Uskon, että suurinpiirtein jokainen nainen voi imettää lastansa, jos vain halua ja tietotaitoa on riittävästi.

  • Viestiketjun aloittaja mielipide
  • Ensimmäinen viesti
No minussa on varmaan jokin vika, mutta molempien tyttärien kohdalla mulla on maidontuontanto ollut ensimmäiset kuukaudet hurjaa ja sitten tasoittunut n. kuukaudeksi, jonka jälkeen sitten neljän kuukauden vaiheella se ei ole enää riittänyt. Tästä syystä esikoinen kerta kaikkiaan ei suostunut enää rinnalle vaikka mitä koetin (oli mm. 12 tuntia syömättä kokonaan kunnes annoin periksi ja annoin pullosta) ja sitten vielä lypsin kaksi viikkoa kaiken mitä irti sain, mutta ei tullut niin ei tullut.¨
Toisen kohdalla tässä on nyt käynyt niin että viikko sitten oli pakko siirtyä antamaan myös tuttelia koska ei vauva tullut minusta enää täyteen ja rinnat olivat aivan tyhjät syönnin päälle, vauva yhä nälkäinen. Eli täysimetin 4,5kk ja nyt sitten imetän yhä osittain. Kun vertaa mitä määriä juo pullosta, niin tiedän ettei oma maitoni mitenkään riitä enää. Ja nyt sitä nukutaan kokonaisia öitä sen kolmen yösyötön sijaan!
Olen onnellinen jo siitä että tytöt ovat sen yli 4kk saaneet molemmat äidinmaitoa.
 
Lisään vielä, että kysyin asiasta lääkäriltäkin ja hän epäili minun kohdallani olevan kyseessä joku hormonaalinen juttu kun sama toistunut molemmilla kerroilla ilman että mikään olisi muuttunut esim. syömisissä tms.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Ush, tämä ketju saa kylmät väreet pintaan... :/ Ja kyllä, pidän itseäni imetysmyönteisenä, olen molempia lapsia imettänyt suht pitkään eikä esikoisen kanssa alku ollut helppo. Vaikka näen imetyksen ihanana ja tärkeänä asiana, en silti tykkää että sen eteen pitäisi sitten ihan loppuun itsensä polttaa.

On ihmisiä jotka eivät vain halua imettää ja sillä hyvä. Sitten on heitä jotka ovat yrittäneet ja yrittäneet ne omat voimavaransa loppuun ja sitten päättäneet siirtyä korvikkeelle. Heistä en käyttäisi sanontaa että he eivät halunneet imettää. Syystä tai toisesta se ei vain heiltä sillä kertaa onnistunut ja omat voimavaratkin tulivat vastaan.

Toki voidaan ajatella että ihminen pystyy suurinpiirtein mihin vaan jos sitä halua riittää ja on valmis tekemään töitä sen eteen. Ihan yhtälailla kuin lähes kaikki äidit pystyvät täysimettämään lapsensa sen 6kk, pystyisi lähes jokainen meistä saamaan ylioppilaskirjoituksista ainakin sen 6 ällää ja opiskelupaikan lääkikseen tai oikeutieteelliseen. Kyse on vain siitä kuinka paljon sitä oikeasti haluaa ja minkä verran on valmis tekemään töitä sen eteen. Ihmisillä vaan on hassu tapa siinä ettei voi myöntää tässä olevan kyse vain omasta laiskuudesta ja haluttomuudesta, vaan keksitään kaiken maailman selityksiä.

En taida uskaltaa sanoa että lähes kaikille, mutta siis valtaosalle naisista imetys on mahdollista, noin biologiselta kannalta. Samoin se on mahdollista lähes kaikille vauvoille, mutta toki joukkoon mahtuu niitäkin pienokaisia joilta tuo ei edes onnistu. Heitä on tyaas paha mennä syyttämään laiskuudesta ja haluttomuudesta, jos heillä ei riitä omassa jo valmiiksi vaikeassa tilanteessa voimia imemiseen.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä.
 
...
Tää on niin raivostuttavaa kun ihmetellään naisia jotka ei pysty imettämään, minä kyllä pystyin mutta sydänvikainen keskoslapsi ei jaksanut imeä, joten hänelle syötettiin nenämahaletkusta minun pumppamaani maitoa muutama kuukausi ja sen jälkeen jaksoi pieniä määriä pullosta, mutta pikkunen ei missään vaiheessa olisi jaksanut rinnalta syödä, kyllähän sitä yritettiin mutta voimat meni siinä pikkuselta täysin ettei enää pullostakaan jaksanut syödä. Tämä nenämahaletku oli muutenkin välillä käytössä vaikka kasvoikin isommaksi.
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
Ei esim. monien kätilöiden / neuloiden terveydenhoitajien mielestä.
Tässä tuleekin mieleen että jos imetät 30 minuuttia 2-3h välein, missä vaiheessa ulkoillaan isompien kanssa, jaksetaan huomioida ylipäätään muita ja elää muullekin kuin imetykselle..
Monet kätilöt ja neuvolat ovat aika ulalla. Voihan sitä vauvaa siellä ulkonakin imettää. ;)

Ja jos imetät 30min 2h välein, kerkeät hyvin ulkoilla 1,5h. Ihan ok minusta.

En halua riidellä.
En minäkään mutta kuulostat nyt hieman imetysfanaatiikolta.

Eikä minun laskukaavan mukaan voi ulkoilla mitenkään 1,5h jos imetys alkaa klo 11, kestää 30min, seuraava imetyshän on jo klo 13.. miten puet kaksi tai useamman hetkessä ulos esim. talvella..?
Tuskin kukaan pakkasessa imettää..
Juu ja meillä ainakin nuo toiset taaperot tarvitsisvat ruokaa ja yksi vaipanvaihdon ym. ennen sitä ulkoilua jne. Ei sitä (varsinkaan talvella) pääse ulos juuri sillä sekunnilla kun vauva tissistä irrottaa.
 
lypsykone
Kerjäät verta nenästäs tällä aloituksella, mutta osittain olen samaa mieltä. Monissa tapauksissa lisätieto, opastus alkuun ja ripaus lisää sinnikkyyttä äidiltä varmasti auttaisi onnistuneeseen imetykseen. Poikkeuksiakin varmasti on.
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
En minäkään mutta kuulostat nyt hieman imetysfanaatiikolta.

Eikä minun laskukaavan mukaan voi ulkoilla mitenkään 1,5h jos imetys alkaa klo 11, kestää 30min, seuraava imetyshän on jo klo 13.. miten puet kaksi tai useamman hetkessä ulos esim. talvella..?
Tuskin kukaan pakkasessa imettää..
Kantoliinassa vauvaa voi imettää ulkona kesät talvet. :)

Pukemiseen ei meillä kyllä koskaan ole montaa minuuttia mennyt, varsinkin kun puettavia harvoin vauvan ja äidin itsensä lisäksi on enemmän kuin yksi. Yleensähän jo 2v:lläkin on kova halu osata itse ja voi siis rauhassa nyhrätä vaatteita päällensä äidin imettäessä. tarkoitan siis, että mitä luultavimmin ei perheessä ole kuin korkeintaan 2 alle 2v:tä kerrallaan....?
Montako lasta sinulla ap on?

Joo alle 2v voi ja usein onkin kova halu pukea, mutta kun välttämättä ne vaatekappaleet ei ole ihan oikein aina päällä ja äiti joutuu niissä kuitenkin auttelemaan.

Ja kyllä, voi olla useampia autettavia vauvan lisäksi kun yksi. (Meilläkin niitä on neljä, tosin isoimmat eivät ole enää puettavia, mutta kyllä heillekin täytyy vaatteet etsiä talvisin, aina joku osa on hukkateillä, auttaa jossain kengissä tms. kaikki kuitenkin alle kouluikäisiä)

Ja taaperot osaavat myös joskus kiukutella (ja meillä ainakin juuri tuo talvipukeutuminen on siihen oikein oiva hetki)

Ja kaikille ei syystä tai toisesta onnistu kantoliinailu.

Enkä nyt väitä että imettäminen olisi mahdotonta taaperoidenkin kanssa, mutta helppoa se ei aina ole, ja joskus täytyy joustaa, kun ei vaan VOI istua vauvan kanssa tuntitolkulla päivässä.

Ja kun se vauva ei ole se ainoa herättäjä yöllä. Meillä on ollut aina oikeastaan niin päin että toiset lapset (pitkäaikaissairauksia) valvottavat enemmän kuin vauva.

Että siinä joitakin näkökulmia mietittäväksi myös sinulle ap
 
madicken harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ehheh:
nää on aina niin hauskoja.

entäs kun vauva ei Pysty imemään rintaa? auttaaks siihenkin tietotaito?
Miksi ei pysty?
Oma esikoiseni oli rv37+0 kiireellisellä sektiolla syntynyt down-vauva, istukan toiminnassa oli ollut vikaa jo pidempään jotten viime hetkellä hengissä ulos saatu lapsi oli vähän heikossa kunnossa sen lisäksi että omasi vammaryhmänsä muita ongelmia. Imetys ei lähtenyt alkuun käyntiin ollenkaan kun vauva ei osannut eikä jaksanut imeä, pullolle onneksi oppi nopeasti ja viiden viikon tukaisen pumppaus ja imetysyritysurakan jälkeen pystyi lopulta jättämään pullon ja pumpun pois.

Tiedän kuitenkin että lapsellani on paljon kohtalotovereita jotka eivät ole olleet yhtl onnekkaita ja hyväkuntoisia joten imetys on jäänyt kaikista äidin hyvistä yrityksistä huolimatta. Lyhykäisesti siis kaikki lapset ei synny terveinä ja hyväkuntoisina. Kaikilla ei ole kykyjä ja/tai voimia imemiseen, ruokinta joudutaan ehkä aloittamaan nenä-mahaletkulla ja jo tuttipullolle siirtyminen on iso edistysaskel. Siinä ei äidin imetyshaluilla ja imetyksen eteen tehtävällä työllä ole enää merkitystä, paitsi korkeintaan siinä että ahkeralla pumppaamisella voi lapsellle tarota kuitenkin sitä rintamaitoa. Jos siis äiti sattuu kuulumaan niihin onnekkaisiin joilta maitoa tulee pumpullekin.

Noita erilaisia vammoja ja sairauksia on vaikka kuinka paljon, mutta sanotaan nyt alkuun vaikka sydänviat jotka tekevät vauvasta heikon ja voimattoman, pikkukeskoset ylipäätänsä, suu- ja kitalakihalkiot...
 
Sara
No mä uskon, että joskus syistä, joihin ei pysty vaikuttamaan kovinkaan paljon imetys "epäonnistuu". Esim. stressi tai uskon puute tissejensä toimivuuteen. Helppohan se on sanoa, että älä stressaa ja usko itseesi, mutta toteutus voi olla hieman eri.
 
Sara
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
No mä uskon, että joskus syistä, joihin ei pysty vaikuttamaan kovinkaan paljon imetys "epäonnistuu". Esim. stressi tai uskon puute tissejensä toimivuuteen. Helppohan se on sanoa, että älä stressaa ja usko itseesi, mutta toteutus voi olla hieman eri.
Ja totuus on myös, että toisilla se maito on paljon tiukemmassa kuin toisilla ja työtä on ihan tosissaan tehtävä onnistuakseen. Kokemuksella sanon! Välillä tuntuu ihan vauvan kiusaamiselta tämä touhu, kun maitomäärä lisääntyy paaaljon hitaampaa kuin vauvan tarve.
Helppo siis sanoa, jos itsellä sitä maitoa alkaa tulemaan edes suhteellisen hyviä määriä parin päivän viiveellä.
 
hullua
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
En minäkään mutta kuulostat nyt hieman imetysfanaatiikolta.

Eikä minun laskukaavan mukaan voi ulkoilla mitenkään 1,5h jos imetys alkaa klo 11, kestää 30min, seuraava imetyshän on jo klo 13.. miten puet kaksi tai useamman hetkessä ulos esim. talvella..?
Tuskin kukaan pakkasessa imettää..
Kantoliinassa vauvaa voi imettää ulkona kesät talvet. :)

Pukemiseen ei meillä kyllä koskaan ole montaa minuuttia mennyt, varsinkin kun puettavia harvoin vauvan ja äidin itsensä lisäksi on enemmän kuin yksi. Yleensähän jo 2v:lläkin on kova halu osata itse ja voi siis rauhassa nyhrätä vaatteita päällensä äidin imettäessä. tarkoitan siis, että mitä luultavimmin ei perheessä ole kuin korkeintaan 2 alle 2v:tä kerrallaan....?
Montako lasta sinulla ap on?

Joo alle 2v voi ja usein onkin kova halu pukea, mutta kun välttämättä ne vaatekappaleet ei ole ihan oikein aina päällä ja äiti joutuu niissä kuitenkin auttelemaan.

Ja kyllä, voi olla useampia autettavia vauvan lisäksi kun yksi. (Meilläkin niitä on neljä, tosin isoimmat eivät ole enää puettavia, mutta kyllä heillekin täytyy vaatteet etsiä talvisin, aina joku osa on hukkateillä, auttaa jossain kengissä tms. kaikki kuitenkin alle kouluikäisiä)

Ja taaperot osaavat myös joskus kiukutella (ja meillä ainakin juuri tuo talvipukeutuminen on siihen oikein oiva hetki)

Ja kaikille ei syystä tai toisesta onnistu kantoliinailu.

Enkä nyt väitä että imettäminen olisi mahdotonta taaperoidenkin kanssa, mutta helppoa se ei aina ole, ja joskus täytyy joustaa, kun ei vaan VOI istua vauvan kanssa tuntitolkulla päivässä.

Ja kun se vauva ei ole se ainoa herättäjä yöllä. Meillä on ollut aina oikeastaan niin päin että toiset lapset (pitkäaikaissairauksia) valvottavat enemmän kuin vauva.

Että siinä joitakin näkökulmia mietittäväksi myös sinulle ap


SIIS JÄTTÄÄKÖ ÄIDIT IMETTÄMÄTTÄ ISOMPIEN LASTEN TAKIA???

Kannattaisko oikeasti miettiä sitä lisääntymisvauhtia.... En oo uskoa korviani.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
En minäkään mutta kuulostat nyt hieman imetysfanaatiikolta.

Eikä minun laskukaavan mukaan voi ulkoilla mitenkään 1,5h jos imetys alkaa klo 11, kestää 30min, seuraava imetyshän on jo klo 13.. miten puet kaksi tai useamman hetkessä ulos esim. talvella..?
Tuskin kukaan pakkasessa imettää..
Kantoliinassa vauvaa voi imettää ulkona kesät talvet. :)

Pukemiseen ei meillä kyllä koskaan ole montaa minuuttia mennyt, varsinkin kun puettavia harvoin vauvan ja äidin itsensä lisäksi on enemmän kuin yksi. Yleensähän jo 2v:lläkin on kova halu osata itse ja voi siis rauhassa nyhrätä vaatteita päällensä äidin imettäessä. tarkoitan siis, että mitä luultavimmin ei perheessä ole kuin korkeintaan 2 alle 2v:tä kerrallaan....?
Montako lasta sinulla ap on?

Joo alle 2v voi ja usein onkin kova halu pukea, mutta kun välttämättä ne vaatekappaleet ei ole ihan oikein aina päällä ja äiti joutuu niissä kuitenkin auttelemaan.

Ja kyllä, voi olla useampia autettavia vauvan lisäksi kun yksi. (Meilläkin niitä on neljä, tosin isoimmat eivät ole enää puettavia, mutta kyllä heillekin täytyy vaatteet etsiä talvisin, aina joku osa on hukkateillä, auttaa jossain kengissä tms. kaikki kuitenkin alle kouluikäisiä)

Ja taaperot osaavat myös joskus kiukutella (ja meillä ainakin juuri tuo talvipukeutuminen on siihen oikein oiva hetki)

Ja kaikille ei syystä tai toisesta onnistu kantoliinailu.

Enkä nyt väitä että imettäminen olisi mahdotonta taaperoidenkin kanssa, mutta helppoa se ei aina ole, ja joskus täytyy joustaa, kun ei vaan VOI istua vauvan kanssa tuntitolkulla päivässä.

Ja kun se vauva ei ole se ainoa herättäjä yöllä. Meillä on ollut aina oikeastaan niin päin että toiset lapset (pitkäaikaissairauksia) valvottavat enemmän kuin vauva.

Että siinä joitakin näkökulmia mietittäväksi myös sinulle ap
Noissa näkökulmissa ei minusta paljoa mietittävää ole. Elämä kun on monesti (ei aina, mutta monesti) juuri niin vaikeea kuin siitä itse haluaa tehdä.

Imettää voi myös samalla, kun valvoo ja opastaa vanhempia lapsia pukemisessä/ruokailussa tms. Myös ennen vauvan syntymää olisi ehkä hyvä opettaa lapsista omatoimisia. Huom, omatoimisia, ei itsenäisiä. ;)

Kuten sanottua, tahdonvoima kantaa pitkälle. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tarvitsisi haluta niin tai näin tehdä. ;)

Minulla itselläni on kaksi lasta, hoitolapsia kolme. Hyvin sujuu täysimetys vaikka talossa on myös 1v, kaksi 2v:tä ja 3v. :)

Ja kantoliinailu/-reppuilu onnistuu keneltä tahansa, siihen tarvitaan tasantarkkaan vain ja ainoastaan riittävästi sinnikkyyttä ja ennakointia (esim kantoväline mukaan jo synnärille). :D
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja hullua:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
En minäkään mutta kuulostat nyt hieman imetysfanaatiikolta.

Eikä minun laskukaavan mukaan voi ulkoilla mitenkään 1,5h jos imetys alkaa klo 11, kestää 30min, seuraava imetyshän on jo klo 13.. miten puet kaksi tai useamman hetkessä ulos esim. talvella..?
Tuskin kukaan pakkasessa imettää..
Kantoliinassa vauvaa voi imettää ulkona kesät talvet. :)

Pukemiseen ei meillä kyllä koskaan ole montaa minuuttia mennyt, varsinkin kun puettavia harvoin vauvan ja äidin itsensä lisäksi on enemmän kuin yksi. Yleensähän jo 2v:lläkin on kova halu osata itse ja voi siis rauhassa nyhrätä vaatteita päällensä äidin imettäessä. tarkoitan siis, että mitä luultavimmin ei perheessä ole kuin korkeintaan 2 alle 2v:tä kerrallaan....?
Montako lasta sinulla ap on?

Joo alle 2v voi ja usein onkin kova halu pukea, mutta kun välttämättä ne vaatekappaleet ei ole ihan oikein aina päällä ja äiti joutuu niissä kuitenkin auttelemaan.

Ja kyllä, voi olla useampia autettavia vauvan lisäksi kun yksi. (Meilläkin niitä on neljä, tosin isoimmat eivät ole enää puettavia, mutta kyllä heillekin täytyy vaatteet etsiä talvisin, aina joku osa on hukkateillä, auttaa jossain kengissä tms. kaikki kuitenkin alle kouluikäisiä)

Ja taaperot osaavat myös joskus kiukutella (ja meillä ainakin juuri tuo talvipukeutuminen on siihen oikein oiva hetki)

Ja kaikille ei syystä tai toisesta onnistu kantoliinailu.

Enkä nyt väitä että imettäminen olisi mahdotonta taaperoidenkin kanssa, mutta helppoa se ei aina ole, ja joskus täytyy joustaa, kun ei vaan VOI istua vauvan kanssa tuntitolkulla päivässä.

Ja kun se vauva ei ole se ainoa herättäjä yöllä. Meillä on ollut aina oikeastaan niin päin että toiset lapset (pitkäaikaissairauksia) valvottavat enemmän kuin vauva.

Että siinä joitakin näkökulmia mietittäväksi myös sinulle ap


SIIS JÄTTÄÄKÖ ÄIDIT IMETTÄMÄTTÄ ISOMPIEN LASTEN TAKIA???

Kannattaisko oikeasti miettiä sitä lisääntymisvauhtia.... En oo uskoa korviani.
En ole jättänyt imettämättä (en kai niin sanonutkaan), jokaista olen imettänyt. Tarkoitin, ettei se aina ole niin helppoa ja joskus päivässä täytyy tehdä valinta toisinkin, jos vaikka joku lapsista loukkaa tai kiukkuaa normaalia enemmän. Ei voi sen kuopuksen kanssa pesiä niin kuin esikoisen.

JA lasten tulevia pitkäaikaissairauksia (jotka voivat vaatia sairaalahoitoakin ja vanhempien läsnä oloa ja vauvaa ei saa ottaa mukaan imetettäväksi, kokemusta on tästäkin) sairauksia kukaan tuskin voi ennustaa etukääteen lasta saadesssaan.
 
tohtori

Juu, teoriassa lähes kaikki naiset pystyvät imettämään onnistuneesti. Aina se ei kuitenkaan ole edes lapsen etu, joten koko keskustelu on kohtuullisen turha. Toisen lapsen kohdallani luovutan parissa kuukaudessa, jos ei homma lähde toimimaan kunnolla. Lapsen älykkyys kun ei ole imetyksestä kiinni millään muotoa. :)
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:
En minäkään mutta kuulostat nyt hieman imetysfanaatiikolta.

Eikä minun laskukaavan mukaan voi ulkoilla mitenkään 1,5h jos imetys alkaa klo 11, kestää 30min, seuraava imetyshän on jo klo 13.. miten puet kaksi tai useamman hetkessä ulos esim. talvella..?
Tuskin kukaan pakkasessa imettää..
Kantoliinassa vauvaa voi imettää ulkona kesät talvet. :)

Pukemiseen ei meillä kyllä koskaan ole montaa minuuttia mennyt, varsinkin kun puettavia harvoin vauvan ja äidin itsensä lisäksi on enemmän kuin yksi. Yleensähän jo 2v:lläkin on kova halu osata itse ja voi siis rauhassa nyhrätä vaatteita päällensä äidin imettäessä. tarkoitan siis, että mitä luultavimmin ei perheessä ole kuin korkeintaan 2 alle 2v:tä kerrallaan....?
Montako lasta sinulla ap on?

Joo alle 2v voi ja usein onkin kova halu pukea, mutta kun välttämättä ne vaatekappaleet ei ole ihan oikein aina päällä ja äiti joutuu niissä kuitenkin auttelemaan.

Ja kyllä, voi olla useampia autettavia vauvan lisäksi kun yksi. (Meilläkin niitä on neljä, tosin isoimmat eivät ole enää puettavia, mutta kyllä heillekin täytyy vaatteet etsiä talvisin, aina joku osa on hukkateillä, auttaa jossain kengissä tms. kaikki kuitenkin alle kouluikäisiä)

Ja taaperot osaavat myös joskus kiukutella (ja meillä ainakin juuri tuo talvipukeutuminen on siihen oikein oiva hetki)

Ja kaikille ei syystä tai toisesta onnistu kantoliinailu.

Enkä nyt väitä että imettäminen olisi mahdotonta taaperoidenkin kanssa, mutta helppoa se ei aina ole, ja joskus täytyy joustaa, kun ei vaan VOI istua vauvan kanssa tuntitolkulla päivässä.

Ja kun se vauva ei ole se ainoa herättäjä yöllä. Meillä on ollut aina oikeastaan niin päin että toiset lapset (pitkäaikaissairauksia) valvottavat enemmän kuin vauva.

Että siinä joitakin näkökulmia mietittäväksi myös sinulle ap
Noissa näkökulmissa ei minusta paljoa mietittävää ole. Elämä kun on monesti (ei aina, mutta monesti) juuri niin vaikeea kuin siitä itse haluaa tehdä.

Imettää voi myös samalla, kun valvoo ja opastaa vanhempia lapsia pukemisessä/ruokailussa tms. Myös ennen vauvan syntymää olisi ehkä hyvä opettaa lapsista omatoimisia. Huom, omatoimisia, ei itsenäisiä. ;)

Kuten sanottua, tahdonvoima kantaa pitkälle. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tarvitsisi haluta niin tai näin tehdä. ;)

Minulla itselläni on kaksi lasta, hoitolapsia kolme. Hyvin sujuu täysimetys vaikka talossa on myös 1v, kaksi 2v:tä ja 3v. :)

Ja kantoliinailu/-reppuilu onnistuu keneltä tahansa, siihen tarvitaan tasantarkkaan vain ja ainoastaan riittävästi sinnikkyyttä ja ennakointia (esim kantoväline mukaan jo synnärille). :D

Hmm :) Kahtako lasta olet imettänyt? Itse olen imettänyt viittä ja voin kertoa että samat tissit minulla on mutta vauvat ovat hyvinkin erilaisia "imijöitä". Toisen kanssa kaikki sujuu ok, eikä niin välitä vaikka siitä pompahtelisi välillä pelastamaan taaperon pöydältä tai käy kakkapyllyn pyyhikimässä (mun vauvat kun ei ole syöneet sitä 5min tissillä vaan 30min tunninkin, niin en viitsi taaperoa istuttaa kakkapyllyllä sen aikaa jne. näitä tilanteita on.)

Mutta kaikki vauvat eivät ole yhtä "helppoja imetettäviä" (tosin siihenkin löytyi syitä, mutta näin juuri joku voi siitä äitiä syyllistää ennen kuin syitä löytyy, en ala meidän vauvojen sairauksia ym. tässä puimaan) Niinkuin joku jo kirjoitti kaikki lapset eivät ole yhtä terveitä.

Ja siis sinäkö pakottaisit lapsen joka ei kantoliinassa viihdy siinä olemaan, minä ymmärrän taas sen että vauvoja on erilaisia, kaikki eivät pidä siitä mistä toinen vauva.

Ja niinkuin jo totesin aikaisemmin, kaikkia viittä lastani olen imettänyt, että siihen on turha tulla mitään sanomaan :)
 
Itsellä kokemusta vain kahdesta lapsesta, mutta sen verran tiedän että jos lapsi itsepäisesti kieltäytyy imemästä rintaa jo synnärillä ja hoitajien ainoa ohje on "anna sitte pullosta" tai se että hätäisesti käydään tökkäämässä vauvalle tissi suuhun (josta vauva sitten irrottaa lähes heti) niin ei siinä ensisynnyttäjänä osannut paljoa muuta kuin antaa maidon pullosta. Maitoa kyllä tuli (pumpullekkin heti toisena päivänä ), mutta kun vauva vaan huutaa ja huutaa tissiä tarjotessa niin minkäpä teet?

Toinen vauva sitten tiesi jo minuutin ikäisenä mitä sille tissille pitää tehdä ja vaikka välissä useampi päivä ruokittiin käytännössä kokonaan pullosta niin kotiin tultaessa ei puhettakaan että mikään muu olisi kelvannut kuin rinta.

Esikoinen oli siis rinnasta kieltäytyjä ja kakkonen pullosta kieltäytyjä.
 

Yhteistyössä