Toukokuun toivotut 2011

Hyvää lomaa matkalle lähtijöille! :)

Meillä rattaina on emmaljungan edget eli yhdistelmävaunut kopalla ja istuimella sekä emmaljungan scooterit kauppareissuille. Nuo scooteritkin ovat aika isohkot kaupunki käyttöön ja toisinaan kaipaankin ihan vaan sateenvarjorattaan tyylistä menopeliä.
Meillä vaan on tuota emmaljungaa käytetty aina, kaikilla viidellä lapsella. Kokemusta ei siis ole muista merkeistä vaikka hyviä ja laadukkaita vaunuja/rattaita on todella hyvin tarjolla.

Tsempit jälleen sairastaville :wave:
 
lyrae: Tuttavalta sain lainaan kantoliinan, mutta kiitos paljon, että olit valmis lainaamaan omaasi. :) Vanhemmat Briot itsekin olisin ensin halunnut. Olisin päällystänyt ne jollain kivalla retrokankaalla. Yhdellä kaverilla juuri hajosivat Gessleinit, aisassa oleva muoviosa jotenkin hapertunut ja katkesi poikki. Eivätkä olleet kovinkaan vanhat kärryt. Outoa, miten 70-luvun kärrytkin usein kestävämmässä kunnossa, kuin vaikka 5 vuotta vanhat nykyisin.

Pieni tähtönen: Emmaljunga taitaa olla laadukas käytössä? Itse kuolasin kuukausia Brown Check ja Pro Coffee-kuosisia Emmaljungia, tosi kivan näköisiä, mutta meille liian hintavat. :)
 
Viimeksi muokattu:
Arg! Täällä on elo kuin sairastuvassa :( Taaperolla oli just se vauvarokko ja tämä viikko on mennyt silmätulehduksen parissa+ nuhakin tuli. Luonnollisesti tauti tarttui meiän 3 veellekin, joka on nyt kurkku kipeenä valvottanu öisin. Mies on nyt tehnyt käytännössä 2 työtä 4 vkoa putkeen (vakityö päivät, oma yritys illat) ja mulla rupee oleen ihan takki tyhjä tän yh elon kanssa. Toki lapset on olleet päikyssä ja minä vimmatusti hakenut töitä, mutta lasten jatkuva sairastelu elokuusta lähtien ja illat pitkät kiinni neljän seinän sisällä rupee taas verottana jaksamista :( Mun piti lähtee täksi viikonlopuksi lasten kanssa reissuun kun mies tekee remonttia meillä, mutta kappas vain kun kyläilypaikassa oli nuorin saanut enterorokon. En tiiä millä me täällä ollaan ja nukutaan, kun yläkerta on la-su pois käytöstä... Kyllä taas tympäsee kun kaikki on ihan vaan pikkasen hankalaa...
 
tutti_fruit Oot katsellu kyllä aivan ihania emmaljungia. Just ihanat nuo brown check ja pro coffee kuosit :)
Juu, Laadukkaat ovat. Emmaljungat on hyvät pukata, hyvät jousto mahdollisuudet, ryhdikkäät, säilytys lokeroita, kevyesti kulkevat, tilavat ym.. mitään huonoa ei olla niistä keksitty päinvastoin ei niitä ole huoltaakaan juuri mitenkään tarvinnu. Ainut vaan, että 1 sisäkumi jouduttiin renkkaaseen ostamaan.
hintavat ovat kyllä, se meidänkin kukkaroa kirpaisi kyllä.

Täälläkin sairastellaan vuorostaan. Onneksi ei mitään kuumetta ole vaan ihan pientä nuhaa.
Huomenna pitäisi lähteä reissuun muutamaksi päiväksi, kivaa! :)
 
Nepulalle: Paljon jaksamisia:hug:

Meillä rattaina myös nuo emmaljungan edget. Niihin olen kyllä ollut tyytyväinen=)
Matkarattaita meillä ei ole ollenkaan..Ollaan pärjätty rinkalla ja normirattailla ainakin tähän saakka. Tuo rinkka on aikanaan esikoiselle ostettu ja ajaa edelleen asiansa hyvin:)

Jäbällä on oikein kunnon ei-sana vaihe päällä.. Sanoo ein ihan joka asiaan, vaikka tarkoittaisikin kyllä:D

Mulla flunssa jyllää edelleen, lapset ovat onneks terveitä.
 
Hei taas täältäkin ja tervetuloa Pieni Tähtönen! Pikaista paranemista kaikille flunssaisille, ja reissaajille mukavaa matkaa! Ja Nepulalle erityisesti paljon jaksamista! Meilläkin ollaan oltu vähän nuhassa, mutta onneksi ei vielä ainakaan ole äitynyt kovin pahaksi.

Meillä on rattaina Crescentin yhdistelmien ratasosa, mallia en nyt muista. Matkarattaita meillä ei olekaan, maalla kun asutaan niin tuo ratasosa välttää, kaupunkireissuille sitten vain pakataan nuo rattaat mukaan. Ja pyörällä pääsee liikkumaan mukavasti aina liukkaisiin keleihin asti.

Olen myös kantanut poikaa aika paljon sylissä, mistä selkä ei tosiaankaan kiitä... Usein pihalla pyöriessämme lähdemme esim. naapurin lehmiä ja hevosia katsomaan, ja poika kävelee minkä kävelee, välillä matkaa sylissä ja taas kävellään ja tutkitaan ojanpenkat ja lätäköt.

Kiitos tsempeistä, nyt ehkä tuo syöminen on vähän taas parantunut, itse ei lusikoi/sormiruokaile kuin ihan mitättömiä määriä, joten olen vain sitten syöttänyt lusikalla mössöjä. Teen paljon ruokaisia keittoja joita sitten vähän soseutan. Valmisruokiakin syödään muutaman kerran viikossa: ne uppoavat parhaiten, ja etenkin huonosyömäisinä kausina annan valmisruokia jotta syö edes jotakin. Pojalla vain on kallis maku noiden valmismössöjen suhteen; parhaiten uppoaa Hipp-luomuruuat.

Yövieroitus on onnistunut sikäli, että poika nukkuu sellaisen seitsemän tunnin pätkän ilman syöminkejä (muuten kyllä pyörii ja touhuaa kesken unien). Yleensä nukahtaa siinä 21-22, ja olen pyrkinyt siihen, että aikaisintaan puoli viiden maissa syödään ekan kerran. Sitten nukutaan vielä pari- kolme tuntia ja syödään lisää.
Kaikkien viisaiden sääntöjen, myös neuvolan ohjeiden, mukaanhan ekan imetyksen yhteydessä pitäisi nousta ja herätä päivän puuhiin, vaikka imetys olisi kuinka aikaisin tahansa. Meillä kuitenkin tämä on toiminut näin ihan hyvin, toivottavasti en poikaparan päätä ihan sekoita tällä järjestelyllä.

Nyt kun omatkin unipätkät ovat pidentyneet, niin illoiksi jää vähän omaakin aikaa kun ei tarvitse mennä pojan kanssa samoihin aikoihin nukkumaan. Jotenkin nuo yöt ovat muutenkin rauhoittuneet, vielä poika älskää välillä kainalossani, mutta huomattavasti rauhallisemmin nukkuu kuin aikaisemmin.

Nyt alkaa pinniksestä kuulua heräilyä, kovin lyhyiksi jäi päikkärit! Minun piti ehtiä tekemään vielä vaikka mitä hommia kaverin nukkuessa (ja tähän koneelle jämähdin)!
 
Heissan taas kaikille!

Kovin vähiin mun kirjottelut on jääneet ja syitä voi keksiä miljoona mut oikeesti se on tuo laiskuus :)

Meille on tapahtunut niin kamalasti asioita sitten viime aikoina, että melkein kaipaan tavallista tasaisen tappavaa elämää.

Ensinnäkin meillä nuo mukelot ovat hienosti viihtyeet tarhassa. Syksy toi eteen Neidin ryhmään paljon lisää pikkuisia ja koska aikuisten määrä on rajallinen, meidän neidille tapahtui kaksi ihan valvonnan pettämisestä johtunutta ikävää juttua. Ensin neti oli kaatunut tarhan pihassa ja päässä oli reikä. EI onneksi tarvinnut tikata. Sitten toinen tuli tuossa kolme viikkoa sitten. Neiti oli mennyt kainulaudalle ja ilmeisesti tipahtanut. Ei ollut aikuinen nähnyt, mutta tytöltä murtui kaksi luuta vasemmasta ranteesta. Kulmakipsi oli kolme viikkoa ja tänä aamuna käytiin ottamassa se pois. Oli reipas pikku neiti. Kun kipsi oli kokonaan irti neiti oikaisi käden ihan kun siinä ei olisi mitään ollutkaan eikä arastellut sitä yhtään.

Sit mun työpaikalla on yt:t päällä ja koko työpaikka uhkaa mennä kiinni. Kaupassa (keskolla) kun olen töissä. Kovasti olen yrittänyt etsiä uutta työtä, mutta tässä taloustilantessa se tuntuu välillä ihan mahdottomalta. Pakko olisi kuitenkin jotain löytää kun ei tässä olisi oikein varaakaan työttömäksi jäädä. Hullua tämä meno tässä maailmassa kun mikään ei ole varmaa, ei edes varmaksi luultu työ.

Mutta nyt täytyy pian kiirehtiä iltavuoroon (kun sitä työtä vielä on... ;))
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kannustuksesta :) Lapset on taas terveitä, itsellä puolestaan kurkku kipeänä jo kolme päivää, mutta ihmekös se tässä tautituvassa :/

Marsku, ikäviä juttuja nuo päiväkotiloukkaantumiset :( Onhan se tosi, että jos on 12 lasta ja 3 aikuista, niin välillä ei silmät joka paikkaan ehdi. Meidän neiti on vain kerran saanut mustelman ottaansa, kun oli pöydän kulmaan kaatunut.
YT:t tuntuu olevan joka paikassa nyt meneillään. Meidän kunnasta laitetaan tehtaasta 90 hlöä pellolle :( On kunnan suurin työnantaja, että kirpasee kyllä monia perheitä.

Mulla on kerrankin työrintamalla jotain positiivista, nimittäin huomenna ja torstaina työhaastattelut! Etenkin tuo torstain paikka olisi mulle aivan ihannetyö, saisinpa sen! Näin viime yönä jopa unta, että olin siellä töissä, niin palavasti haluisin sinne... Nyt peukut ja varpaat pystyyn että haastattelu menis hyvin ja olisin just heidän kaipaamansa ihminen siihen hommaan!
 
Tsempit, Nepula, työhaastatteluun - ja eloon muutenkin!

Meillä myös koko helkkarin syksy ollut yhtä sairastelua. Pojalle tuli toinen korvatulehdus, johon nyt söi antibiootit, saa nähdä, lähteekö vieläkään. Itse olin ensin kolme viikkoa flunssassa ja nyt taas. Eilen lähti ääni ihan kokonaan, kun sinnikkäästi yritin yhä olla töissä (hyvinhän se sujuu yläkoulun open elo ilman ääntä, joo...). Pakko oli nöyrtyä ja jäädä saikulle ainakin täksi päiväksi. Tuntuu, että tuota uupumusta ja kuormaa on nyt kertynyt niin paljon, ettei enää millään jaksa edes näitä arjen askareita: siis sitä, että päivän olet töissä todistamassa olevasi jokaisen pätkän arvoinen, kiirehdit heti töiden jälkeen kotiin ja yrität illan olla läsnä, tehdä kotityöt ja töitäkin siihen päälle vielä. Aika raskaalta tuntuu tämä elämä tällä hetkellä :(. Ja tsiisus tätä päiväkotiangstia, kun tuntuu niin pahalta, että poikakin koko ajan sairastaa. Mutta tätä kai tämä nyt sitten on seuraavat vuodet, niin. Saa nähdä, miten käy meidän Lontoon-matkan, päästäänkö lähtemään ollenkaan.

Mutta yksi plussa sentään: meillä kävi tiistaina siivooja ja nyt näkee ikkunoistakin ulos :O!
 
Tulin pikaseen hehkuttamaan, että sain toisen noista työpaikoista, joissa kävin haastattelussa!! Nyt on ollu ihan epätodellinen olo sen jälkeen, mä menen töihin yli 3 v breikin jälkeen... Eniten kauhistuttaa mitä arki on sen jälkeen, kun väsyneenä 8 h päivän jälkeen pitäs jaksaa lasten kanssa olla se 3-4 h mitä hereillä ovat illan aikana. Ja tehä ne kotityöt ym, mitkä nyt oon saanu rauhassa tehdä päivän aikana. Miten paljon teillä muilla lapset ovat hoidossa, siis tuntia/päivässä? Nyt kun oon ollu työtön, niin lapset on menny 8 aikaan hoitoon aamupalalle ja hakenut olen 15-15.30 välillä eli välipalan jälkeen. Herätty on klo 7 joka aamu, tosin oon pitäny lapsilla joka viikko niitä vapaapäiviäkin, ettei tarvi olla hoidossa jos mulla ei ole ollut mitään erityistä työnhaun suhteen. Jatkossahan meillä mennään siihen, että mies vie aamulla ja minä haen ip hoidosta ja silti tulee lapsille pitkä hoitopäivä :( Mies vie 6.30-07 välillä (eli herätys ennen 06!!), minä sitten haen 16 maissa tai sen jälkeen, miten töistä pääsenkin lähtemään. En vielä itseasiassa tiedä tulevia työaikojanikaan, mutta päivätyö se on kuitenkin, oletus on siis 08-16, mutta jos joustoa saa, niin menisin jo 7.30 töihin. Tuntuu vaan, että se aika arkena lasten kanssa jää ihan pariin tuntiin, kun joutuvat niin aikasin nukkumaan menemään, jotta saavat riittävästi unta. Ehkä mä stressaan nyt liikaa, kai tämä tästä sujuu kun muutkin perheet sen saa sujumaan...?
 
Heippa!

Ja terveisiä Kreikasta. Olipa hikinen reissu! Mutta mukava. Lämpöä oli hieman liikaa, joka päivä 30 tai yli. Oli vaikea keksiä keskipäiville ohjelmaa, kun kuumuus korvensi joka puolella. Hotellissakaan ei ollut ilmastointia, tosin ikkunoiden kiinni pitäminen piti huoneen suht viileänä. Parhaita aikoja olivat aamut ja illat, ja sitten päiväunien aikaan päivät, kun äiskä sai loikoa uima-altaalla naistenlehtiä lueskellen. Se oli ihanaa, kun ei kokonaiseen viikkoon tarvinnut tehdä töitä!! Kun mulla menee yleensä jokainen vapaahetki niihin. Mutta eipä tuota lomaa rentoutumiseksikaan voi varsinaisesti kutsua, on se sellaista ton pikkutouhottimen kanssa. Ja mun äitini ei kuitenkaan niin paljon jaksa olla sen vauhdissa mukana. Kyllä mummosta apuakin oli, vahti unien aikaan niin, että mä pääsin rauhassa ostoksille ym., mutta kyllä mä koko viikon tein kaiken perushoidon ja nukutukset ja syötöt yksin. Pikkujäbä kyllä tykkäsi, olis ollut meressä tai altaassa koko ajan, ja myös kreikkalainen ruoka maistui tosi hyvin. Söi oikeastaan kaikkea, mitä suuhunsa sai, ehkä merileikit nälättivät :)

Ei oltais kyllä ehkä pärjätty ilman apinavaljaita (sellainen reppu), apina oli päällä niin rannalla kuin lentokentälläkin, ja apinasta muodostui myös paras ystävä, jota piti pusia ja syöttää. Matkarattaat olivat jees, tosin poitsu ei tykkää niistä kauheasti, kun selkänojaa ei saa kovin ylös, joutuu aina jotenkin makaamaan istumisen sijasta. Paluumatkalla rattaat sai viedä portille asti, se oli helpotus, koska jäbä voi huonosti lentokenttäbussissa, oksensi heti, kun pääsi ulos, ja nukahti sitten. Vaikea olis väsyneenä ollutkin selvitä kentällä parin tunnin jonotuksista (järkyttävät jonot!!). Lentomatkat ylipäänsä menivät suht hyvin, menomatka oli suorastaan helppo. Silloin poju nukkui 1,5h, söi hyvin ja viihtyi sylissä uusien lelujen ja kirjojen parissa. Paluumatka oli haasteellisempi, koska tosiaan nukkui päiväunet vähän etuajassa jo kentällä ja oli sitten koko 4h valveilla koneessa. Samoja kirjoja oli luettu koko viikko ja lelutkin yhtä lukuunottamatta koko viikon ajan leikittyjä. Siinä olivat aikuisten viihdytystaidot koetuksella! Mutta eipä tarvinnut kumpaankaan suuntaan mennessä juosta käytävällä.

Matkakohteena tuo paikka, Kreetan Platanias, ei ollut mikään ykkönen pikkuiselle, rannat syvenivät nopeasti. Kauempana olisi ollut parempia rantoja, mutta niin kuumassa ei jaksettu lähteä bussilla etsiskelemään. Auto tuolla kannattaisi vuokrata, mutta nyt ei ollut sellaista mahdollisuutta. Mutta mukava viikko oli!

Poitsun yskä ei kyllä parantunut, oma flunssa meni sentään ohi. Pojalla on ollut yskä taas jo kuukauden... Huoh! Toivottavasti muut ovat paranemaan päin!

Onnea paljon nepulalle!!! Hieno homma! Kyllä se rytmi siitä varmaan muotoutuu, ei kannata liikaa stressailla etukäteen.

Meillä hoitopäivät tulevat marraskuun alusta olemaan ma 9-16 ja ke ja to 8-16.30. Nuo ke ja to tapahtuvat omassa kodissamme eli hoitaja on meillä. Ei tarvitse siis aamulla lähteä minnekään, joten pojan voi herättää vaikka vasta kahdeksalta, hoitaja saa sitten pukea ja syöttää. Meillä ollaan välillä myöhäisiä herääjiä. Maanantaisin voisi viedä hoitoon hoitokaverin kotiin jo 7.30, mutta siitä ei tule mitään, tiedän jo etukäteen, joten koska olen oma pomoni, vien sitten vasta yhdeksäksi, vaikka jääkin sitten tunteja käyttämättä.

Uh, nyt nukkumaan, oli niin rasittava loma, että nyt väsyttää kaiken aikaa... ;)
 
Onnea nepula työpaikasta:flower:

Ja kiva, että MaiMein reissu meni mukavasti!!:)

Hoitoajoista: Meillä jäbän hoitopäivät tulee olemaan mun aamuvuoroviikkoina 7.30-14.30. Eli silloin iskä vie ja mä haen. Mun iltapäivävuoroviikkoina mä vien 8.45 ja iskä hakee 16.30 viimeistään. Onneks ei niitä tosi aikaisia aamuja ole ku ihan harvoin, ku mies on reissussa. Silloin jäbän joutuis viemään hoitoon jo 5.30..:O Täytyy niille päiville yrittää saada mummu kylään..

Ja juu kyllä muakin taas tuo arjen pyörittäminen töihin menon jälkeen mietityttää.. Taas joutuu ihan tosissaan miettimään mitä ruokaa laittaa ja milloin ja missä välissä ne pyykit pesee saati sitten laittaa kuivumaan.. Mutta äkkiähän se taas rutinoituu, toivottavasti!

Jaaha, jäbä heräilee..
 
Täälläpä on hiljaista :)

Mä pähkäilen talvikenkiä ja haalareita ja hanskoja ja hattuja... Taitaa käydä niin, että kohta meillä on kauheat kasat kaikkia... :) Huuto.netistä olen siis ostellut, tosin lapsen mummo osti myös Anttila-haalarin, kun oli "niin edullinen". Ei se nyt niin hirveä ole :) Käytettyinä on ostettu Reimatecin välikausihaalari 86 ja Lassie suprafill 86. Kaverilta saadaan lainaan Ticketin kaksiosainen asu, tosin en vielä tiedä, onko se välikausiasu vai ihan talviasu. Mutta kaksiosainen olis taas hyvä kaupungille ja ostoskeskukseen. Sitten on toiselta kaverilta saadut Viking Goret 22, mahtuvat hyvin, vaikka 22-kesälenkkarit ovat jo liian pienet. Nyt mietin Kuomien hankkimista pakkasia varten, ja ehkä toiset vara-Vikingit. Koot menee aika arpomalla. 70-luvun Nokia-kumpparit kokoa 20 villasukan kanssa mahtuvat vielä hyvin! On noissa kokojutuissa vaan eroa, ja vaikea ostaa, kun netistä ostaa näkemättä. Pitäiskö ne Kuomat sitten ostaa kakskolmosena, kun noiden Vikingin 22-kenkien pohjalliset ovat noin 15cm pitkät, ja Kuomien 23:ssa pohja on 14,5cm pitkä...

Fleecehaalari ja kaksiosainen fleeceväliasu hankittu myös.

Sitten on vuorellista kurahanskaa ja vuoretonta ja fleecelapasta ja talvirukkasta ja lääh, pakkaskelien lakki ainakin vielä puuttuu. Oli puoleen hintaan tuolla mummolakaupungin liikkeessä Ticketin talvipipo, se nyt lähti mukaan, ja kauluri, mitähän vielä tarvisi... Ensimmäinen taaperon talvi, niin ei oikein tiedä, mitä tarvitsee... Ja vielä hoitokuviot, niin varavaatettakin tarvitsee. Ehkä tästä vaateviidakosta selviää :)

Niin ja sitten vielä omat vaatteet! Mä en ole mikään kovin ulkoilijatyyppi, ei löydy goretexiä, ei fleeceä, ei tuulitakkia saatikka housuja, ei edes kumppareita (paitsi korolliset, joilla ei viitti sipsuttaa hiekkalaatikolla), joten mitä tuolla värjötellessä sitten päällensä pistää... Toistaiseksi oon jo käyttänyt toppatakkia ja jotain muinaisia reisitaskuhousuja, toppahousut kyllä löytyy laskettelua varten, ehkä mä siirryn sitten niihin :)

En yhtään tykkää kylmien kelien tulosta, mulle sopisi elo tropiikissa. Tosin joulun lähestyminen on mukava asia.

Meillä ei vieläkään tule oikein sanoja, mutta lähes kaikkien eläinten ääntelyt osataan (ainakin ne, joille vanhemmat keksivät jonkun äänen...) sekä 3 laulua: Ihhahhaa, Hiiala hiiala hei, ja Pim pam pim pam (muskarin lopetuslaulu). Kuiskaten osaa sanoa "isi" ja "tähti", muuten edelleen tärkein sana on "pupu" tai sitten "papa"; jolla tarkoitetaan sekä kaikkia muumeja että barbapapoja. Sanavaraston ymmärrys on silti huikea, kun siis kirjoista kyselee, että näytä se ja se. Osaa jo jotain omasta mielestä vaikeasti muistettaviakin juttuja. Viime päivien löytö on "tik tak", kun katsottiin Myyrä-dvd:tä, jossa oli kiinnostava herätyskello. Pallo on "pam" ja äiti on "äitä", joka myös tarkoittaa monia muitakin asioita. Maito / ruoka / nam on "mammam". Ehkä niitä "oikeitakin" sanoja alkaa hiljalleen tulla.
 
Viimeksi muokattu:
Itseänikin kiinnostaa muiden vaatevalinnat talvea varten! Ostin pojalle Kuomat kirpparilta (koot 21 ja 22) ja tällä hetkellä hän käyttää noita pienempiä Kuomia. Tosiaan ihan hämmästyin, kun löysin nuo Kuomat, olivat aivan virheettömät, eikä pohjassa tai kengässä näy minkäänlaisia käytönjälkiä. Pohjalliset vaan vaihdoin, niin ovat ihan uudenveroiset. Nyt ollut jo niin kylmiä kelejä täällä ja huomisesta lähtien taitaa pakastaakin, niin Kuomat ainakin lämmittävät hyvin. Ja ne saa pestyä koneessa 40-asteessa ja ne on helppo pukea jalkaan. Sinne vain jalkaan sujauttaa ja tukevat ovat käytössä.
Reiman hyväkuntoiset kumpparit ostin kirpparilta sadekelejä varten (koko 22). Niille on käyttöäkin tullut, kun tuntuisi koko ajan vain satavan! Meillä on ensikengät Eccolta kokoa 20 ja ne ovat vieläkin sopivat! Taitaa olla tilavan lestin ansiota. :)

Talvihaalarit meillä on Reima Tec- ja Tutta-merkkiset. Tutta-haalari on 90-luvulta ja on hurjan lämmin ja paksu kunnon topatulla hupulla. Pojalla oli Reima Tec-haalari viime talvena ja nyt syksylläkin ja en voi muuta, kuin kehua. Laadukasta materiaalia, joka pitää veden ja kylmän loitolla. Helppo vain pyyhkäistä kurat pois sisälle tullessa haalarin pinnasta. Pesuissa kangas ei haalistu ja heijastimia on tarpeeksi. Jälleenmyyntiarvo kyllä säilyy näiden kohdalla. Pipoja ja rukkasia löytyy vaikka mitä lajia, mutta suurin osa niistä on itse tehtyjä. Villahaalari meillä on tainnut jäädä jo pieneksi, sellaisen voisi talven varalle vielä hankkia.

Löytyykö kenenkään kotoa pikku-kranttuilijaa? Meillä syötävät lämpimät ruuat ovat aika pitkälle tässä: pestopasta, kanapasta, lohikeitto, perunaporkkanamuussi ja makaronit jauhelihakastikkeella. Todella monia eri ruokalajeja olen kyllä yrittänyt tarjota, tuloksetta. Ei maistu kalapuikot, seiti, kiusaukset, lihakeitot, pataruuat, lasagne jne. loputon lista. Pastat on sentäs täysjyvämakaronia. Vihanneksista maistuu tuoreena vain tomaatti (argh, kaikkia mahdollisia ollaan kyllä ahkerasti tarjottu). Hedelmistä menee lähes kaikki, paitsi avokado. Maito, monet marjat, puuro, viili ja maissinaksut onneksi myös maistuvat. Lämmintä ruokaa suostuu syömään päivässä yhteensä n. 2-2,5 dl (päälle desin/ateria)ja sen jälkeen tulee raivareita ja ei suostu avaamaan suutaan, kun koitan jatkaa syöttämistä. Pari kuukautta sitten vielä söi valtavasti ja lähes kaikkea mitä tarjottiin...Pitäisiköhän tästä huolestua? Mitat ovat 84cm ja 11 kg, taitaa paino olla miinuskäyrällä.
 
Viimeksi muokattu:
Talvivaatteista: Meillä on jäbälle kolme toppahaalaria.:whistle: Kaksi niistä on kyllä sellaisia kuluneempia "rymyhaalareita", jotka itseasiassa nyt otettiin käyttöön, kun on pikkupakkanen. Parempana haalarina on reima tec, joka sekin on kyllä kirpparilta, mutta tosi hyväkuntoinen. Rukkasia on meilläkin jokalähtöön.. Parhaimmat niistä on nuo reiman rukkaset, joiden vuorista puolet on villaa. Eli niillä pitäis tareta ihan hyvin kovemmallakin pakkasella. Villapuku on isompien sisarusten jäljiltä, se on tosi lämmin. Siksi ostinkin fleece-asun, jota voi hieman pienemmillä pakkasilla pitää välissä. Vikingin goret on tällä hetkellä käytössä, kuomat ajattelin pakkaskeleille hommata vielä. Meillä itseasiassa yhdet kuomat onkin, siskoni pojalta, mutta huomasin, että ne onkin vähän liian ahtaat. Täytyy numeroa isommat hommata.

Ruokailusta: Meillä jäbä ihan kiitettävästi syö kaikkia ruokia ja ennakkoluulottomasti maistaa kaikkea. Ongelma tahtoo olla välipalat.. kun ei oikein hedelmät eikä jugurtit jne maistu,eikä leipä. Marjoja söis kyllä, mut en ihan joka päivä viitsis marjojakaan pakkasesta kaivella. Pari-kolme kertaa viikossa olen kyllä niitä antanut. No, jospa hoidossa toisten esimerkki auttais tässäkin asiassa:).

tutti_fruit: En kyllä usko, että tarvii huolissaan olla. Jospa hänellä on nyt tasaisempi vaihe kasvussa, eikä siis tarvi ruokaa ihan niin paljoa. Ja tärkeintähän muutenkin on, että omalla käyrällään kasvaa tasaisesti.:) Meillä muuten jäbä suurinpiirtein samankokoinen..
 
Ai niin, villahaalari! Hyvä kun mainitsitte, täytyypä huutonetteillä vielä sellainenkin... :)

Meillä aika hyvin nyt ruoka maistuu, mutta ennakkoluuloja vähän löytyy. Välillä pitää harhauttaa lusikallinen uutta ruokaa kitusiin, ja sitten maistuukin hyvin. Puurojen kanssa on alettu hieman lakkoilla, vaikka ennen poju on ollut oikea puurohirmu. Juuri, kun piti alkaa mahdollisimman paljon syödä itse puuroakin hoitoa varten (kiinteän ruuan syökin itse melkein aina), niin sittenpä se ei enää maistukaan, hämmentää vaan lusikalla. Marjapuuro menee paremmin. Lakkoa on ollut myös välipalajogurtin kanssa, vaikka sekin on ennen mennyt tosi hyvin. Tänään testataan hernekeittoa... Edelleen ei vihannekset ja hedelmät raakana maistu, paitsi viinirypäle ja pienet määrät banaania.

Määrät eivät kyllä ole meilläkään isot. En osaa oikein sanoa, paljonko syö, kun osa menee lattialle ja osa mössätään kädessä ym., mutta varmasti jää alle kahden desin, jos deseissä ajattelee. Puuroa menee pari desiä, jos on hyvä aamu/ilta, samoin välipalajogurttia. Leipää napostelee ruokaa odotellessa jonkun verran, se tietty täyttää mahaa. Mutta äiskä on usein myöhässä nälän kanssa, niin pakko antaa vähän odotusevästä...
 
Moikka
Meillä toppahaalarina on Remun ja Reiman haalarit, kokoa 80cm molemmat. Remun haalari istuu todella hyvin tytölle. Reiman haalari on vielä tosi reilun oloinen päällä. Villahaarina taitaa vielä mennä äitiyspakkauksesta saatu haalari näin ensalkuun, kun niin pienoinen tyttö on, onkohan se ä.pakkauksen villahaalari kokoa 74cm..
toinenkin villa-asu löytyy villatakki ja housu muodossa 80senttisenä. Toppakinttaat (en muista merkkiä mutta riettaan hinnakkaat olivat), kuoman kengät ja toppalakin ostin hiljattain. Vikingin goretex kengätkin odottaa mutta ovat vielä pikkuisen reilut tuolle pirpanalle. Kuoman kengät ei ole meillä ne putkivarsikengät, vaan ostin sellaiset kuomat joissa on vetoketju edessä ja ne saa tosi hyvin jalkaan.
Tyttö on alkanut puremaan rintaa niin kovasti että ihan ruvelle menevät. Silti jatkan imettämistä ainakin 1,5v asti. Kyllähän olen sanonut EI! kun puree ja lopettanut rinnan annon sillä erää siihen.
Tosi hyvin on alkanut hyräilemään lauluja, ihan selvästi musiikki on Pihlan lempijuttu :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Meillä alkoi tänään uusi hoito. Ja ainakin eka päivä oli mennyt mainiosti! Meidän kotona oli toinen samanikäinen boitsu ja sitten uusi hoitaja. Maanantaina meiän poju menee sen toisen boitsun kotiin, ja on siis aina maanantaisin siellä. Ja keskiviikot ja torstait hoidetaan meillä. Harjoiteltiin tässä muutama päivä äitien/isien kera, ja se ei ehkä mennyt kauhean hyvin, sen verran kiinni olivat pojat vanhemmissaan ja oli vähän hankala nukkua vieraassa sängyssä ym., mutta tänään, kun vanhemmat olivat poissa, olikin mennyt oikein hyvin. Niinhän se aina menee. Mä olenkin hyvin huojentunut, että harjoitteluaika on ohi, se oli aika rankkaa jotenkin, vertaili omaa poikaa siihen toiseen ja tuntui, että oma oli ihan kaamea :) Niin se kyllä olikin, ja syy taisi löytyä aamulla 1,5-vuotislääkäristä: korvatulehdus, joka oli ilmeisesti ollut jo pitkään. Nyt on sitten antibiootit. Kovasti on ollutkin yöyskää, mutta kun poitsu on yskinyt jo niin pitkään ja muutenkin paljon, eikä korvissa ole aiemmin ollut mitään, niin en ole enää jaksanut ravata lääkärillä mahdollisen korvatulehduksen takia. Olisi kai pitänyt. No, nyt ehkä löytyi syy ajoittaiseen kiukkuiluun ja etenkin siihen yöyskään.

Anyway. Mahtavaa, että hoito lähti hyvin käyntiin! Katsotaan, miten sitten ens viikolla siellä vieraassa kodissa. Kiva tunne kyllä itsellä, kun on nyt enemmän työaikaa, eikä tarvitse jokaista vapaahetkeä käyttää hommiin.
 
Täällä on hyvin hiljaista, mutta kysynpä kuitenkin. Ollaan päästy nyt painimaan näiden peruskuvioiden kanssa, mutta vielä vähän niinku pihalla rutiineista. Poika ollut hoidossa jopa kaksi kokonaista hoitopäivää, jotka menivät mainiosti, mutta nyt sitten on kotona tänään ja huomenna, koska emme halua altistaa enterorokolle. Eli hoitokaveri oli ollut kyläilemässä perheessä, jossa heti perään todettiin enterorokko. Eilen meidän poju siis oli hoitokaverinsa kanssa, joten tartunta on mahdollinen. Hoitokaverilla ei ole toistaiseksi oireita, mutta on siis mahdollinen taudinkantaja. Meillä on loppuviikosta tiedossa jo maksettu Keski-Suomen reissu, eikä muutenkaan tautia tahtoisi. Joten yritetään nyt minimoida riskit, eli jos ei eilen sattumalta tarttunutkaan, niin ei sitten ainakaan tänään tai huomenna tarttuisi. Mutta siis, ilmeisesti kuitenkin ihmiset jatkuvalla syötöllä vievät hoitoon mahdollisesti tartunnan saaneita lapsiaan, koska varmuuden vuoksi ei voida olla töistä pois? Viettekö te? Jos vaikka eilispäivän leikkikaverilla tänään aamulla on norovirus, niin viettekö oman lapsenne päiväkotiin? Jos ei siis ole mitään oireita? Kauhean vaikeita eettisiä kysymyksiä... Joihin ei ole yhtään vielä itse tottunut!

Tässäkin meidän tapauksessa siis "tartuntavastuussa" oleva perhe nyt "sai" meidän yhteisen hoitajan, vaikka joku logiikka sanoisi, että meidän olisi kuulunut saada pitää hoitaja. Toisaalta hoitajakin on voinut saada tartunnan, joten tällä erää me kyllä haluttiinkin ihan pitää kotona meidän kaa. Mutta jos ei olisi tota reissua ollut tulossa, niin en tiedä sitten. Kai tähän vaan pitää oppia. Että ei ole sairas, ennen kuin on sairas, ja siihen asti voi sitten mahdollisesti tartuttaa muita, miten lystää... Se vaan tuntuu hankalalta, että jos TIETÄÄ olevansa tartuttajauhka, niin silti sitten ehdoin tahdoin menee muita tartuttamaan.

Vaikka poika on siis tänään kotona, niin emme mene muskariin, vaikka voisimme, mutta kyllä vaan itsestä tuntuu pahalta, että mahdollisesti sitten tartuttaisimme koko ryhmän... Vaikka kyseessä onkin vain se, että poikamme on MAHDOLLISESTI saanut tartunnan pojalta, joka on MAHDOLLISESTI saanut tartunnan...

Tyhmää toki nyt hassata omia maksettuja työtunteja sinänsä. Tänään pojan isä hoitaa ja mä sitten huomenna. Menetän rahaa, koska joudun perumaan huomisen työkeikan. Mutta joo, tää on tätä! Lapsiperhearkea...

Päivän kappale on tämä.
 
Näinhän se ikävä kyllä on, että lapsi on sairas vasta sitten kun oikeasti on. Vaikka jotain virusta kantaisikin. Ja kun sitä sairauslomatodistusta ei sieltä terveyskeskuksestakaan saa ennenku laps on kipeä.. Ja töistä ei muuten voi pois olla. Tietty näissäkin tapauksissa itse ainakin pyytäisin mummoa,pappaa tai jotain muuta sukulaista avuksi, jos sellainen täällä lähistöllä majailisi;) Siis jos tietäisin, että meidän ipana ois altistunut jollekin tartunnalle.

Meillä olis tänään aamupäivällä hoitopaikkaan tutustumista tiedossa. Ja sitten iltapäivällä 1.5v neuvola-lääkäri. Ihan kiva tietää, miten paljon jäbä on kasvanut:)
 
No, niin neuvolassa käyty.. Jäbä on 11,8kg ja 83,5cm. Eli ihan "keskiarvo-Poika":D
Lääkäri tuumas, kun huoneeseen mentiin, että: Jaaha, ei ainakaan tarvi kysellä joko tällä lapsella sanoja tulee..:D Jäbä hölisi kokoajan ja toisteli kaikkea mitä lääkäri sanoi. Neuvolakorttiin olikin kirjoittanut: Puhetta tulee, paljon.

Seuraava neuvola käynti onkin vasta 2,5 v:na. Aika jännää. Esikoisen ja keskimmäisen aikana on ollut myös 2v neuvola. Niin, ne käytännöt muuttuu kymmenessä vuodessa.

Hoitopaikkakin vaikuttaa todella mukavalta:)

Jaaha, päiväunilta ois joku heräilemässä..
 
Kiva leena 77, että teillä jo puhutaan! meillä sanat ovat edelleen yksittäisiä. Äitiä ja itiä käyttää usein, mutta harvakseltaan muita sanoja, kuten anna ja ota. Teillä tosiaan aika samankokoinen poitsu kuin meillä: 84 cm ja 11,5 kg. :)

Meillä ruokahaluttomuuteen taisi löytyä syy: flunssa, joka oli ensin lyönyt korviin meidän huomaamatta ja sieltä sitten kehkeytyi vielä kuumetauti. Voi poloista. :( Ruokalistalle ollaan saatu lisää ruokia ja ruokien sekaan piilotetaan vihanneshakkelusta jne. Onko teillä antaa vinkkejä helpoista ja nopeista arkiruuista? Tässä on omia suosikkejani, jos joku näistä apua saisi. Keitetyn täysjyväpastan joukkoon sekoitan purkin tomaattimurskaa ja valmista pestokastiketta oman maun mukaan. Maustan ruuan pippurilla ja se on kyllä tosi hyvää, vaikka noin yksinkertaista onkin. Toinen meidän suosikki on uuniperunat, joiden päälle ripottelemme homejuustomurskaa ja paahdettua sipulia. Myös täysjyväspagetti, jonka päälle lorauttaa oliiviöljyä ja tuoretta basilikaa ja halutessaan parmesaania on ihanaa. Kaupan suikaleperunoiden joukkoon kaadettu maito/kerma ja seassa kinkku/fetajuusto jne. on myös yksi arjenpelastajaohje!

Mitä maitolaatua teillä muuten käytetään, siis tarkoitan rasvaisuutta? :) Meillä on rasvattomat maitotuotteet käytössä, mutta muuten ruuassa sitten käytetään kermaa, juustoja ja leivän päällä voita.

Joku muidenkin taaperot puhua pälpättää? Haluaisin kannustaa poikaa puhumaan, mutta ilmeisesti siihen ei erityisemmin voi vaikuttaa. Kirjoja meillä luetaan paljon ja alusta asti ollaan juteltu normisti pojalle. Toivottavasti pian saisimme keskusteluseuraa pikkuisesta. :)
 
Hei.
leena77 Hieno homma, että tulee puhetta.
Ja hyvän kokoisia lapsosia leena77 ja tutti_fruitilla on.
Toivottavasti tutti_fruitin lapsi voi jo paremmin :) Meilläkin kaikenlaista tautia ollut liikkeellä, onneksi ei sentään oksennustautia vielä, tulee se sekin sieltä kumminkin.
Meillä 1,5v neuvola onkin vasta helmikuussa ja edelleen pieni kirppu tuo meidän tyttö on :)
Kiikkumisen aloitti nyt hiljattain,menee sängyille ja sohville. Onneksi pureminen on asettunut ja imetys jatkuu rauhallisena.
Meilläkin neiti on sanoja alkanut nyt enemmän sanomaan ja joka päivä jotain uutta oppii. Tyttö on tosi kiinnostunut myös kirjoista ja etenkin eläimistä ja niitä matkii sitten innoissaan :D
Rasvatonta maitoa käytetään, joskus on kevyt maitoa ja paljon öljyjäruuissa ja leivonnassa.

MaiMei Onko enterorokkoa tullu teidän lapselle? Toivottavasti ei. Harmillisia tuollaiset taudit.
Meillä oli enterorokkoa ja meidän koko perheestä 3 sen sairasti. 4 säästyi siltä mutta voin todeta että ihan älytön tauti se on. Suu niin kipeä, ettei mitään alas saa kurkusta ja kädet ja jalat tajuttoman kipeät, että kävely hankalaa.

Mukavaa joulun odotusta tänne :heart:
 
tutti_fruit: Meillä kävi jäbälle ihan samalla tavalla, kun teilläkin. Eli jäbälle nous lauantaina kuume, maanantaina vein lääkäriin, kun kuume edelleenkin oli yli 39. Flunssaa ei siis vielä tuolloin muuten ollut. No, vasen korvahan oli oikein kunnolla tulehtunut:( Nyt sitten elämänsä ensimmäine abtibioottikuuri meneillään. Niin, ja se flunssakin puhkesi heti silloin maanantaina iltasella.. Nytkin vielä kuumeilee, aika sitkeä tauti. No, jospa antibiootit tepsisivät! Eikä alkaisi kierre, kuten isosisaruksilla aikanaan.

Meillä käytetään kevytmaitoa. Juustot meillä on kevyt juustoa (17%).

Ruoista: Meillä kokoperheen herkku, ja todella nopea ruoka on täysjyväspagetti, ja tomaattinen jauhelihakastike. Eli teen kastikkeen siten, että ruskistan jauhelihan+maustan(paljon valkosipulia..), loraus vettä+hieman lihafondia, lopuksi yrttimaustettu tomattimurskatölkki. Pinnalle parmesania. Toinen nopea! suosikkiruoka, jota koko perhe tykkää syödä on kylmäsavulohipasta. Eli keitetyn täysjyväpastan sekaan laitan kastikkeen, johon tulee kylmäsavulohta, katkaraputuorejuustoa ja kermaa. Meidän lempiruokaa on siis PASTA;)

Nyt tälle mammalle kahvia!!
Ihanaa joulunalusaikaa kaikille:xmas:
 
Viimeksi muokattu:
Moido!

No tulihan meille rokko, mutta mikä rokko? Tartunta-aika oli juuri oikea enteroon nähden, eli vajaa viikko siitä altistuksesta, josta täälläkin kirjoitin, mutta hoitokaverille ei tullut mitään. Ja meidän pojalla ei ollut kuumetta, ehkä vaan ärtyisyyttä, ja sitten kohosivat näpyt. Niitä tuli tosi paljon 3-4 päivän aikana, yhteensä ainakin 50. Tosi ärtsyn näköisiä. Mutta mitään muita oireita ei sitten ollut, eikä näppylöistä tuntunut olevan mitään haittaa. Ehkä oli vähän huonolla tuulella ja öisin levoton, että saattoi vähän kutittaa. Näppyjen paikat vaan viittasivat täysin vesirokkoon. Suussa ei vaikuttanut olevan, ja käsissä ihan pari, jalkaterissä ehkä yksi. Eniten oli päänahkassa ja ohimoilla, ja sitten koko kropassa, myös alapäässä. Kun kävimme korvatulehduksen jälkitarkastuksessa, se lääkäri oli vesirokon kannalla. Silloin oli kyllä jo rupivaihe, ja ei kyllä minusta ollut selkeitä vesikelloja. Muttaaaa. Menemme vasta-ainetesteihin tässä lähiaikoina, niin selviää sitten. Tai selviää ainakin se, oliko vesirokko. Mutta tosiaan, rokko saatiin joka tapauksessa, mutta onneksi meni helpohkolla ohi! Vanhemmille ei tullut mitään.

Meillä myös pastat on lempiruokaa. Pestoa ei olla vielä edes kokeiltu, kun olen ajatellut, että se on liian suolaista, mutta ehkä vähän voisi kokeilla. Tänään maistui härkäpapu-makaronilaatikko. Parhaiten maistuvat kaikki pihvin oloiset ja näköiset jutut. Herkkuja ehkä kalapuikot (sellaiset aitolohiset), soijapullat, kaikki kasvispihvit ja soijanuggetit. Käytämme kevytluomumaitoa ja Oivariinia, kermaa, mutta harvoin, ihan prosentittomia edameja ja muuta, mutta lempijuusto taitaa yhä olla raejuusto. Pakastemustikat on ihan karkin luokkaa, suuri intohimo! ;) Oliiviöljyä, rypsiöljyä, siemeniä, pähkinöitä, täysjyvätuotteita, leseitä ym. käytössä. Viime viikonloppuna poju sai leipoa sämpylöitä, oli hauskaa!

Sanoja on alkanut tulla viimein. Tällä hetkellä yleisin on "kakka" :) Itse asianosaista ei kyllä ole potassa näkynyt pitkään aikaan, mutta muuten potan esiin otto ja sille istuminen (vaikka pariksi sekunniksi) on tosi hauskaa. Kakkaa hoetaan pitkin kyliä ;) "Kukka" on suosittu myös, sillä katetaan myös sukka ja tukka. "Kakku" niin ikään, se tarkoittaa myös kahvia. Osataan sanoa myös "tee". Ensimmäisten sanojen joukossa olivat "tähti" ja "kuu". Runomiehiä ;) Osaa myös sanoa "kenkä", "hattu", "pupu", "pappa", "papa" (=barbapapa), "hauva", "vauva", "anna", "ota" jne. Suosittuja ovat "ihhahhaa", "kii kaa", "pii paa" ja "ding dong" eli ovikello, joka on älytön hitti juuri nyt. Pakko saada painaa aina ulkoa tullessa ja sinne mennessä. On se ihanaa kuunnella, kun uusia sanoja tulee :)

Ihanaa on myös joulun lähestyminen! Pari päivää sitten maalasimme valkoiselle pahville kaakaolla (mukana hieman piparkakkumaustita), leikkaan siitä sitten tähtiä joulukortteihin. Viime vuonna oli vauvan kuva joulukortissa (vain vaippa päällä ja luumuhilloa yltympäriinsä...), nyt askarrellaan itse, ja ehkä laitetaan tarrakuva mukaan. Pojun joulukalenteri on samanlainen kuin mulla lapsena: 24 mummon väsäämää huopatossua/sukkaa, joihin sitten joka yö saapuu jotakin tontun tuomaa. Lisäksi on sellainen retrokuvakalenteri vanhan ajan leluista. Aion tehdä myös jouluisen kylän, jonne sitten tulee piparkakkutalokin. En ole ikinä tehnyt, mutta nyt kauhea jouluinto! Sitten täytyy mennä joulupajoihin ja myyjäisiin ja konsertteihin muksun kaa... ;) Aatto ratkaistaan varmaan niin, että aamu ja puurot ja joulurauhat toisessa mummolassa ja sitten unien aikaan ajetaan toiseen mummolaan. Kuusen haluan silti kotiinkin!

Oon ollut supertyytyväinen meidän hoitojärjestelyyn. Toki jäbä aamulla aina itkee, kun lähden tai jätän hoitoon, mutta menee kuulemma alle minuutissa ohi. Hoitokaverin kanssa synkkaa, kuulemma aina halailevat ja sovussa jakavat lelut. Unetkin on maistuneet, ja ruuat. Hoitaja on ihana, joten tää oli nyt hyvä ratkaisu! Toki voi tulla eteen tilanne, että hoitaja sairastuu, ja sitten joutuu itse jäämään kahden pojan kanssa. Ja se on jotenkin ikävää, että kun pimeä tulee jo niin aikaisin, niin 16.30 tuntuu itsestä myöhäiseltä hakea poika, kun siellä pimeällä pihalla odottaa. 17 asti olisi hoitoaika, mutta ei pysty odottamaan niin kauaa... :) Ajattelen vaan, että siellä se pimeällä pihalla värjöttelee... Vaikka oliskin ihan hauskat leikit menossa!

Paranemisia sairaille!
 

Yhteistyössä