Toukokuun toukat 2013 *toukokuussa* MEIDÄN KUU!

Heippa :)

Meillä on nämä melkein 2 viikkoa on olleet elintärkeitä!
Keskiviikkona eli 24.4 koitti päivä jota olin pelännyt, Helmiltä vähennettiin hapenmäärää hengityskoneesta.
Aamulla vähittelen vähennettiin hapenmäärää ja odotettiin pystyykö Helmi itse hengittämään enemmän ilmaa. Happi 60% eli koko-ajan ollut 95% koneessa, pelkäsin todella. Helmi todella sai 35% enemmän happea itse!! tämä oli suuri askel meille. Koneen annostusta voitiin vähentää :heart:
Elu ei uskallettu kokeilla lopuksi kokonaan ilman mutta ensi maanantaina yritetään laskea 50% happi. Sydänkone avustaa edelleen kun Helmillä jää välillä muutama lyönti välistä.
Vihdoin jotain positiivista, juhlimme myös 2 kilon bileitä. Mutta nyt toivotaan kaiken pysyvän näin hyvin :) tällä hetkellä olisin rv 38+6 ? Voi kun olisinkin välillä sitä toivoisi
Mutta meillä muuten menee hyvin, lähinnä teholla päivät olen ja yritän huomioida kotona ollessa toisia lapsia ja miestä :)
Lähden tästä nyt Helmin luo katsomaan miten menee.

Kaikille haleja ja onnea

Blommor ja Helmi 2kk 4pv
 
Viimeksi muokattu:
Paljon voimia sinne Uutukainen! :hug: Oliko niin että olet päätynyt alatiesynnytykseen? Itsekin mietin sitä vaihtoehtoa, mikäli lantion mitat sen sallii. Mutta sektioon olen kuitenkin varautunut.. Sekavia ajatuksia täälläkin, vaikka pitäis vissiin vaan nauttia tästä loppuodotuksesta.. Mutta huomenna ollaan viisaampia tilanteen suhteen, ulkokäännös siis mahdollisesti tiedossa ja sitten synnytystavan arviontia. Nyt taas tuntuu siltä että olisi itsekseen kääntynyt rt:aan ja sitten välillä on poikittain.. Sitäkin pelkään, että entäs jos huomenna on rt ja sitten myöhemmin vielä vaihtaa perätilaan ja sitten se huomattaiskin vasta synnytystilanteessa.. On kyllä ahdistavaa tämä epätietoisuudessa oleminen! :|

Blommor, olipas ihana kuulla miten hienosti on Helmin vointi edistynyt :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Rakkausvauva tulin sulle tuolta marraskuisista kommentoimaan, koska luulen,e ttä jotenkuten tajuan millaiset fiilikset sulla on. Itselläni on viides lapsi tulossa ja olen kipukammoinen, ihan järkyttävän kipukammoinen. Pelkään jopa hmepan ottamista :D

Omat synnytykset on olleet suhtkoht helppoja ja silti olen ihan kauhuissani. Ilman järkevää syytä. Ajatuskin synnytyksestä oksettaa ja toivoisin, että joku löisi multa tajunkankaalle synnytyksen alkaessa ja herättäisi kun se on ohi.

Kuitenkin, kokemuksesta tiedän, että sitten kun se koko kamaluus alkaa, niin pelko (tai osa siitä) katoaa ja sitä jotenkin "alistuu" siihen, että nyt se on menoa.

Puhu peloistasi ja olostasi ihan rohkeasti! Ehkäpä saat jotain apua tai vaikka käynnistyksen, niin että tiedät koska tapahtuu, eikä tarvitse jännittää. Mä toivon sulle oikein helppoa ja ihanaa synnytystä!
 
Täällä myös yksi jolla välillä tulee inha tunne synnytystä kohtaan. Lähinnä kylmää että mitä
jos mää keikahan siinä hommassa. Vaikka eikö se nyt nykyaikana ole äärimmäisen harvinaista.
Silti aina tulee mieleen että mitä jos en selviäkkään.
Kipu ei oikeestaan pelota, siihen ei voi kuolla.

Kannattaa kaikkien joilla ahdistavia tuntemuksia, ottaa ne neuvolassa puheeksi. Varsinkin, jos ne jatkuu synnytyksen jälkeen.

Paljon onnea vauvan jo syliin saaneille ja tsemppiä pikku-Helmille!
 
  • Tykkää
Reactions: Kaana
Kiitos Tiivi-Taaville uudesta pinosta! :flower:

Kaanalla on ihanan pieni ja sievä masu :) Kiva, että sulla on käynnistyspäivä jo tiedossa.

Nommalle kovasti tsemppiä ja jaksuja :hug:

Kiitokset affenille synnytyskertomuksesta!

Rakkausvauva89:lle myös tsempit ja myötätuntohalit :hug:
Tämä palstahan on just hyvä paikka purkaa oloja. Toivottavasti saat äitipolilla ymmärrystä!

Uutukaiselle
jaksuja! Ja nibsulle tsempit perätilapähkäilyihin.

Ihanaa Blommor, että siellä on tilanne parempaan päin :) Kiitos, että tulit taas päivittämään tilannetta, kovasti olen jännäillyt teidän puolesta. Toivotaan, että jatkossakin kaikki menee hyvin :heart: Voimia kaikille :)

Omia kuulumisia, saimme vappuaattona suru-uutisia. Läheisen ihmisen hautajaiset olisi tulossa parin viikon päästä.
Siitäpä tulikin pähkinä purtavaksi, ajomatkaa hautajaispaikkaan on 2 tuntia suuntaansa. Miten ne suositukset menikään automatkoista loppuraskaudessa!? Mulla ois viikkoja silloin 38+. Paljon riippuu tietysti siitäkin, kärsinkö edes istua niillä viikoilla. Edellisessä raskaudessa pienetkin automatkat sai aikaan helvetilliset liitoskivut viimeisillä viikoilla.

Tänä aamuna oli neuvolalääkäri, ja vauva oli viimein asettunut raivotarjontaan! Vapun aikaan ilmeisesti upposi, kun yhtäkkiä muuttui masu ihan eri malliseksi, hujahti alaspäin ja istuminen helpottui. Pää tuntui jo tosi alhaalla, ja vihlonta on ollut pari päivää sen mukaista. Tänään ei meinannut tulla kauppareissusta mitään, muutaman askeleen jälkeen piti aina pysähtyä, kun teki mieli huutaa tuskasta. Supistuksia on tullut aika paljon sisätutkimuksen jälkeen, jospa alkaisi paikatkin kypsyä vähitellen. Kohdunsuulla ei siis ollut vielä tapahtunut just mitään, niinkuin arvelinkin, kun pää on huidellut missä sattuu. Lähtötilanteessa oli edelleen, 3cm ja kiinni + kiinteä. Kaikissa muissa raskauksissa on ollut edes jotain kypsymistä näillä viikoilla... Painoa oli tullut luvattoman paljon vapun munkkeja ja grillattavia herkutellessa, sf-mitta 31cm. Niin, ja en saanut sitten kuitenkaan minkäänlaista painoarviota, vaikka viimeksi toinen lääkäri lupaili...

Cherrie_ 35+6
 
Pikainen päivitys sairaalasta..

Meille syntyi sopivasti vappuna 1.5. pieni hurmuri-poika! Painoa 3350 grammaa ja pituutta 49 cm. Pipo 33cm.

Synnytys meni kaiken kaikkiaan ok, mutta ponnistusvaihe oli tuskanen ja vauva meinasi joutua ahdinkoon, virkosi onneksi nopeasti.

Olo väsynyt, mutta super onnellinen! :heart:

Amon ja piskuinen hurmuri-poika
 
Paljon voimia sinne Uutukainen! :hug: Oliko niin että olet päätynyt alatiesynnytykseen? Itsekin mietin sitä vaihtoehtoa, mikäli lantion mitat sen sallii.
No periaatteessa mulle ei oikein muuta vaihtoehtoa edes annettu lääkärin toimesta. On kuulemma niin "hulppeat" mitat lantiossa (Tosi hassua sinänsä koska päällepäin voisi kuvitella jotain ihan muuta, mutta sepä ei kerrokaan sitä).

Mutta totuushan on se, että pt:n kanssa ei voi oikein valmistautua mihinkään. Tilanne voi muuttua tosi nopeasti, niinkun tietysti ihan normaalissa tarjonnassakin.
Kaikkeen pitää varautua ja pitää mieli avoinna, vaikka se niin hankalaa meille ihmisille onkin. Se suunnittelu kun antaa turvallisuutta ja selkeyttä elämään.
Siksi täällä itsekin niin pähkinöinä olen kun tulevaa ei voi mitenkään suunnitella.

Jaksamisia kaikille, vaivoista ja huolista riippumatta :heart:
 
Onnea Amonille pojasta :flower:

Kiva että Blommorilla oli hyviä uutisia, toivottavasti pääsette pian kokonaan pois hengityskoneesta.

Uutukaiselle jaksamista, myös Cherrielle jaksamista surun keskelle.

Tsempit myös kaikille teille joita synnytys pelottaa.

Armin 37+6
 
  • Tykkää
Reactions: Cherrie_
Kiitos affenille synnytyskertomuksesta! Niitä on mukava lukea tässä omaa synnytystä odottaessa.

Rakkausvauva 89 ja muut synnytystä pelkääville paljon tsemppiä. En oikein osaa samaistua tilanteeseenne, mutta toivottavasti puhumisesta on edes jotain apua!

Mukava kuulla Blommor, että Helmin vointi on edistynyt hyvin :heart: Paljon jaksamisia teille!

Cherrie_lle jaksamisia surun keskellä :hug:

Paljon onnea Amonille ja koko perheelle pojasta!

Uutukaiselle paljon jaksamisia!

(.) Neuvola taas takana. Vauva selvästi laskeutunut hieman, mutta vielä saa vähän päästä kiinni. No, selvästi kuitenkin parempaan suuntaa. Saisi alkaa jo syntymään. Toukokuu on niin kiireinen, etten loppu kuusta kerkeä synnyttämään kun on uimakouluja, baletti esityksiä, kevätjuhlia ja karate näytöksiä :LOL: Kaikki muuten ok. Kohta pitää mennä yöunille, kun ei tullut viime yönä nukuttua ollenkaan. Esikoisella iski yllättäen mahatauti ja siinä tuli sitten yö valvottua ja siivottua oksennuksia. Onneksi tuli vain vähän ohi ämpäristä. Päivä ollut niin kiireinen nuorempien kanssa, ettei nukkumaan kerennyt. Pojalla selkeästi alkaa onneksi jo helpottaa, maha vielä kuralla joten joutuu olemaan huomisen koulusta pois. Tänne ei taida muuta kuulua. Synnytystä ja huomenna alkavia jääkiekokn mm-kisoja odotan innolla.

Tiivi-Taavi & Hemuli 39+0 POKS!
 
  • Tykkää
Reactions: Cherrie_
Eipä ole hetkeen tullut tänne kirjoitettua. Olen kuitenkin käynyt lueskelemassa. Paljon onnea kaikille nyyttinsä jo syliin saaneille. :flower: Mulla olisi hieman alle neljä viikkoa synnytykseen ja se tuntuu jotenkin vielä niin kaukaiselta. :D Vielä pitäisi tehdä hankintoja, mutta onneksi ei mitään suurta, mm. liivinsuojia, vaippoja ja harsoja. Noh, ehtiihän tässä, toivottavasti. :D Sairaalakassin meinasin tänään pakata, mutta listaa tehdessä tajusin, että eihän sinne voi oikein mitään etukäteen pakkailla. Mulla oli listalla mm. hygienia tarvikkeita, joita kyllä ajattelin käyttää ennen synnytystäkin ja en viitsi sairaalaa varten erikseen ostaa. Lisäksi mulla on käytössä piilolinssit ja lasit ja näitäkin tartteen ennen synnytystä. Myöskin mukavat vaatteet kotiintuloon on käytössä. Eli nyt pystyn pakkaamaan vaan pienen osan. Toisaalta, mies ei voi koirien takia kuitenkaan jäädä sairaalaan yöksi, joten hän voi kotona käydessä tuoda mitä tarvitsen, jos jotain jää.

Supistuksia ei ole tullut, mitä nyt jotain satunnaista vatsan kovettumista. Kohdunsuun tilanne viimeviikolla: pehmentynyt, lyhentynyt noin 1cm aikaisemmasta tutkimuksesta. Pari viikkoa pikkuinen voisi pysytellä sisällä, sillä meillä on vielä koiran kanssa yksi kurssi menossa. Sit voi tulla ja toivon, että tuleekin. Alkaa olemaan jos jonkinlaista kremppaa, niin ei oikein jaksaisi enää.

tryffeli89 rv 36+2
 
Viimeksi muokattu:
Oikein paljon onnea Amon!

Ja ihana kuulla Blommor teidän uutisia, kovasti tsemppiä Helmille!

Ja toivotanpa minäkin puolestani jaksamista pelkojen kanssa taisteleville!

Omaan napaan. Viime yönä puoli kolmen aikaan vessaan kävellessä purskahti lapsivettä. Ei litratolkulla, mutta ihan selkeästi kuitenkin pitkin reisiä ja lattialle. Väriltään oli kirkasta. Yritin nukkua, mutta eihän siitä mitään tullut kun rupesi jännittämään ja googlailin sitten aihetta. Aamulla torkahdin hetkeksi ja sitten kahdeksan aikaan soittelin sairaalaan. Käskivät tulla tarkastukseen, vaikka sanoin, ettei supistuksia ole ja sanoivat, että jos ei huomiseen mennessä käynnisty itsestään, niin varataan aika käynnistykseen. Oli aika epätodellinen fiilis, kun mulla on ollut sellainen olo, että menee vielä viikkoja.

Meinasin passittaa miehen vielä töihin, mutta mentiin sitten kuitenkin yhdessä sairaalaan. Oli se vaan mukavaa, kun oli toinen mukana. Käyrillä kaikki hyvin, pientä supistelua (kivutonta). Selvisi myös, että vauva on laskeutunut ja kiinnittynyt, uskoisin, että ihan viime päivinä. Tehtiin ensimmäinen alatutkimus ja siinä selvisi, että kohdunkaula kokonaan kiinni vielä. Käytiin sitten pari tuntia pyörimässä kaupungilla, kävelemässä ja lounaalla ja palattiin sairaalaan näyttämään sidettä. Koska vettä ei tullut paljon enempää, päättivät ultrata lapsiveden määrän. Sitä oli vielä paljon, joten lääkäri totesi, että infektioriskiä ei ole ja ei käynnistetä.

Tällainen harjoituskierros siis meillä. Nyt on alkanut vähän supistelemaan, mutta aika kivuttomasti. Sellaista juilivaa kipua vain. Mulla ei ollut mikään kiire tuon synnyttämisen suhteen (itseasiassa eka ajatus oli yöllä, että enhän mä vielä ole valmis!), mutta nyt kun ajatusta ehti jo pyöritellä, niin vähän harmittaa. Mutta kaikki aikanaan.
 
Jännittäviä aikoja elellään. :)

Itse kävin tänään keskussairaalassa kasvukontrolliultrassa (35+6). Painoksi pienokaiselle arvioitiin 3030g, joka on keskikäyrän ja yläkäyrän välissä. Seuraava käynti keskussairaalassa viikoilla 38+6. Sitä ennen viikoittain neuvolassa. Synnytystavasta ei oikeastaan keskusteltu, mutta aikaisemmin on todettu, että esteitä alatiesynnytykselle ei pitäisi olla.

Lisää jutustelua aiheesta blogissani: Odotusta ja tuttirallia
 
Huomenta.

Inkeri84:llä jännät ajat käsillä:)

Oon vähän kateellinen teille,joilla ollut jo viimeinen lääkärineuvola ja ootte saanut kokoarvioita:ashamed:Oma aika vasta rv 37+6 tulossa,vaikka jo aiemmin nähtiin vauvan menevän reippaasti keksikäyrän yläpuolella ja kaikki lapset syntyneet ennen viikkoa 39+3 ja olleet 4 kg tai yli.....

Eilen pääsin kampaajalle,nyt on väriä päässä ja hiukset muutenkin siistitty:DLoputkin vauvatavarat sain hankittua ja jotain evästä sairaalakassiin(suklaa,karkit,sipsit,pillimehut),kaikki järkevät eväät jääkin aina pakkaamatta,kun lähtö tullut yleensä niin,ettei ole ollut mitään pakata mukaan....,eikä matkalla ole viitsinyt/voinut pysähtyä kauppaan....

Tänään juhlitaan vihdoinkin tytön synttärit,monta hommaa vielä ennen iltaa:)

petronella ja toukotoukka 36+2:heart:
 
Cherrielle voimia surun keskellä, :hug: toivottavasti pääset hautajaisiin osallistumaan, mä en oikein tiedä tuosta matkustamisesta... :eek: Kai sitä omien voimien mukaan voi mennä, parin tunnin matka olis varmaan mulla just aika maksimi mihin asti viittisin enää lähteä.

Uutukainen :hug: Osantot koiran menettämisestä, varmasti kamala kokemus muutenkin, saatika nyt just kun pitäis voida keskittyä tulevaan iloisin mielin...
Toivottavasti ovat neuvolassa ymmärtäväisiä?! Sulla kurja tilanne ton perätilankin kanssa, se kun vaatii niin suurta tsemppiä ja äidin omaa motivaatiota synnyttää alateitse perätilavauva... Vaihtoehto kyllä täytyy antaa, eli siis eivät voi "pakottaa" sua synnyttämään vaan suunniteltu sektio on aina vaihtoehto tossa tilanteessa. Näin mulle kertoi yliopistollisen sairaalan KOLME kätilöä, kun neuvoa myös kysyin asiasta kun meillä oli perätilassa aika pitkään...
Mutta hienoa, jos aiot yrittää alateitse, siellä on onneksi paikalla kaikki tarvittava henkilökunta jotka pitää susta ja vauvasta hyvää huolta! Toivon että pääset pian synnyttämään! :flower:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Cherrie_
Onnea pikku prinsissistä Amonille. Niin se toukokuu on tullut ja vauvojakin alkanut syntymään.:heart:

Itselläni syntymässä kuudes lapsi, mutta aina tämä raskaus yhtä jännittävää ja arvoituksellista joka kerta. Koskaan ei tiedä mitä tuleman pitää.Yksikään raskaus ei ole mennyt oppikirjojen mukaan, joten en tiedä millainen ns.normiraskaus on. Yhdessä on ollut raskausmyrkytys, muissa raskausdiabetes ja tietysti seurattu tarkasti verenpaineita jos raskausmyrkytys tulee uudestaan. Kaksi synnytystä käynnistetty: toisessa syynä raskausmyrkytys, ja toisessa syynä osittainen lapsivesien meno ja sydänäänissä häikkää.

Nyt olen päässyt raskaudessa rsv 35+3, ja vauva kasvanut hyvin. Viime sairaala käynnillä saivat minut huolestumaan, kun sikiön sydänäänet kuulemma liian tasaiset, mitä sekin tarkoittaa? Luulin että on hyvä, kun sydän lyö ja vauva liikkuu. No kotona nyt olen ja pohdin tätä asiaa jopa öisin, kun ei saa enään hyvin nukutuksi. Onko muilla ollut tällaista?

Blommor: ihana kuulla hyviä uutisia Helmistä :)

Hyvää keväistä perjantaita kaikille odottajille ja jo vaavinsa syliin saaneille !
 
Tänään käyty neuvolassa. Painoa tullut koko raskauden aikana yhteensä 9kg. :) Vauvan sykkeet hyvät ja liikkeitä tuntuu. Verenpaine 104/66. SF 34. Vauva raivotarjonnassa, mutta ei ole vieläkään kiinnittynyt, joten se on ambulanssilla sairaalaan mikäli vedet menee. Toivottavasti nyt kiinnittyisi, pelottaa, että olen täällä kotona yksin ja vedet menee. Sit kun pitäisi kyljellään makaa, mutta mitenhän sekin ambulanssin tullessa onnistuu, kun on noi koirat täällä? Seuraavaan neuvolaan yli viikko, joten toivotaan pikkuisen pysyvän vielä sisällä, vaikka alankin jo olemaan kypsä. :D Huomaako sen vauvan kiinnittymisen jotenkin?

tryffeli89 ja rv 36+3
 
Myy_76: Vauvan sykkeessä on hyvä olla jonkin verran vaihtelua, yleensä käyrillä syke heittelee esim. 130-160 välillä. Mutta voi olla että vauvallasi on rauhallisempi vaihe jonka vuoksi vaihtelua ei niin paljoa tullut. Univaiheessa tai vähemmän liikkeen aikana toki sykkeen vaihtelutkin vähäisempiä. Varmasti olisivat asiaa sairaalassa enemmän tutkineet jos huoli olisi herännyt!

Tryffeli89:pään kiinnittymistä ei välttämättä kyllä varmaan itse huomaa, alamasua tunnustelemalla saa toki pään tuntumaan ja jos sitä pystyy heilutella niin se ei ole kiinnittynyt. Kiinnittyessään ja alaspainuessaan se menee aika sinne alas, itse hyvä kun löydän vauvan päätä tuolta lantiosta.
Esikoinen ei mulla kiinnittynyt lainkaan ja vesien menolla synnytys alkoi. Mutta ei täällä mitään ohjettä ambulanssilla menoista ollut, illalla klo 23 meni vedet ja normaalisti liikuin, aamulla sanoivat että pitää tulla näytille sairaalaan. Supistukset alkoi seuraavana päivänä puolenpäivän jälkeen vasta. Todella paljon kuntien välillä eroa tässä ambulanssiasiassa, tarvitseeko mennä makuulla sairaalaan vai ei.. Aika erikoista. Mahtaa olla että tryffelin vauva on vielä aika korkealla masussa?
 
Neuvolassa kyllä sanoi, että ei mitenkään korkealla ole, mutta päätä pystyy heiluttamaan. Ilmeisesti hyvin eri käytännöt paikasta riippuen, toki voihan olla niin, että kun sairaalaan soittelen niin sieltä tulee eri ohjeet. Neuvolan ohje oli kyllä makuulle ja lanssilla synnytykseen.
 
Tänään poksuu jo 39+0! Mitään tuntemuksia ei ole että synnytys joskus alkaisi, vaavi hengaileekin vielä suht korkeella, pylly pystyssä :D Jalkoja ja käsiä kovasti työntää ulos masusta, alkaa tekemään tosi kipeetä jo potkut ja nyrkin iskut!
Kovasti oon koittanu lenkkeillä ja siivoilla, mutta en yhtään supistusta oo niillä saanu aikaseksi.. Ainut mikä aiheutti pientä juilimista oli saunominen, mutta siitäkään ei kipeitä supistuksia tullut. Oon kyllä jo niin asennoitunu että yli lasketun ajan menee heittämällä, tuntuu vauva niin hyvin masussa viihtyvän.

Tsemppiä kaikille, ei oo enää kauaa kellään meillä että vauvat on täällä! :heart:
 
Pikaista paranemista Tiivi-Taavin perheeseen!

Onpas Inkeri84:llä ollut jännät paikat, jospa se vauveli ottaisi uutta vauhtia ihan lähiaikoina :)

Toivottavasti Petronellan tytöllä on ollut hauska juhlapäivä :)

Meilläkin juhlitaan sunnuntaina, viimeisiä siivoiluja olen tämän päivän touhunnut, ja supistelee niin mukavasti. Ei siis todellakaan mitään lähdön merkkejä, vaan kypsyttelyjä toivoessa. Varmasti menee reilusti yli lasketun, kun ei kerta ollut mitään tapahtunut vielä. Mutta ehkä ennen juhannusta kuitenkin on mullakin vauva kainalossa :D

Hienoa Rakkausvauva89, että sun kohdalle on osunut noin ymmärtäväinen lääkäri :) Ja kiva, että nyt on käynnistyspäivämäärä tiedossa. Paljon tsemppiä tiistaille!

Onnea täysiaikaisuudesta KeepGoing :)

Cherrie_ 36+0 *poksis*
 

Yhteistyössä