Toukokuun toukat 2013 *Huhtikuussa*

Heippa.
Neuvolakuulumisia rv 34+6
- painonmuutos + 215/vko
- verenpaine 115/74
- pissa puhdas
-sf mitta 32(vähän keskikäyrän yläpuolella)
- sykkeet hyvät
- liikkeet++
- rt

Seuraava neuvola kahden viikon päästä ja lääkäri neuvola kolmen viikon päästä,terkka lupas ottaa seuraavalla kerralla streptokokkinäytteen.

Rakkausvauva
et ole yksin ajatustesi kanssa,tämä mamma kanssa toivoo,että vauva haluaa syntyä,kun täysiaikaisuus saavutetaan,esikoinen syntynyt yllättäen rv 37+3 ja sen jälkeen kaikki muut loppuraskaudet oottanut,että niin tulisivat muutkin,mutta rv 39 päästiin kakkosen ja kolmosen kanssa,häätöyrityksistä huolimatta;)Itsellä kanssa kaikkea vaivaa ja pelko tosi suuresta vauvasta,vaikka tiedän taas,että kun vauva syntynyt jään kaipaamaan niitä potkuja mahassa yms....,hassua:D

petronella ja toukotoukka 34+6:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Neuvolakuulumisia eiliseltä, verenpaineet ja pissat hyvät. Vauva pää alaspäin, muttei kiinnittynyt. Mut onneksi ei tarvitse nyt sitten kääntöyrityksiä (ainakaan vielä). Turvotusta mulla on todellakin, mutta sitä ei erikoisemmin neuvolassa seurata. Itse huomasin eilen aamulla painon nousseen noin viikossa 4 kg(!!!). Lääkäri ei paljon olkiaan kohauttanut eikä kysynyt mitään esim. muista mahdollisista raskausmyrkytyksen oireista. No, onneksi niitä ei ole. Tänään paino oli 2 kg alempi, eli heittoa on. Nyt huomasin sellaisen, että jos aluslakanassa on yhtään ryppyjä, niin siitä jää aikamoiset painaumat ihoon.. hurjaa!

Meillä ei ole ultrattu rakenneultran jälkeen, mutta oikeastaan ihan kiva näin, koska ei tiedetä sukupuolta.

Huomaan, että nyt kun jäin äitiyslomalle, niin alkaa odottaa syntymää ihan eri tavalla. Mun taktiikka on ollut keksiä tähän paljon kaikenlaista tekemistä, sillä odottavan aika on pitkä :) Saas nähdä toimiiko.

Inkeri84, rv 36+0 POKS!
 
Viimeksi muokattu:
Affen, hassu toi varsajuttu :LOL: Mä kun odottelin ekaa lasta syntyväksi, niin näin unen jossa synnytin pienen keltaisen tipun. Nooh, poikahan otti ja syntyikin sitten sopivasti pääsiäisenä, sillon oli pitkäperjantai :D Ja saipa vielä synnytyssalissa sattumalta ekoiksi vaatteikseen keltaset =) Tyttöä odottaessa ei tiedetty sukupuolta, mutta kaikissa unissa synnytin tyttövauvoja... Kyllä se siis tiedettiin :xmas: Nyt ei oo vielä ainakaan näkyny synnytysunia (ei kai, ku ei saa ees nukuttua :stick:)

Äsken kävin taas ostostelemassa ja eilen kans, nyt alkas olee vauvalle vihdoin kaikki kasassa. Itelle pitäs vielä saada imetysliivejä. Saa suositella, mistä ja minkä merkkisiä, kertokaa!

Supistelee oikeestaan päivittäin jo tosi kipeestikin, ja välillä saa kellottaakin jo, mut ovat lopahtaneet sit kuitenkin. Kauheeta on mm. autolla ajaminen jota paljon kuitenkin teen sekä illat ja yöt, en tiiä miks. Toki koiralenkit ym. touhuaminenkin niitä aiheuttaa. Eilen kävin pojan kanssa leffassa, huhhuh! Ja tänään sit tytön kanssa mennään kampaajalle, saas nähä kuin tää mamma istuu taas hyvän tovin muka paikoillaan...

Mä oisin kans aika kypsä synnyttämään ihan heti ku täysaikasuus koittaa, eli viikko ja 3 päivää vielä, joohan? :saint: Ehkei se nyt ihan silleen mee kuitenkaan, mutta toisaalta onneks on näitä supistuksia niin kovasti, kaipa ne asiaa auttaa. Maanantaina sitten lääkäri, joka toivottavasti kertois paikkojen kypsyvän ja niin tietty laittaa mulle sen lähetteen pikasesti Jorviin, että näkee tuleeko täältä jättiläinen.

Sit taas lenkille ennen kampaamoreissua, tsempit kaikille sitä tarvitseville :hug:

KeepGoing ja vave 35+4
 
Kiva kuulla etten ole ainoa. :) Jotenkin ei vaan enää yhtään malttais eikä etenkään JAKSAIS olla. Ja kun synnytys pelottaa/jännittää, niin haluais sen vaan pois alta. :(

Tein tänään suursiivouksen lattian pesuja ja pölyjen pyyhkimisiä myöten, eikä muita tuntemuksia kuin että alaselkä aivan paskana ja kantapäät hellänä. Vatsa myös kova, mut ei mitään varsinaisia suppareita tullu. Jos enää edes tiedän mitä supistus tarkottaa. En vieläkään ole vakuuttunut asiasta. :D Että kipeytin vaan itteeni lisää ja mitään synnytyksen alkua ei havaittavissa!
Ikkunoiden pesu vielä edessä, sen teen ens viikolla jos ilmat sallii...

Petronella09, sulla kuitenkin ajoissa syntynyt sit kaikki vaikka ei nyt ihan heti täysiaikaisuuden saavutettua. :)

KeepGoing, jos tolleen supistelee niin lähtöhän voi periaattees tulla koska vaan, no lääkärihän sen sit kertoo että onko paikat kypsät mutta hyvältä vaikuttais. :)

IMETYSLIIVEISTÄ, mä sovitin useampia ja ehdottomat suosikit on Changen imetysliivit. Siellä on vaan yks malli olemassa ja se on kyllä hyvä malli! Olin ensin vähän että ei olis niin kiva, kun kuppi ei ollut topattu, mutta se oli päällä ihan mahtava ja teki rinnasta kauniin mallisen ja vaikka on kaarituellinen, niin se kaari menee silleen niin pitkälle ettei yhtään pääse painaan rintaa, vaan koko rinta on kauniisti kupissa. Mä meen ehdottomasti ostaa toiset jos kolmannetkin heti kun vauva on sen parin viikon ikäinen. Ja siis kohtuuhintaset, 43 e tais olla. :)

Anita-merkkisiä kävin kokeilemassa useampaa mallia ihan rintaliivien erikoisliikkeessä ja niistä ei istunut mitkään mulle, ihan kamalia.
Mut varmaan tosi yksilöllistä.

Inkeri84, outoa ettei lääkäri sen enempää painoasiaan mitään sanonut. Mullakin noussut kaks kiloa nyt kahden viikon aikana, eli kilo per viikko... tuntuu aika paljolta. Turvottaa kyllä kans, et sehän vaikuttaa paljonkin. Verenpaineet onneks hyvät niin ei tarvii pelätä mitään myrkytystä... kai. Mutta hyvä että ite osaat pitää huolta (tunnet oireet), että jos jotakin ilmaantuu niin sit voit hakeutua hoitoon :)
 
Kiitos poskiontelontulehdus -vastauksista :)
Tosiaan, taas on tulossa lähete Mikkeliin jatkotutkimuksiin, jos ei tuo antibioottikuuri auta. Oireena tytöllä on siis ainoastaan sellainen... kakominen. Ja sitä tapahtuu läpi päivän. Ei selkeää yskää tai muitakaan poskiontelontulehduksen oireita. Kuukausia on jatkunut, sama homma viime vuonna. Viime vuonna Mikkelin tutkimuksissa ei löytynyt mitään, allergia- ja astmatesteissä siis. Onneksi on se lapsivakuutus, niin tarvittaessa voidaan kääntyä yksityisellekin, jos ei selkoa tule muuten. Laskin vielä itsekin tuon ab-annostuksen, menee tosiaan 400mg/vrk yli sen, mitä painon mukaan pitäisi antaa.

Hassuja eläinten synnytysunia :D Itse en muista nähneeni synnytyksestä unta koskaan.

Kuinka usein miehesi on työmatkalla, Armin? Jollain muullakin oli mies pidemmässä matkassa välillä...?

Mä olin haaveillut, että mies saisi pitää kesälomia isyysloman jatkoksi. Suunniteltiin, että mies voisi jäädä lomalle kesäkuun alussa, niin ei tarvitse miettiä, missä päin Suomea on menossa sitten kun synnytys alkaa. Oletan, että menee muutaman päivän yli lasketun. Vaan eipä käynytkään pomoille sellainen järjestely. Kesälomaa on luvassa vasta joskus kesän lopulla ja alkukesästä kuulemma olisi kova tarve työntekijöille... Saahan nähdä montako viikkoa saa sitten pidettyä isyyslomaa. Viime kesänä oli lomalla huimat 3 viikkoa : /
Paljonko muiden miehet aikoo/ pystyy pitämään isyyslomaa synnytyksen jälkeen?

Mullakaan ei ole ässät tehonneet synnytyksen käynnistymiseen.

Päin vastoin kuin monella muulla, mulla on vieläkin epäuskoinen olo, miten vähän viikkoja on jäljellä. Apua! Reilu kuukausi enää :O Vauva saisi pysyä kyydissä aika lähelle laskettua :)

Cherrie_ 34+4
 
Heipparallaa täältäkin!

Blommorille ja tyttöselle edelleen niitä hyviä uutisia<3
Ja muillekin vauvelin saaneille sylillinen onnea!<3

Tänään oli neuvola ja sieltä ei kummempia kuulumisia:
rv 36+1
RR 121/70
Hb 125
paino -700g/vk
sf 32 (+1 viime viikosta)
RT!!
Vauva ei oo kiinnittynyt saatikaan että laskeutunut, vaikka alhaalla majaileekin.
Terkka meinas, että ei kuulossa ainakaan oo vikaa ku dopplerilla sydänääniä alettiin kuunteleen ja tasan kaks kertaa kuulu pam pam -nii jopa rupes vesseli riehumaan. Sykkeet aluksi sitte sen 160 ja kohta rauhottu niin laski 138:aan.

Täällä ei maltettais oottaa vauvan syntymää, siis sen vauvan ittensä takia! Mut mahasta ei oo mikään kiire päästä eroon. Suppareista ja paikkojen kypsymisestä huolimatta taidan odotella poikaa vielä 40+ viikoilla.. Nyt on koulussa vielä pari päivää ihan totaalisesti hommia, sitte relaan muutaman päivän ja ku maanantaina tulee vauva täysiaikaseksi -alkaa suursiivous ikkunanpesuineen tässä huushollissa. Vaikka sen sanon, että mitkään poppaskonstit ei auttaneet esikoiseltakaan, niin tuskinpa tältäkään. Korkeintaan saan järjettömät kivut vaan aikaseksi.
Öihin on ilmestyneet selkäkivut ja päivisin on jalat jatkuvasti hieronnantarpeessa.. tätä se on<3 :)..
Voimia kaikille keväisiin päiviin! Ei mee kauaa nii kaikilla jo nyytit kainalossa!

Valjakka rv 36+1
 
Hei!
Terkkuja vauva-arjesta. Aika ajoin olen yrittänyt käydä lukemassa teidän kuulumisia, mutta ei oikein ehdi ollenkaan niin usein kuin haluaisi. Eikä varsinkaan ehdi kirjotella mitään. Aika menee niin kolmen lapsen touhujen kanssa, vaikka vauva itse ei vielä juurikaan paljoa vaadi :heart: Mutta aina kun yrittää kirjottaa, kuuluu jonkun vaativa ääni, ja taas äitiä tarvitaan... Jospa nyt jotain ehtisi kun vauvakin sammui kuin saunalyhty unille kylpyhetken jälkeen :p

Onnea kuitenkin HaaveissaToinen vauvasta! :heart:

Blommor, kiva kun jaksat kirjoitella kuulumisia raskaan tilanteen keskeltä. Kaikki sanat tuntuu tyhjille, mutta kovasti tsemppiä pienelle ja koko teidän perheelle. Päivä kerrallaan, voimia keräten eteenpäin :flower:

Meejj:n
kuulumisiakin oli kiva kuulla. Ihanaa, että pääsitten NML eroon, ja hyvinhän se painokin on jo noussut!:)

Cherrie, kuten olikin jo puhetta ollut, se laite on sinus-scan, eli ultraääni, jolla voi todeta, näkyykö "takaseinäkaikua", eli onko märkää onteloissa. Tosin on aika epäluotettava, ja siksipä poskiontelotulehdus on kliininen diagnoosi, eli oireet+löydökset antavat aiheen asettaa dg. Ultra on vaan lisäapu, siksi sitä ei rutiinisti käytetä. Voisko kuitenkin tosiaan olla allergista, keväthän niille oireille tyypillistä aikaa, ja tukkoisuushan tyypillinen oire. Toivottavasti lapsen vointi alkaa pian parantua!

Affenilla
ollut tosiaan melkoisia unia :D

Täällä vauva nyt 2vkoa5päivää vanha. Edelleen pääasiassa syö ja nukkuu :heart: Yleensä 2-3 tunnin välein haluaa aterioida, mutta tissillä on vain n. 10-15 min kerralla kun toteaa että kiitos riittää :D Itse sain viikko sitten rintatulehduksen, joka oli aika k.a.m.a.l.a.a, taas...kaikkien lasten kanssa sen useampaan kertaan saanut :stick: Kuume nousi nopeasti ja olo tosi kurja ja tissi kipeä. Nopea antibioottikuurin aloitus helpotti kuitenkin onneksi tilanteen. Viime perjantaina oli eka neuvola, ja painoa oli 3510g, edellisellä viikolla sairaalassa 3340g. Kasvaa kuten sisaruksensakin, omaan tahtiinsa hitaasti mutta varmasti :LOL: D-vitamiinitkin aloitettiin, ja tänään oltiin keskimmäisen ja vauvan kanssa jopa kerhoilemassa :) Kaupassakin ollaan jo vierailtu, vauva sujahtanut hyvin osaksi perhettä:) Ihanaa nyt, kun kevät on kunnolla tullut, niin paljon helpompaa ulkoilla jne myös vauvan kanssa! Oma vointi palautui synnytyksen jälkeen lähes samantien normaaliksi, jälkivuotokin jo loppumassa, ja raskauskiloja jäljellä enää alle 1kg! Imetys tosiaan joskus toimii painonlaskemisessa, eipä ole aiemmin näin mulla käynyt vaikka kahta imettänyt :)

Tsemppiä kaikille kärvistelijöille ja erilaisista vaivoista kärsiville, ei ole enää pitkä matka kun toukat on kaikilla sylissa! :heart:

Kristiin ja Pirpana
 
Oho, Simppu on saavuttanut la:n, onnea siitä :flower:.

Kiva kuulla Kristiininkin kuulumisia, ja varsinkin toi kun kerroit että imetys on auttanut kilojen karistamisessa, mulla ei myöskään oo ikinä se vienyt painoa, täytyy toivoa että tämä tyyppi on siinä tehokkaampi.

Cherrie mun mies on nyt ollut viimeisen kuukauden tosi useesti työmatkoilla, koittaa saada kaikki pakolliset hoidettua niin ettei tosiaan enään tän viikon jälkeen tarvi lähtee ulkomaille, on edes pieni toive ehtiä synnytykseen mukaan jos on Oulussa, kun jos on Ranskassa.. Keväät ja syksyt sillä on paljon reissua, talvella ja kesällä sitten hieman hiljaisempaa.

Ollaan puhuttu jos mies pystyis edes hetken oleen kotona kun vauva syntyy, ja sit jos pystyis pitään lomaa lasten kanssa samaan aikaan, ne on kotona kesä- ja heinäkuun. Eli olis hyvä jos vauva syntyis vappuna niinkun oon toivonut, niin miehen olis helpompi järkkäillä noi lomansa (ja ilmeisesti jonkun ulkomaanmatkan siinä välissä).

Lisää vielä imetysliivisuosituksia, mun täytyis kanssa suunnata ostamaan moiset. Mulla oli aiemmin jotkut muistaakseni Anttilasta ostetut, ne oli lycraa ja aivan käsittämättömän mukavat päällä, merkkiä en muista enkä myös tiedä myydäänkö niitä vielä.

Mulla on hieman kakspiippunen olo ton jäljellä olevan ajan kanssa. Toisaalta tuntuu että herranjestas, sehän voi oikeesti syntyä koska vaan (vappu olis ens viikolla), mulla edelleen vaatteet pesemättä :whistle:, mutta toisaalta taas jos aattelee että se menee lähelle laskettua niin jotenkin sellanen olo että niin kauan vielä. Mä pidän mun mahasta eikä siitä oo sinänsä kiire eroon, mutta jotenkin rupeaa vauvaa jo odottamaan, olis kiva päästä näkeen minkänäköinen tyyppi sieltä tulee.

kysymys: onko kenelläkään mitään tietoa että toimiiko piimä todella homeenpoistossa vaunuista? Lähinnä siis että tappaako se ne itiöt? Mun aivan ihanissa vaunuissa on ilmeisesti hometta, se on sellaista ruskeaa pistettä vaunujen vaaleissa osissa. Ensin aattelin että olis likaa mutta kun koneessa käytin ne niin sitä oli vähän vieläkin. Nyt siis mietin mitä niille tekisin, kloriittikin kuulemma auttaa mutta enpä tiedä uskaltaako niitä vielä käyttää.. Hassua sikäli että mietin uskallanko niitä käyttää, meillä on lapset syöneet kaikennäköistä, joskus bongasin lapsen pureskelemassa koiranlelua :D, ja muutenkin kun tossa maassa ovat möyrineet niin sieltähän kaikkea tulee.

Armin 36+5
 
Sitten vielä jatkokysymys tohon homeeseen, haiseeko home aina? Kävin nuuhkimassa noita kankaita ja mun mielestä mikään muu kun kuomun takaosa ei haissut millekkään..

Laitoin muuten ensimmäiset vauvanvaatteet pesuun, oman kirjoitukseni innoittamana :D
 
  • Tykkää
Reactions: Rapunen
Armin, piimästä en tiedä, mutta tällaisen löysin BioVisan sivuilta:

"Hometta lastenvaunuissa

Kysymykset:

Huomasin, että mun mustien matkarattaiden kankaissa on sellaista valkoista - hometta? Saiskohan sitä millään pois?

Vastaus:

Kyseessä on luultavasti home. Homeen voit pestä pois BioHomepesulla, pidetään homeiset kohdat kosteana liuksella vaikutusajan (5-30min) ja pestään/huuhdellaan kevyesti rätillä hangaten tai pehmeällä harjalla.

Tämän jälkeen lastenvaunuihin suihkutetaan BioDesi+:aa ja annetaan kuivua. Tämä estää uuden homekasvuston kasvamisen. Aineen komponentit ovat täysin turvallisia ihmiselle sekä allergisoimattomia.

Soveltuvat tuotteet:

BioDesi+ | Vahinkosaneerauksen ja kodin desinfiointiaine
BIoHomepesu | Homeenpoistoaine / Homepesuaine
BioHometahranpoisto | Homevärjäytymien poistoon
Homeenpoisto-setti | Poista ja estä home sekä hajut"

Jos vaikka löytyis noita kyseisiä tuotteita jostain, niin ainakin olis turvallisesti puhdistettu ja kasvusto lopullisesti tuhottu?
 
Mun mielestä home ei aina haise, joskus vaan näkee pilkkuja tai muita värihäiriöitä. Joskus aikoinaan yritin intianpuuvillaisesta päiväpeitteestä piimällä saada hometta veks, mutta se ei onnistunut. Homeläiskät olivat kyllä tosi isoja ja varmaan kunnolla syöpyneet kankaaseen, joten toivottavasti sulla on parempi tuuri, Armin. Tai no niin, voihan se olla, että itiöt kuitenkin kuolivat. Eipä musta taas ollut hyötyä... Olisin aika varovainen noiden varsinaisten homeenpoistoaineiden kanssa, juuri oli uutisissa juttua, että tuollaiset kemialliset pesut saattavat olla vaarallisempia kuin home. Tsekkaa ainesosat tarkasti ainakin.

Odottelen tässä vanhempiani käymään, tuovat Turusta tullessaan kaikki perintökalleudet ja muut vauvakamat, joita en julkisissa ole jaksanut roudailla. Mm. pari säkillistä koon 80-86 vaatteita. Rupesin jo kelaamaan, olenko aivan hullu, kun vauva ei ole vielä syntynytkään, ja mulla on jo tuonne 86-kokoon lähes kaikki valmiina. Mutta kun niitä olen ystäviltä saanut, ei kai niistä hullukaan kieltäytyisi?! Tai jos kirppikseltä löytyy joku todellinen helmi 50 sentin hintaan, niin ei kai semmostakaan voi jättää ostamatta? No mä en ainakaan. Ja kaikki ostokseni ovat ihan perussisävaatteita yms., en ole mitään haalareita tai semmosia vielä ostanut, koska kokoasiat ovat mysteeri ja voisivat kai mennäkin hakoteille. Onko täällä muita etukäteenhamstraajia?
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Huhhuh. Alkaa tosiaan viikot käydä vähiin :) täällä vauvaa odotellaan jo kovasti, tosin ei yhtään haittaa vaikka menis se viikko vielä ainakin, iskee muuten paniikki. Sehän ihan oikeasti voi olla (ja onkin) kohta täällä. Eli vielä pari päivää pliis.. :)

Oon tainnu todella saada pahan pesänrakennusvimman vielä näille viimeisille viikoille. Kotia on tullut laitettia uusiksi ihan huolella ja tänään oon heränny viideltä (!?) siivoilemaan. No, iso osa ikkunoista ja lattioista on pesty, pölyt pyyhitty, lakanat vaihdettu ja pesukone laulaa jo kuudetta tuntia.. Ja siis tälläinen siivoushörhöily ei oo mulle yhtään tyypillistä :) Vähän tuntuu supisteluita aiheuttavan, mutta lähinnä selkäkipuja :D Ei kyllä ole mikään synnytyksen käynnistysyritys meneillään, tuntuu vaan, että pitäis saada paikat kuntoon jos se nyt alkaa syntyä, ei sitä kuitenkaan ekoina viikkoina varmaan mitää siivoilua ehdi ajatella.

Ajatukset on tänään kovasti Blommorin perheen parissa. Toivottavasti kaikki menee hyvin!

Kinkkisiä kysymyksiä homeeseen liittyen.. Mulla on lähinnä skeptinen suhtautuminen homeeseen kun se tuntuu olevan aika vaikeasti karkoitettava möhnä. Onnea kuitenkin poistotoimiin!

affen, mä olen kans ottanut vastaan kaikki tarjotut vaatteet ihan koosta riippumatta. Ihan varmasti ne johonkin mahtuu ja kiva kun on valmiina jotain. Samoin oon ostanut jos on tullut jotain mahtavaa vastaan, vaikkakin vielä selvästi isona.

Käytiin eilen shoppailemassa mulle muutama edestä napein avattava t-paita (henkkamaukalta löytyi) imetystä ajatellen ja yks imetystoppi. Niin ja alkkareita... niin isossa koossa, ettei kehtaa edes kertoa :D

Hyvää vointia kaikille!

Nomma, rv 38+6
 
Joo Armin, tosiaan näin kävi tällä kertaa, että imetys on hoitanut loput raskauskiloista, joita vielä synnäriltä tultaessa 2 vkoa sitten oli 4 ylimääräistä, nyt ei enää kuin se kilo ehkä. Oli kyllä melko ihana tunne viikko sitten saada omat farkut sujahtamaan jalkaan tuosta vain suit sait!:) Aiemmin kun ei ole näin käynyt, vaan paino jämähtänyt imetyksestä huolimatta aika lailla siihen mitä se on ollut laitokselta tultaessa. Olen kyllä huomannut, että juominen on tosi tärkeää, jos muistaa juoda riittävästi vettä niin paino laskee nyt helpommin, kuin jos unohtaa juoda tarpeeksi...mikäköhän taika siinäkin on..? :O

Kinkkistä homekeskustelua, en kyllä osaa tuohon sanoa mitään. : /

Imetysliiveistä mulla on H&M:n ja Carriwellin ja Bebesin...Yöksi parhaat on mun mielestä Carriwellin Seamless Brat, ei paina mistään, ihanan pehmeät ja helppo nostaa ylös imettäessä yöllä.
 
Kiva kun tulit kertomaan kuulumisia, Kristiin :)
Iskee kauhea vauvakuume, kun lukee muitten vauvajuttuja, että haluan jo nuuhkuttelemaan omaa pikkuista :heart:
Jännää odotella seuraavia vauvauutisia :D

Homeisista vaunuista, meidän ekat tuplat oli aika kauheassa kunnossa, kun ostettiin ne käytettynä. Illan hämärässä valaistuksessa ei huomannut homelänttejä, kun mentiin niitä katsomaan, eikä hajukaan ottanut nenään, ennen kuin kotona.
Uusittiin kaikki levyt, mitkä oli kangasosien sisällä pohjassa ja muualla. Ne oli pahiten ottaneet kosteutta. Kankaat pestiin/hangattiin muutamaan kertaan klorinilla ja sen jälkeen pari kertaa vielä tavallisella pesuaineella, en muista oliko 60 astetta vai kuumemmassa, että saatiin kaikki hajut pois. Kuomun kangas ei ollut irroitettava, se pistettiin kuumaan saunaan muutaman kerran, oisko ollut n. tunnin aina kerrallaan. Väri tietysti kärsi aika pahasti klorin-käsittelystä, joten lopuksi värjäsin ne... olikohan silkkiväreillä tms. Laitoin sen värin suihkepulloon, että sai suht tasaisen lopputuloksen. Sen jälkeen ei haisseet homeelta, eikä ilmestynyt uusia pilkkuja.
Toivottavasti saat vaunut puhtaaksi, Armin!

Täällä on yksi etukäteen hamstraaja :D Isommilta sisaruksilta on säästössä pienemmille melkein kaikki vaatteet, kumpparit, urheiluvälineet jne. Sisarusten tytöiltä pieneksi jääneitä vaatteita otan vastaan meidän tytölle odottamaan. Hänellä on nyt käytössä 116-120cm ja odottamassa on 130-140cm vaatetta... Onhan se ekologisempaa kierrättää :) Toisaalta on ihan mukava ajatus, että tämän vauvelin jälkeen voi lahjoittaa nuo vaatevarastot eteenpäin...! Isoimmat vaatteet, mitä olen tälle tulokkaalle ostanut alesta, on 80-senttisiä. Samoin esikoiselle ostan välillä urheilupuolelta alen aikaan verkkareita, t-paitoja ym, reilun kokoisena odottamaan. Siis jos ei satu oikeaa kokoa olemaan alennuksessa. Pitää yrittää keksiä säästökohteita, niin saa säästettyä lasten tileille osan lapsilisistä :)

Cherrie_ 34+5
 
Viimeksi muokattu:
Tsemppiä kaikille loppumetreihin :heart:

Blommorin perheelle ja etenkin pienelle Helmi-vauvalle voimia ja jaksamista :heart:

Täällä päästiin tytön kanssa maanantaina kotiin, vain 3. päivänä sektiosta. Olo on melko hyvä jo ja olen jaksanut jo pienesti vaunuilla ulkoillakin. Tyttö on ihana, nukkuu ja syö pääasiassa ja on ihan hirvittävän söpö :heart: Paino oli kotiutuessa 3576g (syntymäpaino 3880g). Kotiutumispäivänä otettiin tytöltä labroja ja munuaisarvo oli hieman koholla, verenpaineet kuitenkin hyvät, joten päästiin kotiin. Tänään käytiin kontrollilabroissa ja nyt munuaisarvo, samoin muut, laskeneet ja ovat normaalit =) ensi viikolla on munuaisten uä ja toukokuun puolessa välissä munuaisten gammakuvaus, jonka jälkeen nefrologian polille aika. Saadaan sitten lopullinen diagnoosi ja tietoa munuaisen toiminnasta. Imetys on alkukankeuden jälkeen lähtenyt sujumaan hyvin ja maitoa riittää pumpattavaksi saakka. Taidan huomenna soittaa äidinmaitokeskukseen ja ryhtyä luovuttajaksi. Tyttö syö n. 3h välein, yöllä saattaa syödä vain kaksi kertaa. Nukumme siis hyvin, ainakin toistaiseksi. Sitten synnytyskertomusta muistiinpanomuodossa =)

18.4
1. Cytotec klo 9.30
Epäsäännölliset melko kivuttomat supistukset klo 10.30
Rappusissa klo 11
Käyrillä klo 13-13.45, supistuksia istuvassa asennossa tiheään, mutta lyhytkestoisia, kyljellään ei lainkaan.
2. Cytotec klo 13.50
Supistelee jälleen klo 16
Klo 18 supistukset voimistuneet, edelleen kuitenkin liian lyhytkestoisia.
Klo 20 käyrillä, supistukset tosi heikkoja ja harvassa.
3. Cytotec klo 20.30
Supistelee jonkin verran. Nukkumaan klo 22.30.
Menkkajomotusta alaselässä ja alavatsalla, supistuksia myös. Para-tabs 1g klo 23.05.

19.4.
Nukahdin klo 00.30 mutta vessaan klo 01.50. Housuissa aavistus verta.
Klo 02.45 ja 02.55 kova poksahdus ja lapsivesien meno. Käyrille. Supistukset alkavat erittäin voimakkaina heti vesien menon jälkeen.
03.40 kanava hävinnyt, auki 3 cm. Siirrytään saliin. Supistukset parin minuutin välein erittäin kipeitä.
5-6 cm auki klo 05.20. Ilokaasulla menty, nyt soitettu anestesialääkäri
Ihana epiduraali!
Klo 05.55 8-9 cm auki, reunat lähes hävinneet. Paineentunnetta peräsuolessa. Vauvan syke dippaa supistusten aikana. Laitettu pinni päähän. Pää edelleen korkealla.
Klo 07 kohdunsuun ja vauvan tilanne sama.
Klo 07.45 kivut palaavat, lisäbolus epiduraaliin.
Klo 08.20 supistukset heikentyvät. Aloitetaan kohta oksitosiinitippa. Sektiostakin puhuttu, ravinnotta ollaan.
Klo 08.35 alakerran tilanne ennallaan, laitettu kohtuun katetri, joka mittaa supistusten tehoa.
Klo 08.45 oksitosiini aloitettu.
NÄLKÄ ja väsy!!!
Klo 09.15 tippa tuplattu.
Reilusti vahvenevia supistuksia.
Klo 09.45 auki 10cm, ponnistuksen tarve. Ponnistettu lähes 1,5 h, voimat aivan finaalissa, vauvan pää ei mahdu tulemaan kunnolla ja lopulta nousee takaisin korkealle ja mulla kivut kovenee ja on jatkuvia.
Klo 11.30 sektiopäätös ja saliin. Spinaali laitettu.
Tyttö syntyi 19.4 klo 11.58 mitoilla 3880g ja 53cm, pipo 36 cm.

Eli hyvin raskas synnytys sekä minulle että vauvalle. Ponnistaessa pää saatiin aina näkyviin, mutta se ei mahtunut kääntymään ideaaliseen synnytysasentoon. Vaikka mulla on kaksi sektiolla syntynyttä lasta, olen kokenut siis myös lähes alatiesynnytyksen. Jos joskus vielä lapsen saamme, on ainut synnytystapa sektio tuon minun ahtaan lantioni vuoksi.

Mutta aika kultaa muistot, varsinkin kun katsoo tuota ihanaa nukkuvaa ja tuhisevaa kääröä :heart: :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Rapunen
Heippa. Poksupäivä.Kauhee hässäkkäpäivä ollut,Pienimpää käytetty lääkärissä,jotain tulehdusta pippelissä,sekä keskimmäinen tuli päiväkodista ja oksensi ja vatsa löysällä:xSamaa tautia varmaan,kun minulla viikko sitten,on ärsyttävän pitkä itämisaika:headwall:

Mukavaa Haaveissa toinen,kun tulit kertomaan synnytyskokemuksesi:)

Täälläkin vauvakuume,olisi jo pian ihana nähdä vauva:heart:

Sima odottaa pullottamista keittiössä,vaikkei sitä oikein muut juo,kun mies ja minä vähän.


Minkälaisia synnytyksen käynnistämisen keinoja ootte kokeillut?
Vaikka niin kun moni sanoo,niin ei ne kyllä taida auttaa,vaan vauva tulee,kun on valmis:whistle:Kakkosen ja kolmosen kohdalla 3 ässää kokeiltu,ainoastaan se mukavin S sai ehkä aikaan kolmosen syntymän käynnistymisen:DSiivoamisella saa vaan paikat kipeeksi ja saunassa en pysty kauaa olemaan,tulee paha olo....Nännihierontaa tuli kokeiltua muistaakseni kolmosen kohdalla,ei kovin mukavaa puuhaa:x

petronella ja toukotoukka 35+0:heart: POKS
 
Viimeksi muokattu:
Tänään lääkärineuvolassa 36+1,

painoa tullut nyt 13.5 kg yhteensä,
proteiini haalealla plussalla edelleen, verenpaineet ok kotona mitattuna, neuvolassa pilvissä.
Liikkeet ++
rt, pää laskeutunut, tuntui sisätutkimuksessa
syke 133
Kohdunkaula lyhentynyt 1.5 cm:n, kohdunsuu auki 1.5 cm.

Meillä se seksi noista ässistä käynnisti esikoisen synnytyksen 39+3 vaikka ei ollut vauva laskeutunut eivätkä paikat mitenkään valmiina. 15 minuuttia seksistä lorahti lapsivedet.. Tällä kertaa kokeillaan taas kaikkea mahdollista, tosin tuskin niistä apua oikeasti on, käynnistyy jos on muutenkin käynnistyäkseen.
 
Todella kiva lukea noita synnytyskertomuksia! Jännä, että se ihan oikeasti on itselläkin edessä kohta.

Mulla on alamahakivut helpottaneet lomalle jäännin myötä ja nyt tuntuu taas liikkuminenkin mukavalta. Tai saattaa olla pientä tunnetta ja toki vauhti on aika hidas näin yhdeksännellä kuulla, mutta silti liikkuminen tuntuu kivalta. Kävin tänään jopa huiskimassa golfmailalla!
 
Heippa taas, 24 tuntia sitten ihmettelin vielä mikä on suppari ja miltä se tuntuu, nyt on muuten selvinny!! 10 minuutin välein kipuilua ollu tässä jo monen monta tuntia, ehkä legenda täysikuun kirvoittamista synnyttäjistä ei ookaan tarua jos nää tästä villiintyy ja loppuun asti päästään.

Ja Petronellan käynnistyskysymykseen: Meillä oli 40+0 kontrolliultra, jonka sisätutkimuksen jälkeen on ollu enemmän tai vähemmän epämukava olo. Lääkäri suositteli myös buukkaamaan kalenterin täyteen, kuulemma lähtevät todennäköisemmin käyntiin puuhatessa asioita kuin odottaessa.

Terkuin, Simppu + pötkis 40+1 ja supistus auts.
 
  • Tykkää
Reactions: Nomma
Oliskohan sieltä sitten Simpulta tulossa seuraava toukovauva?

Toivottavasti Petronellan perhe paranee pian, kurjaa kun on kokoajan vieläkin kaikkea tautia liikkeellä.

Kiitos kaikille kokemuksista homeenpoistosta, ja myös imetysliiveistä, lisää saa laittaa. Olikohan Cherrie joka oli kloriitilla kiusannut tuplia? Nukutitko sielä vauvaa/vauvoja vai olivatko ihan vaan sillointällöin vaunuissa?
Mä oon nyt kehittänyt hirveen stressin noista vaunuista, heräsin neljältä ihmetteleen mitä niille pitäis tehdä, keksin tosin samalla kuinka saan yhden osan niistä irti jota en aiemmin saanut, nyt se pyörii koneessa :D.
Niissä on sellaista hometta että näkee vaaleissa osissa kun kattoo silmä kiinni kankaassa, mutta kuten aiemmin totesin niin se yks osa haisee vielä. Luulisin siis etteivät nyt ihan kamalassa kunnossa ole.. Voih.

Maalla on ihana asua, meiltä näkee keittiön ikkunasta naapurin pellolle missä on aina keväisin ja syksyisin niin paljon vettä että siinä levähtää muuttolintuja, joutsenia ja kurkia, myös sorsia, viimeyönä kuulin taivaanvuohen ja sitten oli joku jota en tunnistanut. Oikeesti ihanaa :heart:.

Nyt syömään jotain ja parin tunnin päästä neuvolaan.

Armin 36+5
 
Huomenta. Voi Simpulla jännää,jokohan vauva kainalossa:heart:

Armin ihan samat ajatukset täälläkin,on ihanaa asua maalla,katsella muuttolintuja,kevätkukkasten ilmestymistä,kesällä pääsee tuohon rantaan uimaan ja saa tehtyä juhannuskokon ja talvella lunta riittää:)

Onneksi keskimmäinen lapsi ei oksentanut yöllä kertaakaan,tosin pyykkikonetta kyllä täyttyi pyörittää yöllä ja kaksi muuta lasta + mies vielä sairastamatta: /

petronella ja toukotoukka 35+1:heart:
 
Huomenta :)

Kiitokset HaaveissaToiselle synnytyskertomuksesta. On sulla ollut loppuajan kärvistelyt!

Mä vähän jännäilen, mikä on ensi viikon lääkärissä alakerran tilanne. Aiemmissa raskauksissa on ollut jotain kypsymistä tässä vaiheessa, mutta kun vauvan pää ei ole nyt lantiossa, niin saahan nähdä, onko juuri mitään tapahtunut. Joinakin päivinä kyllä vihlaisee häijysti, voisi kuvitella, että saa jotain aikaankin, mutta...

Pikaista paranemista Petronellan perheeseen!

Synnytyksen käynnistämisen keinoista, ekassa raskaudessa oli muuttosiivoukset pari päivää ennen laskettua, ja kaksi muuta ässääkin oli käytössä. Silti meni yliaikaiskontrolliin asti. Sinne mennessä mulla oli jo paljon supistuksia, kyselivät käyrillä kauanko mulla on sellaisia ollut. Koko päivän ne jatkui, otti vauhtia ronskista sisätutkimuksesta + sen jälkeen kaupungilla pyörimisestä. Illalla nukkumista yrittäessä viimein totesin, että kyllä nää nyt on NIITÄ supistuksia, ja muutamassa tunnissa alkoivatkin kipeytyä reilusti. Kaksi muuta synnytystä on alkanut kesken päivän touhujen.

Kiva, että Inkeri84:n alavatsakivut on helpottaneet :)

Pääsiköhän Simppu tositoimiin jo? :D

Armin, meillä oli tuplat jokapäiväisessä käytössä klorin-käsittelyn jälkeen. Vauvahan ei nukkunut päiväaikaan kuin puoli tuntia maksimissaan, mutta 3v. esikko otti parin tunnin päiväunia niissä. Tosin ehtivät olla muutaman kuukauden ilman käyttöä ennen vauvan syntymää. Ostettiin ne talvella, pesin ne silloin heti, ja sen jälkeen pidettiin niitä kovilla pakkasilla ulkona monena päivänä, että saataisiin niistä kaikki mahdollinen ylimääräinen (pölypunkit, klorinpölly yms) pois. Olisko reilu puoli vuotta ehtineet käytössä olla, ja sit petti jotkut metalliosat alta. Meilläkin näkyvä home oli just kuomun vaaleassa kankaassa pieninä pisteinä ja peitossa oli vähän sellaista vaaleaa, mikä hävisi tavallisella konepesulla.

Me asutaan ihan pikkukaupungin laidalla, tästä on n. kilometri "korven" alkupäähän. Välillä tuossa parin kilometrin päässä liikkuu karhu ja samalla alueella pesii korppeja. Joutsenet tulee suojaisaan lähirantaan keväisin ja kurjet on jossain vähän kauempana. Jänöset ja ketut liikkuu pihapiirissä, ja läheiseltä soiselta rannalta bongaa vaikka mitä isompia lintuja :) Lapset tykkää ihmetellä luontoa ja tykätään asua vähän sivummassa, mutta kuitenkin palvelut ja lasten harrastukset on kävelymatkan päässä. Tykkäisin kyllä toisaalta asua vielä väljemmällä alueella, minne saisi laittaa kunnon kasvimaan, marjapensaita ja puutarhan :) Toistaiseksi saan tyytyä parvekeviljelyyn, omaa taloa etsiessä... Maalla asuminenkin toisaalta houkuttaisi, mutta sitten tarvittaisiin toinen auto. Täällä on aika huonot julkisen liikenteen yhteydet : /

Cherrie_ 34+6
 
Simpulle peukut, kuulostaa lupaavalta toi tilanne =)

Mä pyörähdin taas eilen ostoksilla, nyt alkaa olee oikeesti kaikki. Ostin imetysliivit, toiset oli Carriwellit ja toiset BooB -merkkiset. Niin ja sit löysin ihanan lastentarvikekirppiksen (miks en ennen oo käyny? :O ) josta tarttui matkaan hoitoalusta ja imetystoppi sekä kaksi imetyspaitaa, toinen pitkähihanen ja toinen lyhythihanen.

Eilen myös pesin vauvanvaatteita, kaikki rupee olee valmista senkin suhteen. Jestas että noita vaatteita on paljon :ashamed: No, saa nähdä moniako ehtii edes käyttämään :D

Tänään aion ottaa rennosti, pitäisköhän ihan vapaapäivän... Kohta lähden tapaamaan kahta kaveria toisen heistä luokse, siinä voiski olla ainoa tän päivän suunniteltu ohjelma =)

Ens maanantain lääkäriä oottelen kovasti jo, kiinnostaa tietää mitä nää supistukset on tehneet. Ja tahdon sinne Jorviin kokoarvioon!

Aurinkoista päivää kaikille,

KeepGoing ja vave 35+6
 

Yhteistyössä