Vauvoja suunnitteleville pitäis iskostaa jotenkin paremmin aivolohkoon, että...

..ne vauvat syö öisin, ainakin ensimmäiset 6kk, useimmiten. Että se on niille ja niiden uunituoreelle ruuansulatukselle normaalia.

Mun mielestä on hyvin, jos 3kk ikäinen vauva syö 2-4h välein öisin. Se on ihan okei. Enemmänkin. Ja mua välillä ottaa nupista, kun tuttu jankuttaa miten huonosti se lapsi nukkuu ja jaadajaadajaada, velliä pitää antaa ja semmosta.

Juu.

Auttaiskohan se mitään, jos tuotaisiin enemmän esille sitä, että vauvat valvottavat öisin jonkin verran, toiset enemmän, toiset vähemmän... Että ihmiset osais varautua. Tai jotain. Tuntuu, että näille eräille tapauksille lähipiirissä on luotu ihan liian ruusuinen kuva siitä vauva-arjesta.
 
no
Voishan se toki olla hyvä, että siitä puhuttais, jos kerran jotkut ei tiedä. Mutta kieltämättä hämmentää semmoset tyypit. Eikä mun kaveripiiri vaikuta kovin yllättyneeltä rankankaan valvottamisen edessä.
 
Tipu Topakka
Minusta neuvolan pitäis pitää joku kurssi tuleville vanhemmille, joka kertoo konkreettisesti vauva-ajasta ja siinä samalla olis oikein kunnon imetysohjaus-paketti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja no :
Voishan se toki olla hyvä, että siitä puhuttais, jos kerran jotkut ei tiedä. Mutta kieltämättä hämmentää semmoset tyypit. Eikä mun kaveripiiri vaikuta kovin yllättyneeltä rankankaan valvottamisen edessä.
Mä en tiedä, että miksei näillä ole asiasta hajua... :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
Minusta neuvolan pitäis pitää joku kurssi tuleville vanhemmille, joka kertoo konkreettisesti vauva-ajasta ja siinä samalla olis oikein kunnon imetysohjaus-paketti.
Nimenomaan. Koska tämäkin joka näitä yövalvomisiaan jatkuvasti natisee, ei ole imetyksestä perillä pienimmissäkään määrin :( Se on sääli, koska se arki vauvan kanssa menis varmasti helpommin, jos sitä vauvaa ja sen "toimintatapoja" ymmärtäisi edes vähän.
 
vieras
vauvoilla ja taaperoillakin on vielä erilainen rytmi ja mun mielestä pitäis kans tuoda enemmin esille, että vauvat valvottaa vuodenkin ikään öisin ja on normaalia. Lapsi heräilee öisin, kuuluu asiaan!

Samoin pitäisi mun mielestä tuoda esiin, että on ihan normaalia, että imetykseen kuuluu ajat, jolloin tuntuu, että maito loppuu! Vauvalla on tiheen syömisen kausia ja imetysraivaritkin on normaaleja. Sen takia ei imetystä pidä lopettaa,jos parina päivänä/viikkona on ongelmia riittävyyden kanssa. Lisää tissiä vaan suuhun, niin maidontuotanto tasottuu vauvalle sopivaksi..


On paljon asioita, joita aikuiset ihmiset ei ymmärrä, mutta mitkä ovat vauvaelämään kuulluvia normaaleja ilmiöitä.. Voi meitä:)!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vauvoilla ja taaperoillakin on vielä erilainen rytmi ja mun mielestä pitäis kans tuoda enemmin esille, että vauvat valvottaa vuodenkin ikään öisin ja on normaalia. Lapsi heräilee öisin, kuuluu asiaan!

Samoin pitäisi mun mielestä tuoda esiin, että on ihan normaalia, että imetykseen kuuluu ajat, jolloin tuntuu, että maito loppuu! Vauvalla on tiheen syömisen kausia ja imetysraivaritkin on normaaleja. Sen takia ei imetystä pidä lopettaa,jos parina päivänä/viikkona on ongelmia riittävyyden kanssa. Lisää tissiä vaan suuhun, niin maidontuotanto tasottuu vauvalle sopivaksi..


On paljon asioita, joita aikuiset ihmiset ei ymmärrä, mutta mitkä ovat vauvaelämään kuulluvia normaaleja ilmiöitä.. Voi meitä:)!
Just näin! :) minä oon parhaani tehnyt ja kertonut noista tiheistä imemisistä sun muista, mutta ei se mene perille. Vaan kiinteää tungetaan kurkusta alas (alkaen 2kk iästä) ja ihmetellään kun vatsa vaivaa ja paljon. Neuvolasysteemiin nämä asiat kuuluisivat, koska ainakaan nämä mainitsemani tapaukset eivät vain ole tienneet asioista mitään :S
 
Ei niille ole luotu ruusuista kuvaa.. :LOL: Ne ovat vain itsekkäitä väsyneenä.. ehkä oma suhdekin on rempallaan ja se puretaan valittamalla. Mun mielestä vauva-ajasta annetaan kaikille aina kauhukuvia.. jotka eivät vastaa todellisuutta 70% tapauksista * oma arvio*

Pikkuvauva aika on ainakin täällä just niin ruusuista kuin en osannut kuvitella koska kuulin vain "paskaa" ihmisiltä täällä netissä siitä mitä vauva-aika on. Heh he..
Kukaan ei kertonut että vauvat on hellyttäviä koko ajan.. jopa sillon kun ne huutaa ja oma fiilis on koko ajan ylpeä, pakahtuva rakkaudesta ja kivaa viipottaa kylillä jo vastasyntyneenkin kanssa :heart: Kaikkea muuta kuin tylsää tai ikävää. Ja kyllä tääkin joskus valvottaa yön. Kumma kun ei se stressaa mua. saahan sitä nukkua päivälläkin. Vaipan vaihdot? Eihän ne oo yhtään vaikeempaa kuin vaikka oman nenän niisto.. eikä kestä kauempaa edes pikkuvauvalla.
 
Mun mielestä asiaan suhtauditaan melkein päinvastoin; esitetään kaikenlaisia ikärajoja, jonka jälkeen vauvan on psytyttävä nukkumaan yön yli syömättä ja annetaan ymmärtää että se toimii jotenkin äidin laatiman aikataulun mukaan.
Annetaan valmiita vauvan käyttöohjeita ja kieltäydytään tajuamasta, että pieni ihminen on ihan oikea yhksilöllilen ihminen ja ihmisillä on erilaisia tarpeita jo syntymästä asti, joku ukkuu 6 tuntia, joka tunnin.
 
vieras
joo, monet yllättyy ku vauva heräilee öisin, vaikka se on normaalia. ja ne yrittää sit muuttaa vauvaaa tuloksetta ja siitäkös ne harmistuu vielä enemmän ja valittaa näillä palstoilla. vauvat vaan heräilee, koska se on niille normaalia. johtuu biologiasta. joku heräilee enemmän joku vähemmän.
 
Mun mielestä äidillä on oikeus valittaa, jos vauva syö koko yön 2h välein, ei sellaista jaksa (mulla ei onneksi noita öitä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ole). Mutta sen sijaan 3-4h välein on ihan normaalia ja 2-3 kertaa yössä jaksaa äiti (ei isä) herätä, jos vain muuten saa nukuttua.
 
kiilusilmä
Kai se johtuu siitä, että ne joiden vauvat alkaa nukkua kiltisti kaikki yöt putkeen tuntuu pitävän sitä jotenkin omana ansionaan, tai ainakin puhuvat siitä sellaiseen sävyyn... sitten ne, joiden lapset ei nuku, alkaa paniikissa miettiä, että mitähän minä teen väärin, kun naapurin vauva nukkuu ja meidän vauva ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Ei niille ole luotu ruusuista kuvaa.. :LOL: Ne ovat vain itsekkäitä väsyneenä.. ehkä oma suhdekin on rempallaan ja se puretaan valittamalla. Mun mielestä vauva-ajasta annetaan kaikille aina kauhukuvia.. jotka eivät vastaa todellisuutta 70% tapauksista * oma arvio*

Pikkuvauva aika on ainakin täällä just niin ruusuista kuin en osannut kuvitella koska kuulin vain "paskaa" ihmisiltä täällä netissä siitä mitä vauva-aika on. Heh he..
Kukaan ei kertonut että vauvat on hellyttäviä koko ajan.. jopa sillon kun ne huutaa ja oma fiilis on koko ajan ylpeä, pakahtuva rakkaudesta ja kivaa viipottaa kylillä jo vastasyntyneenkin kanssa :heart: Kaikkea muuta kuin tylsää tai ikävää. Ja kyllä tääkin joskus valvottaa yön. Kumma kun ei se stressaa mua. saahan sitä nukkua päivälläkin. Vaipan vaihdot? Eihän ne oo yhtään vaikeempaa kuin vaikka oman nenän niisto.. eikä kestä kauempaa edes pikkuvauvalla.
Siis jos äiti ajattelee, että jo parin kuukauden ikäiset vauvat nukkuvat järjestäen läpi yönsä ja syömättä, niin mistä silloin on kyse muusta, kuin tietämättömyydestä? Ei mun mielestä itsekkyydestä kyllä ainakaan.. :eek: Kyllä mä näissä asioissa suuntaan sormen neuvolajärjestelmää kohti.

Hyvä, että sulla on mennyt noin mallikkaasti kaikki - mä en nyt puhunutkaan tollaisesta asenteesta, vaan siitä päinvastaisesta.. :whistle:
 
Mulle ainakin anoppi hehkutti kuinka hänen lapset nukkui 3-viikkosina jo kokonaisia öitä. Oma äiti sanoi että "Emmä muista". :D En mä silti ollu kovin kauhistunut siitä että ainakin tonne 3kk ikään mimmi heräs monta kertaa yössä tissille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mun mielestä asiaan suhtauditaan melkein päinvastoin; esitetään kaikenlaisia ikärajoja, jonka jälkeen vauvan on psytyttävä nukkumaan yön yli syömättä ja annetaan ymmärtää että se toimii jotenkin äidin laatiman aikataulun mukaan.
Annetaan valmiita vauvan käyttöohjeita ja kieltäydytään tajuamasta, että pieni ihminen on ihan oikea yhksilöllilen ihminen ja ihmisillä on erilaisia tarpeita jo syntymästä asti, joku ukkuu 6 tuntia, joka tunnin.
Mä en ole koskaan kuullut, että jossain mainostettaisiin vauvojen nukkuvan 2kk eteenpäin - viimeistään - yöt syömättä. En. Mutta ei täällä kyllä ole informoitu noista yösyömisistäkään ehkä ihan realistisella tavalla. Ja koska tuttukin on vanhempi äiti, joka ei kenties osaa sitä tietoa itse kaivaa/hakea mistään internetin ihmemaailmasta, niin saattaa se tulla yllärinä.
 
Väsynyt, silti imettäjä
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Ei niille ole luotu ruusuista kuvaa.. :LOL: Ne ovat vain itsekkäitä väsyneenä.. ehkä oma suhdekin on rempallaan ja se puretaan valittamalla. Mun mielestä vauva-ajasta annetaan kaikille aina kauhukuvia.. jotka eivät vastaa todellisuutta 70% tapauksista * oma arvio*

Pikkuvauva aika on ainakin täällä just niin ruusuista kuin en osannut kuvitella koska kuulin vain "paskaa" ihmisiltä täällä netissä siitä mitä vauva-aika on. Heh he..
Kukaan ei kertonut että vauvat on hellyttäviä koko ajan.. jopa sillon kun ne huutaa ja oma fiilis on koko ajan ylpeä, pakahtuva rakkaudesta ja kivaa viipottaa kylillä jo vastasyntyneenkin kanssa :heart: Kaikkea muuta kuin tylsää tai ikävää. Ja kyllä tääkin joskus valvottaa yön. Kumma kun ei se stressaa mua. saahan sitä nukkua päivälläkin. Vaipan vaihdot? Eihän ne oo yhtään vaikeempaa kuin vaikka oman nenän niisto.. eikä kestä kauempaa edes pikkuvauvalla.
Ap:n kans samaa mieltä.
Sun kirjoituksestas kyllä paistaa läpi, että oot yhden lapsen äiti? Ei taida olla sua taapero (+mahd isommat lapset) herättämässä aikaisin aamulla vauvan kanssa valvotun yön jälkeen. Kaikilla ei tosiaankaan ole mahdollisuutta päiväuniin!

 
Ensimmäisen vauvan tuore äiti
Tässä aloituksessa on asiaa. Mä ihmettele myös kovasti, miten jotkut kertovat 2-3kk ikäisen vauvansa nukkuvan 8 tuntia putkeen. Jos mun tytär vetäisi tollaset pätkät ilman ruokailemista, olisin hieman huolissani herättyäni. Jos aikuisen ihmisenkin tulisi syödä päivällä tuon 4 tunnin välein, niin kuinka pienen vauvan aineenvaihdunta ja ruoansulatus voisi oppia toimimaan normaalisti, jos sille tulee noin pitkiä taukoja. Niin, enemmän voisi kertoa siitä ettei vauvoille tosiaan ole kykyä erottaa päivää ja yötä, vaan sillon kun on nälkä syödään oli nukkuma-aika tai ei..
 
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mun mielestä äidillä on oikeus valittaa, jos vauva syö koko yön 2h välein, ei sellaista jaksa (mulla ei onneksi noita öitä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ole). Mutta sen sijaan 3-4h välein on ihan normaalia ja 2-3 kertaa yössä jaksaa äiti (ei isä) herätä, jos vain muuten saa nukuttua.
Sitä jaksaa vaikka ja mitä, jos jaksettava on. Nämä asiat vaan tulisi tuoda esiin jo viimeistään odotusaikana, ettei tule tämmösiä yllätyksiä, että "oho, vauvat syö öisin, mä haluankin nukkua".
 
ihmettelee
Alkuperäinen kirjoittaja Väsynyt:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Ei niille ole luotu ruusuista kuvaa.. :LOL: Ne ovat vain itsekkäitä väsyneenä.. ehkä oma suhdekin on rempallaan ja se puretaan valittamalla. Mun mielestä vauva-ajasta annetaan kaikille aina kauhukuvia.. jotka eivät vastaa todellisuutta 70% tapauksista * oma arvio*

Pikkuvauva aika on ainakin täällä just niin ruusuista kuin en osannut kuvitella koska kuulin vain "paskaa" ihmisiltä täällä netissä siitä mitä vauva-aika on. Heh he..
Kukaan ei kertonut että vauvat on hellyttäviä koko ajan.. jopa sillon kun ne huutaa ja oma fiilis on koko ajan ylpeä, pakahtuva rakkaudesta ja kivaa viipottaa kylillä jo vastasyntyneenkin kanssa :heart: Kaikkea muuta kuin tylsää tai ikävää. Ja kyllä tääkin joskus valvottaa yön. Kumma kun ei se stressaa mua. saahan sitä nukkua päivälläkin. Vaipan vaihdot? Eihän ne oo yhtään vaikeempaa kuin vaikka oman nenän niisto.. eikä kestä kauempaa edes pikkuvauvalla.

Aina voi etukäteen miettiä kuinka monta lasta tekee ja millä aikavälillä!! Ei voi olettaa, että jos on taaperoikäinen ( joka luultavasti sekin nukkuu vielä päikkäreitä ) niin voidaan vauvalle nukkumisen vuoksi alkaa antaa kiinteää sapuskaa 2kk iässä..

Ap:n kans samaa mieltä.
Sun kirjoituksestas kyllä paistaa läpi, että oot yhden lapsen äiti? Ei taida olla sua taapero (+mahd isommat lapset) herättämässä aikaisin aamulla vauvan kanssa valvotun yön jälkeen. Kaikilla ei tosiaankaan ole mahdollisuutta päiväuniin!
 
ahdistunut
Mun mielestä täälläkin vain pelotellaan siitä, miten hirveää se vauva-aika on! Et koskaan saa nukuttua, et jaksa tehdä mitään, miehesi nukkuu jossain muualla ja parisuhteelle saa sanoa hei hei.

Ja vaikka joillain noin olisikin, eikö olisi kivempaa kannustaa tulevia äitejä kohtaamaan vauva-aika realistisesti, mutta myös niin, että onneakin voi olla, läheisyyttä ja muuta.
 
tiu
minulle taas neuvolassa toitotettu että ei saisi enää antaa yöllä maitoa (9kk) imetys loppui vauvelin ollessa 7kk, niin samantien olisi pitänyt yöt nukkua mukamas yöt läpeensä... jospa myös niitä neuvolan lekureita pitäisi myös kouluttaa.. ;) Kyllä minä ainakin nousen yöllä maitoa lämmittämään, kun ajattelen asian niin että jos yöllä itse herään janoisena niin kävelen keittiöön ja otan lasin vettä... mites se tuolta pinniksestä käsin onnistuisi... ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja little pony:
Alkuperäinen kirjoittaja sartsukka:
vaikka niistä puhuttaisiin niin kuitenkin osalle se siitä huolimatta konkretisoituu vasta kun se on omalla kohdalla ihan totta.
tohon minä yhdyn tos olen samaa mieltä!!!!!!!!
No ei kai se konkreettista voi ennen lasta ollakaan... :D Se tässä just on ideana, että äidit saataisiin hiffaamaan tämä asia jo ajoissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ahdistunut:
Mun mielestä täälläkin vain pelotellaan siitä, miten hirveää se vauva-aika on! Et koskaan saa nukuttua, et jaksa tehdä mitään, miehesi nukkuu jossain muualla ja parisuhteelle saa sanoa hei hei.

Ja vaikka joillain noin olisikin, eikö olisi kivempaa kannustaa tulevia äitejä kohtaamaan vauva-aika realistisesti, mutta myös niin, että onneakin voi olla, läheisyyttä ja muuta.
Se voi olla just tommosta. Ja aika useilla se alkuun onkin sitä, ettet saakaan nukuttua enää paljoa lainkaan.

Toki se ois aina KIVEMPAA kannustaa ja silleen, mutta... Mimmosta epätodellista kuvaa siinä sitten ehkä luodaan... Ja kyllä mun mielestä niistä hyvistäkin asioista kerrotaan, siitähän nämä tämmöiset juontavatkin juurensa, että kun puhutaan pelkästään niistä...
 

Yhteistyössä