Toukovaavit 2011

Voi ei, kellojen siirto! Enpä ollutkaan vielä tuota ajatellut... Tänään herättii 8.30, ei tullut uni enää. Mä oon toivottoman aamu-uninen, voisin hyvin vetää kymppiin. No mut viel ei sentään ole ollut 6-7 aamuja, oletin, että vauvan kaa joutuu aina heräämään niin aikaisin. Taaperon kans sit varmaan viimeistään.

Meil nyt vähän kriisiä pukkaa. Tai ehkä niitä hampaita sit. Syömiseen pisti eilen stopin melkein kokonaan! Suu niin tiukassa säpissä, että saa käyttää kaikki vippaskonstit. Ennen niin herkku aamu- ja iltapuuro ei mene enää, eikä puhettakaan mistään lihamössöistä. Marja ja hedelmä menee, ja maito tisusta. Syöntisessiot venyneet tuntiin, kun yleensä ahmaisee 10 minuutissa. Vesimukin kanssa jäytää raivokkaasti, samoin purulelujen, kätensä, mun käden. Nyt ei tee mieli kokkailla tolle mitään kalliita luomulihoja, syököön luomupurkkiruokaa tämän kieltäytymisajan... Sen vähän mitä sit syö. Viel ei suussa näy mitään hampaan näköistä.

Ja toinen juttu alkoi eilen kans: isän vierastaminen! Jee... Hirveä poru, kun alkoi tuijottaa iskää pitempään. Ja moneen eri otteeseen. Isi oli vielä kotona koko eilisen ja toissapäivänkin, selkäsairaslomalla, joten ei kyl mikään vieras näky. Ellei sitten pörröinen tukka ollut oudompi kuin ennen... Tai siis tavallaan olihan se vieras näky, että isi oli kotona! Mut ihan kaameeta, jos tää jatkuu! Sitten menee se vähäkin oma aika, ellei isukin kaa tee muuta ku huuda. No, ehkä se oli vaan jotain hetkellistä. Ei tuntunut isistä mukavalta...
 
Pikaisesti tulen kommentoimaan, ennen kuin siirryn Tunteiden ja tuoksujen maailmaan.

Soseista: Mitä olen vihanneksia ostanut ja soseuttanut, niin ei ole halvaksi kyllä tullut! Eilen soseutin pakkaseen kukkakaalia: kaali maksoi 2,5 euroa ja siitä sain 20 jääpalamuotillista. Olisi siis tullut vahvemmaksi ihan valmiina. Itseä ei kiinnosta kiertää kaupasta toiseen vihannestarjousten perässä, enkä ole myöskään niin hyvä kotiäiti, että käyttäisin kaiken vapaa-aikani soseilemiseen. Ja lihathan - sisäfileet sun muut - ne vasta kalliita ovat! Vihannessoseita ajattelin kuitenkin tehdä itse ainakin jonkin verran niin kauan kun olen kotona, mutta töissä ollessani NO WAY. Meillä kävi vauvakerhossa muuten ravitsemusterapeutti puhumassa vauvan ruuista ja kommentoi tuota dokkaria, että ihan turhaa pelottelupropagandaa ja kohua tyhjästä, turvallisia ovat kyllä purkkiruuatkin. Lähinnä vaan sanoi, että kannattaa oman innostuksen mukaan myös tehdä itse, että vauva tottuisi myös kotiruuan makuun ja vähän rakeisempaan koostumukseen.

Meillä vierastetaan myös jonkun verran paikkoja. Tylsää :(. Samoin aina yökyläilyn jälkeen menee kotona monta yötä tosi levottomasti. Ei paljon mummolareissut enää houkuta... Viime yönä heräsi itkemään kahdesti ja toisella kerralla annoin lopulta maitoa, jotta nukahtaisi. Ei siis ollut nälkäinen, halusi vaan nukahtaa tissi suussa. Muuten meillä mennään yhdellä syötöllä (eilen siis kahdella), ja olen pyrkinyt, etten jokaiseen inahdukseen anna maitoa, ettei poika taas rupea tihentämään syöntiä. Marraskuussa suunniteltiin käyvämme päiväkseltään Tampereella Ikeassa ja kaverin luona, stressaa jo nyt, miten poitsun rytmi tuosta tykkää. Mutta pakkohan se on käydä ja reissata edes jonkun verran, kun en itse pelkän neljän seinän sisällä ole tyytyväinen.
 
Ruoasta tuli mieleen, että täällä Viron puolella korvikkeet, vellit ja soseet ovat vähintään tuplasti kalliimpia kuin Suomessa. Yksi vellipurkki maksaa noin 1,04 euroa kun suomesta löytyy halvimmillaan 44 senttiä purkki. Hedelmäsoseet, jotka ovat pienemmissä purkeissa, maksavat lähemmäs euron kappale. Vaippoja täällä joskus saa halvemmalla, mut esimerkiksi eilen kun kävin kaupassa, sama Liberopaketti joka maksaa Suomessa n.13 euroa, maksaa täällä yli 18. Pakkauskoot eivät ole välttämättä samoja aina, joten tarkkana pitää olla. Puhdistuspyyhkeitä saa jonkin verran halvemmalla mutta pulloissa ja tuteissa ei ole juuri hintaeroa. Sit vielä pitää todeta, että lukuunottamatta paikallista prismaa, vellejä ja äidinmaidonkorvikkeita ( valmiita) ei juuri normikaupoissa ole. Jauheena löytyy.

Meillä ei reissaaminen ole hirveästi vaikuttanut vauvan unirytmiin-ehkä matkustaminen väsyttää jonkin verran enemmän. Enemmän stressiä on itsellä, kun ajattelee että vauva joutuu viettämään pitkiä aikoja turvakaukalossa, eikä se ole kovinkaan mukava paikka istua. Tauoista huolimatta. Vieraissa paikoissa vauvalle meinaa tulla itku, kotona ei vierasta ketään.(ainakaan vielä). Mut kyllä luulen että se huuto jossain vaiheessa loppuu :)
 
Meiän neiti oli eilen neuvolassa 64 cm ja 6950g. Pikkunen on, voi että! Painoa oli kuukaudessa tullut 150g, joten terkka sitten vihjasi iltapuuron antamisesta, riisipuurolla taidetaan tänään alottaa. Eilen päättyi meiän täysimetyskin, annoin illalla 50 ml maissivelliä pullolla, kun aattelin että jos se pidentäisi yöllistä imetysväliä. En tiiä oliko hyötyä, meiän taapero mesos taas yöllä niin monta kertaa, että heräsin joka tapauksessa hänen takiaan taas :(

Soseista, en oo koskaan vertaillut onko halvempaa/kalliimpaa tehä itte vai ostaa purkissa, mutta luulen, että hinta/vaivannäkö tulee aluksi olemaan pakkasen puolella, koska annettavat sosemäärät on niin pienet. Kun rupee enempi menemään, niin sitten varmaan jo kannattaa itse tehäkin. Mä joudun joka päivä tekeen ruuat joka tapauksessa, joten samassa mä otan vauvallekin ruokaa sivuun ja soseitan sen. Meillä tulee siten itte tehtynä halvemmaksi.

Meillä käännyttiin toissailtana melkein jo selältä vatsalleen ja tänään on jatkunut samat harjotukset! Pientä säätöä vielä tarttee, mut eiköhän beibe kohta hiffaa kääntyilyn salat.

Kädet neidillä sohii siihen malliin, että nukahtaminen on nyt mennyt hankalaksi. Aiemmin nukahti ilman mitään kikkoja niin vaunuissa kuin sänkyynsäkin, nyt sitten illalla oon joutunu tissille nukuttamaan ja vaunuissa pitää hytkyttää. Yölläkin parhaillaan neiti ei imetyksen päätteeksi nukahdakaan vaan alkaa hölisemään :(

Neidin "puhe" on nyt muuttunut tällä viikolla, alkanut tulemaan ättää ja muita kaksitavusia "sanoja". Ja oon nyt aika varma, että 4 kertaa neiti on sanonut ÄITI! Se tulee silleen "äitti" muodossa, mut selkeesti toistaa sitä mun perässä jos ite sanon eka ja tänään vauva kiljasi sen kun olin nukkumaan pistämässä ja väsyneenä huusi. Kysyin neuvolassa et kuulenko mä omiani vai voiko pitää paikkaansa, kuulemma voi. Meillä tietty kiljuu noi isommat äitiä joka päivä kymmeniä kertoja, ehkä se tässä on sitten vauvallekin tarttunut ;)

Pientä vierastamista meilläkin huomattu, eilen viimeksi kun kyläiltiin vauvalle oudossa paikassa. Näki uusia kasvoja ja itku pääsi kun minä katosin näkyvistä (olin vauvan selän takana).

Mun pitäs sunnuntaina lähtee Helsinkiin lasten kanssa ja hirvittää taas ajaa 200 km yksin, kun vauva huutanee taas puolet matkasta. Ei ole autoihminen hän ollenkaan. Viimeksikin huusi mennen tullen puolivälistä alkaen. Ei viittis motarilla joka rampilla pysätä ja tyynnytellä...

nepula ja tyttö melkein 5 kk
 
Neuvolassa käyty. Pojalla painoa 7,6 kiloa ja pituutta 67cm.
Sai tehosterokotteetkin.

Tosi huonosti noussut nyt tuo paino, vaikka kiinteillä ollaan.
Neuvolatäti sano, et täytyy seuraavalla kerralla katsoa että jos ei paino ole noussut, niin mitä tehdään.
Pojalla kyllä oli viime viikolla sellanen ns. syömättömyysviikko ettei mikään muu kuin maito maistunut. Ei kiinteitä ollenkaan.

Täällä päivät kuluu hitaasti, kun puolisokin on iltavuorossa niin ei pahemmin poikaakaan näe. Ei oikein sovi tuo vuorotyö perheellisille, mutta minkäs teet kun jostakin se leipäkin on pöytään saatava :/. Tylsistyy, kun ei ole oikein tässä ketään ikäisiäni äitejäkään lähellä. Kaverini sai vauvan tuossa vähän aikaa sitten, mutta sekin asuu 40km kauempana täältä.
 
Joo no soseet tulee mullakin kyllä halvemmaksi huomattavasti, kun teen ite. Maksohan tuo bataattikin tietty jonku euron, en muista, mutta on sitä syötykin jo ties kuin kauan ku soseutin ja pakastin parsakaalin kanssa. Ja kun ite teen muutenki ruuat. Kilohintoja kun vertailee, niin varmasti jää huomattavasti voiton puolelle. Ja se dokkari, oli mitä oli niin mun mielestä on jo maalaisjärjellä ajateltuna etova ajatus lihasta purkissa, joka säilyy vuosikaudet huoneenlämmössä... Onhan niissä lisäaineita vaikka millä mitalla ja ne lisäaineet ei oo millään tavalla terveellisiä, oli propagandaa tai ei. Mutta niillekin löytyy puolesta ja vastaan puhujia kuten kaikelle. Mulla on periaatteena, etten syötä vauvalle mitään, mitä en itekään söisi ja en todellakaan söisi niitä purkkilihoja. :x
Kaikki tekee niinkuin parhaaksi näkee.

Miuku ja ryömivä poju =)
 
Kiitos kaikille onnittelijoille:) Eipä tässä ole mietitty vielä edes uuden vauvan tuloa.. tosiaan katsotaan ekana sinne rv12 että pysyykö edes mukana, ettei tule sitten pettymyksiä. Kamala olo 24/7, mutta eiköhän tämä tästä.. painoa tullut varmaan jo 5kg kun loppu salilla käynti kuin seinään (tai lenkillä käynti). Ei jaksa/ ei huvita:D
Vielä ollaan hiljakseen ja katsotaan 5vkon päästä, missä mennään...:)

Meillä söi esikoinen purkkiruokaa, ja tytöllekin annan. Esikoiselle yritin tehdä itse perunasoseet/porkkanat ym. nyt en ole jaksanut vaan syötän purkeista. Puuron teen välillä itse ja laitan sinne hedelmäsoseita.. on niin pieni pakkanen meillä, pitänyt jo muutama vuosi ostaa uusi, mutta eipä ole tullut ostaneeksi.. samalla täytyisi tehdä keittiössä remppaa, että mahtuisi uusi iso pakastinkaappi sinne, joten sen takia varmaan jäänyt ostamatta.

Meille fys.terapeutti antoi luvan istuttaa, nyt etsitään kovasti syöttötuolia! Esikoisen syöttötuolin heitettiin roskiin silloin joskus..

Piuh ja tytteli 6kk ja viikon + (rv7 jos oikeen oon laskenut) <- hassua:D ensi viikolla äitiysneuvola.. ehkä sitten tajuaa paremmin asian:]
 
Leena, mä olen myös kateellinen muille kenen vauvat nukkuu pitkiä öitä ;) Meillä edelleen myös kahden syötön öitä ja loppuyö muutenkin levotonta että siinä ei paljon äiti nuku kun vauveli meuhkaa vieressä. No, ehkä sitten kun kiinteät tulee kehiin niin voi yötkin pidentyä, kai? ;)

Meillä on tällä viikolla viimeinkin Nepulan vauvan tavoin opittu kääntymään selältä vatsalleen, tosin vaan toisen kyljen kautta toistaiseksi. Mahalta selälle ei osoita kiinnostusta kääntyä mutta nostelee kyllä pyllyä ja ponkii jaloilla kovasti :) Toinen uusi "taito" mikä on opittu on pöristely ja se tulee oikein kunnon sylkemisen kanssa... yök :D

Maimei, meillä on myös ollut tuota isän vierastamista joka on kyllä tosi ikävää :( No, ei kai auta muu kun vaan isän hoitaa enemmän niin että tottuu. Meillä on sairastelun takia viime viikot ollut isän hoito vähemmällä ja se harmittaa kyllä molempia.

Onko muita vauvoja vielä ollut yökylässä missään? Tiudeliinillä muistaakseni oli ainakin mutta mites muilla. Meillä olisi kaverin häät ensi viikonloppuna ja ajattelin ainakin puolihoitoon viedä yöksi mummolaan vauvan mutta en vielä tiedä otanko hänet kotiin yöllä kun tulemme kotiin (asumme lähellä mummolaa) vai annanko olla koko yön. Jotenkin ajatus koko yön hoidosta aiheuttaa outoa haikeutta :|

Soseista ja itse tekemisestä niin mä kyllä ajattelin tehdä kasvissoseet ja lihajutut itse koska henk.koht mua ällöttää ajatus jostain lihasoseesta joka on ollut purkissa kuukausikaupalla ;) Hedelmäsoseet kyllä sitten ostan kaupasta.

Meillä on edelleen nuhaa tytöllä ja on ollut jotenkin ärtynyt niin mietin että pitäisikö mennä lääkäriin tarkistamaan mahdollinen korvatulehdus. Luin netistä että yksi oire on että ei tykkää olla makuulla ja tuo on meillä nyt ollut viime päivinä. Vaikka yleensä tykkää olla selällään niin nyt on itkeskellyt useasti kun on laitettu maahan selälleen. Voi tietty olla muutakin.
 
Tiudeliini: esimerkiksi maissitärkkelys, erilaiset öljyt, riisijauhot on lisäaineita näissä ruuissa, joilla muokataan koostumusta ja makua. MUOKS* Eli siis ne koodithan on vaan lyhentämistä varten, ei se tarkoita, että jos ei ole koodia, niin ei ole lisäainetta. Joihinkin on jopa lisätty sokereita. Ja nämä oli vaan kasvis ja hedelmäsoseita koskevia, en tiedä mitä kaikkea lihasoseissa on... Ja nuo korvikkeet ja vellithän on pullollaan kaikenmaailman aineita, tietysti tärkeitäkin osa, ja veikkaisin että valmispuurotkin ovat plus että ne näytti olevan ihan törkeen kalliita!

Nelli79: Mulla poika oli yhden yön yökylässä joku aika sitten, kun oltiin eka testattu yökyläilyä koko porukalla, eri paikassa tosin =)
Tosi hyvin oli menny, isoveli oli kyllä mukana. Olivat nukkuneetki molemmat tosi pitkään aamulla ja hoitajilla jo ehtiny iskeä tekemisen puute. :D Ei kyllä mitään ongelmaa ollu, mitä nyt itellä kauhea stressi ja kiire hakemaan seuraavana päivänä!
 
Viimeksi muokattu:
Mul on mennyt tässä pari viikkoa vai viikko ihan harakoille.. vai minne.. vai kuinka kauan. Onnea siis piuh paljon ja tarrasukkia! =) Onpa haikeaa, toisaalta toivois et kunpa itekin vielä joskus.

Niin meillä tehdään nyt siis hampaita ja se näkyy.. ja kuuluukin joskus. Yksi tullut, lisää ilmeisesti tulossa. Samassa aikataulussa kun isommallekin. Ja samalla tavalla heräillään yöllä.. eli sen x kertaa. Välillä on myös saanut itkukohtauksia, joita ennen ei oo tullut kuin pari kertaa. Samaan syssyyn on vielä ainakin isommalle tullut eka nuha ja vauvasta en tiedä aiheuttaako hampaiden tulo nuhaa vai onko jotain tautia tms.

Mutta tiukkaa tekee jaksamisen kanssa. Meidän autoakin joku on nirhassu vähän kylkeen ja nyt en muista tai tiedä, että oonko ite nirhassut jonnekin. Ihan tajuttoman väsynyt oon, tänään ehkä vähän helpompi, mut esim. viikonloppuna oli ihan kauheeta. En ees muistanut kuinka hirveetä se voi olla kun on ihan tööt eikä tajua mitään. Viime viikosta en muista mitä tein.

Kiinteistä meillä ei oikein uppoa kiinteät.. Pari viikkoa nyt syöty. Tyttö ei availe kunnolla suuta, nuoleskelee vaan lusikasta. Sormiruokailusta tykkää kyllä eli siis jos annan jotain palasta imeskellä. Oppispa pian istumaan, niin pääsis pöytään mukaan muutenkin kun sylissä. Voi tietty johtua toi lusikkajuttukin noista hampaista. Milloinhan noihin soseisiin sai lisätä mausteita? Ei muistikuvaa, varmaan sitten kun syödään jo enempi erilaisia. Muistan, että suolaa piti välttää mutta mausteita sai olla.

Tälläinen avautuminen tällä kertaa..

- N ja tyttö yli 5kk
 
Tuolta FINLEX :in sivuilta löytyy lakitexti lastenruokien sallituista lisäaineista. Olin muuten luullut ettei niihin lisäaineita juuri saa laittaa, mutta listahan oli pitkä kuin nälkävuosi... MUTTA esim. säilöntäaineiden sekä keinotekoisten tuoksu-, maku- ja väriaineiden käyttö on kokonaan kielletty. Käsittääkseni lastenruokien lisäaineet ovat suurimmaksi osaksi luonnostakin löytyviä aineita. Henk.koht. välttelen kyllä kaikkia lisäaineita, mutta ei pilttipurkki silloin tällöin kuolemaksi ole...

Meillä ei ole vauva yökyläillyt. Huomenna anoppi tulee meille yön yli hoitamaan kolmikkoa, kun miehen kanssa ollaan hääpäiväämme juhlimassa illalla. Poissa olemme 19-23, joten ei nyt kovin pitkä aika ja tosiaan meillä kotona :)
 
Nelli, meillä kans päristellään niin pirusti :) Aamu alkaa yleensä heti silmien auettua pärinällä, ja bussissakin ihmiset kääntyivät tänään katsomaan, kun poju pärisi parastaan ;) Ruokapöydässä se ei ole niin mukavaa...

Tänään meni ruoka ok, mutta hirmuisen maanittelun avulla. Marjat ja hedelmät kyllä maistuivat eli viileät ruuat, mutta lämpimät eivät sitten millään meinanneet. Lopputuloksena kuitenkin söi ihan hyvät satsit, kun jaksoi olla kärsivällinen. En kyllä ymmärrä, miten vauva tajuaa, että esim. missä lusikassa on puuroa ja missä pelkkää marjaa... Heti on suu auki sille marjalle, mutta puurolle tiukka nounou. On ne fiksuja. (Puuro on kyllä yleensä lempiruokaa.)

Kylvyssä oli tuossa illalla ihan mahdoton meno. Potki ja läiski niin, että mä olin aivan märkä. Olikin sitten ihan uupunut raukka. Mut hauskaa oli :)

Ensi viikolla voisi taas yrittää elokuvaa. Mitenhän sujuu tauon jälkeen. Aamupäiväunet eivät ainakaan ole aikoihin olleet puolta tuntia pidempiä. Tänään kävimme Kiasmassa ja siellä meni mukavasti. Puolet ajasta nukkui ja puolet katseli taideteoksia :) Sitten käytiin vielä kahvilla, ja sekin meni hyvin. Yritti kovasti hymyillä jollekin 1-vuotiaalle pojalle, joka vaan tuijotti totisena takaisin, höh. Kerrankin meidän vauva ottaa kontaktia toisiin vauvoihin! Muskarissa muut ottavat yleensä siihen, mutta meidän vaan silloin katselee seiniä... :)

Mua äklöttää liha ihan kaikin puolin, saatikka sitten purkissa. Lihan keitto on ihan vihoviimeistä puuhaa, mutta kyllä se kauan sitten pakkasessa kestääkin. Mies lihan keitti viimeksi, oli jotain luomulihaa, varmaan melkein kympin maksoi, mut on sitä syöty iät ja ajat jo. Ne hedelmäpurkit, mitä mä ostan, on melkein 2e / kpl, joten halvaksi ei tule, mutta ovatpahan 100% hedelmää. Teen kyllä paljon itsekin myös hedelmää, eli hurautan omenaa ja päärynää ja banaania mössöksi, ja pentu syö suurella innolla. Pelkää tosin sauvasekoitinta...

Tänään siedettiin isiä vähän paremmin, mutta pitkästi kyllä katseltiin vakavalla ilmeellä. Mietin tuossa, että pystyisköhän joskus lähtemään näihin aikoihin tapaamaan kaveria, eli 21-23. Silloin vauva yleensä nukkuu. Mitä nyt äsken heräsi puol tuntia nukahtamisen jälkeen ja piti tisulla rauhoittaa, kun ei millään muuten. Onneks on vielä laita pois sängystä, niin pääsee vauvan sänkyyn puolittain makuuimettämään... Mutta tämä voisi olla helpompi aika, kuin varsinainen nukutusaika.

Olikos täällä jo ryömijöitä?
Miten liikkeelle lähtö tapahtui? Meillä on nyt poika kauan nostellut peppua ja hartioita käsien varaan ja jalat tekee vähän ryömimisliikettä, muttei otetta vielä saa. Hirveästi harmittaa kyntää paikallaan. Istumaan yrittää kanssa, mutta jos vielä kuukauden odottaisi ennen kuin hankkii sitten uuteen kotiin syöttötuolin. Sitteri keittiönpöydällä on jo aika korkeassa asennossa.
 
Nelli Meilläkin päristellään, olen nyt herännyt parina aamuna siihen kun neiti pitää pärinä konserttiaan sängyssä, ja kuola lentää:D.

piuh Onnea ja tarrasukkia matkaan:heart:.

Meillä käännytään kunnolla vihdosta viimein, älysi eilen koko homman jujun ja sitten mentiinkin urakalla, ja ilkeät äiti ja iskä käänsivät sitä mukaa selälleen, kun pääsi mahalleen :D.
Meillä ollaan annettu lähinnä purkkisoseita vasta, jonkin verran olen tehnyt pakkseen valmiiksi kasvis sekä päärynäsosetta, tarkoitus olisi lähinnä antaa itse tehtyä ruokaa, siirtää sivuun omista aterioista aina ennen maustamista, mutta sitten tarvittaessa saa kyllä purkistakin. Puuroa ajattelin alkaa antaa iltaisin parin vkon kuluttua, millä olette aloittaneet? Niillä valmispurkeilla, jauhepaketeilla vaiko ihan muilla, teettekö hiutaleille jotakin ennen valmistamista, vai meneekö sellaisenaan, mitä hiutaleita?

Oltiin Virossa koko päivä toissapäivänä, vauva oli mukana, mua vähän jännitti miten jaksaa sen shoppailukierroksen aamusta iltamyöhään , ja jatkuvan hälinän, mutta hienosti meni, ainoastaan takaisin tullessa yöllä iski sitten väsy ja uni ei tullut, ennen kuin saatiin ajettua auto ulos laivasta niin tuli pieni hepuli, mutta muutoin neiti vaikutti tyytyväiseltä, että oli vähän vaihtelua päivässä. Ainoastaan laivalla olisin kovasti kaivannut lastenhoitohuonetta taikka edes jotakin hoitotasoa wc:ssä sen kovan kivitason sijaan, jotta vaipanvaihto olisi ollut sujuvampaa, mutta menihän se siinäkin :).

JA & Nti 4,5 kk
 
Voi Piuh! Onnea!:heart:

Hiuksia lähtee täälläkin, ei tupottain, mutta niitä löytyy ihan joka paikasta. Ei taida koirat olla enää pahimpia karvakasojen jättäjiä :D

Soseista. Teen itse, mutta on meillä kaapissa kyllä ihan purkkiruokaakin, tosin luomu, jotka ovat tosiaan kuten MaiMei sanoi, 100% hedelmää/vihannesta. Nuo piltit ja bonat kun sisältää hedelmää jotain 50% ja loput on sitten ties mitä tärkkelystä. Niin, ja sen dokkarin pointti noiden valmissoseiden kanssa oli lähinnä se, että koska ne ovat säilykkeitä (tutkija käytti sanaa "kuollutta ruokaa") niin niissä ei ole mitään elämää eli mikrobit puuttuu. Tämä taas aiaheuttaa sen että jos lapsi syö ainoastaan niitä ekat 3 vuotta eikä altistu erilaisille mikrobeille niin vastustuskyky ei kehity kunnolla ja siitä seuraa allergioita. Toinen juttu oli taas korvikkeet/vellit/puurot joihin lisätän jotain digly..no anyway jotain sanahirviötä joka taas muistaakseni kiihdyttää haiman yms toimintaa, josta taas voi olla seurauksena sokeritauti. Oon sitä mieltä että kaikkea kohtuudella ja jokainen tavallaan, mutta meidän vaavi syö kyllä pääsääntöisesti kotona tehtyä ruokaa. Korvikekin on luomujauhetta, jossa on vain lain vaatimat minimilisät vitamiineille.

Täällä kääntyillään, pärisytetään, kiljahdellaan ja naureskellaan. Tällainen vauvaelo kyllä maistuu kivalta =) Nyt menoks! Viikonloppuja kaikille!
 
en oo tota dokkaria nähnyt, mutta kuka hullu syöttää pelkkää purkkiruokaa lapsen ekat 3 vuotta? Kun jo 1 v voi syödä samaa ruokaa kuin muukin perhe... No, ehkä joissain maissa niinkin käy.

Onko kukaan muu kuin minä aatellut, ettei anna lapselle viljoja? Minä meinasin jättää viljat hyvin myöhäiseksi, itekään en enää juuri syö kuin satunnaisesti kyläpaikoissa, kuten en kyllä perunaa, riisiä taikka pastaakaan. Riisipuuroa meinasin antaa, muuten sitten kaikki vihannekset ja liha ja hedelmät tulee sitä mukaa kun tässä joudetaan alotteleen. Meillä on pakastin täynnä peuranlihaa, sitä luomumpaa riistaa saa hakea, joten meillä alotetaan lihasoseet sillä :) Perunaa meillä ei myöskään kotona syödä, mutta lapset saa sitä mummolassa kyllä. Joten perunasoseetkin jätän antamatta. Neuvolassa terkka on jo pariin kertaa ehdottanut ekana soseena perunaa, en sitten viitsinyt kertoa, mikä on mun linja ruoka-asioiden suhteen.
 
Mä kyllä annan viljoja, mutta tässä juuri mietin, että kun ohra olisi seuraavana vuorossa, niin missä muodossa sitä. Kaura on jo kuvassa mukana ja hyvin toimii. Tosin vaan puurojauheena (biodynaaminen luomu), en ole vielä kokeillut samaa kuin itselle tekee. En ole kyllä aikoihin tehnyt itsellekään. Meillä on myös vähän huonompi homma tuo "itselle ruokaa, siitä oheen vauvalle soseutettavaksi", kun tuntuu, että syödään vaan jotain sellaista, mikä ei ainakaan vielä pitkään aikaan sovellu. No, vehnän myötä pastaa tietty saa sitten antaa, mutta en nyt vielä sitä voi ajatella, kun se varmaan on aika rakeista sitten, ja poju yökkii toistaiseksi erittäin pahasti kaikkien pientenkin palojen kanssa (yleensä oksentaen). Enimmäkseen syödään aasialaista ruokaa, wokkeja ja sellaista. Perunaa tuskin koskaan (mies ei tykkää), paljon sieniä ja jonkun verran soijaa.
 
tip
Hei kaikki!

Tulin tuolta taustalta vähän vierailemaan... :) Huomasin, että täällä moni painii hiusongelmien kanssa raskauden jälkeen ja ajattelin hiukan mainostaa teille Doven uutta Intense Repair Express tehohoitoainetta, joka on tarkoitettu vaurioituneille ja haaroittuville hiuksille. Tämä on ensimmäinen tehohoitoaine, joka sisältää hiusnaamion, jotta saisit pehmeämmät, vahvemmat ja syväkosteutetut hiukset. Tuotteen pitäisi korjata vaurioitunut hius ja samalla estää hiusten haaroittumista ja hiustenlähtöä!

Toimin buzzadorina ja sain sitä kautta testattavaksi kyseisen tuotteen itselleni ja ystävilleni. Aluksi kerrottakoon, että itselläni on samanikäinen vauva, kuin teilläkin. Olen nyt testannut tehohoitoainetta pari pari viikkoa ja minkäänlaista hiustenlähtöä en ole enää itselläni havainnut! Muutenkin hiukset tuntuvat pehmeämmiltä ja paksummilta, kuin ennen. Suosittelen kokeilemaan, josko tuotteesta löytyisi apua jollekulle muullekkin, jolla raskaus ja imetys on hiuksiin vaikuttanut.
 
Miuku, joo mä luulen myös että tytöllä yökyläily varmaan sujuisikin hyvin mutta äitillä voisi olla vaikeampaa ;) No joskus se eka yökyläily tulee kuitenkin.

Tiudeliini, komppaan sua tuon vuorotyön tylsyydessä :( Illat on muutenkin ainakin meillä kiukkuisempia kuin aamut niin silloin kaipaisi enemmän sitä toista arkeen. Mutta toisaalta, sitten saa nauttia välillä myös arkiaamuisin perheajasta eli puolensa kaikessa :) TYlsää toi että koet itsesi yksinäiseksi, mulla oli myös tuota samaa fiilistä mutta se helpotti kun alkasin käymään muskarissa ja MLL:n kahviloissa. Onko teidän paikkakunnalla mitään tollasta? Sieltä voisi löytyä arkeen äitikamuja :)

Nöösi, jaksamista sinne! Kuulostaa ikävän rankalta sun arki tällä hetkellä :(

Maimei, meillä samaa kylpyriehumista :D Ihana katsella mutta ei-ihanaa kuivata kylppärin lattiaa ja kalusteita ;)
 
Hei kaikille pitkästä aikaa! Huh, 34 sivua tekstiä, en ole tainnut juuri käydäkään vauvan syntymän jälkeen. Lueskelin muutaman sivun taaksepäin ja onnittelut Piuh uudesta raskadesta! Vau!

Meillä vauva (5kk) on maistellut teelusikan kärjellisiä marjoja, hedelmiä ja vähän porkkanaa ja bataattia. Maistuvimmat tähän mennessä näytti olevan kotimainen omena ja kotimaisten vadelmien mehu. Muuten rintamaidolla mennään, paino n.7,5kg ja pituus siinä noin 65cm. Maanantaina neuvola.

Tämä tyttö kääntyi vatsalleen jo 2,5kk iässä, ja nyt ihan siinä ja siinä ettei lähde konttaamaan. Pyörii ja pyörii ja työntää toisella kädellä istumaan kunnes kellahtaa. Kontillaan heijannut jo pari viikkoa ainakin ja ponnistaa jaloilla ja töksähtää eteenpäin. Mitään ei voi jättää olkkarin lattialle kun neiti tuhoaa kaiken ;) en ole koskaan nähnyt että ryömisi mutta jos menen vaikka keittiössä puuhaamaan tai pyykkiä laittamaan niin on parin metrin päässä siitä mihin jätin. No semmosta se on.

Hampaita on tehnyt, kaksi puhkesi samaanaikaan alas ja on yöunet häiriintyneet jo parin viikon ajan. Itse olen väsynyt kun heräilee yöunille mentyään puolen tunnin-tunnin välein ja haluais vain pitää tissiä suussa. Tutti onneksi vihdoin kelpaa joten siihen tyytyy välillä myös öisin.

Pari kertaa on ollut vierastamista, luulen että se on tulossa vasta.

Vauvanruokadokkarista, katsoin sen myös. Esikoinen sai joskus hipp luomuruokia ja marjasoseita jonkin verran. Kuollutta ruokaahaan ne on, säilykkeitä, eipä paljoa jää jäljelle esim. hedelmän ravintoarvoista kun kuumennetaan 90 asteeseen. Itsethdyllä kasviruuaalla mennään kyllä kuten muukin perhe, kalaa toki syövät muut meidän perheessä kuin minä.

Imettää ajattelin ainakin tuohon 7-8kk ikään saakka. Pureeko teidän vauvat tissillä? Tämä tyttö on alkanut puremaan nyt kun on saanut hampaansa, tekee kyllä todella kipeää.

Tässäpäs meidän kuulumisia, mukavaa talven tuloa kaikille äideille ja pikku punaposkille!

Mustajuuri ja tyttö 5kk
 
Tip Saatko buzzadorina jakaa sitä eteenpäinkin? Tänne kelpaisi ennen kuin oon kokonaan kalju! :)

Mainostan vähän meidän pikku vaavin kuvaa, koska olen osallistunut Rajala Pro Shopin kuvakilpailuun ja tarvin teidän kaikkien ääniä! :)

Kuvan löydät täältä

Tämä keskustelupalsta on jotenkin jäänyt vauvan syntymän jälkeen, kun aloin pitää blogia, mutta pitäisi varmaan täälläkin vierailla enemmän. Välillä olen käynyt lukemassa muiden juttuja, mutta vastata en ole ehtinyt. :)
 
teddybearin pusuhuulta äänestetty:)

Meillä poika on lähes ymmärtänyt kääntymisen jalon taidon ja eilen oli siinä ja siinä ettei kääntynyt jo mahalleen. Muu kroppa kyllä kääntyy mutta pää jää vielä makaamaan,hassun näköistä.

Meillä on maisteltu bataattia ja porkkanaa ja suomalaista omenaa joka oli herkkua pojan mielestä. Porkkana oli pahaa,kaupan hedelmäsoseita on mennyt muutaman kerran. Maissivelliä saa iltaisin ämmän/korvikkeen seassa. Edelleen pumppaan päivän maidot kun tissi ei pojalle kelpaa kuin öisin mutta en koe sitä mitenkään raskaana. Niin kauan pumppaan kuin jotain tulee. 2v isoveli on mieltynyt myös kovasti tissimaitoon ja jos jossain on lirukaan jäänyt pulloon niin isoveli ne nappaisee itselleen.Itse ajattelin kyllä tällä kertaa soseet tehdä tai yleensä kyllä mies tekee ne kunhan ohjeistan:) Yleensä olen ollut vähän laiska tekemään soseita mutta jotenkin purkkiruoat ei nyt innosta kun olen näitä juttuja täällä lukenut...
Miehen veljen tyttö söi 4v asti pelkästään purkkiruokaa kun mikään muu ei koskaan kelvannut,ei sekään nyt ihan kivaa ole.

Meiltä on jo alettu kysymään että vieläkö vauvoja tulee ja kyllä nyt on ekaa kertaa sellainen olo että ei ainakaan nyt. Nyt on hyvä kokoonpano koossa, 6 alle 9v ja näissä riittää hommaa kahdellekin ja mä en enää edes jaksaisi raskausaikaa joka kyllä aina ihanaa on valvomisineen ym:) Ehkä iltatähti 5v päästä jos se sitten enää onnistuukaan ja isompi asunto kiitos!

Nannaliina ja Aapeli 4,5kk
 

Yhteistyössä