Vähän kävi sääliksi paria tyttöä päiväkodin joulujuhlissa.

  • Viestiketjun aloittaja olen varmaan kamala ihminen kun näin ajattelen
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Köyhän perheen lapsena pakko sanoa, että ei se raha aina mene viinaan tai tupakkaan. Sitä ei vaan ole. Ilman säästämistä ei osteta uutta pesukonetta ja joululahjat tosiaan ostetaan vuoden aikana. Voi olla vaikea tavan tallaajan ymmärtää, että elämä voi olla 5e kiinni.
 
vieras
Mun on hirveän vaikea uskoa, että olisi rahan puutteesta kiinni. juhlamekot on semmoinen mikä ei ehdi kulua ja niitä saa lähes ilmaiseksi kirppareilta. siis oikeasti kuin uusia mekkoja.

Ja mummot tykkää niitä ostella. ja kaupastakin niitä löytää alennuksesta.

jospa eivät ole vain miettineet vaan lapset saaneet valita lempimekkonsa (joka on se kulunut). NOinkohan meistäkin ajatellaan, jos annan lapsen valita rääsyt (joka on isommalta perittyä) vaikka kaappi täynnä uudempiakin.
 
Mulle tuli mieleen, että olis hyvin voinu olla meidän perhe.

Töistä pääsee 16.00 ja juhlat alkaa 17.30, lapset kun on saatu haettua niin kotona ollaan 16.30. Ruokaa pitää syödä ettei kiukuttelulla "pilata" juhlia, tähän sentään osaan varautua ja ruoka on lämmittämistä vaille valmis. Kaikki ovat saaneet syötyä 17.00 mennessä.

Kotoa pitää lähteä 17.15 ettei myöhästy. Eli 15min jää aikaa vaihtaa omat ja lasten vaatteet, tälläisella aikataululla ei ruveta riitelemään jos lapsi haluaa ehdottomasti laittaa sen hiukan vaatimattomamman mekon. Hiusten harjaus saattaa helpostikkin unohtua kaikessa kiireessä.

Oliskos parempi että lapset tulevat myöhässä ja punasilmäisinä mutta hienosti puettuna ja tukka ojennuksessa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Endless Sacrifice:
Mulle tuli mieleen, että olis hyvin voinu olla meidän perhe.

Töistä pääsee 16.00 ja juhlat alkaa 17.30, lapset kun on saatu haettua niin kotona ollaan 16.30. Ruokaa pitää syödä ettei kiukuttelulla "pilata" juhlia, tähän sentään osaan varautua ja ruoka on lämmittämistä vaille valmis. Kaikki ovat saaneet syötyä 17.00 mennessä.

Kotoa pitää lähteä 17.15 ettei myöhästy. Eli 15min jää aikaa vaihtaa omat ja lasten vaatteet, tälläisella aikataululla ei ruveta riitelemään jos lapsi haluaa ehdottomasti laittaa sen hiukan vaatimattomamman mekon. Hiusten harjaus saattaa helpostikkin unohtua kaikessa kiireessä.

Oliskos parempi että lapset tulevat myöhässä ja punasilmäisinä mutta hienosti puettuna ja tukka ojennuksessa?
Tämä on aivan totta. Eli silloin lapset lähtevät niissä mieleisissään vaatteissa, jotta on ajoissa perillä.

Kuvaus olisi voinut olla myös meiltä muutaman vuoden takaa.
 
Toimintatapa
Alkuperäinen kirjoittaja Endless Sacrifice:
Mulle tuli mieleen, että olis hyvin voinu olla meidän perhe.

Töistä pääsee 16.00 ja juhlat alkaa 17.30, lapset kun on saatu haettua niin kotona ollaan 16.30. Ruokaa pitää syödä ettei kiukuttelulla "pilata" juhlia, tähän sentään osaan varautua ja ruoka on lämmittämistä vaille valmis. Kaikki ovat saaneet syötyä 17.00 mennessä.

Kotoa pitää lähteä 17.15 ettei myöhästy. Eli 15min jää aikaa vaihtaa omat ja lasten vaatteet, tälläisella aikataululla ei ruveta riitelemään jos lapsi haluaa ehdottomasti laittaa sen hiukan vaatimattomamman mekon. Hiusten harjaus saattaa helpostikkin unohtua kaikessa kiireessä.

Oliskos parempi että lapset tulevat myöhässä ja punasilmäisinä mutta hienosti puettuna ja tukka ojennuksessa?
Sen takia ne vaatteet kannattaakin valita valmiiksi jo vaikka edellisenä päivänä ja laittaa esille. Näin ainakin meillä tehdään, ihan arkenakin kun lapset menee päiväkotiin.

 
Meidän poika oli ainoa, jolla oli pk:n puurojuhlassa ns. juhlavaatteet (hänellä oli kauluspaita, kravatti ja farkut, farkut eivät kovin juhlavat ole mutta eivät kuitenkaan arkikäytössä pojalla pk:ssa). Muilla oli hupparia ja collegepaitaa, verkkaria yms. Kyllä mua hieman ihmetytti, sillä viime jouluna useammalla lapsella oli jotain arkiasusta poikkeavaa päällä.

Mitä ap:n näkemään tapaukseen tulee; kaikilla ei, syystä tai toisesta, ole parempaakaan päällepantavaa. Oli syynä sitten köyhyys tai se, että vanhemmat panostavat mielummin muuhun kuin lastensa pukeutumiseen. Mutta hiukset ehtii harjata, aina, vaikka päiväkodin eteisessä jos kotona ei muka ehdi...
 
juu
Hei endless sacriface, mekin oltiin kotona puoli tuntia ennen juhlia ja silti ehditiin kyllä hyvin laittaautua. Kun laitettiin vaateet valmiiksi edellisenä iltana. Ja ollaan jo pienestä pitäen opetettu lapsille miten juhliin pukeudutaan, toisia ihmisiä kunnioittaen ja siististi.
 
Meillä oli tyttö viime vuonna sukkahousuilla ja tavallisella paidalla. Juhlat piti olla pihalla, mutta taivaalta tuli pisko/ minuutti niin juhlat olikin sisällä ja siitä taisi tietää melkein kaikki muut :snotty: Onneksi meitä oli kaksi, joilla oli tytöt sukkahoususillaan :xmas:
 
Ei se edellisen illan valmistautuminen paljon auta, jos lapsi saa päähänsä että noitahan en pue. Ja jos se harjaaminen unohtuu kotona niin tuskin sitä muistaa ottaa harjaa mukaan että tarhalla sais harjattua hiukset, onneks on viispiikkinen millä saa suurimmat takut oiottua.

Ja koko kirjoitukseni oli kyllä se kauhuskenaario, ei tapahtunut mutta mahdollinen.
 
Titi
Kyllä mä olen myös sitä mieltä että se pukeutuminen parempiin vaatteisiin on tilaisuuden kunnioittamista ja tapojen opettamista lapsille. No mutta suuri osa vanhemmista ei nykyään tiedä hyvistä tavoista mitään joten ei kai voi muuta odottaa kuin välinpitämättömyyttä.

Ei meilläkään suuria summia laiteta juhlavaatteisiin ja sen saa aikaiseksi ennakoimalla. Tämän joulun vaatteet ostin alesta, valkoisen kauluspaidan jo pari kuukautta sitten ja puolihameen viime kuussa ja on juhlava kokonaisuus vaikka ei maltaita maksanutkaan. Viime vuonna ostin joulun jälkeen alesta tytölle juhlamekon kesän juhliin kun oli hihaton ja ohutta kangasta eikä maksanut kuin jokusen euron. Ei juhlavaatteisiin kannatakaan laittaa isoja summia kun vaatteita ei käytetä kuin muutaman kerran vaikka itse pyrin aina ainakin osan ostamaan niin että käy myös arkivaatteena jälkeenpäin.

Jos ei mitenkään ulkomuodossaan noteeraa juhlatilannetta niin minusta se on noloa välinpitämättömyyttä. Ja kyllä juhla tuntuu juhlavammalta itsellekin kun on paremmat vaatteet ja muutenkin laitettu.
 
brassiina
Mä oon sitä mieltä, että myös vähävarasella on nykyään varaa pukea lapsensa tarvittaessa juhlakamppeisiin, kirppareilta saa todella nättejä vaatteita...sainpas sanottua mielipiteeni B)
 
ihan tosi hei!..
Minulla oli pienenä sellaiset hiukset että menivät heti takkuun. Eli ei välttämättä johdu siitä ettei ole harjattu!! Kyllä se on ihmeellistä että aikuiset ihmiset viittii arvosella sitä mitä toisten lapsilla on päällä. Vaatteet ku vaatteet! Ei aina tarvii olla uusinta uutta päällä! Ihme mankumista " aina huonot vanhat vaatteet". AIKUISTUKAA!
 
auttaa
Alkuperäinen kirjoittaja Endless Sacrifice:
Ei se edellisen illan valmistautuminen paljon auta, jos lapsi saa päähänsä että noitahan en pue. Ja jos se harjaaminen unohtuu kotona niin tuskin sitä muistaa ottaa harjaa mukaan että tarhalla sais harjattua hiukset, onneks on viispiikkinen millä saa suurimmat takut oiottua.

Ja koko kirjoitukseni oli kyllä se kauhuskenaario, ei tapahtunut mutta mahdollinen.
Meillä auttaa kun lapsi on ne vaatteet itse valinnut parista juhlavaatevaihtoehdosta.
 
olitte varmaan sen tarhan joulujuhlassa jossa on mieen veljen lapsoset. ne on aina mitä ihmeellisimmissä ääsyissä.... tosin,annoin vasta kassillisen siistejä mekkja,housuja,hameita jne+toppapuvut,muta veikkaan että eivät pue niitä lapsille :/
 

Yhteistyössä