*TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 HELMIKUUSSA 2010

Iltaa ! :)

Pitkästä aikaa taas ajattelin vähän kirjoitellakkin. Vaikka lukemassa käynkin.. ( että ette ihan kokonaan meitä unohta ;) )

Puhe: Tosi paljon sanoja tulee, ja kahden ja kolmen sanan lauseita ( helppoja ) . Meillä kans kovaa komennetaan "äiti/isi tuu nyt " jne. Aikamoinen höpöttäjä tua on ! :)

Shampoo/pesulla käynnit: Meillä käydään pari kertaa viikossa kylvyssä/suihkussaja neiti tykkää tosi kovaa! Hakee aina vesileluja kylvyn täyteen.. Hiukset pesen kerran viikossa, tai tarpeen mukaan. Käytän jotain vauvoille tarkoitettua pesuainetta. Hiukset antaa myös hyvin pestä, ja haluaa sit välillä pestä muka munkin hiuksia..

Repa/Summer: :LOL: eipä varmasti sais nauraa, mutta hauskoilta kuulostavat ! :D

Leikit: Meillä nyt kaikki nukke leikit on parhaita! Vie niitä sänkyyn, silittelee poskesta ja laulaa "tuu,tuu" ja antaa muka pullosta maitoa. Potalle vie niitä ja vaippaa pitäis vaihtaa, syöttötuoliin välillä syömään jne ! Mutta arvatkaas, toissa päivänä oli kyllä paras. J vei nukkea sänkyyn nukkumaan, laittoi oven kiinni ja sanoi "shh vauva nukkuu", mutta meni kuitenkin pian takasin ja sit kuului "pää tyynyyn".. :saint: :D

.. Taidan tulla huomenna tai viikonlopun aikana lisää kommentoimaan.. väsy iski ! |O

majj & neiti 1v8kk :heart:
 
Merika oon pankkialalla ja työskentelen asiakkaiden ja pörssikaupankäynnin parissa. Millä alalla sä oot? Teetkö täyttä päivää? Onks teidän tytöt samassa tarhassa? Meidän pojat on eri tarhoissa ja mulla menee duunimatkaan melkein 1½h suunta, en pystyis millään tekee normaalia työaikaa kun mies on välillä ulkomailla. Kiitos kans kaikille muille onnitteluista! :)

Taas ihan kauhea pakkanen -21 astetta. Aivan ihana auringonpaiste ja ulos tekis niin mieli mennä mut ei noilla asteille oikein viitsi :|
 
vilma mähän asun täällä pikku kaupungissa ei mee aikaa työmatkoihin ehkä 15min. Lapset on samassa tarhassa tossa kodin lähellä ja ens vuona isompi menee eskariin mäen alla olevaan päiväkodin osaan. Et lähekkäin ovat silloinkin. Mä teen projektityötä(muistiasioiden parissa) ja ihan täyttä päivää. Töitä olis nyt 2v. tiedossa. Mun tekis tosiaan mieli käydä ylempi AMK -kun ei sitä tosiaankaan tiedä mitä tapahtuu tän projektin jälkeen. Olis ihanaa jos olis vakituinen paikka -mut luulen et sen aika ei oo viel. Tykkään niin projektityöstä ja yhdistystyöstä -eikä se tuu koskaan olemaan vakituista. Sulla menee kyllä paljon aikaa, et olis taatusti ihan tuskaa tehdä täyttäpäivää. Meillä pienempi on hoidossa vaan 16pvä kk ja oon siitä tyytyväinen.. itse oon ottanut lomarahat vapaina yms. lapset on niin hetken pienii. Meneekö sun esikoinen nyt syksyllä kouluun?

 
Hellou!

Puhe Sanat lisääntyy huimaa vauhtia ja nyt J tekee jo helppoja 2-3 sanan lauseita. Paljon on neiti äänessä, mutta juttuja on hauska kuunnella :).

Marmotta, Repa ja Summer Hauskoja nuo teidän lasten höpötykset :D.

Leikit Meillä J rakastaa nukke-, astia- ja pikkuautoleikkejä. Jostain syystä nuo autot on tällä hetkellä ihan parhaita. Lisäksi tykkää piirtää, tehdä palapelejä ja kuunnella kun luetaan kirjoja. Hauska seurata, kun leikeissä on selvästi näkyvissä jotain semmosia juttuja, jotka on kopioinu meiltä vanhemmilta :D. Matkimallahan sitä tietysti opitaankin.

Pottatouhut Käydään monta kertaa päivässä ja usein tulee saalista. Kakkaa neiti ei suostu tekemään vaippaan, ellei sitten käy niin, ettei yksinkertaisesti ehditä potalle ajoissa. Tuo kakkaaminen onkin meillä tällä hetkellä ongelma. Joskus oli masu kovalla ja sen jälkeen on pelännyt kakkaamista. Eilen soittelin asiasta jo neuvolaankin, kun tuntuu ettei mikään auta. Luumu, ruusunmarja, päärynä, veden juonti, ruisleivän lisääminen jne jne. on kokeiltu, mutta mikään ei saa kakkaa sellaiseksi etteikö sitä voisi päivän pantata. Yleensä kakkaa kyllä päivittäin, mutta joka kerta sitä tehdään useampi tunti, käydään moneen kertaan potalla ja lopulta se tulee itkun saatteleman :ashamed: . Nyt neuvolatädin neuvojen mukaan kokeillaan tarjota päivittäin 1rkl vehnäleseitä puuroon sekoitettuna ja lisätään edeleen veden tarjoamista. Jos ei ala helpottaa, niin kuuriluontoisesti levolacia, jotta saataisiin kakka sellaiseksi että tyttö oikeasti huomaisi, ettei sen tekeminen satu. Tulipas siinä kakkavuodatus!!!

rattaista kyselen teiltä, joilla useampi lapsi pienellä ikäerolla Millaiset rattaat teillä on? Meillä on nyt vauvalla vaunut ja lisäksi ollaan ostettu kaksostenrattaat. Nuo kaksostenrattaat ovat niin suuret, että niillä ei kyllä esim. kauppojen hyllyjen välissä mahdu sompailemaan. Meiltä löytyy myös Gessleinin matkarattaat, jotka on huonot. Niissä ei ole turvakaarta ja turvavyöt on niin lyhyet, että ne puristaa neidin mahan kasaan...joten niitä ei käytetä. Ollaankin mietitty, että täytyiskö nuo vanhat matkikset myydä pois ja ostaa tilalle paremmat. Onko semmoisille tavallisille matkarattaille nyt sitten mitään käyttöä, kun on kaks pientä lasta?

shampoo- ja hiusasiaa Pari kertaa viikossa käytän neidin kylvyssä. Käytetään pesuun Ainun tai Natusanin pesunestettä. Hiukset ei juuri takkuunnu, mutta sähköiset ne kyllä näillä pakkasilla on. Pinnejä käytetään päivittäin, kun kasvatellaan etuhiuksia pidemmiksi. J antaa niiden olla. Samoin hiuksissa on milloin saparot, milloin letit tai ponnari. Hiuksia ei olla vielä leikattu, kun niissä on niin ihanat luonnonkiharat ja etuhiuksetkin jo sen verran pitkät, että ne pysyy osittain jo korvan takana. Jossain vaiheessa täytyy tasailla hiuksia, mutta ei ihan vielä.

Raskaus etenee omalla painollansa, nyt rv38+2. Ilmeisesti loppuraskauden väsymys painaa, kun tuntuu, ettei mikään unimäärä riitä. Hb 133, joten sen puolesta ei pitäisi väsyttää. Tietysti tuo neitokainen pitää tän mamman päivisin niin hyvin liikkeessä, että eipä kait ihme, jos uni maistuu. Viime neuvolassa th kertoi, että vauvan pää on kiinnittynyt ja kaikki oli muutenkin ok. Saa nähdä koska h-hetki koittaa. Enemmän nyt jännittää, kun vähän tietää mitä tuleman pitää.

Mukavaa viikonloppua! Nyt saunaan :) :wave:
 
Marimint pikaisesti. Onks teillä tapana lisätä ölyä esim. aamupuuroon? Meillä tuo öljylisä edelleen aika runsas kun nuo keskoset kirittävät kasvussa ja paino laahaa perässä. Mulla on sellanen mutu että toi öljy on yks mikä on sit kanssa pitänyt tyttöjen masut pehmeinä, varsinkin tolla pienemmällä. Vaihtelen eri öljyjä, niissähän on vähän eri rasvahappokoostumus, 1-2rkl per päivä. En tiedä auttasko. Tuli vaan mieleen
 
Jenni30v Kiitos vinkistä! Öljyä en ole hetkeen enää lisännyt, kun paino nousee niin hienosti. Täytyy tuokin vinkki pitää mielessä, kaikkeahan voi kokeilla :). J:llä masu ei periaatteessa ole liian kovalla, mutta kuitenkin niin, että pystyy kakkaansa hetken panttaamaan. Nyt täytyis saada tuotokset niin notkeiksi, että panttaaminen tulis vaikeaksi. Eilen meni jo vähän paremmin ja kakka tuli jopa kaks kertaa ja sen takia ei kitisty päivästä kuin max 1h...jippii! Äidin pieniä iloja :D. Jospa tuosta leselisästä nyt oikeasti olis apua. Tiedä sitten oliko tuo sattumaa vai voiko ne leseet noin nopeasti vaikuttaa?!? Katsotaan miten tämä päivä menee.
 
Kiitos taaskin kerran noista lohduttavista kommenteista tohon puheeseen. Siis musta tuntuu et se junnaa ihan täysin paikallaan, siis edelleen noin 10-20 sanaa eikä yhtään lausetta tule (siis sitä kahta sanaa peräkkäin). Mulla on ehkä oikeesti liian paljon aikaa miettiä näitä juttuja :ashamed:

London calling, laitoin taas yksärii :wave:

Eipä mulla kai muuta :/
 
Mitäs katrinaiselle kuuluu? ja naukurille?

Edla, meillä tuli nyt tässä ehkä kk sitten yhtäkkiä ihan harppaus puheessa. Sitä ennen kanssa ollut niinkun teilläkin. Se voi tapahtua sitten yhtäkkiä kun alkaa tulla kahta sanaa ja enemmän sanojakin. Ei sun oikeesti tarvi olla vielä huolissaan ja kysäset sitten 2v neuvolassa asiasta, jos siihen vielä olet huolissasi. Mutta jotkut oppii myöhemmin puhumaan niinkun kurpitsakin on kertonut. Ei ne kauheen aikasin neuvolassakaan ole huolissaan asiasta. Marmotan Eeva on taas ollut kauheen taitava puhumaan jo tosi pienestä...peppi sanoi vaan aa-aa ja sellasta kun eeva puhui jo kauheesti ja tosi selkeesti.
 
Edla; Meillä Niklas kans sanoo yksittäisiä sanoja vain, en oo huolissani, yritys on ainaki kova ja nyt on päivän sisällä taas pari uutta sanaa tullu. Tytöt meillä on taas olleet iha älyttömiä puhuun tässä iässä, katoin juuri neuvolakortista niin molemmat tytöt on 1v8kk puhuneet 3 sanan lauseita jos ei enemmänki.

Lapsen pesusta ollu puhetta, noita natusanin lasten pesuaineita ollaan käytetty, jos ollaan jossai isomummilassa tms satuttu olee niin oon iha normi ainetta (aikuisten) laittanu. Niklas rakastaa kylpemistä! :D

Käytiin illalla katsoon tyttöjen kans prinsessa ja sammakko elokuvissa, vietettiin laatuaikaa :heart: Isi sit oli touhunnu ja kulkenu Niklaksen kanssa sillä välin :D
 
sarbba mä mietin josko menisin tytön ja mummen kanssa keskiviikkona. Muistan aina kun äidin kanssa käytiin kauan sitten katsoo Ariel pieni merennneito. :)

Edla Nyt yrität vaan unohtaa murehtimisen (puheesta) ja jos oikein vaivaa niin pirauta neuvolatädille ( jos teillä mukava sellainen) ja kysäse mitä 2v. pitäs osata. Ja toukokuuhun on viel matkaa nää meidän taaperot oppii vaikka mitä ennen kun 2v. tulee mittariin. :)

:wave:
 
Edla Kyllä se puhe sieltä kohta alkaa ja sit vaan toivot et olispa joskus hiljaa :whistle: :LOL: Meidän esikoinen ei puhunut melkein mitään 2-v neuvolassa eikä siihen kiinnitetty mitään huomiota. Puhe alkoi pari sit pari kuukautta myöhemmin ja tuli tosi selkeästi ja useita sanoja peräkkäin. Sen jälkeen ei ole hiljaa pitkiä aikoja ollut, välillä puhuu jopa unissaan :D

Merika Mul menee työmatkaan minimissään 50-55 min ja saman verran poikien viemiseen. Tänään lähdettiin ovesta 8.35 ja olin duunissa 9.55 :/ Ihana jos olis vartissa duuniissa. Pikkukaupungeissa on etunsa! Meidän esikoinen menee kans eskariin syksyllä. Matka pysyy melkein samana.

Matkustaako teidän pienet autossa selkä menosuuntaan? Meil on viel kaveri etupenkillä ja selkä menosuuntaan mut nyt istuu jo polvet koukussa. Ajattelin laittaa hänet kohta jo takapenkille ja mietin et voisko jo kääntää vai pitäiskö viel vuos odotella vaik jalat ottaa jo nyt kiinni penkkiin? :eek:
 
Turvaistuin on autossa kasvot menosuuntaan ja yleensä vielä etupenkillä. Toivottavasti kukaan ei saanut slaagia näin kammottavan asian vuoksi. :D Näin ihan siitä syystä, että Eeva on yksinkertaisesti liian pitkä selkä menosuuntaan eikä todellakaan viihdy takapenkillä yksin. Kolaritilanteessa ei autossa turvallista paikkaa olekaan, väsyin arpomaan sen asian kanssa ja siirsin suosiolla eteen. Satuin viime viikolla poliisin turvavyöratsiaan jossa katsottiin myös Eevan istuin, ei tullut sen sijainnista sanomista kun ei ole airbagia edessä.

Marimint, meillä on sit ihan sama kakkapulma. Ja minä kun luulin että sen kanssa tuskailu loppui jo vuosi sitten..! Meillä on käytössä öljylisä, luumu, tuputan kuitupitoista ruokaa, vettä, leseitä.. ei auta. Kirkuu ja huutaa kun on tulossa vaippaan ja haluaa potalle, kiidätän potalle/pöntölle ja alkaa "ei ole pakko!" huuto, vaippa takaisin päälle, itkua, potalle, huutoa, vaippa päälle.. huoh. Tuplasin aloe vera-juoman, katsotaan miten käy.

Minen jaksa tuon uhman kanssa, miten sen saa loppumaan?? Mikään ei ole hyvä mitenkään. Mä en kovin tiukka ole asioiden suhteen jos ne ei ole mitenkään pahaksi Eevalle, musta olis tylsä komentaa tavallaan turhasta. Ja nyt sitten mietin onko se väärin, pitäiskö olla tosi tiukka joka asiassa ja tehdä selväksi kuka täällä toistaiseksi käskee? Esmes tänään oon seisonut suurimman osan päivästä, koska aina kun istuin alas Eeva tuli kiskomaan kädestä johonkin, kirkui ja huusi niin kauan että nousin ylös. Ja sitten halusi tutin suuhun ja syliin. Ja siis nimenomaan niin, että mun piti seisoa paikoillaan keskellä huonetta. Ja tietty mä siinä seisoskellessani mietin onko se saanut jotain traumoja kun kävin eilen jumpassa ja aamulla asioilla ilman sitä ja viime viikollakin treffeillä.. mitä jos se kuvittelee että mä en tykkää enää kun jopa 3-4 kertaa viikossa käyn yksin jossain ja haluaa siksi syliin koko ajan, vaikka aina sitä on paljon sylitelty ja hellitelty. Kun lisäksi alkaa aina jumalaton huuto jos ollaan miehen kanssa kolmisin jossain ja jos mies sattuu olemaan metriä lähempänä. Voiko tän ikäinen olla mustasukkainen? Ei voi miestä kyllä syyttää jos ei paljon jaksa meitä enää nähdä kun saa joka kerta kuulla Eevalta jotain tyyliin "mene pois!". Epätoivo tässä iskee.
 
Voi Marmotan pientä Eevaa. Sulla on kyllä todellinen pakkaus tuo pieni Eeva-tyttönen :D Kyllä ton takana on ihan uhmaa, mustasukkaisuutta ja puhdasta ihmetystä. Eeva ei ole tottunut jakaan sinua, mutta on vaan tosi hyvä kun napanuora hiljalleen irtoaa... loppujen lopuksi hän huomaa ettei suhde ole muuttunut miksikään ja ilman sinuakin hän pärjää. Nämä on näitä normi asioita kasvun kanssa. Kyllä meilläkin on isi otettu niin omaksi ja oli vähän tota vaihetta kanssa :D mä en saanu pukea enkä vieläkään aina saa, mutta periksi en anna koska ei pieni pipana voi kaikkea määrätä - turvaahan tässä haetaan. En kanssa oo turhan tarkka kaikesta, koitan varmaan samoilla jossain keskipaikkeilla - ainakin toivottavasti. Yritä pitää järkilinja tossa pompottelussa, se menee kyllä ohitse kun hän huomaa että hän ei todellakaan johda teidän taloutta :LOL: äiti on talousjohtajaki. hih
 
Edlalle sanoisin minäkin,et noi vähäset ipanat mitä mulla on lähipiirissä ollut on melkein kaikki alkanut puhuun vasta 2v,mut sit onkin tullut jo ihan selviä lauseita =) Ja niinkuin vilma sano,sit kun se pajatus alkaa,niin toivois et olis ees hetki hiljaisuutta :D Meilläkun toi papupata pölisee aamusta heti kun herää siihen saakka kun nukahtaa,ei juur oo välissä hiljaa... :p

Turvaistuin on meillä takapenkillä ja selkä menosuuntaan... käsittääkseni ei tarvi vaihtaa etuperin pelkästään sen takia et jalat ottaa kiinni,vaan vasta sitten kun se on lapsesta epämukavaa,eli ei oo mikään turvallisuus riski vaikka ne koivet koukussa oliskin. Saapinähä kauan meillä sit enää selkä menosuuntaan ollaan kun ne jalat alkaa kunnolla osumaan selkänojaan...kun tuo ei viihy muutenkaan istuimessa,eli varmaan kovin kauaa...

Marmotta,Mul on sikäli sama linja et en jaksa komentaa ns.joka-asiasta vaan annan ipanan aika pitkälti touhuta mitä tahtoo jos hengenvaaraa tms.ei oo,mut komenneltavaks miä en kyl suostu jos alkaa ihan mahottomia pyytämään :D Mut esimerkiks minä panen herran edelleen joka ilta nukkumaan koska iskä ei kelpaa...nyt tosin ei oo kokeiltu vähään aikaan sitä,et miten reagoi jos olisin kokonaan pois talosta...se vois ehkä jo onnituu. Koen kuitenkin et se on vaan poitsulle niin tärkee homma,et en jaksa siitä vääntää. Kirsikkatomsku arvaili tossa musta ihan viisaasti et johtuu siitä kun ei oo tottunut sua jakamaan,kuulostaa loogiselta ja varmaan honaa kohta et näin se maailma kuitenkin pyörii =)

Naukurista olis tosiaan kiva kuulla :wave: Ja tietty muistakin harvoin kirjottavista...

Matami,Kyl me varmaan päästään nyt torstaina...laitan sulle vielä huomenna viestiä =)
 
Turvaistuinpolvet koukussa istuu selkä menosuuntaan. Mut käännän varmaan täs keväällä kasvot menosuuntaan... alkaa olla hankala laittaa istuimeen. Viihtyy kyllä siskohan hällä yleensä kaverina.

marmottaälä anna pompottaa.. jos susta on kiva mennä seisoo lattialle niin ok, mut jos et haluu tai oot just ollu älä mee. Aina ei voi saada tahtoaan läpi. Turhaan ei tosiaankaan kannata komentaa koska sitä saat tehdä viel monta vuotta. Meillä esikoinen on ollut kuin tulta ja tappuraa näinä kuutena vuotena aina välillä -uhmaa uhman perään. Siinä on saanut hakata päätään seinään ja miettiä mitä tekis... mut neiti kyllä tottelee nykyään kun pitää totella. Sulla on oikeus omaan elämään ja harrastuksiin kyllä Eeva siihen tottuu. Mustasukkaisuudesta: meillä neiti ajaa siskon ja iskän pois kun äiti on hänen.. sit suukottaa ja kehrää kun muut kilpailijat on häädetty kauemmas. Meillä E on hyvin rauhallinen tapaus ainakin vielä tai sit mä oon vaan niin paljon "tapellu" esikoisen kanssa et ei tunnu missään. Lasten kasvatus on aikamoinen taitolaji.. mut onneks lapset annetaan meille pieninä nyytteinä. Tsemppiä sinne.
 
Kiitti taas kommenteista :flower: Ehkäpä se sieltä sit joku päivä lähtee :/ Juu, siis meillä ei todellakaan olla hiljaa, siitä ei kyse ole ollenkaan. Neiti on kuin papupata eli sitä omaa tekstiä suoltaa minkä joutaa "tittiiiitiiii ääkää älämölö älämölö eikä nonni joooooo joooo joooo"-tyyliin. Samaa selkeätä linjaa se sitten jatkaa koko päivän. Välillä kiljutaan noi ettei muutu liian ykstoikkoseks :D Se oikeesti tuntuu luulevan et kaikki tajuu hänen höpötyksensä vaikka eipä sieltä juurikaan oikeita sanoja tule....

Turvaistuin,mulla on isofixillä kiinnitetty istuin ja se on naama menosuuntaan. Hienosti viihtyy autossa kun näkee ulos ja mun niskan :D Isänsä autossa on istuin jonka voi laittaa kummin päin vaan ja nyt se on naama menosuuntaan myös (ku ei osattu laittaa sitä oikein sillai toistepäin :headwall: ). Se on siis se surullisen kuuluisa Gracon Cosmic ja vuodelta 01 eli se missä väärinasentamisen riski on tosi suuri. Noin päin se oli siis huomattavasti helpompi laittaa ku toistepäin. Mun autolla siis kuitenkin 99% mennään.

Huumorintajusta on pitäny kirjottaa... ihana ku tommonen pieni kukka lähtee kukkimaan :heart: :D mulla on usein semmonen miettivä ilme (huulet törröllä, ylähuuli kääntynyt nenään kohti ja silmät sirrissä) ja tässä yks aamu syötiin aamupalaa ja mä jäin omiin haaveisiini tällä ilmeellä ja sit mä havahduin ja käännyin kattomaan neitiä ku se naama vakavana yrittää saada samaa ilmettä ku mulla aika hyvin siinä onnistuen :LOL: Siitä lähtien se on matkinu mun ilmeitä ja ku mä tajuan sen matkimisen, sillä pettää pokka ja se alkaa kikattaa :D ja mulla pettää perään :D

Marmotta, meillä kans supermustasukkainen. Jos istutaan vaikka molemmat sohvalla, ni neitonen tunkee väliin ja tulee halailemaan mua tai sunnuntaiaamuna herätään ja nostan hänet pois karsinasta (siis pinnasängystä), ni tunkee meidän sängyssä meidän väliin ja työntää iskän veke, et täs on hänen paikkansa. Muuten komentelee omalla "selkeällä" kielellä, mut ku mä en tajuu ni en voi totella :saint:

Sit lemppariaiheisiin eli tadaa.... potta ja kakka :D Pottailu on siinä mielessä edennyt että aamupisut tulee pottaan ja aika nopeesti ku laitan siihen. Muita saaliita ei sitten juurikaan tule. Kakat väännetään vaippaan ja tosiaan vielä pitkäänkin koska tahtoo suihkuun kakkojen jälkeen, ni vääntää ne sit vaippaan heti ku potalta poistutaan :headwall: Ja se kakkahan sit juokseekin... edelleen 2-3 kertaa päivässä, tuleeks joillain muillakin edelleen näin tiuhaan? Muutaman kanssa oon jutellu ja heillä tulee pääsääntösesti kerran päivään. Niin ja iltapuuroon laitan 1tl rypsiöljyä.

Hohhoh, nyt suihkuun ja aloitan "uuden" harrastuksen kahteen vuoteen -alan lukeen kirjaa :D
 
Uhma Täälläkin asuu pieni draama kunigatar, mutta ei vielä ylitsepääsemättömän hankalaks on heittäytynyt. Yleisemmin ottaen en kiinnitä juurikaan huomiota vaikka Neea heittääkin itsensä mahalleen ja "kitisee", varsinkin jos kovin syyttä tuo äityy. Kieltää häntä ei saisi lainkaan, pieni mieli on kovin helposta järkkyvä :LOL: Teen kyllä sitäkin että menen hänen eteensä polvilleen ja selitän asian mitä oon kieltänyt (ymmärtää sitten tai ei), musta tuntuu että parhaiten siinä tepsii se että saa kunnon katse kontaktin, yleensä se vikinä/kitinä loppuu siihen. Onhan tuo joskus tosi turhauttavaa, mutta en siihen tansiin suostu, varsinkin kun meillä on Nettakin. On mentävä molempien ehdoilla...vai menisköhän se niin että äiti määrittää ehdot :LOL: ? Mutta siis aika vähällä ollaan vielä selvitty, nuo leikkii ja mytyää niin paljon keskenään että taitaa kiukkuaminen välillä unohtua Neealta. On muuten hassu katsoa miten noin pienet osaa jo sen oman leikkinsä. Tai siis näkee selvästi että Neea on se isosisko joka suojelee pienempää, tulee mulle juoksu jalkaan kertoon jos Netta tekee sen mielestä jotain vaarallista(kuten kiipeää telkkatasolle). Netta-vauvaks se siskoaa kutsuu. Ja Netan pitää saada kaikki mitä isosiskokin saa, jos annan xylitoli-pastillin Neealle niin hänen on saatava toinenkin, joka sitten vie siskon suuhun.

Puhe Sanoja tulee joka päivä lisää ja lisää. Varsinaisia lauseita ei tule, muutamia kahden sanan yhdistelmiä. Papupata hänkin, eikä siinä mitä, mitä isot edellä sitä pienet perässä. Eli Netta on alkanut kanssa puhua, tosin omaa vauva kieltään. Aikamoista luritusta kun kaksi antaa tulla tuutin täydeltä juttua. Välillä ne jutustelee keskenään sitä vauvakieltä...Voisko ne jotenkin ymmärtää toisiaan? Oon kyllä kuullut kaksosista jotka juttelee "omaa kieltään"... En tiedä, hauskan kuuloista. Ja Netta selkeesti yrittää matkia isosiskon sanoja. Katsoo niin silmä tarkkana sisko suuta ja yrittää omaa suutansa saada samaan asentoon.

Turvaistuin Meillä molemmat kulkee selkä menosuuntaan takana. Neealla alkaa tosin hieman ahdasta olla jo kun on niin pitkä, mutta toistaseks vielä mahtuu, eikä tuo ole häirinnyt häntä. Suhteellisen hyvin siellä viihtyvät. Meillä on sellainen "meikkipeili" siinä keskimmäisen istujan paikalla, siitä on suora näköyhteys peruutuspeilin kautta tyttöihin. On kyllä tosi kätevä kapistus. Saatiin tingattuu se turvaistuimen ostossa kaupan päälle. Peili on sellanen kupera, niin siitä tosiaa näkee tosi hyvin lapsukaiset, ja toisaala he näkee minut.

Mustasukkaisuutta ei toistaseks vielä tunneta meillä. Ei oo mitää sellaisia viitteitä. No aamulla heräämisen jälkeen haluavat molemmat syliin yhtäaikaa, mutta se nyt on ihan normaalia että äitin sykysssä on kiva olla kun on juuri herännyt. Eikä nuo ole vielä tupannut miehen ja munkaan väliin, välillä Neea huutaa heippa jos suukotetaan toisiamme. Ja se johtunee varmaan siitä kun meillä on tapa aina suukottaa kaikki kun lähtee jonnekin käymään =) Oon kyllä odotellut koska se mustis meille rantautuu, mutta toistaseks ei ole näkynyt.

Marmotta Eeva on kyllä todella vinha tapaus, paukkuva energiapakkaus. Varmasti pienelle sielulle voi olla vaikea ymmärtää että äitillä on joku toinenkin keskipiste mutta onneks pitemmässä juoksussa lapset on varsin muuntuvia, uskon ainakin niin. Eikä ne säry vaikka äitin huomio jakaantuukin välillä muualle. Kuka sitä saavutetuista eduista tahtoisi luopua? :LOL: Jaksamista pienen tulikeijukaisen kanssa.

Edla Mun kummipoika sanoi ekat sanansa 2,5 vuotiaana ja nyt 5v höpöttää ihan siinä missä kaikki muutkin lapset. Ja hän ei edes yrittänyt tapailla mitään ennen tuota, oli vaan ihan hiljaa, korkeintaa "ökötti" hieman ja näytti jotain sormella. Lapset on niin yksilöitä, siinä kohtaa tää palsta on joskus kurja kun sitä tulee verrattua omaa lastaan muiden kehitykseen. Onhan se hyvääkin tietoa, mutta se yksilöllisyys tarttis aina jaksaa muistaa. Mua pelottaa se kaksvuotisneuvola kun siellä (kai ) pitää osata joku palapeli/palikka juttu tehdä. Ei Neea sellaisesta jaksa innostua...mieluummin se tyhjentää astinpesukoneen, kauppakassi, hakee puita varstosta pannuun, osallistuu lumitöihin tms. Ja kun äiti yrittää että tyttö tekis palapeliä niin puoliminuttia jaksaa siitä innostua. Piirtämiseen taas keskittyy ja selittääkin mitä piirtää (hyvä niin kun äiti ei ymmärrä muuten...) Mutta kaikki kodinaskareet on kivaa, meillä on siis käytössä lapsityövoimaa.
 
Marmotta, peppi ei antais veikan eikä isin tulla äitiä halimaan...eikä veikka sais istua äitin sylissä. Mustis on selkeesti.
Millos nähtäis?

Tulta ja tappuraa on meidän neiti kanssa ja herran jestas se komentaa meitä....hiljaa! ja anna sitä ja tätä ja tota ja todella huutaen ja käskien...ei mitenkään antaisitko jne :whistle: ihan tulee pikku myy mieleen. Kyllä vielä väännetään ja kovaa joskus neidin kanssa....huh huh. Pojan kanssa toivottavasti mennään helpommalla, kun on aina mentykin tai sitten sillä on tosi vaikee murrosikä tmv kun on sellanen herkkis ja ajattelija tyyppi. saas nähdä...mutta onneks on sitten jo itekin vanha ja viisas ;)

Peppi on saanut nimipäivän ja se on 1.4. eilen huomasin kalenterista sattumalta.

Sarbba, miten sun äiti voi? Mainaatteko mennä tuttiritaria kattomaan huomenna? entäs meinaatko Marmotta sä mennä Eevan kans?
 
summer, mites teidän perjantai tai viikonloppu, olisko aikaa treffeille? Me ei sinne tuttiritariin lähdetä kun en usko että Eeva kovin kauaa jaksais katsoa.. ja jos siellä on ääni kovin kovalla niin ei tykkää ollenkaan. Ainoa kova ääni saa tulla neidin omasta suusta, muuten pelottaa. :)

Kiitos vinkeistä ja kokemuksista, kai mä vaan yritän pysyä tiukkana kun ei tuo 5 tunnin lattialla seisoskelu ihan lempipuuhaa kuitenkaan ole. Se on vaan liian helppoa ajatella että jos mä nyt sit vähän kun toinen niin kovasti haluaa ja että jos sillä on vaikka tosi kova halipula. Samalla tavallahan se saa tahtonsa aina läpi, ajattelen että jos lapsiraukalla on alhainen verensokeri kun vinkuu lakua (jösses sentään, kuulostaapa naurettavalta näin kirjoitettuna mutta niin oon ajatellut) tai jos sillä on sitä ja tätä. Mutta kai se on vaan kohdattava tosiasia, ettei sillä välttämättä olekaan siis mitään muuta kun turhaa kiukkua ja uhmaa. Ja miehen kanssa.. no, on vaan toivottava ettei mies anna periksi ennen Eevaa. Ja onhan tää miehellekin hyvä testi, että kestääkö Eevan 'pienen' protestoinnin. Jos se on maisemissa vielä tän jälkeen niin on sit varmaan pidempäänkin. :) Toivottavasti Eeva pikkuhiljaa tottuu asiaan kuitenkin ja tajuaa ettei mies ole kilpailija.

Edla, ihan varmasti alkaa äkkiä tulemaa 'oikeaa' puhettakin jos oma kieli on jo hallussa. :)
 
Marmotta, ei meillä ihmeitä pitäis olla. Perjantai kävis kyllä aamupäivästä vaikkapa. Voitasko tulla teille, niin pääsis täältä kotoa hetkeks pois? vai haluutteko mielummin tänne?

Mä oon ollut kasperin kanssa kerran katsomassa tuttiritaria ja se oli muuten kiva, mutta aivan törkeen kovalla äänet :| sillä oli mikki ja se huusi siihen...olis pärjännyt hyvin ilman mikkiäkin. Mun kummityttö pelkäsi ihan hulluna vaikka on sellanen rämäpää ja rohkea muutenkin ja mikä oudointa kasperi ei pelännyt vaan taputti innoissaan käsiä.
 
Summer: Äiti on ollu kotosalla, just tässä oottelen soittoa kun on sairaalassa juttelemassa hoitosuunnitelmasta, ensi viikolla alkaa sädehoito. Nyt saa tarkempaa tietoa koepalastakin.
En oo menossa tuttiritaria kattoo, just tytöiltä vkl kyselin et mentäiskö, eivät halunneet, käytii siellä leffassa sitte =) Pitäs kyllä kahvitella meilläki! ja marmotta mukaa tietenki! me on nyt oltu sairaana, tyttö on viimeyöstä valittanu mahaansa ja on kuumeinen, kunhan parantuis enne vkl että pääsee sinne äitille meneen.
 
Jenni,No teil on sit Neean kans sama homma kun meillä,eli palapeli ei kiinnosta tippaakaan...no hetken koittaa laittaa palaa,sit sanoo et äiti laittaa,luovuttaa siis lennossa. kummityttö 2v on jostain vuoden ikäsestä tehny palapelejä ja on tosi näppärä =) Nooh,oon oppinu jo et kaikki aikanaan,lapsilla on eri kiinnostuksen kohteet:)
Lapsityövoima meillä kans kova sana. Ei varmaan viihtyis jos ei sais osallistuu. Tyhjää astianp.koneen,auttaa ostoksissa,tekee ruokaa mun kanssa ja tää on lempipuuhaa kun saa sekottaa :D

Edla,meil tulee joko 2-3 pientä kakkaa tai yks iso...vaihtelee paljon =) Oon vaan niin happy kun kakkaa tulee,kun oli joskus ummessa pahasti...
 
marmotta: meillä kans yli mustis ja komenteleva persoona asustaa =) ja yrittää pitää tilanteen hallussa koko ajan. mun lähelle ei saisi kukaan tulla. ja hyvin helposti tulee muksimaan muita pois.

kakoista: meillähän oli superpaha ummetus pienenä..onneks ne on menneen talven lumia ja tulee kakkaa 1-3 kertaa päivässä. tänään pidetty välipäivä nähtävästi ja senkin hokasin nyt ku luin teidän juttuja =)

muuten elellään normi eloa..pari yötä kitisty ankarasti ja ollut tosi levottomia..eli ensi yötä odotellessa innoissaan vaan..=( kulmis työntyny läpi. eli noita hampaita varmasti oirehtii.

korvapolilla oltiin kontrollissa. toinen putki toimii luultavasti . toinen on epävarma. ja tässä kun oli se yksi tulehdus lääkärin mielestä. jota en itse allekirjoita varmaksi. mut jos ei yöt rauhoitu niin sitten mennään suoraan nukutukseen ja tutkitaan toisenkin korvan tilanne tarkaksi. kuuria en syöttäny vaan huudettiin se viikko =( koska tiedän et Timin tulehduksiin ei kuurit pure. tai se antibiootti mikä sille sopii se yksi ja ainut niin ei auta.
sitkeä sissi ollut kuitenkin =)
puhetta alkanut meillä tulla nyt vasta enemmän. ja aika paljon sanoo toisen tavuista vasta. mut aika paljon on sanoja mitä käyttää. mut pitkä matka on puheeseen mitä muutkin kuin äiti ja isä ymmärtää.

oon lueskellu teidän juttuja paljon ja yritän kirjoitella ahkerammin. ollut kaikennäköistä elämässä mistä kirjoittelen sit ku siltä tuntuu. =)

jaksamisia kaikille ja iso rutistus jokaiselle.
 

Yhteistyössä