** Toukotenavat 2017 **

Omppu, aika yhtä huonolta näyttää nytkin. Lisäksi liekö maito maistuukin jo eriltä, kun lopettanut nyt jo syönnin ennen kuin se maito "loppuu". Tänäänkin joi iltamaitoa ehkä 2 minuuttia, tavallisesti se on ollut joku 5-7 minuuttia. Vai eikö vaan enää jaksa kiinnostaa jos sitä maitoa ei tuu ihan yhtälailla hanasta kuin ennen, että sitä joutuu vähän jopa imemään? Mut tosiaan, tuntuu et imetys vähentynyt kaikilta osin varmaan 70% siitä mitä se hetki sitten vielä oli. Tänään tuli taas veristä vuotoakin, tarvii lääkäriltä kysyä siitä imetyksen jatkosta sitten..
 
Uusi odottaja ilmoittautuu varovasti listoille :) hieman epätodellinen olo on vielä raskauden suhteen, mutta menkkojakaan ei ole kuulunut eli raskaana kunnes toisin todistetaan! Reilun viikon ajan saanut plussia einäisiin testeihin, viimeksi perjantaina. Teen varmaan vielä digin joskus ensi viikolla, ja sitten uskon. Laskettu aika voisin olla 14.5 tienoilla, tarkentuu sitten ultrassa pitkistä kierroista johtuen.
Kotoa löytyy 2v taapero. Keväällä edellinen raskaus päättyi geneettiseen keskeytykseen rv 14, ja nyt toivottavasti tärppäsi yk3.
Mahdollisesti käyn varhaisultrassa, jotta saa varmuuden että jotain elävää mahassa on! Oireita on nyt hieman enemmän kuin viime raskaudessa, eli varovaisen toiveikas olen: väsymys, lievä pahoinvointi, tihentynyt syöminen, kahvinjuonnin loppuminen, mahakivut ja turvotus.
Tää alkuraskaus on kyllä jäätävää piinailua, kun pitäisi vain elää "normaalisti" mutta väkisinkin jo miettii tulevaisuutta kahden lapsen kanssa.

Listoille: Zinna85/14.5/31v/2.lapsi
 
  • Tykkää
Reactions: Sulkava_ ja NancyC
.A.
Mä ilmoittaudun mukaan kans. Muutama plussa testi tehty ja kai se on nyt alettavaa uskomaan että tää on totta. :love: Laskurin mukaan laskettu aika olis 19.05. Oireena täällä on tosi saamaton ja väsynyt olo, rinnat arat ja jatkuva jano! Voisin kans tulla tohon facebook ryhmään mukaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: Sulkava_ ja NancyC
Täällä on kanssa ollu halut aika hukassa, tai ei ehkä hukassa mutta kun ei jaksa tehdä mitään. Väsyttää aivan kamalasti koko ajan. Onneks huono olo on nyt pari päivää ollut vähän vähäisempää, ei ihan niin paljon okseta koko aikaa. Tissit on nyt kipeytyny, tuntuu kuin ne painais 100 kiloo.
Kuinka tarkkoja te ootte noiden ruokarajoitteiden kanssa? Mä oon miettinyt kun oon syönyt salmiakkia jonkin verran, tuntuu meinaan olevan ainoo mikä auttaa pahoinvointiin... Mutta se on kuitenkin täysin kiellettyjen sineiden listalla, ja nyt oon sit yrittänyt etsiä scholarista niitä tutkimuksia mitä on tehty salmiakista raskausaikana ja kartottaa että mihin sillä on vaikutusta... :oops:
 
Kannattaa muuten käydä tutustumassa THL:n raskaana olevan ravitsemussuosituksiin. Jokaisella neuvolalla on usein joku oma tulosteensa mutta kaikki ei välttämättä ole THL:n suositusten mukaisia vaikka he juuri ovat ne, jotka näitä suosituksia suomessa tutkivat ja päivittävät.
 
  • Tykkää
Reactions: jammaillen
Hei taas ja tervetuloa uusille! :)

Ei ole seksiä ei... Hmm.. Kerran on ollut plussauksen jälkeen. Kello on jo niin paljon kun saa tuon taaperon nukkumaan, että ei jaksa muuta kun tuijottaa hetken telkkua ja mennä nukkumaan. Toisaalta en mä kieltäytynytkään ole että jos mies tahtoo niin sopii. Mutta mihinkään aloitteeseen en nyt kykene. Varmaan näytänkin niin väsyneeltä ettei toinen raaski edes ehdottaa :ROFLMAO:

Mulla on pahoinvointia, jee :sick::rolleyes:. Vielä on siis jee, en sitten tiedä kuinka kauan jos tämä tästä pahenee... Esikoisen aikaan en ollenkaan voinut pahoin niin kiva on tämäkin kokea. Paitsi tänään kun piti käyttää poitsu aamulla lääkärissä bussilla niin vähän pelotti että oksennanko bussiin... Mutta hyvin meni onneksi (y). Että tsemppiä vaan kaikille pahoinvoiville töissä käyville! Tämä on niin kivaa hoitovapaalla kun voi yleensä olla sisällä pahimman oksetusolon yli.

Joku kysyi siitä salmiakista. Mulla on sen suhteen ihan nollatoleranssi, koska lapselle tulee muutenkin sukurasite keskittymishäiriöihin... Teen sen välttämiseksi sen mitä tehtävissä on. Muutenkin yritän noudattaa noita ruokasuosituksia, varsinkin just noita listeriajuttuja. Paitsi mulla on ihan hirveä raskausdementia! Jälkeenpäin muistan että ainiin olen raskaana, olenkohan syönyt mitään kiellettyä :cool:. Kiva muutenkin jossain lääkärissä kun en muista lapseni oireita edes parin päivän takaa...:ninja:

Kiitti Sandelinos muistutuksesta, täytyykin käydä lueskelemassa taas nuo suositukset (y)

Ja aika hurja Omppu_ tuo salmiakkijuttu :eek:

Ihanaa, illalla pääsee taas itkemään Toisenlaisten äitien tahdissa :love::love:.

Voikaahan paksusti ja sopivasti pahoin kaikki toukokuisten toukkien kasvattajat :D

Sulkava_ ja masukki 6+2 :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Sandelinos
Hei kaikki! Plussasin viikko sitten ja viivat vahvistuneet nätisti. La omien laskujen mukaan 15.5. Viides raskaus, mutta kolmas lapsi meille. Toivottavasti tämä jaksaa syliin asti <3
Oireita ei juuri ole, mikä tieteniin herättää huolta, että onkohan kaikki kuitenkaan kunnossa. Mutta tässä vaiheessa ei auta kuin odottaa. Viikkoja nyt 5+0.

Onko jo olemassa fb-ryhmä? Täysin salainen sellainen? :D
 
  • Tykkää
Reactions: Sulkava_
Moikka, uskaltaisinkohan mä nyt vihdoin liittyä tänne Paljon oon käyny lueskelemassa tätä ketjua jo, mutta en oo rohjennut mukaan..

Oon 26v ja näillä näkymin toista odotellaan saapuvaksi 4.5. Esikoinen täyttää lokakuussa jo viisi. Sairaalasta ei oo vielä tietoa, mutta toivoisin Porvoon sairaalan olevan vielä voimissaan, että siellä pääsisin tämän toisenkin synnyttämään ❤

Eli mun rivi: 4.5./Kastehelmi_/26v./2./ps (?) jos joku ehtii lisäillä

Oireena on ollut nänniherkkyys jo heti plussasta lähtien, se, että kahvi ei enää maistu (vielä reilu viikko sitten sitä join töissä, mutta enää ei mene alas..) ja lievä etomisen tunne jos on ehtinyt nälkä tulla eikä ole syötävää. Ruokahalun muutoksiakin on, ei tee mieli mitään makeaa, vaan käyn napsimassa juustosiivuja ja broilerileikettä jääkaapista Esikoisesta olin todella oireeton! En muista että olis tätäkään vähää ollut.

Varasin varhaisultran 19.9. Jännää päästä kurkkimaan mitä masuun kuuluu! huolettaa ja murehdituttaa välillä onko siellä mitään elämää kuitenkaan

Kastehelmi ja Minionni 6+4
 
Voi kökkö! Menin sitten syömään leipäjuustoa ja vasta jälkikäteen tajusin että se on kiellettyjen listalla. Joo tiedän, että riski on pieni, mutta silti ottaa päähän ja nyt sitten märehdin asiaa. :eek:
 
Kävin tänään varhaisultrassa. Viikkoja piti olla 6+5 ja mitaksi saatiin 6+4 joten kaikki on ok. Parin viikon päästä uusi ultra ja sitten seuraava on nt-ultra. Neuvola-ajankin uskalsin jo varata ja katsottiin, mille viikolle osuu seulontaverikokeet ja mille viikolle nt-ultra.

Pieni huokaus pääsi, mutta mennään silti päivä kerrallaan. Riskit on edelleen niin isot. Helmikuussa varhaisultrassa näkyi syke mutta siitä jokusen päivän päästä meni kesken. Ei voi kyllä sanoa, että pystyisi nauttimaan alkuraskaudesta tällä taustalla. Mutta näillä eväillä mennään mitä on saatu. Kyllä tästä ehtii vielä nauttia.

Vauveli vanhalle / 1. lapsi / 37 v. / la 4.5.

Synnytyssairaalaa en halua mainita, koska haluan pysyä anonyymina töidenkin takia.
 
Viimeksi muokattu:
Mä nyt enemmän oon tuolla facen puolella kirjotellu tietty koitan vähä olla taka alalla kun niin pienet viikot ja taustalla useita keskenmenoja niin osaa vähä olla varovainen.
Meille siis olisi jo 8 lapsi tulossa, jos kaikki menee hyvin.. nuorin on 9kk ja vanhin 14v loput siinä välissä :LOL: tänään tein digin ja 1-2vkoa tuli ja niin pitikin olla:love:
Oireitakin on tosi äklö öklö olo:sick:menkkajomotukset ja paineen tunne, pissittää tosi paljon:confused:, nuutunut pientä väsymystä, tissit herkät ei kauheen kipeet vielä..

Mites teillä muilla millasia oireita löytyy?
 
  • Tykkää
Reactions: Maria82
Täällä kans tänään tehty digi 1-2. La olis laskujen mukaan 25.5.
Tämä on 5. lapsi minulle.
Saa lisätä listaan.
Oikein paljon kaikille onnea matkalle! <3
 
  • Tykkää
Reactions: Maria82 ja forester
Tervetulot ja onnet uusille! Täällä on oireiden kanssa oikeestaan aika tasaista nyt. Tasaisen kipeät nännit, tasainen paine alavatsalla ja melko tasainen kuvotus taustalla syömisistä riippuen. Ei paha siis, toki en pahastuisi selvemmistä oireista.. Eipä tässä ole oireiltukaan kuin toista viikkoa :) . Enpä minäkään tässä uskalla tuuletella, pitkä matka on vielä siihen että nyytti on sylissä mutta toivottavasti vastoinkäymiset meidän kohdalla jäi edelliseen raskauteen. Mukavaa päivää kaikille! f ja itu 6+3
 
  • Tykkää
Reactions: Vauveli vanhalle
Mää olen ollut tarkka ruokasuositusten kanssa. Noudatan listaa täysin. Se on kuitenkin pieni aika minkä raskaus kestää (vaikka nyt se tuntuu kestävän ikuisuuden). Kiellettyjen/vähän sallittujen ruoka-aineiden lista on kuitenkin pieni.

Eipä se silti keskenmenoja ole estänyt, mutta haluan silti toimia näin.

Oletteko muistaneet syödä foolihappoa 400 ug päivässä? Mää olen syönyt päivittäin viime joulukuusta lähtien. Kaksi eri lääkäriä, kätilö ja terveydenhoitaja ovat sanoneet, että foolihappo riittää eikä lisävitamiineja tarvita muuta kuin d-vitamiini. Foolihaponkin saa ravinnosta, jos syö runsaasti täysjyväviljatuotteita, kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Mulla saattaisi täyttyä pelkästä ravinnosta, mutta varmuuden vuoksi syön foolihappoa.

D-vitamiinin suositus on 10 ug päivässä. Syön tällä hetkellä 20 ug ja kun nuo loppuvat, niin alan varmaan popsia 50 ug.

Oireita on edelleen vähän ja se huolestuttaa, vaikka ultrassa eilen näkyikin syke. Nivusia kiristää, väsymys on valtava ja iltaisin on turvotusta mahassa ja tisseissä, mutta sekin saisi olla isompi turvotus. Nyt on ruokahalu lisääntynyt, alkaa heikottaa jos ruokailuajat venyvät pitkäksi. Vielä pari viikkoa sitten ruokailuväli venyi vahingossa kuuteenkin tuntiin ja siltikään ei ollut kova nälkä. Tuolla viikolla paino tippui 3 kg ja vielä ollaan niissä lukemissa.

Etova olo on välillä (oikeastaan päivittäin) ja kahvia ei ole tehnyt mieli melkein kolmeen viikkoon. Myös makeaa ei tee mieli mikä on itselle iso ihmetys, kun sellainen sokerihiiri oon. Voileipäkeksejä ja tuoremehua menisi alas niin paljon kuin viitsisi syödä, mutta ravintoarvoltaan eivät ole juuri mitään, joten niitä säännöstelen. Vadelmia ja mansikoita tekee mieli lähes koko ajan, nam!
 
Ekaa kertaa elämässä plussaa näytti viime viikonloppuna, yht. 3 liuskatestiä tein,1. lapsi olisi siis tämä. Ymmärrykseni mukaan nyt ois 5+1 viikot. Järkyttynyt ja onnellinen, siinäpä ne päällimmäiset tuntemukset ja oikein mitään muuta ei oo pystyny viime päivinä ajattelemaan☺Paljon on mielessä huolia ja epävarmuutta ilon ohella. Välillä tuntuu että näitä ihan neuroosiksi astiJust nyt "neuroosin" aiheena meidän rakkaat kissat,uskaltaako niihin koskea ilman kumihanskoja..Juu tiedän toki että eiköhän mutta varsinkin se hiekkalaatikon puhdistus ahdistaa että eikai siitä jo ole tähän saakka jotain aiheutunut kun ei ole tajunnut käyttää niitä hanskojaFoolihappoa (Ladyvita mama)aloitin syömään 3 päivää sitten kun plussa tuli ja sitäkin pelkään että myöhäistä tuonkin syönti nyt enää...Tällä murehtijalla kyllä huolenaiheita riittää muitakin, mutta siitä huolimatta olisi se kyllä elämän ihanin asia saada ensi kevääksi oma vauvaRaskausoireiksi tällä hetkellä yhdistän kolmisen viikkoa jatkuneen rintojen kivun ja viime päivinä on ollut myös alavatsassa lievää jomotusta ja vihlontaa. Vertaistukea tulin täältä hakemaan kun ei vielä tässä vaiheessa liiemmin voi tästä asiasta puhua muille. Voipi lisätä listaan: daalia82/33v./1.lapsi/la. 16.5 (?)
 
  • Tykkää
Reactions: forester ja Maria82
Foolihaposta oli juttua mä söin jo yritysaikana joten luonnollisesti jatkan sen syöntiä mulla se on 800mg raskauskeijulta ostettua, lisäksi juon kerran päivässä veteen liotetun vitamiinitabletin jossa ei tietenkään ole A-vitamiinia. Mama vitskuja käyn tänään ostamassa niin ei tarvii sitte juoda vitskuja enää, antaa ukolle:LOL:

Seulontoihin: en osallistu, en ole muittenkaan odotuksissa, en aijjo nytkään. Ultraan saan tietty sillo kutsun mutta mitään ei mitata muutakun että mikä lopullinen LA ja sikiön koko ja saan kuvia mukaan :love:

Ruokarajotus asiat: Mie käytän maalais järkeäni:LOL: en muutenkaan syö kalaa joten raakakaan ei houkuta ja juustosta en tykkää muutakun oltterman niin turvallisella vesillä ollaan. Multajuttuja en syö ja salmiakista en tykkää, kahviakin juon muutenkin päivän aikana 3 tai 4 kuppia.
Ja kissoja on myös kissanpentuja tuon yhen kissamme pentulauma, mie siivoon lootan eipä sitä muut suostu tekee, seitsemän kakkapyllyä putsannu elämän aikana, pari kissan papanaa ei tunnu missään. Pesen kyllä käteni vaan en sitä paljain käsin putsaa , käytän kakkalapiota:whistle:(y) Nyt sitten keksin nikin pikku massunatuselle:ROFLMAO:

HooKoo82 ja papana 3+6rv
 
  • Tykkää
Reactions: daalia82
Huomenta kaikille :)

Olenkin käynyt lukemassa jo toista viikkoa teidän kuulumisia, oikeastaan siitä asti kun alkoi heti oviksen jölkeen tuntua tämä kierto erilaiselta kuin muut negakierrot. Olin varma plussasta ja sainkin jo viime perjantaina selkeän viivan pc-testiin. Tänään vasta menkkojen pitäis alkaa, mutta ei kait ne sieltä tuu. Raskaustestit ovat vahvistuneet päivä päivältä :love:
Tänään siis rv 4+0
IIIIIIH!! :ROFLMAO::love::love: Laskettuaika olisi kai 23.5.17

Helmikuun lopulla jätin pillerit ja kyllä puoli vuotta tuntui piinaavan pitkältä.
Tämä on mulle 3.lapsi, mieheni ja minun 1. yhteinen sekä miehen 1. :love:
Isommat lapseni ovat 8 ja 10 -vuotiaita. Aikanaan saivat alkunsa esikoinen 3.kierrolla ja kuopus imetysaikana ihan hupsista vain.
Kaikki kolme lasta ovat niin toivottuja kyllä :love:

Tuohon aikaan en osannut pelätä yhtään mitään, raskausajat meni hienosti ilman murheita. Nyt tuntuu, että mietin paljon enemmän negatiivisia ja pelkään esim keskenmenoa vaikka koskaan en ole sellaista edes joutunut kokemaan. Yksi tekijä on myös kilpirauhasen vajaatoiminta, joka varjostaa...tämä oli varamasti syy mikä heitti kiertojani nyttenkin ja voi altistaa keskenmenolle jos on epätasapainossa. Eiköhän arvojen kontrolleihin pääse raskausaikana tiheämmin. Onko muilla samaa vaivaa?

Itse käytän nykyään fitlinen ravintolisiä, onko muita?? Muuten otan purkista vain D-vitamiinia ja syön monipuolisesti ja paljon :LOL:

Oireita alkoi olla aika pian oviksen jälkeen ja mahassa oli vääntelyitä ja repäisykipuja aina viime viikon loppuun saakka, etovaa oloa podin hieman kun hormonia alkoi erittyä ja suuta kuivasi jatkuvasti. Nyt ei ole oikeastaan muuta kuin jäätävä nälkä iskee ajoittain :ROFLMAO: vaikka edellisestä ruokailusta ei ole pitkä aika.

Tässäpä oli aika massiivinen esittelyteksti, moni ei varmaan jaksa lukea :D

Ihanaa aikaa tämä :love:
Iloa ja rakkautta kaikille odotukseen :love:
 
HooKoo: itsekin just mietin ja netistä katselin että koska kannattas ar-ultraan mennä. sinne 7RV:lle kannattanee ilmesesti odotella. Yksityiselle gynelle menossa; hänelle joka tutki viime kierrossa mut ja sanoi, että raskaudelle ei ole estettä - hyvältä näyttää. ;) Siitä ei vielä napannut, vaikka enemmän oli toiveita kuin tässä kierrossa.
Muulla ovis oli pari viikkoa sitten to tai vasta la, mutta liuska testi sekä viikkotesti näytti jo maanantaina plussa, joten olisko ollut to kuitenki? Paikansitko sä sen sun oviksen?

Aiemmat raskaudet on mulla hoitojen tulosta, joten niihin on kuulunut se eka ultra heti ku syke on vaan näkynyt. tytyykin katsoa jostain että koska on ultrattu.

oireita - alkoivat viime lauantaina ehkä lisääntymään; rinnat erilaisesti kipeät ja raskaat kuin nega-kierrossa, voimakkaampia repäisyjä munisten kohdalla, kauheen eläviä unia, jopa unta että olin raskaana, yöllisiä orgasmeja(luulisi ettei ainakaan johdu puutteesta :D ), ihmettelin hiivamaista oloa alapäässä ja kokkareista vuotoa, pahoinvointi lisääntyi ja nyt on pari päivää etonut aaltoilevasti, suu jotenkin kuivempi ja janokin, paineen tunne ja puukon iskut ja semmonen tylppä kipu jossain kohdun kohdalla; niistä iskuista ja kivusta sitten ajattelinkin että josko olis onni käynyt... ;)
Eilen ja tänää närästi!!!!?? - mua ei IKINÄ närästä, paitsi jos lihakset on jumissa yläselässä - eikä ne nyt ihmeellisesti tällä hetkellä ole.
Hajut ei kumallisemmin vielä ota nenään mutta ehkä hiukan herkistynyt hajuaisti.
 

Yhteistyössä