Tuplia odottavat LA heinä-joulukuun aikoihin 2013

Onnea Tuplat2013!

Täällä päässä ei mitään ihmeellistä, päivät mennään kerrallaan ja ihastellaan poikia. Kovaa kyytiä kasvaaat :D Petter jo yli 6kg ja 59cm ja Patrik yli 5kg ja 58cm. Eilen ei mennyt enään 60cm bodyt, täytyi kaivaa 62 kaapista. :whistle: Nyyh he kasvaa liian nopeasti!

JK79 laitoin sulle yv:n
 
  • Tykkää
Reactions: TR ja Jk79
Kiitos taas kaikille tsempeistä! Ootte ihania!

Ja kiva kun laitoit yv:tä sunshine :)

Jenniferi, oon koittanu imettää, mutta noilla viikoilla kun pojat lähti keskolasta, eivät rinnasta jaksaneet juuri mitään imeä. Toinen syy miksi olen pumpannut, on että pikkukeskoset tarvitsevat erikoisvahviketta maitoon. He eivät pärjää äidinmaidolla, vaan joka aterialla annetaan vahviketta pullosta äidinmaitoon sekoitettuna. Meillä on nyt painot siinä kolmessa kilossa, kolmeen ja puoleen kiloon saakka annetaan tätä vahviketta. Ja olihan tuo melkoine rumba varsinkin öisin, ensin pumpata, sitten syöttää pullosta ja vielä imettää..siinä vasta ei nukuttu yhtään. Siis tällä hetkellä he juovat keskosmaitoa, kun mulla ei sitä äidinmaitoa tuu. Koitan kyllä pitää yllä ees tän tason, niin saavat kerran päivässä äidinmaitoa :)

Tuntuu et just syötin ja tehtiin aamutoimet ja nyt ois taas ruoka-aika :D

Onhan tämä yhtä jännittämistä, et kuka saa nuutit ensin, kun noita laskettuja aikoja alkaa oleen nyt aika paljon :)

Jk ja pojat 8vko
 
  • Tykkää
Reactions: Sunshine84
Heippa taas!

Mulla tuli tänään 35 viikkoa täyteen, se tuntuu jotenkin hienolta virstanpylväältä, ja nyt sen tajuaa, kuinka vähiin käyvät viikot ja päivät! Huomenna kontrolli sairaalassa, toivottavasti molemmat pipanat on kasvaneet kovasti :)

Mullakin on ollut aika paljon kutinaa, sääret, selkä ja maha eniten. Mulla on ollut hepatoosi yhdessä aiemmassa raskaudessa, ja nyt kutinat kyllä tuntuu ihan erilaisilta, mutta ehkäpä ne huomenna määräävät jotain kokeita ihan varmuuden vuoksi. Viimeksi kysyin, saanko ottaa Ataraxia iltaisin kutinaa helpottamaan ja unta auttamaan, ja sanoivat että ehdottomasti joo. Se on mun kohdalla lievittänyt oireita ihan kivasti,ja lisäksi taltuttanut vilkkaana kulkevia ajatuksia sen verran, että nukkuminen on helpottunut.

Elmeriini, voi kun inhottava tilanne sulla. Onneksi ei mitään veritulppia löytynyt, mutta niin harmi, että tuollainenkin vaiva on sun riesaksi tullut. Ihan ku tässä ei olisi jo aika tarpeeksi näissä ihan perusvaivoissa, mitä kaksosraskaus voi tullessaan tuoda! Ja muita kompaten- täällä nimenomaan saa (ja pitää) vuodattaa, missä muussa porukassa tosiaan voi saada tällaista vertaistukea!

On tosiaan jännä katsoa tuota ekan sivun listaa "synnytysvuoroista", nyt kun tosiaan Elmeriini, minä ja Pohjoistuuli ollaan niin lähellä toisiamme viikoissa, saa nähdä kuka ehtii ensin ;) Mä ajattelin, että jos isänpäivänä sais vauvat synnytettyä, niin ei tarvisi ravata kaupasta ostamassa jotain sukkia ja käpyistä korttia :D Noh, ehkä mä joudun kuitenkin vielä muutaman viikon odottelemaan ihan kiltisti ja kärsivällisesti ;)

Oikein hyvää viikkoa kaikille, voikaa hyvin!

Salla 35+0
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jk79 ja TR
TR
Moi kaikki :) Ja ONNNEA valtavasti Tuplat pienistä pojista :heart: Mullakin on siis olleet nuo lapset alle kolmikilosia syntyessään, niin uskosin, että ovat jotain tuonsuuntaista sitten syntyessään. Saa nähdä!

Aidille tervetuloa!

JK, ymmärrän täysin sun fiilikset, tätäkin ketjua lueskellessani oon kyllä yllättynyt positiivisesti siitä, miten isoille viikoille kaikki näiden kaksostenkin kanssa porhaltavat! Vaikka olithan säkin jo ihan kohtuuhyvillä viikoilla JK kun pojat syntyivät.

Tänne on tullut paaaaljon tekstiä taas, en muista kaikille ees kommentoida vaikka mielessä noita tekstejä lukiessa olikin vaikka mitä, mutta tsemppiä vaivojen kanssa itsekullekin! Mulle on muuten tuo vedenjuonti ollut jo vuosia niin itsestäänselvyys, että onneks nyt raskaanakin menee se pari litraa kevyesti päivässä.

Tänään taas käyty Hämeenlinnassa ja hyviä uutisia tällä kertaa; nyt taas vesien määrät tasaantuneet (n. 5cm ja 3cm), kaikki virtaukset ok, virtsarakot molemmilla ok (toisella toki iso ja toisella pienehkö), vauvat jo peräti 503 ja 523 grammasia, jotenkin yllättävän hyvän kokosia viikkoihin nähden! Ja vilkkaita ovat edelleen. Seuraavaksi ens tiistaina siis TAYSiin, jos ei taas olo pahene. Viikonloppuna oli tosi hyvä olo mulla koko ajan, eilen jopa käytiin ihan kunnon kävelylenkilläkin (sen jälkeen kyllä tuntu et ois nivuset ollut tulessa ja kävelin loppuillan ankkatyylillä). Mulla ei oo ollu aiemmissa raskauksissa ees lopussa mitään liitoskipuja...

Kauheesti tekis mieli vauvoille pientä vaatetta jne. jo hankkia, mut ei ihan vielä viitti :)

Hitsi mikä vesikeli ulkona, tulee kotipäivä, katotaan miten ton pikkutyllerön pää kestää kun ei lähetä ulkoileen tänään...

TR ja Tiuhti&Viuhti rv. 22+2
 
  • Tykkää
Reactions: Salla80 ja Jk79
Kiva kuulla Tr että tilanne on mennyt parempaan suuntaan. Kyllä sä saat kasaan sen 32 vko ja 1,5kg, niin on pikkukeskosuus ohitettu. Ainakin toi Hampuriin lähettämisraja alkaa kohta umpeutuu, hyvin ovat pikkuiset jaksaneet porskuttaa. Ja jos käy niinku meillä, niin pikkukeskosten hoito ja seuranta on tehostettua verrattuna isoihin keskosiin.

Näin kun pojat nukkuu vois itekin ottaa tirsat, mut jotenkaan ei osaa nukkua päivällä, vaikka kuinka väsyttäis. Mä ootan jo niin paljon joulua! Joko muilla pyörii kinkut, laatikot, tortut ja muut jouluherkut mielessä? Tekis mieli koristeitakin jo laittaa :D Jos nyt tän kuun loppuun malttais :D Ostin vanhemmille lapsille jo joulukalenteritkin :)

Taidan mennä syömään kakkua, jota jäi tytön eilisiltä synttäreiltä :)

Jk
 
  • Tykkää
Reactions: TR
Kiitos tsemppauksesta! Ei tosiaan kaipaisi "normivaivojen" lisäksi mitään ylimääräistä enää tähän loppuun, mutta näillä mennään. Toivon vaan ettei vauvat nyt kärsi näistä ongelmista, se kyllä hieman pelottaa ja kyttään vauvojen liikkeitä koko ajan.:( Onneksi sydänäänet kuului tänään neuvolassa hyvin.

Ja tosiaan meitä on aika monta täällä jo tosi lähellä synnytystä, jännäksi menee! :)

Pohjoistuuli, meillä tosiaan aika lailla sama tilanne, minullakin juuri tuo maksa-arvo koholla mutta ei sappi, tosin kutisee paljon erityisesti maha, mutta mitään lääkkeitä en ole siihen saanut. Puhuivat kyllä tuosta Ataraxista mitä Sallallakin on, jos sappiarvokin olisi ollut koholla. Toivottavasti nyt menisi ohi ilman pahempia ongelmia.

TR mahtavaa että tilanne on nyt parempi! Toivotaan että jatkuu yhtä hyvänä nyt mahdollisimman pitkään.

Täytyy varmaan koittaa mennä nukkumaan jos vaikka saisi nukuttuakin vähän.

Viikonjatkoja kaikille!

Elmeriini 35+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: TR
Hei!

Tänään olin taas TAYSissä kontrollissa. Yllättäen lääkäri olikin sitä mieltä, että ehdottomasti tulee sektio. Aiemmin kaikki ovat siis olleet sitä mieltä, että perätilasta huolimatta alatiesynnytys on minun kohdallani se tavoite. Kävin sitten anestesialääkäriäkin tapaamassa, sain esilääkityksen kotiin, ja sektioajan 26.11. (rv 38+1). Ahdistaa, olin niin asennoitunut alatiesynnytykseen, ja nyt olo on sekava ja aika pettynyt. Tärkeintä on tietysti vauvojen tuvallisuus, joten näillä mennään. A:n perätilan lisäksi hanellä on vähäinen määrä lapsivettä, sekin lääkärin mukaan estää alatiesynnytyksen. Noh, tulipas valitettua taas! Onneksi mulla on tässä hyvin aikaa korjata omat asenneongelmani, ja tottua ajatukseen ennen h-hetkeä :) Painoa oli vauvoille tullut kivasti, tyttö 2200g ja poika 2700g, molemmille siis n. 500g kahdessa viikossa :)

Sori taas oma napa-päivittely, piti vaan nyt heti tuoreeltaan tilittää kaikki ennen kuin unohtuu, mitä piti kirjoittaa!

Salla 35+1
 
  • Tykkää
Reactions: TR
Melkoinen suunnan muutos Salla80. Nekö ei siis enää oleta A:n kääntyvän vai olisiko tuo vähäinen lapsivesi pelkästään jo syy sektioon? Melkoinen massakausi on tosiaan menossa. Mua alkoi vähän enemmän jännittää toi oma torstain äitipolikäynti... Jotenkin tekee asiasta aika paljon konkreettisempaa, jos saa ajan sektioon. Mun tuntemuksista päätellen meillä A olis edelleen poikittain.

Pohjoistuuli 34+4
 
Pohjoistuuli, lääkäri totesi heti ennen ultraakin jo, että perätilassa et näitä synnytä, päiden hakautumis-riskin takia. (B on rt) Sanoi kyllä, että jos vaatimalla vaadin, hän voi vielä konsultoida ylilääkäriä, mutta sanoin, ettei tarvi. A ei kai enää käänny, on toki teoreettinen mahdollisuus, mutta kun vettäkin on vain vähän, ja asento pysynyt samana rakenneultrasta lähtien, pitäisin kyllä erittäin epätodennäköisenä sitä... Toivottavasti sun mahassa asetutaan hyviin asentoihin pian!
 
Onpas taas tullu paljon tekstiä :)

Jk kuulostaa kyllä rankalta ja ihan varmasti toi stressi vaikuttaa maidontuotantoon. Kävi miten kävi imetyksen kanssa, toivon että edes stressi helpottais! Vertaistuesta, oiskohan facebookissa jotain keskosäitienkin ryhmiä? Meillä on kyllä hyvä porukka täälläkin, vaikka kaikilla vähän erilainen tilanne onkin. Huhuilin nyt uudestaan ylläpitoon sitä monikkoryhmää Lapsi kasvaa -keskustelujen alle, kun ei ole näkynyt ryhmää eikä sen koommin kieltävää vastaustakaan...

Bubblis, kiva kuulla sustakin pitkään aikaan!

Mites Karcin ultra meni?

TR sullahan oli tosi hienoja uutisia! Kyllä se Hampuri on nyt taas paljon kauempana ;) Hyvän tasaiselta kuulostaa, toivotaan, että jatkavat samaa rataa! Kuinka usein sulla on nyt seurantaa, kerran viikossa? Onko teiltä pitkä matka sinne TAYSiin?

Elmeriini on kyllä hurjat vaivat sulla! Eikö siihen jalkaan saadaa mitään helpotusta? Aika ihmeellistä, että noilla vaivoilla ja viikoilla ei jo aleta puhumaan käynnistyksestä!

Salla, aika myöhään sullekin toi sektio pistettiin (tai tietty aina di-raskaudessa vähän eri tilanne ku monokoriaalisessa). Toivottavasti vauvat pysyy siihen asti kyydissä eikä sun olo käy sietämättömäks. Eikä sitä sektiota turhaan tarvi jännittää, suunniteltu sektio on kuitenkin yleensä hyvin kontrolloitu tapahtuma.

Pohjoistuuli luulisi tosiaan, että sielläkin pian selviäisi jotain synnytystavasta...

Täälläkin napa venyy ja paukkuu. Olo on kyllä ehkä parempi kuin mitä kuvittelin näillä viikoilla olevan mutta ei se nyt silti mikään mukava ole. Maha on raskas ja aina tiellä ja vaikka vielä kävelemään pystynkin niin kovaa eikä kaus pääse ja onneksi ei ole tarvekaan. Vauvat punkee ja pingottaa mahaa millon minnekin suuntaan. Kohta neljä kiloa vauvaa painelee menemään tuolla :) Synnytystapa kiinnostaisi täälläkin mutta kai se alatien mahdollisuus ainakin kärjessä on, a kun on rt:ssä. Kaverukset tuntuu pitäneen viimekertasen asetelman eli b olis pt. Viikonpäästä maanantaina on taas ultraa. Otan samalla influenssapiikin niin toivonmukaan saadaan varmuuden vuoksi koko perhe suojattua influenssalta, ei olisi kiva, jos pienet sen kouriin joutuis ja mun kauttani nekin sais piikistä ;) Onko muilla täällä kiinnostusta influenssarokotusta kohtaan? Raskaanaolevat sekä riskiryhmien (esim alle 3v lapset) lähiomaisethan saa sen ilmaseksi.

Maibei ja 33+0 :)
 
  • Tykkää
Reactions: TR
Tosta uudesta keskustelupalstaosiosta, sain nyt ylläpidolta vastauksen, että tuskin avaavat Monikkoperheille omaa osiota Lapsi kasvaa-puolelle, koska keskustelu täällä on muutenkin hiljaista :( Eli täytyy sitten vaan jatkaa omatoimisesti sitä Lapsi kasvaa -keskustelua täällä Lapsen saaminen -puolella ja pidetään siten kaikki monikkoperheaiheet tän saman katon alla, toistaiseksi. Uusia tulokkaita porukkaan tuskin sitten kannattaa odottaa mutta olis ihan kiva, jos edes tällä omalla porukalla saatais keskustelu myös lasten kasvamiseen liittyvistä pulmista aikaseksi. Jos pistetään pystyyn uusi ketju Vuoden 2013-2014 tuplamammoille?

Maibei 33+0
 
  • Tykkää
Reactions: Karcci
Helouuuu :)

Tää on menny taas "tukka putkella" niin en oo ees ultrajuttuja kerenny päivittää :)

Kaikki oli erihyvin eli pikkutyypit kasvaa ns.samoilla käyrillä. Mittoja sen verran ku muistan...
A(poika) Rt, painoa 944g ja reisiluu 4,9cm
B(tyttö?) Rt, painoa 972g ja reisiluu 5 tai 5,1cm

Eli meillä toi neiti ois isompi, lääkäri sano et kauttaaltaan saa isommat lukemat neidille. Tai siis ilmeisesti neidille..oli sen verran siveyden sipuli että ei näyttäny haaroväliään at all, pojan sukukalleuksista saatiin sitten sitäkin hienompi kuva ;)

Pojan päätä oli kuulemma tosi vaikee mitata ku oli kasvot ylöspäin, mut kai ne sit kuitenkin jonku lukeman sai, ku ei tarvinu pomppii eikä hyppii :D

Seuraava kontrolli sit vkolle 31+2 ja sanoivat ettei silloin viel tarvii mennä käyrille, vasta rv 32 jälkee. Kertokaas fiksummat et miksi siihen siis mennään ees? :eek:

Mä kannatan uutta ketjuu, mut mietin et oisko se sit vaan monikkoäideille?Eli tehäänkö silleen et siirrytään syntymän jälkee sinne vai heti kaikki meille kaikille :D

Hirmu kiva kuulla TR et asiat on jo paremmin :wave:

Ja jaiks, mein pisimmällä olevathan poksahtaa ihan just kohta *jeeee lisää tupliaaaa* Rupee innolla odottelemaan niitä ja tietty väliaika tietoja synnäriltä ja sit synnytyskertomuksia jne jne jne... :popcorn: ;)

-Karcci ja tehotiimi 27+4-

p.S Tänään on sit perhevalmennuksen vauvan hoito osio edessä ;)
 
  • Tykkää
Reactions: TR
TR
Huomenta kaikki :) Ihanan pitkään antoi tyttö tänäaamuna nukkua, just kömmittiin sängystä ylös! Mun nukkuminen on jo nyt alkanu oleen tosi pinnallista, heräilen vähän väliä, kun lonkat kipeytyy, siis JO nyt...:| Samoin jos vähänkin puuhastelen liikun johonkin suuntaan, niin nivuset on ihan tulessa, tuota vaivaa ei siis ole ollut ees loppuraskaudessa aiemmin...että näin.

Maibei: mennään ens tiistaina TAYSiin taas, lääkäri siellä sanoi, että sitten alkaa olla aika tehdä ratkaisuja miten tän TTTSn kanssa edetään (tarkoitti tietty Hampuria). Meiltä menee reilu tunti tästä sinne, ei ihan hirveen paha siis.

Eilen oli sit neuvolakin, Hb oli noussut ja oli pertäti 131! On siis nuo rautalääkkeet auttaneet, eivät sanoneet pitäiskö lopettaa niiden käyttö nyt, mutta aattelin popsia noi mitä tossa on loppuun. Syön Iron Vitalin kapseleita, eivätkä ne ole kovin vahvoja.

Influenssarokotteen otan ilman muuta, tavallisesti en sitä ota, mutta nyt raskaana ollessa kyllä. Mulla ei ole tullut mitään oireita siitä rokotteesta (kerran oon sen siis vaan ottanutkin, kun ootin tota viimesintä tyttöä). Mun piti se saada jo eilen neuvolassa, mutta terkkari sitten unohti sen.

Ainiin; SF mitta otettiin eilen ekan kerran ja se oli HULPPEET 29 cm...mulla oli rv 38 ton kokonen viime raskaudessa! Painoa on nyt sitten tullut tasan 10 kgs alkutilanteeseen nähden, jiiiihaaaaa :LOL: mies on ihana kun sanoo, etteihän sitä oo tullut kun tohon mahan seudulle...no ei kai pahemmin muuallekaan toistaiseksi, vähän on reidet ja peffa saaneet ehkä massaa.

TR ja Tiuhti&Viuhti rv. 22+4
 
Musta olis ainakin kiva jatkaa juttelua täällä just sit synnytyksen jälkeen. Neuvot ja vinkit rytmeihin, syöttöihin yms. on varmasti tervetulleita kokeneemmilta ja toivottavasti mullakin olis sit jotain annettavaa keskusteluun. Mä oon ite myös Facebookissa, joten sinnekin vois tietty perustaa jonkun suljetun ryhmän tälle porukalle (en muista, että oliko tästä jo jotain puhetta jossain vaiheessa). Kiitos Maibeille aktiivisuudesta!

Mullakin otettiin viime kerralla ensimmäisen kerran käyrät (silloin 31+6). Kaksi anturia mittaa vauvojen sydänääniä ja yksi supistuksia. Mä taisin olla siinä käyrällä 10-15 min. Mä oon ymmärtänyt, että se otetaan sen takia, että saadaan sitä sydänääntä pidemmältä aikaväliltä. Neuvolassa ja normaalissa ultrassa sitä kuitenkin kuunnellaan vaan se pari minuuttia. Minusta sanoivat, että Kättärillä aloittavat käyrien ottamisen vkolta 32 eteenpäin. Multakin ne mietti ensin, että ottavatko vai ei, kun oli päivän vaille.

Otetaanko teillä toi HB joka kerta neuvolassa? Meillä oli viimeksi tosi pitkä väli ja otti nytkin vaan pyydettäessä. Mulla tais viimeksi olla 118. Mä otan nyt joka toinen päivä yhden ja joka toinen päivä kaksi. Kuinka usein te muuten käytte neuvolassa? Noudatatteko sitä neuvolan normiohjelmaa vai suositellaanko teille jotain ajankohtia äitipolilta? Mulle ne nyt sanoo aina Kättäriltä, että meet nyt näiden käyntien välissä tms.

Se olis tänään muuten viimeinen sairaslomapäivä ja huomenna alkaa virallinen äitiysloma :)

Tuli muuten sellanen juttu mieleen noista pienistä vaatteista.. Kiinnostaako täällä jotakuta mahdollisesti ostaa ne pienimmät 44 & 48 senttiset, kun jäävät meille pieneksi? Mä vähän tässä ennakoin tilanteita :). En nyt tietenkään osaa tässä vaiheessa sanoa, et missä vaiheessa jäävät käyttökelvottomiksi. Jos ei täällä ketään kiinnosta, niin laitan ne sitte tonne tuplien fb-kirppikselle myyntiin.

Kävin aamulla viemässä pojan päiväkotiin ja kyllä niin oli taas viiltävää kipua alapäässä kävellessä. Onneksi on huomenna se äitipoli, niin saavat tarkistaa paikat jne.

Mulla kans mies kommentoinut mahaa niin, että onhan se iso, mut ei niin iso kun hän oli ehkä ajatellut. Mulla oli viime pe SF-mitta jo sen 40 senttiä :O Saas nähdä millaisiin mittoihin vielä ylletään... Tänä aamuna vatsanympärys oli 123 cm. Se ei oo tainnut kasvaa montaakaan senttiä sitten viime kerran.

Pohjoistuuli 34+5
 
Karcci, ihanaa, et ultrassa kaikki hyvin, mä jo aloin huolestuu, kun ei heti kuulunu raporttia ;) Aika tasaseenhan toi sun tehotiimis on kuitenkin sentään kasvanu, ei mikään hirvee painoero. Käyrille mennään loppuraskaudesta tosiaan sen takia, että jos välillä tulee sykkeenromahduksia tai muuten jotain epätasasuutta noissa sykkeissä niin se havaitaan paremmin pidemmällä aikavälillä kuin "pistokokeella" eli nopealla sykkeenmittauksella. Ja bonuksena kaupan päälle siinä pystytään myös seuraamaan supisteleeko kohtu jo. Toisinaan annetaan myös käteen sellanen nappi, mitä saa painaa, kun tuntee vauvan liikkeitä, usein ne sitten sattuukin yksiin sykkeennousujen kanssa :)

Karcci, joo ajattelin niin, että siihen uuteen ketjuun siiryttäisiin sitten sitä myöten, kun täältä vauvaudutaan. Sinnekin vois alkuun pistää samanlaisen listan äideistä ja vauvoista. Uskaltaiskohan Jk tai Jenniferi jo alottaa tuollasen ketjun? Jos sinne keräis tämän ja ensvuoden äitejä? Ja toki tältäkin puolelta sais käydä siellä kommentoimassa ja kyselemässä mutta varmaan itse kullekin se ketju tulisi sitten enemmän ajankohtaiseksi vauvojen myötä. Ois tosiaan kiva, että olis joku paikka, missä jatkaa tällä porukalla tätä keskustelua, ennen kuin koko porukka ihan hajoaa. Ja luontevintahan sitä keskustelua ois jatkaa täällä, kun kerta täällä jo valmiiksi ollaan :)

TR ja Pohjoistuuli, mulla oli sf-mitta nyt 40cm mutta pompsahti ihan käyriltä, kun mitta muuten seurannut käyrää siellä käyrien yläpuolella, joten en ota kovin tosissaan sitä mittaa. A just pyöritteli peppuansa tossa ylhäällä, joten siinä selitys :) Täällä ei mitata tota hemoglobiinia ollenkaan, vaan niissä ekoissa verikokeissa ja sokerirasituskokeen yhteydessä, joten mulla ei oo hajuakaan hb:sta! Ajattelin kuitenkin syödä loppuun asti rautaa, koska verenmenetystä on joka tapauksessa luvassa, oli sitten kyseessä alatiesynnytys tai sektio. Tietty veritulppariski voi kasvaa, jos on oikeen korkee hb mut ei kai se millään tässä sellasiin lukemiin voi yltää? Ja kun ei kerta mitata niin minkäs sille voi, yleensä rautaa on käsketty syömään koko loppuraskaus, jos sitä on määrätty.

Ja neuvolakäynneistä vielä. Alkuraskaus meni neuvolassa aikalailla sen normiohjelman mukaan. Mulla on ollu ttts:stä lähtien 2-2,5vko välein äitipolikäyntejä ja yleensä ovat pyytäneet/ollaan koitettu ajottaa neuvolakäynnit aina sille väliviikolle. Haluavat, että käyn siellä mittauttamassa verenpaineeni (joka on koko ajan ollu alhainen, viimeks tosi alhainen, n. 100/60!) ja että katotaan proteiinit virtsasta, olis kyllä mulle helpompaa, jos sen vois tehä samalla äippäpolilla mutta kiirehän niillä on... Viimeks en varannu uutta neuvolaa, jos alkavat kohta tihentää äippäpolikäyntejä (enskerralla jo melkeen rv34), varaan sitten sen mukaan, mitä äippäpolilta käskevät... Aika hurjaa, että max 4 vko ja täällä synnytetään/käynnistetään/leikataan!!

Maibei 33+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Karcci
Ultrakuulumisia:painot 2123 ja 2045. Käytiin käyrillä ja katsottiin 4d:nä A:n haukottelua :D awwww...

B oli siirtynyt perätilaan. A on ollut siitä lähtien raivotarjonnassa, kun painoi 830 g. Lääkäri sanoi, että tuskin siitä enää kääntyy.

Ens kerralla onkin sit jo 35+0 iik!

T. Katrilli ja tytöt 33+1
 
  • Tykkää
Reactions: Karcci ja maibei
Lääkärikuulumisia... Painoarviot oli A 2390g ja B 2609g. Vauvat olivat sen verran muuttaneet asemiaan, että molemmat ovat tällä hetkellä perätilassa. Lääkäri oli vähän skeptinen sen suhteen, että A palaisi enää poikkitilaan, mutta ei myöskään oikein sanonut, että voisko se vielä kiepsahtaa pää alaspäin. Ne nappas mut nyt oikeastaan loppuajaksi seurantaan tuonne Kättärille eli ei tarvii mennä enää neuvolaan. Huomenna heti aamulla labraan, kun haluavat seurata noita maksa- ja sappiarvoja. Samalla sit se viimeinen vasta-aineverikoe, kun oon Rh-. Noi tulevat labratkin liittyvät niihin maksa- ja sappiarvoihin. Kutinaahan mulla ei oikeastaan enää ole. Vähän käsivarret ja maha kutisee.

Ensi viikon to on Kättärillä ns. kätilökäynti. Sitä ennen taas labraan. Siellä tehdään ihan samat jutut kuin läkärillä, mutta ilman ultrausta. Lääkäri kuitenkin tsekkaa ne ktg-käyrät siinä jossain välissä.

Kahden vkon päästä on sitten seuraava lääkärikäynti. Sinnekin labran kautta. Siellä sitten katotaan vielä vauvojen asennot ja sitten ymmärsin, että laittavat lähetteen kuvauksiin, että mahtuuko A tulemaan perätilassa alateitse, jos on vielä pt.

Lääkäri sanoi, että vauvat kasvavat hyvin, vaikka hän vertaa mittoja ja viikkoja ns. yksöskäyrään. Sanoi, että näistä voi hyvinkin tulla 3 kiloisia. Muutoin sanoi, että jos äiti ja vauvat voivat hyvin, niin viimeistään sitten lasketun ajan tienoilla voidaan käynnistellä.

Vaikka valittelin tuota alapään vihlomista, niin ei se enää tehnyt ees sisätutkimusta. Sanoi vaan, että ei tässä vaiheessa enää estellä millään tavalla, jos vauvat päättyvät syntyä eli ei ole merkitystä, onko paikat auki vai ei.

maibei meillä muuten katotaan Kättärillä ne proteiinit ja verenpaineet joka kerta. Siellä kätilöt tulee mittailemaan verenpainetta siihen käytävään, kun ootat lääkäriä. Muutoinkin ohjeistus on, että sinne pitää mennä puol tuntia varattua aikaa aikasemmin, kun voivat sitten halutessaan laittaa käyrille ennen lääkärin tapaamista.

Katoin muuten esikoisen odotuksen neuvolakorttia. Mulla on silloin ollut SF-mitta vkolla 39+5 40cm eli sama kuin nyt 33+0 :) Ilmankos se lääkärikin sanoi tänään, että on kyllä ihan mahtava maha :) Silloin jouduin käymään äitipolilla tarkastuksessa, kun neuvolan mielestä olin synnyttämässä TODELLA isoa vauvaa (no, painoi 3705gr)..

Oli vähän omaa tilitystä tällä kertaa, mutta niin nää äitipolikäyntien jälkeiset viestit vähän tuppaa olemaan :)

Pohjoistuuli 34+6
 
Hei,

Ultrakuulumiset muuttuivatkin osastokuulumisiksi. Tänään äitipolin ultrakäynniltä mut otettiin osastolle kaikkien näiden moninaisten oireiden takia. Jalat on jatkanut turpoamistaan ja paino noussut viikossa melkein 5 kg (sitä nestettä siis on..) . Maksa-arvot ei onneksi olleet nousseet(vaikka kutina ei olekaan loppunut) mutta vaihtarina sitten verenpaine alkoi nousta (tähän asti ne on ollut tosi alhaiset, siellä 100/60 pinnassa) ja proteiinitkin nousi yhdelle plussalle. Liikkuminen meni kans tosi vaikeaksi ja lääkäri sitten ehdotti että josko jäisin seurantaan niin voidaan reagoida heti jos tila menee huonommaksi. Eihän tämä nyt mukavaa ole, mutta vauvojen kannalta on turvallisempi olo. Leikkauksen/käynnistyksen aikataulusta ei ole vielä puhuttu, mutta olettaisin että viikkojen 36-37 yli ei varmaan nyt mene.

Vauvoilla on kaikki onneksi hyvin, käyrät molemmilla hyvät. Painoarvio saatiin vain A:sta 2400g, kun B ei suostunut näyttämään reisiluutaan vaan piti visusti jalat niin piilossa A:n alla että sitä mittaa ei saatu eikä sitä myötä arviotakaan. Pää ja mahamitta kuitenkin olivat ihan linjassa ja kasvaneet. A on edelleen rt ja B pt pää tiukasti kylkiluiden välissä.

Huomenna ollaankin sitten jo "the" viikolla 36. :)

Voikaa kaikki hyvin!

Elmeriini ja tytöt 35+6
 
Voi Elmeriini, kuinka ikävää, että osastolle joudut. Positiivista kuitenkin, että noihin sun vaivoihin on nyt reagoitu kunnolla, ja olet kunnon seurannassa. Tsemppiä sinne osastolle, ja toivottavasti sun tilanne ei pahene enää!

Mulle ei kuulu mitään uutta, supistelee aika paljon, mutta muuten ihan rauhallista :)

Salla 35+3
 
Hurjat vaivat sulla Elmeriini kerrassaan! Mutta tosiaan ehkä hyvä, että pääsit (tässä tapauksessa) sinne osastolle, sen verran vaikeelta toi sun olo kuulostaa! Jos ne edes jotain helpotusta pystyisivät sulle siellä tarjoamaan ja tosiaan ainakin voivat nopeasti reagoida, jos huononemista vielä tulee ja vauvojakin pystytään seuraamaan. Ja toisaalta, "huonoimmassakaan" tapauksessa sulla ei ole kovin pitkä osastoaika edessä, max 1 viikko! ;) Onko synnytystavasta vielä ollu mitään puhetta tai onko mitään merkkejä, että jotain alkais tapahtumaan? Jaksuja sinne!

Pohjoistuuli, kätevä toi, että verenpaineet otetaan odotellessa :) Täällä kun on yliopistollinen opetus- ja päivystyssairaala niin jos vielä pitäis mennä puoltuntia etuajassa niin vois kohta varata koko päivän reissuun, voivat kiireellisten tapausten vuoksi olla välillä tunninkin myöhässä...

Jk, kiitti kun rohkenit avaamaan ton ketjun! Käyn mielellään sit lukemassa sielläkin ja odottelen omaa pääsyäni sille puolelle! :)

Täällä alkoi eilen maha tuntumaan jotenkin extraisolta ja mittasin sitten huvikseni vyötärönympäryksen: 114cm kun se vielä 5 päivää aikasemmin oli 7cm pienempi! Toki isoin senttimäärä tulee taas vauvojen asennosta ja puskemisesta mutta ilmankos olo oli jotenkin iso :D Kyllä nyt alkaa pikkuhiljaa oikeesti olemaan rankkaa tän mahan kanssa ja alkaisin pikkuhiljaa olee valmis synnyttämään, mitään kun ei enää oikeen jaksa tehdä eikä hyvää asentoa enää ole olemassa, oli miten päin vaan maha on aina tiellä jostain suunnasta! Maanantaina taas ultra ja tiistaina onkin sitten jo 34+0 :)

Maibei 33+3
 
Viimeksi muokattu:
Miksa, idealisti, Minde! Ootteko huomannu ton uuden ketjun?

Jenniferi ja Sunshine, te ootte täällä ainakin vastikään kirjotellu, toki saa jatkossakin, mutta tulkaa tonne toisellekin puolelle, niin saatais sin porukkaa. Saatiin yx uusi osallistuja meidän remmiin, Omppuf :)

Uskoisin et Kesalka on jättäny tän sakin aikoja sitten? Mut mites on Iltatähteni laita?

Ja kohtahan näitä aktiivisia odottajia pääse tois puol.. ;)

Seuraavaa synnytystä ja puolenvaihtajaa odotellessa :)

Jk
 
  • Tykkää
Reactions: maibei
Elmeriini - hurjia vaivoja. On varmaan ihan hyvä olla seurannassa siellä, niin saavat seurattua tilannetta.

Maibei - on toi Kättärikin päivystys ja opetussairaala. Noi muutamat lääkärit tekee mun käsittääkseni näitä varattuja aikoja ja sit siellä päivystyksessä on eri lääkärit. Parina kertana on ollut kandi seuraamassa ultrausta. Se on omalla tavalla ihan hauskaa kuunnella, kun se lääkäri kertoo kandille vähän eri tavalla näitä ultrauksia jne. Meillä noilla käynneillä on aina sekä lääkäri että kätilö. Tarvittaessa kätilö sit tekee labralähetteet ja antaa uudet ajat sekä tosiaan tekee mittaukset. Satunnaisesti ajat on myöhässä, mut ei onneksi paljoa.

Pystyttekö te tekemään jotain selkeää liikelaskentaa? Musta jotenkin tuntuu, että vauvat olis taas muuttaneet asentoa ja on jotenkin vaikea erottaa liikkeitä. Jotenkin enemmän liikkeet on sitä, että koko maha vaan vääntyilee ja kääntyilee. Jotenkin tuntuis oudolta, että molemmat olis perätilassa, kun toisen hikka tuntuu todella alhaalla (siis ihan tuolla alakarvoituksen kohdilla). Toinen hikkaus on taas tuntunut navan kohdilla. No, kai niillä on edelleen tilaa vaihtaa asentoa.. On se hurjaa, että masussa on oikeasti se viisi kiloa vauvoja. Huh.

Supisteluja ei oikeastaan ole. Hyvän asennon löytäminen on tosiaan hankalaa. Sohvalla makoilu on jees. Yöllä kyljen kääntäminen on kyllä sellanen projekti, et kyllä siihen yleensä aina havahtuu. Ei kyllä kotihommia tuu juurikaan tehtyä. Sairaalakassi on melkein valmiina ja vauvojen kassi myös. Eilen laitoin pinniksen valmiiksi. "Hälytyssuunnitelma" lapsenvahdeille on tehty. Ihana kun mun äitikin on lähestulkoon lähtövalmiina. Laukku silläkin melkein pakattuna :)

Kiitokset Jk uudesta ketjusta. Eiköhän täältäkin sinne ennen pitkää siirrytä :) Vähän saattaa kirjoittelutahti muuttua vauvojen saavuttua maailmaan!

Hyvää viikonloppua ja jaksuja kaikille!

Pohjoistuuli 35+1
 
Pohjoistuuli, mä en ainakaan pysty noiden hikoista päättelemään yhtään mitään, molempien hikat nimittäin tuntuvat tismalleen samoilla korkeuksilla, ihan alhaalla. Ja ovat kuitenkin toinen pt ja toinen rt :) Liikelaskennasta kysyin TAYSissa, sanoivat että ei voi tehdä samanlaista virallista liikelaskentaa, kuin mitä yhden vauvan kanssa, koittaa vaan kuulostella, että siellä liikutaan. Mulla A ei kauheasti liiku, peppu on kiinnittynyt lantioon, ja välillä mun on pakko tökkiä häntä, jotta saan jotain liikettä aikaiseksi, ja oman huolen rauhoitettua. Hän varmasti kostaa minulle kaiken tämän valvottamalla mua oikein urakalla synnyttyään :D

Salla 35+5
 

Yhteistyössä