Toukovaavit 2011

Magnesium? Ihan totta..Ei vitsit, pitää käydä ostamassa sitä. Mä en syö mitään vitamiineja ku en muista :/ Thyroxin kiliprauhasen vajaatoimintaakin jää aina ottamatta :// Kaikki ihan retuperällä..Hb ei vieläkää normaalilla tasolla..
 
Mä kans olen joskus tota magnesiumia ottanu..nyt vaan ihan täysin unohtanut sen. Täytyykin hankkia.

Ihanaa meillä yöt taas suht normaaleja (2 heräämistä), kun ne 2 hammasta on kunnolla puhennu.

Mä en ole vielä korviketta antanut yhtään tolle jäbälle. Ja aion imettää niin pitkään, kun maitoa riittää tai jos yöt ei mene ihan tissillä roikkumiseen. Munhan piti noilta kahdelta vanhemmalta lapselta lopettaa n.7kk ikäisenä imetys ja pitää unikoulua, kun yöt menivät siihen, että heräilivät n.30min välein. Sitä en todellakaan jaksanut.

Meillä myös flunssa taas vaivaa koko porukkaa. Pikkuinenkin on räkänenänä nyt pari päivää ollut. Onneks ei vielä ainakaan ole tullut kurkunpääntulehdusta!

Jaahans nyt heräillään päiväunilta..
-leena ja ukkeli 7kk
 
Miiku76: Luulen että lääkäri huomioi tuon SLE.n koska kyseli tarkkaan miten reagoin aurinkoon, tarkasti ihon joka puolelta jopa korvien takaa ja niskasta :D ja verikokeissa tutkitutti noi tumajutut ja mun mielestä siinä oli myös noi verisolujutut. Hain siis tulostettuna ne jo ennenkuin lääkäri niistä soitti ja itse tarkastin kaikki malttamattomuudessani:ashamed: Ja virtsanäyte oli ok, mutta haluaa munuaisultran varmaan tuon poissulkemiseksi ja siksi että paineli munuaisia ja toisessa aristi jonkin verran.
Minä itse epäilen että muutos selässä johtunee 6raskaudesta, kuten lääkärikin totesi että 3-4 raskauden jälkeen yleensä naisella on todettavissa jotain muutosta selässä ja minä kun olen vielä pienikokoinen muutenkin niin eipä olisi ihme jos selkään jotain tulisi? Aion kuitenkin käydä magneettikuvissa jos lääkäri sinne laittaa vielä. Harvemmin niihin pääsee kuitenkaan. Ja tuo lääkäri on kyllä sellainen että ei kunnan rahoissa säästele ja tutkii niin kauan että syy selviää :)

Mä ainakin tosiaan olen paljon tyynempi tällä hetkellä ja armeliaampi itselleni sekä miehelleni :D Helpompi kestää pieniä sotkuja ja pari koirankarvaa enemmän :D
 
Viimeksi muokattu:
Olipas paljon luettavaa taas...

Imetyksestä: mulla ei ole aikomustakaan lopettaa ennen 1v ikää, tän vimosen kanssa saatan jatkaa jopa yli 1 v, kun musta tää on niin ihanaa ja tämän vauvan jälkeen imetys on sitten kaunis muisto vain. Mulla ei kans oo ongelmaa ottaa tissien eri tehtävät sellaisenaan, imetys ja seksi on kuitenkin niin eri asioita.

Tuulettumisesta: mä kaipaan sitä, vaikka enää ei tarvikaan rellestää niinkuin opiskeluaikoina ennen lapsia. Oon ollu kyllä sellanen bilehile että oksat pois, mutta vaikka viina on virrannut ja välillä on kotiuduttu yrjöten, niin mitään en kadu enkä eläisi elämääni yhtään toisin. Oon rauhottunu paljon bilevuosista, mutta ei se mun mielestä sitä tarkota, että kun nyt on perhe, niin koskaan ei enää vois juhlia. Muutaman kerran vuodessa käyn kavereiden kanssa baarissa tms, enemmin taitaa kyllä heittää kotitissuttelun puolelle, saunomista jne. Pitää muuten minut ainakin virkeenä, kun pääsee välillä puhumaan muustakin kuin lapsista ja montako kakkaa se meiän muksu on tällä vkolla vääntänyt... Onneksi mulla on lapsettomiakin kavereita, joiden kanssa mennä ja touhuta lapsiin liittymättömiä juttuja. Mulle kyllä tällä hetkellä riittää sekin, että pääsen kotoa salille tai lenkille, syömään/leffaan kavereiden kanssa tai vaan kahvitteleen jonnekin ilman lapsia. Kaupassakäyntikin on omaa luksusaikaa mulle :)

Meilläkään ei kyllä koti kiillä, pölyjä en oo pyyhkiny varmaan kuukauteen ja imurointikin tapahtuu sitten kun on ihan pakko... lattioitakaan en oo pessy kuin kerran pari kuussa. Kun nyt ei ihan oo sukat mustana ja vessanpöntölle uskaltaa istua, niin se riittää tällä hetkellä. Kun joskus oon töissä, on varmaan palkattava siivooja, kun miehen kanssa ei jaksa tapella kumpi siivoaa, hänellä kun kynnys siivoamiseen on melkosen korkeella.

Mulla on sitten alkanu menkat! Vuosin kuin Niagara ekat 2 päivää, Superplus tamponikin petti jo tunnissa :headwall: Kesti yhteensä viikon vuoto. Sen kierukanhan sain 3 kk sitten ja oon sen jälkeen kokenut jo 4-5 välivuotoa. yksiä luulin jo menkoiksi kun oli 5 pvää kirkasta niukkaa vuotoa, mutta sehän nyt ei ollu mitään kun viime vkolla kunnolla aukes padot! Oon aika kypsä tähän kierukkaan, jos tää on aina 2 vkon välein vuotoa, joista menkkavuoto noin voimakasta. Johan tässä hemppakin laskee kuin lehmän häntä tätä menoa. Oliko muilla kuparikierukkaa ja tämmöstä ongelmaa?

nepula ja tyttö 6,5 kk
 
Heippa,

Turvaistuin ostettiin ja on jo käytössä. Päädyttiin pitkän harkinnan jälkeen ihan perusistuimeen, halvimpaan ja mikä meni pieneen tilaan (mahtuu viereen kaukalo) ja on selkä menosuuntaan. Eli ostettiin Brio Zento, aikaisemmat eivät ole saaneet hyviä arvosanoja noissa testeissä, mutta luotan Brioon, kuiteski vanha merkki.. esikoisella oli Aktan istuin, mikä oli samanlainen mielestäni (tosin ei ollut noita sivutyynyjä pään ympärillä). Vaihtaa sitten kun vauva tarvii istuinta niin tytölle "isompien" istuimen.. kun moni istuin, mitä katselin, oli vasta 15kg lähtien.

Tuulettumisesta kerran kävin kesällä baarissa tuulettumassa, ja join kunnolla, onneksi ennen kuin tulin raskaaksi:) ..taisi samalla kerralla tärpätä tämä toukka... miehen kanssa kun yöllä leikittiin baarireissuni jälkeen:D

Nukkumisesta meillä herätään nykyään kerran yössä! Vaippa täynnä pisua, se täytyy vaihtaa, ja tyttö haluaa maitoa. Nukkuu alkuyön omassa sängyssään, sen jälkeen meidän välissä, missä kierii ja potkii, en tiedä kauanko voin pitää vieressä, potkii aika lujaa vatsaani..

Syömisestä meillä menee aamulla melkein 2dl puuroa, sama illasta! Päivisin syö 2x sellaisen isomman kokoisen purkkiruoan + välipalana banaania (puolikas), mansikoita (sopii) tai purkkisoseita.. mahdottomasti tyttö syö, esikoinen ei näin paljoa syönyt! ja maitoa menee se 6dl ainakin (+puuron on maitoon tehty)

Nokkamukista
juomien ei vain jostakin syystä onnistu, harjoittellaan..:)

Torstaina tyttö 8kk, aika mennyt nopsaa!! Osaa istua ilman tukea,ei vielä itse nouse.. ryömii mahdottoman lujaa, kontata ei vielä, seisoa haluaisi kokoajan, tukeakin vasten, mutta sitäkin vielä harjoittelee. Painoa on varmaan 10kg, pituutta epäilisin olevan yli 72cm (kuukausi sitten oli 70cm), koska 74cm toppahaalari menee just päälle, onneksi on 80cm haalarikin..

Joululahjaa mietitään tytölle, varmaan joku pieni ja ostetaan synttäreille sellainen kävelyauto, miksikä niitä nyt sanotaan...

Piuh ja tyttö melkein 8kk (toukka 14+4)
 
nepula: Mulla oli kuparikierukasta menkkavuodot just jotain niagaraa ja viikon mittaiset. Toisaalta niin mulla oli ennen kierukkaakin, ehkä jonkin verran vuosin enemmän kuitenkin. Kivut paheni kierukasta, mutta mulla on olleet muutenkin tosi kivuliaat aina.

... Paitsi nyt! :O Nää on jo toiset tätä "uutta" mallia... Noin 4-5pv sen viikon sijaan, vuoto vähäisempää, eikä kipuja lähes ollenkaan. Voiko tää olla tottakaan? :D Ja pysyykö nämä tällaisena? Ja kuukuppikin alkaa taas pysyä sisällä. :LOL:
 
Huomenta,
mitä sitä pitikään kirjoitella. Tyttö kasvaa ja kehittyy kovaa vauhtia. Olaan ryömitty jonkin aikaa ja välillä hakee konttausasentoa. Viikko sitten oli 6kk neuvola. Pituus oli 69cm ja paino n.7,5kg. Painoa ei ollut paljoakaan tullutm mutta ei ollut huolestunut.

Syömisistä Aamu ollaan menty vielä maidolla, pieni sosepurkki(kasvis/liha) menee kaksi kertaa päivässä ja välipalaksi menee vaihtelevasti purkki hedelmäsosetta. Illalla syö puuron (1,5dl). Jokaisen ruoan yhteydessä maitoa. Yöllä on kaksi kertaa halunnut vielä maitoa. Tissimaidolla ollaan vielä menty, mutta olen jo alkanut harkitsemaan pulloon siitymistä.

Tuulettumassa kävin pari viikkoa sitten. Käytiin kavereiden kanssa syömässä ja baarissa. Jotenkin olen enemmän koti ihminen. Lähden mielummin vaikka naapurin tätsyn kanssa lenkille.

Menkosta ole vielä tietoakaan. Niitä odotellessa...

Turvaistuinta
tälle nuorimmalla ei tarvitse hankkia. Sitten kun sen aika tulee niin saa isosiskon istuimen. Nyt on vaan mietinnässä siskon istuin, olisiko turvavyöistuin vai koroke. Itse olen sen turvavyöistuimen kannalla.

Chira ihanan näköinen uusi koti teillä
 
nepula:Mulla muuttui menkat ihan hirveiksi tän synnytyksen jälkeen:O Tälläkerralla on hiukan ehkä rauhallisemmat mutta yhdeksäs päivä he*vetti jo menossa ja vähän tuntuu olo taas huterammalta kuin normaalisti. Toissa kerralla kävin neuvolassa tytön kanssa ja reissuun meni ehkä reilu tunti? Olin varustautunut just suprmegaimukykyisellä tampoonilla ja yösiteellä. Ja kun takasin tulin (luojan kiitos jätin kauppareissun väliin, jonne siis meinasin mennä) niin johan oli melkein heti japanin lippu takalistossa..:ashamed: Voi sitä häpeän määrää jos olisin kauppaan mennyt ja se olisi tietenkin tullut siellä. Mulla on edelleen hormonikierukka resepti ja papat otettu sen takia jotta menisin sen laitattamaan, mutta arvaampa että mä olisin just se 6kk:n vuotaja? Eli siis mietityttää kannattaako laittaa se summa siihen jos sen joutuu sitten kuitenkin poistamaan muutaman kuukauden kuluttua kun hermo menee?

Ciba: kiitos kommentista! :) Tykätään myös kovasti itse :) Mä kans nautin lenkistä ja varsinkin jos joku lähtee seuraksi. Keskustassa tosin oli kivempi kävellä, kun täällä ei ole katuvaloja. Pitää käyttää otsalamppua:D
 
Tuulettumisesta vielä: Mulle kans se kavereiden kans juttelu on tosi tärkeetä. Ja kyllä kaipaan sitä, että ruuan kans voisin muutaman lasin viiniä nauttia:D Mutta ilmankin vielä pärjää;) Ja yritetään kavereiden kans jutella aina muusta ku lapsista..mutta jotenkin kummasti lähes aina joka kerta jossain vaiheessa joku alkaa lapsista jutskata. Hehän kuitenkin ovat tärkeimpiä asioita elämässä:heart:

Menkkoja ei ole täälläkään näkynyt ja toivottavasti ei vähään aikaan näykään!!

Turvaistuin on meilläkin seuraavana ostoslistalla. Kaukalo alkaa olla jo aika ahdas paksummat vaatteet päällä. Mies oli jotain britaxin istuinta jostain jo katsonu. Täytyis käydä sen arvosteluja lukasemassa.

Meillä oli tänään aamupäivästä perhekerhon pikkujoulut. Voi ihanuus, mitä pikkutonttuja siellä olikaan:xmas: Meidän pikkumies touhusi ihan innoissaan pari kuukautta vanhemman tytön kans, olivat kyllä ihan ylisöpöjä:heart:

Kiitokset Tiudeliinille, kevlarsoulille ja chiralle ihanista blogeista. Niitä on kiva lukea:)
-leena ja ukkeli
 
6kk-neuvola takana ja tytön mitat 8600gr ja 69cm eli ihan hyvin kasvanut :) Ja muutenkin kaikki kunnossa. Meillä myös sanottiin että kannattaa pikku hiljaa alkaa pyrkimään yösyötöistä pois ja vaikka tassuttelulla tms. yrittää hanskata heräämiset. Ja nokkamukia suositteli myös maitoon,meillä vaan ei tyttö meinaa tajuta sen funktiota ;)

Ärsyyntymisestä, täällä myös ollaan oltu pinna kireällä viime aikoina ja miesraukkahan sen kaiken pahan mielen aina saa tuntea... Valvomiset aina lisää sitä pinnan kireyttä ja meillä kulunut viikko yhtä yöheräilyä täynnä. Ja tänään sitten oli eka hammas tullut läpi eli siinä taitaa olla syy. Omaa aikaa kaipailen jo vähän enemmän mutta on vähän haastavaa kun tyttö on aika kovasti mun perään ja tämä ei ole kiva tilanne kenenkään kannalta. Mutta siinä ei taida auttaa kuin "siedätys" eli isälle hoitovuoroa vaan tiuhaan ;)

Imetyksen lopettamisesta, mä oon nyt viimeisen parin viikon aikana vähentänyt imetystä niin että imetän enää kerran aamuisin ja vaikka yllättäen pieni haikeus onkin mielessä niin silti olen sitä mieltä että tämä on parempi näin. Pullon tultua kuvioihin, tissittely meni sellaiseksi hulinoinniksi että ei kenenkään hermo sitä olisi kestänyt ;) Olin vähän yllättynyt tuosta että haikeus iski, kai se on pelko että jos ei enää toista vauvaa ikinä saada niin tämä oli sitten tässä imetyksen osalta. :( Ajattelin tässä ihan lähipäivinä jättää tämän viimeisenkin imetyskerran pois.

Mitä puuroja muuten syötätte? Onko tullut mahavaivoja tai ihottumia puuroista? Yritän edelleen metsästää meidän tytön ihottuman aiheuttajaa ja mietin voiko riisi-tai kaurapuuro aiheuttaa oireita.

Syömisestä, vielä että meillä ei määrät kuukauden kiinteiden syönnin jälkeen vieläkään ole kovin korkeat. Lounaalla voi mennä kasviskanasosetta max. 1desi jos on bataattia. Hedelmäsoseita menisi koko purkki mutta en ole antanut niin paljon kerralla. Muut kasvikset ei vieläkään oikein maistu, porkkana meni alas mutta nyt jätin sen pois jos on ihottuman ja laikkujen aiheuttaja.

Chira, ihana koti teillä ja kiva blogi :)
 
Imettämisestä: Ajattelin jatkaa kyllä, tai että mikään hoppu ei ole siitä poiskaan. Vuoden ikään meinasin, ensin etappina kalenterivuosi ja sitten lasketun ajan mukainen vuosi eli toukokuun puoliväliin. Määrät varmasti kyllä vähenevät, kun mukaan tulee yhä enemmän muita maitotuotteita. Ja kun poika alkaa oppia juomaan oikeasti mukista. Juuri nyt en tiedä edes, kuinka saisin pojun masuun tarpeeksi maitoa, kun itse nokkamukista juodut määrät ovat kuitenkin niin pieniä, enkä halua muutenkaan antaa korviketta. Tai kai sitä voisi, kun kerran syö korvikejauhepuuroakin ja jogurttia, mutta jotenkin tuntuu rasittavalta alkaa niitten maitojen kanssa pelata. Katsotaan nyt, mitä neuvolassa sanovat ensi kerralla. Tuttipulloa poju jäytää vähän kuin leluna, mutta ei kyllä ime. Sama tutin kanssa. Tutti pysyy suussa, kun ikenillä sitä suussa puristaa, mutta imussa se ei ole.

Hammas kurkkaa selkeästi alaleuassa! En osaa sanoa, onko se jo puhjennut vai kuultaako vaan ikenen alla, en ole ihan kunnolla päässyt suuhun katsomaan. Että onko luvassa ikäviä öitä vai joko ne meni, ainakin yksi yö tässä pari päivää sitten oli paha.

Olen yrittänyt vähän unikouluttaa tässä, ettei nukahtais tisu suussa vaan ilman, ja luulin jo, että johan lähti sujumaan, mutta juuri äsken tuli sitten takapakki. Ihan silmitön huuto alkoi, jatkui, päätyi yskimiseen ja oksentamiseen. Mun vaatteet, sen vaatteet, lakana vaihtoon, tissi äkkiä suuhun ja uneen. Huoh. Olikin jo tuossa eilinen, kun ei tullut yhtään oksennusta. Paino ei ole noussut kuukauteen yhtään :( (Oman punnituksen mukaan ainakaan.) Pojalla on ikävä tapa alkaa itkemisen ohessa yskimään, ja nyt kun on muutenkin vielä yskä (mulla itsellä ihan kauhea! Vauva herää jo siihen, kun mä yskin, kun vaan ei voi pidättää!). Ehkä katsotaan noita nukkumisasioita sitten myöhemmin, kun yskä on varmasti ohi. Tosin se, mitä kutsun mielenosoitusyskäksi, varmaan jatkuu... Taitaa olla tosi herkkäkurkkuinen kaveri. Täytyy kysyä tuosta sitten neuvolassa.

Meil menee ruokaa: aamulla puuro+hedelmä 1,5dl, lounas ja päivällinen kasvis-liha-kala 2/3 isosta purkista + 1/3 (ison purkin) hedelmää, illalla normaalisti 1,5dl puuroa, mutta nyt kun yökit on tullut aina puuron jälkeen, olenkin antanut sellaista (kylmää) hedelmä-kaura/vehnä-sekoitusta reilun desin. Päivän aikataulusta riippuen välillä myös 5. ateria eli välipala eli hedelmää pikkupurkillinen.

Tänään tuo teki viidet kakat. Liekö sekään normaalia... Musta tuntuu, että nuo korvikepuurojauheet sekä sellaiset purkkiruuat, joissa on mukana jotain vauvalle sopivaa maitovalmistetta, ovat kiihdyttäneet suolen toimintaa... Ja ehkä vehnäkin. Yksikin satsi haisi aivan sille pastalle, mitä päivällä syötin...! Ehkä mekin aletaan karpata...
 
Ihana blogi Chiralla,siihen pitää vielä palata!

Mulla on tuohon absolutismiini ihan järkevä syy, en paheksu kenenkään muun bilettämistä ja alkoholin käyttöä :) En vaan voi itse juoda lääkitykseni vuoksi kun olo menee sen jälkeen kuukaudeksi niin kamalaksi että tekee mieli kuolla joten olen mielummin ilman kuin kärsin kamalasta olosta seuraavat 4 vkoa. Osittain sama olo tulee jos en harrasta säännöllisesti liikuntaa joten sekin on pikkupakko,tosin mukava sellainen:)

Vauva pyörii napansa ympäri ja yrittää laittaa jalkojaan konttausasentoon. Peruuttaa taaksepäin mutta ei vielä ryömi. Kaikkea maistelee innoissaan,ruokaa saisi mennä päivisin varmaan vähän enemmänkin,puurot on herkkua. Meillä syödään itse keitettävää kaurapuuroa ja kaupan vadelma-kaurapuuroa. Se onkin ainoa valmisjuttu mitä vauva saa. Ollaan miehen kanssa innostettu tekemään soseita itse kun saatiin vihdoin pakkanen.

Nanna ja Aapeli rapiat 6kk
 
Chira: Hormonikierukka on eri juttu kuin tuo kuparikierukka, josta puhuin. (Sori, kun tuppaan, vaikka nepulalle pistit!) Hormonikierukka yleensä vähentää vuotoja ja jossain vaiheessa voi loppua vuodot kokonaan. Voi myös aiheuttaa välivuotoja.

Kuparikierukka taas aiheuttaa yleensä vähän enemmän vuotoa ja kipuja, mutta on hormoniton vaihtoehto, mulle esim. kun hormonivalmisteet ei sovi. Toivottavasti selvensi. :) Kuulostaa kyllä tosi pahalle tuo vuodon määrä sulla. : /
 
Hih, oli ihan pakko tulla tännekin kertomaan: Eli meillä hoksattiin tänään ihan uusi tosi hauska juttu. Eli pyykkikone:LOL: Jäbä tuijotti ja jutteli käynnissä olevalle koneelle ihan nirvanassa.. Ja suuttui kun äiti vei kylppäristä pois:( Meillä siis edestä täytettävä kone ja se ilmeisesti hypnotisoi meidän ukkelin;)

Mä luulen, että meidän jäbälle ei oikein mustikka sovi. Joka kerta, kun annan ruokaa, joka sisältää mustikkaa, niin piereskelee ja kakkailee tosi tiheään ja ne kakat haisee ihan mustikalle. Eikä se mustikka näytä kyllä muutenkaan mitään herkkua olevan. Sen sijaan puolukkaa sisältäviä ruokia söis vaikka kuinka.
 
Viimeksi muokattu:
Jospa minäkin pitkästä aikaa kuulumisia päivittelisin :)

Poika kasvaa ja kehittyy kovaa vauhtia, ryömii hurjaa vauhtia ja konttausta harjoitellaan.

Chiran blogista tykkään todella paljon! Helppo samaistua joihinkin asioihin mm menneisyyden parisuhteeseen, erityislapseen yms.

Meillä ei puuroa syödä, jostain syystä poika oksentaa aina jo ensimmäisestä lusikallisesta :whistle: On kokeiltu monia eri puuroja, mutta kaikista sama reaktio. Illalla syö hedelmäsoseen ja juo vellin.
Muuten menee 2*lihasose päivässä ja välipalalla joko hedelmäsose, tuoretta hedelmää, rahkaa tai soijajogurttia. Osittain syö samaa ruokaa meidän muiden kanssa jo.
Yöt nukkuu edelleen hyvin n.12h.

Meillä on tota samaa yskimis-oksentelua mitä MaiMeilla nyt alotettiin kokeena avaavat sekä kortisonilääkitys. Vitosella alkoi astmaoireilu samalla tavalla ja äityi todella pahaksi ennen kun lääkärit uskalsi määrätä lääkitystä, nyt oli onneks hyvä tohtori :) Oireilu helpottanu onneksi eikä enää itkiessä aina ala yskimään ja oksentamaan.
Huomenna mennään neurologin tutkimuksiin ja tää äiti on huolesta sekasin :| Alkanu ilmetä oireita jotka saattaa johtua alun ongelmista. Noh huomenna ollaan viisaampia.

Nyt nukkumaan :wave:
 
Jipii, täällä noustiin pari päivää sitten pari kertaa kontaltaan ihan itse istumaan :).

On siinä vaiheessa nyt menossa tuo kehitys, että ei kauaa mene, että poika lähtee konttaamaan ilmeissti. Saa itsensä konttausasentoon, yrittää jaloilla eteenpäin, mutta ei auta kun ei ymmärrä vielä käyttää käsiä ja jalkoja samaan aikaan :D.

Mitäs olette hankkineet vauveliineillenne joululahjaksi ja tuleeko kenellekkään joulupukkia :) ?

Täällä poika saa joululahjaksi vaikka mitä, esim. taaperokärryn, vauvapulkan, petivaatteita, pinottavat kupit.. Oivoi, miten kaikki on niin pää pyörällä tuosta meidän pikkupojasta :). Varmaan monilla muillakin menny isovanhemmat ja muut tutut, ystävät ja sukulaiset ihan sekaisin xD.
 
lyrae: juu, siis vuotoihinhan se hormonikierukka on tosi hyvä ja sitä suositeltiin just sen takia mullekin. Tarkoitin siis sitä alkutiputtelua joka voi kestää pahimmillaan jopa 6kk. minipillereitä syöneenä voisin olla just mun tuurilla se 6kk tiputtelija ja vuotelija. minipillerit ei sopineet just ton tiputtelun takia mulle, sitä kestin sen 3kk ja sitten lopetin.
Sitä vaan meinasin että lähtiskö mulla järki jos monta kuukautta vaikkapa kolmekin tiputtais niin että koko ajan joutuis jotain suojaa pitämään?:ashamed: Lopussa toki kiitos voisikin tulla että katoaisivat kokonaan :D Mä olen niin kypsä jo, kun tänään 11 päivä, mutta nyt alkaa vissiin rauhoittua:saint: täytyy miettiä vielä.

Kiitos myös kaikille jotka kommentoineet blogia :) Tervetuloa vaan uudestaan :)
 
Heitu, ahaa, vai että astma. Onpa hyvä tietää, että tuollaisia oireita voi se aiheuttaa. Onko teidän tapauksessanne sitten muita oireita, kuten kiihtynyt/hinkuva hengitys tai yskä ilman flunssaa? Meillä on nyt ollut vähän parempi tilanne, ei yrjöjä pariin päivään. Yskää on vielä vähän, mutta josko flunssa olis nyt taittumassa. Poju on nyt syönyt tosi hyvin. Sitä kaurapuuroa, jonka jälkeen eniten yökkii, ei olla nyt syöty. Katsotaan kohta siis sen kanssa taas, että mitä tapahtuu.

Meilläkin vihdoin alettu ryömiä, sekä eka hampi tuli! Kehityksen viikko! Vielä ei ryömi kovin määrätietoisesti paikasta toiseen, vaan lähinnä, jos on oikein mielenkiintoinen esine tavoittamattomissa.

Joululahjoja oon pojulle hankkinut, aika maltillisesti kyllä. Toivottavasti suvulta tulisi uusia leluja, eikä vaan vaatteita. Meil on niin tylsät lelut, kun ei ole pitkään aikaan hankittu mitään uutta. Ensi viikolla sitten jännä junamatka Jyväskylän jouluun! (Tai aatoksi palataan kylläkin pääkaupunkiseudulle).
 
Meille tulee joulupukki, anoppi oli sen tilannut (ollaan siellä jouluna). Tosin noiden isompien lasten takia, eihän vauva pukista mitään ymmärrä ;) Lahjoista en tiiä, mitään emme ole itse ostaneet kun sukulaisilta ja kummeilta tulee niin paljon jo, että kiitos riittää. Äitini antoi rahaa niin että saan itse ostaa lapsille mitä haluamme, lauantaina aattelin mennä shoppailemaan.

Tänään on ollut ristiriitainen päivä. Kuulin 2 vauvauutista: Kaverini saa ensi keväänä kolmannen vauvansa, toinen kaveri menetti yli 20 viikkoisen sikiönsä/vauvansa viime viikolla. Elämä antaa, elämä ottaa...
 
Meillä meinas ton pikku-jäbän lahjat jäädä kokonaan hankkimatta:ashamed: Raukka, kun ei osaa olla vielä mitään vailla.. Yhtäkkiä sit hoksasin, kun olin jo toisille lapsille hankkinu lahjat, että kuopukselle ei ole yhden yhtä pakettia:O Ostin pari pyjamaa, niitä kun oikeesti tarvii ja sit yhden lelun, jossa pitää painella ja pyöritellä nappeja ja sit joku luukku tms aukeaa. Mies oli vielä taaperokärryn hankkinu. Eli ihan sopivasti lahjoja.. Kummit hankkii kuitenkin jotain.

Mä sain viime yönä aika hyvin tassuteltua tuota jäbää:) Oltiin 1-6 väli tissittelemättä, jihuu!!! Sit 6 syötin ja nukkui peräti 7.15 saakka, se on meille jo tosi pitkään.

Kamala flunssa kaikilla lapsilla. Pikku-ukkelilla on sellasta huohotusta yskän yhteydessä. Olen sitä ventolinea antanut välillä, jota lääkäri määräs edellisen flunssan yhteydessä. Onko kenenkään muun pienellä ollu tommosta huohotusta? Vähän huolissani olen ollut, kun en muista, että toisilla olis koskaan ollu tommosta.

Niin ja ihan hirmunen termiitti on tullu tuosta ukkelista. Koko ajan menee johtoja räpläämään tai jotain muuta kiellettyä:D Tarkkana täytyy olla. Saas nähdä miten saadaan joulukuusi pysymään pystyssä..
-leena ja termiitti
 
leena77: Voi kurja kun pienellä tuollaista vaivaa flunssan yhteydessä. Varmaan on nenä aika tukossa. Auttaako se Ventoline pienellä?
Mä en ole vauvalle vielä ostanut mitään ja itseasiassa vasta ensi torstaina pääsen vimpiolle lahjaostoksille. Jokaiselle lapselle ostan yhden isomman lahjan,miehellekin pitää vielä jotain hankkia. Ei pysty kuudelle lapselle ostamaan ihan kaikkea mitä toiveissa on ja tuleehan niitä paketteja sitten kummeilta ja isovanhemmiltakin mutta selvästi vähemmän mitä ennen ja mun mielestä se on ihan hyvä vaan. Äitini osti koko perheelle Wiin ja se on jo käytössä. Kun ei sitä tilaakaan niin kamalasti ole niin hyvä että lahjavuori on tänä vuonna maltillinen. Vaikka lapsista se taitaa olla vaan tylsää mutta en halua opettaa sellaiseen että joulu on pelkkää lahjaa.
 
Mekin ollaan hankittu joululahjoja ihan maltillisesti. Itse ostin pojalle pari bodya ja yökkärin, kun uutta isompaa vaatetta pitäisi saada. Yhden pehmon ostin myös, samoin mies, mutta siihen meidän paketit jääkin. Isovanhemmilta ollaan toivottu talvikenkiä ja taaperokärryä, mutta hartaasti toivotaaan, etteivät mene liiallisuuksiin. Meillä on romua jo muutenkin nurkat täynnä ja molemmat mummot ovat ostaneet paljon sellaisia vatteita, jotka ovat olleet joko väärää kokoa tai eivät ole miellyttäneet äidin silmää :(. Harmittaa laittaa suoraan myyntiin kirpparille :(.

Meillä on kyllä lapsenlapsen viehätys kovasti kadonnut :O. Kesällä meillä vielä vierailtiin, mutta eipä ole isovanhempia näkynyt täällä koko syksynä kuin kerran-pari; meidän autottomien pitäisi toki kyläillä heillä. Jooh. Anoppi tosin sanoi (pyydettäessä) tulevansa pariksi tunniksi lapsenvahviksi "keväämmällä", jotta päästään miehen kanssa vaikka kahdestaan syömään. Sen päivän kun näen, niin piirrän kyllä raksin seinään! Onneksi meillä poika on tottunut liikkumaan eli on sitten aina mukana, kun ollaan ulkona syömässä "kaksistaan". Erityisesti miehen vanhemmat ovat todella laiskoja pitämään yhteyttä, mutta syytävät sitten lahjoja ja vaatteita. Mutta kyllähän me aikuiset työssäkäyvät ihmiset itse ostamme tavarat lapsellemme ja kaipaisimme enemmän LÄSNÄOLOA ja joskus jopa hoitoapua. Mutta eipä tietenkään saisi valittaa, kun ovat esimerkiksi lainanneet meille nyt kakkosautoaan, joka on helpottanut meidän matkustamista huomattavasti...

Eilen oltiin babybiossa ja meni hienosti :). Poika ihaili elokuvaa aikansa ja nukahti lopulta syliin. Vaipan vaihdoin pari kertaa ja imetin, mutta hyvin pystyin myös itse seuraamaan leffaa. Oli ihana erilainen päivä ja varmasti mennään uudestaankin!
 
chira:Kaunis koti teillä :).

Joulusta: odoteltiin miehen siskoa perheineen tänne Jouluksi ja vähän noita ruokiakin jo sillä silmällä tilattutehty(laatikot, sillit, leivät), eivät sitten ilmoittaneet mielenmuutoksesta vaan tuli muutoin esille...No ainakin meillä on sitten syötävää aatoksi yllinkyllin :D. Mun sukulaisia tuleekin sitten enemmän Joulupäivänä syömään. Tykkään laittaa ja tehdä kovasti ruokia, etenkin siis muille tarjottavaksi, ja musta on mukavaa jos tulee vierita kestittäväksi. Joululahjoja olemme kerenneet hankkia tasan 2, huoh...tai no tilasin lisäksi mieheni äidille omatekoisen seinäkalenterin, jonne laittelin kaikista hänen lapsenlapsistaan kuvia. Viikonloppuna toivottavasti korjaamme tilanteen, pikkuneidille varmaankin joku pieni juttu vain, ei se vielä älyä moisesta ja rahaa palaa niin tuhottomasti muutoinkin, mun vanhemmat ostivat vauvapulkan ja taljan lahjaksi (kunhan tulis ne kelit vaan sitten Joulun jälkeen, että vois käyttää), siskoni hankki syöttötuolinpehmusteen, nämä olivat ikään kuin toivomuslistalla, käyttökelpoista ja "tarvittavaa" tavaraa :).
Mulla tuli tulppa jalkaa, ja viikko mennyt kepeillä sisätiloissa linkuttaessa, joten kaikki valmistelut vähän niin ja näin :/..Lisäksi kk pistoslääkkeet vievät niin suuren osan lahjabudjetista(monen sataa euroa), että on pakko vähän kiristää siltä osin, mutta toisaalta se Joulu on kaikkea muuta kuin sitä tavaran ja lahjojen paljoutta, yhdessä oloa, rauhoittumista, hyvää ruokaa jne... Ja meillä sama kuten jokun muukin kirjoitteli, että lapset saavat lähisulta sen verran kuitenkin lahjoja, etteivät varmaankaan välitä edes ollaanko me vanhemmat hankittu pari pienempää tms :).

leena77: Mdeillä tuo pyykinpesu kone hypnotisoi myöskin pikkuneitiä :D...Se on kovin kiinnostava ja sitä voisi katsella enemmänkin :D.

Meillä liikutaan, vihdoin :D ja kovaa...ryömimis/konttausta..ja vaiúhti on lujaa, hetkessä huoneesta toiseen ja takaisin, ja ylletään mukavasti kaikkiin "kiellettyyn", saa mennä jatkuvasti perässä....

JA & Nti 6 kk
 
Nannaliina: Kyllä mun mielestä toi ventoline on jonku verran auttanu tilannetta. Eli meillä tuo huohotus liittyy aina siihen, ku hengästyy(esim. ku nauraa tms) ja alkaa yskimään ja sit huohottaa. Ihan, ku ois keuhkoputket tosi ahtaalla:( Katellaan ny viikonloppu alkaisko oireet helpottaan ihan kunnolla. Jos ei, niin täytynee maanantaina soitella josko pääsis lääkärille.

JA82: Mä kans tykkään laittaa jouluruokia. Nytkin on punajuuripaistos uunissa:p
Meillä on myös tuo esikoistyttö (kohta 11-v) innostunu leipomaan ja kokkailemaan. Hän haluaa leipoa pari kakkua jouluksi. Ihana apulainen:heart:

Niin ja vielä JA82: Jaksamisia kipeän jalan kans:hug:
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta,

Joululahjoista esikoiselle ollaan hankittu kaikkea pientä, tämä kun ei halua lahjaksi kuin uuden kännykän.. mikä ostetaan myös. Tytölle ei olla vielä ostettu mitään, joku pieni lahja ostetaan, koska noita leluja ON paljon. Kävelyauto/tuki varmaan ostetaan, en tiedä ostetaanko nyt vai synttärilahjaksi..

JA82
meikähän pistelee klexanea kaikki raskaudet, veritulppavaaran takia, muutama niitä ollut.. ei se halvaksi tule, just olisi menossa kelan omavastuu tältä vuodelta, niin vaihtuu vuosi:D

Kovasti yrittänyt tehdä joulusiivouksia, eilen siivosin vaatehuoneen... 3 laatikollista tytön pieniä vaatteita (!!) kaikkia ei olla edes pidetty, mutta ei niitä uskalla myydä, jos seuraavakin tulokas on tyttö.. jos on poika, sitten laitan kaikki myyntiin ja joudun osteleen pojan vaatteita:D Tänään mennään kaupoille katselemaan viimeisiä lahjoja.. huoh.
Ensi viikolla pitäisi tehdä piparit ym. Anoppi ja ukon sisarukset tulevat jouluksi meille.. itse en syö jouluruokia, mutta pakkohan niitä on kohta alkaa tekemään:)

8kk neuvola oli viime vkolla, tyttö on ONNEKSI ottanut lääkärin mukaan ikäisensä kiinni kehityksessä<3 Paino oli 9,5kg ja pituus melkein 74cm... laittelinkin kaikki 74cm vaatteet jo pois, nyt mennään 80 tai 86cm vaatteilla.

Meillä esikoista mummot ja papat paapoi kokoajan, oli poika jo ollut tässä iässä monta kertaa yökylässäkin mummolassa... no tytön ovat nähneet viimeksi syksyllä... pitää keväällä viedä tyttöä mummolaan hoitoon, yökylään, ettei ole liikaa mun kanssa, kun kerta jään vielä vuodeksi kotia. Tulee vaikeata hoitoon lähteminen, sitten joskus....

Hauskaa joulunodotusta kaikille!!!

Piuh ja tytteli 8kk ja toukka 15+2
 

Yhteistyössä