Toukokuun toukat 2013 *Huhtikuussa*

Sydämelliset onnittelut kaikille teille, jotka olette jo saaneet omat pienokaisenne maailmaan!

Blommorin perheelle voimia ja enkeleitä matkaan!

En olekaan kirjotellut täällä viime syksyn jälkeen kun ryhmään mukaan "liityin". Nyt olen lukenut helmikuusta saakka kirjoituksianne ja nyt päätin että kirjotan tännekin välillä kun tässä ryhmässä keskustelua näköjään käydään säännöllisesti ja suht aktiivisesti. :) Viikot vähiin käy, kuitenkin tuntuu vielä synnytys kaukaiselta ajatukselta vaikka sitä kovasti odotankin!

Viimeaikaisia aiheitanne kommentoiden:

KAHVIN juonnista, itse juon keskimäärin 1 kupin päivässä, välillä kaksi, välillä en yhtään. En ole kuitenkaan tarkoituksella vähentänyt, en vaan ole ollut kova kahvinjuoja ennen raskauttakaan. :)

Kantoreppua tai -liinaa ei olla ostettu vielä, kun ei hajuakaan, mikä olisi hyvä vaihtoehto... Jotenkin tuntuu, että sellanen rintareppu olis enemmän mun juttu kun kantoliina mutta mä en oikein tiedä, mikä olis lapselle se paras vaihtoehto...?

Kiva että monella on hyviä neuvolakuulumisia! :) Itsellänikin on kortilla hyvin edenny raskaus, kuitenkin monista vaarattomista vaivoista kärsinyt aika paljon. :/ Viimeisimpänä tähän loppuraskauteen(kin) olen saanut vaivaksi kovat liitoskivut, selkäsärkyä, pahoinvointia jne...

Voimia kaikille jotka ikävistä vaivoista kärsivät! :)

Rakkausvauva89 & Kirppu 34+4
 
Mulla olis kysymyskin!

Olen ollut sairaslomalla jo pidempään liitoskipujen vuoksi ja supistellutkin on jonkin verran. Mutta koska raskaus on ensimmäinen, en aina tiedä minkä kuuluu miltäkin tuntua.

Eli siis mulle käy rasituksen (lyhyetkin kävelymatkat!) aikana näin: Vatsa menee aika kovaksi ja etenkin alamasulla tuntuu kovaa painetta, alaselkään sattuu paljon, masu tuntuu siltä kun siellä ei olisi yhtään tilaa... oloa edes vähän helpottaa pieni kumartuminen ja tietenkin istuminen ja lepo.

Onko kyseessä supistus?

Niin ja vielä lisäys; noi tuntemukset eivät mene ohi ennen kuin pydähdyn ja tosiaan istun tai muuta... eli jos kyseessä supistus niin kestoltaan välillä todella pitkiä?
 
Viimeksi muokattu:
Rakkausvauva89 Supistus on sellainen hieman aaltomainen, joka kovettaa mahan. Eli alkaa hiljaa ja ikään kuin nousee huipulle ja maha menee kovaksi (eli kovettuu aaltomaisesti) ja lähtee sitten laskemaan alaspäin, niin ettei maha tunnu enää kovalta. Supistuksen aikana voi särkeä ja sattua ristiselkään/alaselkään tai reisiin. Eli supistuskipu voi tuntua pelkissä reisissä tai eniten selässä (yksilöllistä).

Supistuksen ei pitäisi kestää kauaa, eli mahan ei pitäisi pysyä kivikovana pitkään. Joten kannattaa ehkä kysyä asiasta neuvolasta? Todennäköistä on kuitenkin, että saattaa alkaa hiukan supistamaan ja lapsi menee "hankalaan" asentoon, jolloin tuntuu ikäänkuin supistukselta. Ja kun muksu siirtyy, niin olo helpottuu :) Yhden lapsen kanssa itselläni on ollut tuollaista.

Eli siis rasitussupistuksissakin pitäisi helpottaa aina hetkeksi ja alkaa sitten uudestaan, eli olla huiput, nousut sekä laskut.

Joosukka, joka odottelee viidettään marraskuisissa
 
Rakkausvauva89: Toisille tulee rasituksessa herkemmin oireilua ja supistusta, kyllä ihan supistuksilta kuulostaa. Jos tahdot kävellä niin kannattaa harkita jotain tukiliiviä selän vuoksi..
Mulla tässä raskaudessa aika herkästi myös supistaa ja vauva välillä on ihan kummallisissa asennoissa mikä myös kiristää mahaa, kuten Joosukka totesi..

Mä täällä seurailen kotona verenpainetta pikkasen kun kahdessa viime neuvolassa proteiinit yhdellä plussalla, verenpaine kotona ihan hyvä noin 122-130/82-86, yleensä mulla itse mitattuna tasoa 115/72 eli hieman kohoamista. Toivotaan ettei myrkytystä kehittele.. Onko kenelläkään kokemusta raskausmyrkytyksestä?
 
hetami mulla alkoi edellisessä raskaudessa raskausmyrkytys tähtien näkymisellä ja virtsassa oli proteiinia. Sain silloin samantien käskyn neuvolasta sairaalaan jossa myrkytys paheni viikossa niin pahaksi että lapset leikattiin kiireellisessä sectiossa ulos. Sairaalassa sitten nousi verenpaineet ja turvotusta tuli jonkin verran.
Toivottavasti sulla ei tilanne niin pahaksi mene.
Tässä raskaudssa mulla on proteiinia ollut jo virtsassa ja turvotusta mutta verenpaineet ovat hyvät ja tähtien näkymistä on vaan välillä niin seurataan vaan tilannetta.

Vihdoin viime yönä sain nukuttua pitkästä aikaa hyvin, heräsin vaan kerran :) Nyt sitten koko aamun supistellut aika kipeestikkin :/
Liitoskivut on jotain aivan järkyttäviä, kävely tuskaa, makaaminen tuskaa, panadolit ei auta :(
Onko jollain hyviä keinoja liitoskipujen helpottamiseksi?

tigrumamma & toukka 33+6
 
Mulla ei ole kokemusta raskausmyrkytyksestä mutta olen menossa huomenna labrakokeisiin maksa-arvojen vuoksi eli raskaushepatoosiepäilys...torstaina alkoi hillitön kutina ja etenkin jalkapohjat kutisee todella paljon. Öisin on pahinta ja sittenhän ei tietysti nukuta. Viime yö meni tosi hyvin mutta taas heti aamusta jatkui kutina. Vaatii kunnon itsekuria ettei raavi itseään verille :( Siskolla on ollut raskaushepatoosi ja suvussahan sekin menee...Tai sitten se on vaan toivottavasti raskausihottumaa!!

Kiitos ompeluideoista! Nuo neuvolakortin kannet teinkin heti alkuraskaudesta, eilen tein nyt toisen vaununsuojan sekä pötkylän petiin, jolla voi tukea vauvaa olemaan kyljellään. Samalla imuroin ja putsasin vaunut sekä opettelin niiden käyttöä.

Supistuksista...en ole vieläkään kokenut yhtään supistusta aivan varmasti ellei lasketa mahan kovettumista mutta sitä on ollut jo useamman kuukauden eli odotan mielenkiinnolla ensimmäistä oikeaa supistusta, jonka sitten varmasti osaan kategorisoida suppariksi.

Juuri kun olen päässyt tuosta alkuviikon mahataudista alkaa kurkku olemaan todella karhea ja pelkään että flunssa pukkaa päälle. En jaksais nyt sairastaa :( etenkin kun töitä on enää 2 viikkoa ja hommaa ja opetettavaa olis vielä paljon. Höh!

Vauvan nimistä...olimme päättäneet tytön nimen jo ennen kuin vauva oli edes tulossa mutta sitten miehen serkku antoi juuri saman nimen tyttärelleen ja eilen oli tuttava antanut saman nimen omalle vauvalleen eli onneksi olimme jo pohtineet muita vaihtoehtoja raskauden aikana. Pojalle olis varma nimi mutta tytön nimi on vielä auki. Vaihtoehtoja on mutta haluamme ensin nähdä vauvan.

Farkkutyttö ja Ihanuli
 
Onnittelut Meejj:lle pojasta! Ja Sol1:lle täälläkin vielä tyttösestä :heart:

Ei kohta enää pysy laskuissa mukana, kun on toukolaisia jo sen verta putkahdellut ennakkoon maailmaan.

Rakkausvauva89: Mulla ei yhtään tunnistettavaa supistusta oo vielä ollut, mutta tuohon kantoreppu asiaan hankin itse Manducan, on kovin kehuttu ja uskonkin, että tulee asiansa ajamaan. Sitä voi käyttää vastasyntyneelläkin 3,5 kg alkaen ja menee pitkään.

Kantoliinaa en alunperin ajatellut hankkia, mutta semmoisen sitten sain, niin sekin löytyy. Pitäisi varmaan opetella muutama sidonta. Voisin kuvitella että semmoinen on pikkuiselle mukava, kun saa olla mahd. lähellä lämmintä ihmiskehoa ja luonnollisessa asennossa.

Mites teillä on täällä ollut babyshowereita? Omat kaverit yllätti eilen ja ihan täysin puskista tuli koko homma! Tulin kotiin ja oli parikymmentä ihanaa ystävää, pöydät katettuna ruoalla ja lahjoilla. Täähän sitten alko pillittämään ja toiset kuvaa videota yllätyksestä :D No, ihana yllätys oli kyllä kaikin puolin <3

Terkuin Simppu ja pötkis 37+4
 
Kiitos paljon vastauksista! :) kyllähän ne suppareita varmaan on, ei oikein ole vaihtoehtoja... kurjan tuntusta kyllä!

Liitoskivuista: itselläni ollut niitä jo 16 rv:sta lähtien, välillä niin pahoja että kävelystä ei tullut mitään ja esim. istuminen ja nouseminen ihan työn ja tuskan takana... no selviskin lääkärissä sitten että mun häpyluuni on todella löystynyt ja siinä on sormien mentävä rako keskellä! Auts.
Mulla auttaa ihan lepo, panacod yöksi (en kyl viitti usein ottaa), luiden "hieronta" ja lämpö eli sauna, kuuma kylpy, kauratyyny...

Lisäks oon lukenut että seuraava auttais: lattialle makaamaan selälleen, polvet koukkuun ja joku esim. puoliso pitämään jalkojen ulkosyrjistä polvien kohdalta kiinni.. sitten itse "puskee" jalkoja ulospäin ja avustaja taas antaa vastusta eli "puskee" polvia toisiaan kohti. En ole ite testannu mut luin et auttais oikein kunnolla... aika selkee sepustus :D

Simppu, kiitos täytyy tutustua tuohon manducaan! :) Mulle järjestettiin myös babyshowerit aika samalla kaavalla kuin sullekin, ja oli kyllä mieletön yllätys, aivan ihanaa!

Kohta taas poksutaan, huomenna 35!
 
Paljon onnea Meejj ja Sol1!! Uskomatonta miten monta tuhisijaa on jo maalmassa.
Jaksuja vaikeassa tilanteessa oleville :heart:

Täällä poksupäivä! Neljä viikkoa.. Tiistaina lääkäri, joten sitten tietää enemmän. Tutit, talkit, liivinsuojat, imetysliivit jne. on vielä kaupassa. Vauvan vaatteet on pesty, mutta ei vielä silitetty. Lakanat on pesty ja vauvan sänky on pedattu. Sairaalakassi on pakkaamatta ja kotiintulovaatteet valitsematta...no, ne ehtii kyllä :)

Mi&Ma ja Prinsessa 36+0
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta ja paljon onnea vauvan saaneille! :flower:

Rakkausvauvan tuntemukset on varmastikin supistuksia. Minullakin tulee lenkillä
samankaltaisia, eivätkä välttämättä helpota ennenkuin huomattavalla vauhdin hidastuksella
tai sit pitää vähäksi aikaa kokonaan pysähtyä.

Itselläni on viime aikoina ollut "ongelmana" se että paino ei ole noussut reiluun kahteen viikkoon
yhtään ja syynä ilmeisesti se että vatsa on niin täynnä sitä vauvaa että ei kertakaikkiaan
pysty syömään normaaleja annoksia. Monen ruokailukerran jälkeen vatsa on inhottavan kivistävä.
Aikaisemmista raskauksista en muista tämmöistä. Onko muilla ollut vastaavia tuntemuksia?

Tiiteli 33+0
 
Huomenta!

Mullekin tuli jossain vaiheessa noita "kestopuristuksia" kävellessä. Supistuksiahan ne. Välillä on ihan hirveä paine alapäässä, tuntuu, että kohta pamahtaa lapsivedet keskelle katua. Ei ole edellisissä raskauksissa tuollaisia ollut.

Tsempit verenpaineiden, liitoskipujen, kutinan ja sairastelujen kanssa, kellä niitä on vaivana :hug:

Liitoskipuihin en löytänyt edellisessä raskaudessa mitään helpotusta. Paitsi niihin, mitkä iski yhtäkkiä kesken kävelyn. Kun teki mieli vaan huutaa kivusta, eikä tiennyt pitäisikö yrittää päästä istumaan vai pysyä paikallaan. Mulla takaperin kävely sai sen kivun menemään nopeammin ohi. Jalkoja ei pystynyt nostamaan eteenpäin sen vertaa, mitä askeleeseen tarvitaan. Tuntui että häpyliitos halkeaa yrityksestä,mutta taaksepäin laahaaminen onnistui, ja samalla kipukin hävisi. Nyt on liitoskivut loistaneet poissaolollaan, yksittäisiä päiviä lukuunottamatta. Kun ei ole vauvan pää lantiossa, ei ole sellaista painetta liitoksissa.

Kivalta kuulostaa teidän babyshowerit :) Ei taida olla täällä päin vielä kovin yleistä, en ole ainakaan kuullut, että kellään tutulla olisi ollut. Eikä siis mullakaan.

Onpas Simpullakin jo viikot pitkällä!

Jos täällä jatkuu toukotoukkien maailmaan pukkaaminen samalla tahdilla, mitä on alkanut, niin eihän täällä ole enää ketään touko-kesäkuun vaihteessa! Paitsi minä...

Tiiteli, mullakin on aika täysinäinen olo illasta, välillä ei tee mieli syödä yhtään mitään. Paino oli viimeksi pudonnut neuvolassa n. 200g parissa viikossa. Ja mulla on tosiaan kaikissa raskauksissa ollut näillä +30 viikoilla sama juttu. Välillä saattaa n. kilokin hävitä neuvolakertojen välissä, ja välillä nousee takaisin. Vauvat kuitenkin ovat saaneet ja ottaneet tarvitsemansa ravinnon :)

Cherrie_ 32+3
 
Heippa.Eilen tuli käytyä perheen kanssa hevosmessuilla ja illalla alkoi särkemään taas jalkoja ja tänään vaan jatkuu,lisäksi välillä tulee sellaisia inhottavia kramppeja/suonenvetoja nivusiin tai sisäreisien kohtaan,onkohan ne issiasta vai niitä liitoskipuja,alapäässä tuntuu sukkapuikko pistoja yms...: /

Supistukset minulla lähinnä tuollaisia puristavia tuntoja mahassa,autossa istuminen on välillä tuskaa,kun puristaa,tuntuu peräpäässä asti::xVälillä tulee ihan levossakin mahan kovettumista ja kävellessä täytyy välillä ihan pysähtyä....

Sitteri vielä ostamatta,pienet vaipat,liivinsuojukset yms.... pientä.

Baby showereillä olen kerran ollut vieraana,itselle ei ole kukaan koskaan järjestänyt.

Lunta satoi eilen ja tänään lisää,jotenkin masentaa....:(Tottui jo niihin aurinkoisiin ilmoihin ja siihen,että piha alkoi sulaa:cool:

Keskiviikkona neuvola,toivon,ettei paino oliis kauheasti noussut,viikonloppuna tuli syötyä täytekakkua yms... makeaa:ashamed:

Täysinäisestä olosta: olen huomannut,että tulee otettua liikaa ruokaa ja sitten yht äkkiä ei enää mahdukaan mahaan ja alkaa turvottaa ja närästää.

petronella ja toukotoukka 32+5:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää maanantaita kaikki, terveisiä neuvolasta!

Mua jäi mietityttämään viime viikon lääkäristä, kun ultran mukaan vauva on rt:ssa, mutta nenä ylös ja kasvot mun mahaa päin, eli juuri väärässä asennossa. Neuvolantäti kuitenkin sanoi, että laskettuun aikaan asti on aikaa kääntyä oikein päin, joten onhan tässä aikaa. (Edelleen tosin jäi epäselväksi, että mitä jos vauva ei suvaitsekaan kääntyä...Ehkä pääsen kysymään asiaa huomenna Naikkarilla?)

Rv 36+1
Paino 75,7kg (ei ihan vielä kymppi rikki, ens viikolla sit!)
Painon muutos +280
RR 104/79
Hb 115 ("Pääsin" aloittamaan raudan, toivottavasti vältyn inhoilta sivuvaikutuksilta. On kyllä viime päivinä väsyttänytkin erkkinä.)
Kohdunpohjan korkeus 33
Lapsivesi N

Löysin neuvolan läheiseltä kirppikseltä vaikka mitä, pari ihanaa bodyä ja Mauri Kunnaksen kirjaa, itsellenikin paidan. Tulee kalliiksi, jos nyt joka viikko piipahdan siellä neuvolakäynnin yhteydessä... Tosin nyt samalla veinkin pari pussillista kamaa, ja samanmoinen satsi odottelee vielä tuolla viemistä, joten onhan tuo ihan hyödyllistäkin.
 
Pikainen päivitys....

olin aamusta labrassa ja soittivat neuvolasta että sappi- ja maksa-arvot koholla.
Sitten soittivat synnäriltä, että torstaina pitää mennä uudestaan labraan ja ensi maanantaina mulla on synnärillä aika ensin ylävatsan ultraan ja sen jälkeen lääkärille.

Jos kutina tulee liian kovaksi tätä ennen niin saan ottaa antihistamiinia ja mennä päivystykseen jos en siltikään kestä....toivottavasti toi antihistamiini auttais ja sais sen avulla nukuttua paremmin. Testaan heti kun pääsen töistä kotiin :)

Huomenna neuvola. Kamalasti tätä tapahtumaa!!

Farkkutyttö ja Ihanuli 32+5
 
Mulla on ollut noita vatsan kovetteluja kans ihan 20-viikosta saakka.
Varsinkin nyt kun vauvalla alkaa olla vähemmän tilaa ja on muutenkin hassussa asennossa (PT) niin varmasti vaikuttaa myös supisteluherkkyyteenkin.
Mulla on tää maha niin pinkee koko ajan että en kyllä ihmettelisi ettei vauva edes pääsisi omin avuinensa kääntymään! Luin netistä noista kireistä ligamenteista ja diagnosoin ne itselleni :D
Neuvolassa muuten sanoivat että jos kiristys ei laukea niin pitäisi mennä käymään polilla. Joskus se kiristys voi kuulemma jäädä päälle niin vauvakin on sitten pinteessä masussa. mutta kun tää on niin pinkee koko ajan etten enää ees erota millon kovettuu ja millon ei....Plääh.
 
Mullakin noi kiristelyt ja kovettelut on niin peruskamaa, etten enää oikein muista/huomaa niitä. Tänään neuvolassakin täti kokeili mahaani ja sanoi "On tää aika kiree nytkin", ja mä olin ihan "Aijaa!"

Totta kai tuli muuten heti aivan törkeä pahoinvointi tuosta rautalääkkeestä, voi pee. Täytyy ehkä sit yrittää vetää se ennen nukkumaanmenoa, niin voi nukkua pahan olon ohi. Kauhee raskauspahoinvointiflashback iski heti, aika jännää kun muuten aika on jo kullannut muistot aika tehokkaasti-- mut nyt konkreettinen pahoinvointi toi heti sen "Niin, näin hirveetähän se toisiaan olikin" -fiiliksen.

Meninpä sit lukemaan avotarjontajuttuja, ja aika usein näköjään synnytys pitkittyy, vauvan sykkeet heikkenee ja päädytään sektioon. Voi vauva, käännäpäs nyt kasvosi kohti selkääni ja tarjoa vaan sitä takaraivoasi!
 
33+0 poks! Ajattelin poksumisen kunniaksi tulla kirjottelemaan kuulumisia piiitkästä aikaa...

Supistuksia on mullakin ollut n. rv 20 asti, joita tulee enimmäkseen kivuttomina kävellessä tai muuten rasituksen jälkeen. Muutamia iltoja on mennyt kippurassa maatessa, tällöin kovettumisen lisäksi on tullut joko yhtäjaksoista tai aaltomaista kipuilua mahaan ja alaselkään. Näinä kertoina on jo miettinyt joko tulee lähtö, mutta ei onneks sentään vielä.
Yhdellä kerralla kovat supistukset aiheutui todennäkösesti vauvelin asennon vaihtamisesta. Nytkin se tahtoo hengailla paljon poikittain, maha on ihan pinkeenä, ja paljon tunkee myös pyllyään (tai päätään) mahan yläosaan eli ilmeisesti ei oo vielä laskeutumisaikeissa. Viikko sitten oli ilmeisesti kääntynyt rt, tosin välillä epäilen onko pt. Mutta kaipa se vielä jonkin aikaa ehtii asentoa vaihdellakin.. Tosin pari viikkoa sitten th arveli pt:n olevan rt, joka sitten hetken päästä ultrassa oli kuin olikin pt..

Jotenkin on kutina että ei laskettuun aikaan asti kärvistellä. Välillä on tosi tukala olla mahan kanssa ja tuntuu että ahdasta on masuasukillakin. Vapun jälkeen annan luvan tulla, ennen sitä ei vielä... Neuvolalääkärin yhteydessä tehtävä synnytystapa-arvio on vasta 37+2, joten jääköhän siellä käymättä? :) Pitää koittaa siirtää sitä aikasemmaksi, kun oma kyvykkyys alatiesynnytykseen mietityttää jonkin verran. Mutta stressiä en siitä aio ottaa, sen näkee mitä eteen tulee.. =) Kaikki hankinnat on tulokasta varten jo hommattuna, joten sinänsä ei siinä mitään jos päättää jo aikasemmin tulla maailmaan.

Kuukauden päivät ilona on olleet tosi ätäkät liitos- ja nivuskivut :O Ei paljon tule enää lenkille lähdettyä, kauppareissunkin jälkeen on ihan rikki..tuntuu siltä että häpyluu(?) halkeaa. Päivittäistä olemista haittaa myös turvotus , joka on ihan järkkyä, sormus juuttu jo sormeen ja kengät ei mene jalkaan...ihanaa. Painoa on tullut tähän mennessä 15kg ja tätä menoa kyllä ylittyy 20kg reippaasti ihan nesteitten kertymisen ansiosta.

Jaksamiset kaikille vaivojensa kanssa kärvistelijöille ja onnittelut jo vauvautuneille :heart:
 
Onkos muilla muuten minkäänlaisia omituisia mielitekoja? Tuli tässä vaan mieleen, kun edellistä odottaessa istuin "salaa" eteisessä haistelemassa esikoiselle ostettujen kumisaappaiden tuoksua nenä siellä saappaan sisällä... Nyt kun vielä oon töissä, niin on tullut tunne, että tekisi mieli syödä omat työkengät :D :xmas: Sitten ihan ruoka-aineista salaatit ja kukkakaali on sellanen herkkujen herkku, että huh. Työkaverin kanssa meillä on vielä pari yötä samaan aikaan ja hän on mua muistanut niin kivasti; toi mulle tänään kaksi pientä kukkakaalia :LOL: ja ens yö (joka siis on meijän viimeinen yhteinen) on luvannut kunnon tarjoilut, että ei kuulemma tarvii olla omia eväitä =)

Ja hankinnat etenee kivasti: kantoliinasta vaan mainitsin, niin yksi työkaveri kiikutti mulle ihanan trikooliinan, josta ei kuulemma halua maksua ollenkaan. Jee!

Meen viikon päästä neuvolaan ja pakko kyllä kysyä, josko on mahdollista saada kokoarviota vavesta, kun alkanut jostain syystä hirvittää jos oiskin kovin suuri. En osaa sanoa mistä tää tunne tulee, mutta siksi haluan sen selvittää, kun aiemmin ei sellasta tunnetta oo ollut ja vauvat eivät ole isoja olleetkaan.

Tällästä tänään,

KeepGoing ja vave 33+3 :heart:
 
Supistuksista. Mulla ei käsittääkseni ollut vielä yhtään supistusta, ei ainakaan mitään sellaista mitä olisin osannut supistukseksi tulkita. Alamaha on nyt kyllä vissiin kolmatta viikkoa kipeä aina liikkuessa. Mutta siihenkin on jotenkin jo vähän tottunut, eikä se haittaa niin paljon.

Mulla on tullut nyt sellainen 18 kg ja turvotusta on. Olikin aika arpapeliä kenkien osto viikonloppuna. Jotenkin oli sellainen olo, että ne oli kuitenkin pakko saada just nyt. No, lauantaina ostin ja sunnuntaina kävin vaihtamassa puoli numeroa isompiin. Ostin vielä jenkkimerkin kengät, joten ne koot ei olleet ihan selvät. Ostin kuitenkin sellaiset, joita oon kokeillut joskus ennen raskautta ja ne tuntuivat hyvältä jalassa silloin. Nythän ei oikein mikään meinaa tuntua hyvältä :)

Liekö nuo monet syntyneet toukokuiset vaikuttaneet asiaan, mutta pikku hiljaa olen alkanut tajuamaan, että vauvahan voi päättää syntyä ennen laskettua aikaakin. Rupesinkin nyt sitten pyykkäämään noita vauvan vaatteita vähän tehokkaammin, että olisivat valmiiksi pestyjä. Monessa osassa saa kyllä pestä, kun en halua riskeerata värejä.

Vielä jäi muutama juttu hankintalistalle, vaikka viikonloppuna klikkailinkin nettikaupasta kotiinkuljetuksella kaikenlaista pientä tarviketta. Kätevää, kun ei ole mitään postikulujakaan, niin mitäpä sitä itsekään kaikkea kotiin kantamaan.

Tänään sain valitettavasti allergiakohtauksen, onneksi tosin lievän. Iltapäivä meni kuitenkin kotona lepäillessä ja hieman tokkuraisissa meiningeissä. Vauvalla tuntuu olevan kuitenkin kaikki hyvin, sen verran tuolla mahassa möyryää.
 
Onnea kaikille vauvan saaneille :heart:

En oo saanut aikaiseksi paljon kirjoitella. Olis niiiiin paljon kyllä kerrottavaa kun keskimäärin 3 kertaa viikossa olen rampannut milloin missäkin tutkimuksissa. Seuraavan kolmen viikon aikana on Oysiin 3 käyntiä. Mulla siis ehkä suurimpana riesana ne kohoavat maksa- ja sappiarvot. Farkkutyttö millaisia lukemia sulla on? Mulla sikäli erikoinen tilanne, ettei kyseessä ole hepatoosi... Esikoisen kohdalla tilanne oli sama, mutta selvisi vasta rv 39 ja käynnistyspäätös tuli heti. Luultavasti nyt käynnistys on rv 38. Huomenna olen ehkä viisaampi kun on käynti ä-polilla taas.

Affen mulla esikoinen oli just tuolleen kasvot väärään suuntaan. Sanoivat sen hieman vaikeuttavan synnytyskanavaan menoa. Mun suurin kipu synnytyksessä olikin sellainen vihlova tunne alapäässä, jonka sanoivat myös johtuvan tuosta vauvan asennosta. Siihen auttoi tosi hyvin se PCB puudutus! Synnytys oli tosi pitkä ja päättyi imukuppi avustukseen, mutta vauvan asento tuskin oli siihen syynä... En siis koe, että se olisi ollut mitenkään kamalaa, että oli ns. väärin päin.

Tsemppaan kirjoitteleen tarkemmin kun saan ajankohtaiset tiedot huomenna.

Muillakin oli ollut vatsatautia :stick: Mulle ja 2v. esikoiselle (eka kertaa) tuli se saman yön aikana kahden tunnin sisällä molemmille ja mies oli sopivasti reissussa. Oli aika jännittävää... Ai niin ja meidän pyykinpesukone oli mennyt edellisenä päivänä rikki :D Se taisi olla mun suurin haaste lapsen kanssa tähän mennessä. Hyvin kuitenkin selvittiin ja mummu tuli seuraavana päivänä avuksi kun lapsi oli jo pirteänä ja itse olin aivan uupunut. Mummu ja pappa sitten oksensi seuraavan yön. Mies tuli reissusta ja sai taudin myös. Onneksi tauti ei kestänyt pitkään. Soitin ä-polillekin kun kävi mielessä miten se 40 kertaa yrjöäminen vaikuttaa vauvaan kun itse olin jo aivan voimaton. Hyvin vauva liikkui jne. ja ei ollut kuulemma syytä huoleen.
 
Mullakin ollut "kovettumisia" ainakin puolivälistä asti ja välillä ne tuntuu epämukavilta ja välillä en vaan välitä niistä jos ei satu. Välillä vaavii liikkuessaan muksii nivusiin päin niin hyvin että pitää kyyristyä ja varsinkin seisoessa tai kävellessä saattaa tuntua, että koko alapää halkeaa. Olen ollut valmistautumisen kanssa huolettomampi kuin esikoisen kohdalla ja nytkin olen valveilla siksi, että pelottaa etten saa mitään valmiiksi :/ Haluaisin vauvalle sängyn ja vaatteet valmiiksi, eli käytännössä valmistella meidän vanhempien makkari vauvavarusteilla. Sairaalakassinkin voisin pakata. En saa tiettyä mielenrauhaa, jos siivoukset ja muut valmistelut ei oo tehty ennen vauvaa ja nyt on olo että mitään ei saa tehtyä ja et oon surkimus jos ne hommat ei oo tehty ennen kuin vauva syntyy. Mut jospa nyt vetäisi henkeä ja stressaisi vähemmän, tekisi sekä minulle että vauvalle hyvää.

Kuulostaa hirveän sekavalta ja siltä et kaikki pitäs tehdä yksin. Mies kyllä auttaa kaikessa, myös henkisesti. Tekee paljon kotihommia yms. pyytämättä ja haluaa että en stressaa, mutta tuntuu itsestä pahalta, jos minä en saa tiettyjä asioita tehtyä :/

Jospa nyt vihdoin nukkumaan... Puuh...
 
Mulla olis tänään viimeinen työpäivä :). Asiahan ei sinällään miksikään muutu, kun kotona oon jo kolmisen viikkoa (vaiko jo kauemmin?) ollut. Onpahan taas yks välietappi kuitenkin tullut.

Cherrie vaikka kuinka toivon että tämä tyyppi häipyy masusta jo toukokuun alussa, niin luultavasti oon täällä sun kanssa pitämässä bileitä vielä touko- kesäkuun vaihteessakin.

KeepGoing mulla oli edellisessä raskaudessa aivan tajuton himo maantiepölyyn, tiedättehän sen kun keväällä tiet kuivuu ja varsinkin täällä maalla on sellaista aivan hienoista hiekkaa tienpientareilla. Kun edes ajattelin sitä niin kuola rupesi valumaan :LOL:. Valitettavasti (?) se oli talviaikaa joten ikinä en sitä pölyä saanut, himo loppui kun kevät tuli. Nyt ei ole mitään kummempia himoja ollut, salaattia tykkäisin syödä ja muuta kevyttä.

Kävin kuopuksesta painoarviossa varmaan rv38 ja silloin lääkäri kysyi että onko vauva minusta suurempi kun edellinen. Minä siihen että mitä ihmettä multa sitä kysyt, että sä kai tässä lääkäri olet. Se sitten sanoi että yleensä äidit osaa aika hyvin ennustaa vauvojen painoa, juurikin verraten edelliseen/edellisiin raskauksiin.
Kyllä mä luulen KeepGoing että vauva on isompi kun edelliset kun susta kerran tuntuu siltä. Se lääkäri oli muuten vanha ja kokenut.

Olipas se taas sekavaa tekstiä, toivottavasti siitä nyt kuitenkin saa selvän.

Mulla on taas yskä ja kurkku kipee ja nuha, tää tauti ei jätä mua rauhaan.

Armin ja poitsu (jolle olen hyvän nimen keksinyt, mies ei vaan välttämättä hyväksy sitä :headwall:) ja raskausviikot hukassa, voi tätä mun päätä.
 
Heippa. Täälläkin huolettaa vauvan suuri koko,koska tiedän,että tämäkin vauva tulee olemaan 4 kiloa vähintään,ellei kovin paljon ennen laskettua aikaa synny,kaikki ns.painoarviot mitä tehty raskauden aikana kertoneet siitä,että samoissa lukemissa mennään,kun aiemmatkin lapset:whistle: Taikka tämähän näytti olevan rv 28 arviossa kaikista isoin tähän astisista....Mikään muu niinkään jännitä,kun se ettei olisi yli 4,5 kg,kun lääkäri sanoi,että sen yli ei saisi kasvaa....
Vauvan liikkeet on oikeastaan vaan sellaista tönimistä ja punkeamista,jotenkin siitäkin johtuen ajattelisin,että on jo kovin iso näilläkin viikoilla;)

Keskiviikkona neuvola,jossa varmaan selviää milloin pääsen lääkärille ja taas ultrataan kokoa yms...=)

Meillä edelleen pyykkikone huollossa,ei mitään tietoa koska saadaan takaisin:headwall:

petronella ja toukotoukka 32+6:heart:
 
Onnea pienokaisista! :flower:

Poksu päivä rv.34+0

Eilen oli neuvolakäynti. Turvotusta ja verenpaineet koholla ja pissassa sokeria. No sokerimittarilla nyt kotiseurantaa 1,5vk. Verenpaineet sen verran arvelutti että määräsi tällepäivälle lääkärikäynnin, jonka seurauksena olen saikulla ensperjantaihin asti jolloin oliskin jo äippälomakin alkanut. Terkkari oli laittanut vielä varmuuden vuoksi lähetteen äitipolille et saa nähän mitä ne sielä tuumaavat noista paineista. No nyt elämä otettava rennommin, jospa nuo paineetkin siitä sitten laskisi ja saisin omat sormet takasin. Ja inhottavaa nivelsärkyäkin esiintynyt (ilmeisesti johtuu nimenomaan tuosta käsien turvotuksesta)

Vauvelilta saatiin vahvat sydänäänet :heart:

JeVi13+ :heart:
 

Yhteistyössä