Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Mintulle tervetuloa joukkoon vaihtamaan ajatuksia samassa tilanteissa olevien kanssa.

sandriina kiva kuulla teidän kuulumisiakin piiitkästä aikaa :) Täällä kans parisuhdetta koetellaan nyt ihan kunnolla, kun omat ajatukset on jossain ihan muualla...

Oikein isot tsemppihalit jokaiselle täällä! :hug:
 
Sissolle tsempit punktioon! Itsellä molemmat kerrat (nyt ja vuonna 2012) ovat onnistuneet tosi kivuttomasti! Nytkin sanoin heti etten halua nähdä neulaa yms :)

Tää mamma on nyt aloittanut panikoimisen tulosten suhteen oikein kunnolla. Kahtena yönä olen nähnyt unta jossa synnytän tämän pienen, viime yönä painajaiset muodostuivat hautajaisista ja tsunamista, joka iski tänne länsirannikolle. En yleensä näe painajaisia, niin nyt tiedän stressinsietokyvyn vetelevän viimeisiään. Toivottavasti soittaisivat jo alkuviikolla tulokset, kun kamalaa tässä on kun pienen liikkeetkin jo alkaneet tuntumaan, jos kaikki ei olekaan hyvin.

Voimia kaikille uuteen viikkoon!
 
Kiitos Minttu tsempeistä, niitä tarvitaan :)!

Kyllä toi stressi voi vaikuttaa mitä ihmeellisimmillä tavoilla, oon nyt säästynyt painajaisilta mutta heräillyt aamuyöstä miettimään ja murehtimaan näitä juttuja..lisäks vointi ollut välillä huono ja uutena vitsauksena ihan järkyt pumpun muljahdukset ja tykytykset joita tuntuu tulevan yhtenään :/ . En tiedä voisko johtua kilpparin vajaatoiminnan lääkkeen lisäyksestä :(..

Sandriina, kiva kuulla sinusta :). Ei ihme jos sulla fiilikset heittää, niin pitkään oot ollut "löysässä hirressä" - mutta asioilla on tapana järjestyä ja toivotaan että ne järjestyy parhaalla mahd.tavalla.

Ihana että on joku paikka (täällä), missä keventää sydäntään. Musta (edelleen) tuntuu että tuon seulatuloksen jälkeen oon pudonnut neuvolan listoilta - ihan kuin kaikki ois pysähtynyt siihen tietoon että seula hälytti. Taitaa olla se ja sama miten pumppu muljuaa tai hemppari laskee, katsotaanhan ensin josko tuosta edes tulee uudelleen äitiä :O. Tää siis mun fiilis.

Valivalista huolimatta tsemppihalit ja paljon positiivista voimaa meille kaikille, tai noh, ainakin voimaa jaksaa tätä kärvistelyä :)!
 
Siis mä en nyt tiedä mitä ajattelisin. Mulle sanottiin että tää on todnäk harmiton juttu mutta ah niin ihana netti kertoo että ei balansoitunut translokaatio (kuten meillä, kromosomiainesta on hävinnyt) on lähes aina tuomio vaikeasta kehitysvammasta. Olo on yksinkertaistettuna aivan että mitä vittua. Ei tiedä iskiskö pään vai nyrkin seinästä läpi. Mä sekoon tähän odotukseen.
 
sandriina paljon jaksuhaleja sinne! :hug: Voin kun toi piina loppuisi pian ja saisitte hyviä uutisia! Lueskelin myös netistä tietoa tuosta joka on aika ristiriitaista, riippuu mistä lukee? Voisinpa sanoa, että nyt rauhoitut, yrität olla kahlaamatta netistä tietoa ja odottelet vastaukset :heart: Tämä ihmisluonto on sellainen, että täytyy saada niitä vastauksia heti ja tietoa etsitään sitten netistä.
 
Sandriina, onko sulla mahdollisuutta soittaa ja kysyä asiasta, ihan oman mielenrauhan takia!
Tuo (tää) netti on yks helvetin kone, ihan jo sillä että tietoahan piisaa ja aika vaikea maallikon on erottaa mikä oikeasti on totta.

Koeta olla huolimatta jos pystyt (tiedän ei oo helppoo) ja soita sinne missä kävitte juttelee/saitte tietoa ja sano että tartet jutella asiasta..tai ainakin kysyä asiasta.
 
Siis on todellakin, pitäis lailla kieltää koko netti tällasissa tilanteissa. Nyt on istukkabiopsiasta 12 päivää, mutta mun ja miehen kromosomit otettiin vasta pe, mitenköhän pitkään noissa tutkimuksissa kokonaisuudessaan menee?! Siis että jos tosta perjantaista pitää vielä oottaa 1-3viikkoa niin morjens. Selviäis varmaan soittamalla, mutta toisaalta ei sieltä varmaan uutta tietoa tule. Sieltä sanottiin viimeksikin että ei voida sanoa vielä mitään ennen kun on tutkittu.

Soitin tänään oman alueen sairaalaan Lahteen saadakseni ultra-aikaa varhaisemmaksi kuin viikolle 20. Sieltäkin lupasi tänään soittaa keskustellakseen mun tilanteesta lääkärin kanssa eikä soittoa vielä kuulunut. Sanoivat että rakenteita ei kannata katsoa kunv asta rv 18, eikös monilta kuitenkin tsekattu jo rv 16?! Eli siis rahallako saa ja hevosella pääsee, yksityiselle?!

Ihanaiset te, kiitos tsempeistä ja sitä samaa sinne kaikille. Anteeksi mun kielenkäyttö, melkoisen ala-arvoista kaikinpuolin. Mä olen lopettanut tupakanpoltonkin raskauden myötä ja nyt on kyllä ihan kahen vaiheilla painunko kauppaan vai en. Ja joo, mä tiedän ettei se ole järkevää. Ehkä ostan sitten sen fazerin sinisen..
 
Veemäinen tilanne ja arvaa hiipiikö mieleen tuleva oma paniikki..ei tätä toivois kellekään :/! Ota Fazerin sininen, jos ei auta niin hetkellisesti ainakin helpottaa.

Mulle tarjottiin suoraan äitipolilta tuota varhaisrakenneultraa nyt vkolle 16, siis samalla kun nyt otan sen punktion.. Kyllä sen varmasti saa kun vaan vaatii ja varmasti sullakin perusteet siihen on.
 
Ompas jännä homma. Täytyypä huomenna peräänkuuluttaa sitä sitten. Toki jos tässä nyt mennään ihan perse eellä puuhun niin kohta ollaan synnyttämässä pientä kämmenen kokoista tyttöä, muutapa en juuri tässä oikein osaa miettiäkkään. Miten siitä ikinä selviää.

Eikä tarkoitukseni ole luoda paniikkia; Toivottavasti te muut saatte suorempia ja selkeämpiä vastauksia!!
 
Sisso, mulla muuten ihan samanlainen fiilis- että ihan tuomittu jo joka puolelta, neuvolasta ja muualta. Neuvolaan peruin tän päiväisen aikani kun ei huvita mennä (neuvolantädin kanssa ei kemiat pelaa ja ei ole kuin yksi neuvolan th). Sanoi sitten että soitat sitten JOS tarviit uutta aikaa. No minäpä soitan, kiitos kannustuksesta.

Ei muuta siis kun rautaa poskeen, oheen kuparia niin kyllä se siitä nousee.. Ei tosin taida olla ihan päällimmäinen huoli tässä vaiheessa mutta toki vaikuttaa jaksamiseen. Mun pitäis kans käydä neuvolassa, ei vaan huvita; Mulla se istukkahormooniarvo hälyttävän alhainen, pitäis seurata hemppareita myös ja verenpaineita. Mulla alhaiset paineet ja eilen meinas lähteä aamulla taju. Mutta kun ei huvittais. Nyt ei oikeastaan huvita yhtään mikään. Tsemppiä sulle punktioon, eikös se ollut nyt ihan pian?
 
Sandriina, juu, huomenna on punktio ja ihan v...n jäätävä paniikki päällä. Soitin äitipolille ja kyselin vielä että tekeekö sen varmasti kokenut lääkäri. Kätilö ei osannut vastata, mutta sanoi laittavansa listaan että olen "toivonut jotain", ei siis tarkentanut mitään mutta jäi jotenkin paskamainen olo ja pelko että nyt sitten gynet lukevat sieltä listoilta että akallahan on erityisvaatimuksia ja näyttävät mistä kana pissii (tässä alkaa jo tulla hullun oireita ja pelkoja näillä panikoinneilla..).

Vaadi ittelles se rv16 rakenneultra, perusteet on ja huolta pitää hälventää jos siihen on mahdollisuus!

Minusta tuo neuvolan asenne on kaikenkaikkiaan ollut tosi epäammattimainen. Meillä on kolme terkkaria neuvolassa ja kahden kanssa olen ollut tekemisissä. Molempien asenne oli juurikin tuo että olet sit yhteydessä jatkossa jos tarvis.
En tiedä eikö näitä hälyjä sit tule paljoa/eikö heillä ole tietoa asioista vai mitä helvettiä? Ollaanko tässä valmiiks jo jotenkin epäkelpoja yksilöitä joista ei niin väliä, ilmeisesti.

Ahdistaa tuo ajatuskin siitä että pitäs synnyttää kesken kaiken jotain..ihminen, siis joku, pieni ihmisen alku. Ahdistaa ihan kirjoittaakin asiasta. Eikö sitä tosiaan voi tehdä kaavinnalla jos se on pakko tehdä??! Miks ei vois??

Mulla juilii vähän mahaa ja oon lihonnut ihan järkyttävän paljon, sekin ahdistaa kun maha jo ihan näkyy. Siis jälleen kerran kaikki ahdistaa, ei siis mitään uutta.
Pitänee turruttaa aivot että pää kestää; pussi irtsareita ja Walking dead.
 
Sisso, selviät siitä kyllä! Tuu kertomaan pian miten meni! Tulokset onneksi tulee pian tossa vaiheessa, ainakin ne alustavat 13, 18 ja 21 trisomiat. Lohdutukseksi voin kertoa että kromosomeiltaan terveitäkin lapsia tulee suhdeluvuilla down 1:5 ja trisomia 18, 1:20 + matalalla papp-a arvolla ja 4mm niskaturvotuksella; Itkunsekaisissa tunnelmissa yritän tässä käsittää että meille on tulossa kromosomeiltaan terve tyttö.

Poikkeavuus on myös mulla ja miehellä joten se katsotaan normaaliksi. En tiedä itkiskö vaiko nauraisko. Toki, vielä katsotaan loppukromosomisto mutta oletusarvo on että tämä on se mikä siellä seulassa on hälyttänyt. Papp-a arvolle voi kuulemma sanoa piutpaut, siitä ei tarvitse välittää, nyt vaan pitäisi saada se uusi ultra-aika jonne tulee sitten kutsu.

FEELS SO BLESSED! <3
 
Voi kuinka ihania uutisia sandriina :heart: Nyt sitten nauttimaan raskaudesta oikein kunnolla! =)

Mulla oli tänään neuvolalääkäri jossa kaikki hyvin...Mikä parasta sai kuulla pienen sydänäänet. Olen tässä kuulostellu joko se ihme siellä masussa liikkuu. Vasemmalla puolen mahaa tuntuu välillä sellaista jännää kuplintaa ja myös sydänäänet kuuluu samalta puolen.
 
Palaan vielä tänne, kirjoittelin kai pari kertaa syksyllä. Minulla oli keskeytynyt keskenmeno marraskuussa. Se todettiin ultrassa rv 13+, kun oli tarkoitus tehdä punktio seulan hälytettyä 1:100 riskistä. Molemmat veriarvot olivat kai jotenkin pielessä. Ihan varmaa ei ole, että olisi ollut kyse kromosomihäiriöstä, mutta pitivät sitä todennäköisenä.
Nyt olen uudelleen raskaana, ihan alussa vasta kyllä. Ultraa varatessa minulta kysyttiin, onko kerrottu mahdollisuudesta päästä sikiötutkimuskeskuksen kautta tutkimuksiin, kun tällainen tausta. Ei ollut kukaan maininnut.. Meille tarjottiin nyt sitten mahdollisuutta selvittää minun ja miehen kromosomisto verikokeesta. Tulokset tulevat parissa viikossa. Jos niissä on jotain, niin sitten olisi tarkemmassa seurannassa. Mielestäni hieno juttu, että tarjotaan tällaista mahdollisuutta. :)
 
Hyppään kans mukaan keskusteluun vaikka nyt onneksi ei ole seulat hälyyttäneet!

Minulla ja miehellä on geenivirhe joka johti keskeytykseen rv 17+ vuonna 2006. Seuraavassa raskaudessa 2008 sain erikoisseurannan extra ultran sinne viikolle 15-16 ja mahdollisuuden lv näytteen ottoon ja nyt kun odotan kolmatta niin olen myös Naikkarilla (STY) käynyt ultrissa rv 12+, 16+ ja 20+. Sen jälkeen ovat todenneet kaiken olevan kunnossa ja jatkoseuranta omassa synnytyssairaalassa. Mulle sanottiin STY;ssä jo sen keskeytyksen jälkeen että erikoisseuranta on kaikissa seuraavissa raskauksissa.

Tsemppiä kaikille odottajille!
 
Hei Sockervadd kerro ihmeessä lisää teidän geenivirheestä? Siis jonkun sortin translokaatio ilmeisesti joka perytyessään voi siirtyä ei balansoituneena? (Ompas virallisen kuulosta tekstiä) Meillä on yhteinen terve kuopus joten jännä ettei nuorimman kohdalla mitään hälyjä jos tää on perinnöllinen juttu. Nyt sulle tsempit matkaan! Jännä että tuota ultraa muille tarjotaan 16+, mulle sanottiin että sitä ei tehdä ennen 18+.
 
Sandriina, mahtavia uutisia :heart:! Ihana juttu ja paljon onnea =) !!!

Eilen oli punktio, jännitin ihan hirveesti ja itkukshan se siellä meni. Itse toimenpide oli loppujen lopuksi melko kivuton (oikeassa olitte), eniten sattui se lapsiveden "imeminen". Pyysin sen kromosomipikatestin ja lääkäri sanoi että ilman muuta otetaan - samalla toki otettiin yksi putki enempi lvettä. Tosin lääkäri vakuutteli että hänestä lvettä on reilusti, ettei hätää sen suhteen ollut.

Olin eilisen ihan poikki, totaalisesti. Sitten alkoikin keskenmenon pelko jonka päälle on nyt hiipinyt kromosomipoikkeavuuden pelko - ja peloillehan ei näy loppua, helvetti.

No, lohduttavaa on se että pikatestin tulos pitäisi tulla jopa tällä viikolla ja ahdistavaa on se että sieltä voi tulla mitä vain.

Punktion tehnyt gyne oli ensimmäinen, joka sanoi mulle että sullahan onkin tuo hcg koholla ja papp alakanttiin ja niitä on havaittavissa usein down-raskauksissa.. Sanoin hänelle että olit ensimmäinen joka tuon mulle sanoi ja että löysin kyllä ko.tiedon thl:n yhden tutkimuksen sivuilta..
Seuraavaan hengenvetoon gyne sanoi että, en kyllä usko että sulla on mitään huolta.. Jäi ihan hölmö olo. Siis hyvä että sanoi noista arvoista suoraan mutta minua jäi häiritsemään jotenkin se,että se esitti tollasia positiivisia arvailuja kun eihän sitä lopputulosta voi tietää vaikka ultrassa olikin kaikki ok ja onhan tällä palstallakin nähty tapauksia että todennäköisyydet on olleet lähellä riskirajaa ja silti jotain on ollut vialla.
Tuollasessa lausahduksessa piilee se vaara että alitajuisesti tahtoo uskoo että kaikki ois kunnossa kun erikoislääkärikin niin arvaili ja mikäli ei ole, niin rojahdetaan vielä korkeemmalta ja kovempaa alas.

Täällä mennään nyt sit näillä eväillä ja eväät on köyhät :p.. Rukoilen ja pyydän minäkin sieltä jostain universumista että oispa kaikki kunnossa.
Odottavan aika on piiitkä, mutta senhän te tiedätte :).
 
Sisso sun kuulumisia täällä on käyty kyttäilemässä vähän väliä! Hienoa, että kaikki meni hyvin ja nyt on taas yksi etappi takana ja olette lähempänä niitä vastauksia, joita kovasti odotellaan :heart: Oliko sulla se ultra nyt samalla?

Mulle tuli tänään kirje, että kromosomitutkimus on valmistunut ja tutkimuksen mukaan kromosomit ovat normaalit sekä lukumäärältään että rakenteeltaan. Kirje oli päivätty 14.3 eli viime viikon perjantaina ja keskiviikkonahan sain soiton pikanäytteen tuloksista. Soitin tänään sit perinnöllisyyspolille ja varmistelin, että koskeeko tämä kirje nyt myös sitä laajempaa tutkimusta, että se on valmistunut ja kaikki on kunnossa. Kätilön mukaan näin on, että kaikki on nyt tutkittu ja kaikki on kunnossa. Itteä jäi nyt vaivaamaan, että voiko sen laajemmankin näytteen tulokset tulla viikossa....
 
Minema, ihana että teillekin tuli lopullinen varmistus asiasta. Käsittääkseni nuo vastaukset voi toisinaan tulla tosi nopeasti kun tutkitaan eläviä soluja..joten varmasti ovat ihan ne laajemmat ja lopulliset tulokset :heart:.

Eka etappi tosiaan takana. Ultrattiin samalla ja rakenteet oli normaalit, kaikki mitä pitikin löytyä löytyi ja mitat oli viikkoja vastaavat. Ei myöskään rakenteellisia viitteitä downiin, mutta niitähän ei läheskään aina ultrassa näy.
Niinkun tuossa aiemmin jo kirjotin, niin pelko jatkuu mutta kohde vaan vaihtuu..huoh.
Jospa tämä tästä.

Nyt Sandriina ja Minema nauttikaa, ootte sen ansainneet =) !
 
Sisso, selvisit hienosti! Odotus on hirveetä. Itkin, raivosin, huusin ja välillä olis tehnyt hautautua maan alle tuon odotuksen aikana. Meillähän tosin tilanne ei ole vielä mitenkään "stabiili", odotetaan vielä koko kromosomistoa jota pelkään aivan h*lvetisti ja sen lisäksi sitten on ne rakenteet. Pelkään ihan kuollakseni että siellä on silti jotain rakennepoikkeamaa.

Varattiin aika rv 16 yksityiselle ultraan, maksaa hitosti mut maksakoot. PHKS:sta ei kuulemma ultrata näkyvyyden huonouden vuoksi ennen rv 18. Saanpahan sitten ainakin mielenrauhan tämän asian suhteen. Ei tää silti kivaa ole. Toisaalta levollinen mieli mutta toisaalta edelleen on olemassa riskejä, huoh.

Tsemppihalit joka suuntaan! Nyt vaan paljon niitä irtokarkkeja, lepoa ja unta (joo, helpommin sanottu kun tehty..)
 
Joo tuntuu, että tämä tilanne on stabiili vasta sitten, kun on saanut pienen syliin...
Mieki varasin ultraan ajan yksityiselle (tosin kätilö ultraa, ei lääkäri) viikolle 17. Tuntuu vain, että pakko saada nähdä vauva ennen sitä rakenneultraa johon on ikuisuus.
 
Sisso tsemppiä tulosten odotteluun! Meille ei vieläkään oo tuloksia kuulunut, soittavat joka tapauksessa, olivat ne sitten hyviä tai huonoja! Soitin tänään kyllä polille kun alkaa kärsivällisyys loppua, mutta sanoivat että voi mennä yli 2vk, vaikka meille luvattiin ne viimestään kahden viikon sisään, ja maanantaina tulee se täyteen. On kyllä niin hermoja raastavaa, etenkin kun tuntee liikkeet tosi hyvin ja dopplerilla sydänääniä kuunnellessa kaveri potkuttaa tosi lujasti anturiin, ei oo kivaa jos kaikki ei ookaan kunnossa :(

minema miekin oisin sinun tilanteessa varannut yksityiselle ajan, vaikka se kustantaakin, rauhoittaa se mieltä :)

*lisäys* ja tänään tosiaan rv 17+0, että senkin puolesta ois kiva tietää tulokset :/
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä