämmöt noussu reilun asteen,sen takia varmaan paleltaa koko ajan...Mies kulkee alasti/kalsareissa ja mä verkkareissa ja villapaidassa,huonelämpö 25... :D Saas nähdä kauan mä pystyn tekee töitä kun tuo traktorilla ajaminen on vähän niin ja näin,sattuu tisseihin ja alavatsaan kaikki töyssyt,ei kiva.. :/ Toivottavasti helpottaa pian.Haluisin olla töissä kuitenkin mahdollisimman pitkään!Kiitos kaikille kannustuksesta! :heart:
 
jendde tsemppiä asunnonvaihtoon, toivottavasti onnistuu niin on taas yksi huoli vähemmän!! :)

lauru toivottavasti tekevät ultran neuvolassa, kun niin kovasti sitä odotat, mutta täytyy kyllä sanoa, että ihme on jos sen tekevät jo ekassa neuvolassa. meilläkin meni muuten vaan jutellessa ja lappuja kattellessa se 1,5h. ja täällä ainakin sanottiin, että periaatteessa ei kuulu mitkään muut kun np ja rakenneultra näihin maksuttomiin seuloihin. kaikissa neuvoloissa ei edes ole ultralaitetta. voi olla, että sydänäänet kuunnellaan, mutta meillä ei tehty edes sitä. voi tietty johtua siitä, että olin jo käynyt varhaisultrassa ja siellä oli todettu kaiken olevan kunnossa. eikä ne varmaan olis kuulunutkaan vielä silloin. sanoivat, että he alkavat yleensä kuuntelemaan niitä vasta 11+ viikoilla. mutta eri kunnissa voi olla eri käytännöt, mutta älä pety suuresti jos ei ultratakaan...

bubunen niin samaa mieltä, nyt nauttimaan!!! :heart: :heart: ite oon pystynyt olemaan yllättävän rauhallinen jo siitä päivystyskäynnistä asti (ennen joulua) ja toki tuo np-käynti helpotti oloa entisestään. olis kiva jo tehdä asiasta totaalisen julkinen, mutta yritän vielä salata asian, mutta miettinyt myös tuota, että miten voin salata asian enää kovin kauaa kun alavatsa pömpöttää jo nyt ainakin tavallisia farkkuja käyttäessä! menee ihan hyvin jalkaan ja päälle, mutta istuessa ahdistaa ja sattuu alavatsaan. joten lökärit vaan käyttöön sitten! :D eilen tilasin h&m:n nettikaupasta yhdet mammafarkut, saas nähdä sitten kun tulevat ovatko hyvät.

ja kaikille yhteisesti: vaikka tuo pahoinvointi ym. tuntuu ärsyttävältä ja inhottavalta, niin yritetään muistaa että hyvän asian takia kärsitään. tai te kärsitte. kun täytyy tavallaan myös osata olla onnellinen siitä, että tuntee että jotain tapahtuu, kun itse oon viettänyt täysin oirretonta raskautta, niin välillä tuntuu ettei muut uskokaan tätä todeksi. ja olisin itsekin toivonut jotain muutosta, jotta voisi myöhemmin muistella, millainen se minun raskausaikani silloin oli. tämä ei juurikaan jätä muistoja... :ashamed: toki on ihanaa, että voi elää normaalisti, mutta sitten toisaalta olisin ollut valmis mihin vaan tämän asian takia, enkä "saanut mitään". joten välillä turhauttaa. en tiiä ymmärsikö kukaan, tuntuu tietty ihan turhalta valitukselta että "voi voi sentään kun et oksentele", mutta sitä vaan kuvittelee, että raskauteen liittyy tiettyjä juttuja, joista itse on jäänyt täysin paitsi. noh, turha tunteenpurkaus...sorry... :ashamed:

mutta onneksi se maha alkaa pikkuhiljaa näkyä! :D siispä, nyt nauttimaan ihanasta talvesta ja rakkauden ihmeestä! :heart:

13+1 :heart:
 
Sartsa jeps, oon lukenut netistä mitä milläkin viikolla tapahtuu ja tiedän että kivut johtuu kohdun kasvamisesta. Lähinnä olin siis vähäsen huolissani että kivut oli pari päivää poissa, mutta tänään on taas onneksi vähän nippaillut. :heart:

jendde kiva kuulla että sullakin on noita kohdun "lepopäiviä". Toivottavasti asuntojutut selviää! :heart: Ja kiva kun pääset jo aikaisemmin neuvolaan!

lauru onnea pahoinvoinnista, vaikkei se aina kovin ihanalta tunnukaan. =) ja nuo kivut on kyllä ihan normaaleja!
Mulla on eka neuvola kun rv on 9+0, se on mun käsittääkseni ihan normaali ajankohta ekalle neuvolalle ja ultra on sitten tosiaan noin raskausviikolla 12.
Ja mulle sanottiin, että ekalla neuvolakäynnillä menee aikaa noin 1,5 h.

bubunen kiitos kultanen, tuota olen itselleni hokenutkin että bubusen kummitädin mielestä oireiden aaltoilu on ihan ok. :D kyllä kaikki on hyvin, näin uskon itsekin. :heart: :heart:
Ja ne iCandy-vaunut on iiiiihania!! :heart: Mutta me haluttais sellaiset yhdistelmävaunut, joissa ei ole erikseen ratasosa ja vaunukoppa vaan ratasosa+lämpöpussi tms. = vaunukoppa, joten voi olla et nuo iCandyt jää siksi ostamatta. :'( Mutta ne on niin hurmaavia! Kyllä tuollaisia kelpais työnnellä. :D

Kivaa että sulla on samanlaisia onnen tunteita. :hug: Tekikö ultra odotuksesta yhtään realistisempaa? Ja turvotukseen.. hmm.. voisitko käyttää löysiä vaatteita? :D Mullakin tänään kyllä ahdisti farkut, tuntui että en saa nappia kiinni!
 
bambina ymmärrän sun tunteenpurkauksen, mäkään en ole oksennellut kuin pari kertaa vaikka pahaa oloa onkin ja kyllähän sitä melkein toivoisi oksentelevansa useammin. :D
Ja vaikka mäkin välillä valittelen oloani niin oon kyllä onnellinen kaikesta "krempasta" mitä odotukseen kuuluu, koska hyvän asian vuoksi kärsitään - aivan kuten sanoit. :heart: :heart:
 
Bambina, ymmärrän sun tunteita. Varmasti oireettomuus tekee vielä epätodellisemmaksi olon, vaikeammaksi tajuta että on raskaana. En mä ainakaan haluaisi hirveästi valittaa, enkä ainakaan saada ketään tuntemaan oloaan kurjaksi siksi, että valitan. Toivottavasti en ole pahoittanut sun mieltä valituksellani pahasta olosta! :hug: Ja olen kyllä oireistani onnellinen, ne muistuttaa mua siitä pienestä ihmeesta mahassa. Se oli kuitenkin mulle yllätys, että pahoinvointi on niin pahaa oloa -sen myönnän ihan suoraan. Mä olin jotenkin ajatellut, että raskausaikana se on jotenkin erilaista, ei tunnu fyysisesti kovin pahalta. Ja nyt kun oikein pelottaa, että miten pystyn käymään töissä ja kauppaan meno tuntuu välillä valtavalta ponnistukselta, niin sit sitä mielellään jakaa sitäkin muiden kanssa. Mutta en pahastunut yhtään sun tunteenpurkauksesta! Toivottavasti et säkään mun valituksesta. Ja ihanaa että sun vatsa alkaa näkyä! :heart: :heart:

Lauru ei mulla mikään raskausmaha vielä näy -oon vaan niin turvonnut. Mulla alkoi alavatsan turvotus 4. raskausviikolla ja on jatkunut siitä asti. En muista missä vaiheessa raskaus voi alkaa näkyä, mutta ei varmaankaan vielä 8. viikolla (jonka alussa olen nyt). Mut se on ihan käsittämätöntä kuin turvonnut voi alavatsa ollakaan, mä oon ihan kuin jalkapallon nielaissut (tää oli myös miehen mielipide :D ) iltaisin ja päivisin on vain vesimeloni. Tänään appiukko katsoi mun mahaa ja alkoi nauraa et hah hah haa, aikas pullea. Ja ennen raskautta mulla on ollut aika litteä vatsa... Huvittavaa. Mut pitkän omanapaisen purkauksen jälkeen en osaa sanoa koska se raskausvatsa voi alkaa näkyä :) :)

Siili mun kummitäti, toinen neuvolatäti ja lisäksi gynekologi. Mä olen kysynyt kaikilta, heh :) :) :hug: Voi, eikös iCandy tee sellaisia?? Höh, no olis aika tehdä :heart: Löysät vaatteet on käytössä, ne auttaa. Ja ostin jättimalliset villasukkahousut, jotka on mukavat :D Kyllä ultra teki siitä todellisempaa, mutta kyllä mä ennen sitäkin selkeinä hetkinäni uskoin et kaikki on niin kuin pitää. Mä oon susta ylpeä, että päätit odottaa sinne np-ultraan ja pidät päätöksesi! On hyvä nykymaailmassa, että kaikki ei ole aina heti, nyt mulle. Olisin halunnut itsekin pystyä siihen :heart: :heart:
 
bubunen en tosiaankaan pahastunu sun "valituksesta", onhan se ihan oikeutettua. ja uskon että jos mulla olis sellasta pahoinvointia, niin olisin varmaan ihan hiilenä kun ei pysty tekemään niitä asioita, mitä ennen on pystyny. ja uskon myös tuon, että monelle se tulee yllätyksenä kuinka paha olo sitä voikaan olla, että se ei ole mitään pientä kuvotusta. mutta että sieltä joskus tulisi jokaiselle niitä "onnenkin hetkiä", että on sitä pahoinvointia, jotta ei tarvitsisi kuunnella lausahduksia: "mites sä sitten tiedät, että oot raskaana?" mutta tää on varmaan taas sellanen asia, että kumminkaan ei ole parempi!! :LOL: :LOL: molemmista löytyy huonotkin puolensa... :p

vatsan näkymisestä se on kai hyvin yksilöllistä (niin kuin moni muukin asia tässä maailmassa), riippuen kohdun paikasta jne. mutta vielä 10+ viikoilla kohtu sijaitsee tosi alhaalla, vain pari senttiä häpyluun yläpuolella, joten varsinainen raskausmaha yleensä alkaa näkyä vasta jollain 15-16 viikoilla. mutta se on hyvin yksilöllistä, kuten sanoin. mutta tää on ihan anatomiaa, mitä äsken selvitin, eli se ei ala kyllä heti näkymään, kun on testi tehty... mulla ainakin monet kaverit, heti kun ovat saaneet tietää, jotenkin pullauttavat vatsansa esiin, mikä on hyvin huvittavaa, koska joko ei enää halua vetää vatsaa sisään, tai sitten se on turvotusta. mutta nyt kun on hyvä syy, miksi maha saa näkyä, niin annetaan sen paistaa. jokainen tyylillään. ja vaikka itsekin toivon, että alkaisi näkyä, niin silti töissä ainakin vielä saan piilotettua vaatteilla vallan mainiosti. koska en haluu ainakaan että ihmiset luulee, että on jouluna vaan vähän lihonu. antaa sit näkyä, kun on jotain näytettävää! ;) mutta jendden masu on hyvä esimerkki yksilöllisyydestä, sillä taisin heinäkuisissa nähdä jonkun kuvan vatsasta (oisko viikkoja ollu n. 9?) ja vatsa oli jo niin ihanan pyöree! :D

sit täytyy vielä ihmetellä sitä np:a. eli meijän pikkunen oli siellä sen 6,7cm pitkä, ja viikoiksi merkittiin 12+4. ok. sitten eilen heinäkuisissa joku oli käynyt np:ssa, pituus oli ollut 6,2cm ja viikoiksi merkittiin 12+4. what? mun mielestä puolen sentin ero on tässä vaiheessa melkoisen suuri, kun se koko viikkonakin kasvaa vaan sen 1,5cm. joten miten voi olla näin?? vai tarkottiko tää nyt sitä, kun se sanoi, ettei aleta muuttamaan? menenkö mä nyt edellä, vai tuleeko tuo toinen sitten noita viikkoja jäljessä? aika pieni juttu, mutta jäi vaivaamaan...
jendde millä viikoilla kävit np:ssa ja mikä oli pituus??

13+2 :heart:
 
Sartsa83
bambina Hmm.. uskoisimpa että siks teille on laitettu samat päivät, kirjaimellisesti kun ero on vain 4mm... muuten vaikee mennä sanomaan.

bubunen Jep. Sama täällä noitten oireitten puolesta. Tänäänkin jätin tankilla käymisen väliin vaikka ois jo voinu tankata kun EI VAAN JAKSANU eikä kyllä ees huvittanu. Kävin vaan pikasesti apteekissa ja kaupassa ja sillonki laahustin kun mikäkin ja simmut paino kiinni koko ajan. :LOL: Ihan uskomatonta miten voikaan raskaus tehä tämmösen olon.. mutta kai se elämän tekeminen nyt sit vaatii niin paljon energiaa et on ite ihan tööt. Mutta ite oon ollu sitä mieltä koko ajan et tää on vaan niin parasta kun on näitä oireita... :heart:

Siili Jeeee!!! Hyvä hyvä.. juu no sitten ymmärrän siilinen mitä tarkotit.. mäki välillä huolestun jos ei oo minkäänmoisia oireita. Ja sit ku jotain on, niin huokasen helpotuksesta ja hymisen itekseni. :D Hih.. :hug: :heart:

Tänään pokspöks 10+0!!!!!!!! :heart: Pähkinä senku kasvaaaaaa.. :heart:
 
Ensimmäinen neuvola on sitten ohi. kaikki tuntui olevan hyvin ja seuraava neuvola on 4.2 ja silloin kuunnellaan sydänäänet lääkärin kanssa. ensimmäiseen ultraan tulee kutsu jossain vaiheessa ja jossain samoilla linjoilla tuon lääkärin kanssa menemme katsomaan papua ultran avulla.

pahoinvointi jatkuu ihan järkyttävänä. hemppa ja verenpaine oli hyvä. painoa enemmän kun laki sallii mutta minut punnittiin kyllä täydellä rakolla joten siitä lähti ainakin kolme kiloa kun sain tyhjentää lopulta rakon. kupla oli jo mitä mahtavin otsassa.
 
bambina Voin ehkä jotenkin ymmärtää sun tunteet tosta oireettomuudesta. Vaikka itsellä se meni niin että toivoi ettei niitä olisi kun koko ajan oli pahaolo... Vaikkapa jos niitä ei oliskaan yhtäkkiä ollut niin varmaan olisin huolestunut :x

Mä luulen että teille on laitettu samat viikot/päivät vaan sen takia kun ero on kuitenkin niin pieni, ettei ne lähde muuttamaan suuntaan eikä toiseen. Sillon kun mä kavin np-ultrassa mulla oli viikkoja 11+5 ja pää-peppu mitta oli 5,8cm. Tais siis menkkojen mukaan oli 11+4 mutta ultra ilmoitti sen päivää enemmän.
Ja tosiaan mulla oli siellä heinäkuisissa mahakuva viikoilta 9+jotain, ja kyllähän se sillonkin jo pullotti iha hyvin :) Se mahan näkyminenhän on tosi yksilöllistä. Mutta se munkin 9 viikon maha koostui varmasti ihan vaan pelkästä turvotuksesta :D

Sartsalle onnittelut viikkojen poksumisesta! :heart: Kymmenen viikkoa jo =)

Pieniminä Kiva että neuvolassa oli kaikki hyvin :)

Ootteko te muut huomanneet että tissit olis kasvanu? Mulla on aivan selvästi... Vaikkakin silloin joskus kun e-pillerit alotin niin mulla kasvoi heti a-kupista c-kuppiin ja sellasina ne pysyikin (ja tosi kipeinä) vaikka olin jo varmaan vuoden sitä merkkiä käyttänyt... Nyt sitten edelleen tuo c-koko ja sekin tuntuu jo puristavan!! Hirveesti kutittaa niihin ja pari arpea lisää tullut niiden muutaman lisäksi mitä niiden pillerien aikaasaannoksista tuli... Alkaakohan tässä kohta jo maitoa tulemaan :LOL: Kun tuntuu siltä että ne on joka päivä vaan isommat. Niihin oikeen särkee ja pistelee koko ajan :/

Huomenna rv 15+0 ja neuvola :heart:
 

Yhteistyössä