Toukokuun toukat 2013 *toukokuussa* MEIDÄN KUU!

Paljon Onnea kaikille vauvansa saaneille :heart: :flower:

Täällä ollaan vielä yhdessä kasassa, suppareita tulee mutta ei sellaisia että synnärille pitäis lähteä :kieh:
Onneksi sentään jo toukokuu, joten ei kauaa enää kärvistelemistä :)

tigrumamma ja toukka 38+1
 
Petronella; Se raja on 4kg perätilassa, eli todella hilkulle menee. Ja vielä kun lääkäri sanoi edellisellä käynnillä että jos paino menee lähemmäs 4kg niin sitten sektioon suorilta. Vielä viikko aikaa ja nyt on tullut vauvalle painoa viikossa sen +200g eli aika vahvasti sektiolta haiskahtaa. Ja tosiaan kun ei käynnistellä ja mitään merkkejä synnytyksen alkamisesta ei ole tullut niin alan jo vaatia sitä sektiota nyt vaan mahdollisimman pian kun ensi keskiviikkona menen osastolle.
Hemmetin stressaavaa vaan odotella ja venkslata, mulla on niin vahva mutu tästä asiasta.

Nibsulle onnea noinkin "helposta" asioiden järjestymisestä, nyt vaan sitten odotellaan että saat vauvan syliin! Eli sä halusit itse sektion, niin eivät ottaneet lantiosta kuviakaan?
Musta tuntuu että mä en tosiaan saanut edes itse sanoa mitään kun lääkäri ilmoitti että alakautta lähdetään synnyttämään. Ja tosiaan synnyttämään yhdessä lääkärin kanssa..... :kieh:
 
Onnea syntyneistä vauvoista! :flower:

poksupäivä 38!

Aamulla oli neuvolakäynti:

turvotus ++
pissa häivähdys +
sf 38cm
paineet 150/99 145/100 (kotimittauksissa paineet olleet 140-150 ja 80-90 välillä)
liikkeet ++
syke 130-140
maha on niin pinkeänä ettei osannut käsikopellla sanoa onko pysynyt rt

näillä tiedoilla halusi laittaa äippäpolille jo tälle viikolle. Perjantaille sai ajan joten saapa nähdä mitä siellä sanovat. Voihan se olla että ensviikolla yrittävät käynnistää mielummiin lähtisin synnyttää sitten kun on sen aika mutta pääasia että pojulla on kaikki hyvin :heart:
 
Unohdin poksua aikaisemmin täysiaikaisuuden kunniaksi eli poks 37+2!

Uutukainen, juu, mulle ei alatiesynnytys+perätila ollut edes vaihtoehto niin mitäpä sitä sitten lantiota ees kuvailemaan, ja se oli ihan ok. Toki alatiesynnytyksen mahdollisuuksista puhuttiin, mutta heti myös sanottiin että äiti päättää. Joten ei sua mitenkään voida siihen pakottaa, joten tiukkana vaan jos olet itse sektion kannalla. Kyllä vierähti iso kivi hartioilta tuon päätöksen jälkeen. Tsempit sinne!
 
Onnea kaikille vauvan saaneille! :)

Täällä poksuttiin uutta viikkoa eilen ja oli neuvolakäynti. Verenpaine erittäin hyvä, pissa puhdas, vauva pää alaspäin, mutta ei välttämättä ihan kiinnittynyt. Lääkäri totesi, että "big baby" mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan... Kaiken pitäisi kuitenkin olla ihan kunnossa. Seuraava käynti olisi vasta kolmen viikon päästä, mutta ajattelin kyllä mennä jo parin viikon päästä oma-aloitteiselle käynnille, jos ei sitä ennen ole jotain tapahtunut.

Supistuksia on nyt alkanut olemaan, että ehkäpä kroppa on valmistautumassa. Olo on edelleen mainio ja olen kävellyt paljon ja ollut muutenkin liikkeellä (kaupungilla, ravintoloissa yms..). Turvotus vaan lisääntyy ja toisina päivinä ei mee jalkaan oikein kuin lenkkarit. Yllättävää kyllä, pitkät kävelylenkit vähentää tuota jalkojen turvotusta (tai siirtää sitä ylemmäs, hehe).

"Herkistelyitkukohtauksia" on myös ilmaantunut muutama, ilmeisesti kuuluu tähän loppuaikaan. Nukun edelleen täydet yöt, mutta heräilen kyllä koko ajan, joten nukkuminen ei ole ihan yhtä tehokasta kuin aikaisemmin. Mutta kun on lomalla, niin se ei tietty ole niin haitallista.

En pistäis pahakseni, vaikka jotain jo tapahtuisikin. Mutta odottelu varmaan jatkunee vielä...

Inkeri84, rv 38+1
 
Onnittelut taas täysiaikaisille =)

Kävin Jorvissa ja tämän hetken kokoarvioksi saatiin n. 3,5kg. En tiedä mitä odotin, kaipa toi on ihan ok. Lääkäri antoi nyt vielä loppuajaksi ravitsemusohjeet, ettei vave ota mitään hillitöntä kasvuspurttia. Eli rd-ruokavaliolla mennään, vaikka ei sellasta olekaan... Ja antoipa vielä kontrolliajankin kahden viikon päähän, vaikka totesikin että vauva tosin voinut hyvinkin syntyä jo silloin. Vaan koskaan kun ei tiedä. Kohdunsuun tilannekin viime viikosta vähän edistyny, kai tää tästä. Ja vavella on pitkät jalat, olipa kiva nähdä ultrassa toinen :heart:

KeepGoing ja vave 37+5
 
Onnea kaikille täysiaikaisuudesta!

Mahan kokoa on myös täällä monet kummastellut. Kaikkien mielestä on hirveän iso, eikä kukaan tahdo uskoa ettei painoa ole kertynyt juuri ollenkaan. Tänäänkin neuvolassa oltiin vieläkin alle lähtöpainon. Omasta mielestä maha on aika normaalin kokoinen.

(.) Eli tänään oli taas neuvola. Kaikki kunnossa. Painoa ei ole vieläkään juuri tullut, kiitos pahoinvoinnin. Poika selkeästi laskeutunut ja alkaa olla lähtökuopissa. Neuvolassa ei jakseta uskoa, että enään menisi kauaa.
Supistuksia alkanut tulemaan joka ilta. Ei mitenkään kauhean kivuliaita, mutta hyvin epämiellyttäviä. Outoa kun ei aiemmissa raskauksissa tullut yhtään supistusta ennen h-hetkeä. Tämä on kyllä ollut muutenkin aivan erilainen raskaus kuin aiemmat.
Nyt istuttamaan hieman kukkia ennen kun alkaa suomen peli!

Tiivi-Taavi & Hemuli 39+6
 
Paljon onnea vauvautuneille ja täysiaikaisuuden saavuttaneille.

Tänään oli neuvola, hieman nopea sellainen kun se viimeviikkoinen sijainen oli päättänyt että mut ehditään ottaa vastaan vaikka aikaa ei siihen väliin oikein ollut, tosi tylsää jotenkin :kieh:.

Painoa ei ollut tullut yhtään lisää, onneks, paineet oli hieman noussut ja sf-mitta oli noussut 1,5cm oli nyt tasan 35 ja sen käyrän mukaan on nyt ylärajalla. Ota nyt näistä sitten selvää, mäkin rupean kohta pelkään jättivauva vaikka oon koko ajan aatellut ettei tää olis kauheen iso.

Kävin tänään ystävän kanssa syömässä ja hieman kaupoilla kiertelemässä, se oli kyllä mukavaa varsinkin kun ajattelin ettei enään ehditä näkeen ennen kun synnytän. Sais kyllä jo kohta tulla, ei jaksais odottaa..

Mulla on jo pitkään napa ollut "pullahtanut", parina aamuna on vetäytynyt sisään ja näyttänyt ihan normaalilta navalta, nyt tänään on ollut jotenkin normaalin näköinen koko päivän ja ihmettelenkin että mistä moinen johtuu. Onko kukaan muu törmännyt moiseen?

Armin 38+5
 
Täälläkin täysiaikaisuus eilen saavutettu. =) Nyt on tässä lähiaikoina alkanut koko raskaus kyllästyttää ihan kunnolla. Aikaisemmin olen jaksanut hyvin, mutta nyt kaikki kolotukset ovat ottaneet vallan. Reisiin tulee sellaisia sähköiskumaisia kramppeja ja tuntuu, että jalat lähtee alta. Näitä tulee enemmän aina kävelylenkkien tai pitkän seisomisen jälkeen. Lisäksi rauhalliset yöunet on historiaa. En meinaa saada unta millään, vaikka menen sänkyyn väsyneenä. Sitten kun nukahtaa niin heräilee todella usein ja saa ravata vessassa. :mad:

Tänään raahauduin vielä tauon jälkeen kouluun. Se hieman ahdisti etukäteen, kun mietin, että tuhlaanko viimeiset "vapaa hetket" koulun penkillä. Onneksi menin, teki oikein hyvää päästä kotoa pois näkemään kavereita. Vielä ensiviikolla muutoma päivä ja sit voisikin vauva jo syntyä. Tänään on tullut ensimmäistä kertaa menkkamaisia kipuja. Alkoivat aamuyöllä ja säteili myös toiseen jalkaan. Sain hyvin nukuttua ja aamulla herätessä niitä tuli taas. Meni kuitenkin ohi kun lähdin kouluun. Iltapäivästä tuli taas vihlonnat. Saas nähdä miten yöllä, alkaako taas? Alkoi jopa hieman jännittää, että alkaako synnytys, voihan toki vaan olla kohdunsuun kypsymistä.
tryffeli89 ja rv 37+1
 
Viimeksi muokattu:
Onnea hymelille ja perheelle poikavauvasta :heart:

Ja onnea myös täysiaikaisuuden saavuttaneille :)

Mulle iski yhtäkkiä mieletön kiireen tuntu, hyvä etten eilen puolen yön jälkeen alkanut penkoa sairaalakassia kasaan valmiiksi. Tuntuu, että on liikaa kaikkea keskeneräistä. Jos tänään ehtisi viimeistellä turvakaukalon päällisen, kun pitäisi olla sadepäivä, ja ollaan vaan kotona. Eilen pyörittiin aamusta iltaan ulkona, kun oli niin ihana päivä. Häijyjä liitoskipuja oli, vaikken ihmeitä tehnyt ulkona ollessa.

Mulla oli ekassa raskaudessa rv 36+4 painoarvio 3,1kg ja ilmeisesti se, ja ainakin myöhemmät arviot meni alakanttiin. Pari viikkoa yli lasketun meni ja painoi sen reilu 4,5kg. Ei noi teidän saamat arviot pahalta kuulosta, jos suunnilleen ajallaan syntyy vauvelit :)
Vertailin vanhojen neuvolakorttien sf-käyriä ja tämä näyttäisi menevän aika samoissa mitoissa, mitä molemmat yli 4-kiloiset on olleet näillä viikoilla. Sentin isompi sf-mitta on tässä raskaudessa. Eli toivottavasti ei mene paljoa yli lasketun!

Cherrie_ 36+6
 
Huomenta.

tryffeli89: täälläkin tulee välilä tuollaisia kuvailemiasi "sähköiskuja",tuntuu tosiaan että jalka menee alta ja itku meinaa tulla:(

Tiistaina oli lupaavia supistuksia,nyt pariin päivään vaan hiukan kovetellut mahaa....Jos tämä vauva syntyisi samalla rv:lla kun esikoinen,niin syntyisi nyt lauantaina,en pistäisi yhtään pahitteeksi:)

Täälläkin sadepäivä,tylsää...Eilen ja edellisenä päivänä oli tosi kauniita päiviä.
Äsken tuli pestyä ja keitettyä vauvaa varten tutit ja tuttipullot(jos imetys ei onnistu tai tarvitaan lisämaitoa).Odotan kyllä,että imetys onnistuisi,viimeksi imetin 10kk=)

Täällä oli puhetta isokokoisen vauvan helppohoitoisuudesta,itse koin esikoisen kohdalla,joka oli suurin syntyessä,että oli haastavaa se,että oli niin kovin nälkäinen,että oma maito ei riittänyt kun 2kk ja sen jälkeen jatkettiin korvikkeella,imetys hiipui,kun joutui antamaan lisämaitoa paljon ja vellit ja soseet aloitettiin jo 3kk iässä:ashamed:

Sf mitat menee aika samoissa,kuin aiemmissa raskauksissa ja kaikki olleet siis 4kg ja yli syntyessä....

petronella ja toukotoukka 37+1:heart:
 
Hei,
Tietääkö joku jotain faktaa noista "sähköiskuista" reidessä/nivusissa, mistä muutama täällä on kertonut? Mulla ihan samanlaisia ja tuntuvat pahenevan loppua kohden, eilen tuntui samaan aikaan sekä reidessä että selässä eikä meinannut millään loppua. Tosiaan ovat sellaisia, että jalka voisi ihan hyvin lähteä alta...neuvolassa eivät muuta osanneet sanoa kun että "kuuluvat asiaan", mutta tietäiskö joku? Liittyykö jotenkin johonkin hermon painamiseen? Aika inhottavilta tuntuvat ja ekassa raskaudessa ei kyllä tälläsiä ollut...
Toinen uusi "oire" on toi muistamattomuus. Nyt on loppunut se vähäinenkin muisti :D kaikki hukassa; bussikortti, avaimet, unohdan miehelle kertoa oleellisia asioita..jne. Mistähän tääkin johtuu? :confused:
 
POKS 40+0! :heart:

Sanzu, kuulostaa kyllä ihan joltain hermojutulta nuo sähköiskut ja usein raskaana ollessa vaivaakin esim. iskias-vaivat ja muut hermojutut kun iso kohtu alkaa painaa noita jalkoihin meneviä hermoja. Ei siis mitään vaarallista mutta tietty inhottavaa..
Raskausdementian syistä en osaa sanoa, mutta kuuluu sekin kyllä asiaan ;)

Täällä supisteli jo yli vuorokauden verran sellaisia 7-20min välein olevia supisteluja jotka ei kuitenkaan tarpeeksi sattuneet että olisi edes tullut mieleen lähteä mihinkään. Kunhan häiritsivät ja valvottivat. Eilen illalla nekin loppui ja nyt ei tunnu enää mitään paria satunnaista hassua lukuunottamatta eli "normaalitilaan" ollaan taas hetkeksi palattu..

Onnea myös vauvaantuneille, omaa odotellessa =)
 
  • Tykkää
Reactions: Rapunen
Minullakin napa jo pidempään pullahdellut ulos ja välillä menee taas takaisin. Veikkaan sen johtuvan vauvan asennosta, että onko tilaa navalle sisällä vai onko vauva juuri navan kohdalla.

Täälläkin on sähköiskuja toisessa jalassa, varsinkin iltaisin. Muutaman kerran on jalka jo mennyt alta ja mies saa taluttaa/ kantaa vessaan ja istumaan.

Tiivi-Taavi & Hemuli 40+0 POKS POKS!
 
  • Tykkää
Reactions: Rapunen
Murona ja Tiivi-taavi onnea superisti 40+0:n saavutamisesta.-D !
Se on vaihe on monelle sellainen että aika taian omaisesti hidastuu....
Mitenhän lie menee teillä. Ehkä jo minuutin päästä pääsee tositoimiin tai ehkä ei:kiss:

Itselläni aikaisemmat syntyneet 40+0 ja 40+1 joten tiedän vain sen vuorokauden "yliaikaa" joka kesti mielestäni viikon!
Luulin tosin ekassa että lapsi syntyisi jo 4-3vk aiemmin kuten minä ja veljeni synnyimme aikanaan täysikokoisina ja terveinä. Uskoin vakaasti että synnytys on lähes suoraan perinnöllistä eli että synnyttäisin kuten äitini aikanaan.
Oli yllätys kun vauvaa ei kuulunutkaan viikolla 37..38...39.

Neuvolassa pari päivää sitten toppuuteltiin odotuksia ja oletuksiani. Kuulemma yksikin äiti oli synnyttänyt 2 ekaa lastansa tasan 40+0 mutta kolmas syntyikin 1,5 viikkoa lasketun ajan jälkeen!

Minä taas haluan olla optimisti ja kuvitella lähteväni synnärille any time soon:D

Dragonfly77 ja tirppu 39+2

Niin ja sydämellisesti onnea kaikille lähipäivinä synnyttäneille ! :heart:
 

Yhteistyössä