Uskon, että suurinpiirtein jokainen nainen voi imettää lastansa, jos vain halua ja tietotaitoa on riittävästi.

  • Viestiketjun aloittaja mielipide
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja bb:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja bb:
Teeppäs tämä kun ei ole esikoinen kyseessä. :)
Kantoliina ja perhepeti. Kokeiltu on. :)
No on se sääli isosisaruksia kohtaan, imetyksen takia raukat eivät saa elää normaalia elämää ja vielä kilpailijan takia, ei edistä sisarussuhdetta..
Öööö, miten ihmeessä kantoliinassa kulkeva ja äidin rinnalla nukkuva vauva estäisi isosisarusten normaalin elämän...? Päinvastoin minusta...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ummelwalad:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kokeile herätellä vauvaa yöllä rinnalle. Yöimetykset ovat tärkeitä. Vähintään 4 syöttöä/8h yöunet, jos mielit korvikkeesta eroon.

Ongelma on minusta nyt se, että vauva on tottunut saamaan korviketta ja syö liian harvoin, Asemassasi tyrkyttäisin vauvalle päivisin tunnin välein rintaa, niin hän ei pääsisi niin kovin nälkäiseksi. Ja imetä ihmeessä _aina_ molemmista rinnoista.

Eli päiväsaikaan vähintään 1h välein ja yöaikaan 2h välein. Tekisi siis aika paljon enemmän syöttöjä vuorokaudessa kuin nyt, mutta jos haluat korvikkeesta eroon... :)
Imetän ja pumppaan AINA molemmista rinnoista. Olen yrittänyt tuotakin päivällä. Tuloksena nälkäinen, itkuinen ja hyvin väsynyt vauva.
Anteeksi, mutta putosin nyt kärryiltä. Mitä siis olet kokeillut, 1h välein syöttämistäkö? Sen ohessa en pumppaisi.

Pidätkö vauvaa sylissä vai lasketko välillä esim vaunuihin?
 
dd
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Ei esim. monien kätilöiden / neuloiden terveydenhoitajien mielestä.
Tässä tuleekin mieleen että jos imetät 30 minuuttia 2-3h välein, missä vaiheessa ulkoillaan isompien kanssa, jaksetaan huomioida ylipäätään muita ja elää muullekin kuin imetykselle..
Monet kätilöt ja neuvolat ovat aika ulalla. Voihan sitä vauvaa siellä ulkonakin imettää. ;)

Ja jos imetät 30min 2h välein, kerkeät hyvin ulkoilla 1,5h. Ihan ok minusta.

En halua riidellä.
En minäkään mutta kuulostat nyt hieman imetysfanaatiikolta.

Eikä minun laskukaavan mukaan voi ulkoilla mitenkään 1,5h jos imetys alkaa klo 11, kestää 30min, seuraava imetyshän on jo klo 13.. miten puet kaksi tai useamman hetkessä ulos esim. talvella..?
Tuskin kukaan pakkasessa imettää..
 
Jos lukisit ajatuksella kaikki lähettämäni viestit, niin voisit ymmärtää.

Pumppaan yleensä yöllä, kun lapsi nukkuu. Joskus päivällä, kun lapsi nukkuu.

Olen pari kertaa yrittänyt olla antamatta korviketta, joten vauvan herätessä aamulla olen antanut vain rintaa. Vauva on imenyt kaksi tuntia aina rintaa vaihtaen (noin 15-30 min välein). Itkenyt nälkää. Olen yrittänyt antaa tuttia, rintaa, pitää lähellä. Mikään ei auta. On saattanut huolia rintaa taas hetkeksi, mutta tyhjästä kun ei tule maitoa, joten itkee ja raivoaa nälkäänsä. Olen siis antanut korviketta, kun on ollut usean tunnin ajan itkua.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ummelwalad:
Jos lukisit ajatuksella kaikki lähettämäni viestit, niin voisit ymmärtää.

Pumppaan yleensä yöllä, kun lapsi nukkuu. Joskus päivällä, kun lapsi nukkuu.

Olen pari kertaa yrittänyt olla antamatta korviketta, joten vauvan herätessä aamulla olen antanut vain rintaa. Vauva on imenyt kaksi tuntia aina rintaa vaihtaen (noin 15-30 min välein). Itkenyt nälkää. Olen yrittänyt antaa tuttia, rintaa, pitää lähellä. Mikään ei auta. On saattanut huolia rintaa taas hetkeksi, mutta tyhjästä kun ei tule maitoa, joten itkee ja raivoaa nälkäänsä. Olen siis antanut korviketta, kun on ollut usean tunnin ajan itkua.
Olen lukenut ja lukenut ja lukenut viestejäsi. Jos et halua täysimettää, ei siinä ole mitään väärää.

Rintasi eivät juuri nyt tuota riittävästi maitoa vauvallesi, koska ne eivät "tiedä" vauvan todellista tarvetta.

Aamulla vauva on pitkien unien jälkeen liian nälkäinen.

Kokeile tänä yönä, ettet anna vauvan olla syömättä yli kahta tuntia. Vauvalla on niin lyhyet unisyklit, että tuon pitäisi vauvaa hieman tarkkailemalla olla verrattaen helppoa.

Aamusta sitten aloitat tuon 1h välein. Ja se tunti pyörähtää käyntiin silloin, kun vauva alkaa syödä. :)
 
bb
Alkuperäinen kirjoittaja ummelwalad:
Eikä vauva nukahda, vaan itkee nälkäänsä lohduttomasti.
Jos korvike lopettaa itkun, ole tyytyväinen että kyseessä vain nälkä eikä muuta syytä itkulle.
Tietysti se harmittaa jos on päättänyt että haluaa täysimettää mutta jatka vaan osittaisimetystä niin olette molemmat lopulta tyytyväisiä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
En minäkään mutta kuulostat nyt hieman imetysfanaatiikolta.

Eikä minun laskukaavan mukaan voi ulkoilla mitenkään 1,5h jos imetys alkaa klo 11, kestää 30min, seuraava imetyshän on jo klo 13.. miten puet kaksi tai useamman hetkessä ulos esim. talvella..?
Tuskin kukaan pakkasessa imettää..
Kantoliinassa vauvaa voi imettää ulkona kesät talvet. :)

Pukemiseen ei meillä kyllä koskaan ole montaa minuuttia mennyt, varsinkin kun puettavia harvoin vauvan ja äidin itsensä lisäksi on enemmän kuin yksi. Yleensähän jo 2v:lläkin on kova halu osata itse ja voi siis rauhassa nyhrätä vaatteita päällensä äidin imettäessä. tarkoitan siis, että mitä luultavimmin ei perheessä ole kuin korkeintaan 2 alle 2v:tä kerrallaan....?
 
bb
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ummelwalad:
Jos lukisit ajatuksella kaikki lähettämäni viestit, niin voisit ymmärtää.

Pumppaan yleensä yöllä, kun lapsi nukkuu. Joskus päivällä, kun lapsi nukkuu.

Olen pari kertaa yrittänyt olla antamatta korviketta, joten vauvan herätessä aamulla olen antanut vain rintaa. Vauva on imenyt kaksi tuntia aina rintaa vaihtaen (noin 15-30 min välein). Itkenyt nälkää. Olen yrittänyt antaa tuttia, rintaa, pitää lähellä. Mikään ei auta. On saattanut huolia rintaa taas hetkeksi, mutta tyhjästä kun ei tule maitoa, joten itkee ja raivoaa nälkäänsä. Olen siis antanut korviketta, kun on ollut usean tunnin ajan itkua.
Olen lukenut ja lukenut ja lukenut viestejäsi. Jos et halua täysimettää, ei siinä ole mitään väärää.

Rintasi eivät juuri nyt tuota riittävästi maitoa vauvallesi, koska ne eivät "tiedä" vauvan todellista tarvetta.

Aamulla vauva on pitkien unien jälkeen liian nälkäinen.

Kokeile tänä yönä, ettet anna vauvan olla syömättä yli kahta tuntia. Vauvalla on niin lyhyet unisyklit, että tuon pitäisi vauvaa hieman tarkkailemalla olla verrattaen helppoa.

Aamusta sitten aloitat tuon 1h välein. Ja se tunti pyörähtää käyntiin silloin, kun vauva alkaa syödä. :)
Heh, aika huvittavia neuvoja jos on väsynyt ihminen kyseessä.
Kuka jaksaa itse herätä kahden tunnin välein imettämään jos vauva nukkuu tyytyväisenä.
Vauvalle parempi että äiti on virkeä eikä väsymyksestä loppu vain sen takia että täytyy täysimettää, kyllä se osittaisimetys antaa suojan myös. :)
Ja taas tuo syyllistävä JOS ET HALUA.. eikä taida edes ap tajuta syyllistävänsä, surullista.
 
dd
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
En minäkään mutta kuulostat nyt hieman imetysfanaatiikolta.

Eikä minun laskukaavan mukaan voi ulkoilla mitenkään 1,5h jos imetys alkaa klo 11, kestää 30min, seuraava imetyshän on jo klo 13.. miten puet kaksi tai useamman hetkessä ulos esim. talvella..?
Tuskin kukaan pakkasessa imettää..
Kantoliinassa vauvaa voi imettää ulkona kesät talvet. :)

Pukemiseen ei meillä kyllä koskaan ole montaa minuuttia mennyt, varsinkin kun puettavia harvoin vauvan ja äidin itsensä lisäksi on enemmän kuin yksi. Yleensähän jo 2v:lläkin on kova halu osata itse ja voi siis rauhassa nyhrätä vaatteita päällensä äidin imettäessä. tarkoitan siis, että mitä luultavimmin ei perheessä ole kuin korkeintaan 2 alle 2v:tä kerrallaan....?
Helposti menee pukemiseen puolikin tuntia kun kyseessä vauva ja uhmaiässä oleva 2-vuotias. ;)
Tämän voi aika moni varmasti allekirjoittaa. ;)
 
M
Sivusta seurasin ja sinulle ummelwalad haluan sanoa että yritäpäs poistaa ruokavaliostasi mahdollisimman paljon lisäaineita ja eityisesti aspartaami, jos esim. juot limsoja tai light-mehuja. Aspartaami vähentää itselläni huimasti maidon tuloa. Huomasin sen vasta toista lasta imettäessäni ja nyt jo kolmannen kohdalla maitoa riittää hyvin kun pysyn kevytjuomista erossa. Pikkujuttu joka mulla oli ihan ratkaiseva maidon riittävyydessä.
 
vierailija
Kun 4kk imetystä tauotta takana, öisinkin 45min välein, en tunne mitään syyllisyyttä siitä että aloin antaa korviketta. On lapsenkin kiduttamista, jos väkisin yrittää imettää imetyksen vuoksi. Uni on myös tärkeää, erityisesti lapselle, mutta ei se pahitteeksi ole äidillekään... Myös paino- ja pituusseuranta samaan aikaan neuvolassa, kasvukin käynnistyi kummasti kun alkoi saada ruokaa ja kasvamaankin siinä samalla. Näin kolmannen lapsen kohdalla voin nyt vihdoin myöntää itselleni, että minusta ei ole imettämään vaikka kuinka olen sitä halunnut. En tiedä syytä, mutta imetys ei vain ole onnistunut. Keskimmäistä täysimetin ja valvoinkin sitten reilun vuoden. Herätyksiä 10krt yössä vuoden ikäisenä. Oli allergioitakin, mutta silti väitän että olisi ollut rauhallisempaa elämä kun olisi saanut enemmän ruokaa. Kiinteät eivät uponneet. Jokainen siis valitkoon sen tavan, jolla sekä vauva että äiti tyytyväisiä. Siitä eniten hyötyä koko perheelle.
 
dd
Tärkeintä on se tyytyväinen pieni tuhisija, saa sitten maitonsa pullosta tai rinnasta.
Sääliksi käy niitä pieniä jotka itkevät nälkäänsä jatkuvasti kun äiti on päättänyt imettää vaikkei se maito riitä, tai tulkitaan koliikiksi kun sen maidon pitäisi riittää kaikilla.
Pitää osata katsoa tilanteen mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Sivusta seurasin ja sinulle ummelwalad haluan sanoa että yritäpäs poistaa ruokavaliostasi mahdollisimman paljon lisäaineita ja eityisesti aspartaami, jos esim. juot limsoja tai light-mehuja. Aspartaami vähentää itselläni huimasti maidon tuloa. Huomasin sen vasta toista lasta imettäessäni ja nyt jo kolmannen kohdalla maitoa riittää hyvin kun pysyn kevytjuomista erossa. Pikkujuttu joka mulla oli ihan ratkaiseva maidon riittävyydessä.
Juon vettä ja itsetehtyä mustikkasoppaa. Välillä kotikaljaa (yök).
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja bb:
Heh, aika huvittavia neuvoja jos on väsynyt ihminen kyseessä.
Kuka jaksaa itse herätä kahden tunnin välein imettämään jos vauva nukkuu tyytyväisenä.
Vauvalle parempi että äiti on virkeä eikä väsymyksestä loppu vain sen takia että täytyy täysimettää, kyllä se osittaisimetys antaa suojan myös. :)
Ja taas tuo syyllistävä JOS ET HALUA.. eikä taida edes ap tajuta syyllistävänsä, surullista.
Siis nyt...

Jos rakas ummelwalad haluat täysimettää, mitä sinun ei missään nimessä ole pakko tehdä ja mikä ei mitenkään määritä sinua ihmisenä tahi äitinä, voit kokeilla neuvojani.

Neuvoin, koska käsitin kyseessä olevan ongelma, joka haluttaisiin ratkaista. Jo ensimmäisessä viestissä painotin, ettei äidinmaito mielestäni ole mikään elimehto.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Helposti menee pukemiseen puolikin tuntia kun kyseessä vauva ja uhmaiässä oleva 2-vuotias. ;)
Tämän voi aika moni varmasti allekirjoittaa. ;)
No, meitä on moneksi. Turhaan vänkäämme, kun jokainen kuitenkin tekee, niinkuin parhaaksi näkee.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Sivusta seurasin ja sinulle ummelwalad haluan sanoa että yritäpäs poistaa ruokavaliostasi mahdollisimman paljon lisäaineita ja eityisesti aspartaami, jos esim. juot limsoja tai light-mehuja. Aspartaami vähentää itselläni huimasti maidon tuloa. Huomasin sen vasta toista lasta imettäessäni ja nyt jo kolmannen kohdalla maitoa riittää hyvin kun pysyn kevytjuomista erossa. Pikkujuttu joka mulla oli ihan ratkaiseva maidon riittävyydessä.
Myös vhh-ruokavalio vähentää maidontuotantoa roimasti! Juuri muistin. :)
 
a
Alkuperäinen kirjoittaja mielipide:
"Maito ei riittänyt" on yleensä vain tiedonpuuttesta johtuva luulo.

Minullakin on yksi osittain korvikkeella ruokittu, eli en nyt mitään äidinmaito vs korvike keskustelua (=riitaa) hae... :)
höpöhöpö riidanhaastaja tai muuten vain tyhmä.kaikille se ei ole helppoa.
 
Äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ummelwalad:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ummelwalad:
Mä toivoisin asian olevan noin. Ikävä kyllä maitoa ei vaan tule tarpeeksi kovasta yrityksestä huolimatta. En ole kuitenkaan vielä luovuttanut. Vauva on "vasta" 6 viikkoa vanha, joten toivoa on, että voisin ehkä joskus päästä edes "puoli-imetykseen".

Alusta asti olisin halunnut täysimettää.
Mistä päättelet, ettei maitoa tule tarpeeksi?
Syötkö ja juotko riittävästi?
Kuinka tiuhaan vauva on rinnalla?
Kuinka pitkästi sitä kirjottais. Siis monien alkuongelmien jälkeen tilanne on se, että rinnoista tulee 20-50 ml yhteensä pumppaamalla (2-4 tunnin välein). Vauva syö yli 200 ml keskimäärin noin 4 h välein. Eli maitoa ei tule tarpeeksi.

Syön ja juon riittävästi.

Vauva on rinnalla joka syötöllä (nykyään) ja ihokontaktissa muulloinkin. Imee aktiivisesti myös tyhjiä rintoja.

Lisäyksenä vielä, että pumppausmääriä seuraan pumppaamalla joka päivä yhden tai kahden syötön maidot.


En mäkään saa pumppaamalla kuin 20ml, mutta vauva saa imettyä paljon enemmän eli yleensä 100ml. Tämän voi varmistaa syöttöpunnituksella.
imetystuenkin sivuilla todetaan, että näin on monella naisella: mikään pumppu ei vastaa vauvan tehokasta imemistä. Imetys on myös psyykkinen tapahtuma, ei pelkkää mekaanista pumppausta.

syöttöpunnitus on ainoa varma keino varmistaa, kuinka paljon maitoa tulee.
 
Ush, tämä ketju saa kylmät väreet pintaan... :/ Ja kyllä, pidän itseäni imetysmyönteisenä, olen molempia lapsia imettänyt suht pitkään eikä esikoisen kanssa alku ollut helppo. Vaikka näen imetyksen ihanana ja tärkeänä asiana, en silti tykkää että sen eteen pitäisi sitten ihan loppuun itsensä polttaa.

On ihmisiä jotka eivät vain halua imettää ja sillä hyvä. Sitten on heitä jotka ovat yrittäneet ja yrittäneet ne omat voimavaransa loppuun ja sitten päättäneet siirtyä korvikkeelle. Heistä en käyttäisi sanontaa että he eivät halunneet imettää. Syystä tai toisesta se ei vain heiltä sillä kertaa onnistunut ja omat voimavaratkin tulivat vastaan.

Toki voidaan ajatella että ihminen pystyy suurinpiirtein mihin vaan jos sitä halua riittää ja on valmis tekemään töitä sen eteen. Ihan yhtälailla kuin lähes kaikki äidit pystyvät täysimettämään lapsensa sen 6kk, pystyisi lähes jokainen meistä saamaan ylioppilaskirjoituksista ainakin sen 6 ällää ja opiskelupaikan lääkikseen tai oikeutieteelliseen. Kyse on vain siitä kuinka paljon sitä oikeasti haluaa ja minkä verran on valmis tekemään töitä sen eteen. Ihmisillä vaan on hassu tapa siinä ettei voi myöntää tässä olevan kyse vain omasta laiskuudesta ja haluttomuudesta, vaan keksitään kaiken maailman selityksiä.

En taida uskaltaa sanoa että lähes kaikille, mutta siis valtaosalle naisista imetys on mahdollista, noin biologiselta kannalta. Samoin se on mahdollista lähes kaikille vauvoille, mutta toki joukkoon mahtuu niitäkin pienokaisia joilta tuo ei edes onnistu. Heitä on tyaas paha mennä syyttämään laiskuudesta ja haluttomuudesta, jos heillä ei riitä omassa jo valmiiksi vaikeassa tilanteessa voimia imemiseen.
 
tissit ei toimi
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Se riippuu ensinnäkin omasta halustasi ja jaksamisestasi. :)

Vauva ei missään nimessä saa väsähtää ja pissaa on tultava. Kakkaa ei tarvitse kytätä.

Itse lähtisin viikosta: vauva vaippasilteen ja itse pikkareissa sohvalle lämpimän peiton alle pesimään. Vauvalle tissi suuhun ja puolen vaihto 30min välein. Sinulle paljon evästä, syötävää ja juotavaa. Ja kirjoja, lehtiä ja leffoja. :)

Jos oikeasti pysyt siinä ja annat vauvan imeä yötä päivää, uskon, että kolmessa päivässä maidontuotantosi on noussut vastaamaan vauvasi tarpeita. Viikossa löydätte rytmin.

Pääasia kuitenkin on, että nauutit vauvastasi, yhdessäolostanne ja vauvan hoidosta. :)
Vauvaa minulla nyt ei ole, vaan kaksi leikki-ikäistä, jotka molemmat ovat saaneet ruokansa pullosta. Esikoisen kanssa tuo pesiminen onnistui hyvin, tissiä oli aina tarjolla ja molemmat rinnat imetin, en ihan noin tiuhaan kun sanoit, mutta 1 - 1½ tunnin välein kuitenkin. Olin sairaalassa neljä vuorokautta, syöttöpunnituksia kolme ja tulos 0 grammaa joka kerta. Sitä maidon pakkautumistunnetta ei tullut missään vaiheessa, primperan lääktiyksen sain kolmantena päivänä. Lisämaitoa olivat vauvalassa vauvalle antaneet kun olin lähtenyt tapaamaan vierasta pieneksi hetkeksi kanttiiniin, sitä ennen oli vauva ollut reilun tunnin rinnalla, molemmilla taas. 20 ml oli mennyt maitoa. Kerran siis sai vauva lisämaitoa synnärillä, kotona en uskaltanut olla antamatta, mutta en läheskään joka imetyksen jälkeen sitä korviketta antanut.

Kuukauden ajan mentiin niin, että yritin aina imettää, mutta korviketta oli pakko antaa. Ja kun ei maito siitäkään huolimatta noussut ja vauva alkoi loppujen lopuksi hylkiä rintaa, tottakai, niin lopetin. Ja minä olen sitä mieltä, että kuulun siihen pariin prosenttiin äideistä, joilla maito ei jostain syystä nouse lainkaan. Esim. raskausaikana rinnoissa ei tapahtunut yhtään mitään.

Kuopuksen kohdalla oli sama tilanne raskausaikana, toki synnytys yms. muut sitten tekivät imetyksen yrittämisen vielä hankalammaksi. Esikoinen oli 13 kk kun kuopus syntyi 6 viikkoa etuajassa hätäsektiolla. Vauva ei jaksanut syödä pullosta, saati sitten rinnasta ekan viikon aikana jonka itsekin sairaalassa vietin. Välimatka sairaalaan 150 km, esikoinen joka sairastui ja näin ollen vierailukielto keskolaan, pumppaaminen ja primperan ei tehneet mitään vaikutusta.

No, jos vielä raskaaksi tulen, aion ottaa tämän imetysasian enemmän esille jo neuvolassa ja synnärilläkin haluan enemmän apua. Todennäköisesti otan yhteyden myös imetystukihenkilöön. En tiedä, millaiset mahdollisuudet minulla on kahden maidon nousemattomuuden jälkeen, mutta kokeilen kyllä. Toisaalta, luulisin että nyt on helpompaa antaa periksi kuin ensimmäisellä kerralla. Ja tälläl tarkoitan nyt sitä, että en koe niin suurta syyllisyyttä kuin esikoisen kohdalla. Epäonnistumisen tunne ei varmaankaan ole niin vahva.

 

Yhteistyössä