Toukokuun toukat 2013 *MARRASKUU*

Täällä kanssa yksi raskausihminen, vaikka ei olot aina ihan oireetonta ole olleetkaan :) Nyt varsinkin ihanaa kun maha on kasvanut jo selkeesti, sitä ei pysty oikeen enää peittelemäänkään. Ilmeisesti tällaisella lyhyellä ja etenkin lyhytselkäisellä masu näkyy helpommin. Itsekin tykkään pukeutua silleen että raskausmaha näkyy, ei nuo "teltat" pue muutenkaan tämmöstä persjalkaista :D

Seuraava neuvola on kolmen viikon päästä ja rakenneultra VASTA 9.1. Eihän siihen jaksa odottaa.. No mutta toisessa np-ultrassa (ekassa ei onnistunut mittaus) käytiin viikko sitten ja kaikki oli hyvin, edelleen hyvin rauhallinen tapaus siellä köllötteli :) Näkyvyys kohtuun oli myöskin edelleen huono, minkä lisäks tyyppi ei halunnut vieläkään näyttää mittauksen kannalta parhaita asentoja, halus näyttää meille vaan selkäänsä ;) Mutta kaikki siis oli hyvin ja pari kertaa viikossa oon kuunnellut dopplerilla sykkeitä.
Liikkeitä en oo vielä tuntenut, etuseinämäistukka ei varmaan edistä sitä asiaa..

Sokerirasitukseen
joudun minäkin (olikohan rv 20 vai 24?), täällä päin kaikkien yli 25-vuotiaiden on siihen mentävä.

Ja ihana kun tuli talvi! Heti väistyi vähän väsymyskin kun on ulkona kirkkaampaa :) Ei enää kuukauttakaan jouluun :heart:

14+3
 
Tervetuloa kaikille uusille :wave:

Kohta lähen nukkumaan, kun yövuoron oon viime yönä tehnyt, mutta vielä ei malta kun eka pitää kertoilla neuvolakuulumiset. Eli mulla oli tänään neuvolalääkäri, lähinnä siksi kun mulla on ennen raskautta ollut vti-estolääkitys. Lääkitystä ei nyt toistaiseksi aloiteta, mutta pissaa pitää stiksailla usein. Jos joku arvo vinksallaan, niin labralähete on jo valmiina odottamassa. Kysyin myös järjettömästä ihon kutinasta ja lääkäri uskoi sen olevan harmitonta, mutta laittoi varmuuden vuoksi lähetteen maksakokeisiin. Sisätutkimusta ei pitänyt tarpeellisena, kun ei ole mitään vaivaakaan. Kohtua tunnusteli päällisin puolin ja totesi vastaavan viikkoja. Sydänäänet löytyi hienosti ja pompotti 160 ja päälle sen. Ihanaa, nyt meen nukkumaan :heart:
 
Poks 16+0 :p

Koulussa on niin paljon hommia et jos haluisin kaiken saada ajoissa tehtyä ni nukkuisin kaks tuntia yössä... ja kun ei haluais palauttaa joka toista tehtävää myöhässä ja jättää kokeisiin lukemista viime tippaan... :( Hommia pitää tehä lomallakin etten pilaa stressaamalla koko lomaa... Alkaa olemaan voimat jo aivan loppu...

Rapunen ja Pt. 2, 16+0
 
HUOMENNA POKSUU 17

Arki
Luistaa hyvin ja olen hyvin onnellinen että lapset viihtyy pv-kodissa :)Toivon todella et pystyisin olemaan äplomaan asti töissä ilman saikkua.

Joulu tulee kovaa vauhtia, tykkään niin laittaa kodin vielä en oo pihalle laittanu valoja, olisko lauantaina??? :)

Harkitaan muuttoa asumme vuokra rivitalossa 90 neliötä on ihan kiva, mutta haluttaisiin ok-talo ja enemmän tilaa. Oon tässä etsiskelly ja muuta mieluinen o ollut

Olo ihan ok. Närästää oikee kunnolla iltaisin :x

Blommor 16+6
 
Tänään oon tarkkaillut huolestuneena alavatsaani (hermoilija-ensikertalainen täällä terve...), se tuntuu tosi pinkeältä, välillä suorastaan kovalta. Diagnosoin, että nuo kovettumiset saattaisi olla harjoitussupistuksia, mutta kun se tuntuu tosi kiinteältä oikeastaan koko ajan. En nyt hahmota, miten kovalta/kiinteältä kohdun kuuluu tuntua verrattuna mahaan. Auttakee! Vai onko tää nyt vaan kohdun kasvamista, tai tökinkö kohdussa hengaavaa vauvaa, joka tietysti tuntuu kiinteältä, eik miltään löllöläskiltä (sori vauva, jos näin on)? Eli, mahalöllö vs. kohtu, miltä tuntuvat nyt?
 
Heip!

Tervetuloa uudet!

Vakuutus on otettu kummallekin lapselle ja kauheasti ei olla vielä tarvittu, mutta ei "uskalla" katkaistakaan.....Tälle vauvalle ei olla vielä otettu, jotenkin unohtunut. Aiemmin ollaan otettu jo ennen rakenneultraa, jotta kattaisi sitten myös kaikki mahdolliset rakenneultrassa ilmenevät viat ja sairaudet. Nyt ei ehditä, koskapa rakenneultra on HUOMENNA :whistle:

Influenssarokotteen otin pari viikkoa sitten. Infektioasiantuntijoilta olen kuullut veikkauksen, että tänä talvena tulee olemaan aika hankala ja laaja influenssaepidemia, koska rokotuskattavuus on jäämässä niin pieneksi, kun useat eivät enää rokotetta ota. Harmi, että Pandemrix-kohu on aiheuttanut niin paljon hallaa rokotusasialle.

Raskausihmisiin kuulun myös minä :wave: IHANAA olla raskaana, vaikka nämä toinen ja erityisesti tämä kolmas menee jotenkin tosi nopeaan ohi ettei edes tajua, verrattuna siihen ensimmäiseen aikanaan, jossa ehti jotenkin paljon enemmän kuulostella oloja ja masua ja miettiä vauvaa. Meilläkin kun on viimeinen raskaus kyseessä, niin haikeakin mieli välillä etten enää tule olemaan näillä viikoilla raskaana...

Valjakalle tsemppiä leikkaukseen.

Mustakin on IHANAA kun on vihdoin pakkasta, tulis vaan lisää lunta :heart:

Kristiin ja "puoliväli-Papa" 20+0 *poks*
 
Heippa taas pitkästä aikaa,

tuntuu että nää viikot vaan pyörii eteenpäin eikä ajankulua edes huomaa. Töitä tulee paiskittua kellon ympäri ja sitten ruokakauppaan ja ruokaa nassuun ja nukkuun ja taas töihin. Eli onneksi kohta on joulu ja pidän siinä ne kaikki välipäivätkin kyllä hyvällä omalla tunnolla extralomaa :) Se tulee ihan tarpeeseen.

Maanantaina oli eka tapaaminen noissa perhevalmennuksissa ja vuorossa oli fyssarin pitämät kaksi tuntia. Käytiin läpi työskentelyasentoja, syviä vatsalihaksia, lantionpohjanlihaksia, tukivöitä, rentoutumista ja vaikka mitä. Kaikkea käytiin läpi mutta kaikki oli oikeastaan entuudestaan kyllä tuttua. Ihan mukavaa oli vaikken kehenkään sen enempää tutustunut. Harmi kun täällä päin noi perhevalmennukset ei ole joka kerta samassa porukassa niin ei löydä muita äitejä samoilta nurkilta niin helposti. Itselle, joka on vasta hetken asunut täällä, se olis ihan kiva juttu.

Eilen oltiin toista kertaa neuvolassa ja nyt meillä oli meidän oma neuvolan täti....viimeksi harjoittelija. Kaikki kunnossa, verenpaine pikkasen koholla mutta ihan ok vielä. Koskaan ei ole aikaisemmin mulla ollut verenpaine koholla. Sydänäänet kuunneltiin ja siellähän ne jupsutti, tällä kertaa 153. Hassua muuten kun olette kirjotelleet noista vauvan olemisista toisella puolella...meidän Ihanuli makoilee vasemmalla puolella. Joka kerta kun kuuntelen sydänääniä ja nytkin kun neuvolassa kuunneltiin niin sielllähän se uiskenteli, mun vasemmalla puolella. Oikeastaan kohtukin tuntuu enemmän siellä puolella...nyt kun se tuntuu koko ajan enemmän ja enemmän. Laskettu aika määriteltiin ja se on 29.5.2013 eli saa päivittää vihdoinkin listaan :)

Huomenna lähdetään tyky-päivän viettoon koko päiväksi ja sieltä menenkin siskon perheen luokse viikonlopuksi eli vauhtia ja vaarallisia tilanteita varmasti luvassa kännissä olevien työkavereiden ja siskon poikien kanssa :)

Yks päivä juuri pohdittiin miehen kanssa että on tosi mielenkiintoista että minkälainen se meidän vauva sitten onkaan luonteeltaan...me kun ollaan ihan vastakohtia monissa asioissa. Mies on rauhallinen ja mä räiskyvä...innolla jo odotamme kaikkea sitä uutta mitä koemme!

Lumisin pakkasterveisin
Farkkutyttö ja Ihanuli 14+1
 
Valjakalle tsemppiä leikkaukseen!:hug:

Murona mä varasin 4d ultraan ajan 18 vkolle ja sanoivat varatessa, että 18 viikolta lähtien (en muista mihin asti) saa kela-korvauksen. Paras aika kuulemma olisi kuitenkin vasta pari viikkoa tavallisen rakenneultran jälkeen, koska tavallisesta rakenneultrasta ei olisi hyötyä, jos siihen menee tämän 4d:n jälkeen (?). Minua se ei ainakaan haittaa ja en halunnut odottaa sinne asti, kun siihen on niiiiin pitkä aika. 4d:n hinta on suhteessa aika pieni jos sillä saa tällainen hermokimppu hankittua itselleen mielenrauhaa ;).

Itse en ole vielä oikein päättänyt näin ensiodottajana olenko vai en raskausihminen. Ainakaan tässä vaiheessa, kun en ole töissä vielä kertonut kuin parille ihmiselle sitä mielellään piilottaa masusen vaatteilla. Ehkä sitten kun "tulee kaapista ulos" alkaa innostua masua korostamaan. Kauniita vaatteita löytyy kuitenkin sekä vähän löysempiä että ihan makkarankuoria. Olenko muuten ainoa, jolle Suomen ketjuliikeissä olevat äitiysvaatteet ei herätä intohimoja? Luulen että käytänkin luovasti omaa vaatekaappia mahdollisimman pitkälle tai shoppailen kauppojen tavallista mallistoa soveltaen. Netissä kyllä esim. Topshopin äitiysvaatteet näyttää aika kivoilta.

Varpuska ja 15+4
 
Huomenta! Täällä poksutaan 17+0! Nyt alkaa housut jo selvästi kiristämään.. Täällä joku kyseli epilepsiasta. Itselläni ei ole epilepsiaa mutta epilepsialääkettä joudun käyttämään säännöllisesti krooniseen kipuun. Tämän takia rakenneultra on Oys:ssa ja siellä katsotaan vauvan rakenteita tarkemmin. Vielä saadaan rakenneultraa odotella, aika on vasta 2.1 ja viikkoja silloin jo 22 risat.

Lievää pahoinvointia on silloin tällöin mutta muuten ei voinnissa mitään ihmeempiä ole ollut viime päivinä. Vauvantarvikehankintoja ei olla tehty vielä ollenkaan, ajateltiin jättää hankinnat ensi vuoden puolelle.

Hymeli ja hissukka 17+0
 
Hei pitkästä aikaa. äkkiä tähän vaan rustaan kuulumiset, neuvolassa käyty alkuviikosta kaikki hyvin siellä sydän löi ja pikkunen vilkutteli:heart:. sokerirasituksessa sitten napsu tuli ja paastoarvosta jäätiin kiinni eli eiku mittaileen sokereita, ja nyt tuntuu että maailma kyllä romahti ihan täysiä vaikka osasin tätä jo odottaa kiitos suurien erittäin suurien sukurasitteiden ja olis varmaan kannattanut itekki tuota elämäntyyliä miettiä joskus aikasemmin, mutta minkäs teet näillä mennään. toivotaan että kaikki menee kuitenki hyvin ja pikkuselle eikä minulle tule tästä mitään jälkiseuraamuksia ja saadaan arvot kuriin ruokavaliolla ja liikunnan lisäämisellä. mutta kivasti yksi suuri stressinaihe lisää tähän raskauteen, joku tutkimus oli tehty että stressaamalla tulee tyttöjä joten eiköhän täältä tyttö ole ainaki tulossa tällä stressaamisen määrällä mitä on saanu kokea jo näiden reilun 15 viikon aikana. Ja tyttöolohan mulla on ollu koko ajan sen vois lisätä tuonne listaan :). mutta tässä tällä erää..suunta ylöspäin.
Niin ja tervetuloa uusille kun teitäkin on vielä joukkoon saapunut :) :flower:
 
Olipahan ihana herätä tähän lumimyräkkään, siis huippua että sitä on tullut noin paljon ja tulee lisää kokoajan mutta nyt ei tonne ulos huvittais tossa jäätävässä tuulessa tänään ollenkaan astua, mutta pakko se on kohta töihin lähteä.. Pitää vissiin ettiä kaikki vaatteet niskaan mitä kaapista löytyy.. Ku talviaatteista nyt on puhe niin meinaatteko ostaa isomman talvitakin vai pärjäisköhän sitä tolla omalla koko talven?

Tänään tuli aamulla muuten niin joulufiilis ku tota lunta katteli ikkunasta, olispa jo jouluaattoilta, koko perhe kotona siis vanhemmat ja sisarukset ja niiden puolisot ja sit pelattais kaikki yhdessä lautapelejä ja syötäis älyttömät määrät suklaata siinä kuusen loistaessa vieressä.. :)
 
^ Minut taas valtasi aamulla suuri pettymys kun lunta ei ollutkaan satanut täällä meidän leveysasteilla :( Toivottavasti lumisade ennättää tännekin iltapäivällä! Tuo musta maa vain on niin masentava...

Huomenna poksuu PUOLIVÄLI 20+ KÄÄK :O Jotenkin huomaamatta on jo puolet raskaudesta takana!

Kävin tänään työterveystarkastuksen vuoksi labrassa ja meinasinkin sitten pyörtyä sinne käytävälle :D Verensokerit tietty alhaalla kun ei ollut saanut syödä 12h ja sitten pistoskohdan verenvuoto ei meinannut tyrehtyä lainkaan ja tietty aloin sitten sitä veristä paitaa + haavataitosta siinä ihmettelemään... Tuli hirveän heikotus, huono olo ja kylmä hiki - lääkäri meinas jo hakea mulle jotain keksejä tms etten pyörry siihen paikkaan, mutta onneksi se meni ohi :)

Itse en juurikaan ole äitiysvaatteita käyttänyt esikoistakaan odottaessa. Tällä hetkellä käytössä vain housuja, osa omistakin menisi vielä ehkä jalkaan, mutta mammahousut on paljon mukavammat jalassa. Lisäksi omistan kaksi äitiysmalliston hametta. Muuten käytän ihan normivaatteita - kaikki paidat mahtui päälle esikoista odottaessakin ihan loppuun saakka. Saa nähdä miten talvitakin kanssa käy - viimeksi olin näillä viikoilla huhtikuussa eli tällä kertaa on talvella on isompi masu...

Ihanaa viikonloppua ja ensimmäistä adventtia kaikille :heart:

Tuiku & Kirppu 19+6
 
Takana ihanan rentouttava kylpyläloma miehen kanssa! Nyt jaksaa odotella joulun pyhiä:) mukavaa kun on saatu jo maatakin hiukka valkoiseksi, tulee heti niin jouluinen fiilis. Nyt oiskin tarkoitus alkaa virittelemään jouluvaloja pihamaalle ja ikkunoihin.

Maanantaina ois jälleen neuvola ja rakenneultraan vajaa 3 viikkoa. Ei millään malttais odottaa :) viime yönä havahduin tosi inhottavan tuntuisiin nivuskipuihin, niin kuin joku ois väännelly ja vedelly jänteitä ja suonia..

Tervetulloo kaikille uusillekin, kiva kun saadaan vielä uusia mukaan!

talvista ensimmäistä adventtia kaikille:)

Amon & piskuinen 18+0
 

Yhteistyössä