*TheTammikuu2008*

Oiii, oikein paljon onnea Suti :D :D :D Ihana pikkuinen siellä todella =) =) =) :hug: :hug: :hug:

Ihmettelijöille, sepä se. Mun mielestäkin tuo poika oli ihan jämptilleen hyvän mittanen, mut en tiiä mitä ihmeellistä nykyisin häärätään..
Muistaakseni rv 38 mitta olis peräti ihan himpun ALLE 3 kiloa? vai muistanko aivan väärin? no mut siis kuitenkin siinä kolmen kilon paikkeilla on...?!?

No niin me oltiin siellä ultrassa ja siellä kaikki ok, sanoivat vielä vaan että soittaa sinne lääkärille vaan vielä kun on kerran sovittu, vaikka hän nyt jo kertoikin ettei siellä pojan masussa ollut mitään vikaa....
Poika oli erimieltä koko tutkimuksesta... :D Koko ajan sätkittiin ja potkittiin ja pissattiin pitkin alusia... ja kaiken kruunasi IIIISO kakka vaipassa :D :D :D Oli kyllä itellä vähän :ashamed: olo siinä :D :D

No niin ei muuta ku lisää vauvoja... *Saapis odottelee edelleen vauvauutisia :D *
 
SUTILLE onnittelut!!!

GORTHAURT: Täällä odottelen myös mahdollista käynnistyspäätöstä..9.1 äitipoli ja nyt huomasin et meillä on sama sairaala eli SATKS. Ja tiedän hyvin että sieltä ei helpolla käynnistyspäätöstä heru!! Koska sulla olisi LA? En ole kovin tarkaan palstaa aina seuraillut. Miksi pyysit käynnistystä?

MAMELIMUU: Tsemppiä käynnistykseen!!

CATTIE: Käynnistävätkö vauvankoon takia?


 
Paljon onnea SuTi:lle ja koko perheelle prinsessasta! Hyvä et alkaa nuita tänttärä-tätejä kanssa tulemaan vähän enemmän et pysyy tuo poika sakki aisoissa :)

Kutinat senkun jatkuu, ehkä hiukan helpompi olla kuin viime yönä. Sain nukuttua päivällä melkein puolitoista tuntia. Saas nähdä mkiten ens yö. Täällä sitte kukun jos en raapimiselta saa nukutuksi.
 
SuTille onnittelut! :heart:

Tänne ei mitään ihmeempää, ei supisteluja eikä mitään, ihan tasapaksua vaan. :D Ehkä ihan hyväkin, huomenna auton huolto ja lauantaina ystävän häät. :heart: Vieraiden joukossa on toinenkin viimeisillään raskaana oleva, joten on sitten vertaistukea. ;) Ja kuulemma 2 häävieraista on ammatiltaan lääkäreitä ja 1 kätilö, joten apu ainakin on lähellä.. :LOL:

Iidukka ja Baby rv 38+1
 
Voi sentään, olipa söpö tyttönen siellä Sutilla :heart:

Pikkuinenko No sehän se kun ei tiä käynnistävätkö. Jossakin vaiheessa tuntui et vauva kasvaa hurjaa vauhtia ja th sekä lääkäri (joka teki ultran, ei taysissa) olivat sitä mieltä et ei saa päästää laskettuun aikaan asti edes. No nyt se kasvu on hiukan tasaantunut, ja Taysin lääkärille siis aika LA eli 11.1. Hän sit ilmeisesti katsoo ja tekee päätöksen. Koko on siis syynä miks tässä nyt ravataan joka paikas ja ultraillaan. Onhan se jo yli 4 kiloo varmaan viikon päästä..

Ei voi olla totta kun ihminen on laho päästänsä, jotain mun piti tulla tänne kertoon (juu, varmaan jotain tosi tärkeetä :LOL: ) mut en nyt sit enään muista.. huoh..

Katja tais löytää sen suppari kaupan, ja mä en vaikka hiki hatussa mummoja pelästytellen menin kaupungilla :kieh:

Kävin Taysin sivuilla, nyt sinne synnytyssivustolle oli lisätty video keisarinleikkauksesta (ei paha). Ja jossain vaiheessa tulossa videoo alatiesynnytyksestä. Sieltä taitaa vallan loppua se valmennus ja netti hoitaa sen sit jatkossa.

Vois mennä sohvalle kölliin ananaspurkin ja ukkelin kanssa :D

 
Tsau!

Polilla kävin päivällä. Ihan ok oli kaikki. Painoarvio nyt n 3,5 kg, et ultran mukaan olis isompi kuin nuo kaks aiempaa. Pää on alhaalla, häpyluun takana, et sikäli jo vähä epävarma tuo arvio. Ulkosuu oli sormelle auki, kohdunkaula lyhentynyt sentillä, mutta sisäsuu kiinni. Pää kuitenkin vähän mahtui heilumaankin kuulemma vielä. Toisaalta ei oo ihme, et on noita vaivoja tuolla alhaalla, kulkeehan sitä koko ajan pallo jalkojen välissä...

Noista vauvojen valmiuksista: ottakaa huomioon kaikki poikkeamat esim alkuraskauden ultrassa viikkoihin nähden jne. JA automaattisesti vauva ei ole valmis millään tietyllä viikolla. 36 viikkoinen jaksaa joskus syödä itse, usein tarvii vielä apua, ei pidä verensokereitaan ja valoon joutuu melko todennäköisesti vielä. Riskit noihin kolmeen vähenevät sitten koko ajan laskettua aikaa kohti mennessä, ja vastaavasti taas kovin yliaikaisella erilaisten ongelmien riski kasvaa. Tietenkin esim diabeetikkoäidin vauvalla on aina isompi riski verensokeriongelmiin viikoista riippumatta, ja joitain muitakin vaivoja herkemmin saattaa olla. Käynnistämisessä ne sitten punnitsee riskit vauvan ja äidin kannalta. Parasta olis, jos luonto hoitais homman, mutta niinku tiedetään, eihän se aina niin mee...

Mä siis koitan psyykata meitä kaikkia jaksamaan vielä...

Itse mä kyllä vähän pelkäisinkin käynnistystä. Oon kuullu muutaman tarinan melko rajuista synnytyksistä, ja tänäänkin oli asiasta puhetta. Mulla kun on alku niin hidasta, niin lääkäri sano, että sitten lääkkeillä ne supparit voikin mennä sit ihan hallitsemattomiksi, ts supistaa koko ajan. Et ehkä mä mieluummin kärvistelen pikkuhiljaa omillani... Ja parilla tutulla käyny just niin, et omilla suppareilla alkanut synnytys on ollut helpompi kestää. yhdellä kaverilla oli semmonen kokemus, että toksemian vuoksi käynnistys 37 viikoilla täysin kypsymättömästä tilanteesta ja tosi kipee synnytys, sit käynnistys toisesta lapsesta yliaikaisuuden vuoksi, ja paljon parempi kokemus. Pähkäili itse just sitä, että paikat oli tossa jälkimmäisessä jo kuitenkin kypsemmät. Toisaalta kyllä se toksemiakin saatto jotain vaikuttaa...
 
Moikka taas, kova olen kommentoimaan, mutta sattuu olemaan omakohtaisia kokemuksia jostain, toivottavasti ei haittaa.

dinomamma
Itse mä kyllä vähän pelkäisinkin käynnistystä. Oon kuullu muutaman tarinan melko rajuista synnytyksistä, ja tänäänkin oli asiasta puhetta. Mulla kun on alku niin hidasta, niin lääkäri sano, että sitten lääkkeillä ne supparit voikin mennä sit ihan hallitsemattomiksi, ts supistaa koko ajan.
Mulla kävi tuollain, kun edellinen raskaus käynnistettiin rv38+0. Cytotec käynnistys oli TAYSissa,eli niillä napeilla aloteltiin. Ekan napin jälkeen alko supistelut säännölliseen. Toka päivänä jatku, välit vaihteli 10min 1min, että ei kiva, millon tiheemmin, millo ei. Kahdesti saliissakin olin, mutta tilanne ei muuttunut, paikat ei auennu.Kolmannesta salikerrasta panivat jo kotiin, ois ollu kolmas käynnistyspäivä, mutta päättivät lopettaa sen. Kivut oli kuitenkin kovat ja palasinki synnyttään muutaman tunnin päästä.
Tosi rankka kokemus. Joillakin taas toimii eka napista, mulla vaa supisteli :headwall:

:heart: nelli&pulla 35+0
 
SuTi:lle PALJON ONNEA aivan ihastuttavasta neitosesta. Miten ne voikaan olla noin suloisia. Samoin kuin Saapiksenkin poika. Kertoilehan sinäkin SuTi miten teillä sujuu, kunhan ehdit.

Mammelimuulle paljon onnea huomiseen ja voimia! Tulehan sitten kertomaan miten teillä on alku lähtenyt sujumaan!
Niin mielelläni kuulisin vauva ja synnytysjuttuja minäkin.

Täällä ei mahassa ihmeellisempää, huomenna taas neuvolaan..Pitiköhän jotain aisaa kommentoida, enpä taaskaan muista. Puolet jää varmaan aina kirjoittamatta mitä piti, kun enää kirjoittaessa ei muista. :D

iita ja nuutti 38+4
 
Onnea SuTi! :flower: Ihana rinsessa!

Mammelimuulle tsemppiä huomiselle.

Täällä ollut vauvelilla melkos hiljanen päivä. Tunnin liikelaskentaa on ton 1v 5kk neidin kanssa melkos turha edes haaveilla tekevänsä (havahduin vasta päiväuniajan jälkeen tuohon hiljasuuteen). No onneks olen jokusen liikkeen saanut bongattua, kun olen välillä hetken oikein pinnistänyt ja keskittynyt. No nyt tuo tuleva isosisko vihdoin nukahti, joten taidan minäkin vetäytyä makuuasentoon noita liikkeitä tarkkailemaan - nyt tässä koneella istuessa on muutama töytäys jo tuntunut, jotta luultavasti ei mitään hätää kuitenkaan ole.

Lisää vauvauutisia odotellen

S + kakkosnelonen 36+5
 
Tammiäiti: Täälläkin kuuluu välillä napsahtelua...

Saapasjalkakissa: Niin olit siis Tyksissä synnyttämässä. Itelläkin olis sinne tarkoitus mennä sitten kun vauvaa meinaa ulos tulla. Voisin vaikka sun numeron kyllä ottaa... niin pääsee sitten heti ilmottelemaan, jos vaan sattuu niissä tohinoissa koko asiaa muistamaan.

Sutille ja koko perheelle suuret onnittelut :flower:

mamelimuu: :hug: Tsemppiä huomiseen!

Kuten Cattiekin tuossa jo mainitsi, niin myös täällä saattaa välillä nimimerkit mennä sekaisin ja asioita unohtua. Tottakai kaikille haluaa toivottaa onnea vauvoista ja tsempit sairaalaan lähtijöille... mutta välillä saattaa vaan unohtua...

Nuuskis: Jep, kyllä se Saaru tuosta 24 tunnin kokeilusta täällä aiemmin puheli.

Huomenna neuvolakäynti, sitten taas kuullaan :wave:
 
Pikkuinenko: Mulla on la huomenna. Oon kärvistellyt itseasiassa jo syyskuun lopulta asti jalkasäryistä. Nyt kipu on jo lonkissa asti. Mulla on molemmissa jaloissa astuntavirhe, ja toinen on 7mm lyhyempi kuin toinen. Selässä on seitsemän asteen skolioosi ( kiero selkäranka ). Tämä ylimääräinen miltein 18 kiloa tuntuu todella luissa ja ytimissä.
Siellä ei tosiaan anneta käynnistystä jos sulle ei ole jättivauvaa tulossa, sokeriarvot taivaissa tai raskausmyrkytys tms. Miksi haluaisit käynnistykseen? Jos sulla ei ole jotain heidän kriteerejä täyttävää syytä, niin voin kertoo, että asenne on todella nuiva! Mielellään lupailee, että katsellaan uudestaan ensi viikolla jos mitään ei tapahdu.. eli ehkä ehkä ehkä. Ilmeisesti vaan vetkutetaan katteettomilla lupauksilla notta menee sen kaksi viikkoo yli ja sitten voi käynnistää.

SuTi Ihana pikkuinen!
 
SuTille onnittllut :flower: :flower: :flower: :flower:
Ihana neito

Eipä täällä juuti yhtään mitään ihmeitä, neuvolassa käyty ja sf-mitta komatta viikkoa sama 34. Yläkäyrällä mulla ollu muutenkin.

Pitääkin mennä kattoo josko LKS:kin sivuilla olisi jotain mielenkiintoista.

Ei runosuonta tänään..
 
En olekaan hetkeen taas ehtinyt kirjoittelemaan. Monesti menee niin myöhäiseksi kun koneelle kerkiää et jaksan vain lueskella teidän muiden kirjoitukset mutta en jaksa enää itse alkaa kirjoittamaan.

Kaikille nyytin jo saaneille oikein paljon onnea :flower:

Tänään olikin kahden viikon tauon jölkeen jölkeen taas neuvola. Kaikki oli hyvin, painoa oli kertynyt joulun tienoilla vähän enemmän mut ei onneksi huolestuttavan paljoa, nyt yhteensä tullut 11kg. Sf-mitta huitelee omilla käyrillään ja olikin tänään 38cm, vauvan kokoa-arvio on kuitenkin keskikäyrillä eli pitäisi jäädä alle neljän kilon suuresta sf-mitasta huolimatta. Edellisissäkin siis olleet mitat yhtä suuria mut ei mitään jättivauvoja kuitenkaan ole syntynyt.

Pikku hiljaa alkaa jo jänskättää et milloin vauva päättää syntyä kun eihän tässä loppujen lopuksi aikaa nyt ihan mahdottomia ole. Esikko syntyi vähän la:n jälkeen ja toka vähän ennen niin saa nähdä miten kolmannen kans käy. Tänään oli neuvolassa puhetta et kun minulla on molemmat synnytykset alkaneet säännöllisillä supistuksilla ja olleet melko nopeita synnytyksiä niin tällä kertaa ei kuulemma pitäisi kovin kauaa kotona odotella kun pitää lähteä laitokselle. Joskus jo tunnin päästä pitää olla menossa koska sairaalaanki on tunnia ajomatka. Jännittää et millon se lähtö tulee kun sitä pitää sit olla jo heti melkein menossa.
Seuraava neuvolakäynti mulle laitettiinkin vasta päivä lasketunajan jälkeen kun arveli vauvan syntyvän ennen sitä, ja koska kaikki on menny odotuksessa hyvin niin katsottiin ettei ole tarpeellista ennen sitä käydä.
Eipä omaan napaan taasen sen kummempia.

Jännä seurailla kuka seuraavana pääsee nyytin haku reissulle.

Säde ja vauva 38+2
 
SUTI: Voi mikä ihanuus!!!

CATTIE & GORTHAUR: Täällä epäillään myös isoa vauvaa(raskausdiabeteksen takia)...Vauva on kasvanut 75% käyrän mukaan ja sen mukaan laskettuna-aikana olisi reippaasti yli 4kg.

Hauskaahan tässä on se, että se ei Satks lääkäreiden mukaan ehkä ole tarpeeksi iso käynnistystä ajatellen!!? Eli ilmeisesti täytyisi olla liki 5kg!? rv 35 vauva oli n. 3,5 kg. Eli voi hyvinkin olla tuolloin 9.1 jo 4kg jos ei ylikin...vatsa ainakin on VALTAVA.
Muu "syy" käynnistykseen on mun lantiossa olevat hermosäryt, jotka johtuvat vanhasta kolarivammasta. Olen käynyt fysiatrianpolilla kuntoutuksessa...viimeksi tuomio oli ettei ennen synnytystä pystytä oloani helppaamaan. Sen lisäksi kaaduin 6vk sitten, olen nyt ollut n. 2 viikkoa ilman keppejä...toisesta jalasta meni polvi, toisesta nilkka. Jalatkaan eivät pääse paranemaan kunnolla ennen kuin vauva on syntynyt ja edessä vielä pitkä kuntoutus ja sitten vasta nähdään toipuvatko jalat ilman esim;leikkausta.

Mutta pelkäänpä ettei riitä käynnistyksen syyksi vaan pistävät kotiin ja kontrollin johonkin rv 41 jossei siihen mennessä ole syntynyt. Eli kolme viikkoa olisi sitten vielä jäljellä...kääk!!

No, onneksi täällä on kyllä mukavasti supisteluja ja kuukautiskivun tyylisiä kipuja joten jos pääsisi synnyttämään jo ennen LA ilman käynnistyksiäkin.

GORTHAUR: Toivottavasti sullakin lähtee synnytys pian käyntiin!! Tällaisista kivuista on kaameaa kärsiä :hug:

Huomenna olisikin sitten neuvola..vauva tuntuu olevan tosi alhaalla.

Pikkuinenko ja masuvaavi rv 38 (ultran mukaan rv 38+5)
 
Masuvaavi on TOSI hiljainen ollut koko päivän..on kyllä muutenkin rauhallinen tapaus. Melttosi kyllä tuossa muutama päivä oikein kunnolla...luulin et tulee läpi mahan. Olisikohan tyyntä myrskyn edellä. I hope so!!
Kai se on mentävä nukkumaan, että jaksaa aamulla nousta seitsemältä, nyt olisi hyvä yö lähteä synnyttämäänkin :whistle: kun lapset on valmiiksi hoidossa. Mutta eihn se tietenkään silloin käynnisty, vaan silloin kun hoitajan saaminen on lähes mahdotonta ;)
 
Onnea kaikille vauvautuneille ja kovasti tsemppiä vielä odottaville!!! :heart:

Tänään kävi kätilö neuvolasta ja poika painaa jo 4kg (viime perjantaina kotiin lähtiessä painoi 3720g) joten maitoa tulee riittämiin. Mukavasti alkaa pojan posket pullottaa. Muutenkin on jotenkin niin virkeä vauva jotta ihan ihmetyttää. Esikoinen oli niin laiska ekat viikot jotta tää on aivan uutta. Itellä myös asiat kunnossa. Painoa on enää 2,5kg plussalla ja virkeä olo on. Vähän tuo repeämä tuolla iltaisin jomottelee, mutta istumaan pystyy jo ihan normaalisti.

Synnytys kertomusta voisin vähän kirjoittaa:

Eli joulupäivän aamu yöstä oli aika tuskainen tunne alakerrassa ja luulin asian johtuvan siitä, että vatta ei ollut toiminut moneen päivään ja kinkkua ja suklaata tuli syötyä kaksin käsin jouluaattona. Aamupalan söin ihan kuitenkin jvielä hyvissä voimissa ja kello oli jotain 9 jälkeen kun sain vattankin toimimaan. Ihan normaalisti toimi, ei mitään viitteitä että lähtisi synnytys käyntiin. No tästä puolen tunnin sisään alkoi supistella sillai vannemaisesti ja vatta toimi uudelleen ja aina supistuksen aikana tuli ja paljon, mutta ei mitään ripaskaa...:kieh:. Siitä sitten alkoi hieman kipeämmät supistelut n5min välein ja tiheni välillä vain 3min välein. Tässä vaiheessa kello oli 10-11 välillä suurin piirtein. Synnärille soittelin ihan paniikissa, että milloinkahan sitä pitää lähteä kun esikoinen käynnistettiin eikä ollut oikein mitään hajua. No joka tapauksessa oltiin lähdössä seinäjoelle kotiin jos lähtö tuleekin. Esikoinen jäi lapualle mummolaan jossa siis joulua vietettiin. Kätilö sanoi soittaessani jotta kattokaa nyt ajomatkalla ehdittekö käymään kotona vai tuletteko suoraan näytille. Sinä n. 20min matka arvottiin, että pitääköhän mennä vaiko eikö mutta kun päästiin seinäjoelle niin alkoi supistelut tuntua peräpäässä jotta ajettiin suoraan synnärille. Perille kun päästiin n. klo12 oli paikat auki 4cm, kanava kadonnut ja lapsivesikalvo pullisteli kuulemma komiasti. Käyrillä olin siinä n. tunnin verran ja sitten siirryin saliin ilokaasulle. Tunnissa paikat oli auennut n 7cm ja koska kivut oli aikamoiset niin puhkaistiin kalvot ja lääkäri tuli antamaan hetken kuluttua kohdunkaulan puudutteen joka ei kyllä valitettavasti ehtinyt vaikuttamaan. Kalvojen puhkaisun ja lääkärin tulon välillä oli kohdunsuuta jäljellä vain jonkin moinen lippa jonka puudutti. Sanoi kyllä, että tuskin auttaa. Ja ei auttanut. Tässä vaiheessa kun odotettiin tuon lipan katoamista ja ponnistus lupaa olin jo ihan varma, että kuolen siihen paikkaan. Itkin ihan mielettömästi ja voin sanoa, että kyllä kadutti, etten ottanut spinaalia. Loppujen lopuksi tuli vain sellainen tunne, että nyt se tulee, että antakaa nyt jo ponnistaa ja kyllä helpotti kun sai ponnistus luvan. Ja tälläkertaa oikein tunsin kuinka se vauva alkaa tulla oikeaan suuntaan. Ponnistus vaihe kesti 18 min ja poika :heart: oli maailmassa 15.25. n. tunti kalvojen puhkaisusta. 2.asteen repeämä tuli ja entisen epparin viereen pieni nirhauma. Niitä sitten vähän paikkailtiin. Ihana tummatukkainen pikkupoika sieltä tuli :heart: . Yhteensä synnytys kesti reilu 6h (puolittui aika esikoiselta). Vauva sai heti olla masun päällä pitkään ja pesut suoritettiin samassa tilassa kuin syntyikin. Kiitos uusien synnytys salien.

Täytyy sanoa, että onneksi ei tarttenut tehdä uutta epparia. Olin viimeksi tosi pitkään kipeä kun oli 2.asteen repeämä ja se eppari joka kesti pitkään parantua. Nyt ei ole ongelmaa istumisessa ja 9.päivää on synnytyksestä.

Että sellainen oli meidän tonttupojan syntymä.

Lellu ja poitsu 9vrk
 
Dinomamma mulla eka käynnisteltiin kanssa Cytotecilla ja ei sitten tapahtunu yhtään mitään. Ei siis supistuksen supistusta. Reilun kahden päivän nappien käytön jälkeen (laitettiin siis tonne alapäähän) veivät saliin ja laittoivat tipan, joka ei siis ehtinyt tiputtaa tipan tippaa, kun pojan sydänäänet romahti. Siitä sitten hätäsektioon pylly pystyssä. Tämän kokemuksen takia mulla ei enää käynnistetä, vaan jos Irmeli päättää yksiössään pysyä tuon 12 päivää yli, niin sitten leikkaavat puuduttamalla. Joten täällä toivotaan, että Irmeli nyt antaisi jotain tietoa itsestään ja päättäisi tulla normaalisti. Mutta noita käynnistysjuttuja on monia, kun eivät siis tiedä mikä sen synnytyksen oikeasti käynnistää.

Viime yön siis nukuin niin hyvin, ettei tosikaan ja nyt sitten mietin, että menenkö pihalle vai otanko imurin kauniiseen käteeni. Ulkoilu kyllä houkuttaa huomattavasti enemmän, miksiköhän??? Aamuteelle ja hesarin pariin kyllä ensin, kun saa rauhassa syödä ja lukea. Mutta eipä täällä siis mitään kummempia, kaikki mun supistukset ovat siis kadonneet jonnekin ja olo on taas ihan normaali. Joten viimesenä täällä kärvistellään.

Nuuskis ja ihanaa kun on pakkasta (tulis vaan nyt kunnolla lunta tänne eteläänkin)
 
Kiitos Niipa viestistä,laitoin numeroni sulle yv:nä...hitsi,nyt mulla on mitä odottaa :D :D

Ja oli kiva lukea Lellun synnytyskokemuksesta =)
Ja loput kommentoitavat jo unohdin... oon siis valvonu koko yön ton pojan kanssa, siis koittakaa ymmärtää =)

Tsemppiä kaikille, aamukahvin keittoon nyt...
 
Sutin vauva on suloinen, onnea koko perheelle :flower:

Lisää vauvoja pinoon, pian mielellään!

Dinomamma kiitos psyykkauksesta, mä ainakin olin ihan juuri sitä vailla.
Viime yö on nimittäin kärvistelty epäsäännöllisten supistelujen ja menkkakipujen kanssa. Melkein itku jo tuli kun ajattelin että tätä voi todellakin kestää sen 2-4 viikkoa vielä. Kyllä kait sitä jotenkin jaksaa?

Lellulle kiitos synnytyskertomuksesta.

Pikkuinenko toivottavasti masuvaavi on virkistynyt riekkumaan jo?
Ja muutenkin voimia, toivottavasti käynnistäisivät synnytyksen, jotta sinäkin pääset kunnolla kuntoutumaan.
Ainakaan täällä vauvan iso koko ei ole mikään syy käynnistykselle. Meillehän on myös painoarvioiden mukaan tulossa reilusti yli nelikiloinen vauveli ja vähän hirvittää sen ulos ponnistaminen, etenkin nyt kun toi häntäluu on murtunut.

Gorthaurille voimia, toivottavasti ei mene paljon yli lasketun ajan, että olosi helpottaa!

Jahas, tänään olisi taas neuvola. Tuleekohan siellä hullua hurskaammaksi?

pötkylä ja pötsimönkijä 38+1

 

Yhteistyössä