Toimeentulotukea opiskeluja varten tarvittaviin vaatteisiin?

Kun mä opiskelin suurtalouskokiksi niin sain täydentävänä toimeentulotukena kaksi kokkitakkia, housut, lakin, essun ja kengät. Nyt lähihoitajaksi opiskellessa olen saanut sossusta apua yhteen hoitajan asuun ja kenkiin.

Nyt sitten tilasin toisen asun ja koska hain tälle kuulle muutenkin toimeentulotukia niin koitin hakia apua tuohon asuun kun kerran aiemminkin on apua tullut.

No virkaalija sanoi, että ei näihin ole tavattu antaa apua. Hän oli kollegan kanssa asiasta puhunut mun puhelun jälkeen, mutta otti silti mun hakemuksen vastaan.

Tämä virkaalija on eri kuin aiemmin, se toinen on jäänyt jo eläkkeelle. Mietin vain, että onko tämä sitten jotenkin virkaalijasta kiinni?

Syy miksi ei apua tulisi on se, että sitä varten on opintotuki. Mulle ei kyllä paljoa jää opintotuesta käteen sen jälkeen kun vuokra on maksettu. Saan toki muutakin rahaa, mutta vaihtelee kuukausittain ne tulot. Joskus haen toimeentulotukia ja joskus en.

No jos en saa apua tuohon, niin pitää toivoa, että isä lainaa rahat noihin vaatteisiin koska mä todellakin tarvitten toisen työasun!

Mietin vain, että onkohan tuomio sama jos hakee apua koulukirjoohin. Mä en ole vielä ostanut yhtäkään kirjaa kun olen lainannut niitä koulun kirjastosta.
 
"mii"
Miten saat toimeentulotukea kun eikös opintolaina ole sitten se ensisijainen tulo? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun mulle sanottiin sossusta että pitää ottaa opintolainaa, koska opiskelija ei tt-tukea saa.
 
Mama the strange
Tosi paljonhan se on sosiaalityöntekijästä kiinni mitä täydentäviä myönnetään. Aikanaan eräs sosiaalityöntekijä antoi täydentävää tukea milloin mihinkin ja oikein keksimällä keksi lisää. Nyt taas leikattiin perusosaakin, kun olin viettänyt joulun vanhempieni luona. Täydentävistä tuista ei ole nykyisen sosiaalityöntekijän (mies) kanssa mitään toivoakaan. Koulukirjoihin en ole ikinä tukea saanut, muuta kuin diakoniatoimistolta, kun oli todella tiukkaa.

Onneks pian pääsen loppuiäkseni pois sossun mielivaltaisuuksista.
 
"vieras"
Minulle sanoi sosiaalityontekijä että noihin voi saada, laitoin sitten hakemukseen ja en saanut mitään (toinen käsittelijä hakemuksella). Taitaa riippua siitä kuka hakemuksen käsittelee.
 
ffd
Järki käteen. Sä et tarvitse opiskeluaikana toista työasua. Jos tarvitset, hankit itse. Harjoittelupaikoista saa vaatteet mitä tarvitsee ja jos heität työkeikkaa niin silloinhan tienaat ja saat rahaa siihen toiseen työasuun. Senkin kulun voi vähentää verotuksessa, ainakin ennen sai.
 
[QUOTE="vieras";22965864]Minulle sanoi sosiaalityontekijä että noihin voi saada, laitoin sitten hakemukseen ja en saanut mitään (toinen käsittelijä hakemuksella). Taitaa riippua siitä kuka hakemuksen käsittelee.[/QUOTE]

No tätä mä mietinkin, että taitaa olla virkaalijasta kiinni. Tuo ihminen jolle hakemuksen vein ei ole tuota hommaa tehnyt vielä kovin kauaa ja sanoi ensi viikolla kysyvänsä kolleegalta, että miten on.
 
Mä en edes tarvinnut lh-opintojen aikana mitään hoitsupukua :O Mihin sitä siis tarvii? Sossuhan auttaa vain välttämättömissä menoissa.. Vai opiskeletko siis oppisopimuksella tai jotain ja työnantajalta ei saa vaatteita?
 
"Vieras"
Sä oot tyypillinen esimerkki periaatteessa; toimeentulotukiasaikas, yh,opiskelija jne.
Millon olet ajatellut ottaa vastuun omasta ja tyttäres elämästä? Joo, ja ei tartte tyypilisesti vetää kilareita, vaan vastata...
 
Järki käteen. Sä et tarvitse opiskeluaikana toista työasua. Jos tarvitset, hankit itse. Harjoittelupaikoista saa vaatteet mitä tarvitsee ja jos heität työkeikkaa niin silloinhan tienaat ja saat rahaa siihen toiseen työasuun. Senkin kulun voi vähentää verotuksessa, ainakin ennen sai.
Ai miten niin en tarvi toista asua? Kyllä joissakin paikoossa saa olla omat työvaatteet ja se on hyvä koska en mä halua yrittää tehdä töitä liian pienissä vaatteissa.
 
No mun mielestä niiden ei olisi tarvinnut kustantaa ensimmäistäkään. Yleensä jos työharjoittelupaikoilla tarvitaan erillistä työasua, sellaisen myös saa sieltä lainaan. Mä en opiskeluaikana ostanut ensimmäistäkään asua/pukua, myöhemmin olen ostanut 2liiviä ja 2essua.

Ja monessa paikassahan käytetään erilaisia asuja. Millaiset asut olet ostanut?
 
ffd
Ai miten niin en tarvi toista asua? Kyllä joissakin paikoossa saa olla omat työvaatteet ja se on hyvä koska en mä halua yrittää tehdä töitä liian pienissä vaatteissa.
Yhteys koululle ja puhuminen harjottelupaikkaan, jokaisen on SAATAVA oman kokoiset työvaatteet. Ja jos nyt välttämättä haluat ne omat vaatteet niin sitten varmaan peset työvuoron jälkeen sen jos on likainen.
 
"juu"
Kun sen opintotuen tulee kattaa ne kirjat ja työvaatteet yms. Vaikka ei aina tietysti riitä. Mutta niihin apu lienee harkinnanvaraista ja minä en ainakaan aikanani saanut, olin 3 lapsen yh opiskelija. Niin ja nyt tyttäreni saa oipintotukea huimat 55 e / kk josta 25e menee bussilippuun ja kirjat maksaa noin 80-150e / jakso ( käytettynä) ja jaksoja on 5 vuodessa. Toinen lukiolainen ei saa opintotukea kun saan vielä hänestä lapsilisää.
 
"vieras"
Mun hoitsuopintojen aikana lähes koko kurssi hankki käytetyn puvun a 20€. Ihan vaan siksikin, että työpaikoilla on puvut työnpuolesta sekä harjottelussa että töissä. Omaa pukua tarvittiin vain laboraatio tunteihin koululla.
Omaa pukua ei siis ole missään hoitoalalla koska ihan tautien leviämisenkin vuoksi ne puvut pestään pesulassa. Että en todellakaan ymmärrä mihin kukaan tarvii kahta hoitsuasua.
Kokin asut on eri juttu koska ne pestään itse kotona.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";22965905]Sä oot tyypillinen esimerkki periaatteessa; toimeentulotukiasaikas, yh,opiskelija jne.
Millon olet ajatellut ottaa vastuun omasta ja tyttäres elämästä? Joo, ja ei tartte tyypilisesti vetää kilareita, vaan vastata...[/QUOTE]
Olisikohan sitä vastuunottoa tuo että Scarlet opiskelee ammatin jolla tulevaisuudessa pystyy elättämään itsensä ja lapsensa??
 
Kotihoito ja päiväkoti taisivat olla ainoita harjoitteluita joissa mulla oli omat vaatteet. Joissain vanhainkodeissa olis saanut olla omilla vaatteilla, mutta siellä oli myös paikan puolesta työvaatteita niin käytin niitä. Kotihoidossa mulla oli siis ihan omat kotivaatteet eikä mitään hoitajan pukua erikseen. Säilytin vaatteita työpaikalla jossa siis vaihdoin ne päälle ja välillä tietysti vein pesuun. En mä ainakaan tollasen takia viittis alkaa lisää tt-tukea vaatimaan..
 

Yhteistyössä