Toukovaavit 2011

Moikka!

Neidin 5kk mitat 63,8cm ja 7445g. Pituuskasvu oli nopeutunut tällä kertaa, ja menee käyrällä. Tällä kertaa rokotuksista tuli parin päivän kuume ja kauhistuttava kiukkuilu. Nyt alkaa jo helpottaa.

Minulle sanottiin tänään, että vauvaa pitäs käyttää ensimmäisen kerran jo puolivuotiaana hammaslääkärissä (ei hammashoitajalla tai suuhygienistillä). Mitäs mieltä olette? Mielestäni Helsingin kaupunki alloittaa hammastarkastukset vasta vuoden iästä lähtien.
 
Tää on niiiiin tätä!!!! Vietiin eilen pikku-ukon kans isommat kakarat mummolaan muutamaks päiväks,lomalla kun ovat. Ajattelin, et vois vähän rennommin itekki ottaa, ku on vaan toi yksi ipana kotona.. No, mitä vielä- pikkujäbä heräs illalla klo 22 tunnin unien jälkeen siihen, ku nenä oli ihan tukossa. Imin sitten tyhjäks nenän, mut eipä se juuri auttanu. Koko ajan meni nenä tukkoon, eikä nukkumisesta tullu mitään:(
Yritin saada jäbän sitteriin nukkumaan,ois pystympi asento,mut syliä kaipas.
Loppuyö oltiin sitten sohvalla sylikkäin. Nyt onkin ittellä selkä ihan jumissa..

Toivotaan, että pikku-ukon olo helpottais ennen viikon loppua, kun oli tarkoitus lähtä mökkeilemään/retkeilemään syysloman kunniaksi. Nyt ainakin on mennyt vaan huonompaan suuntaan, räkä valuu ihan kunnolla ja yskäkin on tullut kuvioihin:(

Pieni tiikeri: En kyllä ole kuullut, että missään ois ensimmäinen hammaslääkäri noin aikaisin. Eihän kaikilla edes välttämättä ole hampaita silloin;) Meilläpäin eka käynti on muistaakseni heti 1v synttäreiden tienoilla.

-leena ja nuhanenä
 
Voih,paranemista sinne Leenan nuhanenälle. Toi on ihan tuttua että jos olisi vähän vähemmän porukkaa kotona tai peräti mahdollisuus päästä miehen kanssa johkin kaksin tyyliin kerran vuodessa niin eiköhän silloin aina ole päällä joku oksutauti-norovirus...Juuri niin kävi meillä viimeksi kun piti mennä miehen kanssa lahjakortti käyttämään ja lapsilla oli hoitajat sun muut varattuna.

Joillain paikkakunnilla tuo eka hammastarkastus on tosiaan 6kk iässä :) Täällä se on vasta n.1v iässä.

Vauvamme on alkanut valvottamaan oikein urakalla. 2h välein herää syömään ja ihan levoton koko yön. Pyörii,hyörii ja syödään sormia sun muuta ja nälkä on koko ajan kauhea. Väsyttääh ja kovin mutta kai se tästä.

Nannaliina ja Aapelin paapeli 4,5kk
 
Terveiset neuvolasta! Ikää pojalla tänään 5 kk, painoa 8,6kg ja pituutta 67,3 cm. Hyvin kasvaa ja voi ja rokotteita huusi kuin mies konsanaan ;). Nyt saa nähdä, nostaako taas lämpöä, toivottavasti ei.

Meillä on myös yöelämä ollut nyt vähän levottomampaa. Poika herää siis syömään vain kerran, yleensä klo 4-6, mutta alkuyöstä ennen kahtatoista nukkuu todella levottomasti, vinkuu ja havahtuu itkemään useita kertoja. Viime yönä itki ihan kunnolla, tuli itsellekin paha mieli :(. Neuvolasta ei osattu sanoa mitään syytä, mutta ikenet olivat vähän turvoksissa eli saattaa olla, että hampaita jo pukkaa. Huoh.

Miten usein te muuten käytte isovanhemmilla? Siis sellaisilla, jotka asuvat toisella paikkakunnalla? Ahdistaa, kun mummot ovat koko ajan valittamassa, kun ei käydä tarpeeksi usein :(. Molemmissa mummoloissa siis käydään n. kerran kuussa, mutta sekin tekee jo 2 viikonloppua/kuukausi, mikä tarkoittaa sitä, että niinä viikonloppuina en sitten saa omaa aikaa ollenkaan (niin meillehän ei mitään hoitoapua tarjota eli kylässäkin toki hoidetaan itse poikaa ja isovanhemmat lähinnä valokuvaavat). Ahdistaa, kun olen tässäkin mielessä taas niin huono äiti, ettei tosikaan, mutta mieluummin vietän viikonloput kotona ja otan ehkä tunnin-pari omaakin aikaa, kun mies on pojan kanssa enkä matkusta johonkin pönöttämään. Tympii myös, että isovanhemmat eivät viitsi raahautua tänne, vaan meidän pitäisi aina vauvan kanssa matkustaa julkisilla heidän luokseen sotkemaan rytmit... No, pitäisi olla kiitollinen, että ylipäätään haluavat nähdä, kaikillahan ei tainnut olla niinkään hyvin :(.
 
Meillä nähdään isovanhempia harvemmin kuin kerran kuussa, vaikka toiseen mummolaan matkaa 30 ja toiseen 50km. Meillä ei siis ole autoa, eli joko menemme hankalasti julkisilla (1,5h per suunta) tai tulevat hakemaan. Eivät kauheasti käy meillä, muutamia kertoja kyllä. Mies on äidilleen muutaman kerran sanonut, kun haluaa poikaa nähdä, että kyllä tänne saa ite tulla kattomaan. :) Ei meilläkään kauheasti hoitoapua kylässä tarjota, mutta en tiedä ottaisinko vastaankaan. :LOL:

kevlarsoul: Mä olisin vaan välittämättä tommosesta, että muka näkevät liian harvoin, jos teidän pitäisi aina sinne mennä. Eiköhän heilläkin ole mahdollisuus teille tulla käymään, jos haluavat useammin nähdä. Sanoisin kyllä siitä, ja siitäkin, että lapsen hoitoon saa osallistua. Ehkä sitten osaavat tarjotakin apua. :) Viikonloput on kuitenkin sitä tarpeellista lepoaikaa.

Meillä myös yöllä välillä kova meno, ei malttaisi poika nukkua. Välillä löytyy sängyn "sivuvaunusta", eli pinnasängystä, josta yks laita pois ja kiinni meidän sängyssä. Poika kierähtää vierestä sinne ja jää huitomaan ja höpöttämään. Tänä aamuna rutisteli siinä vessapaperia, joka oli jäänyt sängylle. Onneksi ei ollut suuhun pistänyt, yleensä katson tosi tarkasti, ettei mitään enää siinä sängyllä säilytä.

Hampaita meillä tehdään oikein aktiivisesti. Eka nimittäin jo millin verran ikenestä ulkona, alaoikealla. :) Välillä poika kokeilee hampaan toimivuutta - tissiin. :kieh:
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaapa ikävältä, kevlarsoul! Ehkä voisi hieman huomauttaa isovanhemmille heidän käytöksestään. Lapsenlapset eivät ole isovanhempiaan varten vaan päinvastoin!

Meillä molemmat isovanhemmat asuvat pitkän ajomatkan päässä, mun vanhemmat kauimpana, juurikin Jyväskylässä. Me ei olla käyty siellä kertaakaan! Mutta vanhempani ovat käyneet Helsingissä, ja kesällä nähtiin mökeillä. Mun äitini käy aika usein Helsingissä ja hoitaisi mielellään enemmänkin, jos voimat kestäisivät pikkujätkän nostelua ja kanniskelua. Isäni on nähnyt pojan vaan 3 kertaa. Joulukuussa aiotaan junailla Jyväskylään. Autolla ei uskalleta lähteä, kun poju ei niin viihdy. Miehen vanhemmat asuvat 1,5h ajomatkan päässä ja se matka vielä menee. Ne isovanhemmat ovat myös vuorotyössä, joten eivät oikein koskaan pääse Helsinkiin. Siellä käymme aika usein, ja sekä mummu että pappa hoitavat mielellään. Tai no, eivät niin paljon syötä ja vaihda vaippaa, mutta leikittävät ja sylittelevät kyllä.

Olishan se kiva, jos isovanhemmat asuisivat Helsingissä! Ehkä vielä joku päivä, ei ole ihan poissuljettu vaihtoehto kuulemma. Just ollaan mietitty, että pitäis kehitellä jotain videopuheluita mummoloiden suuntaan!

Kävimme sunnuntaina taas kokeilemassa synttärijuhlia, ja huonostihan ne sujuivat. Pääasiassa katseltiin kylppärissä hanasta juoksevaa vettä (ainut, mikä rauhoitti!). Aluksi meni tosi hyvin, kun muut vieraat ei olleet tulleet, mutta sitten kun häly alkoi, ryhdyttiin huutamaan... Pakko oli sitten vaan lähteä, kun ei siitä mitään tullut. Jännä kyllä. Tällä viikolla ollaan oltu vaikka missä, taidenäyttelyissä ja ostoskeskuksissa ja kahviloissa ja pankeissa ja busseissa jne, eikä mitään pelon häivääkään. Toisaalta kotona tuo säikähti leivänpaahtimesta pomppaavaa leipää ja lasinkeräyspussin kolinaa niin, että repesi molemmista itkuun... Hah!

Saas nähdä, kuinka huomenna sujuu leffailu pienen tauon jälkeen!
 
Heippa,

Tämä viikko mennyt itsellä pahoinvoinnissa, tänään piti pönttöäkin käydä halaamassa, mikä helpotti.. eipä ole aikaisemmissa raskauksissa ollut näin pahat olot!! Tytön kanssa jaksa touhuta mitään, saisi jo helpottaa!!

Hampaista meillä ei ole vielä yhtään :( eikä ole pinnallakaan.. mutta eiköhän ne sieltä vielä tule:)

Syöttötuoli hommattiin, ja tyttö istuu siinä aika hyvin. Mielellään söisinkin siinä, mutta pääasiassa syötän sitterissä, näkee sen naaman kokoajan. Syöttötuolissa istuessa kun sitä ei näe.. kaikki muu kiinnostaa:)

Ryömitään jo kovasti, ei meinaa riittää leikkihuone, vaan pitäisi jo päästä muuallekin ryömimään. Ei vain ole mahdollista, kun tuon koiranpennun takia ei ole muualla mattoja ja aina on pissavaara lattialla muissa huoneissa..

Meillä on nyt yskä/nuha tytöllä, esikoisella on kova yskä niin tottakai se on tytölläkin. Eipä tuohon muuta voi antaa kuin kylmää maitoa..

Pitääkin muistaa kysyä 8kk neuvolassa tuosta hammaslääkäristä, milloin täällä käydään.

Tyttö heräsi kiukkusena.. hei...
 
Täällä Roope hoidossa mummolassa, kohta haetaan pois. Huh huh, tuli käytyä eilen elokuvissa puolison ja yhden kaverin kanssa. Kylläpä tuli rentouduttua :) !
Nyt on ikävä jo pikku-ukkoa, mut kohta haetaan takas kotiin <3.

Meillä poika ollut jo useasti mummolassa yötä, eikä ole moksiskaan :). Tykännyt kuulema olla.

Isovanhempien näkemisestä: Täällä nähdään minun vanhempia pari kertaa viikossa, ehkä enemmän mummoa koska mummo asuu tuossa lähellä ja ei ole tällä hetkellä työelämässä. Pappaa harvemmin. Puolison vanhempia näkee harvemin sitten, kun ne asuu tuolla 120km päässä. Ehkä kuukauden/kolmen välein.

Jepajee ! Me ollaan muuttamassa tohon 2 kerrosta alaspäin 1 kerrokseen. Samanlainen kämppä kuin tämä ja saman verran neliöitä, mutta laminaattilattia ja samasta kerroksesta pääsee ulos :) ! Pari askelta vaan niin on ulkona.
Ollaan hermostuttu tähän, että pitää ravata noita portaita edestakaisin vaunuvarastoon ja takas ja sitten kun kaupassa käy niin raahata kauppakassit ylös ja puoliso vie auton parkkiin, huh..
Toivottavasti saadaan se kämppä, käydään katsomassa sitä lauantaina ja sit maanantaina varmaan varataan se, jos se on hyväkuntonen !


After every storm, if you look hard enough, a rainbow appears
 
Viimeksi muokattu:
Voi Leena, kuulostaa ikävältä pojun flunssa syysloman kynnyksellä, toivottavasti on jo parempi!

Nannaliina, syödäänkö teillä kiinteitä vielä vai maidolla pelkästään? Mietin vaan että onko kiinteistä huolimatta koko ajan nälkä :)

Isovanhemmista, meillä nähdään molempia isovanhempia usein ja koen itse sen tosi tärkeäksi. Itselle on jäänyt niin hyvät muistot mummoloista että haluan lapselleni samaa. Ja nimenomaan niin että molemmat mummolat tulee läheisiksi. Meillä tosin tämä välimatkojen takia helppoa koska toiset asuvat samassa kaupungissa ja toisetkin vaan 40 km päässä. Ikävää toi Kevlarsoulin tilanne koska ymmärrettävästi ei voi joka viikonloppu lähteä reissuun ja todellakin pitäisi toimia tuo näkeminen myös niin että isovanhemmat tekisivät aloitteen ja tulisivat kylään.

Maimei, onpas tylsä että teillä synttärit menivät noin. Ihme että poitsu ei noissa muissa menoissa ole huonolla huumorilla. Toivottavasti menee ohi!

Tiudeliinille, onnea uudesta kämpästä! Toivotaan että saatte sen :)

Ketä muita on vielä täysimetyksellä ettei kiinteitä ole annettu? Itse edelleen mähkäilen sitä että koska aloittaisi : / Tyttö kasvaa tarpeeksi mutta jotenkin alkaa tuntua että kai sitä pian olisi aika antaa kiinteitä. Eilen luin jonkun tutkimuksen netistä jossa peloteltiin että jos antaa vasta yli 6kk kiinteitä niin olisi isompi allergiariski lapsella... Ei noista suosituksistakaan oikein tiedä mikä on loppupeleissä parasta eli kai sitä pitää tehdä vaan oman fiiliksen mukaan ja toivoa parasta :)

Mä epäilen että meillä olisi hampaita pian tuloillaan kun tuo kuolauksen ja syljen määrä on kasvanut tässä viikon aikana aivan räjähdysmäisesti:D Ja lisäksi tyttö on ollut normaalia kiukkuisempi tällä viikolla.

Yökyläilystä vielä sen verran että meillä nyt tosiaan tyttö on menossa viikonloppuna mummolaan, jännittää jo hurjasti etukäteen ;)
 
Nelli79: Meillä mennään edelleen täysimetyksellä, poika kohta 5kk. 4kk neuvolassa oli 10g vaille 8kg, eli hyvin kasvaa. Pituuden ja painon suhde -käyrällä +15. Mäkään en noista virallisista suosituksista ja uusimmista tutkimuksista oikein tiedä, kun välillä on ollut, että jos aloittaa liian aikaisin tulee allergioita ja jos taas liian myöhään, niin silti tulee allergioita.

Meillä aateltiin aloittaa kiinteet sormiruokailulla. Hieman on tosin maistettu soseita, sosemaalauksen yhteydessä. Tähän mennessä maistettu mustikkaa, mansikka-vadelmaa (vahingossa 5-6kk suosituksen sose) ja banaania ihan pikku palasina, jotka poika pureskeli. Kaikkia ehkä puol teelusikallista, eli ihan maistiaisia vaan. Pojalle on myös annettu kurkkusuikaleita eteen ja maissinaksuja (niitä suolattomia ja sokerittomia), muttei ole kiinnostunut. Kaikki muu sitten meneekin suuhun, eli ilmeisesti ei ole vielä ruokailusta kiinnostunut. Välillä kyllä suu napsaa, kun katsoo kun mä syön. Niin, ja pari rkl vettä annoin juoda melkein ite snapsilasista (sopivan kokoinen), kun koitti sylissä ollessa juoda mun lasista vettä.

Tossa olis linkki tohon sormiruokailulla aloittamiseen, jos jotakuta kiinnostaa. Aika pitkä teksti kyllä. Kiintymysvanhemmuusperheet - Sormiruokailu käytännössä

lyrae ja Samuel kohta 5kk
 
Meilläkin mennään vielä täysimetyksellä, vaikka meinasin jo soseita alottaa. Päätin kuitenkin jatkaa 6kk ikään asti maitolinjalla. Pari kertaa annoin kokeeksi maissivelliä, mutta ei uponnut vauvaan se ollenkaan. Sormiruokailuun meinasin siirtyä kuukauden päästä, oon just alottamassa siitä kirjankin että tietäisin paremmin kuinka käytännössä toteuttaa homma.

Isovanhempiahan meillä on vaan mummot, miehen isä on kuollut ja mun isäni katkaisi 6 v sitten välit minuun ja siskooni uuden vaimonsa painostuksesta. Hän ei edes tiedä meillä olevan kolmea lasta... Anoppiin on hyvät välit ja hän näkee lapsia vähintään kerran kuussa, välimatkaa on kuitenkin 100 km. Mun äitini ei pahemmin ole kiinnostunut lapsenlapsistaan vaan ura on se mikä olla pitää, joten meillä hän käy vain lasten synttäreillä ja me siellä (120 km päässä) pari kertaa vuodessa, itse itsemme kutsuen... Eli mun äiti ei koskaan soita kuulumisia tai pyydä kylään. En voi ymmärtää tuota toimintaa, mutta vuosien aikana siihenkin on jotenkin tottunut. vaikka pahalta välillä tuntuukin.
 
Kylläpä taas väsyttää.. Villi, uhmis ja mustis esikoinen jättää vissiin jo päiväunia pois ja tytöllä jatkuu edelleen toi hampaiden vääntäminen. Semmosta..

Mitäs mun pitikään kommentoida.. Ainiin, nepula kysyi viljoista, mielelläni jättäisin antamatta tytölle. Tuntuu vaan, että mies ja muu ympäristö painostaa muuhun. Tosin mieskin uhkasi aloittaa nyt karppaamaan, saas nähdä jaksaako panostaa siihen. Sama meidän esikoiselle, mielelläni lopettaisin häneltä viljat. Toisinaan vois kyllä siis syödä, mutta ei vakituisesti. Enemmänkin mietityttää, että miten sitten tulevaisuudessa hoidossa yms. Ite kävin just keliakia-testissäkin ja se on jonkin verran periytyvää, että saas nähdä mitä sen suhteen tapahtuu.

Hammaslääkäri oli ainakin ensimmäisen kerran meidän ekalla lapsella 7kk iässä ja silloin oli 4 hammasta ja 4 tulossa. Samaa rataa ollaan ilmeisesti menossa nytkin, että kohta varmaan hampaita tarkastelemaan. Ekalle ainakin tuli hampaat sellasta vauhtia, että 3v käynti jää nyt välistä kun kaikki tullut jo. Ja on niistä kyllä kärsittykin! Mulle itelleni taas tuli eka hammas vasta 9kk iässä :D

Isovanhempien näkemisestä ja muutenkin mun suku asuu toisella paikkakunnalla yli 100km päässä. Miehen suku taas melkein kaikki täällä samalla paikkakunnalla tai tossa ihan vieressä. Anoppia näkyy kerran viikossa, mutta kait sen kärsii. Haluaisivat poikaa enemmän hoitoon ja kun on ihan eri hoitoperiaatteet, niin hankalaa sanoa miten tykkäis tehdä, koska anoppi ottaa helposti herneen nenään. Heillä ei esim. välitetä lisäaineista tai ruuasta yhtään ja ite oon aika tarkka niiden suhteen.

Hankalia nää jutut. Mun isä taas on avovaimoineen haukkunut mun ruokajutut jo ihan tyystin, niin niille voi sanoa vaan ihan suoraan. Mun äiti taas ahdistuu kaikista noista jutuista, koska oon liian tarkka. Ihmissuhteet on muutenkin niin vaikeita!

Ei kait tässä muuta.. Pitäis itekin mennä nukkumaan, mutta vihdoin kun on sitä omaa aikaa hetki niin ei malta.

- N ja tyttö lähentelee jo puolta vuotta (haikeus)
 
Nelli:Täällä aloitettiin kiinteät jo 4kk iässä kun jouduttiin siirtymään korvikkseen. Tokio saa myös rintamaitoa pumpulla tilattuna mutta se ei valitettavasti enää yksinään riitä. Pieniä annoksia vielä syö kiinteitä kun ei vaan uppoa ja velliä ollaan laitettu maidon sekaan eli kyllä se nälkä takuulla öisin valvottaa vaikka 2h välein syö ison annoksen maitoa. Tähän mennessä on maisteltu bataattia,parsakaalia,porkkanaa,omenaa,päärynää. 5kk aletaan puurot että nuo yöt olisivat rauhallisempia,miehen kanssa ollaan ihan halolla päähän lyötyjä jatkuvasta heräämisestä ja kun vielä tuota 6v täytyy pissattaa öisin 1-2 kertaa yössä ja 4v heräilee vähän väliä niin unet on tosi katkonaisia.Mutta kyllä ne unet siitä sitten taas aikanaan paranee.
Ai niin ja omä äitini asuu myös Jyväskylässä miehensä kanssa ja emme ole käyneet siellä pariin vuoteen. Emme mahdu kaikki enää autoomme ja ei sinne pieneen kolmioon edes mahdu kunnolla. Suunnittelin tuossa että menisin junalla vauvan kanssa joku keskiviikko täältä Turusta ja mies tulisi sitten perjantaina perässä osan lapsien kanssa ja tulisimme pois la tai su. Isommat tytöt voivat olla jo pappalassa hoidossa sen ajan niin saisi reissusta jotain irtikin kun olisi vain 4 muksua mukana.
Löysin eilen kainalosta pelottavan kyhmyn ja nyt kauhistuttaa ihan tosissaan. Pakko mennä ensi viikolla sitä näyttämään eikä odotella että meneekö se itsestään ohitse.
Nannaliina
 
Viimeksi muokattu:
Nannaliina: Mulla on ollut myös kyhmy kainalossa pariin otteeseen. Oli suurentunut imusolmuke, lähti pois itsestään. Silloin ekan kohdalla kävin vissiin lääkärissäkin näyttämässä. Toivottavasti olis sullakin harmiton. :)
 
Joo,mäkin luulen että ihan harmitonta mutta oman mielenrauhan takia käyn näytillä niin ei pyöri mielessä koko aikaa. Äidille asiasta mainitsin niin hän sanoi että kannattaa mennä kun suvussa on rintasyöpärasitetta ollut. Ihan uusi tieto minulle mutta hyvä nyt tietää tuokin lääkärin sitä kuitenkin kysyessä.Silti kauhistuttaa mutta toisaalta ei eli paras käydä vaan näytillä niin loppuu hermoilu. Kaikkea sitä taas miettiikin...
 
Piuh: Tsemppiä pahoinvointiin!! Muistan vielä vuodentakaisen pahoinvoinnin niin elävästi...:(

Nannaliina: Ehdottomasti vaan lääkäriin. Toivottavasti ei mitään vakavaa ole.

Meillä pikku-ukon flunssa meni sit kurkunpääntulehdukseksi.( Täälläpäin lääkärin mukaan viruksen aiheuttamaa laryngiittiä liikkeellä). Yhden kerran jouduttiin tk:ssa käydä spiiralla. Onneks helpotti sit aika heti. Ulkona ollaan paljon oltu, kun siellä hengittäminen on helpompaa. Mökkireissukin uskallettiin tehdä lääkärin luvalla ja juurikin siksi, kun siellä suurin osa ajasta oltiin ulkona. Edelleen raukalla räkä valuu ja yskii aika paljon. Täytynee ens viikolla käydä uudelleen lääkärillä, jos ei ala ohi mennä.. Mua aina noi korvat arveluttaa, kun isommat ovat kärsineet korvakierteestä.

Nyt ei kummempia..kamala pyykkivuori mökkeilyn jäljiltä: /
-leena ja nuhanenä
 
Viimeksi muokattu:
Heippa. Voi että kun tää kirjoittaminen jää, vaikka välillä käyn lueskelemassa...

Meillä arki sujuu ihan hyvin, paljon liikutaa, touhutaan ja nähdään muita äitejä ja vauvoja...Yöt taas sujuu huonommin ku heräillään niin usein, n.2h välein puuh...
Nukkuu vieressä, mutta haluaisin kohta alkaa nukuttamaan omaan sänkyyn kokonaan, tosin sitten ainakin heräilee ja rauhoittuminen kestää kun ollaan kokeiltu..Ja kun herää yöllä ni ei nukahda uudelleen muuta kuin tissille ja jos siitä siirtää pinnikseen ni havahtuu ja hermostuu, mutta jos jättää viereen nukkumaan ni nukahtaa...

Meillä ollaan maisteltu kiinteitä omin sormin; banaania, bataattia, kurkkua, parsakaalia..Omenaa saanu imeskellä samoin mandariinin mehua vähän maistella..Kovin innoissaan on ja tykkää! Niin ja maissinaksuja kanssa...
Tissillä kuitenkin pääasiassa ollaan ja yleensä kerran päivässä istuu syöttiksessä hetken ja syödään yhdessä :) Seuraavaks suunnitelmissa kokeilla päärynää (höyrytettynä, samoin omenaa), kesäkurpistaa, avokadoa ja kukkakaalia..Pikkuhiljaa pikkuhiljaa, vaikkakin aika reippaaseen tahtiin ollaan maisteltu, pari päivää ja sitten uutta...Mitään ei oo tullut...
Soseita en oo vielä antanut, kun ei kasvun kannalta tarvetta mutta varmaan kuukauden sisällä niitäkin vähän maistellaan...Itse olis tarkotus ne tehä, mutta toivon, että tuo sormiruokailu olis se meijän ykkösjuttu :)
Kauhee kiinnostus pojalla on ruokaan ja juomiseen. Nokkamukista tykkää juoda ja varsinkin pureskella sitä kumiosaa heh...

Huomenna olis 5kk neuvola :)
 
Täällä huomattiin tänään, että nyt on puhjennut eka hammas ulos :). Tullut alas oikealle. Voi että oon ylpeä meidän pikkupojasta, piti oikein kehua :D :) !

Äsken kyllä heräsi aivan kamalaan huutoon, ilmeisesti hampaaseen sattui aika pahasti, menin antamaan kylmää maitoa.

Onko muille vauvoille tullut hampaita vielä ? Osaisitteko neuvoa mitään helpotuskeinoja tuohon kutinaan ja kipeisiin ikeniin, kun poika ei osaa oikein vielä itse pitää kauaa purulelua kädessä.
 
Meillä yskä/nuha jatkuu edelleen pikkuisella:( Viimeyönä tuli kunnon räkäoksennukset. Piti keskellä yötä alkaa vaihtaa petivaatteita ja yökkäreitä ipanalle. No hyvä juttu oli se, että sitä räkää tuli ulos ihan kiitettävästi.

Hampaista: Meillä ei vielä näy olevan ihan heti tulossa. Vaikka toki kokoajan hankaa ikeniä ja kuolaa ihan kamalasti..
Meillä nuo isommat kakarat tykkäsivät järsiä jääkaappikylmää tuorekurkkua,kun hampaita oli tulossa. Ja jälkiuunileipä oli myös in silloin. Se on kivan karheeta ikeniä vasten. Ja noissa on vielä se, että kun ne maistuu paremmalta ku purulelut niin vauva itsekin niitä jyrsii mielellään:D

Mitäs vielä oli.. Ai niin kokeiltiin eilen ekaa kertaa lihaa maistella. Soseutin kasvisten sekaan vähän broileria. Oikein hyvin maistui:p

Nyt vaipan vaihtoon...
 
Tiudeliini: Meillä on just alaoikealle kans tulossa. Millin verran ulkona ikenestä (ollut jo monta päivää). Mulle neuvottiin helpottamaan kylmään veteen kastettua harsoa, jos sitä haluais järsiä. Poika ei kyllä innostunut, mutta jostain syystä ei tykkää ollenkaan kylmistä jutuista. Harso kyllä vois pysyä paremmin kädessä, esim. se ÄP:n purulelu on jotenkin kauhean iso ja hankala vauvan pitää. Meillä paras purulelu on tällä hetkellä puinen rengas verhotangosta. :D Sopivan pieni ja käsittelemätöntä puuta, niin hyvä sitä nakertaa.

leena77: Paranemista teille! :hug: Kuulostaa kyllä tosi ikävältä, kun pieni noin kipeänä. :(
 
Ilmoitimpas sitten työnantajalle, että olen hoitovapaalla tammikuulle 2013 saakka!!:D
Ihan hyvin kyllä otti uutisen ja pyysi vielä käymäänkin joku päivä kahvilla. Ihan kiva pomo mulla:)

Lyrae: Kiitti tsempeistä. Jotenkin sitä on aina niin huolissaan pikkuisesta:'( Toinen on ihan reppana ton nuhanenänsä kans.. Sais kyl mennä jo ohi!
 
Viimeksi muokattu:
Meil ei hampaita näy vieläkään, vaikka kaikki merkit on viitannu siihen suuntaan jo vaikka kuinka kauan. Puruleluja järsitään sellaisella himolla, että huh! Meillä äitiyspakkauksen purulelu on ollut tosi mieluinen, ja kaupasta olen ostanut kaksi erilaista lisää.

Tulikin mieleen gallupkysymys: mitä olette käyttäneet äitiyspakkauksesta? Toiselle lapselle (jos sellainen tulisi) en kyllä enää ottaisi, sen verran vähäiselle käytölle jäänyt. Haalari tuntuu vieläkin liian isolta, no sinänsä hyvä, että noin suuri, kun nyt vasta alkaa olla aikakin käyttää. Mutta ylipäänsä olen hieman ihmetellyt sitä, että miksi äitiyspakkauksen vaatteet ovat niin isoja? Kun alussa tarvitsisi eniten pieniä vaatteita. Myöhemmin, kun pakkauksen vaatteet ovat sopivia, saattaakin vauvan tyyli olla jo ihan erilainen. Tai ainakin itse käytän nyt paljon mieluummin itse ostamiani vaatteita, mutta alussa olisi äitiyspakkauksen vaatteekin "kelvanneet", kun ei shoppailemaan niin ehtinyt.
Meillä on käytetty: makuupussia, peittoa, aluslakanaa ja pussilakanaa, lapasia ja sukkia, pyyhettä, kylpylämpömittaria, kynsisaksia, purulelua, kirjaa on luettu (siitä tykkää paljon) ja vaatteista käytetty paria potkupukua, paria bodya ja ehka joitain housuja. Suurin osa on "tylsinä" jo mennyt mummun kirppispöytään. Itse laatikkoa käytettiin aluksi petinä. No, olishan noihinkin kaikkiin mennyt ostaessa rahaa, toisaalta huuto.netissä on paljon äitiyspakkausten vastaavia myynnissä puoli-ilmaiseksi.
 
Hei täältäkin pitkästä aikaa. Ei ole tullut kirjoiteltua kun on muka kokoa ajna niin paljon menija ja tekemisiä:ashamed:

Tänään 5 kk neuvolassa olimme ja paino 8650, pituus 68 cm. Että isohko tyttö on täällä. Soseiden maistelu aloitettiin 3 vkoa sitten ja nyt on maistettu bataattia, perunaa, porkkanaa, luumua, päärynää ja uusimpana kesäkurpitsa. Meillä oli tosi runsasta pulauttelua minkä takia alotettiin nuo kiinteät vähän aiemmin kun oli alunperin tarkotus. Ja kyllä se pulauttelu onkin vähentynyt.

Mites muilla jotka kiinteitä jo antanu pidemmän aikaa niin toimii tuo vatsa? Kun meillä tuppaa tulla ummetusta neidille. Luumu ei auta vaan ollaan jouduttu antaa levolacia että saa jotain ulos. Alkaiskohan tuo itsestään toimia paremmin myöhemmin kiinteistä huolimatta....

Paljonko ja kuinka usein annatte soseita? Meillä neuvolassa sanoi että voisi pikkuhiljaa alkaa lisää aamu/ilta-puuroa tai lihaa. Kummalla olette aloittaneet ensin? Jotenkin tuntuu että aamuun etenkin tarvitsis jotain tissimaitoa tuhdimpaa kun jo klo 6 usein herätään. Lihoilla ei musta ole niin kiire, vastahan tässä n. 2 ruokalusikallista annetaan kasvis/hedelmä soseita. Typy kyllä söisi vaikka kuinka mutta en haluis että vähentää sitten liikaa tissimaidon osuutta.

Te joilla nokkamuki käytössä, millaisia ootte käyttäny? Onko oltava sellanen missä venttiili ettei tule imemättä vettä?

Kauheesti kysymyksiä... Musta tuntuu että on niin paljon epäselvää näissä uusissa jutuissa, tuo imettäminen kun oli kuitenkin aika yksinkertaista. :LOL:

Nuo sairastelut pikkuisten kanssa on kyllä raskaita aikoja. Meillä ollut vain yksi parin päivän flunssa joten helpolla on päästy. Tsemppiä siis kaikille joilla huolia pikkuisten kanssa on!

Töihinmenosta oli juteltu täällä. Eilen ilmoitin pomolle että jään hoitovapaalle mutta en tiedä vielä kuinka pitkäksi aikaa. Ainakin ensi syksyyn. Tarkoitus ois kuitenkin alkaa tekemään 1-2 vuoroa viikossa osa-aikatyötä jos vaan saan siihen työnantajan siunauksen. Ei muuten mitenkään riitä rahat lainaan ja elämiseen. Ja olishan se itsellekin mukavaa vaihtelua arkeen, näkisi aikuisia ja pääsisi työelämään "kiinni" ettei ihan putoa kelkasta. Pikku-pimun pidän kuitenkin kotona, mies hoitaa sitten jos oon iltaisin tai viikonloppuisin välillä töissä.

Jaahas, nyt tarvii mennä, neiti heräsi vaunuissa.
Vattula
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolakuulumisia täältä. Neiti on nyt 7,835kg painava ja pituuttakin on 69cm. Hurjaa vauhtia tuo pieni ihmisen taimi vaan kasvaa.

Meillä neiti ei vielä ryömi, mutta liikkuu "hassusti" itseään heilauttaen ja tutkailee ympäristöään ihan hurjalla innolla. Hampaita ei myöskään ole vielä, mutta kuolaa valuu "litratolkulla", joten josko se jotain merkkais. Sisaruksille on tullut 5-6kk:n iässä ekat hampaat, toisaalta ei se ole mikään tae että pienimmäisellekin tulee silloin.

Meillä on nyt ruokailtu kiinteillä jo kk ja eilen aloitettiin ihan tavallinen kaurapuuro, tosin tein sen tuttuun velliin ettei se maku olisi ihan niin outo. Neiti ensin vähän sylki suustaan pois, mutta parin lusikan jälkeen oli suu auki kun linnunpojalla. Oli sit ilmeisesti hyvää. Hienonsin tavalliset kaurahiutaleet tehosekoittimessa pienemmäksi niin ei ole hankalaa syödä. Kiinteistä meillä syödään perunaa, porkkanaa ja bataattia sekä omenaa. Kaupan soseista neiti ei pidä, joten itse väännän kaikki. Ensin keitän kasvikset ja sit survon perunansurvimella hienoksi ja vielä vedän sauvasekoittimella ihan muussiksi. Ensi viikolla meinataan ottaa lihat mukaan. Imetän myös vielä.

Meillä on kans ollut flunssaa. Mulle tuli ensin, sitten tuo 4v sai sen ja nyt mies valitteli illalla kurkkuaan. Vauvalle ei onneks vielä ole mitään tullut, täytyy koputtaa puuta :)

Pakkauksesta olen käyttänyt melkein kaikkea. Tosin mä en nyt ottanut pakkausta kun tuon 4v:n tavarat käy neidillekin. Vaatteita olen ottanut käyttöön sitä mukaa kun mahtuu ja makuupussi nyt tietty on koko ajan vaunuissa. Harsot meillä on "pyyhkeinä", alustoina ja puklaussuojina.

Mut nyt täytyy lopettaa että saan tämän lähetettyä kun meidän kone taas jumii syystä taikka toisesta :D
 

Yhteistyössä