Vihaan äitejä ketkä tuovat 1-2v. lapsiaan päivähoitoon.

  • Viestiketjun aloittaja pk-ope
  • Ensimmäinen viesti
Mä puolestani pidän oikein kovasti äideistä jotka tuo lapsensa 1-2-vuotiaana päivähoitoon :D Ilman heitä meiltä loppuisi monelta työt. :) Itse en veisi omaa alle 3-vuotiasta lastani päivähoitoon mutta yhtään en vastusta sitä että muut niin tekevät.
 
"viera"
[QUOTE="veiras";29385298]Yleensä näillä vammaisuuden vastustajila on aika stereotyyppinen kuva vammaisista.[/QUOTE]

En ole vammaisuuden vastustaja, mutta varta vasten itselleni...ei ikinä :)
 
"veiras"
[QUOTE="viera";29385340]En ole vammaisuuden vastustaja, mutta varta vasten itselleni...ei ikinä :)[/QUOTE]

Ok. Itse vammaisen lapsen vanhempana en koe elämääni erilaiseksi kuin muiden lapsiperheiden. Tosin oman lapseni vamma on sellainen ettei se päällepäin näy ja se ei ainut haitta joka sitä on, on se että lapsi joutuu tekemään muita enemmän töitä esim koulussa. Voi kuitenkin saavuttaa elämässä kaiken mitä tervekkin. Vammaiset ovat niin laaja ryhmä että siihen mahtuu kaikenlaista.
 
LaMamanMorbid
Jahas. Vieläkö jaksetaan vihata? Kaikille niille mielensäpahoittajille, jotka pahoittivat mielensä kun 'heitä vihataan' ja kostoksi sitten sihisivät, että jos kaikki päivähoidossa työskentelevät vihaavat heitä ja heidän lapsiaan niin he eivät ainakaan sellasille tädeille lastaan hoitoon tuo sanoisin vielä, että me päivähoidossa työskentelevät ihmiset ollaan melkoisen heterogeeninen ryhmä, eikä meitä ainakaan yhdistä viha asiakkaitamme kohtaan. :heart:
 
Mollie
Jahas. Vieläkö jaksetaan vihata? Kaikille niille mielensäpahoittajille, jotka pahoittivat mielensä kun 'heitä vihataan' ja kostoksi sitten sihisivät, että jos kaikki päivähoidossa työskentelevät vihaavat heitä ja heidän lapsiaan niin he eivät ainakaan sellasille tädeille lastaan hoitoon tuo sanoisin vielä, että me päivähoidossa työskentelevät ihmiset ollaan melkoisen heterogeeninen ryhmä, eikä meitä ainakaan yhdistä viha asiakkaitamme kohtaan. :heart:
Aloittaja sanoi aloituksessaan vihaavansa tiettyjä asiakkaitaan ja pitävänsä heitä itsekkäinä. Eikö sinun mielestäsi tästä olisi saanut pahoittaa mieltänsä?
 
"Vieras."
[QUOTE="viera";29385264]ja mitä minun lasteni hoito liittyy tähän? En ole vuosiin ollut kotiäiti. Enkä ole koskaan kuullut noin typerää kateuskorttia. Tätähän ei saa ääneen sanoa, mutta jos tietäisin etukäteen niin abortoisin vammaiset. Kyllä, myös sen Downin.[/QUOTE]

Miten kehtaat sanoa noin, kun tiedät, että Madicken04:n lapsista kaksi? on Down lapsia!! Jotain hienotunteisuutta luulisi jokaisella löytyvän!

Ja vaikka olenkin sitä mieltä, että alle 2v:n paikka on kotona, en vihaa niitä ketkä toimivat toisin. Tiedoksi näin tältä ap:n puolelta kirjoittajana, kun alkaa ärsyttää tämä keskustelun sävy.
 
fdsaa
Jahas. Vieläkö jaksetaan vihata? Kaikille niille mielensäpahoittajille, jotka pahoittivat mielensä kun 'heitä vihataan' ja kostoksi sitten sihisivät, että jos kaikki päivähoidossa työskentelevät vihaavat heitä ja heidän lapsiaan niin he eivät ainakaan sellasille tädeille lastaan hoitoon tuo sanoisin vielä, että me päivähoidossa työskentelevät ihmiset ollaan melkoisen heterogeeninen ryhmä, eikä meitä ainakaan yhdistä viha asiakkaitamme kohtaan. :heart:
Kuka on sihissyt? Enemmän mua on naurattanut aloittajan höpinät, kuin ärsyttäneet. Ja myös pientä sääliä olen tuntenut; selvästikin aloittaja on tehnyt ihan täysin väärän uravalinnan ja kärsii nyt siitä, purkamalla vihantunteensa keskustelupalstoille kun pitäis mennä mieluummin työpsykologin juttusille. Kun itse huomasin tuovani töitä kotiin (olin sh), niin älysin onnekseni lähteä opiskelemaan ihan uutta alaa ja jätin hoitohommelit taakseni. Niin hullu en ole, että itseäni olisin alkanut piinata tekemällä loppuelämäni töitä, jotka nostaa mussa vain rasittavia luonteenpiirteitä esiin :heart: vaan sullekin :)
 
"a.p"
Hänen pitkähkö keskustelu tästä tosiaan tuli ???? Kiva sinällään. En ymmärrä että pitää lähteä täysin asiattomalle linjalle. Törkeää haukkua vammaisia lapsia ja tästä tulin todella surulliseksi. Noh, täytyy sanoa että ei tuon sanoneella (viera?) kaikki muumit laaksossa ole ja hän siitä itse kärsii. Madicken fiksuna ihmisenä ei varmasti ja toivottavasti loukkaantunut :(
 
vuodatus
Tähän "vihaan" en yhdy (ymmärrän kuitenkin hyvin ap ajatukset), mutta mielestäni yksivuotiaiden hoitopaikka on kyllä mielummin pph:ssa tai kotona kuin pk:ssa. Kolme aikuista. Ryhmät ovat järkyttävän täynnä, sillä lapsia on eri tuntimääriä päiväkodissa. Se että joku on 10 pv/ kk ja toinen 15pv/ kk sallii sen että ryhmään voi ottaa useamman lapsen "yhden tilalle" kuin että tämä yksi lapsi olisi joka päivä hoidossa. Ryhmässä on oltava tietyt käyttöprosentit (100%) joten itse täyttö täytyy silloin olla YLI 100 %!! Sitten tulee niitä kauniita päiviä kun meillä on kaikki lapset samana päivänä hoidossa ja helvetti irroillaan. Lapset osaavat käyttää aikuisen kiirettä hyväkseen myös päiväkodissa. Minua suuresti harmittaa se etten voi antaa sille yksivuotiaalle tarpeeksi huomiota sillä minun tulee juosta (kirjaimellisesti) muiden lapsien perässä selvittämässä heidän riitoja, itkuja, ikäviä, pahoja oloja JNE. Saati että ehtisin antaa isommille lapsille myös huomiota! Olen liian monesti joutunut sanomaan, että nyt en ehdi pelata, kuunnella lasta. Sana "odota" myös leijuu usein ryhmän yllä. HUOH ja HUOH! Miten helpottavaa olisi se, että nämä pienet kaverit joilla eivät edes omat jalat kanna (makaavat ulkona maassa/ rattaissa kun ei ole riittävästi aikuisia pitämään yhtä tyyppiä pystyssä) olisivat pienemmissä ryhmissä eli pph:lla, mummolla, kotona. Tulisivat hoitoon sitten kun kävelevät ja ovat opetelleet istumaan potalla sekä syömään jo vähän itse (yksilöllistä, tiedän).

Päiväkodin lto:t ovat kasvatustieteen kandidaatteja jos ovat valmistuneet vuoden 1995 jälkeen jolloin koulutus siirtyi yliopistoihin. Pois lukien tietysti ammattikorkeasta valmistuvat sosionomit. Pedagoginen vastuu on lastentarhanopettajalla. Pikkuisen siinä tulee tuska kun pitiäisi ehtiä opetella moniakin asioita kun ei ehdi opettaa. Milloin on yksi aikuisista kipeä, koulutuksessa, kokouksessa, tulee myöhemmin töihin.. Toivoisin ehtiväni tekevän niin paljon muutakin kuin tätä perushoitoa jonka pienet vaativat. Se on vaan fakta, että se on pois isommilta lapsilta sitten. Haluamme tehdä tätä työtä, mutta eväät sen tekemikseksi eivät aina ole antoisat. Siksi pohdimme sitä onko ihan pienten lasten paikka pk:ssa ja onko lapsen oltava 10h päivähoidossa.

t. Kasvatustieteen maisteri
 
"a.p"
Tähän "vihaan" en yhdy (ymmärrän kuitenkin hyvin ap ajatukset), mutta mielestäni yksivuotiaiden hoitopaikka on kyllä mielummin pph:ssa tai kotona kuin pk:ssa. Kolme aikuista. Ryhmät ovat järkyttävän täynnä, sillä lapsia on eri tuntimääriä päiväkodissa. Se että joku on 10 pv/ kk ja toinen 15pv/ kk sallii sen että ryhmään voi ottaa useamman lapsen "yhden tilalle" kuin että tämä yksi lapsi olisi joka päivä hoidossa. Ryhmässä on oltava tietyt käyttöprosentit (100%) joten itse täyttö täytyy silloin olla YLI 100 %!! Sitten tulee niitä kauniita päiviä kun meillä on kaikki lapset samana päivänä hoidossa ja helvetti irroillaan. Lapset osaavat käyttää aikuisen kiirettä hyväkseen myös päiväkodissa. Minua suuresti harmittaa se etten voi antaa sille yksivuotiaalle tarpeeksi huomiota sillä minun tulee juosta (kirjaimellisesti) muiden lapsien perässä selvittämässä heidän riitoja, itkuja, ikäviä, pahoja oloja JNE. Saati että ehtisin antaa isommille lapsille myös huomiota! Olen liian monesti joutunut sanomaan, että nyt en ehdi pelata, kuunnella lasta. Sana "odota" myös leijuu usein ryhmän yllä. HUOH ja HUOH! Miten helpottavaa olisi se, että nämä pienet kaverit joilla eivät edes omat jalat kanna (makaavat ulkona maassa/ rattaissa kun ei ole riittävästi aikuisia pitämään yhtä tyyppiä pystyssä) olisivat pienemmissä ryhmissä eli pph:lla, mummolla, kotona. Tulisivat hoitoon sitten kun kävelevät ja ovat opetelleet istumaan potalla sekä syömään jo vähän itse (yksilöllistä, tiedän).

Päiväkodin lto:t ovat kasvatustieteen kandidaatteja jos ovat valmistuneet vuoden 1995 jälkeen jolloin koulutus siirtyi yliopistoihin. Pois lukien tietysti ammattikorkeasta valmistuvat sosionomit. Pedagoginen vastuu on lastentarhanopettajalla. Pikkuisen siinä tulee tuska kun pitiäisi ehtiä opetella moniakin asioita kun ei ehdi opettaa. Milloin on yksi aikuisista kipeä, koulutuksessa, kokouksessa, tulee myöhemmin töihin.. Toivoisin ehtiväni tekevän niin paljon muutakin kuin tätä perushoitoa jonka pienet vaativat. Se on vaan fakta, että se on pois isommilta lapsilta sitten. Haluamme tehdä tätä työtä, mutta eväät sen tekemikseksi eivät aina ole antoisat. Siksi pohdimme sitä onko ihan pienten lasten paikka pk:ssa ja onko lapsen oltava 10h päivähoidossa.

t. Kasvatustieteen maisteri
Erittäin havainnollistava viesti, kiitos tästä. Tuolta minustakin tuntuu, töissä saa juosta pää kolmantena jalkana vaippoja vaihtamassa, lohduttamassa, estämässä lasta tunkemasta legoa toisen suuhun, pyyhkimässä räkää, sanoittamassa tunteita. JA silti pitäisi pystyä enemmän antamaan aikaa, huomiota ja hoivaa lapsille yksilölnä, mutta se ei ole mahdollista päiväkodissa. Lapset ovat niin pieniä ja avuttomia että perushoito vie hyvin paljon aikaa ja vaipat, syötöt, nukuttamiset, ulkoilut on vain hoidettava oli tilanne mikä.

Yhtä tärkeää perushoidon, välien selvittelyn, leikittämisen lisäksi on mielestäni ilmapiiri. Se ei ettei siellä ole kireä "EI! Älä!" -ilmapiiri kun huolehdit turvallisuudesta. Välillä havahtuu, että miltäköhän tuntuu pienestä ihmisestä tämä ihmisvilinä ja hektisyys? Ahdistavaa, hiukan? Entä kun sitä jatkuu kauan?

Uskon, että jos vanhemmista edes toinen olisi "kärpäsenä katossa" katsomassa ja näkemässä pk:n menoa ja pienokaisensa päivää, käsitys päivähoidon sopivuudesta lapselle muuttuisi satavarmasti.
 
"viera"
[QUOTE="Vieras.";29385706]Miten kehtaat sanoa noin, kun tiedät, että Madicken04:n lapsista kaksi? on Down lapsia!! Jotain hienotunteisuutta luulisi jokaisella löytyvän!

Ja vaikka olenkin sitä mieltä, että alle 2v:n paikka on kotona, en vihaa niitä ketkä toimivat toisin. Tiedoksi näin tältä ap:n puolelta kirjoittajana, kun alkaa ärsyttää tämä keskustelun sävy.[/QUOTE]

Helposti. :) Madicken väitti, että olen kateellinen hänelle, joten palautin maanpinnalle. Ja itse asiassa en tiennyt, että molemmat on downeja. Tätä ajattelee moni, mutta ei kehtaa sanoa. Toivottavasti ei tee noilla geeneillä enää yhtään vammaista muiden elätettäväksi...ja muutenkaan.
 
Mollie
Haluamme tehdä tätä työtä, mutta eväät sen tekemikseksi eivät aina ole antoisat. Siksi pohdimme sitä onko ihan pienten lasten paikka pk:ssa ja onko lapsen oltava 10h päivähoidossa.

t. Kasvatustieteen maisteri
Mutta kun tässä haukutaan täysin väärää puuta. Itsekin viestissäsi puhuit täyttöasteesta ja ryhmäkoosta. Päiväkodin täyttöaste, ryhmäkoot tai sijaistilanne ei ole vanhempien vastuulla, vaan poliitikkojen: kansanedustajien, jotka ovat säätäneet nykyisen lain lasten päivähoidosta ja sitä täydentävät asetukset, sekä kuntapoliitikkojen ja virkamiesten, jota huolehtivat päiväkotien resursseista.

Miksi kaikki tämä tarmo ja elähdyttävä viha, jota käytetään keskustelupalstoilla perheiden (yleensä äitien) syyllistämiseen, ei kohdistu siihen että saataisiin aikaan lakimuutos? Miksi Lastentarhanopettajaliitto, lastenpsykiatrit, lastenneurologit ym. ammattilaiset eivät ole laatimassa kansalaisaloitetta alle yksivuotiaiden päiväkotihoidon kieltämiseksi lailla? Tai jos siihen ei haluta mennä, niin vaatimassa uutta päivähoitolakia, missä lapsiryhmien kokoja pienennettäisiin ja henkilökuntaresursseja lisättäisiin?

Edelleenkin: alle yksi prosentti (vuonna 2012 luku oli 0,8%) kaikista Suomen alle yksivuotiaista on päiväkotihoidossa. Kuinka suuri osuus tästä 0,8 prosentista on päiväkotihoidossa 5 päivää viikossa ja 10 tuntia päivässä?
 
"a.p"
Mutta kun tässä haukutaan täysin väärää puuta. Itsekin viestissäsi puhuit täyttöasteesta ja ryhmäkoosta. Päiväkodin täyttöaste, ryhmäkoot tai sijaistilanne ei ole vanhempien vastuulla, vaan poliitikkojen: kansanedustajien, jotka ovat säätäneet nykyisen lain lasten päivähoidosta ja sitä täydentävät asetukset, sekä kuntapoliitikkojen ja virkamiesten, jota huolehtivat päiväkotien resursseista.

Miksi kaikki tämä tarmo ja elähdyttävä viha, jota käytetään keskustelupalstoilla perheiden (yleensä äitien) syyllistämiseen, ei kohdistu siihen että saataisiin aikaan lakimuutos? Miksi Lastentarhanopettajaliitto, lastenpsykiatrit, lastenneurologit ym. ammattilaiset eivät ole laatimassa kansalaisaloitetta alle yksivuotiaiden päiväkotihoidon kieltämiseksi lailla? Tai jos siihen ei haluta mennä, niin vaatimassa uutta päivähoitolakia, missä lapsiryhmien kokoja pienennettäisiin ja henkilökuntaresursseja lisättäisiin?

Edelleenkin: alle yksi prosentti (vuonna 2012 luku oli 0,8%) kaikista Suomen alle yksivuotiaista on päiväkotihoidossa. Kuinka suuri osuus tästä 0,8 prosentista on päiväkotihoidossa 5 päivää viikossa ja 10 tuntia päivässä?
Kuten tässä ketjussa on tullut pariinkin otteeseen selväksi, monet ajattelevat että typerää valittaa siitä että on töitä. Erityisesti yksityisessä päiväkodissa korostetaan kovasti, että vanhemmat ovat asiakkaita jotka maksavat meidän palkat.

Itse olen sen verran realisti, etten usko että seurauksien ja vaikutusten peräänkuuluttamisella päättäjät tekisivät lakimuutoksia. Fakta on se, että yhteiskunnan pitää pysty tarjoamaan erilaisia ratkaisuja lapsiperheille ja kaikista vanhemmista ei ole hoitamaan lastansa. Kaikessa muussakin joudutaan vaikeassa taloustilanteessa säästämään, joten tuskin asia sillä korjaantuu.
 
fdsaa
[QUOTE="a.p";29385775]Hänen pitkähkö keskustelu tästä tosiaan tuli ???? Kiva sinällään. En ymmärrä että pitää lähteä täysin asiattomalle linjalle. Törkeää haukkua vammaisia lapsia ja tästä tulin todella surulliseksi. Noh, täytyy sanoa että ei tuon sanoneella (viera?) kaikki muumit laaksossa ole ja hän siitä itse kärsii. Madicken fiksuna ihmisenä ei varmasti ja toivottavasti loukkaantunut :([/QUOTE]

Mitä sitten ajattelit tapahtuvan, jos otsikossa kerrot vihaavasi jotain ihmisryhmää?

Etkä ole vieläkään kertonut, miksi kohdistat vihasi äiteihin. Kertoisitko sen vielä?
 
fdsaa
[QUOTE="viera";29386213]Helposti. :) Madicken väitti, että olen kateellinen hänelle, joten palautin maanpinnalle. Ja itse asiassa en tiennyt, että molemmat on downeja. Tätä ajattelee moni, mutta ei kehtaa sanoa. Toivottavasti ei tee noilla geeneillä enää yhtään vammaista muiden elätettäväksi...ja muutenkaan.[/QUOTE]

Sinä olet sairas ihminen, sääliksi kävis jos ei kuvottais näin paljoa kun sun tekstejäsi lukee.
 
"a.p"
Mitä sitten ajattelit tapahtuvan, jos otsikossa kerrot vihaavasi jotain ihmisryhmää?

Etkä ole vieläkään kertonut, miksi kohdistat vihasi äiteihin. Kertoisitko sen vielä?
Äidit ovat aikuisia ja vastuullisia ihmisiä, toisin kun lapset, vammaiset tai terveet. Vammainen lapsi ei ole valinnut syntyneensä vammaisena ja he ovat sijaiskärsijöitä. On hyvin törkeää ja kuvottavaa haukkua heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä. Olen hoitanut lastenkodissa vammaisia lapsia ja sydämmeni suli heidän suloisuudelle, älykkyydelle ja elämäniloisuudelle. Työkokemuksena se oli tähänastisesti parhain ja jos en olisi itse perheellinen, hakisin mielelläni töihin sinne uudestaan mutta nyt kolmivuorotyö olisi liian rankkaa.

Ihmetykseni kohdistuu myös isiin, mutta erityisesti äitiin koska he yleensä hoitavat lasta pääasiallisesti tämän ollessa pieni.
 
fdsaa
[QUOTE="a.p";29386336]Äidit ovat aikuisia ja vastuullisia ihmisiä, toisin kun lapset, vammaiset tai terveet. Vammainen lapsi ei ole valinnut syntyneensä vammaisena ja he ovat sijaiskärsijöitä. On hyvin törkeää ja kuvottavaa haukkua heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä. Olen hoitanut lastenkodissa vammaisia lapsia ja sydämmeni suli heidän suloisuudelle, älykkyydelle ja elämäniloisuudelle. Työkokemuksena se oli tähänastisesti parhain ja jos en olisi itse perheellinen, hakisin mielelläni töihin sinne uudestaan mutta nyt kolmivuorotyö olisi liian rankkaa.

Ihmetykseni kohdistuu myös isiin, mutta erityisesti äitiin koska he yleensä hoitavat lasta pääasiallisesti tämän ollessa pieni.[/QUOTE]

Ja minkä takia heidän tulisi hoitaa lasta pääsääntöisesti sen jälkeen, kun lasta ei enää imetetä? Elätkö jossain 50-luvulla, jossa lapsen isän tehtävä on elättää perhe tekemällä pitkää päivää, jotta vaimo voi lekotella kotona?

Ja mitä sinä mulle pajatat, itselleni ei tule mieleenkään sanoa vihaavani yhtään ketään enkä todellakaan olisi tehnyt aborttia, vaikka olisin saanut tietää että tulevalla lapsellani olisi Down. Mutta yhtä sairas mielestäni on sun aloituksesi; kuka järkevä ihminen oikeasti VIHAA jotakin ihmistä ja sunkin tapauksessasi aika mitättömän asian takia kun miettii oikeita syitä VIHATA jotain ihmistä?
 
"a.p"
Ja minkä takia heidän tulisi hoitaa lasta pääsääntöisesti sen jälkeen, kun lasta ei enää imetetä? Elätkö jossain 50-luvulla, jossa lapsen isän tehtävä on elättää perhe tekemällä pitkää päivää, jotta vaimo voi lekotella kotona?

Ja mitä sinä mulle pajatat, itselleni ei tule mieleenkään sanoa vihaavani yhtään ketään enkä todellakaan olisi tehnyt aborttia, vaikka olisin saanut tietää että tulevalla lapsellani olisi Down. Mutta yhtä sairas mielestäni on sun aloituksesi; kuka järkevä ihminen oikeasti VIHAA jotakin ihmistä ja sunkin tapauksessasi aika mitättömän asian takia kun miettii oikeita syitä VIHATA jotain ihmistä?
Sen jälkeen kun lasta ei enää imetetä, lapsi on vielä hyvin pieni ja tarvitsee paljon hoitajaa. Tällöin kotiin voi jäädä yhtä hyvin isä, mutta yleensä se on äiti.

Mielestäni lasten hyvinvointi, hoito ja kasvatus ei ole mitätön asia. Tule itse työskentelemään pienten ryhmään - ja sano sen jälkeen tunnetko iloa lasten puolesta että he siellä ovat vai syvää huolta ja myötätuntoa.
 
fdsaa
[QUOTE="a.p";29386397]Sen jälkeen kun lasta ei enää imetetä, lapsi on vielä hyvin pieni ja tarvitsee paljon hoitajaa. Tällöin kotiin voi jäädä yhtä hyvin isä, mutta yleensä se on äiti.

Mielestäni lasten hyvinvointi, hoito ja kasvatus ei ole mitätön asia. Tule itse työskentelemään pienten ryhmään - ja sano sen jälkeen tunnetko iloa lasten puolesta että he siellä ovat vai syvää huolta ja myötätuntoa.[/QUOTE]

Siltikin, vihantunne irtoaa mulla kyllä jostain muusta kuin siitä, että jonkun äidin pitää mennä töihin elättääkseen perheensä heti kun äitiysloma loppuu. Hanki sinäkin vähän perspektiiviä ja mene vaikka toisiin töihin jos et ammatissasi kestä. En usko, että lapsetkaan nauttivat äitejään vihaavasta hoitotädistä.
 
"lastenhoitaja"
en mä voi sanoa vihaavani ketään. Mutta kun aloitin työt päiväkodissa tulin siihen tulokseen etten koskaan tule laittamaan omaa lastani alle 3-vuotiaana hoitoon. Kyllä ottaa niin sydämestä niitten pienten puolesta jotka tuodaan sinne 7 aamulla ja haetaan pois vasta 17 aikaan.
 
vieras KM
[QUOTE="a.p";29386272]
Itse olen sen verran realisti, etten usko että seurauksien ja vaikutusten peräänkuuluttamisella päättäjät tekisivät lakimuutoksia. Fakta on se, että yhteiskunnan pitää pysty tarjoamaan erilaisia ratkaisuja lapsiperheille ja kaikista vanhemmista ei ole hoitamaan lastansa. Kaikessa muussakin joudutaan vaikeassa taloustilanteessa säästämään, joten tuskin asia sillä korjaantuu.[/QUOTE]

Ymmärräthän, että taloustilanne huononee entisestään, jos yhä useampi vanhempi jää yhä pidemmäksi aikaa hoitamaan lapsia kotiin sen sijaan, että menisivät töihin?

Itse näen tärkeänä nimenomaan päivähoidon kehittämisen vastaamaan perheiden ja eri-ikäisten lasten tarpeita. Uskon, että jos 6+6+6 malli tulee, yhtä useampi perhe vie lapsensa n. 1,5 vuotiaana kodin ulkopuolelle hoitoon, jopa jo vuoden ikäisenä. Päiväkodeissakin tulee tulevaisuudessa siis olemaan yhä enemmän alle kaksi vuotiaita lapsia, joten tärkeää on kehittää päivähoidon palveluita näille pienille edulliseen suuntaan.
 

Yhteistyössä