Tuplat alkuvuonna 2009

Meillä oli viime viikolla rakenneultra. Molemmilla vauvoilla oli kaikki kunnossa. Ainut huoli on, että A-vauva on nyt huomattavasti pienempi, painoeroa vauvoilla on lähes 80 grammaa. A:lla vatsanympärys on 2 cm pienempi kuin B:lla ja A on myös kasvukäyrän alarajan alapuolella. B-vauva on normaalimitoissa ja -painoinen. Lapsivettä kuitenkin molemmilla tasaisesti eikä mitään ylimääräisiä verisuoniakaan näkynyt. Mutta kyllä huolettaa. Seuraava ultra on taas kahden viikon kuluttua. Mulla oli myös käynti äitiyspolilla lääkärillä ja lääkäri oli jo laittamassa minut samantein sairaslomalle äitiysloman alkuun (3.12.) saakka, kun kerroin, millainen tilanne on töissä. Eli meillä on kamala kiire, osa vielä lomalla, osa sairaslomalla. Stressi ja väsymys on kova. Sanoin lääkärille, että katson nyt tilannetta vielä viikon-pari ja jos mitään muutosta ei tule, otan yhteyttä ja jään sitten suosiolla pois töistä jo tässä vaiheessa. Lääkäri muistutteli kovasti, että kaksosraskaus on suurempi rasite elimistölle kuin itse tajuaakaan ja näinhän se varmasti on. Ainakin väsymys on mulla ollut nyt tosi lamaannuttavaa, nukkuminen on aika lailla mukavin vapaa-ajanviete tällä hetkellä.

EnniV. kyselit liikkumisesta. Mulla liikkuminen jäänyt nyt tosi vähiin juurikin väsymyksen takia. Olen ollut ennen aktiivinen liikkuja, mm. tykännyt lenkkeillä, mutta nyt kun olen pari kertaa käynyt kävelylenkillä, tulee alaselkä ja melko alkumatkasta kipeäksi, samoin nivuset ja lonkat. Eilen aamulla kävin lenkillä ja kävelin rauhallisesti, mutta loppupäivä olikin sitten melko tuskaa: kävely oli vaappumista, koska selkään ja nivusiin koski niin kovasti. Eikä mulla vieläkään ole edes kovin iso maha, joten saa nähdä, miten sitten kun tuo maha tuosta vielä kasvaa! Painoakaan ei ole tullut kuin 5 kiloa lähtöpainoon verrattuna. Ajattelin nyt kokeilla uimista ja vesijumppaa, josko siitä ei tulisi niin kipeäksi paikat. Ilmottauduin myös äitiysjoogaan, joka alkaa ensi viikolla ja on kuutena viikkona peräkkäin aina 1,5 tuntia kerrallaan. Sisältää samalla jotain synnytysvalmennuksen tyylistä. Liikkua kun kuitenkin tekee mieli, kun minäkin istumatyötä teen, joka ei sekään ole hyväksi alaselälle eikä kyllä muutenkaan.

Äitiyspakkauksista EnniV. kysyit myös, mekin otettaneen näillä näkymin 2 pakkausta ja 1 rahana. Kovasti on tullut noita hankintojakin jo mietittyä ja hintoja vertailtua, mutta ei tosiaan olla vielä muuta ostettu kuin ne turvakaukalot. Käytettyinä kyllä ostetaan varmasti kaikki mitä vain löytyy.

Onko teillä muilla muuten ollut nenäverenvuotoa tai verenvuotoa ikenistä? Mulla näet tulee lähes joka päivä verta nenästä, ei nyt yleensä mitenkään valumalla mutta aina kun niistää. Ja ikenet on niin turvoksissa ja vuotavat verta, että jatkuvasti maistuu veri suussa. Hammaslääkärissä olen kuitenkin käynyt viime huhtikuussa, joten siitä ei pitäis kiikastaa. Raskaushormonitko tämän sitten saa aikaan?

Mutta nyt aamukahville työkavereitten kanssa.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

Peacock 20+6
 
Hei,

Täällä myös yksi tuplien odottaja. Vieläkö mahtuu mukaan?
Viikkoja menossa 15. Laskettu aika on helmikuussa 2009,
mutta sitähän ei tiedä milloin päättävät tulla. Maha on kasvanut
jo oikein mukavasti..

Missä vaiheessa muuten kerroitte/olette ajatelleet kertoa
kaksosuutisesta lähipiirillenne -ja entä työpaikalla?

Aurikoista loppuviikkoa!
Adeleine
 
Tervetuloa minun puolestani mukaan Adeleine. Mukavaa, että tänne tulee uusia, niin saadaan keskustelua aikaiseksi! Minä kerroin työpaikalla heti lomalta palattuani, muistaakseni viikkoja sillon jotain 16. Ihan ensimmäiseksi kerrottiin omille vanhemmilleni ja sisaruksille. Sitten pikkuhiljaa, kun tapasin ystäviä kerroin heille. Mutta siis ihan lähimmille. Nyt sitten loman jälkeen olen masun jo pullottaessa kertoillut hyvinkin avoimesti ihmisille. Ensin minua kertominen muille kuin ihan lähimmille luottohenkilöille vähän ahdisti, mutta nyt ei enää.

Peacock, kiva kuulla että ultrassa kaikki hyvin! Mehän ollaan sun kanssa tosi samassa vaiheessa! Kuinka tarkkoja noi painoarviot on? Minulla kun on se käsitys, että on aika yleistä että pikkuisilla on koko eroa. Joten älä kovasti huolehdi, jos lääkärikään ei sitä pitänyt huolestuttavana. Minä vasta jälkeenpäin tajusin, että painosta ei ollut mitään puhetta meidän rakenneultran yhteydessä eikä sitä oltu korttiinkaan merkitty. Ärsyttää, kun aina pitäisi itse pitää huoli kaikesta. Meillä kun ultraava lääkäri ei muutenkaan puhunut paljon mitään ja olin itse tosi jännittynyt, etten muistanut tuota kysyä. Täytyy vaan toivoa, että kaikki olisi hyvin. Vajaan kahden viikon päästä menen uudelleen ja silloin saavat kyllä mitata ne ja tarkkaan!

Täällä on välillä ollut vatsakipuja. EN oikein tiedä ovatko supisteluja, epäilen että eivät, kun ovat enemmän sellaista paineen tunnetta. Mutta ovat onneksi olleet aika ohi-meneviä. Liikkuminen on täällä jäänyt etenkin tällä viikolla nyt vähiin, kun kävelykään ei enää tunnu oikein mukavalta. Mamma-joogassa olen alkanut käymään, toivottavasti sillä pysyisi paikat edes vähän vetreänä.
Verenvuotoa ei mulla ole tullut nenästä, kuin ihan aavistuksen muutaman kerran niistäessä. Luulisin, että johtuu juuri siitä, että raskaus vaikuttaa limakalvoihin ja siksi heikommin vuotaa. Voisiko hemoglobiinilla olla myös vaikutusta? Jos on laskenut, niin vuotaako helpommin?

Oletteko kartoittaneet jo vaunumalleja? Me kävimme katsastamassa kahdessa eri liikkeessä. Herqulekset ja Emmaljungat kääntyvillä pyörillä vaikuttivat ihan hyviltä. Mutta minua kiinnostaisi myös sellaiset kuin Easywalker Duowalker Skyt, joita ei pääkaupunkiseudulta kuitenkaan saa. Tosi kalliitahan nuo ovat, samoin kuin turvakaukalot, joista himoitsen Maxi-cosin Isofix kiinnityksellä olevia. Liityimme myös monikkoperheyhdistykseen, jolla saa alennusta useista liikkeistä. Toisaalta ovat niin kalliita, ja kaksin kappalein kun pitäis osta, niin alennus ei kovin suurelta tunnut, mutta on toki parempi kuin ei mitään!

Hyviä vointeja kaikille ja mukavaa viikonloppua! :flower:
 
Hei!
Täällä kanssa yksi kaksosodottaja liittyy seuraan. Meillä tuplaodotus selvisi eka ultrassa rv. 12+5. Yllätys oli aika suuri, suvussa ei kellään ole kaksosia. Olin itse leikkimielisesti puhunut, et jos niitä on enemmän kun yks, niin ylimääräiset myydään :LOL: . Ihmettelin tosi aikaista vatsan kasvua kun esikoisen aikaan maha kasvoi paljon myöhemmin. Nyt maha on jo niin iso että tuntemattomatkin kyselevät laskettua aikaa. Eikä vielä ole edes puoliväli, kuinkahan isoksi sitä oikeen kasvaa ?!! Vähän tämä tuplaodotus hirvittää, mutta positiivisin mielin mennään. Laskettu aika 18.2.09, eli nyt viikkoja 16+3.
 
Tervetuloa mukaan Adeleine ja minnasp, kivaa että saadaan lisää porukkaa mukaan! =)

Olenkohan tämän ketjun eka, joka jäi jo sairaslomalle...? Eli jään ensi maanantaina pois töistä sairaslomalle äitiysloman alkuun saakka. Viikkoja mulla ensi tiistaina kasassa vasta 22, mutta kovan väsymyksen ja työstressin takia lääkäri katsoi nyt sitten aiheelliseksi pistää minut jo nyt sairaslomalle, sanoi, että oma ja vauvojen terveys on nyt etusijalla ja työkiireet saa nyt unohtaa. Ja hyvä niin, kylläpä helpotti! Tämä väsymys on kyllä järkyttävää, päätä särkee myös vähän väliä. Ensi tiistaina on neuvola, pitänee mainita tuosta hemoglobiinista, olisko se sitten laskenut. Mulla oli heinäkuun alussa hemppa vielä 143, mutta kaiketihan se laskee kaikilla enemmän tai vähemmän raskauden jossain vaiheessa. Toinen mitä mietin väsymyksen mahdollisen aiheuttajaksi, on verensokeri, sillä mua myös pissattaa ja janottaa koko ajan. Eli oliskohan myös sokerirasitukseen aihetta, pitää kysyä tuostakin. Voihan tuo väsymys kyllä johtua ihan vaan siitäkin, että on tuplalasti tuolla masussa, viehän sekin toki energiaa.

EnniV, en tiedä, kuinka tarkkoja nuo painoarviot on, mutta jopa minä itse maallikkona näin ultrassa selvästi, että A-vauva on pienempi kuin B. Ja kun mun vauvoilla on yhteinen istukka, niin riskit on suuremmat, toinen vauva saattaa saada enemmän ravintoa kuin toinen. On muuten totta, että kaikki ultraavat lääkärit eivät hirveästi puhu eivätkä pukahda, hyvä jos kertovat, onko kaikki edes kunnossa. Ja minua ainakin jännittää joka kerta tuo ultraus sen verran, etten oikein mitään osaa koskaan kysyä, vasta ultran jälkeen tulee mieleen vaikka mitä kysymyksiä ja sitten niitä itsekseen pyörittelee päässä. Viimeksi ultrannut lääkäri oli kyllä tosi ihana ja empaattinen, mutta sitä edellinen oli sitten taas toista ääripäätä, tosi tyly ja happaman oloinen.

Mullakin välillä koskee vatsaan, varsinkin alavatsaan, mutta koska eivät ole toistaiseksi ole kestäneet viittä minuuttia pitempään, oletan niitten olevan kohdun kasvukipuja. Samoin alavatsalla tuntuu välillä kovaa paineen tunnetta. Supistuksia mulla ei tietääkseni ole ollut. Mutta tuo maha kasvaa kyllä aivan hurjaa vauhtia, mulla ainakin on ihan viikon sisään kasvanut aivan älyttömästi, hirvittää! Ja tällä viikolla mulla on myös liikkeet alkaneet tuntua tosi selvästi ja juuri äsken näkyi ekan kerran ihan mahan päällekin muutama potku, ihanaa. :heart: :heart:

Vaunuista: me ostetaan tutuilta Oran yhdistelmävaunut.

Jaha, nyt pitää lähteä saunaan. Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille! =)
 
Heippa. Minä ilmoittaudun mukaan, kaksosia ootellaan rv 15+5, la 23.2. Sain tietää eka ultrassa (12+3) että tuplat tulossa, oli järkytys. Nyt oon aivan tuplasti onnellinen! =) Mies otti rauhallisesti, oli heti alusta asti ihan innoissaan. Täällä kans monokoriaalinen diamniaalinen raskaus. Lääkäri kyllä meinasi että vielä ei tiedä ovatko identtiset mutta ainakin samaa sukupuolta. Raskaus mennyt hyvin, pahoinvointia oli alussa jonku verran, selvisin muutamalla yökällä. Muita oireita ei ole ollut. Tuplarattaat on hankittu, ja ihan muutamia vaatteita. Me otetaan äitiysavustus rahana, esikoiselle otettiin pakkaus, vaatteet oli siellä niin isoja, että osa on nyt vasta sopivia. Mutta melkein kaikkia pakkauksen vaatteita on tullut jossain vaiheessa käytettyä.

Masu alkaa täälläkin näkyä, tänään koko päivän ollut ihan turvoksissa. Alavatsa kivasti pyöristynyt. :) omat vaatteet mahtuu vielä toistaiseks, mutta oon jo muutamia äippävaatteita ostellu.
Suvussa on kaksosia, mun kummankin vanhemman puolella. Ja serkkutytöllä on kohta vuoden ikäiset kaksoset. Ja miehen puolelta kans löytyy, hänen setä ja tämän vaimo saa lähiaikoina kaksoset.

Niin, olen siis 21-vuotias, avioliitossa. Mies on 24-vuotias, meillä 11/2007 sulonen poika, joka parhaillaan opettelee tukea vasten kävelemään. Vähän hirvittää mikä härdelli on ootettavissa, ku esikoinen oppinut just kävelemään sitten ku tuplat syntyy. Mutta toisaalta innolla ootan sitä. Haluaisin jo päästä synnyttämään ja saada ihanat pikkukääröt syliin. :)

Peacock: Olen myös Pohjois-Pohjanmaalta. :)

Muuten, oletteko miettineet, aiotteko imettää vauvoja? Itse olen ajatellut etten imettäisi, mutta haluaisin kuulla teidän mielipiteitä asiasta.
 
Hei pitkästä aikaa!

Tosiaan rakenneultraa täällä odotellaan edelleen, joka on ensi viikolla, hui kun jännittää.

Vauvahankintoja en ole vielä tehnyt, lainaksi olen tosin saanut jo rintarepun ja yksi turvakaukalo on tiedossa, ostetaan sukulaiselta.

Pientä liikehdintää olen tuntenut, mutta hyvin minimaalista eikä ollenkaan jokapäiväistä. Sitten on ollut huimausta ja valkosoluarvot oli koholla, toivottavasti ei tarkoita mitään vakavaa. Virtsatietulehdusta epäiltiin ja varma tulos tulee huomenna. Liikkuminen on jäänyt tosi vähäiseksi, mulla on jatkuva vessahätä niin se on rajoittanut kaikkia harrastuksia ja liikkumisia, vessaan kun pitäisi päästä jatkuvasti. Sokeriarvot myöskin vähän huolettaa, vaikka hyvin hoikka olenkin aina ollut.

Vatsa on kyllä selvästi kasvanut, nyt vko 19 ja töissäkin raskaus on huomattu.

Peacock; onko sun työ fyysisesti raskasta, kun jäät sairaslomalle jo vkolla 22? Mullakin väsymys on välillä tosi kovaa ja ihan huono omatunto töissä, kun ei jaksa entiseen malliin. Teen kyllä ihan istumatyötä, mutta huomaa, ettei jaksa keskittyä niin hyvin kuin pitäisi. Noh vauvojen hyvinvointi on tärkeintä.

Mä aion imettää vauvoja, jos vaan maitoa tulee. No sen näkee sitten, kun eihän sitä ei voi etukäteen tietää.

 
Niin, joku kirjoitti tuosta ikenien vuotamisesta, mulla ainakin vuotaa tosi herkästi nyt, hammastarkastuksessa olen käynyt myöskin maalis-huhtikuussa just ennen raskautta ja tehtiin vielä hammaskivenpoisto. Hammaskiveä mulla vaan sattuu tulemaan aika herkästi, vaikka huolehdinkin hammaspesusta aamuin illoin.
 
Bulizu, saako kysyä, käytkö OYS:issa seurannassa, kun asut myös Pohjois-Pohjanmaalla? Ei ole pakko vastata, jos et halua. :) Kuinka usein sulla on kontrolleja, kun sullakin on monokoriaalinen raskaus? Mulla kun ollut rv:sta 12 asti äitiyspolilla ja ultrassa käyntejä kahden viikon välein. Ihmetyttää muuten, että lääkärisi ei ole varma vauvojen identtisyydestä, sillä mulle lääkäri sanoi heti varhaisultrassa, että monokoriaalinen on aina samanmunainen raskaus eli vauvat ovat identtiset. Ja saman olen lukenut myös Suomen Monikkoperheen ry:n sivuilta: "Monokoriaaliset kaksosraskaudet eli raskaudet, joissa lapsilla on yksi yhteinen suonikalvo (korion) ovat aina samanmunaisia raskauksia eli monotsygoottisia (MZ), yksi munasolu on jakautunut kahtia. Raskaus on identtinen ja lapset ovat samaa sukupuolta; tyttö-tyttö, poika-poika."

Imetyksestä en vielä osaa sanoa, riippuu varmasti ihan siitä, riittääkö maito ja onnistuuko imetys noin muuten. Jos ei, niin aion kyllä hyvällä omallatunnolla turvautua korvikkeisiin, en ala suotta stressaamaan. Kahden vauvan imetys on varmasti ihan oma rumbansa. :eek:

satumarika, mun työ on ihan istumatyötä pc:n ääressä eli ei fyysisesti raskasta. Mutta kiire ja stressi on ollut kova, ja lääkäri meinasi, ettei se henkinen rasitus ole yhtään sen suotavampaa kuin fyysinenkään. Lisäksi mulla on ollut monena viikonloppuna kova migreeni, joka on alkanut heti lauantaiaamuna herättyäni ja kestänyt koko viikonlopun, saattanut johtua ihan stressin purkautumisesta ja kun viikonloppu menee migreenin kourissa, ei sitä voi levoksi sanoa eli maanantaisin olen ollut ihan yhtä väsynyt kuin työviikon jälkeen perjantaina. Kyllä olo on tosi helpottunut, kun ei tarvi enää noita työjuttuja mietiskellä!

Mulla alkaa tänään se äitiysjooga, saas nähdä, millaista on. Mutta nyt syömään, järkyttävä nälkä! :eek:
 
Heippa! Oli pakko lukaista tätä ketjua ja muistella vuodentakaisia :wave: Meillä kaksoset tyttö ja poika syntyivät 5.3.2008. :heart: :heart: Ainutlaatuista aikaa, koettakaa nyt levätä, siis ihan oikeasti vaikka vaan löhöillä sohvalla, alkuvuodesta olo on aika ahdas ja puolen vuoden päästä ette kerkeä. Mukavaa odotusta teille!

Imetyksestä vielä: Meillä sujui täysimetys hyvin 3kk 10pv, jolloin piti sit antaa korviketta lisäksi kun ei maito enää tyydyttänyt vauvoja. Pullorumba on työläämpää kuin imetysrumba, joten suosittelen imettämisen yrittämistä!
 
Moi taas!
Neuvolassa eilen kaikki hyvin- kyllä sitä ehdinkin odottaa. Lähinnä niiden sydänäänien kuulemista. On kyllä pitkät välit neuvola/äitipolikäynneillä tässä vaiheessa raskautta (n. 6 vkoa), onko muilla näin? Mun paino oli noussu n. 600g viikossa. Terkkari puhui tukivyöstä myöhemmässä vaiheessa. Mietin oliskohan se hyvä? Pitää nyt sit vaan vaikka ottaa kokeiluun. Onko teillä kokemuksia, jotka olette raskaudessa pitemmällä?
Verenpaine oli ok eikä hemoglobiinissakaan vielä ollu valittamista, mut laskusuhdanteessa oli jo. SF-mittakin otettiin jo. Seuraava aika onkin sit äitipolille ja sinne on yli kuukausi aikaa...

Adeleinen RV 16
 
Mullakin oli toissapäivänä neuvola ja kaikki ok: verenpaine normaalitasoa, pissa puhdas ja hemppakin vielä 140. Sf-mitta oli 22. Paino mulla on nyt noussut lähtöpainosta 6 kg. Nyt kuultiin ekaa kertaa sydänäänet takuuvarmasti molemmilta vauvoilta, sillä aiemmilla kerroilla ovat liikkuneet niin kovasti, ettei ole voinut olla varma, kumman vauvan äänet sieltä milloinkin kuuluu. Sydänäänet oli terkkarin mukaan voimakkaat ja syke A:lla 140, B:lla 145. En muista, olenko kertonut, että meille on muuten 2 tyttöä tulossa. :heart: :heart:

Tänään oli myös ultra äitiyspolilla. Painoeroa vauvoilla on edelleen n. 20%, A pienempi, mutta lapsivettä molemmilla tasaisesti ja molemmat vauvat liikkuvat niin vilkkaasti, ettei lääkärin mukaan pitäisi olla syytä huoleen. Myös napavirtaukset oli ok. Toinen vauva kovasti vinkkaili silmääkin. =) Seuraava ultra taas kahden viikon päästä.

Adeleine08, minä aion tukivyötä kokeilla, mulla tarkoitus mennä maanantaina terveyskeskukseen sovittamaan, sieltä saa siis ilmaiseksi vöitä lainaksi. Mulla tuo alaselkä vihottelee, joten ajattelin ainakin kokeilla, olisko vyöstä jotain apua.
 
Moi.

Peacokc: nämä ensimmäiset neuvolakäynnit mulla on ollut kotipaikkakunnalla, ja äitipolilla käyn sitten kokkolassa, vielä ei ole tarvinnu siellä käyä. Nyt mulla vielä kuukauden välein seurannat, neuvolassa meinasivat että noin rv 24 jälkeen alkaa kahden viikon välein. Meillä täällä kotipaikkakunnalla on tapana, että ultrataan jokaisella neuvolakäynnillä, riippumatta onko yksös- vai kaksosraskaus. Ehkä sen takia ei tarvi vielä käydä äippäpolilla.. ens maanantaina on seuraava neuvola ja ultra, toivottavasti kaikki hyvin.

Olis kyllä ihana ku vauvat olisi identtiset..en tiedä mitä se lääkäri meinasi kun sanoi ettei välttämättä ole identtiset. kirjoitti kuitenki neuvolakorttiin että monokoriaalinen diamniaalinen raskaus. No, sitä on turha murehtia, sen näkee kun pienet syntyy. Ihana odottaa tuplia! :)

Näitä teidän tekstejä ku oon lukenu ni tullu siihen tulokseen että imetän pikkuisia ainaki osittain. Mutta tosiaan, senhän näkee sitten, että riittääkö maito ja millainen on sitten olo.

Mulla tällä viikolla maha pullahtanu kunnolla näkyviin..pari työkaveriakin kyseli jo että odotanko, että ulkopuolisetki alkaa nyt huomata. Me ollaan vain lähimmille ystäville ja sukulaisille kerrottu tuplaonnesta. Jotenkin ei houkuta ajatus siitä, että puolitututkin tulevat kyselemään vointia. :) Minä kans olen töissä, on melko fyysistä työtä, todennäköisesti viimeistään kuukauden päästä joudun sairaslomalle. Olin toissailtana tuntevinani jopa pieniä supistuksia, en vaan varmaksi tiedä oliko vauvojen liikettä vai pientä supistelua. :)

esikoinen heräsi päiväunilta, täytyy mennä. Hyvää vointia kaikille!

Marza87 (Bulizu) rv 16+3
 
Nyt sit alkoi mullakin sairasloma. Mun työ on raskasta ja fyysistä eikä pomon kanssa enää keksitty mitään kevyempää hommaa. Huomasin, et jos päivän tein kunnolla töitä, niin illat makasin sohvalla vatsa- ja selkäkivuissa. Toisaalta vähän tylsistyttää jäädä kotiin jo näin aikasin, saattaa aika tuntua pitkältä ennen kun helmikuu koittaa. :'(

Vatsakipujen takia kävin lääkärillä keskiviikkona. Kaikki oli hyvin, eikä sen mitään syytä kivuille löytynyt. Kuulemma johtuu vaan kohdun nopeasta kasvusta.

Imetyksestä olen etukäteen ajatellut yrittää imettää molempia, mutta myös antaa lisäksi korviketta alusta lähtien.

Matkustamisesta.. Meidän piti lähteä siskon perheen kanssa parin viikon päästä ulkomaille, matkat varattiin jo vuoden alusta. Terkkari sanoi heti ettei voi enää niilä viikoilla (rv21) lähteä. :( No, muut lähtee kuitenkin. Ei ois ollut reilua jos kaikki olis matkansa peruneet, kun esikoinen ja siskon lapset on yli puoli vuotta reissua odottaneet.
Itselleni olen yrittänyt järjestää kaikkea kivaa siksi aikaa, ettei koko viikko mene ikävöidessä.

Nyt lähdetään tytön kans puistoon ekaa "vapaapäivää" viettämään. =)

minnasp rv 17+2
 
Heips! Rakenneultra vihdoin takana ja kaikki oli hienosti, kyllä jännitti etukäteen mitä siellä näkyy. Pojat olivat viikkoihin nähden viikon edellä kasvussa, niin selvisi, että meille on tulossa kaksospojat. Olivat melkein samankokoiset. Vilskettä tulee riittämään. Nämä ovat siis meidän esikoiset, että tosi uusi elämäntilanne tulossa, kun heti tuplat. Kuukauden päästä on sitten seuraava ultra ja sen tekee lääkäri. Tähän mennessä kätilö on ultrannut.

Peacock; mullakin on istumatyö ja iltapäivästä alkaa olla tukala olo. Saa nähdä, koska jään äitiyslomalle. Loka-marraskuussa alkaa nimittäin vuoden pahimmat kiireet ja stressi ei tosiaan ole hyväksi. Mutta sen näkee sitten.

Liityin monikkoyhdistykseen ja tilasin sieltä vähän oppaita. Eilen tulivat ja niitä jo lueskelin. Oletteko te liittyneet yhdistykseen?
 
minnasp, voi harmi, kun et päässytkään reissuun! :hug:

satumarika, kiva kuulla että pojilla kaikki hyvin. =) Tuosta sairaslomasta, sitä kannattaa kyllä ehdottomasti harkita, jos vähänkin siltä tuntuu. Mulla on heti se järkyttävä uupumus hellittänyt, kun työstressi on pois kuvioista eli kun olen viikon ollut pois töistä. Ultrannut lääkärikin torstaina oli sitä mieltä, että oikein hyvä juttu, että jäin jo sairaslomalle, totesi, että kyllä siellä töissä ehtii vielä stressata vuosikaudet. ;)

Mekin liityttiin paikalliseen monikkoyhdistykseen, itse asiassa just eilen. =) Tutuilta, joilla myös kaksoset, olen saanut kasan kyseisen yhdistyksen ja myös Suomen monikkoperheet ry:n lehtiä luettavaksi ja eilen illalla niitä selailin. Tuli kyllä kieltämättä vähän paniikki niitä lueskellessa, miten me tullaan selviämään... :eek: Neuvolassa muuten viimeksi kysyin, onko kunnalta mahdollista saada jonkinlaista vauvanhoito- tai kodinhoitoapua ainakin alkuvaiheessa, mutta vähän nihkeähköä oli suhtautuminen. Meidän kunnassa on kuulemma 2 perhetyöntekijää, joita EHKÄ mahdollista saada avuksi, mutta eipä tuo neuvolantäti mitään lupaillut, sanoi vaan, että katsotaan sitten myöhemmin vielä asiaa. Sanoi myös, että ainakin siinä vaiheessa, jos alkaa olla tosi väsynyt, niin sitten hommataan kunnalta apua vaikka väkisin. Itse en oikein tuota logiikkaa tajua, eikö sitä apua olisi hyvä saada ennenkuin ehtii väsähtää totaalisesti...?! Tietenkin turha vielä tässä vaiheessa maalailla piruja seinille, riippuuhan tosi paljon, minkälaisia vauvat tulevat olemaan, miten nukkuvat jne., mutta minusta ainakin olisi hyvä edes jotenkin varautua mahdolliseen avuntarpeeseen. Meillä kun ei tukiverkostoa omasta takaa oikein ole, kummankaan vanhemmat eivät asu täällä samalla paikkakunnalla eikä ole oikein semmoisia tuttujakaan, joihin voisi turvautua. Miten teillä muilla, onko apua luvassa kunnalta/sukulaisilta/tutuilta tai oletteko noita asioita miettineet?
 
Peacock; me asutaan tosi pienellä paikkakunnalla enkä tiedä onko täällä kunnan puolesta mitään apua saatavana. Täytyykin kysyä neuvolasta. Pärjääminen kahden vauvan kanssa kyllä pelottaa, varsinkin kun ollaan ensikertalaisia muutenkin, sikäli ristiriitaiset tunnelmat, kun vuosikaudet ollaan lapsia toivottu ja nyt pelottaa pärjääminen tuplien kanssa.

Meilläkin isovanhemmat asuvat kaukana, 100 km päässä, joten jokapäiväistä apua ei ole saatavilla. Yksi sukulainen asuu kyllä lähellä ja on luvannut auttaa, mutta hän on kyllä "aina" töissä, tekee pitkiä vuoroja, joten en usko, että ehtii kovin usein. Luin yhdestä oppaasta, että jos vauvojen kanssa just pärjää niin kodinhoitoapua kyllä tarvitaan.




 
Me asutaan myös pienellä paikkakunnalla, mutta mun vanhemmat asuu tuossa melkeen vieressä ja sisaruksia asuu myös samalla paikkakunnalla, että apua meillä on saatavilla ainakin näillä näkymin. Hyvä niin, hiukan hirvittää ku esikoinen on sitten oppinut just kävelemään ku tuplat syntyy, taitaa olla melkoista vilskettä meidän talossa sitten. :) Meillä vaan luultavasti tulee muutto eteen, kun mies on työttömänä, eikä täältä paikkakunnalta löydy sille mieleistä työpaikkaa. Iteki haluan kyllä jo muuttaa johonkin muualle, oon ikäni asunu tällä paikkakunnalla ja todella tylsistyn täällä. Haaveillaan muuttoa johonkin uudelle paikkakunnalle, muttei kovin kauas täältä. Saa nyt nähdä mihin sitä päätyy. :)

Mua hirvittää, että passitetaanko minutki sairaslomalle jo. Eilisillan ja tämän päivän on ollut alamahassa sellainen paineen tunne ja välillä supistelee. Huomisaamuna on neuvola ja ultra, hiukan jännittää, mitä maha-asukeille kuuluu. Miten aiotte saada ajan kulumaan sairaslomalla? Mua masentaa ajatus kotiinjäämisestä, just päässyt työelämän makuun ja tullut tutuksi työkavereiden kans, ni joutuis jäämään pois. Miten teillä muilla? Onko samanlaisia ajatuksia vai odotatteko innolla sairaslomaa?

Muuten noista monikkoyhdistyksistä, missä niihin voi liittyä mukaan?

Nyt vessaan, rakko puhkeaa...ikävää tämä vessassa ramppaaminen. :)
 
Täällä ollaan myös mietitty mistä saisi sitten mahdollisesti lähipiirin ulkopuolista kotiapua, jos siltä tuntuu kun vauvat ovat syntyneet. Alku varsinkin on varmasti kovaa sutinaa. Meilläkin kun on samanlainen tilanne kuin marza87:lla; yksi lapsi entuudestaan.

MLL:ltä saa tilapäistä lastenhoitoapua (maksullista). Olen kuullut myös, että esim. opiskelijoita voisi saada tekemään harjoitteluja monikkoperheisiin. Mutta tosiaan säännöllistä kotiapua kunnan puolelta on täälläkin vaikea saada.

Onko teillä tiedossa muita kotiapureittejä?

Marza87, paikallisista monikkoperheyhdistyksistä ja liittymisestä löytyy tietoa esim. nettisivulta:
http://www.suomenmonikkoperheet.fi.
 
Meillä on myös käyty rakenneultrassa ja siellä oli kaikki priimakunnossa, niinkun lääkäri asian ilmaisi. =) En muista kerroinko jo aiemmin, mutta hänhän oli alkuunsa jo aika pessimistinen (tai ehkä realistinen) ja varoitteli meitäkin, että näissä monokoriaalis-diamniaalistyypin raskauksissa on omat riskinsä. Joka kerran jälkeen hän on kuitenkin ollut aidon ilahtunut kun lapsivettä on molemmilla sopivasti ja tenavat samankokoisia. Nytkin olivat lähes grammalleen. :)

Minkäs kokoisia (=painoisia) teidän vaavit ovat olleet rakenneultrassa? Eli siinä rv 20 paikkeilla. Meillä oli 340g molemmat, mikä kuulostaa minusta aika reilulta. En kyllä yhtään ihmettele, sillä meillä on geneettinen taipumus isoon lapseen sekä minun että mieheni puolelta, mutta jotenkin ajattelin ja toivoin, ettei nämä kaksi nyt ihan sinne neljään kiloon kasvaisi... :/

Niin ja meille tulee siis identtiset tytöt. :heart: :heart: Mä olin aivan varma, että poikia siellä on ja niin on ollut muutkin, jotka ovat tehneet kaikenmaailman sormus yms.poppakonstitestejä. Luotan kyllä lääkärin ammattitaitoon, mutta täytyy varmaan ensi kerralla kysyä, että onko ne vieläkin tyttöjä.. :D

Olihan tuo tavallaan pieni helpotus kuulla, että lisää prinsessoja on tulossa meille, mutta toisaalta olisi se ollut kiva, kun olisi ollut poikalapsikin. Näin mun mieskin ajatteli.. Mutta eipä se mitään, ajatukseen tottuu ja pääseehän tässä sillai helpommalla, että ei tarvi niin kamalasti ostaa vaatteita ja kenkiä yms. uutena, kun on jo yksi tyttölapsi ennestään.

Tämä tieto sai mut myös kallistumaan sen puoleen, että taidetaan ottaa vaan yksi äitiyspakkaus ja kaksi muuta rahana.

Imettää olen ajatellut kyllä molempia, mutta koska viimeksikin maidon riittäminen oli siinä ja siinä niin kyllä meillä korviketta tarjotaan sitten heti tarpeen mukaan. Esikoista imetin kyllä sujuvasti 11kk, mutta täysimetykseen ei maito riittänyt kuin vajaan 4kk.

Sairaslomalle olen ajatellut jäädä jossain vaiheessa lokakuulta (eli rv23 eteenpäin), tuntuu siltä tai ei.. Työni on omalla tavallaan rankkaa, mutta toisaalta myös vaihtelevaa, joten aika hyvin olen pärjännyt. Nyt vaan on joku mahan kasvupyrähdys ja se alkaa tuntua sekä etupuolella että selässä. Mä olen töissä erityisopettajana, joten tietynlaisia riskejäkin mun työhön liittyy. Oppilaat kun on isoista 16v kehitysvammaisista pieniin, vilkkaisiin ja herkästi tappeleviin ekaluokkalaisiin. Eli kaikenlaisia tilanteita on tullut ja tulee eteen...

Lopuksi täytyy vielä toivottaa uudet tervetulleiksi mukaan keskusteluun!! :wave:
 
oliivi77 ompa ihanaa kuulla että tytöilläsi kaikki kunnossa, onnea! :flower: Mullahan on sun kanssa siis sama tilanne eli mullakin monokoriaalinen diamnaalinen raskaus ja meillekin tulossa identtiset kaksostytöt. :heart: :heart: Meidän tytöillä vaan tuo painoero vähän huolestuttaa, mutta koska lapsivettä aina ollut tasaisesti molemmilla, niin uskon lääkäriä, kun hän on sanonut, että silloin ei syytä huoleen. Mutta tarkkaa seurantaa toki jatkossakin. Meidän vauvat oli rakenneultrassa (20+2) 240 g ja 317 g. Eli varsinkin A on pieni.

Marza87 kyselit, miten aika kuluu sairaslomalla. Vastaan, että minulla ainakin oikein hyvin. =) Olen käynyt uimahallissa, lukenut, surffaillut netissä, tehnyt jotain kevyitä kotihommia, shoppaillut, tietenkin lepäillyt ja ihan vaan OLLUT. Minä olen ollut 9 vuotta samassa firmassa töissä, eri tehtävissä tosin, mutta tauko työelämään oli oikein tervetullut! B) Eilen kävin hakemassa terveyskeskuksesta sen tukivyön, niin josko tuo kävelykin onnistuisi jatkossa vähemmillä selkäkivuilla ja pystyisi tekemään enemmän kävelylenkkejä. Se tukivyö onkin muuten melkoinen korsetti ja tuntui ainakin tukevan hyvin, kun sitä sovitin, saa nähdä tosin, kuinka kauan menee masun ympäri, kun ei ollut kuin M-kokoja nyt saatavilla.

Tänään pitäisi käydä viemässä Kelan laput eli äitiysraha-ym. hakemukset töihin, meillä nuo menee siis palkkatoimiston kautta Kelalle. Päädyttiin sittenkin ottamaan kaikki äitiysavustukset rahana, sillä saadaan/ostetaan niin paljon vaatteita ja muuta tarvikkeita tutuilta, ettei kannata äitiyspakkauksia ottaa. Jotain vaatteita toki joutuu ostamaan itsekin, mutta eiköhän sillä 420 ?:lla jotain saa. :) Sunnuntaina saatiin tuosta naapurustosta monta laatikollista vauvanvaatteita, en tosin kaikkia ota, vaan valkkasin siitä ns. 'parhaat päältä', muutama 50 cm vaate ja useita 60 cm vaatteita, tosi nättejä vauvan neuletakkeja, pussilakanoita, aluslakanoita ym. Ihan pienimpiä vauvanvaatteita (40-50 cm) joutuu varmasti kaupasta ostamaan, niitä ei taida kellään tutuilla edes olla.
 
Hei! Pakko tulla kommentoimaan noista sairaslomista tuplien odotusaikana.
Mulle ainakin vuosi sitten lääkäri kirjoitti heti sairaslomaa äitiysloman alkuun saakka, kun sanoi olevan kolmen ihmisen hyvinvoinnista kyse. Mä jäin töistä pois jo rv20 ja en missään vaiheessa kärsinyt tekemisen puutteesta. Sain levätä ja kerätä voimia vauhdikkaaseen vauva-arkeen. Nauttikaa siis "lomistanne" sillä pian tulette niitä päiviä kaipaamaan! :D

Terveisin Alman ja Bertan (8kk) äiti, jonka pitää ehtiä joka paikkaan yhtä aikaa.... B)
 
Hei taas! Tosiaan maanantaina oli neuvola ja ultra, pienokaisilla oli kaikki hyvin! Itsellä hb oli laskenut 134stä 115een, antoivat rautatabletteja. Paino oli itsellä noussut alkupainosta jo 3 kiloa, kamalaa kuin paljon sitä ehtii kertyä kunnes vauvat syntyy.. :eek: onneksi imetys laskee painoa, esikoisen syntymän jälkeen laski kahdessa viikossa seitsemän kiloa, mikä on hurjan paljon. Vielä ei saatu pienten sukupuolta selville, 8.10. on rakenneultra, missä katsotaan sukupuoli. Kovasti haluaisin jo tietää, että pystyy alkaa ostaan vaatteita yms.

Ei onneksi terveydenhoitaja edes ehdottanut vielä sairaslomaa, vaikka supisteluja oli ollutkin. Kehoitti ottamaan rauhallisesti ja lepäämään. Tämä viikko olikin kyllä aikamoista hulinaa ku melkeen joka ilta töiden jälkeen täytyi johonkin päin lähteä. Onneksi on viikonloput olemassa, silloin saa levätä. :) Nyt kun teidän kirjoituksia lukenu, niin se tuleva sairas-/äitiysloma alkaa jo vähän houkuttamaan. :D kyllähän sitä tekemistä keksii, turhaan huolehdin.
Nyt alkoi nälkä kurnia kun ruoka tuoksuu uunissa niin hyvälle et lähden syömään. :)

Marza87 rv 17+5
 

Moi!

Neuvola oli tällä viikolla ja mulle määrättiin myös rautatabletteja, kun hb oli laskenut 118. Olenkin ollut todella väsynyt. Mua ei kyllä haittaisi jäädä kovin aikaisin äitiyslomalle (tietenkään en toivo supistuksia ym.), mutta kyllä tuo maha alkaa jo painamaan sen verran, että töissä on hankalaa istua sen 8 tuntia plus työmatkat päälle eli yhteensä 10 tuntia istumista. Mulla on aika pitkä työmatka nimittäin.

Oletteko te ostaneet jo paljon tarvikkeita? Mä ostin tänään parit potkuhousut kirpputorilta, sitten kävin katsomassa vaunuja. Emmaljunga Twin Cangaroo vaikuttivat tosi hyvältä, mutta uutena maksavat tosi paljon.
 
Perjantaina on mulla rakenneultra. Toivon et siinä selviäisi sukupuolet.
Mitään tarvikkeita en oo vielä hommannu, mut tiedossa on jo kavereilta sitteriä, turvakaukaloa yms..
Haaveena olis päästä heti perjantain ultran jälkeen ostamaan vauvanvaatteita, edes muutama :heart: (olettaen et sukupuolet selviää))
Vointi on nyt sairaslomalla ollessa huomattavasti parempi, kun saa levätä oman jaksamisen mukaan.
Yhdellä kaverilla on Herkulesin tuplavaunut ja hän on niitä kovasti kehunut. Kävin niitä katselemassa ja hyvältä vaikutti, eli semmoset luultavasti hommataan. Hintaa tais olla vajaa 600?. Pitää vielä mittailla et mahtuu ovesta meneen.

Minnasp rv 18+5
 

Yhteistyössä