THL: Vesirokon tartuttaminen lapseen voi johtaa vakaviin seurauksiin

  • Viestiketjun aloittaja 4vÄiti
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tottahan tuo on. Meillä harkitaan vakavasti tuota rokotetta, kun ei haluttais lapselle niin rajua tautia kuin vesirokko voi olla. Itseasiassa oli kyseessä mikä tahansa rokko, niin mielestäni typerää pelleilyä lähteä vartavasten lastaan tartuttamaan. Tiedän tapauksen, jossa lapsi on menehtynyt enterorokkoon. Harvinaista, mutta niitä valitettavasti vuosittain tapahtuu niitäkin, että perusterve lapsi menehtyy rokkotautiin :(
 
"vieras"
No ei ole minunkaan 5 vuotias tytär sairastanu vesirokkoa. En vie häntä tuollaisiin juhliin, mutta en ole rokottanutkaan vesirokkoa vastaan. Eli tulee jos tulee. Itse olen sairastanu kyseisen taudin vasta aikuisena.
 
"vieras"
Ei voi olla totta. Miten tyhmiä te olette jotka uskotte kaikki mitä markkina miehet kertoo. Ei ole ihmekään kun teitä sanotaan vitun tyhmiksi. Vesirokko on ihan normaali rokko, ei siihen kuole. Jumalauta että olette tyhmiä, oikeita emätaukkeja, kunnon sopulilauma!!
 
"vieras"
No eikö tuon nyt kaikki tiedä, että voi olla vaarallinen. Mun kaverin tyttö sai 1, 5 -vuotiaana vesirokon jälkitautina aivokuumeen ja meinasi kuolla siihen. Aika harvinaisiahan nuo komplikaatiot silti on.
 
"vieras"
Onhan se ymmärrettävää, että lääketieteen harrastajat puhuvat lääkkeiden puolesta. Olen kyllästynyt lääkäreihin, jotka tunkevat lääkettä lääkkeen perään eivätkä ole lainkaan kiinnostuneita, mistä ongelma aiheutuu. Sitten kun alkaa syödä yhtä lääkettä, niin kohta pitää alkaa syödä toista lääkettä estääkseen ensimmäisen lääkkeen haittavaikutukset ja pian kolmatta ja niin edelleen.

Omat lapset sairastivat vesirokon 3-5-vuotiaina. Vanhimmalla olisi rokko jäänyt huomaamatta, jos nuoremmat eivät olisi sairastuneet. Eli ei paha tauti ollenkaan. En tunne ketään, jolla olisi ollut jälkitauteja. Jos lapsella on sairauksia, niin silloin rokotus on varmasti paikallaan.
 
"vieras"
"Vesirokon aiheuttamasta sairaalahoidon tarpeesta noin puolet johtuu bakteerikomplikaatioista, joita ovat iho- ja pehmytkudosinfektiot, keuhkokuume ja sepsis (Jackson ym. 1992). Primaarisista viruksen aiheuttamista komplikaatioista tärkeimmät ovat keuhkokuume ja enkefaliitti, jotka molemmat voivat johtaa kuolemaan. Nuorilla aikuisilla tauti on erityisen paha: yhdysvaltalaisen aineiston mukaan vesirokkoon sairastuneista 2 % oli aikuisia mutta aikuisten osuus sairaalaan joutuneista oli 13.5 % ja kuolemantapauksista 48 % (Preblud 1986). Suomessa on Tilastokeskuksen mukaan kuollut 1–2 henkilöä vuosittain vesirokkoon. Raskauden aikana vesirokko on uhka äidille lisääntyneen keuhkokuumeriskin vuoksi. Sikiö voi vaurioitua alkuraskauden aikana, ja vastasyntyneelle taas saattaa kehittyä fulminantti vesirokko (Prober ym. 1990)."

Lähde: http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo30005&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero

Eli 1-2 lasta vuodessa KUOLEE vesirokon aiheuttamaan komplikaatioon. Ne lapset ovat jonkun lapsia, vaikkeivät omia olekaan.
 
En tiiä mitä tehä
Me ei olla rokotettu, mutta ei kyllä aiota tahalleen tartuttaakaan. Tulee jos tulee. En ole uskaltautunut vielä rokotteita tunkemaan, ehkä vielä uskallan. : /
 
huhh
[QUOTE="vieras";27889992]"Vesirokon aiheuttamasta sairaalahoidon tarpeesta noin puolet johtuu bakteerikomplikaatioista, joita ovat iho- ja pehmytkudosinfektiot, keuhkokuume ja sepsis (Jackson ym. 1992). Primaarisista viruksen aiheuttamista komplikaatioista tärkeimmät ovat keuhkokuume ja enkefaliitti, jotka molemmat voivat johtaa kuolemaan. Nuorilla aikuisilla tauti on erityisen paha: yhdysvaltalaisen aineiston mukaan vesirokkoon sairastuneista 2 % oli aikuisia mutta aikuisten osuus sairaalaan joutuneista oli 13.5 % ja kuolemantapauksista 48 % (Preblud 1986). Suomessa on Tilastokeskuksen mukaan kuollut 1–2 henkilöä vuosittain vesirokkoon. Raskauden aikana vesirokko on uhka äidille lisääntyneen keuhkokuumeriskin vuoksi. Sikiö voi vaurioitua alkuraskauden aikana, ja vastasyntyneelle taas saattaa kehittyä fulminantti vesirokko (Prober ym. 1990)."

Lähde: Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim - Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim

Eli 1-2 lasta vuodessa KUOLEE vesirokon aiheuttamaan komplikaatioon. Ne lapset ovat jonkun lapsia, vaikkeivät omia olekaan.[/QUOTE]

1-2 lasta?! No kyllä mä sitten annan vain sairastaa, tuohan nyt jo on aivan mitätön riski. Saman riskin ottaa pinniksessä nukuttavat vanhemmat verrattuna perhepetiin. Eli todella mitättömän, mutta pari lasta vuodessa kuolee enemmän kätkytkuolemiin jos nukuttaa pinniksessä.
 
"Vesirokon aiheuttamasta sairaalahoidon tarpeesta noin puolet johtuu bakteerikomplikaatioista, joita ovat iho- ja pehmytkudosinfektiot, keuhkokuume ja sepsis (Jackson ym. 1992).

Iho-infektiot tietty on riski, mutta samanlailla niitä muitakin näppyjä, rohtumia, haavoja yms yms. raavitaan. vesirokon paras kutinanlievittäjä on suihku, joka myös puhdistaa.
 
"vieras"
1-2 lasta?! No kyllä mä sitten annan vain sairastaa, tuohan nyt jo on aivan mitätön riski. Saman riskin ottaa pinniksessä nukuttavat vanhemmat verrattuna perhepetiin. Eli todella mitättömän, mutta pari lasta vuodessa kuolee enemmän kätkytkuolemiin jos nukuttaa pinniksessä.
Mun mielestä taas pienikin riski HENGENLÄHTÖÖN on liian suuri, että lapseni tietentahtoen asettaisin vaaraan.

Kumma juttu kun ennen joulua täällä paasattiin, että tuoreesta kalasta tehtyä graavilohta syövät raskaana olevat ovat suunnilleen murhaajia ja nyt sitten mahdolliseen kuolemaan johtavaa tautia ei pidetä minään. Olette te palstamammat kyllä aikamoista sakkia, ei voi muuta sanoa..
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27890049]Lääkefirmojen lobbausta, tarvii taas saada asiakkaita yhä uusiin piikityksiin.[/QUOTE]

Pitäis lailla kieltää ne lääkefirmat kyllä, eikö?!?!?!?

Ja on se kumma, että sitten kun tulee omalle lapselle se leukemia, niin alkaa ääni muuttua kellossa.
 
huoooooh
[QUOTE="vieras";27890068]Mun mielestä taas pienikin riski HENGENLÄHTÖÖN on liian suuri, että lapseni tietentahtoen asettaisin vaaraan.

Kumma juttu kun ennen joulua täällä paasattiin, että tuoreesta kalasta tehtyä graavilohta syövät raskaana olevat ovat suunnilleen murhaajia ja nyt sitten mahdolliseen kuolemaan johtavaa tautia ei pidetä minään. Olette te palstamammat kyllä aikamoista sakkia, ei voi muuta sanoa..[/QUOTE]

Olemmeko me yksi ja sama ihminen vai?? :D

No otat isomman riskin siinä että olet kotona, tai ylität tien, menet autolla/bussilla jne, kai vältät näitä ja tilaat rollaattorilla ruokasi ovelle?

Ihan oikeasti järki käteen. Tottakai on hyvä vältellä riskejä, mutta jos riski on 1/10000000 niin voipi unohtaa koko jutun. Kohtuus kaikessa hysteriassakin.

Kaiksessa on riskit, pitää vain miettiä järjellä missä on oikeasti kohonneet riskit joita kannattaa välttää. Samaa kastia kuin se, että ostoskeskukseen ei kannata mennä kolmeen kuukauteen kun vauva tulee taloon, kuulostaa yhtä yksinkertaisen ihmisen ajatuksilta. Rokotuttaa nyt erikseen sairauteen jossa kuolee yksi kymmenistä tuhansista ja nekin useimmiten jo sairaita lapsia. huh. :D
 
"vieras"
Minä otin rokotuksen 1,5-vuotis neuvolakäynnin yhteydessä tytölleni. Ei anna täyttä suojaa eli rokko voi tulla mietona jossain vaiheessa. Itse muistan oman vesirokon ja olin täynnä rakkuloita.. Muistan sen jatkuvan kutinan ja kun ei saanut raapia ja kuumetta oli ja muutenkin kehno olo. Se oli ihan kauheaa! Hinkkasin itseäni kangassohvaa varten varovasti selästä ja jaloista ja käsistä... jantoivoin ettei äiti huomaa. Mulle jäi muistoksi monttu keskelle otsaa, nenänpäätä ja rintojen välissä on kans yksi kuoppa.
Minusta siihen nähden n. 80 euron hinta on pieni jos se ehkäisee rokon puhkeamisen tai rokko tulee lievänä versiona.
 
  • Tykkää
Reactions: Zucchini
Kuolla voi vaikka mihin... Ja kyllä niistä rokotteistakin tulee välillä jopa hengenvaarallisia komplikaatioita.

En ole rokotevastainen, lapseni saa kyllä rokoteohjelmaan kuuluvat rokotteet, mutta mitään flunssia ja vesirokkoa vastaan en ala kyllä rokottamaan.. Vastustuskyky kehittyy kun jotain edes sairastaa ja nuo taudit ei yleensä ole mitenkään vaarallisia vrt. joku polio tms joka on oikeasti iso riski.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27890049]Lääkefirmojen lobbausta, tarvii taas saada asiakkaita yhä uusiin piikityksiin.[/QUOTE]

ilmaseksko kaikki pitäs saada? Ostat sit varmaan myös halvan paska-auton -> auto jota mainostetaan
turvallisena on vaan automiesten myyntikikka.

Mä en vaan käsitä sitä, että luuleeko joku että ne ihmishenkiä pelastavat rokotukset syntyy
pienellä budjetilla, tosta vaan jonkun yhden ihmisen rokotepajassa? Tajuatteko millainen prosessi
on rokotteen taikka lääkkeiden kehityksessä, ja kuinka paljon siihen palaa rahaa?!! Tiedättekö kuinka
moni tutkimus vuosittain todetaan ns. Turhaksi työksi ja kuinka moni rokote EI pääse markkinoille?

Jos rahaa haluaa tehdä, niin kannattanee lähteä vaikka kiinteistö tai sinne autobis-
nekseen mukaan.
 
"vieras"
1-2 lasta?! No kyllä mä sitten annan vain sairastaa, tuohan nyt jo on aivan mitätön riski. Saman riskin ottaa pinniksessä nukuttavat vanhemmat verrattuna perhepetiin. Eli todella mitättömän, mutta pari lasta vuodessa kuolee enemmän kätkytkuolemiin jos nukuttaa pinniksessä.
Mulla pisti silmään, että nuo tiedot ovat 1980-1990-luvuilta. Mikä mahtaa olla tilanne tällä vuosituhannella?
 
Äääh
[QUOTE="vieras";27890078]Pitäis lailla kieltää ne lääkefirmat kyllä, eikö?!?!?!?

Ja on se kumma, että sitten kun tulee omalle lapselle se leukemia, niin alkaa ääni muuttua kellossa.[/QUOTE]

Voihan sitä kuitenkin käyttää omaakin järkeään. Vai haluatko sinä ihan vaan kiitollisuudesta lääkefirmoja kohtaan lykätä lapseesi kaikki piikit mitä käsketään, koska ne on keksineet myös hyviä ja hyödyllisiä lääkkeitä, no mulle se on ihan sama.
 

Yhteistyössä