Vähän kävi sääliksi paria tyttöä päiväkodin joulujuhlissa.

  • Viestiketjun aloittaja olen varmaan kamala ihminen kun näin ajattelen
  • Ensimmäinen viesti
Titi
Alkuperäinen kirjoittaja nv:
Alkuperäinen kirjoittaja HoNdaLaDy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
noihan oli päiväkodin joulujuhlat, väliäkö sillä minkälaiset mekot. Onko se ihmisen arvo minkälaiset vaatteet on päällä?????
kuuluu ihan käytöstapoihin =)
no voi että, käytöstapoihin! taidat olla yksinkertainen mamma.
Se kai on yksinkertainen joka ei tajua lapsilleen opettaa minkäänlaisia tapoja joihin tilaisuuteen sopiva pukeutuminen olennaisesti kuuluu. Lapsen elämässä ne päiväkodin joulujuhlat ovat merkittävä juhla ovathan ne juuri lapsen oma juhla ja jos ei silloinkaan ole parempaa päällä niin koska sitten.

 
Me ei arvosteta kerhojen ja päiväkotien juhlia niin että varta vasten hankittais juhlavaatteet niitä varten, jos muitakaan juhlia ei ole tiedossa seuraavaan puoleen vuoteen. Vaikka rahaa oliskin niin musta on turhaa luonnonvarojen kuluttamista hankkia vain kerran käytettävä vaate, jos kaapista löytyy edes jotain juhliin joten kuten kelpaavaa siksi pariksi tunniksi, mitä ne juhlat kestää. Jos säälittää niin saa tarjota sopivankokoista juhlavaatetta lainaksi!
 
Alkuperäinen kirjoittaja nv:
Alkuperäinen kirjoittaja HoNdaLaDy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
noihan oli päiväkodin joulujuhlat, väliäkö sillä minkälaiset mekot. Onko se ihmisen arvo minkälaiset vaatteet on päällä?????
kuuluu ihan käytöstapoihin =)
no voi että, käytöstapoihin! taidat olla yksinkertainen mamma.
no sä tuskin taidat käytöstavoista mitään tietääkkään

:headwall: tollo mikä tollo
 
mää vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Titi:
Alkuperäinen kirjoittaja nv:
Alkuperäinen kirjoittaja HoNdaLaDy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
noihan oli päiväkodin joulujuhlat, väliäkö sillä minkälaiset mekot. Onko se ihmisen arvo minkälaiset vaatteet on päällä?????
kuuluu ihan käytöstapoihin =)
no voi että, käytöstapoihin! taidat olla yksinkertainen mamma.
Se kai on yksinkertainen joka ei tajua lapsilleen opettaa minkäänlaisia tapoja joihin tilaisuuteen sopiva pukeutuminen olennaisesti kuuluu. Lapsen elämässä ne päiväkodin joulujuhlat ovat merkittävä juhla ovathan ne juuri lapsen oma juhla ja jos ei silloinkaan ole parempaa päällä niin koska sitten.
Aivan! Nuo lasten juhlat, syntymäpäivät ym on hyvä tilaisuus opettaa lapsille juhla- ja arkipukeutumisen eroa. Muista itse kuinka osa juhlan tuntua oli jo se pukautuminen ja kun sai kavereiden kanssa pyöriä juhlamekoissa. Ihan arkiverkkareissa ei nuo päiväkodin ja koulun juhlat varmaan olisi saaneet niin hienoa ja ikimuistoista tunnelmaa.

Ja eikös tuossa al:n jutussa ollut niin että näitä paria lukuunottamatta kaikki muut olivat juhlavaatteissa? Ei varmaan ole lapsille itsellekään kiva tuossa joutua erilaisena kärsimään siitä että vanhempi ei pidä haidän juhlaansa pukeutumisen arvoisena. Itse kukin saa pukeutua vaikka työpaikan pikkujouluihin niin arkisesti kuin haluaa mutta ei ole kivaa laittaa lasta kärsimään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Me ei arvosteta kerhojen ja päiväkotien juhlia niin että varta vasten hankittais juhlavaatteet niitä varten, jos muitakaan juhlia ei ole tiedossa seuraavaan puoleen vuoteen. Vaikka rahaa oliskin niin musta on turhaa luonnonvarojen kuluttamista hankkia vain kerran käytettävä vaate, jos kaapista löytyy edes jotain juhliin joten kuten kelpaavaa siksi pariksi tunniksi, mitä ne juhlat kestää. Jos säälittää niin saa tarjota sopivankokoista juhlavaatetta lainaksi!
Arvostatteko omia aikuisten juhlia niin että pukeudutte niihin juhlavasti?
 
Gluteus maximus
Juhlaa täytyy kunnioittaa sen verran, että laittaa siistimpää päälle. Kuluneen vielä ymmärrän, mutta likaista en. Usein saa nähdä, että aikuiset pukeutuu viimeisen päälle, mutta lapset ei. Mikä idea tässä on? Siistejä, hyväkuntoisia juhlavaatteita saa halvalla kirpputorilta. Sieltä minäkin niitä hommaan, en ikänä ostaisi esim. lasten juhlakenkiä normaalilla hinnalla. Juuri löysin joulujuhlaan tytölle lakerikengät 1,5 eurolla. Onko se liian paljon? Se 1,5 euroa voi mennä ihan muuhun turhuuteen joka päivä.
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja mää vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Titi:
Alkuperäinen kirjoittaja nv:
Alkuperäinen kirjoittaja HoNdaLaDy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
noihan oli päiväkodin joulujuhlat, väliäkö sillä minkälaiset mekot. Onko se ihmisen arvo minkälaiset vaatteet on päällä?????
kuuluu ihan käytöstapoihin =)
no voi että, käytöstapoihin! taidat olla yksinkertainen mamma.
Se kai on yksinkertainen joka ei tajua lapsilleen opettaa minkäänlaisia tapoja joihin tilaisuuteen sopiva pukeutuminen olennaisesti kuuluu. Lapsen elämässä ne päiväkodin joulujuhlat ovat merkittävä juhla ovathan ne juuri lapsen oma juhla ja jos ei silloinkaan ole parempaa päällä niin koska sitten.
Aivan! Nuo lasten juhlat, syntymäpäivät ym on hyvä tilaisuus opettaa lapsille juhla- ja arkipukeutumisen eroa. Muista itse kuinka osa juhlan tuntua oli jo se pukautuminen ja kun sai kavereiden kanssa pyöriä juhlamekoissa. Ihan arkiverkkareissa ei nuo päiväkodin ja koulun juhlat varmaan olisi saaneet niin hienoa ja ikimuistoista tunnelmaa.

Ja eikös tuossa al:n jutussa ollut niin että näitä paria lukuunottamatta kaikki muut olivat juhlavaatteissa? Ei varmaan ole lapsille itsellekään kiva tuossa joutua erilaisena kärsimään siitä että vanhempi ei pidä haidän juhlaansa pukeutumisen arvoisena. Itse kukin saa pukeutua vaikka työpaikan pikkujouluihin niin arkisesti kuin haluaa mutta ei ole kivaa laittaa lasta kärsimään.
Olen samaa mieltä. Lapselle kuuluu opettaa mikä on juhlan ja arjen ero. Ei sitten aikuisenakaan tule mieleenkään mennä verkkareissa/farkuissa toisten häihin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Me ei arvosteta kerhojen ja päiväkotien juhlia niin että varta vasten hankittais juhlavaatteet niitä varten, jos muitakaan juhlia ei ole tiedossa seuraavaan puoleen vuoteen. Vaikka rahaa oliskin niin musta on turhaa luonnonvarojen kuluttamista hankkia vain kerran käytettävä vaate, jos kaapista löytyy edes jotain juhliin joten kuten kelpaavaa siksi pariksi tunniksi, mitä ne juhlat kestää. Jos säälittää niin saa tarjota sopivankokoista juhlavaatetta lainaksi!
Arvostatteko omia aikuisten juhlia niin että pukeudutte niihin juhlavasti?
Kyllä mieheltä ja multa juhlavaatteet löytyy, multa useammatkin kun töissä olen joutunut edustamaan ja sitä varten niitä hankkinut, aikuisena kun koko ei tavallisesti muutu niin samat vaatteet käy vuositolkulla. Mutta raskaus- ja imetysaikoina en ole hankkinut mitään erityisiä juhlapaitoja yhtä juhlaa varten, vaan nytkin laitoin arkikäytössä olevan siistin ja mielestäni kauniin imetyspaidan, yritin luoda juhlan tuntua laittamalla koruja ja hiukset nätisti. Juhlan arvostus ei mielestäni ole pukeutumisesta kiinni vaan siitä että ylipäätänsä tulee paikalle, miten siellä käyttäytyy jne.



 
niin
Mutta olipahan ainakin mekot eikä risat verkkarit. Kyllä meilläkin tyttöjen letit hapsotti,omaavat herkästi sähköistyvät hiukset ja kun on pitkä matka käveltävänä niin ei missään hepeneissä viitsitty lähteä,siistit vaatteet oli kuitenkin. Ne hiukset minuu kyl kauhistutti,erehdyin niitä vielä harjaamaan siinä naulakoilla ja lopputulos oli pystyssä sojottavat hiukset. (ei ponnaripituiset)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mää vaan:
Aivan! Nuo lasten juhlat, syntymäpäivät ym on hyvä tilaisuus opettaa lapsille juhla- ja arkipukeutumisen eroa. Muista itse kuinka osa juhlan tuntua oli jo se pukautuminen ja kun sai kavereiden kanssa pyöriä juhlamekoissa. Ihan arkiverkkareissa ei nuo päiväkodin ja koulun juhlat varmaan olisi saaneet niin hienoa ja ikimuistoista tunnelmaa.
Minä taas muistan kiristävät ja epämukavat vaatteet. Tosin minulla on hieman tuntoyliherkkyyttä.

 
MIIA
Meillä oli just eskarin joulujuhla,ei siellä kellään mitään kauheen fiiniä päällä ollut. Farkut/sammarit ja neule-tai kauluspaidat oli poikien vaatetuksessa yleisin,vissiin yhdellä tytöllä oli mekko.
 
Muistan itse tarha-ajasta ( kun olin n. 4-5v ) kun äiti laittoi päähäni sellaisen hiippalakin. Jäi trauma sen rumuuden takia ja muistan itkeneeni vuolaasti ja hävenneeni.
Kyllä lapset tajuaa jo vaatteiden päälle ihan hyvin :) 6 vuotias jo paljon enemmänkin!
 
kolmen isä
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Muistan itse tarha-ajasta ( kun olin n. 4-5v ) kun äiti laittoi päähäni sellaisen hiippalakin. Jäi trauma sen rumuuden takia ja muistan itkeneeni vuolaasti ja hävenneeni.
Kyllä lapset tajuaa jo vaatteiden päälle ihan hyvin :) 6 vuotias jo paljon enemmänkin!
Paitsi pojat :)
 
mami
Joo, onpas aika pitkä ketju ja monenmoista mielipidettä. Itsekin kuulutan siistin vaatetuksen perään ja tytölle ostan kirpparilta/alesta mekkoja (siis priimakuntoisia) kun vaan löydän. Pyrin hankkimaan aina niin, että löytyisi joka koolle joku sopiva et jos tulee juhlia ni sit olis mekot valmiina.
Mä en voi sille mitään et en pidä poikien kravatti- /rusettilijasta. Tai siis ne on hienoja mitä saa kalliilla hinnalla lastenvaateliikkeistä, mut kirppareilla ne on mun mielestä rumia ja vanhanaikaisen näköisiä enkä ole sellaisia ostanu. Ja noita kalliita en viitsi yhdeksi käyttökerraksi ostaa, Eli pojalla juhlissa siistit housut (voi olla uudehkot farmaritkin) , kauluspaita tai neule (tai slipoveri paidan päällä ) ja tytöllä mekko ja siistit sukkahousut ja siisti paita siellä alla. Kyllä mäkin puen siistit kuteet lapsille ja harjaan tukan, mut se on eri asia miltä ne hiukset ja vaatteet näyttää hetken päästä. Ovat kovia touhuamaan ja suttuja tulee vaikka miten helposti...
Itsekin ihmettelen kun monilla lapsilla on nuhruisia, likaisia ja vanhoja kuteita aina päällä. Ymmärrän kyllä köyhyyden, mutta eikö sitä köyhäkin osaa edes joskus sen verran ennakoida et ostais kirpparilta jo valmiiksi ( kun löytää ) . Yhdessä köyhässä tuttavaperheessä nuori äiti ei kyllä ainakaan ennakoi koskaan yhtään. Vaatteet ostetaan silloin juuri kun on niitten aika ja kun hänellä sattuu olemaan rahaa niin sitä laitetaan parturiin (100 eur meni kuulemma viimeksi) , tupakkaan ja kaljaan . Lapsista on sanottu tarhassa syksyllä et tarvitsevat jotkut ulkohousut... ei sit tainnu tulla silloin mieleen ku sitä rahaa sattu olemaan. Mä ostan kyllä kirppareilta hyviä vaatteita edullisesti kun vaan näen. On tullut säästettyä pitkä penni lastenvaatteissa. Mekkoja sieltä saa tosi edullisesti ja tosi hyväkuntoisiakin. Alesta ostan valmiiksi sukkahousuja ja trikoopaitoja niin sitten juhlissa vaateyhdistelmät näyttävät siisteiltä ja uusilta. Suosittelen pientä ennakointia. Kyllä ne lasten vaatekootkin on aika hyvin arvattavissa ja jos ostaa "ajattomia" mekkoja ni joulun aikaan vaan punasta sukkahousua ja paitaa alle ja sit taas kesämmällä jotain kirkkaampia värejä, Ei oo vaikeeta eikä tuu kalliiksi!
 
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen isä:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Muistan itse tarha-ajasta ( kun olin n. 4-5v ) kun äiti laittoi päähäni sellaisen hiippalakin. Jäi trauma sen rumuuden takia ja muistan itkeneeni vuolaasti ja hävenneeni.
Kyllä lapset tajuaa jo vaatteiden päälle ihan hyvin :) 6 vuotias jo paljon enemmänkin!
Paitsi pojat :)
Mun tammikuussa 3 v täyttävä poikani on ainakin tosi tarkka siitä, että juhliin mennään "miespaita" päällä (eli kauluspaita) ja jalassa on taskuhousut (arkisissa collegepöksyissä kun ei oo yleensä taskuja) :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja HoNdaLaDy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
noihan oli päiväkodin joulujuhlat, väliäkö sillä minkälaiset mekot. Onko se ihmisen arvo minkälaiset vaatteet on päällä?????
kuuluu ihan käytöstapoihin =)
Poikani on juuri vasta aloittanut päiväkodin. Ei ole ennen tätä keskustelua ollut harmainta hajua, että pitäisi puku laittaa pojalle pk:n juhliin. Ajattelin toki, että siistimpää päälle (jokin kauluspaita, ja siistit houssut tai farkut) Ja tukka harjattaisiin siististi. Tottakai kuuluu pukeutua siistimmin, mutta kyllä puku mielestäni on liiottelua. 2.vuotiasko leikkisi puku päällä, mahtais olla tukala leikkiä. Et ei sitä kai liiotella tarvi
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja HoNdaLaDy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
noihan oli päiväkodin joulujuhlat, väliäkö sillä minkälaiset mekot. Onko se ihmisen arvo minkälaiset vaatteet on päällä?????
kuuluu ihan käytöstapoihin =)
Poikani on juuri vasta aloittanut päiväkodin. Ei ole ennen tätä keskustelua ollut harmainta hajua, että pitäisi puku laittaa pojalle pk:n juhliin. Ajattelin toki, että siistimpää päälle (jokin kauluspaita, ja siistit houssut tai farkut) Ja tukka harjattaisiin siististi. Tottakai kuuluu pukeutua siistimmin, mutta kyllä puku mielestäni on liiottelua. 2.vuotiasko leikkisi puku päällä, mahtais olla tukala leikkiä. Et ei sitä kai liiotella tarvi
Puku on minunkin mielestäni jo liioittelua =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Juhlaa täytyy kunnioittaa sen verran, että laittaa siistimpää päälle. Kuluneen vielä ymmärrän, mutta likaista en. Usein saa nähdä, että aikuiset pukeutuu viimeisen päälle, mutta lapset ei. Mikä idea tässä on? Siistejä, hyväkuntoisia juhlavaatteita saa halvalla kirpputorilta. Sieltä minäkin niitä hommaan, en ikänä ostaisi esim. lasten juhlakenkiä normaalilla hinnalla. Juuri löysin joulujuhlaan tytölle lakerikengät 1,5 eurolla. Onko se liian paljon? Se 1,5 euroa voi mennä ihan muuhun turhuuteen joka päivä.
Höpö höpö. etkö tajua että lapsi saa vaatteensa likaiseksi minuutissa, pitäisikö sitten viedä varapukuja päiväkodin juhliin, ettei vaan ole likaisena
 
kaikenlaista vääntöö
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja HoNdaLaDy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
noihan oli päiväkodin joulujuhlat, väliäkö sillä minkälaiset mekot. Onko se ihmisen arvo minkälaiset vaatteet on päällä?????
kuuluu ihan käytöstapoihin =)
Poikani on juuri vasta aloittanut päiväkodin. Ei ole ennen tätä keskustelua ollut harmainta hajua, että pitäisi puku laittaa pojalle pk:n juhliin. Ajattelin toki, että siistimpää päälle (jokin kauluspaita, ja siistit houssut tai farkut) Ja tukka harjattaisiin siististi. Tottakai kuuluu pukeutua siistimmin, mutta kyllä puku mielestäni on liiottelua. 2.vuotiasko leikkisi puku päällä, mahtais olla tukala leikkiä. Et ei sitä kai liiotella tarvi
Minä epäilen, että nämä kauluspaita-liivityypit eivät pääse parempiin juhliin, eivätkä ymmärrä ylipukeutuvansa. Kerhojen, päiväkotien ja koulujen juhlat eivät ole niin juhlavia (yo- tai valmistujaisjuhlia lukuunottamatta), että niihin pitäisi mennä puku päällä lastenkin... Lasten juhlissa leikitään tonttuleikkejä tai esiinnytään esim. lattialla konttaamalla ja hyppimällä jne. Niihin leikkeihin soveltuvat parhaiten astetta siistimmät, eivät liian juhlavat vaatteet, esimerkiksi sammarit ja neule tai kauluspaita pojalle yms.
 

Yhteistyössä