***TOUKOKUUN TOIVOTUT MAALISKUUSSA***

tervehdys täältä raha-asiaviidakosta. Koko aamun hoidellut asioita ja nyt näyttäisi, että sairaslomarahat tulevat niin kuin pitää. jipii.

kriisi hyvä, että ilmoitit koirasta. Koskaan ei tiedä mitä vielä voi tapahtua kun tuommoinen juoksentelee vapaana. henk.koht. ihmettelen koiran omistajaa suunnattomasti. Missähän luuraa?

napanuorasta ultrassa kun jouduin supistelujen takia polille ja ultrasivat niin tarkistivat kyllä samalla ilman pýyntöä napanuoran paikan. Ei lähellekään kaulaa sanoivat vaan. Eli kyllä ne luultavasti rutiinilla senkin tarkistavat. Sanovat vaan jos on tarvetta.

Kirppunen piti oikein shown eilen illalla kun yritin nukkua. Varsinainen pieni yöeläjä. Välillä näkyi jalka ja välillä käsi ja pylly. Hiukan tätä mammaa hymyilytti seurailla pienen jumppaa.

saako suomessa suorittaa opintoja sairaslomalla, jos niitä normaalistikin työn ohella suorittaa? olen pohtinut, että mitenköhän on. Uskallanko palauttaa esseitäni sivulaudaturiin liittyen täällä sairaslomalla. Tietenkin eri maissa eri käytäntö, mutta jos joku tietää niin olisin kiitollinen. Kysyn toki asiaa täällä vielä erikseen. :)

katrinainen ja kirppunen 31+3
 
eilen oli neuvola ja paino-arvioon laitettiin lähete on kuulemma aikas ison kokoinen viikkoihin verrattuna,voi kuulemma tulla sokerivauva vaikka sokerit on kohdallaan kun syön aikas paljon makeeta paino mulle on tullut noin 11kg ei ihan hirveesti eli typy on kova syömään :LOL:

supistuksia on alkanut tuleen varsinkin noita vessahätä suppareita.
mutta ei niihin enään kauhiasti kiinnitetä huomioo kun n-täti sanoi 34 viikolla ne antaa vauvan tulla jos on tullakseen.
lääkärikin on joskus 36-37 viikolla vasta.
pelkopolille sai kans lähetteen tutkiiko lääkäri siällä vai onko se vaan keskustelua?
rv31+5
 
Heipat,ihanille pallomasuille :flower:

oli eilen istukan tarkastus, ja siellähän se jökötti osittain kohdunsuun päällä...ei ollu liikkunu mihinkään :$ . no eipä se niin kovin haittaa, kun varmaankin minun kohdalla päädymme sektioon...todennäköisesti. mutta pääasiahan on että vauvelin saa terveenä ja turvallisesti maailmaan ja ettei äidille tapahdu mitään..mulla siis on ne 2 sektiota, mut välissä yks ihan normaali synnytys. no, 5.5 päätetään sitten nämä asiat :)

meidän vauveli menee keskikäyrällä pituuksissa ja päänmitoissa =) , mutta kertokaa te jotka olette minun kans samoissa, mitä teidän vauvelin painoarviot ovat...? jotenkin pelottaa minua että onko tämä pienipainoinen, kun eilen 29+0 ja arvio oli 1160kg. ei lääkäri kyllä mitään sanonu..mutta kun olen nyt lueskellu, niin tuntuu että teillä muilla jo niin isoja vauvoja. kauheeta miten sitä ajattelee ja huolestuu, vaikka olisihan meille sanottu,kai?,jos kaikki ei olisi ok.
raivotarjonnassa oli vauveli ja liikkuu hyvin ja on vahvan tuntuinen.
että rämmöisiä huolia nyt mulla :|

rakkausvauva 29+1
 
Lyy
Tulin tuolta huhtikuisten puolelta kurkistelemaan, mitä tänne kuuluu :D
Katrinainen: Mielestäni voit opiskella, mutta et tietenkään voi nostaa opintotukea, jos saat sairauspäivärahaa. Kyselin samantyyppisiä juttuja Kelalta hakiessani äippärahaa. Olen itse yo-opiskelija ja tahdoin varmistaa voinko ilman äippätuen menettämistä esim suorittaa tenttejä mammalomalla. Se kuulema onnistuu, ei vaan tietenkään voi/kannata nostaa opintotukea siltä ajalta. Mielästäni äitiyspäivärähä ja sairauspäiväraha ovat kutakuinkin samantyyppiset... Teinköhän tilanteestasi entistä sekavamman ;)

Ihania odotuksia kaikille!

T. Lyy ja poitsu 34+2
 
Rakkausvauva: mun mielestä sun vauva on ihan hyvän kokoinen t älä murehdi suotta...täälläkin on kuiteskin muutamanviikon eroja meillä odottajilla ja nopeestihan sitä painoa nyt tulee siksi voi tuntua oma pieneltä jos on itse loppukuun synnytäjä =) Ja yksilöitähän ne siellä massussa ovat. Varmasti lääkäri ois sanonut jos syytä huoleen ovat tosi tarkkoja nykyään.
 
kiitos poika ,mä taidan olla jotenkin yliherkällä panikoimistuulella :)
kun en ihan nyt realistisest ajattele, näin on, yksilöitä ovat ja varmasti olis sanottu jos olis ollu syytä, tarkkoja ovat, onneksi =)

kaikille hyvää viikonlopun alkua ja nautitaan masuista, pikku kolotuksista ja huolista huolimatta =)
ja toivottavasti jennistä pian kuuluu :flower:
 
Heips,
Asiasta kymmenenteen
onko kellään kokemusta vauvan kylvetys ammeista? Niitä kun tuntuu olevan kaupoissa jos kymmenlaista ja mallista ym.
Eili onko järkeä hankkia sellainen muotoillulla pohjalla oleva malli jossa vauva ei pääse niin helposti luiskahtamaan ammeen pohjalle, vai ihan perus tasapohjainen ?
Aluksi olin itse ihan tasapohjaisen suht suuren ammeen kannalla (käyttöä pitemmäksi aikaa) mutta nyt ei enää osaa yksinketaista asiaa päättää :LOL: :LOL:

Hituel 31+1
 
Kertokaas hyväi vinkkejä miten saan lopetettua suklaan syönnin????? :ashamed:

tänään tuli ihan paha mieli kun taas oli MUKA pakko ostaa kaupungilla ollessa suklaa patukka. alkoi ihan pelottamaan jos vauvasta tulee kauhean iso :( kun itelläni on paino noussut jo n.13 KG ja vauvan paino arvio oli vk 28+jotain se 1300g.
suklaa pilas tämän (tulevan) äidin päivän :(

maj ja 29+1
 
Niihin tasapohjaisiin ammeisiin saa ostettua semmoisen vauva-osan, maksaa muistaakseni kympin luokkaa yhdessä netti putiikissa :heart: Menee siis tavalliseenvannaan ja sen voi sitten positaa, kun vauveli on hiukka isompi :p

Jee jee jee, me haetaan tänään äitiyspakkaus :heart: Nopsaan se tuli, maanantainan tuli päätös ja tänään ilmoitus, ttä on postissa. Samoin, maanantainam kun vein kelaan puuttuvan tilinumeron niin tänään oli päätös äitiyspäivärahasta tullut :eek: KERRANKIN nopeaa toimintaa! :saint:
 
Majj, kokeile huvikses, auttaako suklaan himoon vaikka (puolikas) lasi kaakaoo, tee vaik vähän vahvempaa kaakaoo? tai sitten vaan kylmästi jollekin mejujää-linjalle, pakastata vaikka palari mehusta puikkoja niitä imeskelet pahimpaan himoon :whistle:
 
Nyt tulee oikeesti kauheeta valivali vali ja surkuttelua, Mä pelkään ihan kauheesti et mä oon hulluksi tulossa, kun 24/7 mun päässä pyörii et varmasti vauva kuolee jotenkin ja miten mä siitä selviin vai vselviinkö :ashamed: Kaikilla muilla tuttavilla raskaudet tuntuu olevan onnellista ja autuutta miksi helveti....ssä mun pää hajoo tämmösten ajatusten kanssa |O Mies ei halua puhua, kavereissa ei oo ketään jolle puhua, ja neuvolan tätille en oikeesti osaa puhua. Anteeksi tää kauhee purkaus mut kun ihan ahistaa tämmönen tunne sisällä.

Mymmelis. iloisia hetkiä pakkauksen kanssa
 
Rakkausvauva: tosiaan yksilölliset erot saattaa olla hyvinkin suuria, joten ei kannata pahemmin vertailla, ja tosiaan aika napakasti ottavat seurantaan jos koossa jotain häikkää olisi=)

Hituel: meillä on ollut molemmilla tytöillä käytössä ihan tuollainen tavis punkka, ja hyväksi on koettu... ei olla tarvittu mitään kohtuammeita tms.

Poika: :hug: varmasti ahdistavia ajatuksia, mutta niille ei oikeasti kannattaisi suoda liikaa ajatuksia ja pilata raskausaikaa niillä.. (tiedän, helppo sanoa.. :ashamed: )
mutta: todistetustihan tuo riski on marginaalisen pieni, ja "turhaa" surra ja miettiä selviämistä mahdollisesta ikävästä asiasta etukäteen... jos noin alkaa ajattelemaan, niin sitähän joutuu sitten tekemään seuraavat 18 vuotta ( ja pidempäänkin...) kun on omasta lapsesta kyse... ei ne ajattelemisen aiheet lopu siihen synnytykseen/vauva- aikaan...
 
poika04: et ole ainoa mulla pyörii kans samanlaisia ajatuksia mä myös pelkään että kuolen synnytykseen :x
en tiädä miten tässä sais vähän edes järkee päähänsä ettei peloittais niin kauheasti toivottavasti pelkopolilla pystyis avautuun kunnolla.
en minäkään miehelle puhua peloista kun ajatelin että olis yks selväjärkinen kun h-hetki koittaa.
oletko pyytänyt päästä pelkopolille?
 
kiitos äippä Pahinta on et mä oon toivonut tätä raskautta puolitoistavuotta ennenkun siitä tuli totta monen utkan kautta ja nyt en osaa nauttia kun pelkään niin paljon menettäväni sen..Tiedän et tässä vaiheessa vauvan menetys on aika pieni mahdollisuus kun on kuiteskin todettu kaikinpuolin terveeksi ja on kasvanut jopa yläkäyrällä...pitää koettaa kauheesti tsempata itseään että kaikki menee hyvin sen on mentävä :ashamed:
 
Toukonuppu:en ole pyytänyt kun mulla tää pelko on enemmänkin sitä et vauva kuolee kohtuun..Pelkään mää synnytystäkin mut en enää niin paljoo kun ennen oon tssempannut pirusti siinä asiassa itseäni koska joudun synnyttämään luultavasti alakautta..pakko luottaa henkilökuntaan synnytyksen kohdalla..oispa sellaseia koti ultra laitteita...ostasin heti =)

mut nyt pitää lähteä uimaan kun viellä pystyy...tai hautomaan itseään lastenaltaaseen :D

Ihanaa viikonloppua kaikille :heart:

ja Jenni olet ajatuksissajos satut käymään täällä
 
poika ja toukonuppu puhukaa peloistanne ihmeessä jollekin. On ihan kauheaa jos ihminen joutuu tuolla tavoin stressaamaan koko loppuraskauden. En tiedä onko tästä apua, mutta kun muutamia vuosia sitten olin masentunut ja haudoin kaikenmaailman pakkoajatuksia päässäni sain päähäni, että kuolen lento-onnettomuudessa. olin siis lähdössä matkalle jonne en edes halunnut. pelot olivat todella todellisia ja ahdistavia. Pitkän toipumisvaiheen kautta sain jotenkin käännettyä itseni näkemään sen, että minä en voi oikeastaan kohtalolleni mitään. Voin sinänsä kuolla koska tahansa eikä asialle voi tehdä mitään, mutta todennäköisesti näin ei käy. En siis voi murahtia sellaisesta mihin en voi vaikuttaa. Jotenkin kummasti tämä ajatus auttoi. Mutta kuten sanoin, tästä tuskin on teille apua. Luulen, että juttelu jonkun kanssa voisi auttaa. On vauvallekin pahasta, jos äiti masentuu pelkojensa takia. Voimia teille molemmille! :hug: :hug: :heart: :hug:
 
Pitkästä aikaa tänne kirjoittelen.. Olen kyllä ahkerasti päivittäin teidän muiden kirjoituksia lukenut. Oikein kovasti tsemppiä kaikille, jotka olette supistelujen takia joutuneet lepoon/saikulle! Jennin kuulumisia minäkin täällä jännitän...

poika: ymmärrän tilanteesi täysin, sillä itsellä on koko raskaus ollut aivan kamalaa pelkoa. Taustalla on useampi keskenmeno ja sen takia olen ollut aivan hermorauniona koko ajan. Puhuin asiasta neuvolassa ja lähettivät minut juttelemaan neuvolapsykologin kanssa. En koe, että siitä olisi ollut mitään hyötyä... Pelkopoli olisi mielestäni ollut oikeampi paikka, sillä siellä puhutaan kätilön kanssa ja käsittääkseni ultraavat tai ainakin kuuntelevat sydänäänet. Ota reippaasti yhteyttä neuvolaan ja pyydä lähete pelkopolille! Kun pääsin ns. turvallisemmille viikoille, eli en enää pelännyt keskenmenoa, niin sitten kuvioon on astunut juuri nuo samat pelot kuin sinulla. Niinhän se kuitenkin on, että pelkojen kanssa on vain pakko oppia elämään, niiden ei pidä antaa ottaa yliotetta.

Oma vointi on ollut suht hyvä. Liitoskivut vaivaa välillä ja töissä istuminen alkaa ottamaan selkään. 4 viikkoa olisi vielä äitiysloman alkuun..

Vauvalle alkaa olla jo kaikki hankittuna, mutta mitään vaatteita/petivaatteita en ole vielä pessyt.. Olenko jotenkin jälkijunassa, onko kaikilla muilla ne jo pestynä? Ajattelin tehdä sen sitten kun äitiysloma alkaa. Sairaalakassin sisältöä pitäisi myös alkaa miettimään...
 
minä en ainakaan ole vielä mitään vaatteita pessyt ja sairaalakassin pakkaamista en ole yhtään miettinyt, ainut että kameran on pakko saatava mukaan! luultavasti vaatteita alan pesemään vasta huhtikuussa kun oma äitini on tullut etelästä, koska hän haluaa tulla auttamaan :D empä tiedä sit miksi :D ehkä hänkin on niin tärinässä.
 
Poika ja Toukonuppu Kuten Katrinainen sanoi hakekaa apua, varmasti neuvolan tati ohjaa tai antaa numeron ammatti auttajalle jolla on kokemusta tallaisista pelkotiloista, muuten murehdit itsesi vasyksiin ja kun vauva sitten syntyy niin paukut ei riita sitten vauvan hoitoon. Luin jostain etta tammoiset pelkotunteet joillakin johtuu hormoneista, mutta en nyt tarkalleen muista miksi. :hug: on vain kurjaa jos ajatukset pyorii ankeissa ajatuksissa.

Jossu 71
kyselit mitoista; AC tarkoittaa Abdominal circumference eli mahan ymparysta, FL on femur lenght eli lonkkaluun pituus, lopuista en oo varma, nuo kirjain yhdistelmat luin omasta ultra raportista.

Me sattin tanaan pinnis, se nayttaa sellaiselta 80-luvun huippu mallilta, josta ei kuitenkaan saa laitoja alas. se pitaa hioa ja maalata, nyt kinastellaan miehen kanssa varista :D. Eilen haettiin sellainen Moses kehto, molemmat sellaisesta vapaa kierratys foorumista, joten olen tyytyvainen kun rahatilanne on hieman kirea sitten toukokuun lopulla.

Kylpyvannasta Taalla on myynnissa Bootsilla sellainen vanna jonka voipi laittaa poikittain ammeen (taalla on amme joka huushollissa) reunalle niin ettei joudu kyykkiin kun kylvettaa vaavia. Sita voipi kayttaa aina noin 10kg asti, sen jalkeen ajattelin laittaa normaaliin ammeeseen tai ostaa halppis vannan.

Nyt mies jo "nalkuttaa" kun olen niin pitkaan taalla palstalla :LOL: mitas ei keskustele naista asoista mun kanssa :saint:

LC

 
Kiitos London calling, auttaa hiukan tulkitsemaan tuon eilisen käynnin antia.

Nyt yritän viel etsiä jostakin jonkun vertailu taulukon, jotta saan varmuuden onko todella syytä huoleen, kun se lääkäri oli mitä oli.

Jossu & Hemuli 29+3
 

Yhteistyössä