Tuplat alkuvuonna 2009

Kävimme tänään rakeneultrassa. Kaksi poikaa siellä köllötti :heart:
Painot oli 301g ja 316g, eli ei suurta eroa.
Kävin ostamassa heti ultran jälkeen kummallekin yhdet vaatteet, saan niitä sitten hypistellä =)
Kaikki vaatteet joutuu siis hankkimaan kun eipä esikoistytöltä paljon "poikien" vaatteita jäänyt...
Missä kaikki muut on kun kukaan ei oo käynyt kuulumisia kertomassa? Huhuu???

minnasp rv 19+2
 
Moikka minnasp! Mun oli pakko tulla kommentoimaan :) Meille myös rakenneultrassa sanottiin, että olisi kaksi poikaa tulossa. Me tietenkin uskottiin ja hankittiin kaikki "poikamaisissa" mm. kaukalot, sitterit jne. väreissä. Vielä viimeisessä ultrassa rv 35+2 minulle lääkäri sanoi: " kummatkin pojat voivat hyvin." Yllätys oli suuri, kun sitten rv 35+4 lapset syntyivät, niin ensin tuli poika ja sitten tuli tyttö. No ei auttanut, kun äkkiä soittaa äidille ja siskolle, että käykää ostamassa jotain ihanaa vaaleanpunaista vaatetta. Nyt kaksoseni ovat jo 1v3kk vanhoja taaperoita. Onnea teille kaikille tuplaraskaudesta ja mukavaa raskausaikaa. Anteeksi, että tulin häiriköimään ketjuunne.
 
Ei ole vähään aikaan tullut tänne raapusteltua, mutta jospa nyt pitkästä aikaa.

minnasp onnea kahdesta pojasta! :flower: :flower:

Tia72:n viestistä tuli mieleen, että itselläkin kyllä käynyt mielessä, että toivottavasti ultrassa todetut sukupuolet pitää meillä paikkansa, kun on tullut aika lailla 'tyttöjen' värisiä vaatteita osteltua... Eihän tuo sukupuoli ikinä 100% varma ole, vaikka kuinka ultrassa todettaisiin.

Mulla oli toissapäivänä kontrolliultra ja vauvoilla kaikki kunnossa: vesimäärät symmetriset, virtaukset hyvät ja lääkäri totesi, että kovia ovat liikkumaan. A on edelleen pienempi, mutta painoero oli vähän tasaantunut, A 510 g ja B 600 g. Vauvojen liikkeet on voimistuneet tällä viikolla kovasti ja tuntuvat ja näkyvät jo tosi selvästi.

satumarika kyselit tarvikkeiden hankkimisesta. Täytyy tunnustaa, että täällä hommattu vaatteita jo aika lailla kun on ollut tosi hyviä tarjouksia muutamassa kaupassa eli ostelen tosiaan heti kun jostain löydän halvalla. Muita tarvikkeita ei vielä niinkään olla osteltu, mutta olen niitäkin kyllä katsellut ja hintavertailuja tehnyt. Oran tuplavaunut ostetaan tutuilta, toivottavasti pinnasänkykin löytyy jostain käytettynä ja aluksihan pärjää yhdelläkin. Lipastollinen hoitopöytä meidän on pakko hankkia, koska meillä on niin vähän säilytystilaa. Jossain vaiheessa myöhemmin on varmasti ostettava joku erillinen vaatekaappi. Onhan noita hankintoja edessä. Mutta mukavia sellaisia. =)
 
minnasp; onnea pojista! Meillekin tulossa pojat.

Peacock; kiva kuulla, että sulla oli hyviä ultrakuulumisia. Kyllähän se kannattaa tehdä hankintoja ajoissa, jos tulee hyviä tarvikkeita vastaan edullisesti. Mä olin tänään kirpputorilla ja ostin vähän vauvan vaatteita ja löysin myös yhden sitterin viidellä eurolla ja vaikutti olevan ihan kunnossa. Kun vaan jaksaisi kiertää enemmän noita kirppiksiä, niin ei tiedä mitä eteen tulee.

Tunnetteko muut jo paljon liikkeitä? Mulla alkoi vko 22 ja liikkeitä ei ole paljoa, enempi iltaisin sellaista kuplintaa ja ns. ihankuin "kala" uisi vatsassa. Joku yksittäinen voimakkaampi liike on tuntunut joskus, mutta ei potkuja.
 
Mä myös toivon, että lääkäri on ultrannut oikein sukupuolen, sillä meillä on valmiina jo kasapäin tyttöjen vaatteita ja lisäksi just ostin Huuto.netistä paketillisen pieniä tyttövauvan vaatteita.. :p No, täyttyy kysyä vielä parin viikon päästä, kun on seuraava ultra.

Mulla on liikkeet tuntuneet jo pitkän aikaa, jostain rv14 lähtien. Mutta niin tunsin jo esikoisestakin tosi aikasin. Nyt jo potkivat ihan kunnolla niin, että välillä voi mahan päältäkin nähdä. Eilen just makasin sohvalla ja pidin viinilasia (=alkoholitonta valkkaria =) ) mahan päällä kun "Alma" potkasi sitä varmaan kuusi kertaa peräkkäin! Se oli varmaan sitä mieltä, että äiti on ihan alkoholisti! :LOL:

Mulla oli vielä pari viikkoa sitten "Alma" poikittain alhaalla vasemmalla ja "Bertta" pystyssä oikealla puolella. Alman sydänäänet kuuluivatkin sen vuoksi vähän vaikeammin ja maha oli ihan hassun mallinen. Nyt on molemmat aikalailla vierekkäin ja pystyssä. Maha on ihan symmetrinen molemmin puolin ja liikkeetkin tuntuu molemmilta selvästi, kun aiemmin tuntui oikeastaan vaan Bertan liikkeet.
 
Hei taas! Täällä kans liikkeitä on tuntunut jonkin verran, lähinnä kuplimisen tuntua, muutaman kerran ihan potku. Parin viikon ajan on tuntunut liikkeet, yleensä nukkumaan mennessä alkavat möyriä. :D Supistuksia on myös ollut jonkin verran, töissä ei niinkään, mutta kun kotona alkaa touhuta, niin kohta joutuu mennä pitkälleen "rauhoittelemaan kohtua". Kävelyllä käydessä tulee paineen tunne alavatsaan ja joskus sattuu, luultavasti sekin supistelua. Että reippaat lenkit saan unohtaa jo tässä vaiheessa, rauhallisella kävelyllä voin onneksi vielä käydä. :) Ylihuomenna olis rakenneultra, hiukan jännittää mitä pienille kuuluu. :)

Kysynpä nyt teiltä muilta, onko kellään ollut kipua alavatsassa (oikeastaan oikeassa nivusessa, vähän ylempänä kuitenkin), kun käytte pissalla? Itsellä sattuu joskus valtavasti, varsinkin kun on jonkin aikaa pidättänyt. Ajattelin lääkäriltä kysyä keskiviikkona, onko jotain vakavaa. En itse usko että voisi olla tulehdus, koska sattuu vain toiselle puolelle ja vasta sitten kun rakko on tyhjentynyt, ei niinkään virtsatessa. Kamala vaiva, ihan joskus pelottaa käydä vessassa. :) Toivottavasti on vain jotain sellaista, että vauvat painavat virtsarakkoa tai -putkia ja se sitten sattuu. Senpä toivottavasti saan tietää keskiviikkona. Kerronpa sitten lisää kuulumisia. Toivon että saadaan nyt tietää pienten sukupuoli, että pääsee jo ostamaan vaatteita yms. :)
Marza rv 20
 
Ultrakuulumisia eli eilen oli taas kontrolliultra ja vauvoilla kaikki kunnossa. =) =) Vauvat olivat muuttaneet asentoja niin, että A:sta olikin tullut nyt B ja päinvastoin. Ja olen kyllä tuntenutkin, että siellä on asennot ja paikat muuttuneet, nimittäin välillä tulee semmoisia monotuksia alapäähän ja rakkoon, että meinaa pissat tulla housuun. A on pää alaspäin ja B perätilassa, jalat alaspäin. Painoeroa vauvoilla on edelleen, A vajaat 800 g, B n. 650 g. Napavirtaukset erinomaiset, lapsivettä molemmilla normaalisti ja liikkuvat kovasti eli taas saa vähän aikaa huokaista helpotuksesta.

Marza87, mulla myös pissa'vaivaa', mutta ei ihan samanlaista kun kuvailit. Tosin jos kauan pidätän (mitä en kauan kylläkään pysty tekemään...), aiheuttaa tosi kovaa paineen tunnetta, melkein kipuakin välillä, ja pissaaminen on ikävän tuntoista. Ja TOSI usein joudun pissalla käymään, öisin ihan normaalia, että käyn 5 kertaa, joskus useamminkin... :/ Selvisikö sulla sukupuolet ultrassa? :)

Peacock 26+1
 
TMK
Heippa kaikille piitkästä aikaa...lukemassa olen poikkeillut mutta oma raapustaminen tuntuu aina jäävän :whistle:
Meillä on kaikki edennyt ihan hyvin, tulokkaat ovat molemmat poikia ja viime ultrassa 25 vkollaoli molemmat pää alaspäin. Sen olenkin kyllä huomannut, nimittäin kun istun esim 15 min tai kauemmin ja kun lähden ylös ja kävelemään, niin sattuu ihan hirveästi alapäähän ja nivusiin...pojat on tosi vilkkaita liikkumaan ja liikkeet näkyy hyvin jo ulkopuolellekin :)
Jäin viime vkolla sairaslomalle töistä ja olen äitiysloman alkuun saikulla. Mn työ on istumatyötä, joten en pystynyt tekemään enää sitä. Päivällä on pakko päästä lepäämään edes vähäksi aikaa, tosin tänään neuvolassa hemoglobiini oli 104.
Mulla oli tänään kohdunpohjan mitta 30cm ja vkoja siis 26+3. Viime ultrassa pojat painoi 700 ja 800g ja viikkoja oli silloin 24+2. Seuraava ultra onkn sitten taas jo 2 vkon päästä. Jokaista ultraa ootan yhtä innolla :)
Onko muílla samaa että tuntuu että vkot kuluu huisin nopsaa? musta tuntuu että hui, ei oo "enää" kuin 10 vkoa :eek:
Vaatteita olen jonkun verran ostellut, mutta kun joku pvä kävin niitä läpi, niin totesin että eihän nämä riitä mihinkään...istuimet ja vaunut on hnakittu, vielä pitäisi sitterit ja hoitoalustat hankkia ja sitten lisää vaatteita.
Oikein hyviä vointeja kaikille ja minäkin yritän täällä raapustella nyt useammin, kun olen "lomalla" :LOL: :LOL:

Taina ja Lassi ja Leevi 26+3
 
Liikkeistä.. nyt viimesen 2 viikon aikana on liikkeet voimistunut huimasti ja näkyy ja tuntuu ulospäinkin. Aikasemmin tunsin vain pientä kuplintaa.

Neuvolassa kävin tänään ja kuukaudessa oli kohdunpohjan mitta kasvanut 7cm. Minusta tuntuu aika paljolta. Mut kuulemma normaalia kun lantiossa loppuu tila niin nopeasti nousee maha ylöspäin. Mitta oli siis nyt 27cm.
Ultra on taas ensi viikolla, kiva tietää paljo pojat on nyt kasvanu...
Hyvää vointia kaikille ja nauttikaa aurinkoisista syyspäivistä!

minnasp rv 21+0
 
Ultrakuulumisia, rakenteet molemmilla vauvoilla kunnossa, sydämet löi normaalisti ja kasvaneet olivat kovasti. Painoeroa oli muistaakseni 25grammaa, lääkärin mielestä ei paljon. Ultran mukaan olisivat n. 19 viikon kokoisia, viikkoja nyt 20+2, mutta laskettu aika onkin noin-arvio, kun en tarkkaa kirjaa kuukautisista pidä. :) Itsellä olivat kaikki arvot kunnossa, hemoglobiinikin oli rautatablettien ansiosta noussut 120:een.

Sukupuoli jäi vielä arvoitukseksi, harmittaa. Muistin kysyä sitä vasta kun lääkäri oli lopettanut ultraamisen, ei ollut luultavasti siihen kiinnittänyt huomiota kun tutki rakenteet niin tarkkaan. Toisesta veikkasi että poika olisi, mutta ei mitään varmaa sanonut. Molemmat istua kököttivät perätilassa, toivottavasti kääntyvät vielä toisinpäin. :)

En muistanut ollenkaan lääkäriltä kysyä tästä "virtsavaivasta", kun oli niin hiljainen lääkäri ettei paljoa puhunut. Terveydenhoitajalta kysyin, piti mahdollisena sitä että vauvat/kohtu painaisivat rakkoa tai jotain tiehyitä. Kehoitti kyllä varmistamaan vielä lääkäriltä, mutta unohdin. Jos vaiva ei tästä pahene, niin luultavasti jotain harmitonta on.

Viikot tosiaan kuluu nopsaan, ihan hurjaa! Puoliväli meneillään ja tuntuu että ihan vastahan kävin ensimmäisessä neuvolassa! :D Ja täällä samoin jokaista ultraa odotetaan aina innolla ja jännityksellä. 30.10. seuraava ultra, nyt jo odotan sitä, ja toivon taas että sitten saan tietää pienten sukupuolet. Vaikka sinällään se ei niin tärkeää ole, mutta helpottaa se kovasti hankintoja, kun vaatteitakin pitää olla kaksin verroin, eikä haluaisi että kaikki olisivat neutraalin värisiä. :)

Marza 20+2
 
Tännehän on tullut paljon viestejä sen jälkeen, kun olen viimeks käynyt täällä.. Noista liikkeistä; mullakin ne on alkaneet nyt olla selvempiä ja neuvola ja ultrakäynti rauhoittivat, siellähän ne pojat liikuskelee.

Ultra oli siis tänään ja kaikki oli hyvin, molempien poikien koko vastasi viikkoja. Lääkärin mukaan kaksoset ovat yleensä vähän pienempiä, kuin "yksösvauvat", mutta nuo eivät olleet. Saas nähdä tuleeko isoja vauvoja ; ) Molemmat olivat poikittain masussa.

Tuosta pissavaivasta: mä olen pari kertaa joutunut pidättämään ja vatsa on tullut tosi kipeäksi ja pistänyt kylkeen. Eli en kyllä mielellään pidätä. Ja samaa vaivaa on, että tosi vaikea pidättää ja hätä tulee yhtäkkiä ja vessassa juoksen päivisinkin tunnin, välillä jopa 2 x tunnissa. Neuvolatädin mukaan on normaalia, kun ei näytteessäkään mitään ollut. Hb taas ei ollut noussut yhtään ja rautamäärää lisättiin.

Aika kuluu tosiaan kovaa vauhtia, aluksi tuntui että viikot matelivat, mutta nyt on mennyt nopeasti. Huomenna alkaa rv24, lääkärin mukaan virstanpylväs sen mukaan, että jos vauvat alkaa syntymään niin ovat jo elinkelpoisia. (toivon tietty, etteivät vielä tule)

satumarika rv 23+6


 
Kuulumisia täältäkin pitkästä aikaa! Viime viikolla oli kauan odotettu rakenneultra. Oli kylläkin aika pikainen toimitus.. Äitipolilla oli ilmeisesti jotain kiirellistä menossa ja ajatkin heitteli miten sattuu. Hieman harmittaa kun päässä olisi ollut tuhat ja sata kysymystä, muttei siinä ehtinyt muuta hoitaa. No, pääasia eli vauvojen rakenteet kuitenkin nähtiin. Sukupuolia ei vielä saatu selville, mutta jospa sitten seuraavalla kerralla. A oli alaspäin ja B oli perätilassa. Virtaukset hyvät, lapsivettä normaalisti ja ihan virkeitä olivat. Seuraava käynti onkin sitten neuvolan puolella. Saa varmaan jo ns. kelan paperit.

Kuinka moni muuten teistä jää tai on jäämässä sairaslomalle ja millä rv:llä? Viime kerralla mulle lääkäri puhui jotain 25. raskausviikosta - onko se sellainen ns. vakio aika jäädä saikkarille loppuajaksi? Nyt mulla siis menossa viikko 22.

Entä joko olette alkaneet miettiä synnytystä? Mulla asia vilahtaa mielessä jo vähän väliä..
 
Uskaltauduin kirjoittelemaan nyt ensimmäistä kertaa tähän ketjuun. Meille on tulossa kaksoset alkuvuodesta, nyt on menossa rv 20+5. Kävin viikko sitten rakenneultrassa ja vauvoilla näytti olevan kaikki ok. Sukupuolia ei saatu vielä tietää mutta ehkä sitten kuukauden päästä uudessa ultrassa. Meillä raskauden tyyppi on siis dikoriaalinen ja seurannat äitipolilla on neljän viikon välein. Ikäviä raskausvaivoja on tällä hetkellä lähinnä paineen tunne lantionseudulla ja supistukset. Sairaslomasta ei ole ollut vielä mitään puhetta. Supistuksista huolimatta kohdunkaula on kiinteä ja kiinni.
 

Hei! Pähkäilen juuri noiden vauvavakuutusten kanssa, oletteko jo ottaneet sellaisen? Alkaisi olla kohta kiire sen kanssa. Täällä oli se yksi viestiketju aiheesta, jonka kävin lukemassa myös.. Pyysin tarjoukset muutamasta yhtiöstä ja aikamoista viidakkoa on. Meillä muut vakuutukset If:ssä, mutta tuo vauvavakuutus ei vakuuttanut siellä, Fennian ehdot kuullostaa paremmalta. Onko teillä vinkkejä?

 
Hei! Olen selvittännyt tutun kautta joka on töissä fenniassa miten vakuutus toimii eli kolme kk ennen laskettua vakuutus aloitetaan ja ne sitten voimassa 20 ikävuoteen eli korvaa kaikki sairauskulut, helpottaa kummasti kahden kanssa, kun voi käydä yksityisellä.

Täällä on lisää yksi kaksosia oottava, alussa ollaan vielä rv 11. vauvat ei identtisiä ja tähän mennesä kaikki mennyt hyvin. Asun jyväskylän mlk:ssa ja ultria on täällä tosi usein nyt ollut jo kahden viikonvälein. 4.11. olisi eka polilla käynti kyllä jännittää. Mitä siellä ekalla kerrala tehään?
 
Kiva kun uusiakin tullut taas mukaan eli tervetuloa ella80 ja tiku ja taku! =)

Adeleine kyselit sairasloman aloitusajankohdasta. Minä jäin saikulle lääkärin kehotuksesta kun mulla oli viikkoja vasta 22. Töissä oli niin hirveä tilanne, kamala kiire, nukuin huonosti jne. Lääkäri suorastaan 'pakotti' minut sairaslomalle ja siis äitiysloman alkuun (3.12.) asti. Itse olin kuvitellut jääväni vasta joskus rv:lla 26-28 (tämä kai yleisin ajankohta kun sairaslomalle jääntiä suositellaan?), mutta tuo aikaistaminen oli oikein hyvä juttu!

Me ei oteta vakuutuksia eikä niitä kerettäisi enää kaiketi ottaakaan, kun laskettuun aikaan on alle 3 kk. Ifin vauvavakuutusta ei kovin moni ainakaan ole kehunut, kun on keskustelupalstoilta asiasta lukenut. Mutta kannattaa varmaan vertailla ja pyytää tarjouksia.

Tiku ja taku, mulla äitiyspolilla on aina ensin kätilön 'haastattelu' ja siinä katsotaan samat kokeet kuin neuvolassa (jossa minä olen käynyt koko raskauden aikana kokonaiset 3 kertaa enkä usko enää meneväni, koska käyn niin tiheästi ultrassa ja äitiyspolilla) eli pissa, verenpaine ja paino. Jutellaan voinnista ym. Sitten on lääkäri, jossa myös ultrataan, mulla ultrat on kahden viikon välein. Eli ei mitään 'ihmeellisiä' nuo äitiyspolikäynnit.

Oletteko muuten menossa valmennukseen? Meille tuli kutsu ja olin kyllä pudota tuolilta, kun ne (4 kertaa) on vasta joulukuun puolivälissä, jolloin mulla on jo rv. 35-36. Näinköhän päästään mukaan, jos nimittäin vauvat syntyvät etuajassa... Nuo valmennukset on synnytysosaston ja paikallisen monikkoyhdistyksen yhteistyössä järjestämät ja olen kuullut paljon kehuja, joten harmittaa tosi kovasti, jos ei päästä mukaan!

Mulla ollut nyt vaivana tosi paha unettomuus, onko muilla? Kolmen viimeisen viikon aikana en ole saanut nukuttua kuin 3-4 tunnin yöunia, nekin tosi huonosti, viime yönä en nukkunut sitäkään, tunnin verran ehkä... Alkaa kyllä jo rassaamaan henkisesti ja aion ottaa tuon puheeksi ensi keskiviikkona äitiyspolilla. Ei vaan kertakaikkiaan tule uni, en ymmärrä.

Muuten viikot menee ihan hurjaa vauhtia, kun alkuraskaudessa viikot mateli etanan vauhdilla. Välillä ei meinaa todeksi uskoa, että tässä vaiheessa jo mennään. :eek:

Peacock 27+5
 
Hei vaan!
Voisin pitkästä aikaa taas osallistua keskusteluun. Vakuutuksista: me soitettiin läpi pitkä lista vakuutusyhtiöitä, kun mietittiin hommaa. Kävi ilmi, että suurimmassa osassa vauvavakuutuksen ehtona on, että myös kotivakuutus on samassa yhtiössä. Me just vähän aikaa sitten tehtiin iso homma ja kilpailutettiin koko perheen vakuutuspaketti, joten nyt ei olla valmiita siihen uudestaan. Vaihtoehdoiksi jäi siis If (jossa muut vakuutukset on) ja sellaiset, joista saa irtonaisen vauvavakuutuksen. Meidän listalla ainoa tällainen oli Pohjola, jonka vakuutus on kyllä aika hirveän hintainen. Eipä tarvitse paljon vertailla vakuutusehtoja... Ifin syntyvän vauvan vakuutus on tosiaan sellainen, että korvaa ainoastaan syntyessä todetut ongelmat ja katkeaa sitten. Lapsuusiän kestävän sairauskuluvakuutuksen voi ottaa sit vasta myöhemmin ja silloinhan siihen saattaa jo tulla jotain rajoituksia. Mitenkä on tuon Fennian laita - saako sieltä vakuutuksen, vaikka kotivakuutus oliskin muualla?

Itse raskaus täällä etenee päivä kerrallaan, tällä hetkellä tosi hitaasti. Sain rv21:n kohdalla passituksen sairaslomalle ja vuodelepoon, koska kohdun sisäsuu oli alkanut aueta. Kovaa supistelua on ollut viikolta 11 asti ja sitä joka kerta valittelin lääkärissä, mutta ennen tuota sanottiin vaan, että joo on ihan normaalia ja koita vaan välttää rankkaa liikuntaa ja seksiä. Heh heh... Liikuntaa olin pystynyt harrastamaan hyvin rauhallisten ja lyhyiden kävelyiden muodossa n. kerran kahdessa viikossa siihen asti. No, joka tapauksessa, nyt tilanne on paljon parempi. Supparit on huomattavasti harventuneet ja vähemmän tuskallisia nyt levossa ja kohdunkaulakin oli viime kontrollissa palautunut ennalleen.

Jännän paljon eroja muuten tässä raskauden seurannassa. Täällä pk-seudulla tarjotaan kaksosodottajillekin alussa vain np-ultra ja rakenneultra. Puolen välin jälkeen päästiin ä-polin listoille, mutta sielläkin on käyntejä vain neljän viikon välein. Jopa tässä mun tilanteessa ei anna aikoja useammin, mutta sanoo, että heti pitää tulla päivystykseen, jos tuntuu oudolta. Että sellasta...

No, onneksi juuri nyt tilanne vaikuttaa hyvältä. Tsemppiä kaikille tuplaodottajille! Kiva, että tännekin pinoon on tullut vähän elämää. =)

- Sahranami ja pojat 25+5
 
Tulinkin heti kommentoimaan teidän viestejä, kun arki-illat hurahtaa aina niin vauhdilla tai sit oon vain niin väsynyt, etten jaksa istua koneella..

Meillä on perhevalmennusta ollut jo 3 kertaa ja vielä olisi 2 kertaa jäljellä ja sen lisäksi vielä vauvahieronnan opettelua (joka on maksullinen tunti ja "vapaaehtoinen"). Meillä nuo valmennukset eivät ole suunnattu monikoille, kun asumme pienellä paikkakunnalla. Neuvolan täti muistaa vaan välillä mainita, niin teillehän tulee kaksoset, joten "tää juttu" ei päde ihan teidän kohdalla.

Meillä seuraava ultra määrättiin 4 viikon päähän viime käynnistä, koska kaikki oli hyvin. Jos jotain ongelmia olisi ilmennyt niin sitten ultra olisi sovittu aikaisemmaksi.

Fenniasta saa pelkän lapsivakuutuksen ilman kotivakuutuksia, onneksi. Emme ala vaihtamaan koko vakuutusyhtiötä, koska ollaan just vaihdettu. Eli ne vakuutusyhtiöt on poissuljettu, jotka vaatii myös kotivakuutuksen.
 

Peacock kyselit unettomuudesta, mä nukahdan helposti, mutta heräilen aamuyöstä ja sitten vaikeaa nukahtaa uudestaan. Vauvat ovat alkaneet liikkua öisin =)

Rv 25+1 (aika samoissa mennään Sahranamin kans ja molemmilla vielä poikia tulossa)
 
Kiitos paljon vastauksesta peacock! kiva tietää vähän etukäteen mitä siellä polilla tehään...
Kauheen hitaasti joo tuntuu aika menevän täälläkin alkuvaiheessa, vaikka taloo rakennetaan ja hommaa on yllin kyllin... mut kai se siitä jossain vaiheessa... =)
 
Niin näin uutena voisin tietysti vähän kertoa miltä tää alku tuntunut.... minä oon vielä aikas alussa rv 11, te muut näköjään vähän pidemmällä, mut kiva lukee miten teillä mennyt!!!

eli tosiaan kun sain tietää olevani raskaana olin ensin hieman järkyttynyt , koska ei ihan vielä oltu suunniteltu perheen lisäystä, vasta vuoden päästä, että ehittäis saada pihat ja talo kokonaan valmiiksi...noh mutta näin kävi mutta ei se mitään ,ajatukseen tottui pian ja mikäs siinä kun muuten elämän tilanne ihan jees. No sitten oli eka ultra jonka kävin yksityisellä ja oho täällä on tuplaonni... täytyy sanoa ettei oltu kuviteltu että niitä kaksi voisi olla, mutta niin oli... rv7 oli siloin ja nyt siis rv 11

ja taas vähän totuttelua, mutta nyt se tuntuu ihanalta... :heart:

Tässä sitä nyt mennään ja ootellaan...töissä en ole vielä kertonut asiata pomolle, mutta ens viikolla on asia hoidettava, koska hieman alkaa tuo maha jo pullottaa vaikka kuinka sitä peittelen.. Kuinka nopeesti teillä muilla alkoi raskaus näkymään? Musta kauheen aikasin näköjään ja painookin on tullut kolme kiloo, vaikka en oo syöny yhtään enempää kun aiemminkaan. Pahoinvointia ei mulla ole ollut ollenkaan, joskus illalla kun on väsynyt saattaa vähän olla kuvottava olo mutta muuten normaali, ehkä hieman normaalia väsyneempi vaan...

Kuinka pian te muut olette kertonut asiasta työpaikalla ja miten siihen on suhtauduttu? vähän jänskään tietenkin... :snotty:

t. tiku ja taku -82
 
Tervetuloa mukaan ella80 ja tiku ja taku!

Mä kävin taas perjantaina ultrassa (ja tänään neuvolassa). Alunperinhän en ollut vielä sairaslomalle jäämässä, mutta kyllä mä nyt menin sinne ultraan sillä mielellä, että sairaslomalappu kouraan kiitos! Ei oikein enää työnteko ollut 100%:sta, ei edes 80%.. Ja ihan ilman mitään kyselyitä lääkäri kirjoittikin lomaa.
Muuten ultrassa kaikki ok! =) Tytöt oli nyt semmoisia reilu 700g molemmat (vain gramma oli arviossa eroa! :D ).

Mä olen nukkunut vielä ihan hyvin. Vessassakaan ei tarvi kovin usein ravata, en käy välttämättä kertaakaan yöllä. Mutta muuten kyllä pieniä, "kivoja" vaivoja on, kuten supistelu ja iskias, mutta onneks vähäistä. Kohdunsuu oli muuten ihan kiinni ja kanava vielä 5cm, joten eipä noi supparit taaskaan mitään "tuhoa" ole saanut aikaiseksi. Ovat ärsyttäviä vaan.

Jokos teillä on vaunut mietittynä? Me ollaan taipumassa Teutonian Team Alu:ihin. Mutta täytyy nyt vielä käydä katselemassa vaunukaupoissa muitakin vaihtoehtoja.

Meillä oli monikkovalmennus odotuksen ja synnytyksen osalta TAYSissa yhden kerran ja Pirkanmaan monikkoyhdistys järjesti sitten toisen tapaamisen, jossa juteltiin enemmän arjesta ja käytännön asioista. Synnytys- tai perhevalmennukseen me ei mennä, kun ne asiat on nyt aika tuoreessa muistissa vielä esikoisesta.

Mä en ole kertaakaan vielä käynyt äitipolilla, enkä toivottavasti sinne heti joudukaan. Meidän kunnassa käy kerran viikossa lääkäri TAYSista ja hän on minut ultrannut alusta saakka. On tosi pätevä ja mukava ja erityisesti se on kiva juttu, että on sama lääkäri aina. Hän näyttää hyvin muistavan mitä ollaan aiemmin juteltu jne. Meillä ei muuten terkkarit ultraa ollenkaan, vaan aina vaan lääkärit. Th:lla katsotaan sitten vaan dopplerilla sydänäänet ym tarkastukset. Viime raskaudessakin pääsin ultraan aina tarvittaessa (yhteensä kai 5 kertaa), joten hienoa, että se homma täällä ainakin hoituu, vaikka moni muu asia mättääkin. :p

tiku & taku: mä kerroin töissä raskaudesta heti kun kesän jälkeen töihin menin. Eli olisko silloin ollut viikkoja jotain 18...? Eli elokuun puolivälissä alkoi työt ja LA mulla on tammikuun 29. Silloin alkoi maha näkyä jo niin selvästi, että moni arvasi ennen kun sanoin mitään.

Kamalasti olisi vielä asiaa, mutta täytyy nyt mennä välillä nukkuun ja jatketaan sit toisena päivänä taas!
Hyviä vointeja kaikille!

-oliivi + alma & bertta rv25+4
 
Ei jotenkin töiden teko nappaa joten tulin lukemaan teidän kirjoituksia.

Peacock kyseli valmennuksista. Meille ei olla vielä kerrottu monikkovalmennuksesta. En tiedä, onko sellaista täälläpäin Suomea tarjolla. Esikoista odottaessa kävin synnytys- ja perhevalmennuksessa, mutta en silloin kokenut niitä erityisen hyödyttäviksi. Siellä oli kaikki kaupungin odottajat ja heidät jaettiin pienempiin ryhmiin keskustelemaan parisuhteeseen liittyvistä asioista. Kuten arvata saattaa, kaikki oli hiljaa.

Täällä oli puhetta lapsivakuutuksista. Me hankittiin vakuutus esikoiselle syntymän jälkeen ja niin tehdään varmaan nytkin.

tiku ja taku kyseli töissä kertomisesta. Minä kerroin töissä raskaudesta jo niskapoimu-ultran jälkeen (rv 12) sillä olisin joutunut muuten matkustelemaan paljon ja olin aika huonovointinen noilla viikoilla. Suhtautuminen työnantajan puolelta oli positiivista.

Oliivi77 kyseli vaunuasioista. Minua kanssa kiinnostaisi nuo Teutonian Team Alu S4:set mutta en ole vielä päässyt katsomaan niitä livenä. Vaikuttavat tosi näppäriltä, mutta haluaisin vielä kuulla kokemuksia, miten ne kääntyvät etupyörät liikkuvat lumessa.

-- ella80 rv21+2 --
 
Kiva tosiaan, että täälläkin keskustelu käy jo vähän vilkkaampana. =)

tiku ja taku, kerroin raskaudesta töissä heti kesäloman jälkeen, kun viikkoja oli jotain 16. Varoittelin myös samalla, että sairaslomalle jään sitten jo paljon ennen äitiysloman aloitusta. Esimies toki onnitteli raskaudesta ja kaksosista, mutta sitten kun pamautin tosiaan jo vk:lla 22 jääväni sairaslomalle, olikin vähän toinen ääni kellossa... Eli ei kovin hyvillään ollut, ymmärrän toki toisaalta, kun mulle ei oltu vielä keritty sijaistakaan hommata (oli haussa parhaillaan) eli en ehtinyt sijaistakaan sitten perehdyttää. Mutta kuten jo aikaisemmin todettu, oma ja vauvojen terveys oli etusijalla enkä suostunut tuntemaan minkäänlaista syyllisyyttä siitä, että jätin työnantajan ja työkaverit 'pulaan'.

Meillä on jo vaunut hankittuna, Oran Jovi Landit. Ostettiin tutuilta käytettynä. Kaipa ne ihan pätevät hyökkäysvaunut on. :)
 
Jospa nyt kirjoittaisin itsekin, kun melkein joka päivä käyn täällä lukemassa kirjoituksia. :) Tänään olin neuvolassa "mallina", kun siellä on melko uusi ultralaite ja esittelijä tahtoi jonkun kaksosia odottavan malliksi, jotta voi opettaa terveydenhoitajille laitteen ominaisuuksia. Oli ihan mielenkiintoista, ja kiva oli taas nähdä että vauvoilla kaikki oli hyvin. Kyselin taas sukupuolia, kuulemma ei pojan merkkejä näkynyt, mutta mitään varmaa ei voi sanoa vielä. Onneksi ens viikolla on jo lääkärineuvola ja ultra, jospa sitten jo saisi vinkkiä kumman väristä vaatetta vois alkaa hankkia. :)
Vaunuista, me ostettiin tutuilta käytettynä, en muista minkä merkkiset ovat, kun säilöimme tilanpuutteen vuoksi ne vielä varastoon. Näppärän oloiset olivat, vaikkakin miinuksena huomasin että työntöaisaa ei saa säädettyä, oli ehkä hiukan liian korkealla minulle.

Työkavereille kerroin heti samalla viikolla kun aloitin työt (n. rv12), mutta esimiehelle joka työskentelee eri paikassa kerroin vasta pari viikkoa sitten (n. rv20), kun mahakin alkoi jo näkyä selvästi. Varoittelin häntä, että saatan jäädä sairaslomalle jo ennen joulua, oli ihmeissään että niin aikasinko jo.. :) Mutta onnitteli kuitenkin ja toivotti hyvää vointia.

Vauvojen liikkeistä, oikeastaan viime viikolla aloin tuntea selkeitä potkuja ja "möyrimistä", huvittava huomata, että toinen vauvoista on paljon vilkkaampi kuin toinen. B-vauva tuntuu olevan melkein jatkuvasti liikkeessä (tälläkin hetkellä potkii) ja A taas tuntuu heräävän vasta kun itse menen lepäämään. :)

Unettomuudesta, tähän asti olen nukkunut hyvin, mutta viime yönä levottomat jalat vaivasi. Yleensä otan illalla yhden tai kaksi kalsium-magnesium -tablettia, jalkojen levottomuuden ehkäisyyn, mutta eilen illalla unohdin ja sehän kostautu..tunnin pyöriskelyn jälkeen sitten kävin tabletin ottamassa ja venyttelin jalkalihaksia, tunti-pari meni ennenkuin uni tuli. Loppuyön nukuin hyvin, mutta kyllä väsytti aamulla. Peacock, toivottavasti saat apua unettomuuteesi neuvolasta.

Hyviä vointeja kaikille. :)
Marza87 rv22+1
 

Yhteistyössä