Tuplamammat 2013-2014

Jk: Meilläkin oli tuota eri rytmeissä nukkumista pitkä pätkä, sillon tuntui omat voimatkin olevan loppu. Jaksamista sinne! <3
Ennanniina: Mä vielä viime talvena naureskelin ajatukselle konttauskypäristä, mutta kyllä ne olikin hyvä juttu kun kaksikko rupes yhdessä harjoittelee seisomista tukea vasten. Ei silti olla kuhmuitta säilytty, mutta vähemmällä päästiin. Oppivat äskettäin varomaan pää edellä kaatumista! :D

Onneksi mulla on vielä yksi sylivauva. Ei minun tomppani kävellä edes yritä <3. Hän tykkää maistella johtoja/kaukosäädintä/kapustoja ja istuskella+konttailla vielä verkkaiseen tahtiin. :) Niin ovat nämä tyypit kun yö ja päivä. Tyttö on huomattavasti kipakampi tapaus ollut aina. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Jk, mitenmuuten ootko muistanu kysyä siitä istukkaraportista? Mitä se niitten erillisyys tarkottaa, oisko siihen tullu virhe? Tosiaan ttts ja kaikki niin eikö se nyt ole päivän selvä tapaus!

Kiva lukea teidän kaikkien juttuja täällä :)

Maibei 37+2
 
Moikka piiiitkästä aikaa! (ihan hävyttömän pitkä aika viime kirjoittelusta... :ashamed: )

Ihan ekaksi onnen toivotukset niille, joita en ole onnitellut vielä!
Ihana kuulla, että lisää suloisia pieniä syntynyt!

Koitan nyt tsempata kirjoittelun kanssa.. mun tiedot voisi laittaa myös tuohon etuseinälle eli Miksa ja 11.9 syntyivät poika T ja ja tyttö P rv:llä 38+4.

Tässä on ollut vauvojen syntymän jälkeen kotona remppaa tai itseasiassa ollaan laitettu paikkoja kuntoon, mitä on jäänyt laittamatta, kun keskeneräiseen taloon rakennusaikana muutettiin.. mm. listoja, vaatehuoneiden sisuksia, toinen wc jne.. Lisäksi oli lokakuussa 5v:n synttärit sekä marraskuussa 9v synttärit, jotka tietenkin pitivät sisällään lastenkutsut sekä tällä kertaa yhteiset aikuistenjuhlat. Ristiäisetkin on onnistuneesti takana (Tku suunnalta olevat saattoivat viime sunnuntain lehdestä ilmoituksen nähdä.. :) )

Meillä mies oli 2,5kk kotona ja on ollut nyt pari vko töissä, joulun aikaan on taas 3vko kotona. Mulla on siis ollut todella iisiä tämä alku moneen muuhun verrattuna, nostan hattua teille super naisille, jotka jaksavat pienillä unilla vaativien vauvojen kanssa!
Jk, sä varsinkin olet kyllä mielessä ollut tuon tilanteesi kanssa ja ihana kuulla että hieman valoisammalta näyttää! Voitais vaikka joskus treffata, kun naapurikunnissa asutaan!

Tässä nyt itsekkäästi vain omia kuulumisia kirjoitan, yritän lukea ajatuksella kaikki viestit uudelleen läpi ja kommentoida teidän keskusteluja..

Eli meillä mennään täysimetyksellä edelleen, vauvat saivat korviketta 1-2krt/vko, kun olin jossain kauempana pidemmän aikaa.. mutta P:llä on melkoisen varmasti maitoproteniiniallergia (molemmilla aikaisemmilla lapsilla ollut myös) ja hän oksenteli, ripuloi ja tuli ihottumaa korvikkeesta, joten nyt sitten ei voida korviketta antaa.. Täytyy varata lääkäri ensi viikoksi ja hoitaa altistukset yms. jotta saadaan korvikkeeseen resepti ja mä pääsen taas vapaasti liikkumaan! ;) T:llä tulee korvikkeesta myös ripulia, muttei niin pahana, kuin siskollaan.. eli saa nähdä kuinka hänen kohdalla käy. Näen jo elävästi, kuinka vahtaan ensi kesänä lasten tuttipullojen vaihtumista, kun osaavat itse juoda.. o-ou!

Yöt sujuu mukavasti: illalla menen ekan vauvan kanssa nukkumaan 20-21 aikaan ja kun hän on nukahtanut viereeni, otan toisen ja nukutan viereeni myös.. (tiedän, paha tapa!!) Vauvat siis nukkuvat meidän välissä ja miehen kanssa sitten syöttöjen mukaan vaihdellaan puolia.. Poika herää yöllä yleensä kerran, korkeintaan kaksi (kerran nukkui 21-06!) ja tyttönen sitten syö 2-3kert pääsääntöisesti. Eli helpolla pääsen! Toki tulee siitä muutama herätys mulle, kun ihan vauvantahtisesti mennään ja menty alusta asti, mutta se on niin pientä, kun voi nukahtaa uusiksi vaikka kesken syötön..
Vauvat heräävät siinä 8-9 aikaan ja aamutoimien ja pienen seurustelun jälkeen yleensä torkkuvat 15-30min, kunnes syövät ja laitan vaunuihin nukkumaan noin 12 aikaan ja he nukkuvat yleensä noin 2,5-3,5h, illalla sitten ottavat pikku unia vähän miten sattuu, mutta ovat aika paljon hereillä siihen saakka, että alkaa yöuni.

Lenkkeilemään en juuri ole päässyt, kun mulla sellainen ärsyttävä tilanne, ettei pää kestä sotkuista kotia.. Joten pika nukutan vauvat noin 5-10min "lenkillä" ja tulen itse siivoomaan kotia.. Neuvolassa tätä "paheksuttiin", kun pitäisi mieluummin reippailla tai vaikka viettää omaa aikaa, mutta mun mielenterveys on paremmassa kuosissa, kun ei ole ylimääräisiä tavaroita lattioilla,pöydillä jne.. musta tulee hiton kiukkunen sotkun keskellä, joten käytän vapaa-ajan sitten siivoomiseen...

Mulla vaan meinaa tuo syöminen jäädä ja joudun pakottamaan itseni syömään, jotta maidon tulo ei ehtyisi (tulee kyllä hyvin, vielä ei ole ongelmaa ollut). Nytkin lämpimän päiväruoan jälkeen on huono-olo.. :/ Olen siis aina ollut sellainen, että saatan aamun mennä pelkällä kahvilla ja syödä vasta alkuillasta. Ei hyvä näinkään päin, kun ruoka ei maistu.. Raskaudesta olen palautunut hyvin, eikä enää (vaatteet päällä!!!) huomaa, että vajaa 3kk sitten oli vauvoja kaksi masussa. Viimeksi, kun poika syntyi laiduin tosi paljon ja vanhoissa kuvissa näytän ihan lähes anorektikolta (mm. ranteet yhtä paksut mitä hauiksen kohta), ihan samaa en nyt toivo..

Sektioarpi on ruma.. hyvin parantunut ja siisti pieni viillon jälki, mutta ihan epäsymmetrinen. Toinen puoli hymynaamasta lähtee varmaan 5cm ylempää, kuin toinen puoli.. Ei oo kirurgi paljon ulkonäköä leikatessa ajatellut! Ei se ulkonäkö niin haittaa, mutta en ole noin rumasti leikattua arpea kellään ennen nähnyt.. Onko muilla haavan alue ollut kipeä vielä 3kk leikkauksesta? Siis kun siihen koskee kädellä? Mulla on ja toisaalta sen alueen tunnottomuus on todella kurjaa. (siis on tunnoton, mutta kipeähkö samalla) Kyllähän siinä aikaa tietty menee, kun leikelty on, mutta inhottavaa se on! En siis vieläkään käytä tavallisia alushousuja, vaan sloggeja mallilla napa ja farkutkin on ja pysyy kaapissa..

Nyt vaihdan järjestely vaihteen päälle, jottei vapaa-aika vauvoista kulu kokonaan koneella.. kun täytyy lähteä muutaman muun ihmisen joukkoon hoitamaan ruokaostokset itsenäisyyspäiväksi ja viikonlopuksi.. (saas nähä, kuinka mies pärjää täällä vauvojen kanssa ilman maitoa?!) noin 2h mulla on aikaa hoitaa homma matkoineen...

Omanapaisesti Miksa ja iki-ihanat vauvat T ja P! :heart:
 
Omppu, oot siis sitä mieltä et kypäristä on hyötyä? Aikaisemmilla lapsilla en oo käyttäny ja nyt ei ois tullu ees mieleenkään :D Ja Enna, oli kans hankkinu, kö?

Maibei, en muistanu viimex kysyä, mutta ens to on taas osastonäyttö, josko sit muistais. Mitä muilla identtisien äideillä on lukenu synnytyskertomuksessa istukasta? No ainakin Maibei pääsee kohta kertoon :)

Miksa, kiva kun lähit kirjotteleen tänne :) Voishan sitä joskus rehvata, kun niin liki asutaan. Tai sit voitais porukalla nähdä jossakin, ne jotka haluaa ja on tästä lähistöltä :)

Nyt kattoon lehvaa miehen kanssa ja syömään ah, niin kiellettyjä, mutta ihania suklaa karkkeja :D

Jk ja pojat
 
Miksa: Kiva kuulla teistä! Hyvä, että alku on sujunut suhteellisen kivuttomasti :). Tiedän tunteen tuon likaisen kodin suhteen. En kestä sotkua ja imuroin joka päivä :D.
Jk: Meillä oli 2kk käytössä, saman asian ajaa kyllä pyöräilykypärä tai sitten antaa vaan muksahdella. Ei kait niitä muuten olis tarvinnu, mutta nyt en pystynyt kokoajan olla pelastamassa kaatuvia vauvoja. Kyllähän ne päät kolisi ihan kiitettävästi (otsat mustelmilla molemmilla). Mä sitten kävin kirpparilta hakemassa (kyllä olivatkin tyhmän näkösiä ne päässä). Huojensin sillä omaa mieltä :D. Tuli vaan mieleen... yhdessä välissä kaksikko hakkas kirjaimellisesti viisaita päitään yhteen XD.
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Joo meil on kans kirpparilta haalitut noi kypärät. Ei niin haittaa vaikka jäiski tarpeettomiksi...

Käyttekö koko perheen kesken kaupassa? Ennen ku tuli lunta niin meil oli tapana mennä vaunuilla tekeen pienemmät ruokaostokset ja jos autolla niin toinen jäi vauvojen kans kotiin. Tänään kokeiltiin millasta olis pukea vauvat kauppaan, kaukaloihin, autoon, kärryihin, ostosten teko, pakkaaminen, ostokset ja vauvat autoon... Mulla ainaki pukkas tuskanhien päälle ja aattelin et jatketaan vanhalla tyylillä ja vuorotellaan kaupassa käynnit :D
Mul on kaupassakäyntirattaatkin, mutta kun eivät enää mahdu vaunukoppiin niin jäi nyt tuo ratasosa ihan käyttämättä!

Enna (mökkiytyy kotiin...)
 
Ennanniina, mul on aika samanmoinen fiilis.. tänne mökkiytyy! Tänään kävin yksin kaupassa ja mies oli poikien kanssa. Oon kyllä käyny itekseni jokusen kerran poikien kanssa, mutta yksin ei voi isoja ostoksia tehdä. Kärry on täynnä kaukaloista. Ylees otan sit sen vetokorin ja ostoksia sen verran mitä siihen mahtuu. Vaippapaketin saa onnex kätevästi roikkuun siihen kärryjen etuosaan :)

Mulla alkaa muutenkin oleen sellanen olo et ois kiva päästä tuulettuun aikuisten malliin. Yhdes ei voida kun ei noit kukaan vielä ota, enkä kyl raaskeis antaakaan. Aattelin ehottaa jos mies sais uudenvuoden vapaax (siis perheestä :D) mä voisin sit joku toinen vkl lähtee tyttöjen kaa. Saas nähä raskiiko, mut uskon et se tekis hyvää :)

Nyt ollaan täkin viikko jumitettu vaan kotona. Alkaa jo vähän tylsistyttään. Toisaalta, onhan siinä hommaa lähtee porukalla johki. Ennanniina, mites te muuten, käyttekö jossain koko porukan voimin? Entä muut?

Jk ja pojat
 
Kauppaan: mä käyn usein lasten kanssa vaunuilla hakemassa maitoa, isompia ostoksia ei kyllä pysty. Käydään n.2 viikon välein kaikki yhdessä. Onhan se aika hankalaa, mutta muuten en saa kyllä oikeita shampoita yms. :D

Jk: Tottakai kannattaa käydä jo vähän tuulettumassa :)! Jaksaa paremmin arkea.. tai ainakin minä jaksan.

Oletteko matkustaneet yksin lapsen/lasten kanssa junalla? Miten on onnistunut? Pitäisikö mukaan haalia muksulle (3v) jotain tekemistä? jos niin mitä? Me ollaan menossa (lue: minä ja 3 lasta) mun vanhempien luokse n.4h junalla viikoksi. Mietin jo tässä etukäteen mitähän siitäkin tulee. Ajattelin ottaa vaan vaunut ja vaatteet. Matkasängyt on jo perillä ja turvaistuimia ei tarvita. Kuopiossa kun on ihan hyvät bussiyhteydet yms.

Kääk! paniikkia pukkaa
 
Omppuf, kyllä mä ottaisin tolle 3v:lle värikynät, värityskirjan ja kirjan mukaan. Saattaa mennä aika jouhevammin, ellei siinä junassa oo leikkivaunua. Mites noi tuplat mahtaa viihtyy?? Ton ikästen kaa en oo ollu..

Jk ja pojat 3kk
 
Mut vois lisätä listaan:

Pohjoistuuli / tyttö A ja poika N / s. 9.12.2013 / rv 39+3

Mitat oli siis:
Tyttö A 3380g & 50cm, päänympärys 34cm
Poika N 3300g & 50cm, päänympärys 36,1cm

Mä en saa näitä kännyllä punaiseksi :/

Ei muuta nyt tällä kertaa :)

Pohjoistuuli
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Karcci
Minut voisi kans lisätä vihdoin: Elmeriini/Tytöt I ja S/ s. 14.11.2013 rv 37+0

En saa myöskään kännykällä näitä punaiseksi. Sorry!

Meillä mennään pulloruokinnalla nyt täysin mun lääkkeiden takia ja alkuun siksi kun eivät jaksaneet imeä. Saa nähdä onnistuuko imetys enää sitten kun se olisi sallittua. Pumppaamallakaan ei juuri tule maitoa enää kun oon ollut niin kipeä.:/

Tytöt syö edelleen 2-3 h välein, yöllä eivät meinaa syömisen jälkeen nukahtaa, saattavat valvoa parikin tuntia vaikka mahaa ei kipristä eikä sinällään itketä vaan kätisevät vaan ja katselevat silmät auki, en tiedä mikä syynä, päivällä nukahtavat usein heti. Onko kellään kokemusta, onko vaan tarve seurustella vai mitä? Valot on pois ja koitetaan olla hiljaa öisin. vähän tosin jo seurustelevat välillä päivälläkin syönnin jälkeen.

Terkkuja kaikille, kirjoittelen enemmän joku toinen kerta.:)

Elmeriini ja tytöt 3 vkoa
 
Katos Elmeriini, turhaa mä tuol tois puol sua huutelin, ku ootkin jo täällä :D Lisäilen sut mielelläni tuonne listalle :)

Meillä on sama tuon yön kanssa. Eivät tahdo nukahtaa, jos ei mennä seurusteleen, alkavat huutamaan. Silloin ollaan laitettu viereiseen huoneeseen huutamaan, mut kyl se silti häiritsee unia, eikä siitä tunnu olevan mitään hyötyä. Eivät ole siitä oppineet. Juu, ja päivällä nukahdetaan helposti. En nyt muista millä viikolla teitin vaavit synty, mut korjattua ikää taitaa meidän lapsilla olla aika samanverran. Nämä ovat siis olleet kaikki 3 kuukautta vastasyntyneen tasolla tai oikeestaan allekin sen. Vieläkin mä ootan niitä ensimmäisiä hymyjä, ja sitä kun aletaan nostaa päätä kyynärpäiden varassa :)

Mä menin sitten tilaamaan autoon toiset kärrit. Ja uudet!! Carena double swing evo 2013 liilat :) Mä kuolastin niitä aika kauan kun mies sano etten saa ostaa niitä. Huomautin kuninka sillä itellään menee paljon turhempaakin rahaa..jokunen viikko sit pikkujouluristeilyllä meni useampi satanen illassa kurkusta alas. Alkaa ottaan päähän kun ite en tuhlaa mihinkään. Ja mihis mä tuhlaisin, kun oon tääl mökis vallan:| Muutenkin on välil semmonen olo et ois parempi yksin. Mut kai se tästä helpottaa, kun pojatkin vähän kasvaa.

Nyt oli kyllä taas niin omakohtaista tilitystä. Ai niin! Täällä voisinkin kysyy, et miten se menee kun työnantaja maksaa mulle äitiysrahan ja palkan välisen erotuksen. Olin siis jo hakenut äitiysrahan ja laittanut siihen et työnantaja ei maksa palkkaa tältä ajalta. Ihmettelin kun palkanlaskija pyysi mun äitiyspäivärahapäätöksen. Edellisessä työpaikassa en oo vastaavaa erotusta saanu. Pitäiskö mun nyt taas ilmottaa kelaan et saan palkkaa? Sit se raha vaan pienenis ja työnantajan erotus maksettavax suurenis.Mistään en ookysyny ku jotenkin syyllinen olo, kun saan "normi" palkan verran rahaa..

Jk ja pojat
 
Kiva Elmeriini, kun tulit kirjoittelemaan!

Minä ottaisin paljon syötävää junamatkalle :). Omat lapset ovat kovia herkuttelijoita ja kolmen lapsen kanssa olenkin matkustanut yleisillä suhteellisen paljon. Viime kesänä matkustin neljän kanssa, mutta en pidempää matkaa. Pitkän matkan junissa on kai usein lasten osasto, missä voi touhuta ja kahvilavaunuun on kiva tehdä reissu. Johan noissa jutuissa saa kulutettua parisen tuntia aikaa.

Mökkiytyminen: Jotenkin musta tuntuu, että meillä on sellainen ruuhka, etten kerkeä mökkiytymään. ASumme siis maalla, ja kirkonkylälle on 15 km matkaa. Ruokaostokset tehdään kirkolla ja esikoisen jalkapallo harkat on kolmesti viikossa siellä. Joten tulee kyllä lähdettyä useinkin asioille. Mutta eihän se ole tuulettumista, kun vain nopeasti teet ostoksia tai pojan urheilukentälle. Itsekseen tekisi mieli olla. Ihan siis mennä yksin johonkin tai viettää yksin kotona aikaa tehden ei mitään. Miehen kanssa oltiin lauantaina juhlimassa Reserviupseerikerhon itsenäisyyspäivä juhlallisuuksia. Vähän pääsin siis ulkoilemaan.

Yöllä valvominen on sitten ärsyttävää. Siis vauvojen. Jos sitten vauvat itkisivät, niin olisi syy valvomiseen ja olisi oletettavaa unen tulevan itkun loputtua, mutta pelkästään "hengaaminen" on turhauttavaa. Meillä on ollut todella vähän sellaisia öitä, mutta ne muutamakin saa minut haromaan hiuksia ärsyyntyneenä. Voimia siis Jk ja Elmeriini.

Joulu tulee... ei mitään ole laitettuna. No joululahjoja on tullut hankittua jo, mutta muuten pelottaa oikein, että kahden viikon päästä juhlitaan. Aina olen kerinnyt päästä joulutunnelmaan, mutta nyt nämä kaksi vauvaa kyllä työllistää sen verran etten kerkiä. Harmittaa ihan, sillä olen kyllä jouluihminen ihan päästä kantapäähän. Olemme tehneet yleensä lahjoja ystäväperheille ja sisarustemme perheille, mutta nyt ei ole mitään mahdollisuuksia sellaiseen. Kortit ovat tekemättä enkä niistä suostu edes mitään stressiä ottamaan. Mutta jouluruokia pitäisi ruveta suunnittelemaan ja hamstraamaan tarvikkeita, jotta sitten hyvänä hetkenä voi tehdä vaikka pakkaseen laatikoita. Joululeivät haluan leipoa ja tehdä piparitalon lapsille. Huomenna haluan laittaa lasten kanssa joulukoristeita jo seinille ja ikkunoihin.

Kaksoset ovat enimmäkseen puolilta päivän iltaan saakka sylissä olijoita. Unia joko on tai sitten niitä ei ole. On päiviä, jolloin saan tehtyä jotakin, mutta sitten on päiviä (kuten tänään), että en ole saanut mitään muuta kuin ruuan tehtyä. Aina toinen itkee eli aina on toinen vauvoista vähintään sylissä. Yöt ova tmenneet hieman paremmin onneksi. Lopetin kokonaan vähäksi aikaa tuttipullon antamisen Aliinalle, sillä alkoi tosissaan hyljeksimään tissiä ja pullosta juominen aiheutti kamalat puklaamiset. Hörppyytysmukista olemme tänään vain juoneet maitoa. Ja se onkin onnistunut hyvin. Tietenkin aikaa menee enemmän, kun isommat lapset eivät voi nyt syöttää Aliinaa. Katsotaan jos tämä pullottomuus saisi aikaan tissin imemistä. Ainakin nyt illalla tyttö suostui imemään hieman molempaa rintaa. Kamala taistelu siis imetyksen puolesta menossa. Jos ei helpota yhtään muutamassa päivässä, niin pakko on minun antaa periksi. Aikaa kuluu tähän nyt niin paljon, että isommat ovat heitteillä minun keskittyessä yhden imettämiseen tai siis imemättömyyteen. Täänään varsinkin 2 ja 4 v ovat olleet tosi surullisen ja vihaisen oloisia, kun heille ei jää aikaa tarpeeksi. Reppanat kultamuruset. Isommat pojat ovat pyydelleet pelaamaan lautapelejä, mutta niillekään ei ole aikaa. Itkuisa ilta oli kyllä kaikin puolin. Toivottavasti huomenna olisi parempi mieli kaikilla.

Aliina on muuten paljon pienempi kuin Alli. Epäilen vahvasti, että sammas episodi (joka näyttää nyt muuten uusiutuneen nänneihini) ja nyt taas imemättömyys ovat aiheuttaneet sen, että kasvua ei ole tapahtunut tarpeeksi. Vähän huolestuttaa. Tyttö on myös puklannut pullomaitoa suhteellisen paljon. Sisko on pyöristynyt silmissä ja kasvanut pituutta. Voihan se olla, että tyttöjen luontainen kasvu on erilaista ja ei ole mitään syytä huolestua, mutta luulen vähän painoa tulleen ihan liian vähän kuukaudessa. Ensi viikolla olisi siis neuvola.

Esikoinen joutui sairaalaan yhdeksi päiväksi kovien vatsakipujen takia. Nyt sitten hänen tutkimiseensa menee energiaa sekä aikaa. Voisi sanoa, että on ollut helpompiakin ja iloisempiakin elämänvaiheita. Tai ainakin tämä viikko tuntuu jotenkin mahdottoman vaikealta. Ristiäiset ovat kolmen viikon kuluttua ja tuntuu, ettei niihinkään kerkiä mitään tekemään. Murinaa...

Joulun odotusta toivottelen kaikille
 
Viimeksi muokattu:
Lisäätkö JK mutkin listalle? Tiedot on tossa Elmeriinin viestiä ennen, mut en saa punattua niitä :(

Me ollaan edelleen sairaalassa opettelemassa yhteiseloa. On ehkä toiveita päästä huomenna kotiin. Riippuu labroista ja painousta jne.

Pohjoistuuli ja vauvat 3 vrk
 
Kattokaas nyt, kun ei muista kaikkea kommentoida.

Miksan ruokahaluttomuudelle olen kateellinen. Tai no. Olen kokeillut syömättömyyttäkin ja siltikään en saa kiloja putoamaan. Ne vain ovat ja pysyvät. On todella kenkkumaista, kun imetyksen takia on suuri halu syödä, mutta painon lisääntymisen takia on oltava tarkka, mitä syö. Normaalisti minun ei tee mieli koskaan suklaata, mutta imetys jostakin syystä nostaa tällaisenkin himon pintaan. Vaaleaa leipää ei tee mieli normaalissa olotilassa, mutta nyt sitten vaalean pehmeän leivän äärellä on vaikea hillitä ja lopettaa yhteen palaseen.

Kaupassa kävin tuossa männä päivänä kaikkien kuuden kanssa. Olihan turha projekti kauppaostosten suhteen. Laitoin toisen vauvan vauvakaukaloon, kaksi vuotiaan siihen viereen sisarusistuimeen ja toisen vauvan autokaukalossa sivuttain kärryjen päälle, sillä se ei mahtunut sinne kärryihin sisälle mitenkään järkevästi. Olisin laittanut vauvat kaksosvauva kärryihin, mutta eihän sellaisia missään ollut. Tällöin kaksi vuotias olisi tietenkin ollut vapaalla jalalla, mikä olisi tuonut oman värinsä ostosten tekoon. Nyt sitten eskarilainen veti perässään pyörillä olevaa koria. Ihan muuten ookoo reissu paitsi eskarilaista ei kiinnostanut seurata minua ja aina kun olisin laittanut koriin jotakin, niin jouduin huutelemaan ja etsimään herraa, jotta sain ostoksia koriin. Neljä vuotias sisko on onneksi Maija Mallikas ja osaa kulkea nätisti kärryjen vieressä. Iso veljet mallia tokaluokkalainen ja siis eskarilainen EIVÄT ole Mikko Mallikkaita, joten edes yksi suurinpiirtein kaupassa hienosti käyttäytyvä lapsi on suuri ihme mielestäni. Saimme siis ostettua pakollisia tarvikkeita joitakin, mutta ihan turhaa on viikko ostoksille siis ottaa lapsia mukaan, jos aikoo saada sinne kärryihin mahtumaan jotakin. Tarkennuksena, että kaksi vuotias pikkuvilperi kuuluu ikänsä puolesta kategoriaan "ei niin Mikko Mallikas ainakaan vielä". En kovin heppoisin syin laita häntä kävelemään kauppareissun ajaksi. Kokeiltu on ja kassalle tultaessa minulla oli kauppasaaliina yksi paketti jauhelihaa. Aikaa ei ollut muuhun kuin etsiä pikkuherraa tai laittaa hänen ottamiaan tavaroita takaisin omille paikoilleen hyllyihin.
 
Viimeksi muokattu:
Pohjoistuuli, tottakai lisään sut listalle! Anteex kun multakin oli viesti menny jotenkin ohi?!? niinkuin Jenniferikin mainitsi.

Jenniferi, mua alkoi hörötyttään toi kuvaus teidän eskarilaisesta kaupassa :D Toisaalta tosi suloista, mutta kuitenkaan ei varmaan tuossa tilanteessa niin mukavaa :) Mekin asutaan maalla, mutta kauppaan ei nyt oo noin pitkä matka kuin teillä Jenniferi. Korviketta kyllä täytyy hakea vähintään 20km päästä, kun sitä tiettyä ei lähempää saa :(

Aika samat fiilikset mulla täällä kotona kun sullakin ja suurimmalla osalla teistä muista. Joulu pitäis laittaa, oon niin oottanu! Koristeet sain esille viime viikolla, muuta en oo sit tehnykään. Meillä on nyt la ristiäiset ja pitäis vissiin niihin ensin keskittyy. Ja sit on koulunjoulujuhlaa ja mä poden omantunnontuskia, kun en oo saanu koululle toimitettua tarvittavia esineitä, joita tyttö tarvii esityksessä :( Ja ne on jo huomenna! Onnex pojan esitykseen ei tarvii muistaa mitään. Eli kyllä tässä nämä vanhemmat lapset vähän vähemmälle huomiolle jäävät. Mulla sentään on vähän vanhempia ja kax vähemmän kuin Jenniferillä ja silti oon dementoitunu, väsyny ja kiireinen.

Mites Omppu, onko sulla jo enemmän aikaa kun lapsoset ovat lähemmäs vuoden ikäisiä, vai onko nyt vielä kiireempi ku ennen? Nukkuskos teillä pikkuiset jo yön läpi?

Ja miten muilla? Onko alkanu yöt nukkumaan ja jos on, niin minkä ikäsinä? Malttamattomana ootan vaan eheitä yöunia :D On ne niin eri juttu kun esim. päikkärit.

Ja sama onkelma mulla ku muilla, et kaikkee piti kommentoida ja kysellä, mutta hakkaa tyhjää tässä vaiheessa.. :D

Pohjoistuuli, toivottavasti pääsette huomenna kotiin. Ja käypä kirjottelemassa tänne yhtä ahkerasti kuin odottajien ketjuunkin loppuvaiheessa, niin ei ainaskaa pääse keskustelu hyytyyn :)

Pitiköhän vielä jotain muistaa?? :D

Jk ja pojat 3kk
 
Hei!
Vihdoin ja viimein sain sen verran aikaa, että ehdin tänne ilmottautumaan mukaan :) Eli Jk, lisäätkö minutkin listaan! Sori, olen niin taulapää tän foorumuhomman kanssa, etten osaa punata pyyntöä...
Elikkä meidän di-di kaksoset syntyivät 19.11., viikkoja oli kasassa 37+1.
Tyttö A: 2350g, 46cm ja päänympärys 31cm
Poika B: 2760g, 48cm ja päänymprys 33cm

Sektiolla tyypit syntyivät, päivää ennen lääkärit päättivät äitipolilla, että ulos on tultava. A:lla ei ollut lapsivettä enää, ja liikkeet olivat vähentyneet. Lisänä A:n perätila. Vauvat pääsivät heti vierihoitoon ja heräämöön mun kanssa, ja sitten oltiin osastolla 3 päivää, ja lähdettiin kotiin :) Yhtään mitään poikkeavaa ei vauvojen arvoissa ollut, ei edes keltaisuutta, jota kyllä kaikilla mun edellisillä vauvoilla on ollut!

Yritän päästä lähipäivinä kirjoittamaan lisää, ja kertomaan miten meidän arki on lähtenyt käyntiin!

Salla ja Tuli&Kivi 3vk
 
Täällä odotellaan labratädin saapumista.Minä enemmän kuin vauvat :) Ihan järkky nälkä, kun on pitänyt paastota, et saa ne maksa- ja sappiarvot otettua. Olispa maksa-arvo jo normalisoitunut, niin sais sit kotona otettua sitä Panadoliakin. Ottavat samalla pienen verenkuvan, niin näkee et onko HB missä luvuissa.

Imetys ei edelleenkään "toimi", kun maito ei ole noussut. Ei täällä sairaalassakaan oikein jaksa pumppailla. Kumpaakaan ei oikein rinta kiinnosta. Ovat kai jo niin tottuneet, et pullosta saa helposti. Saavat täällä tota NAN1-korviketta (nestemäinen). Kakkakin oli jo muuttunut pihkasta ryynimäiseksi.

Mulla on muodostunut toiseen rintaan rintatulehduksen jälkeen aika isolle alueelle arpikudosta rinnan ja nännipihan alueille (oli 04/2010). Se on aika kova kohta eikä siitä rinnasta tuu oikein mitään maitoa. Ei sitä saa oikein ees pehmitettyä millään. Ei kai siitä arpukudoksesta oikein pääse millään eroonkaan?! Jos se ei siitä lähde, niin kyl tulee olee hankalaa. Eilisen pumppauksen jälkeen koko rinta on vähän kipeä.

Tänään olis kai lastenlääkärin tarkastus. Tarkoitus on tosiaan tsekata vauvojen kilpirauhasarvot, kun papereissa oli merkitty, et istukka oli kasvanut yhteen. Lääkäri tarkastaa myös tytön lonkat, kun hän oli tosiaan perätilassa.

Vauvat on kokonsa puolesta sillai hyviä käsitellä ja tuntuvat jänteviltä.

Pojalta pitäis taas yrittää tarkistaa tänään vielä kuulo, kun sitä ei oo saatu otettua. Saatiinko teillä se mitattua sairaala-aikana vai jouduitteko kontrolliin myöhemmin?

Mä olisin niin valmis kotiin täältä. Oma olo on hyvä. Vatsa on alkanut toimia ja haava on kuulemma hyvä (siisti, ei tihku,toki edelleen aika tunnoton). Vuotokin on jo loppumaan päin. Kotona pääsis sitte treenaamaan sitä omaa arkea.

Mä sain ennen laitokselle lähtöä tehtyä ja lähetettyä joulukortit. Mun vanhemmat on olleet esikoisen seurana sairaalassaolon aikana ja olivat koristelleet piparkakkutalon ja laittaneet tonttuja ikkunaan. Lahjat on suurimmaksi osaksi tilattu netistä ja odottavat vaan paketointia. Jouluruoat nyt saa sit odottaa... äitini on tehnyt mulle laatikot valmiiksi. Muutoin mennää varmaan aika peruslinjalla ja ne ruoat ei niin sitä valmistamista kaipaa. Ah, mä niin himoitsen jo kylmäsavulohta ja juustoja. Luulen, et niitä on pakko saada jo nyt viikonloppuna.

Nyt mulla alkaa jo kuola valua sen verran, et meen aamupalalle :)

Pohjoistuuli ja vauvat 4 vrk
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Salla80 ja Karcci
Onnea uusille vauvautuneille! <3

Mä en ole juurikaan koneelle kerennyt, kun olen stressannut tulevaa reissua ja auttanut yhtä ystävää koliikkivauvan hoidossa. :) Mukava kuitenkin lukea teidän kuulumisia. Toivottavasti monella on arki jo tasaista rullausta.

Pohjoistuuli: Joko Olette tänään päässeet kotiin? :)

Omasta ajasta: Meillä arki helpotti, kun vauvat rupesivat liikkumaan ja leikkimään itsenäisesti n.7kk ikäisenä. Omaa aikaa olen ottanut jo keväästä asti. Se on mulle tosi tärkeää jaksamisen kannalta. Onneksi mies ymmärtää. Ajattelen sen olevan jokaisen äidin oikeus saada myös halutessaan lähteä jonnekkin yksin. Käyn siis 4-6 päivänä viikossa n.2h yksin jossain. Aivan ihanaa kun saa välillä ajatella jotain muutakin kun vaippoja ja ruokailuja. Mies saa myös saman verran (joskus enemmänkin) lapsivapaata.

Me ollaan jaettu asumiskulut ja laskut puoliksi. Pyykit,ruuat ja siivoamiset hoidan minä. Mies huoltaa auton ja korjailee millon mitäkin. Ansaitsen siis mielestäni nämä omat hetket ;)

Yörytmistä: meillä syödään iltapuuro&maito 19-20, jonka jälkeen kaksikko menee nukkumaan. Syövät maitoa vielä n.22 ja nukkuvat aamu 6-7.. eli juu kokonaisia öitä. Näin on ollut jo pidemmän aikaa (en muista enää mistä asti).

Kiitos vinkeistä matkalle, mun pitää metsästää värityskirjaa ja jotain naposteltavaa. Kaksosten käyttäytymisestä en tiedä, olen ajatellut ainakin osan matkaa taittuvan päikkäreiden merkeissä vaunuissa. :S Katsotaan tiistaina miten käy.

Koittakaahan pärjäillä <3
 
Me kotiuduttiin eilen sairaalasta kotiin. Eka päivä oli aika kaoottinen :) Kävi hyvin ilmi, että pitää vielä tehdä jotain pieniä hankintoja kotiin (tyyliin, tähän tarvitaan roskis ja tähän joku säilytyskori). Lähinnä noi on tohon hoitopöytien ympäristöön.

Miten te muut ootte hoitaneet yösyötöt korvikkejauheen kanssa? Mä en oo koskaan sitä testannut ja mietin, että toimisko se helpommin kun tuo nestemäinen.. Pitääkö se vesi siis keittää ensin ja jäähdyttää vai miten on helpointa toimia? Mä jo harkitsin, että pitääkö ostaa yläkertaan joku minijääkaappi, ettei tarvii kuskata avattua nestemäistä korvikepurkkia ees taas. APUA :)!

Tänään on muuten meidän vauvojen laskettu päivä. Ei me montaa päivää oltu etuajassa :)

Pohjoistuuli ja vauvat 5 vrk
 
pohjoistuuli meil on alusta asti pelattu ton jauheen kanssa ja parhaimmaksi ratkaisuksi olen todennut, että vettä keitetään isompi satsi, laitetaan puhtaisiin keitettyihin pulloihin jääkaappiin ja sekoitetaan sitten jauheen kanssa ja lämmitys mikrossa. En sit tiiä meneekö miten pahasti pieleen tolla tyylillä mutta ei ainakaan vielä ole ruokamyrkytystä tullut! Meillä keittiö on ihan makuuhuoneen vieressä niin on helppo sieltä hakea ja lämmitellä, mutta tiiän muiden yläkertalaisten ottaneen keitettyä vettä termariin ja mitanneen jauheet valmiiksi pulloihin. Sitten vaan sopiva määrä vettä termarista ja huiskutus.

Me oltiin nyt siellä silmäpolilla tyttöjen kanssa ja puhtaat paperit saatiin molemmille. Lääkäri oli ihana ja tutki molemmat vaikka lähete oli vaan toisesta :)
 
Ennanniina - on aina helpottavaa, kun saa tuollaisen asian hoidettua hyvien uutisten kera!

Meillä poika ei läpäissyt sairaalassa sitä kuulotestiä ja 23.12. ollaan menossa kontrollin. Jännittää, et millasia uutisia saadaan.

Meille sanottiin sairaalasta, että samaa tuttipulloa voi käyttää 2-4 krt syöttöihin, kunhan vaan huuhtelee pullot kylmällä vedellä käyttökertojen välissä. Tällä ohjeella aattelin mennä myös kotona. Ehkä vesi termarissa ja jauheet jotenkin valmiina annoksina jossain systeemissä sopis meille. Kuinkahan nopeasti veden saa tarvittaessa sitten viilennettyä kylmähauteessa, jos nälkä yllättää aikaisemmin ?

Imetyksestä - mulla ei ehtinyt maito nousts vielä sairaalassa. Se nousi vasta to iltana/yönä kotona. Nyt on sit tukala olo :(. Kumpaakaan vauvaa ei kiinnosta rintaruokinta pätkän vertaa. Yritin lypsää pahinta pingotusta pois, mut ei auttanu. Pumpullakaan ei oikein irtoa mitään. Mullahan on ns. huono imetyshistoria, jota tilitin aikanaan tuolla odotusketjussa. En oikein tiedä, et miten tästä ny etenisi?

Maanantaina on eka neuvola ja mulla tikkien poisto.

Pohjoistuuli
 
Meillä meni täällä sähköt to-pe välisnä yönä ja vasta nyt toimii netti!!

Me käytetään kans korvikejauhetta. Keitän n. litran verran kerralla ja vesi on huoneenlämmössä kannussa. Säilyy n. 1vrk. Mä kyllä pesen pullot joka syöttökerran jälkeen. Mut oon siirtyny astianpesukoneeseen, siinä tulee pesu ja keitto samalla ja helpolla. Riittää kun on 12 pulloa, kun on 6 syöttökerta/ vrk. Ensin oli 8 plo, mut sit piti pyörittää puol tyhjää tiskikonetta, jos laiskotti pestä pulloja.

Oltiin to osastonäytöllä ja Baep-kuulontutkimuksissa. Kuulosta ei vielä saatu tuloksia. Pohjoistuuli, meilläkään ei saatu vasteetta kummaltakaan kuulosta silloin kotiutumisen aikaan, mut rv oli vast 35. Sanoivat keskolas et on ihan normaalia, korvat ovat kuulemma vielä "pienet ja märät" :D Varmaan teillä on kans ollu näin :)

Saatiin aloittaa kiinteät, kun pojat on 5,3 ja 4,8 kilosia jo. Ja lasketusta on vasta 3 viikkoo. Tulee kuulemma pitkiä poikia :) Perunalla mennään nyt ja ovat siitä tykänneet :) Porkkanaa ei saa pikkukeskosille syöttää, ehkä sitten jossain myöhemmässä vaiheessa. Ja syötetään heti niin paljon ku jaksavat, ei mitään teelusikkakokeiluja :D Bataatti, kukkis, parsa ja maissi on sallittuja. Niiden jälkeen kotimaiset marjasoseet. Jokusen viikon pääst aloitetaan liha ja sitä pitääkin sit taas syöttää puolet enempi ku normisti. Kotimaiset viljatuotteet menee vasta jonnekin puolenvuoden jälkeen. Eli vähän on erilaiset ohjeet kun aikasemmilla lapsilla.

Omppu, on mullakin omaa aikaa päivisin jos haluan niin se pari tuntia. Yleensä ajoitan sen syöttöjen väliin. MUT ens vkl, on suunnitelmissa lähtee viihteel!!! Mies ehotti!?! Ja aion mennä nukkuun toiseen huoneeseen ku tuun kotii et ei tarvi yösyöttöihin herää :) Ja ehkä vetelehdin viel seuraavankin aamupäivän, jos luonto sallii :D Kyl mua vähän jännättää, miten mies jaksaa yön yksin..yx kummeista kyl lupas jo tulla miehen avux :)

Meillä oli ristiäiset. Meni ihan mukavasti, mut oisin kyl voinu koordinoida esim. kahvinkeiton jonkul muulle. Mul on vaan paha vika se, kun jos en ite tee, niin sit se ei oo hyvin tehty! Joku päävamma! :D Niin pikkasen siinä pukkas sitten kiirettä..

Nyt äkkiin aamupäikyil kun pojatkin nukahti :)
 

Yhteistyössä