TYKS hoidot 2013!

onhan noi ovistestit jo haalenneet siit mitä ollut mut siis tasa paksui viivoi en oo saanut kyllä sen myönnän mut eräskin ystävä on sitä ihmetellyt et kun noi ovistikut on eri vahvusia joka aamu.. siis yhdessä niit tutkaillaan etten omiani nää. ja raskaustestis mies näki vähän väriä samoin kaverija en tuohon ite jaksa uskoo näillä kp viel joten ei sillai hätiä. kiertopäivät mulla heittelee 30-53 aika pitkälti on tullut 34-37 pillereiden kans oli se 31 ja siis vain kerran olen mennyt tuonne 53
 
Sera2010 Tarkistelin oikein, eikä meillä sitten ollutkaan tuota enempää saman kaltaista historiaa, en tiedä mistä olen moisen ajatuksen saanut :) Täytän pian 31, ennen tuon onnistuneen hoidon saamista ehdittiin yrittää 2 vuotta 4 kuukautta. Vuoden yrittämisen jälkeen hakeuduttiin tutkimuksiin. Alkuun yritettiin yksityisellä hoitaa miehen siittiöongelmaa ja jotenkin tuntu että aikaa menee mut mitään ei tapahdu. Kun pyysin lähetteen Tyksiin ja sinne päästiin (3 kuukauden jonottamisen jälkeen) niin kuukauden päästä olin raskaana :)

sansu86: Juu, ei tuossa kyllä ole yhtään plussatestiä. Ja oon mielestäni kuullu et vääriä negoja voi raskaustesteistä tulla, mut ei vääriä positiivisia...
 
Ovistestin värit vaihtelee aina tosi paljon. Pääasia on vain se että testiviiva on samanvahvuinen tai tummempi kuin kontrolliviiva. Ovulaatiotestiä ei muuten suositella tekemään aamupissistä vaan päivällä. (näin ainakin minulle on sanottu ja frsu:n testeissä niin lukee)

Joskus minulla tulee jopa samanvahvuiset viivat ennen oikeaa ovulaatioaikaa. Näin on nyt käynyt muutamassa kierrossa (hiukka noloo mennä ultraan ja lääkäri alkaa epäilemään olenko hulluksi tulossa kun väitän testiplussaa ja folli on vasta 17mm). Oikean ovulaatioplussan tunnistan kuitenkin siitä että väri tarraa siihen testiviivaan heti yli pyyhkiytyessään vahvasti eikä silleen että se testiviiva piirtyy siihen vasta ajan kuluessa.

Olen myös saanut haamuviivanpaikkoja sellaiseen r-testiin mitä olen tässä neljän vuoden aikana aina käyttänyt... Silti veritesti on näyttänyt alle 3 eli ei pienintäkään kiinnittymisyritystäkään. Tämä selittynee sillä että juuri päivää paria ennen mensuja minulla ainakin ovulaatiotikulla saa lähes positiivisen testituloksen ja toisaalta raskaustesteihin voi saada ovisplussapäivänä aika hyvänkin haamun aikaseksi.

Tsemppiä ovulaatioiden metsästyksiin... Pelkkä ovulaation puuttuminen olis melko helppo vika korjata ja tulla raskaaksi... ;) Pidetään siis peukkuja vaikka sillekin!
 
Nirppanen: No hienoa, että tyksistä tuli noin nopeesti apu! :) Yleensähän se tuppaa olemaan niin, et julkiselta siirrytään yksityiselle, kun ei meinaa millään onnistua. Mut peukut pystyssä, et seuraava tulokas tarttuu sitte syksyllä mukaan <3 Teil on siis nyt elokuussa suunnittelukäynti? Sit varmaa seuraavaan kiertoon siirto? :)

Sansu86: Juu se ovistestin viivan väri vaihtelee kyl ihan kuin sattuu, eli ei oo mitenkään epänormaalia et vaihtelee, mut vain yhtä tumma viiva hyväksytään ;) Onko sulla sit se pcos? Multa on nyt kaks yksityistä gyneä kysyny, et onko mulla pco, kun munasarjoissa on hirveesti niitä rakkuloita...tyksissä ei oo koskaa mainittu asiasta mitään! Ja mä kyllä joka kierrost oon oviksenkin bongannut! Mut sit mä googlasin ja huomasin et pco ja pcos on eri juttu...vaikka toisaalta taas mietin et näyttäähänse testi sen lh-hormonin kohoamisen, vaikkei munasolu sit irtoiskaa joka kierrossa. Mut mistä ne tyksissä sit osas sanoa, ettet ovulois ollenkaan? Tai mistä sen näkee, siis ultrassa? Tsemppejä!

83yrittäjä: Selittämättömänäkö siellä teillä edelleen rämmitään eteenpäin? :/ Vai onko yksityisellä saatu mitään selvyyttä, mikä vois olla ongelmana? Tosta ovistestin tekemisestä aamulla, mä kysyin joskus tyksistä et onko ok et tekee aamulla ovistestin ja sanottiin et on :O Höh! No, onneks mä oon onnistunu sen sit aamuisinkin bongaamaan :) Miks sitä ei muuten suositella aamulla tekemään?
 
Pikainen kirjoitus ennen töihin menoa. Mulla on ilmeisesti jalkapöydässä joku tulehdus kun on niin helkutin kipee iltäpäivästä, kävin sitä aamulla näyttämässä ja se on nyt teipattu ja ohjeeks tuli lepoa liikunnasta ja buranan syöntiä, jonka pitäis viel auttaa siihen tulehdukseen. ens viikolla tutkitaan paremmin jos se ei nyt ala parantumaan. mulla nyt tällä lepo viikolla menny painokin alaspäin voi myös johtua siitä et oon vähän keventänyt tota ruokavaliota ja yks on myös auttanut se että juo 2-3litraa vettä päivän aikana pysyy aineenvaihdunta liikkeessä. ja kun työt alko niin alko myös menkat..
 
Viimeksi muokattu:
ei mul kukaan oo pco puhunut.. se yks tyks lääkäri vaa sano etten vissiin ovuloi joka kuukausi tuskin olleskaan. ovista en ikinä oo pongannut ja saman olen molemmille lääkäreille sanonut etten ovist ikinä löytänyt. jonka takia myös tota protestoin kun niin tarkkaan mun painooni puuttuivat. ens viikol soittelen tyksiin ja kysyn mis mennään ja mitä tehdään. painon oon saanut siitä 83 nyt 77,5 ja nyt in kp 21 ja ovista en siis oo pongannut tässäkään kierrossa ollenkaan ja aloin kp 10 tikuttaa
 
Mä koin noi "viivaovistestit" kauheen hankaliks tulkita, tunsin oloni aika tyhmäks niiden kanssa :) Sitten vaihdoin niihin Clearbluen hymynaamatesteihin suosiolla ja maksoin itseni kipeeksi niistä. Tosin jossain vaiheessa alko jo tuntea oman kiertonsa sen verran hyvin, ettei tarttenu koko pakettia tuhlata yhteen kiertoon, pari yleensä riitti.

Se, ettei sitä saa aamupissasta tehdä, liittyy jotenkin siihen et se pissa on seissy liian kauan rakossa (näin olen antanu itseni ymmärtää).

Sera2010 Joo 7.8. on suunnittelukäynti, sattuu sopivasti just menkkojen aikaan. Ei oo sitten pienintäkään hajua miten noi menee, mut toivottavasti jo seuraavasta mahdollisuudesta päästäis yrittämään :)
 
nirppanen : juu hiukan on hankalia kp23 tänään vissiinkin. ovistesti näyttää niin hailukkaa viivaa et hyvä et näkee. ja tehnyt tuollaisen extra haalean viivan jo kaks kertaa. ärsyttää,, tiedän et ne on negoi mut miks en voi ovuloida ? tiesin ettei ois pitänyt alkaa testaa harmittaa enemmän kuin yleensä. menkkoi voikin sitten odotella rauhas. yleensä voi ees vähän jännitellä ja "kuvitella" raskausoireita nyt ei voi sitäkään kun ei ovuloi. en tie kuinka pitkään tarveis tikutella viel ovist?
 
"Normaali" terve, hedelmällinenkään nainen ei välttämättä ovuloi joka kuukausi. Ja joltain palstalta oon lukenu, et jollakin ovistestit saatto näyttää aamulla negaa ja illemmalla positiivista, hassua. Voishan sitä käyttää niitä hymynaamatestejä varmistukseksi, et jos viivatesti näyttää et saattais ovuloida, niin varmistais sen sillä hymynaamalla...? Itse en kyl mitenkään odota sitä testailua *huokaus*...

Onko teillä sansu86 ja hannuliini ajat jo varattuna Tyksiin?
 
meil on aika syyskuulle mutta soitin ennen sulkua ja kysyin et jos saan painon alas voiko hoidot aloittaa aiemmin. joten ajattelin huomenna kokeilla onneani ja soitta josko oisivat auennut jo kun huhtikuusta tähän aamuun niin olen painoa pudottanut -6 kg ja he pyys 5.8 joten sillai ei pitäis estettä olla ja joka tapaukses vast kun seuraava kierto alkaa niin päästäis sit aloittaa jos suostuvat kun tämä kierto on jo niin pitkällä.
 
Mulla vielä muutama kilo matkaa tyksin asettamaan rajaan, täytyy vähän alkaa syömää viel enempi proteiinia kun liikunta nyt vähän kiellossa kun jalkapöytä oireilee.. Mä oon huomannu nyt sen kun vähän kun tulee viikonloppuna valvottua niin sekin saa painon nousemaan.. Aika jännää sansu et sul annettiin uusi aika mihin mennessä on pitänyt saada paino siihen tavoitteeseen, ketä sul oli sillo lääkärinä? Mä yritän saada ne muutamat kilot pois lokakuuhun mennessä niin sit voin soittaa sinne jatkosta..
 
Sanusu ja hannuliini: Saako olla utelias, mut mitkä noi painorajat sit on? Pitääkö BMI olla joku tietty, vai mitä? Minkälaiset lähtöpainot teillä on suhteessa pituuteen? Kun mä en ole ikinä kuullu et kenelläkään olis painoon puututtu sen enempää tyksissä, vaikkei kaikki joiden tiedän tyksissä hoidossa olleen, oo välttämättä ihan normi BMI:n rajoissa...

Itellä huomenna niskapoimu-ultra, jännittää ihan hirveesti!!
 
Mulla on tällä hetkellä matkaa viel 4,8kg, mul on ollut melkee tuplat siihen mitä sul on sansu ollut matkaa, ens viikolla yritän päästä taas liikkumaan kävelemään tai juoksumaan jalkaa alkaa olemaan suht ok pikku hiljaa kaipa sillo on tehnyt toi lepo hyvää. Mä oon jo pidemmän miettynyt jos kokeilis tota vesijumppaa mut en oo viel saanut itestäni irti et oisin sinne asti mennyt jos nyt syksyllä vaikka menis. Tuli taas eilen oltua vähän aikaa mustikassa nyt alkaa olemaan aika hyvin talvea varten pakkasessa marjoja vähän vadelmaa kun jostai viel sais niin sit olis kaikki kesänmarjat pakastettuna.
 
huhtikuus painoin sen 83 kg ja pituutta on 164 cm silloin aukkari tutkimuksessa painoin 32 josta vähensivät sen kilon vaatteist. eli 81 ja nyt paino oli sen 77.1 joten alaspäin menee edelleen.... toivon et ne hyväksyy meidät nyt sinne hoitoihin sitten. ja jollen heist oo tarpeeks tiputtanut mut näkeehän sen et oon motivoitunut painon pudottamiseen joten toivon etteivät ala nihkeillä. ja mun paino indeksinin on lievästi ylipainoinen tällä hetkellä


seralle tsemppiä ultraan tulehan uutiset sitten kertomaan... :)

Muoks.. huhtikuussa painoindeksi oli merkittävästi ylipainoinen nyt se on lievästi ylipainoinen
 
Viimeksi muokattu:
Painolla on yllättävän iso merkitys raskautumisen kannalta monenkin naisen kohdalla ja keskenmenoja on tilastollisesti enemmän ylipainoisilla naisilla. Jokainen haluaa mahdollisimman hyvän tuloksen saada näistä hoidoista ja mikäpä tosiaan parempi motivaattori laihtumiseen kun vauva :)

Sera2010 tsemppiä ultraan! :)
 
Mulla oli helmikuussa kun tyksin mentiin painoa 88.8 ja tänään oli 84.8 ja pituutta löytyy 163. helmikuussa bmi oli 33,4 ja nyt on 31.9 et alaspäin ollaan menty ja mennään edelleen mut mä en teidä onks se jotenkin eriasia kun mullakin on pcos niin sit kaikki riskit on pienempiä kun on vähemmän painoa..
 
Sansu ja hannuliini: Tsemppiä siis kovasti painonpudotukseen :) Ja hienoa että motivaatiota riittää ja noin hyvin on jo pudonnu!

Hannuliini: Mee ihmeessä vesijumppaan, se on tehokasta, eikä yleensä tee pahaa vaikka ois kremppaa jossain. Meinaan jos sul jalka kipeenä. Nii ja tohon pcos:iin, eikö siihen voi auttaa ihan pelkkä painonpudotuskin? Niin oon ymmärtänyt, korjatkaa jos oon ihan väärässä :) Mut ajattele jos se pelkästään auttaisi, eikä tarttis hoitoihin lähteekään, sehän vasta oi hienoa!!


Nirppanen: Joo, toki painolla on merkitystä. Mut BMI on vaan maailman surkein mittari, se ei kerro juur mitään! ;) Siksi utelin asiaa :) En ookkaan kuullu et ylipainoisilla on enemmän keskenmenoja :O Miksiköhän?

Kiitos kovasti tsempeistä ultraan, tulen kertomaan sit kuulumisia :)
 
Mulla aikas hyvin jalka parantunut kun ei töissäkään paljoa oireillut. Mä oon helmikuusta lähtien syönyt metuja ja se on myös pitänyt mun verensokeria tasasena et ei oo niin kauheasti heilunu ylös alas. Ja meil on tullut koko ajan enemmän ruokavalioon kasviksia mitä ennen ja mul on niit kans ollu välipaloina.. Täytyy alkaa ens viikol kattelee niitä vesijumppa aikatauluja kun uimahallikin aukee ens viikolla ja sit täytyy alkaa tosissaa treenaamaa Ruissalojuoksua varten.. Mulla toi pcos aiheuttaa vuotohäiriöitä, ovuloimattomuutta mm. Yleensä painonpudotus saattaa auttaa siihen.. Mut meil alkaa oi-hoidot heti kun oon heidän asettamassa painossa..
 
Yli puolet niistä joilla on pcos on ylipainoisia. Keskeisin hoito on laihdutus. Painonlasku voi säännöllistää kierrot ja raskaus voi alkaa ilman muita hoitoja, jopa 5–10 % painonpudotus riittää. Painon normaalistaminen myös vähentää tehokkaasti alkuraskauden keskenmenovaaraa ja muita raskauteen liittyviä riskejä. Tää oli siis lähes puhdas lainaus täältä:
Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä (PCOS) :: Terveyskirjasto

Katsoin tässä sattumalta taannoin neloselta sellasta Hurja painonpudotus(kohan sen nimi nyt oli?) -sarjaa ja siinä oli tutkittu tän laihduttajanaisen munasarjoja ennen ja jälkeen tän projektin (heillä oli siis haaveena saada lapsi). Sen pcos oli parantunu tällä painonpudotuksella kokonaan.

Ja mitä siihen ylipainon ja keskenmenojen riskin kasvuun tulee, niin se on kai yks tällanen selittämätön yhteys. En ainakaan löytäny äkkiseltään mitään selittävää sivustoa siihen.

Ja oikeessa olet Sera, toi BMI on erittäin huono mittari. Ei kuitenkaan kerro kropan lihas/rasva -suhteesta mitään. Kehonrakentajat on kaikki merkittävästi ylipainoisia :D
 
mulla ei oo todettu mitään ihmeempää. kai ota noistkin selvää.
suoraan tekstiä mun follikeist on:

vaginallisessa UÄ:llä avfl:ssa kohtu jossa kakksivaiheinen endometrium. kohdun lihasmanteli normaali, nestettä vapaassa vatsaontelossa , ovariot löytyvät pitkän hakemisen jälkeen. oikea 1,9x1,6cm halk. näkyvyys huono, nähdään nyt 4 antraalifollikelia , vasemalla 2,3x1,7cm. 5antraalifollikkelia ei johto folliikkeja kummallakaan puolella. tuo oli ekal käynnil tekstinä.

jos joku osaa mulle suomentaa niin hyvä tyks kerran kysyin ja hullua hurskaammaks en tullut
 
Sansu: Missä vaiheessa kiertoa tuo uä on tehty? Yleensä jommalla kummalla puolella on yksi johtofolli, siis ennen ovista. Pcosissa taas on usein juuri paljon pieniä folleja, joista yksikään ei kehity johtofolliksi eikä riittävän suureksi irtoamaan. Antraalifollikkelit on juuri niitä sekundäärisiä follikkeleja, joita on siis sen johtofollin lisäksi, mitkä eivät irtoa. Antraalifollikkelit ei myöskään kasva enää, joten niistä sitä johtofollia ei muodostu. Niin mä oon ymmärtäny...eli musta toi vois viitata nimenomaan pcos:iin. Miksiköhän ovarioita (munasarjoja) on jouduttu etsimään kauan? Ja miksiköhän et oo saanu kunnollista vastausta tyksistä?? :O
 
Toi kaksivaiheinen endometrium viittais siihen et toi ultra on tehty joskus ennen kierron puoliväliä? Siis ennen (mahdollista) ovulaatiota. Endometrium on vissiin kolmikerroksinen ovulaation aikoihin. Mut se, et miks ovarioita on saanu hakea, on mysteeri. Oliko sulle Sansu86 tehty aukiolotutkimus?
 
Eli siis jos ei johtofollia tossa vaiheessa oo näkyny, ni se kertoisit siitä, ettei ovista ainakaan siinä kierrossa tapahtunut? Mut onhan niitä ovuloimattomia kiertoja toki joskus niillä "normaaleillakin" naisilla :) Kannattaa sieltä tyksistä vähän väkisinkin koittaa saada vastauksia kysymyksiin, mun kokemuksen mukaan ne on vähän turhan vähäpuheisia...mä ainakin oon armottomasti paukutellu kysymyksiä ;) Vaikka ei se mitää auttaisi ni helpottaa se vähän oloa kun on tilanteen tasalla :)
 

Yhteistyössä