https://yle.fi/uutiset/3-8666151
Niin ne hommat muuttuu. Yksi hyva asia jenkeissa on tuo turvaistuinten saately. Millaiset kiinnitykset, mihin suuntaan lapsen kasvot ja 5-piste turvavyot lastenistuimissa. Yleisesti suomessa kaytettavat 3-pistevyot ovat siella laittomat.
Turvaistuinten uudet rajoitukset hämmentävät kuluttajia – alle 15 kuukauden ikäisiä ei jatkossa enää ollenkaan kasvot menosuuntaan
Istuinten uusi i-Size-standardi on jo voimassa, mutta vanha tyyppihyväksyntä on rinnalla vielä siirtymäajan loppuun saakka. Siirtymäajan jälkeen ilman hyväksyntää olevia istuimia ei saa tuoda enää markkinoille.
26.2.2016 klo 12:54
Testatut turvaistuimet.Autoliitto
349
Lapsiperheille jo nykyisin vaativaan turvaistuinviidakkoon on tulossa mahdollisesti jo lähivuosina uusia määräyksiä. Kaikissa EU-maissa tulee voimaan niin kutsuttu i-Size-standardi (E129-sääntö), joka säätelee muun muassa Isofixillisten turvaistuinten kiinnitystä sekä esimerkiksi alle 15-kuukautisten lasten kuljettamista.
Uuden E129-säännön mukaan missään EU-maassa ei saa enää hyväksytettyä turvaistumia, joissa ei ole standardin vaatimia kiinnitysmekanismeja, eli joko lattiaan nojaavaa tukijalkaa tai yläpuolelle tulevia lisäkiinnitysvöitä. Alle 15 kuukauden ikäisille lapsille suunnattuja istuimia, joissa lapsi matkustaa kasvot menosuuntaan päin, ei saa myöskään säännön voimaantulon jälkeen enää hyväksytettyä eikä näin ollen myydä EU-maissa.
Vanhoja istumia saa muutoksen jälkeenkin käyttää
I-Size-standardi eli E129-sääntö on ollut nimellisesti olemassa jo vuodesta 2013 asti. Tällä hetkellä se on voimassa rinnakkain vanhan, turvaistuinten turvallisuutta määrittävän E44-säännön kanssa, mutta täysimittaisesti voimaan tullessaan uusi sääntö korvaa vanhan. Alun perin siirtymäajaksi kaavailtiin viittä vuotta, mutta Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tyyppihyväksyntäyksikön ylitarkastaja Reetta Kinisjärven mukaan vanhan säännön voimassaololle ei ole kuitenkaan olemassa tällä hetkellä ajallista takarajaa.
– Viime vuonna säännön sisällöstä on ollut YK:n alaisissa työryhmissä puhetta, mutta mitään suunnitelmia tai aikatauluja säännön sovellettavuuden rajoittamiseen ei ole olemassa.
Kinisjärvi arvioi, että vaikka takaraja uusien Isofix-järjestelmällä kiinnitettävien turvaistuinten tyyppihyväksyntöjen myöntämiseen nyt tulisi, ei se vaikuttaisi kovinkaan nopealla aikataululla myytäviin tuotteisiin.
– Rajoitukset markkinoilla oleviin tuotteisiin, puhumattakaan turvaistuimiin, jotka ovat ihmisillä jo käytössä, tulevat paljon hitaammin voimaan kuin rajoitukset tyyppihyväksynnän myöntämiseen.
Siirtymäajan päättymisen jälkeen esimerkiksi vanhan mallisia istumia saa siis edelleen käyttää ja esimerkiksi kaupat saavat myydä omat vanhat varastonsa loppuun. Uusille istuimille hyväksyntää ei kuitenkaan enää saa.
Kinisjärven mukaan Suomessa i-Size-standardin mukaista tyyppihyväksyntää ei ole Suomessa vielä haettu laisinkaan. Hyväksyntää istuinvalmistaja voi hakea missä EU-maassa hyvänsä ja sen saatuaan lupa on voimassa koko EU-alueella.
Kuluttaja ei osaa vielä kaivata iSizea
Suomalaisissa turvaistuimia myyvissä liikkeissä uuden säännön mukaisia istuimia on myynnissä jo jonkin verran. Esimerkiksi kuopiolaisessa Lastentarvike-ketjun liikkeessä tarjolla i-Size-hyväksyttyjä turvaistumia on tällä hetkellä kuudessa eri mallissa.
Myyjä Kaija Koiviston mukaan asiakkaat eivät osaa vielä kysellä uudesta standardista. Myyjät kuitenkin kertovat asiasta automaattisesti, usein ennen kuin asiakas edes ehtii ihmetellä uusia istuinmerkintöjä.
– Jonkin verran niitä jo menee, jos autossa on valmiina Isofix-kiinnitys. Kyllähän turvallisuus kiinnostaa, vaikka kaikki ominaisuudet eivät vielä olisikaan pakollisia, Koivisto miettii.
Tällä hetkellä tieliikennelaki ei määritä turvaistuimista muuta kuin että jokaisen alle 135 senttimetriä pitkän lapsen on käytettävä autossa painon mukaan määräytyvää turvaistuinta. Esimerkiksi Liikenneturva suosittaa, että alle kolmevuotiaat kuljetetaan autossa kuitenkin aina istuimessa, joka on asennettu selkä menosuuntaan. Kyseessä on kuitenkin vain suositus, ja myynnissä on runsaasti istumia, joissa pienetkin lapset istuvat kasvot menosuuntaan.
Istuimia on jo, entäs autot?
Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaaran mukaan ongelmia i-Sizen tiellä on vielä monia. Vaikka uuden säännön mukaisia istuimia on jo markkinoilla, i-Size-vaatimuksia täyttäviä autoja ei juurikaan ole. Autoissa sääntö pitää sisällään esimerkiksi sen, että siinä on istuimen lisävyön kiinnityspisteet ja vahvistetut pohjarakenteet. Kolaritilanteessa ne varmistavat istuimen pysymisen paikallaan ja sen tukijalan alla olevan rakenteen kestävyyden.
– Autovalmistajat eivät ole ryhtyneet tekemään vielä mitään, koska säännön yksityiskohdat ja siirtymäajan päättyminen ovat vielä auki, Elovaara arvioi.
Jossain vaiheessa siirtymäajaksi määritettiin vuosi 2018. Elovaara arvioi, että aikataulu voi venyä tästä vielä huomattavastikin.
– Koko asia on lähtenyt melko hitaasti liikkeelle. Kun sääntöjä ja normistoja käydään läpi Euroopan laajuisesti, se vaatii aikaa. Lisäksi oma lukunsa on se, miten asiasta saadaan tiedotettua kuluttajille.