Varaton sukulainen kuoli, sossuille kanssa vääntöä..!

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Varaton sukulaisemme kuoli yllättäen. Ei omaa perhettä, asui yksin syrjäytyneiden soluasunnossa. Nyt sosiaalitoimeen yhteyttä ottaessani nainen ilmoitti, etteivät he suoraan maksa sellaisen ihmisen hautaamista jolla on omaisia. Meistä sukulaisista ei löydy halukkaita maksamaan hautaamista, vaikka toki olemme hautaan saattamassa. Minulle ehdotettiin että otan esim. Hautaustoimiston laskut omalle nimelleni ja voin sitten hakea max 650€ hautausavustusta sosiaalitoimelta. Mutta en voi ottaa riskiä, minulla on säännölliset hyvät tulot ja miehelläni myös. Hehän katsovat varmasti että varaa on maksaa laskut itsekin, ja hylkäävät hakemuksen. En siis ota riskiä. Mutta mitä tehdä, ei ketään voi kylmiöönkään jättää??
Sukulainen oli minulle etäinen ja ei ole ihan lähiomaisia. Siis jos joku kauhistelee kylmää suhtautumistani.

Onko kellään kokemusta? Mitä nyt teen??
 
No ihmiselle ei oo pakko pitää hautajaisia sillain että ois muistotilaisuudet yms. Riittää että hoitaa ihmisen hautaan asti eli ostaa arkut yms. sillon se homma ei maksa niin paljon. Yleensä se muistotilaisuus ruokineen yms on se kallis systeemi, joskin kyllä arkkukin maksaa vaikka halvimman mahdollisen ottais.
 
Vieras alkup
Ajattelin juurikin niin, että veronmaksajat maksavat, minä mukaanlukien. En todella aio omia tulojani käyttää tämän minulle ventovieraan ihmisen hautaamiskuluihin.
Mitään isoa muistotilaisuutta emme ole suunnitelleet, juurikin niin että kunnioittavasti hautaan ilman isompia kilkkeitä ja pieni muistotilaisuus sitten meidän kotonamme. Mutta siinä on minulta kylliksi, eri asia olisi haudata jotakuta minulle läheistä ihmistä jonka olen eläessään tuntenut.
 
Vieras alkup
[QUOTE="vieras";26048450]Pakkoko teidän on mitään järjestää? Kyllä kunta hautaa syrjäytyneet![/QUOTE]

No tuossa luulossa minäkin olen ollut. Mutta eipä hautaa, kun meitä verisukulaisia löytyy.
 
Miksi ihmeessä te ette sukulaisten kesken pistä kolehtia pystyyn, kerää muutamaa satasta ja huolehdi piruparkaa hautaan? Jos kerran olet vielä hyvätuloinen, niin ei luulisi olevan mikään paha rasti. Synkkää touhua.
 
"vieras"
No tuossa luulossa minäkin olen ollut. Mutta eipä hautaa, kun meitä verisukulaisia löytyy.
Teillä ei ole mitään lakisääteistä velvoitetta haudata kyseistä vainajaa. Ilmoitatte vain kuntaan, että saavat pitää vainajan ja tehdä sillä mitä haluavat. Kyllä ne sen hautaavat, kunhan yrittävät saada teitä maksumiehiksi. Älä missään tapauksessa suostu ottamaan mitään laskuja omiin nimiisi.
 
Kuinka
Kysytään näinpäin: Jos sukulaiselta olisi jäänyt huomattava summa rahaa teille perinnöksi, olisitko ottanut sen vastaan? Jos vastaus on kyllä: Maksa hautajaiset, kunnioita vainajaa. Laita sitten tosiaan keräys pystyyn muiden sukulaisten kanssa.
Joo, ei ole pakosti velvollisuutta maksaa, mutta minä maksaisin. Varsinkin jos ihmisellä ei ole ollut ketään niin läheistä, joka olisi valmis maksamaan hautajaiset, silloin tulee suku apuun.
 
Vieras alkup
Joo, mua ei ainakaan kiinnosta kustantaa ap:n raadon kuoppaamista. Mitäs on ilmoittautunut sossuille, kiinni jäi.
Luuletko että se on ilmoittautumisesta kiinni? Tokihan nyt sukuselvitys tehdään jokaiseen kuolinpesään, ei se ole ilmoittautumisesta kiinni. Jestas :D

Minä en ole sen enempää velvollisempi kustantamaan yksin omasta lompakostani hautaamista kuin sinäkään. en vaikka verisukua satun olemaankin.
 
"äiti"
Polttohautaushan ei paljoa maksa. Ex-mieheni hautajaiset maksoi sossu. Siis arkun,pienen kukkalaitteen ja kyydin hautausmaalle. Jos ei olisi maksanut niin olisi saanut jäädä hautaamatta.
 
"vieras"
Kysytään näinpäin: Jos sukulaiselta olisi jäänyt huomattava summa rahaa teille perinnöksi, olisitko ottanut sen vastaan? Jos vastaus on kyllä: Maksa hautajaiset, kunnioita vainajaa. Laita sitten tosiaan keräys pystyyn muiden sukulaisten kanssa.
Joo, ei ole pakosti velvollisuutta maksaa, mutta minä maksaisin. Varsinkin jos ihmisellä ei ole ollut ketään niin läheistä, joka olisi valmis maksamaan hautajaiset, silloin tulee suku apuun.
Peesi tälle. Minäkin maksaisin tai laittaisin sen keräyksen pystyyn.
 
"vieras"
No laita se omalle takapihalles, ihan ilmatteeksi

oikeesti, 650e ja kukaan sukulaisista ei halua osallistua? siinäpä sitä on tiivis ja rakas suku varmaan...
650 € on raha, minkä sossusta voisi enintään saada avustusta. Kaiken lopun ap maksaisi omasta pussistaan. Nythän oli kyse ap:lle tuntemattomasta ihmisestä, joka sattuu olemaan etäistä sukua. En minäkään alkaisi kaikkia tuntemattomia pikkuserkun enon vaimoja hautaamaan, vaikka sukurakkaana itseäni pidänkin. Lähisukulaiset ovat asia erikseen.
 
Näin meillä meni
Ensisijaisestihan hautauskulut maksetaan vainajan omista varoista ja jos vainajalla ei ole varallisuutta niin paljoa että hautauskulut sillä korvattaisi niin silloin sosiaalitoimisto on velvollinen avustamaan. Näin ainakin meidän isän kohdalla oli muutama vuosi sitten. Ainoa tulo oli isälläni pieni eläke. Ensin maksoimme isän tililtä sairaalalaskuja ja lopuilla sitten tietysti hautauskustannukset. Varat eivät riittäneet edes arkun maksuun ja meille ainakin lakimies joka hoiti perunkirjoitukset sanoi että voimme hakea sosiaalitoimistosta avustusta hautaamiskuluihin. Sillä,mitä me lapset tienasimme ei ollut mitään merkitystä. Meillä olisi saanut olla omilla tileillä vaikka miljoonia omia rahoja,ainoastaan isämme varat otettiin huomioon. Joten ei siellä soskussa oteta sun eikä sun miehenkään tuloja huomioon millään tavalla.
Tosin sulla pitää olla tiedot vainajan tilieistä ja varallisuudesta jotka sun pitää toimitta sinne sosiaalitoimistoon.
 
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree ja cinde
"äiti"
Kyllä sen sillä 650€ pystyy hautaamaan. Itse sain ex-miehen hautaan sossun 500€ hautausavustuksella. Sain arkun,pienen kukkalaitteen ja kyydin hautausmaalle. Itse tarjosin kotona omilla rahoilla hautajaiskahvit ja jotain pientä pullaa.
 
kokemusta on
Antaa ruumiin yliospitolle leikeltäväksi niin ei maksa mitään!
sen pitää tapahtua 2-3vrk sisällä kuolemasta, vainajan pitää olla ehjä (ei ruuminavausta tai kuoleman aiheuttanutta vammaa) ja ei saa olla kuollut tarttuvaan tautiin...
Ja tulee se uurna laskettavaksi sitten vuoden päästä kumminkin.Maksaa sekin, kirkkoon kuuluville tosin vähemmän kuin kuulumattomille
Myöhäistä siis
 

Yhteistyössä