Toukokuun Tömistelijät 2016 *Tammikuussa*

Hei pikaisia omanapaista asiaa, kun välillä alamaha polttaa. Ei mene kohtu kovaksi vaan sellainen ohimenevä nopea polte tuntunut tänään muutamia kertoja.. Onkohan ihan normaalia.. ? Pissaaminen ei satu mutta mietin myös voisko olla virtsis. Alkoi huolestuttaa :(

Cristal ja poppis 24+1
 
Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista kaikille! :)

Cristal enpä itse ole tuollaista huomannut. Mulla ei ole koskaan vti ollut niin en osaa siihenkään sanoa..

Ei ole onneksi enää supistellut ollenkaan(kipeästi siis), tiedä sitten mikä yöllinen kohtaus oli.

Mä taas oon kyllästynyt raskauden yrittämiseen, vaikka ei nyt mitään mahdottomia aikoja kuitenkaan ole kestänyt, mutta esikoista yritettiin reilu 2v ja tätä siitä syystä heti perään 1,5v. Mahdollisesti jos kolmas vielä synnytyksen jälkeenkin toiveissa saa tulla jos on tullakseen :D raskaana olossa ei ainakaan toistaiseksi valittamista (katotaan vaan millainen ruikutus alkaa loppua kohden)..

Esikoisen pinna/junnusänky tuli tänään purettua varastoon ja uusi sänky ostettua tilalle, ettei ainakaan tule siitä sitten mustasukkaiseksi. Mies saa sitten synnärillä ollessa kasata sen takaisin, nyt en halua sitä meidän makkariin yhtään liian aikaisin tilaa viemään.

Kelan laskureiden mukaan mulla alkais varhennettuna äitiysloma 11.3, eli eilen olis pitänyt töihin ilmottaa viimeistään.. Tuntuu vaan tyhmältä ilmottaa äitiysloma kun en oo edes vielä saanut raskaustodistusta enkä mitään hakemusta laittanut. No kaipa se täytyy joku alustava ilmoitus pistää menemään.

Äh vieläkään en ole muistanut sitä sokerirasitusta varata. Huomenna jos muistais soittaa labraan.

Mimmi & möhkis 22+5
 
Monaelena tervetuloa ! :) Lisäilen sinut listaan. :)
Cristal3, minullakaan ei ole kokemusta vti:stä itsellä. Kipeä vaivahan se kyllä on.
Mimmi täällä myös aamu alkoi puhelulla kelaan, voi että inhoan näitä konttorijuttuja.. Onneksi Kelassa sattui kerrankin olemaan mukava ihminen toisessa päässä, joka selitti asiat selkeästi ja neuvoi mitä tehdä. :)
Ainiin ja kiitos farkkuongelmaan vastanneille, toissapäivänä marssin name it:iin, sain ihanaa palvelua ja täydelliset housut. Iso peukku sillekkin asiakaspalvelijalle. (y) Jopa entiset lyömättömät suosikit kalpeni näiden mammahousujen rinnalla. :rolleyes: (Ehkä siksi että nappi ja napin läpi muuttivat päiväpäivältä kauemmas toisistaan.. )
 
  • Tykkää
Reactions: Odes
Onnea ultraan Jepulis! Se on aina yhtä jännittävää!

Kurjaa jos teillä on jo suppareita, ne saisi pysyä poissa vielä piiiitkään.

Nonni, nyt mulla olikin sitten paino noussu ihan takautuvasti, joten nyt epäillään raskausdiabetesta... hmpf. Lähtöpaino mulla oli aika matala, ja nyt oon noussut melkein 60kiloon. Eli 7kg tullut nyt parin kk aikana.
En ole kova mässäilemään, ja syön tosi terveellisesti. Yksi uusi pahe mulla on ollut, ja se on suklaapala lounaan jälkeen. Siis YKSI pala. Makeeta en syö juuri lainkaan, mutta "oikeaa" ruokaa on mennyt tosi vähän huonon olon takia. Enemmän sitten puuroa ja jogurttia. Pää on jo ihan sekasin siitä mitä pitäisi ja mitä ei pitäisi syödä. Nyt kun ei saa syödä appelsiineja ja hedelmiäkään laskematta niitä :( Yhyyy.
Sokerirasitukseen pitäisi varata aika, mutta God knows miten suoritan sen kun pelkkä vesi aiheuttaa sellaset oksennus-sessiot. Ei ole ihan pelkkää ruusuista eloa tämä raskausaika nyt..! ;)

Sain vihdoinkin H&M tilauksen kotiin, ja kyllä tuntuu ihanalta kun on sopivat housut jalassa! Ja sopivat sukkahousut. Nyt vasta huomaa kuinka paljon on ärsyttänyt ettei vaatteet oikein istu.

Mulla alkaa äitiysloma laskurin mukaan 7.4, mutta jos voin hyvin ajattelin kyllä jäädä vielä viikon töihin niin saisin ekan kvarttaalin hoidettua. Mutta saas nähdä kui käy!

Hemppa oli matalahko, ja pitäisi alkaa syödä rautaa. Luin sivuoirelistaa siitä ja voi pyhä Sylvi sentään!!! Tyyiin miljoona eri vaivaa siitä saattaa tulla. Onko joku jo aloittanut raudan popsimisen? Miten on mennyt?

Tsemppiä kaikille tasapuolisesti,

Rudebox ja pikkumies
 
*** TOUKOKUISET HUOMIO ***

Huhtikuun alussa (1.4.) on tulossa voimaan (todennäköisesti) lakimuutos, joka rajaa äitiysvapaalla kertyvien lomapäivien määrää niin, että lomaa kertyy äitiysvapaan alkamisesta vain kuuden kuukauden ajan kun nyt sitä kertyy vanhempainvapaan loppuun saakka. EDIT: Käytännössä tämä merkitsee 10 lomapäivää vähemmän ja perhevapaalla oleva menettää siltä ajalta myös mahdollisen lomarahan.

Kuitenkin jos jää äitiyslomalle viimeistään 31.3. ei tämä muutos koske tuolloin tai ennen sitä alkavaa äitiyslomaa. Kannattaa siis miettiä, jäisikö jo hiukan varhennetusti vapaalle. EDIT: Vaikutus voi olla noin kahden viikon palkan rahamäärän verran. :)

Jos työpaikallasi sovelletaan jotain työehtosopimusta, ei tämä välttämättä koske sinua lainkaan, mutta kannattaa ehkä tarkistaa omasta liitosta.

Toivottavasti joku hyötyy tästä vinkistä! Muokkasin omat virheelliset laskelmani!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Rudebox
Olen seurannut tätä alusta asti, mutta en jaksanut rekisteröityä. :D Nyt tuli Sunyalta niin mielenkiintoinen aloitus että oli pakko!

Onko sulla siis mitään lähteitä josta tota voisi tutkia enemmän? Mulla alkaisi 16.4 vasta äitiysloma mutta nyt tosissaan harkitsen aloittavani sen jo 31.3! :)

Mut saa siis lisätä listaan:
22/5 27v 2.lapsi tyttölupaus, Jorvi, mitä näitä nyt oli :D
 
Rakenneultrassa tänään käyty ja kaikki kuten pitääkin. Ei poikkeavaa.
Gyne tutki vielä mut ja paikat hyvin kiinni ja kaulaa normisti jäljellä, nää hitsin kivut ja kolotukset pitää vaan kestää. Eilen illalla hampaita harjatessa en pystynyt istumaan kun tuli lantioon ja alamahaan niin hirveä paineentunne mut kuuluu kuulemma asiaan eikä tule ainakaan helpottamaan ennen synnytystä:cautious:
Kävin ostamassa itselleni parit uudet kivat ja joustavat housut kun entiset ahistaa jo niin. Nyt on hyvä olla:LOL:
Mulle voi päivittää poikalupauksen.

StaRR 21+5
 
  • Tykkää
Reactions: henttis ja mimmi92
Eilisessä rakenneultrassa kaikki hyvin :love:saimme tyttölupauksen. Olinkin itse aavistellut, että se voisi olla tyttö. Painoarvio oli 438g

On se kyllä uskomatonta miten ne pystyy kaiken tutkiin, yhtä uskomatonta, kun se että joku toinen ihminen kasvaa mun sisällä.
Pienen söpön bodyn ostin, sukkia vielä tarvittas. Vaattetta kyllä löytyy paljon, joten niitä en aijo kovin ostella.

Oletteko kertoneet tutuillle, kumpi teillä tulossa? Me ajateltiin olla kertomatta :)

Jepulis<3 ja 21+5
 
  • Tykkää
Reactions: mimmi92
No niin listaa taas päivitetty, toivottavasti kaikki tarvittava on siellä, kerkesin hetkeksi tipahtaa pois kartalta mitä kaikkea pitikin päivitellä.. :D
Onnea pienistä pojista ja tytöistä ja tervetuloa Mimmi&Mamma. :)

Me kerrottiin meidän "tsirpulasta" (en vieläkään usko hänen olevan oikeasti tyttö, koska se vaan on niin uskomaton ajatus.. ) vanhemmille ja molempien sisaruksille. Muille ei olla ajateltu kertoa ainakaan vielä. Vauvan viltin väritkin valitsin semmoiset, että kaveri sanoi että noista sitä ei voi kyllä päätellä yhtään mitään. Ihanan salaperäistä. :D
Viikonloppuna ajateltiin lähteä ostamaan pienen vaatteille omaa lipastoa, selvästikkään ei löydetä omaa taloa ennen hänen syntymää, joten pakko vaan mahduttautua tänne tavalla tai toisella. :p
 
Mimmi&Mamma Pahoittelut ylioptimistisista sekoiluistani. Huomasin virheeni eilen (joka johtui ihan omista muihin asioihin liittyvistä laskelmista), mutta en ehtinyt kirjautua tänne enää uudestaan. Tosiaan siis vaikutus on 4*2,5 lomapäivää ja mahdollinen lomaraha 0,5*loma-ajan palkka. Aika paljon rahaa sekin. :)

Tästä on ainakin TEM:n sivuilla uutinen: https://www.tem.fi/tyo/tiedotteet_tyo?89506_m=119697

Lisäksi huomasin Kelan sivuilta tällaisen: http://www.kela.fi/ajankohtaista-lapsiperheet/-/asset_publisher/I7X3vuEkReGH/content/muutoksia-vanhempainpaivarahaan?_101_INSTANCE_4kYPD27TjsLT_redirect=/lapsiperheet

Eli: Hallitus esittää, että vanhempainpäivärahakaudelta maksettava 30 päivän korotettu päiväraha poistettaisiin ja päiväraha määräytyisi 70 %:n korvausasteen mukaan nykyisen 75 %:n sijaan.

Kaikesta vähennetään.
 
Onnitelut StaRR ja Jepulis<3 :)

Tervetuloa uusille!

Ollaan kerrottu mahdollinen tuleva sukupuoli kaikille. Sama juttu esikoisesta. Ei tällä kertaa ehtinyt edes ajatella koko asiaa kun miehelle tuli jo visteillä kyselyjä ultrauksen aikana.. ja tuohan siis vastasi kaikille sen enempiä miettimättä :)

Henttis meilläkin operaationa mahduttaa vaatteet jonnekin. Yhden esikoisen lipaston tyhjensin vauvan vaatteille ja täytinkin sen (pesen vaatteet sitten lähempänä laskettua), tuo melkein 2v vaan tykkää tyhjentää laatikoiden sisällön lattialle kun hänen huoneessaan lipasto on. Miehenkin vaatteet lipastoissa. Kaappitilaa tässä kolmiossa saman verran kuin kaksioissa.

Töihin sain nyt eilen ilmoitettua raskaudesta ja vastaukseksi sain ok. :)

Mimmi & möhkis 23+1
 
Joo kaappitilaa kaipaisi kipeästi lisää, mutta uskon että mahdutaan tänne vielä ainakin seuraava vuosi, kunhan tehdään hieman järjestelyjä. Oman kodin osto ja nykyisen myyminen on kuitenkin revohka, johon mielellään ei rupeaisi pelkän kaappitilan puutteen takia. Lisäksi nyt on palvelut suht lähellä ja meidän tilanteeseen muuten sopiva sijainti. :)

Meilläkin eilen pomon kanssa oli puhetta minun jatkosta. Olen siis sijaisena, joten työsopimus jatkuu aina pari kuukautta kerrallaan. Kuulema saan olla töissä niin pitkään, kun äitiysloma alkaa virallisesti tai oman jaksamisen mukaan. Omanakin haaveena oli jatkaa töissä toukokuun alkuun, mutta saattaa olla että työ on fyysisesti liian raskasta. No kevät näyttäköön jatkon. :) Muutama työkaveri tietää asiasta, muut varmasti viimeistään eilen arvasivat kun monen päivän vapailta saavuin muotona lähinnä plussapallo. :D
 
Sunya, onhan se paljon rahaa! Täytyy tosissaan miettiä mitä tekee. En aiemmin edes harkinnut varhennettua koska esikoisesta olin huippukunnossa vielä kaksi viikkoa yliaikaisena kun käynnistettiin ja pitkästyin kuoliaaksi odotellessa, mutta voisihan sitä esikoisen kanssa kaikennäköistä odotellessa puuhata. Ja tämä toinen raskaus on kyllä tähän asti ollut huomattavasti rankempi kuin ensimmäinen, että voihan varhennettu tulla tarpeeseenkin.
 
Mua ei kyllä tyttölupaus ihan kauheasti auttanut henkisesti :D pelottaa että se onkin väärässä, silti jo kaksi mekkoa ehdin viikossa hankkimaan :D

Kätilö oli kyllä todella varman oloinen, mutta mukaan saadut kuvat ei taas ole mielestäni kovinkaan laadukkaita vaikka niistä mukamas näkyy että tyttö on tulossa!
 
Mimmi & Mamma mäkään en jotenkin uskalla ihan täysillä luottaa tyttölupaukseen, vaikka sellainen olo oli ennen ultraakin. Löytyy jopa 3 "tyttöjen" väristä vaatetta ja se saa riittää kunnes on syntynyt :) Ekasta (poika) ei ollut pienintä epäilystäkään sukupuolesta kun itsekkin sen sieltä bongasin ja kuvakin vehkeistä saatiin mukaan :D

Hankintoja täytyis muita alkaa tekemään, teenpä tähän vähän itselleni listaa ettei koko ajan unohdu :)
Hoitopöytä, kantokassi, toppa makuupussi (esikoiselle), rintapumppu- ja kumit. Tuplasadesuoja rattaisiin ja vaunuverho. Ja uusia harsoja.
Enempää ei tulekkaan mieleen, mitä vielä puuttuis.. Kaikki pikkusälä on jo jo valmiina (rasvat, liivinsuojat, vaipat tutit yms..)

Tuli muuten mieleen onko kellään kokemusta name it harsoista? Katselin että kivoja kuvioita olis, mutta pikaisesti vilkaistuna näytti todella ohuilta.
 
Kirjoittelin muutama päivä takaperin alamahan poltoista ja virtsanäytteen vein labraan ja ihan puhdas oli. Eli voisiko ajatella, että olisi normaaleja raskausvaivoja :)

Vaatteista, niin en ole hankkinut vielä mitään. Lahjoituksena saan jonkun verran, mutta sekalaisena tytölle ja pojalle tarkoitettuja ja tyttö olisi tosiaan ultran mukaan tulossa ja jotenkin itse taas luotan siihen, kun tytön ja pojan on tosiaan aika tavalla erinäköiset jos on näkynyt selvästi ja meillä ei siis ole voinut erehtyä ulkonäöstä. Niin anteliaasti ovat levitelleet :D

Mulla ei ole harsoista ole sen suurempaa kokemusta, muuta kuin että olen ostanut perus valkoisia ison paketin :) kantoliinaa kauheasti havittelen, mutta ovat niin arvokkaita :unsure:

Meillä se tilanne, että mies työtön rakennusalalla ja mulla opiskelut edelleen kesken eli tosi tiukilla mennään. Tuleehan sitä mietittyä miten saa kaiken tarpeellisen ja siksi kirpputoreja ja toria selaillaan paljon läpi. Mun mielestä suomen tilanne on muutenkin järkyttävä, kun ihmisille ei meinaa edes ruokaan olla rahaa ja laskutkin pitää maksaa. Jotenkin hävettää edes myöntää, että on oikeasti köyhä, kun tuntuu siitäkin joillain tasolla saavan kritiikkiä :(Toivon mukaan muilla menee paremmin rahallisesti (y)

Onko muilla liitoskipuja tullut? Mulla alkanut tulemaan jos kyykistyn ja nousen ylös. Myös lonkat sattuu välillä ja ristiselkä alkanut oireilemaan lievän skolioosin takia. Kierouma on niin pieni, että lääkärit vaan taputtanut selkään, että ihan hyvä ryhti sulla on. Näin raskaana se aina oireilee. Niin ja olo alkas olemaan lyllerö. Kävely on ankkamaista ja kumartuminen hankaloitunut ja hengästyminen on aikamoista o_O

Muksaa viikonloppua kaikille :)

Cristal ja poppis 24+5 Kohta poksuis :love:
 
Nyyh lompakko itkee aamun lastentarvike liikkeiden kiertelyn jälkeen. Enää ei oikeastaan puutu kuin itkuhälytin ja hoitopöytä ja ne aion yrittää löytää torista tms.
Meilläkin mies työtön (ja karenssissa kunnes on löytänyt ja ollut 3kk töissä) ja minä kotihoidon tuella. Vuosi oli tarkoitus "lomailla" säästöjen turvin ja kestittyä lapsen yritykseen, mutta ei tarvinnutkaan hoitoja aloittaa. Siksi siis varhennettuna aloitan kun säästöt alkaa pikkuhiljaa loppua.

Harsoja ostin nyt 3 kuvioitua ja lisää pitäis niitäkin ehkä vielä jokunen hommata. Perus valkoisia löytyy kyllä, mutta olleet nyt esikoisella peppu pyyhkeinä käytössä, joten haluan että erottuu sitten niistä :D

Mutta onneks pitäis vielä kelata rahaakin tulla sitten kun hakemuksen saan laitettua, kun pakkausta ei tällä kertaa oteta.

Mimmi & möhkis 23+2
 
Oi voi meilläkin ikea reissu edessä tänään tai huomenna, että hyvästi ne viimeiset "vauvatilille" ropisseet eurot.. :D
Meidän tilanne siis se, että mitä olen töissä, mutten vakituisena ja mies vakityössä. Taloustilanne siis tällä hetkellä hyvä, mutta varmasti täytyy jossain vaiheessa oppia myös kiristelemään. Noh näin lähemmän neljän vuoden opintotuilla elämisen jälkeen ei ole kai temppu eikä mikään. :sick: Säästetty on erilliselle tilille yhdessä ja molemmat omille, tarkoitus nimittäin pitää tyyppi kotona ainakin syksyyn 2017, jollei ole sitten löydetty taloa ja laina iske päälle liian lujaa.
Niin ja siis sen takia tyttö tuntuu uskomattomalle, koska ei ehditty nähdä nopeasti muuta kun että haaroväli on tyhjä ja juurikin ne "kolme viivaa". Lisäksi kun googletin (virhe!) niin monesti luultu tyttö onkin syntynyt poikana. :D Ja tosiaan oma olo oli 100% poika, siltikin yllätys on ihana. :love:
 
Meidänkin pitäisi alkaa pikku hiljaa tekemään isompia ostoksia, tai ainakin tekemään vertailuja siitä mitä halutaan ostaa niin voi alkaa katsomaan kirppiksiltä/ulkomaisista nettikaupoista, joista ainakin Bugaboon vaunuja saa jonkin verran edullisemmin kuin Suomesta. Vaunujen lisäksi hankinnassa on ainakin pinnis, itkuhälyttimet ja (uutena) turvaistuin autoon. Vaatteita tuli poikalupauksen jälkeen hankittua muutamia, mutta muuten odottelen äityspakkausta ja ystävien lapsille pieneksi jääneitä vaatteita, jotka saadaan :) Sen jälkeen pitää katsoa puuttuuko jotain mitä pitää vielä ostaa, ja lähempänä tietysti tulee harso- ja tuttiostoksia varmasti tehtyä :)

Toistaiseksi olo on ollut niin hyvä, että mielellään tekisin töitä pidempäänkin kuin mitä saa, ja pidentäisin äitiyslomaa toisesta päästä. Mutta mielenkiinnolla jään odottamaan mitä tuon lakimuutoksen kanssa käy ja pitää kysellä töistäkin onko linjausta tehty. Jos muutos astuu tuollaisenaan voimaan, kannattaisi minun tapauksessa aloittaa äitiysloma jonkin verran varhennettuna. Joskin pelkään jo muutenkin että kuolen tylsyyteen :D Pitää jättää sinne paljon shoppailtavaa, niin on jotain tekemistä ;)

Onko muilla jo vaunuja ostettuna tai mallia päätettynä? Minkälaisiin olette päätyneet?
 
Muuten Sunya - onkohan tuo lakimuutos nyt jo vahvistettu, linkeistä lukiessa huomasin että lain tulisi astua voimaan 1.1.2016? En itse löytänyt tietoa onko näin käynyt, onko joku muu löytänyt tietoa? :)
 
Pioni1, mielestäni kaikki nuo lait vielä käsittelyssä.

Eilen tuli kyllä sellainen olo että varmasti on tyttö kun vielä näillä viikoilla (21+) tarvii oksentaa. Onko muilla vielä pahaa oloa? Ja siis kyllä ne kolme viivaa kuvassa on ihan nätisti :D vähän hassu kuvakulma vaan ja kun hädin tuskin ultrassa oli 20 viikkoa kasassa.

Meillä on ollut pelkkiä name it harsoja. Oon tykännyt kun muista ei oo kokemusta. Kirkkaat värit vaan päästi väriä niin että pari valkoista bodyä meni pilalle :/
 

Yhteistyössä