Toukovaavit 2011

Onnea uusille vauvaantuneille :)

Niin paljon on tullut textiä, että kesti pikkasen aikaa käydä läpi kaikki.

Mulla nousi maito kolmantena päivänä synnytyksestä ja UUDELLEEN potenssiin kymmenen tämän viikon maanantaina. Siis heräsin aamuyöstä siihen, että maitoa oli joka paikka täynnä, sänky, liivit, suojat jne. Sen jälkeen oon taistellut vauvan kanssa eiliseen asti, että se suostuis syömään tissiä, kun maitoa vissiin suihkuaa sen suuhun ja vauva vaan huutaa joka kerta naama punasena tissillä :( Jouduin pumppaamaan maidot lopulta ja syöttämään pullolla, ei siitä tullu enää yhtään mitään ja sittenpä tunsin itteni niin paskaksi äidiksi ettei tosi ookkaan :( Kai mulle tuli baby blues tai jotain, kun tosiaan yhtenä aamuna vaan itkin hulluna ja tuntui, etten osaa edes vauaa imettää vaikka kolmas jo on... No, se fiilis meni ohi onneksi. Eilen vauveli oppi syömään mun suihkutisseistä ja nyt on menny 1 vrk tosi hyvin.

Soitin tänään synnärille ja lastenpolille, kun vauva nukkuu ihan tolkuttomia pätkiä (5-6 h) ja joudun sen herättämään syömään. Aloin jo tutkimaan, onko vauva keltanen ja lopulta soitin polille ja kysyin et pitääkö olla huolissaan. No, seurailen tilannetta ja herätän nyt jatkossa 3 h välein syömään. Oli vaan niin ihanaa nukkua yölläkin 6 h putkeen...

Ehkäisystä, mä lopetin pillerit jo 7-8 v. sitten ja sen jälkeen on ollu kumit käytössä niinä aikoina, kun ei lapsia olla haluttu. Mä en enää halua hormoneja kehooni ja tän kolmosen jälkeen ois tarkotus laittaa mieheltä piuhat poikki. MUTTA vaikka nyt tuntuu et lapsiluku on tässä, niin kyllä mun tarvii olla 100% varma asiasta ja aattelin, et jos nyt ottais kierukan muutamaksi vuodeksi ja jos sitten yhä ollaan sitä mieltä, et lapset on tässä, niin mies menee operaatioon. Onko monella kokemusta kuparikierukasta, mitään negatiivista?? Sen kuulin, et tamponeja ei vois enää käyttää, pitääkö paikkaansa?

Me ollaan nimen suhteen ihan mietinnässä vieläkin, ei mitään hajua miksikä tuota tyttöä kutsuttaisiin. Saati ketä kummeiksi ja koska nimiäiset pidettäis. Ehkä heinäkuun vikana vkl... Tässä kuussa hyvä jos saadaan se nimi aikaseksi :D

D-vitamiineista ajattelin alottaa Disneyn Gimme Five-tipoilla.

Julki-imetys on mulle ollu aina jees, aion ottaa tissin esiin ihan missä vaan, jos vauvalle nälkä iskee. Jos joku sitä paheksuu, niin tulkoot sanomaan sitten. Toki yritän pitää huivia/harsoa tms suojana, mutta ei mua haittaa jos joku mun tissini näkee :D

kevlarsoul, meillä on imeminen vähentynyt vauvoilla aina kun ikää tullut lisää. Tää 1,5 vkoa nyt tän kolmosen kanssa on ollu aika takkusta just tän maidon ylitulon kanssa, mutta kokonaisuudessaan imetyssessiot on kaikkea 5 min ja tunnin väliltä. Välillä mennyt parikin tuntia, jolloin vauva tankkaa vähän, nukahtaa, herää ja tankkaa uudestaan. Että on tullut telkku tutuksi kyllä ton imetyksen aikana... Etenkin iltasin on tankkausta paljon. Mutta ei tää vaihe kovin kauaa oo koskaa kestänyt. Kuukauden jälkeen todennäkösesti taas helpottaa ja vauva saa tarvitsemansa nopeasti.

Sänkyyn siirto imetyksen jälkeen, tän kolmosen kanssa se on jopa onnistunut! Jee! Mutta nyt oonkin käyttäny kapaloliinaa ja tehnyt niin, että imettänyt vauvan kunnes se selkeesti on väsy, sit kapaloinut ja siirtänyt äippälaatikkoon nukkumaan. Siinä se on nyt jo 3 yötä nukkunut huutelematta. Aamulla otan sit viereeni ja imetän ja jatketaan unia (jos jatketaan...)

Moniko käyttää tuttia? Meillä se on jo käytössä, kun neidin imuhalut on niin kovat ja mun oli pakko aluksi kipeiden tissinpäideni takia helpottaa oloa tutin avulla. Nytkin vauva nukkuu ulkona vaunuissa jo kolmatta tuntia tutti suussa...

Ulkoilusta, me alotettiin kun vauva oli 5 pvää. Käytiin puistossa isompien lasten kanssa ja mukaanhan tuo vauveli tuli :) Muutenkin on vähän pakko joka päivä ulkoilla näillä ilmoilla, eihän siitä tulis mitään olla sisällä 2 touhukkaan kanssa. Samalla oon saanu möyriä kasvimaallani, kun nuo 2 leikkii vieressä :) Ollaan jopa jo kyläilty kerran koko porukan voimin :)

Nyt loppu isompien päikkärit, mentävä on...

nepula ja tyttö-töppönen 1 vko+4pvää
 
Epparihaava sitten tulehtui :':) Ahkerasti olen suihkutellut, vaihtanut sidettä jne. mutta eilisestä alkaen haava kirveli pissatessa ja tänään alkoi myös vuotaa verta. Eli sairaalaan päivystykseen ja antibioottikuurille :'(. Onko kellään kokemuksia antibiooteista ja imettämisestä? Siis miten voimakkaasti pikkuinen on vaikka massullaan antibiootteihin reagoinut? Huolettaa kovasti, kun nyt ollaan selvitty melko kiltillä pojalla, toivottavasti ei muutu kovaksi kiljukaulaksi kuitenkaan..

Maito miehelle edelleen maistuu, eilisiltana tankkasi kolme tuntia putkeen. Hoh-hoijaa. Tänään oltiin kuitenkin ylpeitä vanhempia, kun jaksoi niin nätisti odotella sairaalassa useamman tunnin, nukkui lähinnä isin sylissä ja sitten söi. Pakko oli ottaa poika mukaan, kun ei ollut syönyt useampaan tuntiin eikä olla vielä noita vastikkeita kokeiltu.

Jospa tämä oma olo nyt rupeasi kuitenkin paranemaan. Enää puuttuukin rintatulehdus! *Koputtaa puuta*


Kevlarsoul ja karhuski 9vrk
 
kevlarsoul
ab-kuurin aikana kannattaa antaa vauvalle maithappotippoja, että ei mee masu sekaisin. Ab voi myös saada äidinmaidon maistumaan pahalle, eli voi myös vaikuttaa syömiseen....

Täällä myös käytössä tutti. Ei tulis muuten mitään, kun syömisen jälkeen voi vielä suu käydä, mut masu täys. Useasti kun nukahtaa niin tutti kyllä tippuu suusta. Öisin ei ole tutti käytössä meillä kyllä ollenkaan. Ei ole ollut tarvetta. ja nukkuu öisin omassa sängyssään.
Mä en kyllä ole herätellyt (öisin) neitiä, vaikka nukkuu yöt vaan yhdellä syötöllä. Koska kasvaa hiensoti ja päivisin syöntivälit 2-3h.

Täällä ollaan ulkoiltu myös jo alle viikkoisesta, kun tosiaan ton melkein 4v:n kanssa tulee käytyä pakostikin ulkona.

adalium ja pikkuneiti 3vkoa 1pvä
 
Kevlarsoul mulla Kefexin niminen antibioottikuuri meneillään rintatulehdukseen, otan itse ja annan vauvalle rela-tippaa. Ei kyllä ole minkäänlaista masuvaivaa tullut, peruspierua kyllä kuten ennenkin. Rela-tippa kun näyttää sopivan, jatketaan Relan D3-tipalla.

Kuppa-Tonia olen nauranut itekseni täällä, mainio muksu!

Nyt tuli vieraita, myöhemmin lisää!

Mustajuuri ja pikkusisko 2vkoa
 
Heippa!

Minäkin nopeasti tulen tälle puolelle kirjoittelemaan kun tyttö nukkuu :) Varsinaista synytyskertomusta voisin yrittää kirjoitella myöhemmin...

Eli tyttönen syntyi 30.5. laskettuna päivänä. Kotiuduimme 1.6 ja nyt alkaa jo sujumaan imetyshommat jne. Mulla tosiaan vasta eilen alkoi maito nousemaan ja ollaan annettu lisämaitoa koska paino vauvalla laski liikaa. Syntymäpaino oli 3690 ja pituus 51. Perjantaina käytiin neuvolassa ja paino oli jotain 3330 ja käsky kävi joka syötöllä antaa vastiketta myös. Keltaisuus myös iski vauvaan ja siksi oltiinkin ihan huolissamme että pidetty raukkaa nälässä:(

Nyt onneksi tulee maitoa reilusti ja annamme silti useasti päivässä jotain 30 ml lisäksi. Herää noin 2-3 tunnin välein syömään, yöllä vaihtelevasti. Viime yönä taisi pisin pätkä olla 3,5 h eli ihan hyvä pätkä unta jo itelläkin.

Sitten yksi huolenaihe lisää: Vauvan lonkkien löysyys. Onko kellään kokemusta? Meillä kotiinlähtötarkastuksessa lääkäri totesi että vauvan toisessa lonkassa löysyyttä:'( Parin viikon päästä kontrolli jossa katsotaan tarviiko laittaa lasta jotta saataisiin lonkka kuntoon. En ole paljoakaan saanut informaatiota aiheesta mutta lasta kuulostaa pahalta ja hankalalta vauva-arjessa... Kunpa olisi kunnossa, oon jotenkin niin huolissani muutenkin tässä alkutaipaleella. Esikoisen vauva-ajasta niin kauan että oon ihan kuin ensikertalainen näissä hommissa:ashamed:

Kestovaipoista oli juteltu. Mulla on nyt joitain kestoja hommattuna mutta vasta muutamaa käytetty. Lonkan löysyyden takia lääkäri suositteli laittamaan leveämmän keston tai 2 kertistä päällekkäin jotta jalat pakottuisi leveämpään asentoon. Tarvii nyt koittaa noita eri mallisia kestoja. Jotenkin tuntuu hankalalta kun vauva kakkaa tosi usein. Juuri laittanu puhtaan keston ja sitten taas kakat vaipassa ja eikun uutta... Niitähän tarvis olla tosi monta ettei pesukoneen tarvii vajaana pyöriä. No, ehkä myöhemmin paremmin.

Nyt vauva kutsuu maitoautomaattia:heart:

Vattula ja typy 6 pv
 
Kivaa uutta viikkoa ja tervetuloa kaikille uusille vauvallisille!

Täällä on vietetty ensimmäinen täysimetetty vuorokausi. Eipä nuo iltapullot massiivisia ole olleet tähänkään asti, ja toissailtana meni hermo, kun tuli kaksi jättipulautusta pullon kaa, yöpuku meni vaihtoon ja melkein koko poika piti pestä. Viime yö siis ilman pulloa, ja se vaikutus kyllä oli, että ensimmäinen 3h unipätkä oli nyt vain 1,5h, ja sitten mentiin tunnin välein imettäen. Huoh. Lisäksi pojan mahaa väänsi kovasti, oli paljon hereillä tuskaisen näköisenä äheltämässä. Jossain vaiheessa yötä annoin Cuplatonia, mutta siitä meni vaan pahemmaks ja tuli syöksy-yrjö (pieni, mutta voimallinen). Pääasiassa nukuttiin sit tuossa aamupäivällä, ja tuli taas oltua 12h sängyssä. Se on huono, kun sinä aikana en syö ja juuri juokaan mitään, mut imetän paljon. Mut millään en jaksa lähteä hakemaan ruokaa, vaikka nälkä onkin. Täytyy ostaa jotain helppoja rahkoja ja jogurtteja jääkaappiin, pasteijoita, jotain kätevää.

Toissayö oli hyvä ja runsasuninen (pätkissä toki), sitä ennen oli kaksi pahaa öhinäyötä, ei juuri saanut nukuttua. Kai se joskus alkaa tästä tasoittua. Oon kuitenkin jaksanut nyt käydä 2 kertaa jumpassa, ja ihanaa on ollut! Ekalla kerralla mies oli vaunujen kanssa lähipuistossa, jonne sitten jäätiin vielä hyväksi toviksi, imetin siellä, ja eilen mies kanteli Manducassa, jossa poju nukkuu usein tunninkin putkeen.

Tuttia täällä ei oikein huolita, joskus vain. Yritetään kuitenkin sitkeästi, olis se hyvä, jos olisi jokin rauhoitusväline. Ja kun usein imu jää päälle ja suu maiskuttamaan, vaikka maha onkin varmasti täynnä.

Nimiäiset sitten tällä viikolla, ohoh! Pitäis varmaan siivota... Joku sais pestä ikkunatkin... Kukkia sentään haettiin eilen parvekkeelle. Beibi oli Manducassa, eka ulkoreissu sen kaa. Oli jotenkin pelottavaa kävellä, pelkäsin koko ajan kaatuvani... Kaipa siihen tottuu. Kuuma kyllä tuli.

MaiMei + ähinäboy 11 viikkoa 6 päivää (3 viikkoa 2 päivää)
 
Onnea uusille vauvaantuneille!!

Jotenkin tuntuu etten mä ehdi käydä täällä vaikka kyllähän noi lapset nukkuu välillä samaankin aikaan..

Meillä on tutti käytössä. Olivat antaneet tutin jo siellä lastenosastolla.

Ehkäisyasia mietityttää täälläkin. Vaihtoehdot on vähissä kun imettää. Mä en oo vielä päättänyt onko tää meidän viimeinen lapsi vai annetaanko lupa vielä yhdelle. Mies siis haluis tähän mahdollisimman nopeesti vielä yhden. Vielä on vähän aikaa aikaa miettiä ehkäisyasiaa ennen jälkitarkastusta.

Arki rullaa ihan suht ok. Aamupäivisin ollaan puistoon menty ja sit syönti ja unia vaihtelevalla kokoonpanolla. Iltapäivät on sitten arvoitus, kun aika monena ip:nä toi esikoinen on nukahtanu vasta ku muut herää, ni ei siinä ulos oo lähdetty. Kavereilla on käyty jonkun verran. Kaupoissa en oo luuhannu ku ei siitä oikeen kaikkien kolmen kanssa tulis mitään.

Nyt surffaamaan muita sivuja ennen kuin alkaa velvollisuudet :wave:

Jadey ja pikkusisko 3,5 viikkoa
 
Onnea kaikille tasapuolisesti =)

Oon tullut siihen tulokseen että meillä on jonkin sortin suuritarpeinen vauva. Siis siinä mielessä, että ei oikein viihdy muualla kuin rinnalla ja sylissä. Vaikka tyttö nukahtaa rinnalle ja annan nukkua siinä niin kauan että on syvässä unessa, ja siirrän nukkumaan muualle, niin max 5 minuuttia ja hereillä ollaan ja yleensä kitinän&huudon kera. Ja sitten halutaan taas tissiä... vaikka syötöstä olisi vain hetki. Hyvä että meillä on edes yöllä 2 tunnin taukoa syötöstä, päivällä, sanoisin että paria pitkää päikkäriä lukuunottamatta, tauko on alle tunnin (jopa 20 min). Kannatan lapsentahtista imetystä, mutta lyhyet välit yhdistettynä piiiiiitkiin syömisiin, meinaa kyllä hiukan ahdistaa :ashamed:

Siis sylissäkin yleisesti viihtyy huutamatta ja rintaa vaatimatta (?) suht lyhyitä aikoja. Tähän mennessä olen sitten aina antanut tissin suuhun, koska tutti ei tuolloin kelpaa. Tutti kelpaa oikeastaan vain aamuisin, kun ollaan vielä sängyssä ja juuri syöty ja silllain sopivasti taju veks =) Ajattelin kokeilla jotain muuta tuttimerkkiä, josko sitten paremmalla onnella. Meinaan vaan että imutarve on kova enkä haluaisi toimia tuttina 24/7. Lueskelin että vauvalla voi olla ilmavaivoja yms jotka aiheuttaa tuon läheisyyden kaipuun ja onhan niitäkin päiviä, mutta ei se kyllä tuota kokonaan selitä.

Nyt tosin tajusin laittaa vauvan kantoliinaan ja siinähän se tuntuu viihtyvän vallan mainiosti! Lisäksi mulla on vapaana kaksi kättä. Ihmeellistä :p Manducalla varmaan olisi sama vaikutus, mutta toistaiseksi meillä molemmilla on mennyt hermot ennen kuin ollaan saatu vauva siihen kunnolla ja Manduca mulle päälle... :headwall:

Tsori valitus... muuten kaikki muu kyllä on varsin erinomaisesti :heart:
 
Miiku76: Meillä myös poika ollut oikea tissitakiainen, pahimpana iltana oli rinnalla viisi tuntia putkeen!! Olenkin nyt katsellut imettäessäni dvd:ltä Criminal mindsia, eka kausi kohta purkissa ;).. Nyt viime päivinä taas syönyt korkeintaan puolen tunnin pätkissä ja sitten nukahtanut rinnalle, joten olenkin ollut ihan huolissani, että onhan kaikki pienellä hyvin?!? Argh, olen muuttamassa ihan kauheaksi hysteriaäidiksi :O!! Tietty voi johtua ihan tuosta helteestäkin, että väsyttää, ja pissii ja kakkii kuitenkin normaalisti, joten kaippa siis saa syödäkseen. Ehkä tuo pelkkä tissin lutkutus sitten on vähentynyt?!?

Toinen, mistä nyt huolehdin, on ihottuma. Käytiin maanantaina näyttämässä sitä lääkärillekin, kun arvelin, että voisi johtua noista minun antibiooteistani. Kuulemma kuitenkin ihan normaalia näppylää, koska vaalenevat, kun ihoa sormella painaa. Onko kellään muulla vastaavaa ja miten olette sitä hoitaneet? Lääkäri suositteli ihan perusvoidetta, mutta tuntuu vaan jotenkin oudolta rasvata rasvaisen oloista ihoa. Noita näppylöitä on siis pääasiassa käsi- ja jalkataipeissa ja kaulalla.

Kauhea huoli pienestä koko ajan, vaikka kaikki on hyvin :'(.

Miehellä on huomenna viimeinen isyyslomapäivä, voihan surku. On ollut niin ihana olla kotona porukalla ja helppoa minulle, kun mies on huolehtinut, että saan syödäkseni, käynyt kaupassa jne. Perjantaista alkaen sitten eineksiä...

Ristiäiset meillä on vasta 24.7. eli viimeisenä mahdollisena viikonloppuna. Ei jaksa aiemmin rueta miettimään mitään ja edellisenä viikonloppuna on kuitenkin vielä kaverin häät.


Kevlarsoul ja poika, huomenna 2vko
 
He hee, eipä täällä näy muutkaan ehtivän käydä :saint:

Tänne ei ihmeempiä. Helteet rassaa, en tykkää näin kuumasta. Mut ei saa valittaa, kun Suomessa kuitenkin on ne neljä vuodenaikaa.

Vauva on muuttanu "rytmiään" silleen et nukkuu päivät ja valvoo sitten yöllä kun on viileempää. Jee ja äiti tykkää - not :kieh:

Jadey ja pikkusisko 4 viikkoa ja 1 päivä
 
Kyllä pikkasen kiirettä pukkaa näiden 3 kanssa nyt, kun arki -eli mies töissä- on alkanut. Onneksi tuo nyytti on edelleen hyväuninen ja nukkunut tänäänkin ulkona vaunuissa 4 h :) Meidän 1 v 9 kk on nyt sitten alottanu ilta- ja yöhuutelut urakalla. Onneksi mies tuli eilen 22 maissa kotiin että sai hän vuorostaan rauhotella huutelijaa, kun mä jouduin tissittämään vauvaa 24 asti. Että meillä valvottaa ja työllistää tuo taapero, ei vauva... Nää helteet ei muutenkaan oo parasta aikaa saada muksuja nukkumaan iltasin, yläkerrassa lämpöä on vajaa 30 astetta.

Alotin eilen D-vitamiinit. Mies kävi niitä hakemassa ja toikin D-tippoja. No, niillä siis alotettiin, eilen 1 tippa, tänään aattelin antaa myös 1 tipan, ihan sillä, että vatsa tottuisi lempeästi noihin vitskuihin. Pikkuhiljaa sitten suurennan annosta sinne 5 tippaan.

Kävin tänä aamuna kaupassa noiden 3 kanssa ekaa kertaa, vaunuilla mentiin. Olipahan show päästä tästä talosta ulos! Herättiin 8 maissa, siitä sit aamupala kaikille, mä suihkuun (joka keskeyty juuri kun sain vaatteet yltäni, kun vauva teki kakat ja rupes huutaan kuin hyeena), sit kaikille vaatteet päälle, yleistä kaaosta vauvan imetyksen aikana ja lopulta koko sakki ulos ja kauppaan klo 10.30... Voi jeesus jos joka kerta menee 2,5 h että pääsen pihalle... Mites muilla 3 lapsen äideillä on lähteny sujumaan arki??

nepula ja tyttö 2 vkoa 2 pvää
 
Joo, koin sitten nolon tilanteen tänään... Vein esikon kaverinsa 4 v synttäreille ja kun hain sen sieltä, eräs juhlissa ollut äiti kysyi multa innoissaan, että "koskas sulla on laskettu aika?" Eli mahan koosta päätellen näytän yhä hyvinkin raskaana olevalta :( Arg!!
 
kevlarsoul meillä ainakin tulee tytölle hikinäppyä, varsinkin tonne kaulan seudulle. Samoin hormoninäppyjä on naamassa ollut jo parisen viikkoa, ja kunnon aknehan siitä paukahti. Eihän se mikään ihme jos on pienestä huolissaan.

Meilläkin d-vitamiinit aloitettu, noita Disney-tippoja menee. Ollaan jo kolmessa tipassa ja hitaasti lisäilty. Silti tuntuu, että ne vähän vaivais.. Jotenkin on niin säikky vauvan itkujen kanssa, kun esikoinen itki ku päätä leikattais joka päivä yli puoli vuotta. Nyt se saa muuten vaan raivareita..

nepula kyl mulla ainakin on pömppömahaa vielä, vaikka vauva jo kuukauden vanha. Lähtöpainoonkin on sen 8kg.

Vauvalla ei oo oikeastaan vielä rytmiä ollenkaan.. Välillä valvoo yöllä sellasia 2h pätkiä mitä yleensä päivällä, välillä taas nukkuu paremmin. Välillä ei nukahtais millään, välillä itkeskelee ja ähisee. Mutta viikonloppuna tuli ekat hymyt äitille! Ihanaa =) Samoin on kuulunut jo muutamia guu guu ääniä. Niin se aika vaan menee!

Meikäläinenkään ei oo muuten helleihminen, sisällä vieläkin +26.... krooh. Sunnuntaina meillä oiskin ristiäiset..

- N ja Kaino Kaikkone 1kk :heart:
 
täällä kans pientä pömppistä edelleen havaittavissa. Lähtöpainoon taitaa olla pari kiloa, mut ei tullukkaan kun tasan 10kg.
Täällä on myös nyt muutamana pvänä tullut sellasia "guu guu" ääntelyä :heart: En muistanutkaan miten ihanan kuuloista se on :)
ja hymyjä tulee, vahikohymyjä. Ja hymy tuli myös sille keltaselle naamalle, mikä meillä on seinässä vaipanvaihtoalustan vieressä :)

adalium ja pikkuneiti 3vkoa 6pvää
 
kevlarsoul ja nöösi ja muutkin jotka näppyjen kanssa pohdiskelevat..täällä kanssa yksi!:wave:
Meillä pojalla ollut jo monta päivää näppyä naamassa, mutta ei muualla. En ole edes neuvolaan kerennyt mukamas soittaa, vaikka huolissa olenkin jonkin verran..no en näköjään kuitenkaan tarpeeks. Poika voi hyivn, nukkuu, syö, pissaa, kakkaa, ei ole kipuitkua enempää kuin ennenkään (masukipristelyjä ons illoin tällöin) joten kaikki on kai ok. Mutta meillä ainoastaan kasojen alueella? Sellaista vaaleaa, pientä, kuin "rouhettu pähkinäsuklaalevy" voi jessus mikä ilmaus;), ja alla iho on punaista...jotenkin mun mielestä kans rasvaisen oloinen joten perusvoide tuntuu vieraalta nyt, mutta ehkä auttaisi?!
Sairaanhoitaja-ystäväni mielestä (hänellä myös muksut pieniä) on vain hormoninäppylää.
No ens vkolla neukkuun, ehkä sitten selviää varmaks tai siis huolet turhiksi, en jaksa lääkäriin aikaa tuon takia varailla kuitenkaaan vielä.

Meillä on murhetta 2veestämme, hänellä kun on noita virtsatieongelmia koko ajan...:'( nytkin joutuu taas sairaalahoitoon kolmeks yöks! Mies menee ja jään vauvan kans kotiin. tosi kurjaa, hän on joutunut kestään jo niin paljon sairaaloita, raukka. Tää on jo kolmas kerta osastolle kun joutuu tänä keväänä ja toissapäivänä leikattiin kitarisat, että kyllä koville joutuu pieni:':) / oon ihan loppu sen takia, kun env oi häntä auttaa tai edes olla paikalla tutkimuksissa,jotka sattuvat/ pelottavat...ja sitten on kivat univelat lastia "keventämässä" tässä niskassa, kun vauveli syö meillä öisin just tunnin-kahden välein...

Olen ollut mielestäni aika hyvähermoinen äiti myös uhmien suhteen, mutta tänään tuli huti..ja paha huti tulikin...sorruin huutamaan kaksvuotiaallemme naama punasena jostain lippalakista, jonka hän halusi päähän, vaikka hellehattu piti laittaa ´joka suojaa korviakin...vaikka ensin itse sanoin pöhkönä, että joo lippis on hyvä...siis ihan oma mokani, tottakai toinen ihmettelee mielenmuutosta ja tankkaa tahtoaan läpi ja sit äiti karjuu niin että toinen hypähtää ilmaan silkasta pelosta:stick: minulle risut ja kepit, kurjuus!!
Sen jälkeen pyysin anteeksi, sanoin että äiti teki väärin, ei olisi saanut huutaa ja että hänen vikansa ei missään nimessä tuo ollut. Halattiin ja hän myös pyysi anteeksi,vaikka ei tarvetta oisi ollut!! Sitten jo iloisena muihin asioihin, mutta mulle jäi kurja fiilis.
Tiedän,e ttä itelle on annettava anteeksi jne, ja keskityttävä seuraavaan asiaan ja hyviin hetkiin, ettei ne valu ohi, mutta vaikeaa on.

EHkä lapselle (tuonikäiselle) riittää ne seuraavat iloiset asiat,joissa äiti on läsnä eikä se että äiti yrittää penkoa tapahtunutta ja käydä läpi sen herättämiä tunteita ( sanoin, että varmaan pelästyit kun äiti huusi ja yritin vielä selittää jotain...)joskus vaan tuntuu, etten ole ansainnut näitä lapsia, niin ihania ja viattomia he ovat...ja sitten tällainen äiti joka mesoo kuin hirmumyrsky!

Joo-o, tulipas taas vuodatusta, mutta helpotti! Kun vaan kirjoitti ulos tuon pahan olon, ni johan tuli siihenkin etäisyyttä, vaikka kukaan ei lukiskaan=)

Asioiden suhteuttaminen oikeisiin raameihin tuntuu vaan väsyneenä ylivoimaiselta..ehkä toi ei nyt kuitenkaan ollut ihan maailman pahin moka:snotty:

Mukavaa, rentoa ja iloista mieltä kaikille äideille!!

Kathe ja poika pian 1 kk
 
Pikainen vuodatus myös täältä: eilen siis kävin TAAS lääkärissä tuon epparin takia ja paskat se mitään parantunut oli. Tulehdus kuulemma oli jo parempaan päin - mitä tosin itse epäilen - mutta kovat turvotukset edelleen. Ihana kyllä, kun kirvelee ja koskee koko helvetin ajan, istumaan en pysty ja lisäksi haava vuotaa. Antibiootteja olen nyt viikon syönyt, lääkäri käski jatkaa vielä kolme päivää lisää. Tosin ekan lääkärin mukaan noiden olisi pitänyt tehota "parissa päivässä".

Olo on TODELLA PASKA ja vaikuttaa myös vauvan hoitoon. Jotenkin en ole päässyt kokemaan mitään "ihanan autuasta vauva-arkea", josta kaikki hehkuttavat, kun oma olo on niin kurja. Eihän tuo tietenkään vauvan syy ole, mutta kuitenkin. Etenkin eilisiltana olin todella itkuinen, ja tämä päivä ilman miestä kotona tuntui tosi pitkältä ja yksinäiseltä.

Millaisia kokemuksia muilla on epparista ja siitä toipumisesta?



Kevlarsoul ja karhuski 2 vk ja yksi päivä
 
Näppyjä täälläkin! Käsittääkseni juuri noita hormoniperäisiä. Ensin niitä oli vain muutama, mutta nyt kyllä aika paljon enemmän... lisäksi on tullut jonkin verran punaista pientä näppyä, oliskohan sitten noita hikijutskia?

Pömppiksen omistaja täälläkin :D Synnytyksestä on nyt reilut 4 viikkoa ja jäljellä 2,5kg ylimääräistä että olisikohan sitten kaikki just mahassa -heh! Kuulema nyt voisi varovaisesti alkaa treenaamaan vatsalihaksia, mutta noinkohan tulee treenattua, kun en tähänkään mennessä ole koskaan jaksanut. Ei sillä etteikö tarvetta olisi, oon vain patalaiska enkä ole vielä löytänyt sellaista vatsalihasliikettä joka ei koskisi niskaan. No, tietty salilla sellainen löytyisi....

Kevlarsoul :Tuossa aikaisemmin kun valittelin kun vauva on onnellinen vain tissillä, sylissä tai nukkuessa, niin nyt on hieman valoisampaa kerrottavaa :) Käytiin eilen neuvolassa ja tilitin tästä, niin vatsanväänteitähän ne on! Siis oon nyt sen jollain tavalla käsittänyt mutta en oikein ole osannut/tajunnut 'hoitaa' niitä :headwall: Noh, neukkutäti näytti kädestä pitäen kuinka masua hierotaan ja kielsi tunkemasta tissiä suuhun koko ajan (tuttia sen sijasta!)eli taukoa pitäisi olla 2-3 tuntia jotta maha saa levätä eikä ilmaa pakkaudu suolistoon niin paljon. Olin ihan että jaa-a, mites se onnistuu kun lapsi vaan huutaa punaisena...:confused: Onneksi mun äiti sattui just olemaan meillä (ja vielä mukana neuvolassa. Oli ihan hyvä juttu vaikka laukoikin siellä pari idioottikommenttia vaikka olin vannoittanut olemaan hiljaa ja olla antamatta 1970-luvun ohjeita yms muuta hihhuli-juttua. Paras oli kun se ehdotti terkalle että voisko hunajaa antaa vatsanväänteisiin... olin kuolla häpeään :ashamed:) ja se otti asiakseen hieroskella päivän mittaan vauvan masua ja se auttoi! Eka kertaa vauva nukahti muualle kuin tissille/syliin ja nukkui yksin meidän sängyllä parin tunnin päikkäreitä! :p Siinä tuli sitten automaattisesti tarpeeksi pitkiä syöttövälejä. Sama meno jatkuu tänään: on hierottu, nukuttu, syöty ja toistaiseksi hyvin menee :) En uskalla vielä olla varma että tämä jatkuu näin hyvin, mutta lupaavalta näyttää. Ainoa huono puoli on että mun tissit meinaa räjähtää :LOL: On ollut pakko pumpata vähän että olo helpottuu. Eiköhän tää maidontuotantokin tässä sitten ala tasoittumaan, hope so... Meinaan vaan että tyttö on myös runsaan tissityksen vuoksi saanut aika rutkasti painoa, mutta terkka kyllä kommentoi sitä tosi nätisti ja varovasti -heh.

D-vitamiinia saadaan täälläkin, mutta mahan takia on nyt vähän taukoa. Rautaa olisi pitänyt alkaa antamaan torstaina, mutta odottelen nyt maanantaihin. Pelottaa kuinka se sitten saa pienen masun kipeäksi:(

Miiku ja pötkö 4 vkoa+2 pvää
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä mekin pikkuhiljaa siirrymme tälle puolelle :)

Poika 1.6.2011/4420g/54cm/py 36,5cm/rv 40+3

Tuolla odotusketjussa kerroinkin että meillä mentiin lopulta päivystyslähetteellä suuren koon takia äitiyspolille ultraan ja sieltä samantien saatiin passitus sektioon. Parin tunnin päästä olin jo leikkauspöydällä. Eli kaikki meni niin kuin en olisi missään nimessä halunnut. Tästähän avauduin kerhon puolellakin, kun olin käynyt synnytystapa arviossa.
Kuitenkin kaikki meni hienosti. Päätös sektioon oli ehdottomasti oikea! Ties mitä kamalaa olisi voinut tapahtua jos olisi edes koitettu alatiesynnytystä. Päätöksen tehnyt lääkäri kävi vielä juttelemassa kanssani ennenkuin kotiuduin. Seuraavaa lasta saa kuulemma yrittää kahden vuoden kuluttua. Sanoin kyllä että eiköhän tämä nyt ollut tässä! :D
Kaikenkaikkiaan jäi hyvä mieli kuitenkin ja toipuminen on ollut nopeampaa mitä kuvittelin.

Poika on aivan ihana ja tyytyväinen:heart:paitsi jos joutuu olemaan nakusillaan tai peppua pestään. Silloin huutaa kuin hyeena.
Syö ihan mahottoman paljon, kun vertaa noihin kahteen viimeisimpään tyttöön. Pitkään ja hartaasti. Nyt tiedän mitä tarkoittaa kun vauva asuu tissillä:whistle: Illat menee sohvan nurkassa, mutta yöllä herää vain kerran n. neljän maissa syömään. Ja seuraavan kerran n.7 aikaan. Mies on onneksi kesälomalla niin saan nukkua sitten vielä pidempäänkin vaikka muut lapset heräisivät.

Ensimmäinen neuvolakin oli torstaina ja vauvalla oli silloin ikää 8päivää. Hienosti oli ottanut syntymäpainon ja paino oli 4440g ja pituuttakin oli tullut jo 54,6cm ja py 38cm. Lähtöpaino oli 3päivän iässä 4188g eli ihan hyvin nousee ja maitoa tuntuu saavan :D

Meillä tytöt on innoissaan vauvasta ja ihmetystä on aiheuttanut haaravälissä roikkuvat ulokkeet:LOL: Isoveli eli mun esikoinen 14v on onnellinen pikkuveljestä jonka sai vihdoinkin:heart:
Kyllä tuo pieni ihminen on pistänyt koko perheen päät pyörälleen ihastuksesta:heart:

Pömppis löytyy täältäkin. Sektion jälkeen maha vielä kerää ilmaa ja mun maha oli kuin rantapallo.:(Mun oma äiti kehtas päivitellä kovaan ääneen mun mahaa neljä päivää leikkauksesta. Monta kertaa kauhisteli miten suuri maha mulle jäikään..voi kauhistus sentään!
Ihan kuin olisi silläkään varaa valittaa ja vois miettiä milloin on ajankohtaista huomautella kellekin mahan koosta. Jos tämä maha on vuoden parin kuluttua tällainen, niin tervetuloa silloin sanomaan ;)

Tässä vielä muutama kuva meidän poitsusta:heart:

Sairaalassa 1vrk


Ja kotona




Chira ja pojan pallero 10päivää:heart:
 
Ihania kuvia, Chira!

Täälläkin on tytöllä naama täys hormoninäppyjä, samoin oli meiän esikoisellakin aikoinaan. En kyllä muista kuinka nopsaan ne siitä lähtee, ei kai ne kauaa kestäny...

Epparista, mulle se tehtiin tokassa synnytyksessä ja 8 päivää meni mulla, että pystyin istumaan normaalisti. Alkupäivinä turvotus oli niin kamalaa, että pissallakäynti kirveli ihan törkeesti. Kyllä se sit siitä helpotti kun tikit suli pois. Tässä synnytyksessä sain vaan ne pari tikkiä repeämään ja ne ei kirvelly missään vaiheessa ja istuminen oli alusta lähtien ihan ok.

Mä oon ihan helimässä kotona yksin näiden 3 kanssa, mies vaihteeksi ollu remppahommissa muualla eilisaamusta alkaen. piti tulla kotiin tänään 12 maissa, mutta eipä ole näkynyt. Meillä on yläkerrassa näillä helteillä ihan helkatin kuuma ja eilen sitten meiän taapero ei suostunu sinne nukahtaan, vaan 20-22.30 välisen ajan huuteli siellä koko ajan. Samaan aikaan oli vauva iltatissityssessio päällä ja ravasin sitten vauvan ja taaperon väliä sen 2,5 h ihan vittuuntuneena... Vauva puolestaan suostu oleen hiljaa vain mun sylissä, joten joka kerta kun piti laskea se pois sylistä niin huuto alko heti. Mitään en saanut koko eilisiltana tehdyksi kotona, vaikka ois pitäny pyykätä, pestä lattiat, laittaa tiskit jne hommia, joita teen aina iltasin, kun isommat menee nukkumaan. Puhumattakaan nettiin pääsystä tai telkun kattomisesta! Onneksi vauva nukahti taas klo 01 ja kukaan muksuista ei herättynyt mua ennenkuin 6.30, sain nukuttua ihan hyvän pätkän siis.

nepula ja tyttö 2 vkoa ja 4 päivää
 
Niin tutulta kuulostaa, nepula ja monet muut! Täähän alkaa mennä ihan mahdottomaks! Eilen vauva oli tissillä neljästä eteenpäin koko illan!! Annettiin keitettyä vettäkin, kun ajateltiin, että jos kuumuus janottais, mut vesi oli niin ihmeellinen ja mauton juttu, että aika lailla vaan suussa pyöritteli ja ulos spruittaili. Onneks sentään yöunille sitten nukahti ihan normaalisti ja nukkui hyvin. Päivällä oikeastaan nukkui kunnolla vaan reppureissulla, jolla oli kyllä aivan liian kuuma, vaikka varjossa pääasiassa.

Mut täällä alkaa homma olla niin, että vauva on tyytyväinen vain repussa tai tissillä, pelkkä syli tai vaunut ei enää riitä. Kääk! Toivottavasti menee ohi pian... Isänkään syli ei innosta yhtään, joten mä en pääse minnekään! Eilen kun kävin kaupassa, oli huutanut koko ajan... Hyvä että ehdin vessassa käydä, silloinkin yleensä huutaa. Keskipäivällä vain on parempi hetki, saattaa hetken viihtyä lattialla peiton päällä tai isin sylkyssä. Huh huh. Mahavaivoja varmaan on, mutta kyllä ihan kiitettävästi piereskelee :D Iltaisin on varmaan tosi väsynyt, mutta harvoin suostuu jäämään itsekseen nukkumaan, tai edes syliin ilman tissiä. Koneellakin tulee nyt harvoin oltua, nytkin on vauva sylissä tissillä.

Ja huomenna nimiäiset... Siivousta ei olla aloitettukaan, mies on juossut hakemassa kakkua ja kauppakamaa ja saa varmaan vielä siivotakin... Manducassa poju nukkui päiväunet ja sillä aikaa sain tehtyä piirakat ja tyhjennettyä jääkaappia. Kummitodistuksia askartelin vauva tissillä... Tässä alkaa olla aika ekspertti tekemään yhtä aikaa ja vain toisella kädellä vaikka mitä!

Miten tällä helteellä vauvan kanssa pitäis olla? Annatteko vettä? Käyttekö ulkona? Mitä on päällä? Tällä on nyt vaan vaippa ja lyhythihainen body, ja kuuma on pakkaus siltikin, vaikkei meillä olekaan ihan mahdottoman kuuma koti.

No, jospa taas jotain yrittäis tehdä huomisen juhlien eteen... Hieman pelottaa, että millainen huutoshow niistä tulee!!! Tai sit olen vaan vauvan kaa makkarissa imettämässä ja muut saavat juhlia...

MaiMei ja pikkuriiviö 12 viikkoa 4 päivää (1kk 1 päivä)
 
helteet ja vaatetus meillä neiti on vaan vaipalla ja lyhythihasella bodylla tai paidalla sisällä. Ja on todella kuuman oloinen silti. Mut meillä on sisälläkin 29 astetta lämmintä :/
Ulkoillessa on bodyn lisäks vaan lakki. Mut jos otan vaunuista pois niin sit on ollut esim legginssit, ilman sukkia. En ole antanut vettä, kun syöntiväli aika tarkalleen 2h päivisin, niin en ole kokenut antaa useammin nestettä.
juttelusta Meidän neiti on alkanut oikein antaumuksella juttelemaan :) tänäänkin oli leikkimatolla, niin jutteli siinä itekseen vaikka kuinka kauan. "guu guu" kuului ja hymyili :heart: Neitikin tänään jo 4vkoa vanha.

adalium ja pikkuneiti 4vkoa
 
kevlarsoul mul on kanssa ekan lapsen syntymän jälkeen sellanen homma etten tuntenut sitä onnea ja autuutta mitä kuvittelin. Synnytys oli ollut ihan kaamea ja oma olo tosi kurja, oli eppari ja pahat repeämät. Sitten vauvakin vielä itki päivittäin sen yli 6kk.. En tiiä voiko mitenkään lohduttaa, mut anna itelles aikaa. Se tulee sieltä pikkuhiljaa. Ja tosiaan se oman olo vie paljon energiaa pois siitä vauvan hoidosta, toivottavasti sulla pian haava parantuis. Anna itelles myös armoa, että saat itkeä.. tuleepahan se paha olo ulos. Toivottavasti sun mieskin ymmärtäis, meidän ukko kun ei tajunnut.

Meilläkin oli/on sellanen tapaus, että sylissä ja tissillä vaan pitää olla. Nyt on ehkä pikkusen helpottanu, kun on noi juttelut ja hymyt alkanu. Eli hetkiä viihtyy itekseen sitterissä tai lattialla viltin päällä ja kiekuu jotain omiaan heh. Ehdin jopa paistaa jauhelihat tänään vaikka vauva hereillä, jipii. Mut selkeesti kyllä huomaa, että nyt helteillä on tissillä enemmän taas, myös öisin - ellei sitten oo joku tiheän imun kausi. Hetkeks nimittäin helpotti toi tissittely, ehkäpä noin viikoks. Vettä oon tiputellu pullosta välillä kun puklaa, mutta ei sitä halua mitenkään juoda.

Vaatetuksesta.. meillä on sisällä pahimmillaan sen +27 ja silloin vauvalla on vaan vaippa. Aamulla ja yöllä on lisäks lyhythihanen body tai sitten jos käyn jossain, niin se body ja ehkä sukat kun jalat on usein viileät. Välillä kun kitisee, niin suihku auttaa ja tykkää kölliä hetken viltillä sen jälkeen. Samoin ilman vaippaakin on välillä. Makkaroita löytyy sen verran, että hautoo.

Näppylöistä vielä että noihin hormoninäppyihin oon laittanu vähän kevyttä rasvaa sen jälkeen kun puhdistanu ihon vanulla ja vedellä. Meil on semmosta joka paikan rasvaa ja toimii itellänikin niin naamassa kun kropassa.

Huomenna sitten ristiäiset, ukkosta lupaili säätiedotus.. Saas nähdä.

- N ja tytsi
 
Ajeltiin eilen 200km mun kotia, oli siellä eilen ristiäiset. Vaikka oli +28 sisällä, tyttö oli TOOOSI kiltisti ristiäisten ajan, vaikka kummeilla ja vanhemmilla hiki virtasi:) Oli muutenkin reipas tyttö, matkusti autossakin niin kiltisti:)

Meille neuvolasta sanottiin,ettei saa antaa vettä vauvalle, tissi vaan suuhun, jos on jano. Tiedä sitten..

Ensi viikolla onkin 2kk neuvola, ihan jännittää, onko tyttö kasvanut:) alkanut olemaan joka päivä massu kipeä, varmaan johtuu yösyötöistä, koska en silloin muista röyhtäyttää (nukahdan siis vauva vieressä..) Ihana katsella, kun tyttö katselee enemmän, nostelee jo päätänsä. Anoppi tuumasi, että nyt tyttöä lattialle leikkimaton päälle. Täytynee alkaa laittamaan, olen tähän saakka kanniskellut/pitänyt tyttöä sylissä, harvoin sitterissä..

Näppyjä on meilläkin, naamassa välillä hikinäppyjä, toooosi kuiva naama muutenkin tytöllä, isoveljellä on atooppinen ihottuma, saa nähdä tuleeko tytöllekin. Yritän joka päivä laittaa naamaan kosteusvoiteita, eiköhän se siitä:)

Piuh ja tyttö 8vkoa 2pv :)))
 
Meilläkään ei oo vettä annettu, tissi riittänyt ja tiheämpään sitä nyt syödäänkin näillä helteillä. Ongelma on vaan, kun neiti tosiaan pulauttaa hirveitä määriä pois, mulla menee kaikki vaatteet pari kertaa päivässä vaihtoon, kun se määrä valuu olalta syliin asti, varmaan desi ellei ylikin voi tulla kerralla. Ei onneksi joka syötöllä kuitenkaan.

Mä oon pitänyt vaatteina nyt lyhythihasia bodyja ja puolipotkareita sisällä ja ulkona vaunuissa. Meillä on tuuletin katossa ja viilentää sen verran hyvin, etten uskalla pitää ilman housuja. Ulkona vaunut on varjossa, joten siksi housut silloinkin jalassa. Vaikka onhan tuolla nytkin +29 astetta... : /

Minkä pitusia päikkäreitä teillä vauva nukkuu? Meillä aamun ekat päikyt alkaa n. 10 maissa ja kestää 3-4 h, sit imetystä, nukkuu iltapäivällä sit taas 2 h jakson ja iltaa kohti lyhenee pätkiksi, sitä tissitankkausta on sitten puoleen yöhön asti. Eilen neiti sippas jo 23.30 ja heräs aamulla 6 maissa, voi että oli luksusta saada pitkät yöunet!

Jaahans, nyt ruokaa isommille, ulkoiltiin koko aamupäivä ja nälkä kurnii!

nepula ja tyttö 2 vkoa 5 pvää
 

Yhteistyössä