Työttömät palkatta töihin yrityksiin

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
En minä ainakaan ottaisi yhtään ketään pakolla töihin, vaikka olisi tilanne niin, että joku instanssi siitä pienen korvauksenkin maksaisi. Totuus on juuri kuten tuo joku vieras kirjoitti, että riski taloudellisiin menetyksiin ja hommien menemiseen päin helvettiä vain kasvaa suuresti. Eikä ainakaan mulla ole tarvetta väkisin siivotuttaa edes tuota pihaa, vaan kyllä mä sen satasen siitä L&T:lle maksan jos se pitää tehdä.

Kyllä harjoittelupaikan tarjoaminen on osin "hyväntekeväisyyttä". Se että pitkään kotona maanneesta aletaan koulia vaikka pesunkestävää laitoshuoltajaa, ei nyt vain käy kuukaudessa. Ja jos firmalla olisi vara valita valmiista tekijästä, niin se jättäisi työttömän kotiinsa mätänemään. Mutta kun tekijöistä on samalla pulaa. Eli siinä haetaan win-win -tilannetta molemmille.

Pyöritteleepä asiaa miten päin tahtoo, niin näihin harjotteluihin osallistuu aina henkilöt, joita kukaan ei muuten halua. Anteeksi kun totuus satuttaa. En ole nähnyt työkokeiluja lääkäreillä, juristeilla, java-koodareilla tai putkimiehillä. Kaikilla kun on kysyntää ilman mitään kokeiluja. Mutta kokeiluja varmaan tarvitaan silloin, kun puhutaan Summan paperitehtaalla 22 vuotta olleesta Raunosta, joka epätoivoisesti toivoo että uusi paperitehdas perustettaisiin Porvoon kupeeseen. Niin ei nyt vain tapahdu ja töitä pitää löytää.
Paitti että suomessa laillistettu lääkäri on kovaa valuuttaa missä tahansa joten hän voi aina valita.
Putkimiehistä taas...
...toi on otsikoitu viihdeuutiseksi
http://www.iltalehti.fi/viihde/201705182200146448_vi.shtml

Työttömästä paperimiehestä löydät esimerkin työvoimaministerin pallilta.

Sinäkään et tee yhtään mitään niin arvokasta etteikö joku tällä hetkellä oleva työtön pystyisi sinua korvaamaan. Parhaassa tapauksessa korvaat itse itsesi työelämäharjoittelijana.
 
Voit minun puolestani alkaa tekemään omia hommiasi vaikka toimeentulotuella.
Kyllä se sopii. Tosin valitsen sen työnantajan, joka eniten maksaa. Viimeksi työnantaja tykkäsi maksaa lähemmäksi viisi tonnia kuussa, jota kyllä pidinkin aivan liian suurena rahamääränä, mutta jos työnantaja on tyhmä, niin minkäs sille voi. Kahden tonnin kuukausipalkalla sinne menin, ja kolmen kuukauden jälkeen palkka oli jo tuplattu.
 
Vaan kun sit sinä et valitse. Et tule koskaan saamaan penniäkään enempää. Eläkettä tai lomaa ei kerry. Etkä tule saamaan mitään mistään jos sanot, että ehdot ei kelpaa.
Milläs ajattelit estää sen, että valitsen? :D Tähänkin mennessä olen sanellut käytännössä kaiken. Kannattaa huolehtia siitä, että osaa sellaista, mitä muut eivät osaa.
 
vierailija
Paitti että suomessa laillistettu lääkäri on kovaa valuuttaa missä tahansa joten hän voi aina valita.
Putkimiehistä taas...
...toi on otsikoitu viihdeuutiseksi
http://www.iltalehti.fi/viihde/201705182200146448_vi.shtml

Työttömästä paperimiehestä löydät esimerkin työvoimaministerin pallilta.

Sinäkään et tee yhtään mitään niin arvokasta etteikö joku tällä hetkellä oleva työtön pystyisi sinua korvaamaan. Parhaassa tapauksessa korvaat itse itsesi työelämäharjoittelijana.
Käsitit nyt jotain täysin väärin. En minä nostanut itseäni jalustalle ja mollannut työttömäksi jääneitä paperimiehiä. Se mitä yritin sanoa oli, että työvoimapoliittisia toimenpiteitä kohdistetaan (ja pitääkin kohdistaa) henkilöille, joita työnantajat eivät muuten kelpuuta. Sielä pitäisi koulia enemmän niitä sinun mainitsemiasi "jari lindströmejä" joilla elämä hymyilee töiden puolesta, vaikka paperitehdas menikin alta. Ja paperitehdas on tässä nyt vain esimerkki, älä takerru siihen. Sama koskee monia muitakin, etenkin tuotannossa työskennelleitä. Yhteiskunta muuttuu ja tuotantotyö Suomessa vain vähenee. Se on fakta johon ei voi vaikuttaa.

Voi olla että työkokeiluja tarjoavissa firmoissa on sekalaista seurakuntaa ja muutama idiootti yrittäjäkin mukaan mahtuu. Mutta lähtökohtaisesti on aivan idioottimaista koittaa pakottaa ihminen tekemään tuottavaa työtä pakolla. Se nyt vain ei mene niin. Siinä luodaan tilanne, että työntekijällä ei ole "mitään menetettävää" ja se on jopa vaarallinen tilanne, eikä enää pelkästään taloudellinen.

Kun töihin pakotettu tuotantotyöntekijä ajaa trukilla linjaston konehuoneen läpi, voi korjaamiseen mennä viikkoja. Kun töihin pakotettu siivooja perseilee hotellin käytävillä, kutsuu vieraita huoriksi ja levittää klooria pitkin kokolattiamattoja.... siinä ei siivousyhtiö menetä vain yhtä asiakasta, vaan pääsee lehtiin ja menettää julkisen maineensakin.

Ei ihmistä kannata pakottaa töihin. On päivänselvää, että jos mä pakottaisin jonkun itselleni hommiin, niin multa katoaisi toimistolta muutakin kuin kynät ja kumit. Asiakassuhteet kärsisi ja homma menisi vain vituiksi. Mitään sellaista arvokasta en saisi pakotetulta henkilöltä tilalle, että se edes millään muotoa kannattaisi.
 
vierailija
Voi olla että työkokeiluja tarjoavissa firmoissa on sekalaista seurakuntaa ja muutama idiootti yrittäjäkin mukaan mahtuu. Mutta lähtökohtaisesti on aivan idioottimaista koittaa pakottaa ihminen tekemään tuottavaa työtä pakolla. Se nyt vain ei mene niin. Siinä luodaan tilanne, että työntekijällä ei ole "mitään menetettävää" ja se on jopa vaarallinen tilanne, eikä enää pelkästään taloudellinen.

Kun töihin pakotettu tuotantotyöntekijä ajaa trukilla linjaston konehuoneen läpi, voi korjaamiseen mennä viikkoja. Kun töihin pakotettu siivooja perseilee hotellin käytävillä, kutsuu vieraita huoriksi ja levittää klooria pitkin kokolattiamattoja.... siinä ei siivousyhtiö menetä vain yhtä asiakasta, vaan pääsee lehtiin ja menettää julkisen maineensakin.

Ei ihmistä kannata pakottaa töihin. On päivänselvää, että jos mä pakottaisin jonkun itselleni hommiin, niin multa katoaisi toimistolta muutakin kuin kynät ja kumit. Asiakassuhteet kärsisi ja homma menisi vain vituiksi. Mitään sellaista arvokasta en saisi pakotetulta henkilöltä tilalle, että se edes millään muotoa kannattaisi.
Ei se nykyäänkään työkokeiluissa noin mene.
 
vierailija
Eihän tuo mitään ilmaista työtä ole. Työntekijä saa palkaksi työmarkkinatuen. Ei sitä työmarkkinatukea pitäisi saada kotisohvalla loisien ollenkaan.
Mikset sinä ota palkaksi työmarkkinatukea?

Suomi on pullollaan ammattitaitoisia kokeneita irtisanottuja työhaluisia duunareita, joille ei yksinkertaisesti työtä löydy, koska niitä työpaikkoja vain ei ole. Ilman omaa syytään ovat joutuneet työttömäksi.
 
vierailija
Musta tuntuu, et naapurit satsaavat todella sen, mitä tarvii. Mahtavat markkinat ovat tarjolla - myös heille. Katso, ei kiinnosta suomalaista:
"70 katselua
Ruotsista matkailuorganisaatio Swedish Laplandilta saatujen lukujen mukaan vuonna 2016 kiinalaisturistien hotelliyöpymisiä oli Suomen Lapissa 2016 kaksi kertaa enemmän kuin Pohjois-Norjassa ja kolme kertaa enemmän kuin Pohjois-Ruotsissa. Lappi 35.000, Pohjois-Norja 18.000 ja Pohjois-Ruotsi 12.000.
Näkyy arenalla.
 

Yhteistyössä