*TYHMIÄ KYSYMYKSIÄ KELIAKIASTA*

  • Viestiketjun aloittaja leipuri
  • Ensimmäinen viesti
leipuri
Pitäisi leipoa gluteiiiniton kakku ja muutakin keliaakikolle.

*Millä jauhotan kakkuvuoan?
*Voiko keliaakikko syödä kauraa?
*Onko kinkussa (saunapalvi) jotain keliaakikolle haitallista?
* Entä tuorejuustossa?
*Mikä on sellainen aine jota tuoteselosteessa pitäisi etsiä että tietää onko tuote gluteiiniton? (En tarkoita nyt siis vehnäjauhoja tms.)
* Onko gluteiinia 'yllättävissä' paikoissa? Eli sellaisissa tuotteissa joissa ei kuitenkaan jauhoja ole?
 
Gluteenia on kaurassa, ohrassa, vehnässä ja rukiissa. Jotkut keliaakikot voi syödä kauraa. Mitkään tavalliset korppujauhot yms. ei käy. Tuoteselosteita vaan tavaamaan.
Jaahas, näköjään asiat muuttuneet siitä kun meitsille näitä juttuja opetettiin. Keliaakikot voi nykyään syödä kauraa.
 
Vastaanpa osaan.
*ELi kakkuvuoan jauhotat gluteenittomalla korppujauholle, esim moilasen.
*KAikki keliaakikot eivät voi syödä kauraa, kannattaa tarkista kyseiseltä ihmiseltä.
*Kinkut ovat noit yllättäviä joissa gluteenia saattaa olla
*Tuorejuustossa tuskin Gluteenia on.
* Mikäthansa tuote voi sisältää Gluteenia ja tuoteselosteet kannattaa aina lukea. On vaan monia jotka sisältävät gluteenia, en itsekään kaikkia muista kun en jokapäiväisesti niitä katso. Äidilläni, siskollani, tädilläni ja vaarillani on keliakia, itselläni ei. Mutta mm. muunneetu tärkkelys on sellainen joka saattaa sisältää gluteenia, ellei ole mainuttu tärkkelyksen lähde (esim riisi, maissi ja voi lukea myös venhä. Nykyisin kun tärkkelyksen alkuperä pitäisi ilmoittaa.) Mutta jos päällä lukee gluteeniton niin on gluteeniton. Tosin vehnätärkkelystä saa olla pieni määrä jolloin on vielä gluteeniton, muttei luontaisesti gluteeniton. Kumpi sinun pitäisi tehdä?
 
ap
Taitaa olla parasta kysyä asianomaiselta minkälaatuinen hänen keliakiansa on. Ei tullut edes mieleen tuo gluteeniton/ luontaisesti gluteeniton :( .
Kinkkupiirakan ajattelin tehdä gluteenittomalla pohjalla, mutta täytyy tosiaan tavata nyt niitä tuoteselosteita tarkemmin. Käykö tuohon vuoan jauhottamiseen jokin muu kuin erikois-korppujauhot? Teen vain pienen kakun joten en viitsisi turhaan ostaa kaappiin pyörimään pussillista. Kookoshiutaleet??
 
Vastaan nyt vain omasta puolestani. Jokainen keliaakikko on oma tapauksensa ja ruokavalinnat eroavat. En uskaltaisi kuitenkaan syödä tekemääsi kakkua (tai jos söisin, haluaisin olla mukana katsomassa kaikki työvaiheet ja ainekset). Esim. jos samana päivänä on paistettu tavallista ja gluteenitonta pullaa, toivoisin, että gluteeniton olisi tehty ensin. Yhdessä kyläpaikassa olisin halunnut nähdä, leikattiinko gluteeniton pulla samalla veitsellä kuin tavallinen tai leivottiinko niitä samoissa jauhopölyissä yhtä aikaa. Kauraa en käytä.

Käytän myös eri astioita gluteenittomien ja tavallisten ruokien tekoon. Näitä ei tietenkään ole vain tavallista ruokaa tekevissä perheissä, joten siinäkin yksi riskitekijä, jos esim. tiskikone on pessyt huonosti jonkun lastan ja siihen on jäänyt vehnätaikinaa, joka sitten liukenee gluteenittomaan taikinaan.

Leikkeleissä on usein E621, jonka alkuperä voi olla vehnäpohjainen. Käytän niitä vain silloin, jos pakkauksessa selvästi lukee gluteeniton. Tuorejuustossa on laktoosia - valitsen aina laktoosittoman juuston. Glukoosi-fruktoosisiirappi-tuotteet jätän ostamatta, vaikka joissakin yhteyksissä se on vakuutettu turvalliseksi. Sitä löytyy mm. mehuista ja monista jäätelöistä.

Vehnätärkkelysjauhoja en käytä ollenkaan, vaan pelkästään luontaisesti gluteenittomia jauhoja. Fazerin siniseen ilmestyi vuosi sitten merkintä mahdollisesta vehnästä valmistusvaiheen altistuksena, jätin senkin pois. Jäätelöistä ostan vain laktoositonta vaniljaa tai kuningatarta litran pakkauksina. Tofu-soijatuutteja olen syönyt myös nyt sen jälkeen kun niihin ilmestyi merkintä luontaisesti gluteeniton.

Yleisohje keliaakikkovieraan emännälle on toive siitä, että tuotteiden pakkaukset ovat pöydässä luettavana eikä niitä tarvitse kaivaa roskien seasta juhlien keskellä. Näin keliaakikko voi itse päättää syömisensä eikä missään nimessä pidä loukkaantua, vaikka hän hyppäisi kaikkien tarjottujen yli ja söisi vain omia eväitään. Itse ainakin tankkaan kylään lähtiessäni massuni niin täyteen, että selviän vaikka ilman ruokaa koko illan.

Mikäli keliaakikolla ei ole ongelmaa sokerin kanssa, niin Almondy-pakastekakut ovat hyviä herkkuja - varsinkin suklainen nam!

Ilahdun kovasti, jos juhlapöydästä löydän esim. melonipaloja, tuoretta kurkkua, pieniä tomaatteja, viinirypäleitä ihan sellaisenaan. Mikäli ne on sekoitettu hedelmäsalaatiksi, joudun heti kyselemään, mitä mehua tai kostuketta salaattiin on käytetty, jolloin se saattaa jäädä syömättä.

Tämä koko gluteeniton touhu saattaa vaikuttaa pikkumaiselta, mutta 20 vuoden kokemuksen jälkeen uskallan jo luottaa itseeni. Tyhmiä mokia olen tehnyt vielä nytkin, joten luottamus jonkun aloittelijan leipomuksiin on nolla. Älä nyt vain loukkaannu tästä.

Mikäli ostat jotain leipomosta, pyydä tarkka aineseloste mukaan keliaakikon luettavaksi. Pelkkä sanallinen vakuutus ei vakuuta minua ja olen monesti soittanut itse leipomoon ja kysynyt leipurilta ainekset. Hyvin usein on tuote jäänyt syömättä isäntäväen harmiksi.

Voi että tuli nälkä. Nyt jääkaapille.....
 
mie
kakkuvuoan voi jauhottaa myös riisihiutaleilla, luulis et kookoshiutaleetkin käy. gluteenia on todellakin ihan vaikka missä! kannattaa lukea tuoteselosteet tarkkaan. Itse kokkailen välillä veljelle jolla gluteiiniton, maidoton...
 
juu kannattaa kysyä mitä laatua on ja syökö esim kauraa..mun sisko ei syö sitä vaikka kuulema saisi ei vain uskalla.Mä en koppujauhota vuokia koskaan mitenkään mut tuolla tulikin jo millä niitä voi jauhottaa.Ja sitten gluteenia voi olla tosiaan vaikka ja missä esim, sisko oli vuosia syönyt jotain karkkia esim ja sitten tulikin tieto että ei saa sitä syödä kun siinä on gluteenia joten noissa saa olla tosi tarkkana.
 
ap
Olen ostanut gluteenittomia jauhoja ja uuden paketin perunajauhoja koska en tiedä olenko ottanut siitä samalla mitalla kuin vehnäjauhopussista. Oman voipaketin yms. hankin myös. leikkulaudat ja veitset ym. puhdistan ennen leipomisen aloittamista varmuuden vuoksi. Ajattelin leipoa 'normaalit' leivonnaiset toisena päivänä ettei tarvitse stressata aineiden sekoittumista.
 
Rontti
Joo,siis toi gluteenittoman ruokavalion aloittaminen varsinkin on kaikkea muuta kuin "enpä osta vehnäjauhoja ja sämpylöitä".. Kun gluteenia on niin uskomattomissa paikoissa! Todella monissa karkeissa ja ruoka-aineissa on jotain mitä ei voi syödä. Itelläni oli aluksi hirveä lista aina kaupassa josta sit tarkistin et mitäs toi olikaan.. Sit vielä tuo maidoton tässä lisäksi niin ei meikä tosta vaan kävele hyllyjen ohi ja lapa tavaraa kärryynsä niin kuin ennen näitä allergioita... :0
 
allergikko
Lutuliinillä oli hyviä vinkkejä, jotka koskevat myös muita kuin keliaakikkoja. Jos emännällä tai isännällä on täydellinen lista käytetyistä ruoka-aineista + pakkaukset, niin se on usein näppärin tapa ruokarajoitteiselle tarkastaa ruoka-aineet. Ja tuntuu turvallisimmaltakin.

Ruokarajoitteinen itse huomaa ongelma-aineet yleensä muutamissa sekunneissa, kun tottumattomalle voi mennä kymmeniä minuutteja saman asian pohtimisessa ja silti voi mennä väärin.
 
"vierailija"
Moilasen korppujauhoissa on nykyään vehnätärkkelystä, joten ei sovi kaikille keliaakikoille! Risetti-korppujauhot ovat luontaisesti gluteenittomia - ja niitä voi syödä "tavalliset" ihmisetkin:) ei siis tarvitse jättää pölyttymään
 

Yhteistyössä