Toukovaavit 2011

Onnea Tiudeliini :heart:

Mulla oli tänään jälkitarkastus ja kaikki oli ok. Painokin oli tippunut 15kg!!! Toivottavasti vielä tippuis lisääkin... Sit aamulla käytiin pikku neidin kanssa labrassa taas kilpirauhaskokeissa ja perjantaina on lääkäri taas sitä varten. On ihmisellä koko viikko menoja. Eilen piti käydä teiniä riparilla moikkaamassa.

Vauvojen rytmeistä oli puhetta. Meidän tytöllä on joku ihan ihme rytmi. Iltaisin nukahtaa 22-23.30 välillä ja herää siitä 4-5 tunnin päästä. Sit syö semmoisen tunnin ja nukkuu pari tuntia ja taas syö puolesta tunnista tuntiin ja taas parin tunnin unet. Herää siinä 8-9 aikaan ja isoveli heräilee samoihin aikoihin, joten se on ihan hyvä juttu. Päivisin neiti harvoin ottaa pitkiä unia, semmoisia puolen tunnin pätkiä korkeintaan ja aina nukahtaa tissille. Mä en siis saa päivällä yhtään nukuttua, joten jotkut päivät menee ihan "pelastusarmeijalle" vähien unien takia. No mut hengissä ollaan kuitenkin ja yleensä olen kuitenkin ihan ok päivisin.

Neiti on muutenkin oppinut uusia taitoja. Nyt kääntyy "akselinsa" ympäri 180 astetta eli pää on siellä missä jalat oli äsken. Sit neitokainen kääntyy jo kyljelleen. Pian varmaan keikahtaa vatsalleekin kun on kova liikkumaan. Tässä vaiheessa noiden pikkuisten kehitys on niin hurjan vauhdikasta.

Täällä on useimmilla mammoilla juhlapukeutumisongelma. Meikä ratkaisi sen niin, että marssin kauppaan ja ostin hameen sovittamatta ja päätin, että se saa luvan mahtua sekä rippijuhliin että ristiäisiin. Jos ei mahdu, niin "no can do", täytyy kaivella joku hamonen kaapin perältä. :D

Mut nyt täytyy mennä taas syöttämään, palataan!
 
Meilläkin isoveli (6v) hoitaa innokkaasti vauvaa ja on todella hyödyllinen olemassa! =) Ja tosiaan ihan käskemättä menee hyssyttään, laittaa tuttia jne. Ihania ovat!

Aika hyvin tarkeni tuossa uunin vieressä päivän, innostuin leipomaan ristiäisiin tarjottavaa, vaikka ei sinänsä hirveästi kakkujen lisäksi tarttiskaan, mut onpahan tuota nyt! Vieraita kun ei tuu kun ihan lähipiiri, olikohan 10 ihmistä. Tulevana lauantaina siis ristiäiset tässä kotona, vielä pitäis siivota sen mitä jaksaa. Onneksi ei tarvi vielä tänään sitä tehä.

Miuku ja pojat
 
No nyt on visiitti Helsingin keskustaankin suoritettu. Tämän viikon apunamme oleva siskoni oli mukana, ja ihan hyvin meni kaikki. Tai no, vaunuissa vauva viihtyi taas vähänlaisesti, kannella piti, ja takas tuotiin repulla. Pari puolen tunnin pätkää sentään nukkui vaunuissakin. Kampin keskus oli mukavan helppo, ja taas piti shoppailla P.O.P::lla ja NameItillä... Ruohonjuuresta haettiin vähän luomusoseita. Ja Satkar oli kiva syöntikohde, vaunut mahtuivat hyvin, pöydässä oli huomaamatonta imettää ja vessassa oli pöytä. Sitten vielä käveltiin Töölönlahdella ja istuttiin Sinisessä kahvilassa. Ihana päivä!

Aiemmin täällä mietin joskus tuota julki-imetystä, että kuinka sitä ilkeää, mutta nyt on kyllä vaan ollut pakko. Jos missään haluaa käydä. Tää kaveri yleensä viihtyy aloillaan vain tissi suussa. Siis jos istutaan paikoillaan, eikä liikuta. Hetken aikaa istuu muutenkin sylissä, mutta ei siinä ajassa ehdi ees kahvikupillista juoda, saatikka sitten syödä ruoka-annosta. Että tissi se on suuhun lykättävä. Sitten saattaa nukahtaa syliin ja olla siinä kauankin, tisu tiukasti suussa. Käytän pelkästään imetyspaitoja, ja eihän sieltä raosta mitään ehdi näkymään. Mutta koska oon netissä törmännyt niin paljon julki-imetysvastaisuuteen, niin tietty sitä sitten aina miettii, että häiritseekö se nyt jotakuta. Mulle ihan uutta koko vastaisuus. Luulin, että imetys on ihan luonnollinen juttu... En ole juuri asiaa aiemmin ajatellut edes, eikä itseä ole koskaan kahvilassa imettävät erityisesti kiinnostaneet. Eikä tosiaan haitanneet. Ellei nyt sitten ryntäät ole siinä ihan esillä. Ärsyttävää nyt tietää, että monia asia oikein vaivaa.

Tiudeliini: millä soseilla olette aloittaneet?

On ollut niin luksusta, kun on apuri kylässä. Miestä saa niin aina patistella pitelemään vauvaa, mutta siskoni tekee sitä oikein mielellään. Vaikka olenkin lähistöllä koko ajan, on olo kuitenkin ihanan vapaa, kun välillä saa antaa vastuun muualle ja ehtii vaikka järjestellä rauhassa vauvan vaatteita...

MaiMei
 
Jaaha, eipä ole tämä mamma vieläkään siis toipunut synnytyksestä. Kävin siis lääkärillä jälleen kipeytyneen epparihaavan takia ja ilmeisesti se on TAAS tulehtunut :'(. Nyt sitten odotellaan, että saisin ajan ihan gynelle, joka TAAS tarkastaa tilanteen. Että voikin vituttaa!!!!! Ja kyrsii myös tämä odottelu: yksityisellä oli ekat vapaat gyneajat ensi viikon keksiviikkona, joten kävin sitten ihan julkisella yleislääkärillä. Nyt sitten kuulemma keskussairaalasta soittavat, milloin pääsen sinne gynelle, ilmeisesti viikon sisällä. Hoh-hoijaa. Haavahan on siis kipeä sisäreunasta, johon kertynyt paljon arpikudosta, sekä kävely että istuminen sattuvat TAAS.

Tokihan pessimistinä tiesin, että oma toipuminen ei ihan kahdessa viikossa suju, mutta JOTAIN RAJAA EDES!! Koko kesänä en ole edes käynyt uimassa ja seksielämää meillä on hyvällä tuurilla ehkä jouluna...

No, pojalla oli myös 2 kk neuvola ja kokoa oli tullut kivasti: paino nyt 6455 g ja pituus 59 cm. Selvästi siis pidempi, mitä meidän pituuksilla olisi odottanut. Rotakin saatiin, mutta ei onneksi masuvaivoja. Muuten vauvan rytmi on muuttunut niin, että öisin näyttää nyt heräilevän kahden tunnin välein. Voi teitä onnellisia, jotka vaan laitatte vauvan nukkumaan ysiltä ja nostatte syömään aamulla!

Kylläpä taas tympii tämä oma olo, koko kesä vaan vilahtanut ohi ihan vaivaisena. Miehenkin loma on kohta loppu, harmittaa, kun ei olla mitään ehditty tehdä, matkustaa jne. Ja kohta olenkin päivät ihan yksinäni vauvan kanssa, nytkin nämä kotikulmat meinaavat ahdistaa!
 
Onpa tullut taukoa kirjoitteluun... Välillä olen lukenut juttuja, mutta en ole sitten ehtinyt kirjoittamaan.

Onnea Tiudeliinille rouvaantumisesta! :flower:

kevlarsoul: Voi ei, jaksamista! :hug: Inhottavaa tuollainen, että ei osaa parantua se haava. Ja nuo lääkärit, kun joutuu odottelemaan.

Mullakin on hieman kokemusta siitä, kun paikat ei palaudu. Mulla on siis edelleen (luultavasti) jälkivuotoa. 6vkoa synnytyksestä. Ihan kirkasta verivuotoa tulee kuukautisten verran (mulla todella runsaat), eilen ja tänään oli myös kaksi isoa hyytymää. :| Soitin neuvolaankin, mutta kuulemma on vielä normaalia. Näinköhän saavat mua edes tutkittua jälkitarkastuksessa, jos vuodan siellä ku niagara...

Mulla siis "loppui" jo jälkivuoto päiväksi, oli ensin niukentunut niin, että pikkuhousunsuojalla pärjäsi. Luulin tosiaan, että loppui siihen. Sit ensimmäistä kertaa puuhailtiin miehen kanssa (ja sattui! :(), jonka jälkeen vähän ajan päästä alkoi taas kirkas vuoto. Jatkunut nyt toista viikkoa, jotenkin epäilen, ettei nämä menkatkaan ole.

Ei kai tässä vuodossa mikään niin kauheasti ketuttaisi, mutta kun nämä siteet hautoo! Kuukuppia käyttäisin mieluusti, paikat kestäisi jo. En vaan uskalla turhaan riskeerata tulehdusta, en haluais joutua syöttämään maidon kautta pojalle antibioottia.

Julki-imetys: Ite olen myös lueskellut juurikin vauvapalstoilta imetysvastaisuudesta, tai ainakin julki-sellaisesta. Jotenkin mua ihmetyttää, että jotakuta voi ihan kauheasti ällöttää, jos toisen naisen tissi vilahtaa. Oon kyllä ite niin törkeä, että jos sattuu olemaan huonompi paita (ei-imetyspaita) päällä ja vauvalla tulee nälkä, imetän vaikka sitten niin, että tissi näkyy. Koitan silloin toki vähän sivumpaan usein mennä, mutta en imetyksen takia halua esim. joutua poistumaan keskustelusta. Sittenhän mun olis ihan sama mennä kotiin imettämään. Luotan siihen, että ihmiset uskaltavat tulla sanomaan päin naamaa, jos heitä haittaa ihan mahdottomasti mun imettämiseni. Silloin voin toki koittaa sitä harsoa virittää päälle (josta poika ei tykkää, ei osaa syödä oikein se päänpäällä) tai voin poistua muualle imettämään.

Meillä on vieläkin ristiäiset vähän kysymysmerkkinä, kun ei olla saatu perhepappia kiinni. Lienee lomalla. Täytyy varmaan toimittaa sitten maistraattiin se lappu, kun siinähän lukee, että lapsen tiedot pitää ilmoittaa 2kk kuluessa syntymästä? Ja sitten pitää ristiäiset, kun saa papin kiinni.

Onko joku muuten ajatellut, että ei ota rotarokotetta? Mä olen vähän kallistumassa sille kannalle (punnittuani haittoja ja hyötyjä), mutta en tiedä miten neuvolassa suhtaudutaan joistain rokotteista kieltäytymiseen... Lähinnä ajateltiin rotarokotteen ja influenssarokotteen jättämistä pois, sekä mahdollisesti pneumokokin. Mpr:ää olen miettinyt myöhäistetyssä aikataulussa.

lyrae ja poika 6vkoa 2pvää
 
Julki-imetyksestä: Mä kyllä harrastan sitä, koska eihän vauvaa voi antaa huudattaa nälän takia vain siksi että sattuu olemaan jossain julkisessa paikassa. Kyllä jokaisen aikuisen tarvis ymmärtää, että vauvat syö monta kertaa päivässä ja nälkä ei paikkaa katso. Juuri toissapäivänä imetin kauppakeskuksen penkillä, kun vauva sattui heräämään sukkaostosten lomassa. Pari vanhempaa mummoa ja pappaa siinä mulkoili vähän matkan päässä, mutta ihan sama mulle. Jos mulla ei olis noita 2 muutakin lasta, niin saattaisin etsiytyä imettämään jonnekin vessaan tms, mutta tuplavaunut ja touhukas poika mukana... no way! Lähimpään penkkiin vaan ja tissi esiin. Toki harso ym vähän suojaksi, mutta ilmankin menisi.

kevlarsoul: sulla on kyllä huonoa tuuria, kun tulehdusta on noin monta kertaa! Ei tässä keksi edes lohduttavia sanoja, kun "aika parantaa" ei taida olla paras mahdollinen :(

Tiudeliinille
onnea avioliiton johdosta!

Herttinen, täällä ollaan jo soseita alottamassa muutamalla, kylläpä aika juoksee! Mä luultavasti pyrin 4-6 kk täysimetykseen ja sitten soseita ja velliä kehiin. Imetän 1 vuotiaaksi jos mahdollista. Muutenkin tuntuu aika menevän tosi nopsaan, meilläkin tyttö juhlii ens vkolla nimiäisiään ja on silloin jo yli 2kk.

Montako vaippaa teillä menee päivässä? Meiän tyttö kakkii vähintään 4-5 vaippaa joka päivä, lisäksi muutama pelkkä pisuvaippa, ehkä 8-10 siis yhteensä. Täydellinen sinappikone siis! niin ja nyt kun tätä iltahuutoa on joka ilta ollut 3 vkoa jo, niin kakka on välillä vihreetä, välillä keltasta. nytkin kun tätä tässä kirjotan, niin vauva paskoo sylissä, jee...

nepula ja tyttö 8 vkoa 2pv
 
lyrae, meidän 4 v ja 2 v on saaneet rotarokotteet ja kertaakaan eivät ole olleet ripulissa. Eli suosittelen kyllä rokotetta, vaikka ripuli toki ei pahin mahdollinen vaiva ole, Suomessa kun sairaalaan joutuu sen takia aika pieni osa vauvoista, saati kuole siihen, kun terveydenhoito on ihan eri luokkaa kuin kehitysmaissa.
 
lyrae: Mulla kävi samoin jälkivuodon kanssa neljännen lapsen jälkeen. Vuosin ensin 4 viikkoa, vuoto loppui, mutta alkoikin uudestaan. Ensin luulin menkoiksi, mutta yltyi vain. Lopulta tuli kananmunan kokoinen istukan? pala ja sitten lorisi pönttöön kirkasta verta. Hakeuduin sille osastolle jossa olin synnyttänyt. Siellä kätilö paineli ja totesi että ihan normaalia jälkivuotoa. Siltä reissulta ajettiin suoraan om aan terkkaan josta lääkäri pisti lähetteen naistentautien polille ultraan. Ja kas, kohdussa istukkaa! Vaikkakin papereissa luki että istukka täydellinen. Siitä tulikin aikamoinen ruljanssi loppujen lopuksi. Söin ensin cytotecit suun kautta, mutta mitään ei tapahtunut niiden puolesta. Lopulta taas ultra ja edelleen istukan palat paikoillaan. Sitten seuraavana aamulla kaavintaan. Istukkaa tuli kourallinen ja kuulemma ihan abortti pihdeillä oli joutunut repimään irti kun niin tiukassa olivat. Jos en olisi hakeutunut hoitoon niin varmasti olisin vuotanut todella pitkään saaden vielä kohtutulehduksen päälle. Vuosin siis yhteensä kaikkinensa 9viikkoa!
Seuraavaa kun synnytin niin kerroin tämän kätilölle. Kätilö sanoi että usein sanotaan että vuoto voi kestää todella monta viikkoa mutta se ei pidä paikkaansa. Normaali vuoto kestää n.3-5viikkoa. Ja jos kohdussa on jotain niin n iin kauan tulee hyytymiä ja vuotoa ja mitä kauemmin vuotaa sitä suurempi riski on saada kohtutulehdus! Hän antoi mulle jonkun piikin synnytyksen jälkeen voimistamaan kohdun supistelua, jota en siis ollut aiemmin koskaan saanut ja vuoto kesti viidennen lapsen jälkeen vain 3 viikkoa! :) Suosittelen käymään lääkärillä jotta saat lähetteen ultraan tarkistukseen onko sinne sittenkin jäänyt jotain?

Rotarokotteesta me ainakin kieltäydytään. merkittiin jo pojan tietoihin. Viidennen kohdalla jo yksi annos teki niin kipeäksi ja sai aikaan järkyttävän ripulin. Vauva oli niin kipuinen että imetyskin meinasi mennä puihin. En koe että olisi tarpeellinen. Meillä on ennestään 5 lasta ja vain yksi on sairastanut alle vuotiaana rotaripulin koska sai sen osastolta jossa oli hoidettavana. Uskon että osaan viedä lapseni ajoissa sairaalaan jos rota tulisi.
 
Viimeksi muokattu:
lyrae
Me otettiin meidän 4v:lle omakustanteisena sillon ja nyt tälle kakkoselle. Esikoiselle ei tullut mitään vaivaa ja pikkusella oli kahtena pvänä vatsa enemmän löysällä ja oli ekana iltana vähän itkuinen. Jos olisi tullut esim. viikon kestävä ripuli tai kauheat itkut, olisivat seuraavat jääneet ottamatta. Itse menen sillä, että parempi ottaa se 2pvän ripuli kuin jos saisi oikeasti kunnon ripulin ja kuivuisi...
Ja myös muut rokotteet otamme, niin kuin on saanut myös esikoinen.
Ja itse kyllä suosittelen rota-rokotteen ottamista (koska jos lapsi kovin oirehtii ensim. annoksesta, niin voi jättää loput antamatta) sekä kahden muun rokotteen ottamista.
 
Kevlarsoul: Jaksamisia ja toivottavasti toivut pikaisesti ennalleen! Tosi ikävältä kuulostaa tuo sun olo ja nuo tulehdukset...=(

Lyrae: Minä oon kans ajatellu jättää rota-rokotteen pois. Esikoinen 6v. ei sitä ole saanut eikä oo kertaakaan vielä tähän elettyyn ollu ripulitaudissa. Enkä oo juuri itekään koskaan, en tiiä miten se kiertää meidät aina, mutta en valita! =) Eihän sitä tiiä, miten vauvalle sitten mitäkin tulee, mutta en oo ollenkaan näitten "ylimääräisten" (turhien...?) rokotuksien kannalla. Normaalit rokoteohjelman rokotteet laitetaan kyllä kuten esikoisellekin. Influenssa ja sikainfluenssa rokotuksia en myöskään ole ikinä ottanut pojalle ja itsellekin influenssa rokotuksen viimeksi joskus ennen esikoista. Ja hengissä edelleen ilman yhtäkään influenssaa ikinä...

Miuku
 
Täällä meinataan ottaa kyllä kaikki mahdolliset rokotteet,sen verran kaikki taudit aina meidän perhettä koettelee ja tosi pitkään tällä porukalla. Koko perhe tosin sairasti keväällä influenssan ja se olikin todella raju tauti,itselle yltyi keuhkokuumeeksi asti lukuisine tulehduksineen ja kaikilla lapsilla oli myös korvatulehdukset jälkkärinä.

Itse sain jo toisen antibioottikuurin vauva-aikana,tällä kertaa tuohon suuhun jossa on tulehdus viisurin poiston jälkeen. Jatkuvaa juoksemista hammaslääkärissä ja kamalaa kipua,ihmettelivät kovasti tämän päiväisessä hammaslääkärissä miksi ei ole määrätty antibioottia poiston yhteydessä.

Juhlamekko löytyi,samaten kaikki tarvittavat lapsille,tänään kävin vielä ostamassa itselleni kengät.
 
Kakkaamistahdista meillä on mun mielestä noi d-vitamiinit laittaneet tytön mahan vähän ummetukselle, mutta maitohappobakteerit taitavat auttaa. Biolatte-jauhetta tytölle annan. Parina päivänä en antanu, ei tullut kakkaa. Sitten annoin ja heti tuli kolme vaipallista kakkaa :D Ennen d-vitamiineja tuli kakkaa joka päivä, mutta ei niiden lopettaminenkaan auttanut. Tai sitten toi kakkaaminen johtuu jostain muusta.

Rotarokotetta ei annettu. Syynä siihen se, että esikoinen reagoi tosi rankasti niihin. Ei anneta myöskään sitä pneumokokkia. MPR-rokote annetaan esikoiselle nyt puoli vuotta jäljessä, pojalla oli talvella molluskoita ja halusin niistä eroon ennen rokotteita. Molluskatkin tuli heti 1v rokotteen jälkeen. Nyt pelottaa, et mitä tosta MPR:stä tulee.. Jotenkin en uskalla olla antamatta sitä, eri asia jos ruokavaliolla sun muulla sais vastustuskykyä nostettua, mut ei mies oo samaa mieltä ja poika ottaa isästään mallia. Prkle.

Meillä ois huomenna pojan 2v synttärit, kakkua väänsin tänään ja pieleen meni. Jee jee, en kyllä todellakaan oo mikään kakun tekijä. Kaikenlisäks sisällä on sen +28, että vähän raastaa hermoja sekin. Mutta haikeaa on ollut tänään, pari vuotta sitten kahden tunnin päästä poika oli maailmassa.. nyyh :heart:

Meilläkään ei tyttö muuten kovin jämäkästi kannattele päätään, vaikka pidetään paljon lattialla.. Näinköhän meilläkin jotain fysioterapiaa luvassa..

- N ja sisko
 
Viimeksi muokattu:
Kevlarsoul, tsempit sulle epparihaavan kanssa. Toivottavasti se nyt lähtisi piakkoin parantumaan että alkaa oma olosi kohentua!

Vaippamääristä, täällä myös on n. 8-10 vaipan tahtia ja tuskin koskaan on tyhjää vaippaa... Ja viime aikoina tyttö on alkanut tekemään sitä että kun vaippa otetaan pois ja ehditään pestä niin sitten päästää pissat tai kakat hoitopöydälle, aarggh :D

Onko teillä kokemusta/neuvoja mikä auttaa jos vauva alkaa turhautumaan imemisen yhteydessä? Kiemurtelee ja itkeskelee niin että ei imetyksestä tule mitään, sylkee nänniäkin välillä pois mutta sitten taas ahnaasti imee. Luulen että tämä voisi johtua siitä kun imee rintaa tarpeeksi kauan niin sitten kun sieltä ei tule enää niin paljon (nielemisäänestä päätellen), alkaa riehuminen.

Toinen ongelma meillä tällä hetkellä on iltaisin itku, kun ei ole nälkä eikä vaippa märkä eikä väsykään pitäisi vielä olla niin vauva huutaa kurkku suorana eikä hiljene millään :( Tulee itselle aika voimaton olo kun ei osaa auttaa lastaan...
 
Heippa!

Pikaseen kirjoittelen...kirjotin eilen jo pitkän pätkän mutta kaikki hävis ;(

Kestovaipoista, meillä ei sovi mitkään ku kaikki falskaa reisistä..Höh, ku haluaisin nii käyttää niitä ku noi kertisvaipat maksaa niin paljon...No, täytyy kattoa...

Toi tissillä turhautuminen niin tuttua meillä. Sitä tapahtuu useinkin ja välillä on nii väsynyt että nukahtaa aika pian ku tissin ottaa pois ja välillä annan pulloa jos onki vielä nälkä ja siitä sit tien huoliiko pulloa että onks nälkä viel vai ei...

Meillä ristiäiset sunnuntaina. Kauhee järjestäminen ku tulee noin 30-40 henkeä ja tehää tarjottavat itte, onneks isoäidit auttaa :) Olen nyt ostanut kaikkea turkoosia/vaaleen sinistä ja koristelen seurakuntakodin nätiksi ;D Ostin ilmapalloja yms....kaikkea kivaa "krääsää"..serveteissä lukee it's a boy, samoin sellanen heliumpallo,sit kynttilöitä ja vaaleensinisiä kukkia ja ja ja..vaikka mitä :D Kastemaljakin vaaleen turkoosi ja samaan sarjaan malja johon tulee kukkakaupasta pieni kimppu...Rahaa menny ihan hirveesti...Mutta 1.ristiäiset ni haluan panostaa <3

Semmosia, oli mulla muutakin, mutten nyt muista... :D
 
Rokotuksista aion jättää antamatta nuo influenssarokotteet. Muut kyllä saa antaa...

Kakka-asiaa: Meillä tahti on noin kerran viikossa ja piru vie miten vauvelin olo alkaa olla huono mitä kauemmin kakkaamisesta on... :headwall: Ajateltiin alkaa antamaan mallasuutetta säännöllisesti muutaman päivän välein. Josko se sais mahaan vähän vauhtia. Vaippoja menee silti päivässä varmaan se 8, kun vaihdan yleisesti ennen syöttöä. Välillä se tuntuu hieman turhalta kun ei vaipassa oikein tunnu tavaraa olevan. Kai sen vois silloin olla vaihtamattakin, meinaa vaan huonoäitikompleksi seurata kun noin teen...:confused:

Tissillä turhaudutaan täälläkin! Se on alkanut ihan viime aikoina ja yleensä iltapäivän puolella. Olen tulkinnut sen väsymykseksi, koska tyttö ei juuri nuku aamupäivän jälkeen ja kun tissi isketään suuhun niin tulee dilemma: väsy on mutta ruokaa tekisi mieli. Noissa tilanteissa oon päätynyt niinkin pöhköihin keinoihin että imetän seisten hytkyttäen :D Silloin syö napisematta, mutta nukahtaa pian...

Vaikka viime aikoina ei ole niin paljon tarvinut tyyppiä kanniskella, mulla on paikat ihan jumissa. Niskat on niin kireenä että korvissa soi tai vastaavasti tuntuu että kuulo menee, käsivarresta on mennyt jollain tavalla tunto ja reidet huutaa hoosiannaa hytkyttämisestä :ashamed: Hieronta vois olla kova sana. Mies saa kyllä antaa ensiapua.

Iloisen kateellisena oon lukenut teidän joidenkin uudestaan alkaneesta seksielämästä. Meillä ei ole vielä siihen päästy... kumpikaan ei oikein ole tehnyt aloitetta. Mies kyllä sanoi ettei ole siitä kiinni ettei mieli tekisi, mutta kokee ajoituksen hankalaksi. Mulla nyt lähinnä pelottaa :ashamed: se, vaikka mieli tekisikin. Toisaalta, välillä mielessä on niin paljon muuta ja ne hetkelliset 'vapaahetket' vauvasta haluaa käyttää jotenkin muuten (kuten lukemalla, roikkumalla netissä...hehehhe) Kai se on rohkaistuttava ja 'vaivauduttava' ellei halua olla loppuelämäänsä ilman!
 
Moikka!

Meillä sai tyttö viime sunnuntaina nimekseen Enni. Tänään oli jo 2kk neuvola neiti oli 5710g ja 57,7cm pitkä. Hulinaa neidin kanssa riittää ja aikas paljon itkeskelee varsinkin iltaisin. Yöt menee todella vaihtelevasti välillä nukutaan monta tuntia putkeen ja välillä heräillään parin tunnin välein. Kuumasta ilmasta neiti ei ainakaan yhtään tykkää. Kitinää rutinaa koko ajan ja todella pieniä tirsoja ottaa. Viime viikolla nukkui heti paremmin päikkäreitä kun oli muutama päivä viileämpi. Käytiin Porissa koko perheen voimin pyörähtämässä ja ihmeen hyvin meni Ennin kanssa. Vähän jännitti,kun mökki oli sellainen,että oli vain yksi huone jossa koko ryhmä rämä nukkui. Olin odottanut jotenkin vaikeempaa reissua,mutta neiti käyttäytyi paremmin kuin kotona.:)

Jälkitarkastus tehtiin mulle jo kesäkuun puolella,heti kun oli tullut se 5 viikkoa täyteen ja kaikki oli ok. Painoa on jäänyt jonkin verran ja pitäisi alkaa niitä pikkuhiljaa pudottelee,en meinaan ole niitä ihmisiä joilta imetys sen painon tiputtaa.:D Nyt taas neitiä viihdyttään ennenkuin kummitäti saapuu neitiä katteleen.

Niijoo tota kakka-asiaa vielä: meillä neiti yleensä kakkaa kerran pari viikossa ja sitä tavaraa kyllä tulee yli äyräiden sitten. Viimeksi tuolla reissussa päätti autossa paskoa ja arvatkaas oliko kaukaloa myöden vaippa täys . Ei ollu kauheen kiva.:headwall:


Marjukka ja Enni 2kk+ pari päivää päälle
 
haaveilija:ihanasti olet kaikkea juhlatavaraa ostanut ristiäisiin ja tokihan sitä nyt kannattaa panostaa ekan lapsen kanssa:)
Mun pitää lähteä katsdastamaan vauvalle huomisin ristiäisiin vielä jotain vaatetta. On niin kuuma että mahdollisimman kevyttä ja hiki valuu takuulla silti,vauvakin ihan kuumissaan koko ajan.

Nannaliina ja Wäinö 1,5kk
 
Heips!

Vaippa-asiaa: Meillä menee vaihtelevasti vaippoja, yleensä varmaan 7-8 per päivä. Harrastetaan kuitenkin tuota vessahätäviestintää (edelleen), eli pissatetaan ja kakatetaan lavuaariin vaipanvaihdon yhteydessä. Olen myös pikkuhiljaa ruvennut huomaamaan, kun pojalla on hätä, jolloin osaan viedä vessaan jo ennen kuin ehtii tehdä vaippaan. Yöllä en pissata, vaan annan tehdä vaippaan.

Meillä on aika paljon kertikset tällä hetkellä käytössä. :ashamed: Nuo pienet kestovaipat alkaa olla pojalle kireitä ja pitäisi hankkia isompia.

haaveilija87 valitti falskaamisesta; meillä myös jotkut kestot on falskanneet. Osassa on jotenkin huono se kuivaliinaosa, ettei päästäkään kosteutta läpi ja pissa valuu jalan viertä ulos. Imse vimset olen havainnut tosi hyviksi (ei ole kuivaliinaa, vaan sisävaippa ja kuori). Imsen kuorissa on tarpeeksi kireä kuminauha reidessä, ettei pääse kauheasti falskaamaan ja sisävaippa ehtii imeäkin nesteet ennen falskausta. Olen myös käyttänyt yhdistelmää lisäimu + pelkkä kuorivaippa, kun kaikki sisävaipat olleet likaisena. Hyvin on vielä paikoillaan pysynyt.

Kuivaliinattomat vaipat onkin sitten lapselle ikävämpiä märkänä, mutta se on auttanut tossa vessattamisessa. Poika oppii valittamaan hätäänsä ennen vaippaan pissaamista, kun tietää että se tuntuu sitten ikävältä. Yöllä ja matkoilla/kylässä käytänkin kertiksiä ihan suosiolla, kun ei ehdi/jaksa/pysty pissattamaan kun hätä tulee.

Kakkaaminen: Päivittäin tulee parit isot kakat ainakin ja vaippoihin pieniä kakkatuhruja pitkin päivää. Yleensä poika kakkaa aamulla herätessään lavuaariin kahdet isot, on pidättänyt yön yli. Herättää usein vänkäämällä ja ähisemällä niin kauan, kunnes noustaan viemään vessaan.

Unirytmi: Jes, vihdoin meilläkin on tämmöinen! :D 9-10 maissa illalla yleensä nukahtaa, joskus vasta klo 12. Herää klo ~6 syömään ja/tai vessaan, samoin klo ~9. Tästä nukkuu pienissä pätkissä vielä klo 12 asti. Joskus nousen suosiolla jo tuolloin klo ~9 vaikka omat unet olleet vähäiset, kun stressaa itse nukkua puolen tunnin pätkissä, tms. Päivällä sitten nukutaankin ihan vaihtelevasti...

Chira: Hyvä tietää tosta jälkivuodosta. Mulla on itseasiassa just yöllä ja tänään alkanut vähenemään tuo vuoto. Niitä hyytymiäkin ehti tulla vaan se 2 semmoista "isompaa" eli 3cmx1cm. Näyttivät kovasti kyllä joltain kalvolta. :S Eli jos alkaa vielä uudestaan vuoto, pyydän pääsyä tutkimuksiin. Jälkitarkastuskin on mulla vasta ens ti, joten kysäisen jo siellä asiasta.

En ihan usko minäkään siihen, että on "normaalia" vuotaa uudestaan. Ehkä sillä tarkoitetaan, että aina pieni osa jäänyttä istukkaa tai kalvoja ei vaadi toimenpiteitä, vaan voi tulla itsestään?

Mulle myös lykättiin synnytyksessä reiteen piikki, joka vauhditti istukan syntymistä (oliskohan ollut oksitosiinia, en muista kerrottiinko). Mulla oli kyllä jotain häikkääkin siinä, mies ei saanut napanuoraa leikata, kun oli kiire saada istukka ulos. Ilmeisesti oli reippaampaa vuotoa. Yhteensä kyllä meni verta vaan 500ml, joka kuulemma ihan normaali määrä.

Rota-rokotteesta: Hyvä kuulla kokemuksia rokotteesta! :) Olen sitä poisjättämistä perustellut itselleni sillä, että ripuli tosiaan ei ole kovin vaarallinen tauti. Mieluummin rokottaisin vaan niitä oikeasti vaarallisia vastaan. Rokotteen ottaminen voi myös aiheuttaa ripulin, vaikkakin lievemmän ja lyhyemmän. Voi kuitenkin olla, että rokottamattomana ei olisi sairastanut edes sitä. Lisäksi rotarokoitehan ei lukemani mukaan suojaa kaikilta ripuleilta, vaan vain siltä rotalta, eikä edes siltä sataprosenttisesti. Tosin jos rota sitten iskee, sairastaa sen lievempänä.

Muutenkin rokotusten osalta olen koittanut ottaa mahdollisimman paljon selvää hyödyistä ja haitoista, eri lähteistä. THL:llä kun on yleensä aika "puolueellista" tietoa, koska toki haluavat, että kaikki rokotetaan. Eipä päätös ole mielestäni helppo suuntaan tai toiseen. Kai se liittyy tähän lastensaantiin, että helposti syyttää itseään jo valmiiksi, jos lapselle jotain tulisi, teki miten päin vaan.

Mietityttää vaan, miten neuvolassa suhtaudutaan rokotuksista kieltäytymiseen.

Ristiäiset: Yksi kummi sentään jo löydetty. Pyysin yhtä ystävääni, joka oli oikein otettu! Poika onkin sitten ensimmäinen kummilapsensa, vaikka oletinkin toisin, ja mietin, että kehtaako kysyä. Hyvä että kysyin. :)

Nelli79: Oletko tohon tissillä riehumiseen koittanut tissin vaihtoa? Jos ei enää maitoa toisesta kovin tule. Lisäksi meillä on auttanut asennon vaihdot. Välillä haluaa vaan löllätä mun mahan päällä mahallaan ja syödä niinpäin. Varmaan ilmat kiertää mahassa. Meilläkin siis välillä tuollaista tissikiukkua. Joskus poika hermostuu ihan kunnolla ja riehuu ja repii tissiä (au!), mutta kun siitä rauhoittuu, niin nukahtaa melkein heti. :)

Miiku76: Ei ole kyllä meidänkään seksielämä kauhean hohdokasta ollut. Ekan kerran harrasteltiin jotain käsin, kun olin jo ehtinyt hermostua miehelle siitä, kun en koskaan saa! :D Mulla ei siis ole ollut ongelmana synnytyksen jälkeinen haluttomuus. Sitten kun vuoto "loppui", harrasteltiin kerran. Sattui mua koko toimituksen ajan, mutten viitsinyt sanoa ennen kuin mies oli tullut. Tuo kun ei muutenkaan kovasti mua jyystä, ellen itse pyytäisi... :whistle: Sen jälkeen alkoikin tuo vuoto mulla uudestaan ja nyt ei ole taas ollut mitään toimintaa. Nyt alkaa loppumaan (toivottavasti), mutta pelkään, että jos jotain puuhaillaan niin taas alkaa niagarat.

Mua myös pelotti tuo "eka kerta" ja niin miestäkin, kuulemma sen verran traumaattista oli olla mukana synnytyksessä. Mieshän pääsi ihan toimiin itsekin, kun synnytin jakkaralla ja oli siinä tukemassa mua. Kuulemma haluja ei myöskään herätä ajatus siitä, kun kahlasi mun veressä siellä salissa. :ashamed: Ajoituksenkin kanssa ollut ongelmaa. Tuntuu, että kun poika vihdoin nukahtaa, on niin paljon kaikkea, mitä pitäisi ja haluaisi tehdä. Ja mulla yleensä ei halut napsahda päälle pyytämällä. Pikemminkin stressaa, kun johonkin tiettyyn aikaan "pitäisi haluta".

Huh, että tuli pitkä kirjoitus. Toivottavasti joku jaksaa lukeakin! :D

lyrae ja poika 6vkoa 3 pvää
 
Nelli, meillä iltaitku/huudot on jokapäivästä, välillä varmaan väsyn takia, välillä ilmavaivojen. Beibin kakka on nykysin vihreetä vallan, että eikös se ilmasta kieli... Ja tosi turhautunut olo täälläkin, kun mikään ei auta :(

Tissiturhautuminen eli oisko peräti rintaraivaria on täälläkin, etenkin väsynä neiti ei tajua että syödäkin pitäisi. Sit kun neiti nukahtaa hetkeksi, niin taas maistuu tissi.

Rotarokotteesta sen verran vielä, että sehän tosiaan suojaa vain rotalta, ei norolta, sapolta, adenolta yms viruksilta, jotka ripulia myös aiheuttaa. Rota vaan leviää tosi helposti kuten norokin, joten siksi se yleiseen rokotusohjelmaankin pääsi. Norolle rokotetta ei vielä ole, kun on pirun hankala kehittää...

nepula ja tyttö kohta 2 kk
 
adalium: Sori kun puutun... Rotarokote on tullut yleiseen rokotusohjelmaan vasta 1.7.2009 (katoin THL:n sivuilta). Eli sen takia varmaan miukun 6v ei sitä vauvana ole saanut.

nepula: Just tota itsekin mietin, kun norokin on tosi yleinen ja siihen sitä rokotetta ei ole.

Tuli muuten mieleeni, että onko muilla helteet aiheuttaneet vauvalle jotain? Meillä poika tuntuu olevan kovin väsynyt, nukkunut tänäänkin koko päivän. Herännyt toki välillä syömään, ja välillä olen koittanut vähän herätelläkin, ettei pääse nestehukkaa tulemaan. Ja joo, siksi mulla onkin ollut aikaa hengata palstalla, kun poika ollut unilla. :D
 
Olettepas ahkerasti kirjoitelleet :) Ja onpa syntisen kuuma... Lääh vaan! Beibi ei yhtään viihdy vaunuissa, repulla vaan ollaan menty, sen jälkeen on niin body kuin äiskän paitakin märkinä... Mutta ulkona on silti varjossa viileämpi kuin sisällä, plus hauskempaa. Siskoni kanssa ollaankin tehty kivoja kävelyreissuja, ja tänään tää mami pääsi ihan itsekseen pyöräilemäänkin yli tunniksi! Vaikkei tuttipullo onnaakaan, pysyi vaavi tyytyväisenä porkkana-kesäkurpitsasoseen kanssa sekä vähän maitoa päälle ruiskusta... Seuraavaksi alamme harjoitella hörppyyttämistä. Ei kait se tuttipullo mikään pakollinen asia ole. Kunhan mahan jollain keinoin saisi täyteen joku muukin kuin minä.

Meillä on myös kakka vihreää, erittäin. Tosin söipä tuo vihreää ruokaakin :)

Iltahuudot on tuttua juttua, äsken juuri huusi kuin syötävä yöbodya laittaessa, sama eilen. Onneksi tisulle rauhoittuu aika hyvin. Tai sätkii siinä aikansa, mutta kun omalla otteella pitää jalat rauhallisina, niin nukahtaa aikas nopsaan. Mutta sen varaan voi kyllä laskea, että klo 20-22 välillä EI kannata vieraita kutsua, eikä ehkä enää seiskankaan jälkeen. Äksy muksu on silloin.

Meillä varmaan vaihdetaan tätä nykyä 6 x kertsivaippa (nyt kuumalla oon vaan pitänyt niitä), kestopäivinä useammin. Suosittelen myöskin Imse Vimseä, ei ole falskannut kertaakaan! Imsen kuoria kannattaa hankkia, vaikka sisävaipat oliskin muuta sarjaa! Tosin on ne sisävaipatkin oikein jees. Alkaa olla liian pieni koko vaan meilläkin, uusia pitäisi pikaisesti hankkia. Toistaiseksi AIO-vaipoista oon tykännyt vaan Pop-ineista, joista tosin tulee vähän liian tuhti paketti. Imse Vimseillä tulee kaikkein ohuin. Ainakaan toistaiseksi ei ole tarvinnut niihin lisäimuja.

Mulla kesti jälkivuoto 6,5 viikkoa. Alkoi jo kyllästyttää... Loppupuolella oli pari päivää, kun vuoto yhtäkkiä lisääntyi ja aattelin, että olisko menkat. Sitten kuitenkin hiipui ihan kokonaan, se oli sellainen viimeinen rutistus vissiin... Eli eiköhän mulla ihan normaalisti ollut asiat, vaikka kauan kestikin. Menkkoja ei ole kuulunut, ihanaa! Ja ekakerta-asioihin: ai mitä seksiä? Mitä se on?...

Rota-rokotteista ei meillä tullut mitään muuta kuin eka iltana kiljumista ja sitten löysää satsia viikon. Ei mitään ripulia kuitenkaan, tai välillä vähän, mutta lähinnä isot määrät. Mä olen periaatteessa rokotusvastainen, mutten nyt sitten kuitenkaan uskalla olla antamatta tuolle kaikkea mahdollista, keskonenkin kun vielä on. Samoin annan (luomu)lihaa, vaikken haluaisi antaa mitään lihaa. Mutta vain tässä alussa, sitten myöhemmin vauvasta tulee kasvis-kalansyöjä. Nyt on kummiskin kasvu pääasia, ja rautavarastojen kartuttaminen.

Suihkuun ja petiin! :)
 
Joo no tarkoitin siis niitä rokotuksia, jotka on rokotusohjelmassa olleet jo monta vuotta, rotasta kuitenkin erikseen kysytään neuvolassa (ainakin meillä) että otetaanko, kun on uusi juttu ja ei mitenkään "pakollinen". Varmaan kaikki tajus mitä tarkoitin, en tiiä miksi tuohon sitten piti tarttua...

Huomenna ristiäiset, ihanaa!!! =) Ja vielä ihanempaa, että kaikki on tehty ja hikoilut siltä osin ohi!

Lyrae: Mulla on kans poika nukkunu siis lähestulkoon vuorokauden ympäri jo pari päivää. On kuitenki syöny isoja satseja ja pissaa tulee paljon, mutta alko jo tuntuu, että onkohan se jotenki sairas! Ei oo tullu mieleenkään, että vois johtua tästä säästä, mutta voihan se tosiaan! Eihän tuota itekään mielellään muuta tekis, ku makais varjossa ;)

Muoks* tosiaan tuosta nukkumisesta, oon jo ollu vähä huolissaan, ku poika vaan nukkuu ja on tosi tyytyväinen muutenki. Syö kyllä hyvin tosiaan ja nälkää huutaa jos ehtii niin pahaksi yltyä! Äiti vaan tuppaa olemaan pullon kanssa jo asemissa heti ku vähänkään merkkejä on ilmassa (5h unien jälkeen!!!). Hereillä kyllä jokeltaa ja touhuaa mitä milloinki, mutta nyt tosiaan pari päivää aikalailla vaan nukkunu, hereillä sellasen tunnin tai kaks pari kertaa päivässä. Ja nukkuu pitkiä pätkiä! Tänäänkään ei tainnu edes itkeä ja on jo yöunilla... Onkohan ihan normaalia ja voiko nää "oireet" edes tarkottaa mitään muuta, ku hyvää? :D Alkanu jo vaikuttaa liian tyytyväiseltä??

Miuku
 
Viimeksi muokattu:
Meilläkin on ollut nyt viimeiset kolme päivää rinnalla turhautumista! Ensin lähinnä iltaisin, mutta nyt jo pitkin päivää. Yöllä kuitenkin imee hyvin, ihme juttu. Olen välillä pumppaillut pulloon, siitä syö yleensä hyvin, mutta välillä suuttuu siihenkin :(. Pahalta tuntuu. Nyt kokeilin tuota sylissä hytkyttämistä, ja siinä suostui kyllä taas imemään jonkin verran. Raskaaksi vaan käy tuollaisen melkein seitsemänkiloisen hytkyttely näillä hauiksilla :O. Mietin, että voisikohan johtua tiistaina saadusta rotasta? Vai ihan pelkästään siitä, että on liian kiinnostunut seurailemaan ympäristöään? Muuten ei kyllä kauheasti itkeskele, kiukku iskee ainoastaan syömisen yhteydessä.

Meilläkin huomenna ristiäiset, ja hatunnosto teille, jotka oikeasti leivotte kaiken itse. Huh-huh. Meillä tulee kakut ja piirakat konditoriasta, voileipäkakut anopilta ja pikkuleivät minun äidiltäni. Itse tehdään tasan munavoi, sekin luultavasti feilataan :whistle:... Koristeiksi ollaan tilattu sinivalkoinen kukkakimppu ja tuikkuja pöytiin, ja tietty nimikoidut servetit. Meille tulee vieraaksi lähinnä kavereita ja perheet ja niiden lisäksi muutama sukulainen.

Mies ollut nyt kahtena iltana peräkkäin menossa, joten tänään mamma suuntaa terassille juoruilemaan ristiäisiin tulevan opiskelukaverinsa kanssa :heart:.

..Ja gyneajan sain nyt vihdoin maanantaiksi, sitä odotellessa! Kipu epparissa tulee ja menee, tosin Buranaa olen vedellyt koko viikon...


Kevlarsoul ja poika 2 kk
 
Meillä nimiäiset on viikon päästä su ja en todellakaan leivo kakkuja ym sinne. En edes osais... Kakut ja keksit tekee miehen sisko, voileipäkakun mun sisko, anoppi leipoo karjalanpiirakat ja mä sitten koitan vääntää jonkun karppipitsan ja munavoin... Onneksi on suku apuna :)

Helteet vaivaa täälläkin, vauva ei ulkona nuku ja heikosti sisälläkin. Tissitän monta kertaa normipäivää enempi, nestehukkaa luulisin.
 

Yhteistyössä