Varaton sukulainen kuoli, sossuille kanssa vääntöä..!

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Vieras alkup
Tilillä ei riitä saldo. Ja tosiaan ei kuulu tämä ihminen minun lähisukuuni enkä tuntenut, siksi en ala maksumieheksi. Te maksumieheksi ryhtymistä ehdottelevat ja kolehtia kannattavat voitte ilmoittautua vaikka sähköpostiosoitteella tähän ketjuun, voitte sit hyväsydämisinä osallistua omalla panoksellanne tämän meille kaikille vieraan ihmisen hautaamiseen kuolinpesän tiliä tukemalla. Vois käydä kato näistä moralisoivista, sukurakkaista palstalaisista..
 
..
Meillä varaton isä haudattiin sosiaalitoimen tuen avulla. Halvin arkku, sen maksavat ja on ihan normaalin kaunis. Tietysti sitten muistotilaisuus tuli meidän maksettavaksi, mutta ei siihenkään paljon mennyt kun seurakunnalta ilmainen tila ja tarjottavat tehtiin itse talkoo tyyliin.. Kukat maksettiin itse ja kivi on vielä haudalle laittamatta. Ei meille kukaan edes ehdottanut, että meidän pussista pitäisi maksaa kaikki. Sosiaalitoimella on velvollisuus tähän, mikäli vainaja varaton.
 
Vieras alkup
Alkuperäinen kirjoittaja Näin meillä meni;26048817:
Ensisijaisestihan hautauskulut maksetaan vainajan omista varoista ja jos vainajalla ei ole varallisuutta niin paljoa että hautauskulut sillä korvattaisi niin silloin sosiaalitoimisto on velvollinen avustamaan. Näin ainakin meidän isän kohdalla oli muutama vuosi sitten. Ainoa tulo oli isälläni pieni eläke. Ensin maksoimme isän tililtä sairaalalaskuja ja lopuilla sitten tietysti hautauskustannukset. Varat eivät riittäneet edes arkun maksuun ja meille ainakin lakimies joka hoiti perunkirjoitukset sanoi että voimme hakea sosiaalitoimistosta avustusta hautaamiskuluihin. Sillä,mitä me lapset tienasimme ei ollut mitään merkitystä. Meillä olisi saanut olla omilla tileillä vaikka miljoonia omia rahoja,ainoastaan isämme varat otettiin huomioon. Joten ei siellä soskussa oteta sun eikä sun miehenkään tuloja huomioon millään tavalla.
Tosin sulla pitää olla tiedot vainajan tilieistä ja varallisuudesta jotka sun pitää toimitta sinne sosiaalitoimistoon.
Minulle nimenomaan sanoi sosiaalityöntekijä puhelimessa, että kuolinpesälle ei suoraan makseta hautauskuluihin tukea, vaan omaisen on otettava laskut omalle nimelleen ja haettava sitten vasta sosiaalitoimelta tukea. Siksi en siihen suostu.

Ostaisinko kukaan neuvoa josta saisin ihan varmaa tietoa, että mikä on sosiaalitoimen todellinen vastuu? Ettei se nainen veistellyt ideaa omasta päästään?
 
"vieras"
Onko siellä asuntolassa sos.tt joka olisi hoitanut sukulaisen asioita? Ihan varmasti ei ole ensimmäinen kerta kun tuossa paikassa kuolee joku varaton. Nyt vaan pitäisi löytää ihminen, joka haluaisi neuvoa.

Jos sukulainen sai toimeentulotukea, voisiko sitä hakea hänen nimellään hautauskustannuksiin.

Älä vielä luovuta!
 
johan on
Karua tekstiä ap:lta... Kyseessä verisukulainen, ja halpojen yksinkertasten hautajaisten järjestäminen on noin vaikeaa, vaikka kaiketi siihen olis mahdollisuus kuitenkin. Jos tältä sukulaiselta olis jäänyt jotain, oltais kyllä käsi ojossa ottamassa, mutta hautaan ei pystytä saattamaan, vaikka ei se halvimmillaan montaa satasta maksais... Kyllä joidenkin ihmisten elämä on kurjaa, jos on niin yksin, ettei edes kuoleman korjatessa kukaan ole valmis tikkua ristiin laittamaan.

Sietäisit hävetä, samoin muut sukulaises. Jos jokainen laittas vähän rahaa, saisitte sukulaisenne hautaan ja hyvän mielen. Kyllä jotkut voi olla julmia, sori vaan.
 
"vieras"
Karua tekstiä ap:lta... Kyseessä verisukulainen, ja halpojen yksinkertasten hautajaisten järjestäminen on noin vaikeaa, vaikka kaiketi siihen olis mahdollisuus kuitenkin. Jos tältä sukulaiselta olis jäänyt jotain, oltais kyllä käsi ojossa ottamassa, mutta hautaan ei pystytä saattamaan, vaikka ei se halvimmillaan montaa satasta maksais... Kyllä joidenkin ihmisten elämä on kurjaa, jos on niin yksin, ettei edes kuoleman korjatessa kukaan ole valmis tikkua ristiin laittamaan.

Sietäisit hävetä, samoin muut sukulaises. Jos jokainen laittas vähän rahaa, saisitte sukulaisenne hautaan ja hyvän mielen. Kyllä jotkut voi olla julmia, sori vaan.
Puhuu ihminen jolla moisia sukulaisia ei ole.
 
viaras
Alkuperäinen kirjoittaja Näin meillä meni;26048817:
Ensisijaisestihan hautauskulut maksetaan vainajan omista varoista ja jos vainajalla ei ole varallisuutta niin paljoa että hautauskulut sillä korvattaisi niin silloin sosiaalitoimisto on velvollinen avustamaan. Näin ainakin meidän isän kohdalla oli muutama vuosi sitten. Ainoa tulo oli isälläni pieni eläke. Ensin maksoimme isän tililtä sairaalalaskuja ja lopuilla sitten tietysti hautauskustannukset. Varat eivät riittäneet edes arkun maksuun ja meille ainakin lakimies joka hoiti perunkirjoitukset sanoi että voimme hakea sosiaalitoimistosta avustusta hautaamiskuluihin. Sillä,mitä me lapset tienasimme ei ollut mitään merkitystä. Meillä olisi saanut olla omilla tileillä vaikka miljoonia omia rahoja,ainoastaan isämme varat otettiin huomioon. Joten ei siellä soskussa oteta sun eikä sun miehenkään tuloja huomioon millään tavalla.
Tosin sulla pitää olla tiedot vainajan tilieistä ja varallisuudesta jotka sun pitää toimitta sinne sosiaalitoimistoon.
Tässä oikeaa tietoa!
 
johan on
[QUOTE="vieras";26048930]Puhuu ihminen jolla moisia sukulaisia ei ole.[/QUOTE]

Kukas niin on sanonut? Itse asiassa on, sukulainen jota en ollut nähnyt kuin lapsena. silti hautaan hänet saatoimme, jokainen maksoi vajaan 50e...
 
Näin meillä meni
Minulle nimenomaan sanoi sosiaalityöntekijä puhelimessa, että kuolinpesälle ei suoraan makseta hautauskuluihin tukea, vaan omaisen on otettava laskut omalle nimelleen ja haettava sitten vasta sosiaalitoimelta tukea. Siksi en siihen suostu.

Ostaisinko kukaan neuvoa josta saisin ihan varmaa tietoa, että mikä on sosiaalitoimen todellinen vastuu? Ettei se nainen veistellyt ideaa omasta päästään?
Joo,anteeksi,taisin vähän hätiköiden lukea tuon sinun aloitusviestin :). Meillä siis meni niin että kävimme hautaustoimistossa josta tuli tietysti arkku,kukat (jokainen kyllä maksoi oman kukkalaitteensa) sekä ruuat ja juomat. Kaikki tuli siis samalle laskulle. Ja muistaakseni se lasku kirjattiin mun pikkuveljen nimille. Sen pikkuveli sitten kiikutti sosiaalitoimistoon kera isän tilitietojen. Muistaakseni sosiaalitoimisto kustansi sitten sen arkun ja hautaamisen ja kiven mutta esim. se pitopelvelu me kustannettiin itse. Mutta sitähän ei ole pakko tietysti ottaa.
 
"vieras"
Jos pokkaa riittää, niin kannattaisi ilmoittaa hautaustoimistoon, että jättävät vainajan sosiaalitoimiston pihaan. Samalla tavalla kuin sosiaalitoimi on velvoitettu myöntämään tarvittaessa toimeentulotukea, kunta on velvollinen hautaamaan vainajat. Ei tässä nyt pidä lepsuilla. Sosiaalitantat voivat käydä ostamassa rautakaupasta lapiot ja hoitaa asian itse, elleivät halua myöntää hautausavustusta.
 
Höpö höpö
Karua tekstiä ap:lta... Kyseessä verisukulainen, ja halpojen yksinkertasten hautajaisten järjestäminen on noin vaikeaa, vaikka kaiketi siihen olis mahdollisuus kuitenkin. Jos tältä sukulaiselta olis jäänyt jotain, oltais kyllä käsi ojossa ottamassa, mutta hautaan ei pystytä saattamaan, vaikka ei se halvimmillaan montaa satasta maksais... Kyllä joidenkin ihmisten elämä on kurjaa, jos on niin yksin, ettei edes kuoleman korjatessa kukaan ole valmis tikkua ristiin laittamaan.

Sietäisit hävetä, samoin muut sukulaises. Jos jokainen laittas vähän rahaa, saisitte sukulaisenne hautaan ja hyvän mielen. Kyllä jotkut voi olla julmia, sori vaan.
Riittävän kaukainen sukulainen kun on kyseessä, jäisi perintökin saamatta. Jos sukulainen ei ole tehnyt testamenttia ja lähisukua ei ole, perintö menee valtiolle.
 
"vieras"
Kukas niin on sanonut? Itse asiassa on, sukulainen jota en ollut nähnyt kuin lapsena. silti hautaan hänet saatoimme, jokainen maksoi vajaan 50e...
Ja sinä vaadit että ap:n pitäisi yksin maksella, moniko sukulainen on valmis maksamaan jotain jota ei ole edes silloin lapsena nähnyt. Mun setäni hautasi silloinen asuinkunta ja tätini kävivät kyllä paikanpäällä hautajaisissa, olivat sitten käyneet kahvilla itse ja kunta kyllä huolehti ukon maahan. Ei tarvinnut sukulaisten maksella, Suomessa kun ketään ei hautaamatta jätetä.
 
"minä"
Alkuperäinen kirjoittaja Höpö höpö;26048975:
Riittävän kaukainen sukulainen kun on kyseessä, jäisi perintökin saamatta. Jos sukulainen ei ole tehnyt testamenttia ja lähisukua ei ole, perintö menee valtiolle.
Näin juuri. Sedän ja tädin vielä voi periä (jos heillä ei ole rintaperillisiä tai testamenttiä jollekin muulle), mutta serkku on jo niin "kaukainen", että hän ei ilman testamenttiä enää peri.
 
johan on
[QUOTE="vieras";26048983]Ja sinä vaadit että ap:n pitäisi yksin maksella, moniko sukulainen on valmis maksamaan jotain jota ei ole edes silloin lapsena nähnyt. Mun setäni hautasi silloinen asuinkunta ja tätini kävivät kyllä paikanpäällä hautajaisissa, olivat sitten käyneet kahvilla itse ja kunta kyllä huolehti ukon maahan. Ei tarvinnut sukulaisten maksella, Suomessa kun ketään ei hautaamatta jätetä.[/QUOTE]

No mähän nyt en VAADI tässä yhtään mitään, ihmettelen vain ap:n itsensä ja muiden sukulaistensa kylmää asennetta. Sukua kuitenkin, ja soisi jokaisen pääsevän edes haudan lepoon ilman suvun tappelua. Ja jos yhdessä asialle tehtäis jotain ap:n suvussa, ei varmasti maksettavaa jäisi paljoakaan kellekään. Kyllä se pitäisi olla velvollisuus hoitaa sukulainen hautaan, ja jos pienet tulot, niin silloin tietenkin sosiaalitoimi avustais, mutta jos ei muutamaa kymppiä ole valmis laittamaan hautauskuluihin, vaikka tulot ovat hyvät, niin aika itserakasta meininkiä on. Ja mikä tässä nyt sitten on ongelmana, jos ketään ei kerran hautaamatta jätetä, niin mitä se ap sitten marisee. Antaa asian olla ja jatkaa elämäänsä välittämättä, eikös se oo sillä ratkastu.
 
Kannattaisi jättää koko asia kunnan sosiaalitoimen hoitoon. Ei tarvitsisi käyttää aikaa ja vaivaa asioiden selvittämiseen ja papereiden kuskaamiseen. Kun sossu hoitaisi kaiken alusta pitäen, asiat tulisi asiallisesti hoidettua. Kaikkein helpoin tapa saada tuntematon varaton vainaja multiin.
 
Kyllä on ihmeellistä moralisointia taas. Ihan kuin siitä ihmisestä pitäisi viimeistään siinä vaiheessa huolehtimaan kun se kuolee. Siinä vaiheessahan sillä ei ole enää MITÄÄN merkitystä. Kun ihminen on kuollut, niin hän vähät välittää kuka ja miten hänet hautaa.
 
  • Tykkää
Reactions: moekoe
Hei ap!
Ostaisinko kukaan neuvoa josta saisin ihan varmaa tietoa, että mikä on sosiaalitoimen todellinen vastuu? Ettei se nainen veistellyt ideaa omasta päästään?
Sinun kannattaa ottaa yhteyttä sosiaaliasiamieheen! Joka kunnalla on oma sosiaaliasiamies, jolta saat lain mukaista ja oikeaa tietoa sekä myös neuvoja asian hoitamiseen.

Itsekin kyllä veikkaan, että sossu on velvollinen kustantamaan. Ei etäisillä sukulaisilla ole mitään elatus- tai hautausvelvollisuutta toisiinsa nähden, sehän olisi jo aika kohtuutontakin!
 
"vieras"
No mähän nyt en VAADI tässä yhtään mitään, ihmettelen vain ap:n itsensä ja muiden sukulaistensa kylmää asennetta. Sukua kuitenkin, ja soisi jokaisen pääsevän edes haudan lepoon ilman suvun tappelua. Ja jos yhdessä asialle tehtäis jotain ap:n suvussa, ei varmasti maksettavaa jäisi paljoakaan kellekään. Kyllä se pitäisi olla velvollisuus hoitaa sukulainen hautaan, ja jos pienet tulot, niin silloin tietenkin sosiaalitoimi avustais, mutta jos ei muutamaa kymppiä ole valmis laittamaan hautauskuluihin, vaikka tulot ovat hyvät, niin aika itserakasta meininkiä on. Ja mikä tässä nyt sitten on ongelmana, jos ketään ei kerran hautaamatta jätetä, niin mitä se ap sitten marisee. Antaa asian olla ja jatkaa elämäänsä välittämättä, eikös se oo sillä ratkastu.
Asia on kuule täysin yksinkertainen ja riidaton kun yhteiskunta pistää monttuun ja sellaset sukulaiset jotka haluavat, menevät paikanpäälle ja vievät vaikka vähän kukkasia kummulle.
 
Miten niin?
No mähän nyt en VAADI tässä yhtään mitään, ihmettelen vain ap:n itsensä ja muiden sukulaistensa kylmää asennetta. Sukua kuitenkin, ja soisi jokaisen pääsevän edes haudan lepoon ilman suvun tappelua. Ja jos yhdessä asialle tehtäis jotain ap:n suvussa, ei varmasti maksettavaa jäisi paljoakaan kellekään. Kyllä se pitäisi olla velvollisuus hoitaa sukulainen hautaan, ja jos pienet tulot, niin silloin tietenkin sosiaalitoimi avustais, mutta jos ei muutamaa kymppiä ole valmis laittamaan hautauskuluihin, vaikka tulot ovat hyvät, niin aika itserakasta meininkiä on. Ja mikä tässä nyt sitten on ongelmana, jos ketään ei kerran hautaamatta jätetä, niin mitä se ap sitten marisee. Antaa asian olla ja jatkaa elämäänsä välittämättä, eikös se oo sillä ratkastu.
Ei se, että on ETÄISTÄ SUKUA tarkoita yhtään mitään. Eihän etäisiin sukulaisiin ole elatusvelvollisuuttakaan. Olisi kohtuutonta vaatia ihmisiä makselemaan joidenkin tuntemattomien pikkuserkkujen hautaamisesta, koska varattomia ihmisiä varten on sosiaalitoimi avustuksineen. Varmasti jokainen haluaa jopa tuntemattoman naapurinsa saavan hyvän hautauksen, mutta ei sitä voi kenellä tahansa maksattaa. Jos vainaja on itse varaton, on sossu maksuvelvollinen. Näin LAIN MUKAAN, joten siksi on ihan turha yrittää moralisoida ja saada ap maksamaan sossulle kuuluva nakki.
 
"vieras"
[QUOTE="äiti";26049154]Minusta ei ainakaan hautakiveä ole kenenkään haudalle pakko hommata. Itse en hommannut ex-miehelleni koska sossu ei sitä kustantanut.[/QUOTE]

Ei ole, kunta kustantaa puuristin varattomien haudalle.
 

Yhteistyössä