Vihaan äitejä ketkä tuovat 1-2v. lapsiaan päivähoitoon.

  • Viestiketjun aloittaja pk-ope
  • Ensimmäinen viesti
-----
[QUOTE="a.p";29386397]Sen jälkeen kun lasta ei enää imetetä, lapsi on vielä hyvin pieni ja tarvitsee paljon hoitajaa. Tällöin kotiin voi jäädä yhtä hyvin isä, mutta yleensä se on äiti.[/QUOTE]

Ja nimenomaan se äiti ansaitsee sinun Pyhän Vihasi, koska..?
Luuletko, että se äiti aina yksin itsekkäästi päättää palata töihin, vaikka isäpolo polvillaan rukoilee, että "Ei! Älä mene!! Ajattele lastamme!" ja vierittää muutaman ämpärin kokoisen kyyneleen sanojensa perään sängen kasvaessa kohisten huoliryppyjen viereen.
 
-----
[QUOTE="lastenhoitaja";29386436]en mä voi sanoa vihaavani ketään. Mutta kun aloitin työt päiväkodissa tulin siihen tulokseen etten koskaan tule laittamaan omaa lastani alle 3-vuotiaana hoitoon. Kyllä ottaa niin sydämestä niitten pienten puolesta jotka tuodaan sinne 7 aamulla ja haetaan pois vasta 17 aikaan.[/QUOTE]

Hassua, et tämän palstan lto:t tai "pk-opet" sattuvat aina juuri sellaisiin ryhmiin töihin, joissa kaikista pienimmät ovat järjestään hoidossa ma-pe 7-17 :D
 
"a.p"
Ymmärräthän, että taloustilanne huononee entisestään, jos yhä useampi vanhempi jää yhä pidemmäksi aikaa hoitamaan lapsia kotiin sen sijaan, että menisivät töihin?

Itse näen tärkeänä nimenomaan päivähoidon kehittämisen vastaamaan perheiden ja eri-ikäisten lasten tarpeita. Uskon, että jos 6+6+6 malli tulee, yhtä useampi perhe vie lapsensa n. 1,5 vuotiaana kodin ulkopuolelle hoitoon, jopa jo vuoden ikäisenä. Päiväkodeissakin tulee tulevaisuudessa siis olemaan yhä enemmän alle kaksi vuotiaita lapsia, joten tärkeää on kehittää päivähoidon palveluita näille pienille edulliseen suuntaan.
Humanistina näen inhimillisen ja hyvän lapsuuden tärkeimpänä tekijänä, jonka arvoa ei voi rahassa mitata. Se että lapsi saa turvallisen lapsuuden, maksaa itsensä takaisin moninverroin hyvinvointina ja tuottavuutena tulevaisuudessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Sirionful
-----
[QUOTE="a.p";29386526]Humanistina näen inhimillisen ja hyvän lapsuuden tärkeimpänä tekijänä, jonka arvoa ei voi rahassa mitata. Se että lapsi saa turvallisen lapsuuden, maksaa itsensä takaisin moninverroin hyvinvointina ja tuottavuutena tulevaisuudessa.[/QUOTE]

Kotihoidon ja turvallisuuden väliin ei voi vetää yhtäläisyysmerkkejä.
 
"a.p"
Ja nimenomaan se äiti ansaitsee sinun Pyhän Vihasi, koska..?
Luuletko, että se äiti aina yksin itsekkäästi päättää palata töihin, vaikka isäpolo polvillaan rukoilee, että "Ei! Älä mene!! Ajattele lastamme!" ja vierittää muutaman ämpärin kokoisen kyyneleen sanojensa perään sängen kasvaessa kohisten huoliryppyjen viereen.
Äidin työtilanne on yleensä varautunut pitkään poissaoloon ja toisaalta lapsen ensisijainen hoitaja aluksi on äiti. Ja ennen kuin hyökkäät mua siitä että tuossa ei ole sukupuolitasa-arvoa, niin edelleenkin olen sitä mieltä että isä voi jäädä kotiin. Ei ole väliä kumpi jää, kunhan jää.
 
4 aikuista lasta
Kyllä on teidän nykyäitien jutut menneet kahjoiksi. Eiköhän suljeta päiväkodit ihan kokonaan ja kaikki hoitaa omat lapsensa kotona ihan itse. Mutta tietenkin ilman mitään yhteiskunnan tukia, koska eihän niitä lapsia pidä tehdä jos ei ole valmis niistä ihan itse huolehtimaan. Pois siis päiväkodit, ryhmikset, perhepäivähoitajat, lapsilisät, äitiyspäivärahat, vanhempainpäivärahat, isyyspäivärahat, kotihoidontuet ja mitä niitä tukia nykyään vielä onkin. Siinä sitten hoidatte itse kukin omat lapsenne ihan itse.

Tai sitten voisitte valituksenne sijaan olla tyytyväisiä että nykyään on valinnanvaraa miten työelämän ja lastenhoidon yhdistää. Jos jossain on epäkohtia niitä kannattanee pyrkiä korjaamaan, sen sijaan että vihaa ihmisiä jotka esim. päivähoitoa käyttävät.

Onneksi omat lapseni ovat kaikki jo isoja, mutta säälittää jo etukäteen kun lapseni (ehkä) joskus saavat omia lapsiaan. Tällainen selkäänpuukottamisen meininki ja suvaitsematon mielipideympäristö ei varmasti tee vanhemmuutta yhtään helpommaksi.
 
-----
[QUOTE="a.p";29386541]Äidin työtilanne on yleensä varautunut pitkään poissaoloon ja toisaalta lapsen ensisijainen hoitaja aluksi on äiti. Ja ennen kuin hyökkäät mua siitä että tuossa ei ole sukupuolitasa-arvoa, niin edelleenkin olen sitä mieltä että isä voi jäädä kotiin. Ei ole väliä kumpi jää, kunhan jää.[/QUOTE]

Silti VIHAAT äitejä..
 
-----
Olen muuten laittanut merkille, että monessa viestissä vaaditaan osa-aikatyön parempaa tukemista. No nythän astuu voimaan uudistus osittaiselen hoitorahaan ja jatkossa saa tunneista riippuen satasiakin korvausta menetetystä palkasta entisen muutaman kympin sijaan. Kannattaa tutustua Kelan sivuilla aiheeseen :)
 
-----
[QUOTE="a.p";29386553]On aivan sama onko se kotihoito/mummolahoito/naapurihoito kunhan siellä hoitopaikassa EI ole 15 lasta ja ikätoveria, vaan ympäristö on lapselle hyvä ja ei-ahdistava eli turvallinen.[/QUOTE]

Et nyt tajunnut pointtia ollenkaan. Mutta en yllättynyt :)
 
Mollie
Kyllä on teidän nykyäitien jutut menneet kahjoiksi. Eiköhän suljeta päiväkodit ihan kokonaan ja kaikki hoitaa omat lapsensa kotona ihan itse. Mutta tietenkin ilman mitään yhteiskunnan tukia, koska eihän niitä lapsia pidä tehdä jos ei ole valmis niistä ihan itse huolehtimaan. Pois siis päiväkodit, ryhmikset, perhepäivähoitajat, lapsilisät, äitiyspäivärahat, vanhempainpäivärahat, isyyspäivärahat, kotihoidontuet ja mitä niitä tukia nykyään vielä onkin. Siinä sitten hoidatte itse kukin omat lapsenne ihan itse.

Tai sitten voisitte valituksenne sijaan olla tyytyväisiä että nykyään on valinnanvaraa miten työelämän ja lastenhoidon yhdistää. Jos jossain on epäkohtia niitä kannattanee pyrkiä korjaamaan, sen sijaan että vihaa ihmisiä jotka esim. päivähoitoa käyttävät.

Onneksi omat lapseni ovat kaikki jo isoja, mutta säälittää jo etukäteen kun lapseni (ehkä) joskus saavat omia lapsiaan. Tällainen selkäänpuukottamisen meininki ja suvaitsematon mielipideympäristö ei varmasti tee vanhemmuutta yhtään helpommaksi.
Alan olla samaa mieltä. Suljetaan kaikki päiväkodit niin ei tarvitse vihata ihmisiä jotka lapsiaan niihin vievät. Eikä "pk-opejen" tarvitse olla ammatissa joka herättää heissä niin paljon negatiivisia tunteita.

Tällaiset ulostulot aiheuttavat vain sen, että ne äidit, joilla on taipumusta syyllistyä helposti, alkavat kyräillä päiväkodin henkilökuntaa ja pelätä, että juuri heitä jostain syystä vihataan. Ei kovin hedelmällinen lähtökohta kasvatuskumppanuudelle.

Sen sijaan pienten lasten vanhempien varhaiseen töihinmenoon tällaiset keskustelut eivät vaikuta pätkän vertaa. Siihen vaikuttaa vain ja ainoastaan taloustilanne.
 
-----
[QUOTE="a.p";29386590]Itsekkäitä, oman napansa etusijalle pistäviä ja välinpitämättömiä äitejä kohtaan tunnen lievää vihaa, suurin osa varmasti tuntee myös.[/QUOTE]

Mistä sinä TIEDÄT millaiset lähtökohdat kullakin perheellä on? Mistä tiedät elämäntarinat, menneet ja tulevat? Mistä tunnistat välinpitämättömän äidin? Viimeiseen kysymykseen vastannet "siitä, että hän käy töissä". Ikäväkseni voin ilmoittaa, että kotiäideissä, niissä pyhissä lehmissä (anteeksi ilmaus), on myös välinpitämättömiä, itsekkäitä, omaan napaan tuijottavia äidin irvikuvia.
 
fdsaa
[QUOTE="a.p";29386590]Itsekkäitä, oman napansa etusijalle pistäviä ja välinpitämättömiä äitejä kohtaan tunnen lievää vihaa, suurin osa varmasti tuntee myös.[/QUOTE]

No enpä usko, että suurin osa vihaa työssäkäyviä äitejä, vaikka kuinka vänkäisit vastaan. Musta tuntuu, että sulla on jotain selvittämättömiä ongelmia, jotka kannattaa käydä läpi ihan ammattiauttajan kanssa.
 
vieras KM
[QUOTE="a.p";29386526]Humanistina näen inhimillisen ja hyvän lapsuuden tärkeimpänä tekijänä, jonka arvoa ei voi rahassa mitata. Se että lapsi saa turvallisen lapsuuden, maksaa itsensä takaisin moninverroin hyvinvointina ja tuottavuutena tulevaisuudessa.[/QUOTE]

Humanisti olen itsekin, mutta realisti siinä suhteessa, että raha ratkaisee monessa kohtaa. Eikö kansataloutemme ole jo riittävän huonossa jamassa? Mistä yhteiskunnan palveluista olet valmis luopumaan? Siihen meillä ei ole varaa, että entistä enemmän työikäisiä istuu kotona tekemättä tuottavaa työtä eivätkä kuluta rahaa. Oli se kotona oleminen sitten lasten hoitoa tai sohvan kuluttamista. Etenkään, jos kotona olemiseen tarvitaan yhteiskunnan tukia kuten työmarkkina-, asumis-, toimeentulo- tms. tukea.

Miksei kannata kehittää kunnallisia varhaiskasvatuspalveluita tyydyttämään eri-ikäisten lasten tarpeita? Eikä oma työsikin olisi motivoivampaa, jos voisit vaikuttaa ja kehittää?
 
"a.p"
Mistä sinä TIEDÄT millaiset lähtökohdat kullakin perheellä on? Mistä tiedät elämäntarinat, menneet ja tulevat? Mistä tunnistat välinpitämättömän äidin? Viimeiseen kysymykseen vastannet "siitä, että hän käy töissä". Ikäväkseni voin ilmoittaa, että kotiäideissä, niissä pyhissä lehmissä (anteeksi ilmaus), on myös välinpitämättömiä, itsekkäitä, omaan napaan tuijottavia äidin irvikuvia.
Työskentelen pk:ssa joka on hyvällä alueella ja perheet ovat keskiluokkaisia. Heillä olisi tasan varaa siihen että jompi kumpi jää kotia siihen asti kunnes lapsi täyttää edes 2v. Ihanne tapauksessa 2-3v. riippuen ko. päiväkodin lapsiryhmä koosta. Yleensä ryhmät ovat täysiä, riippumatta päiväkodista.
 
"a.p"
No enpä usko, että suurin osa vihaa työssäkäyviä äitejä, vaikka kuinka vänkäisit vastaan. Musta tuntuu, että sulla on jotain selvittämättömiä ongelmia, jotka kannattaa käydä läpi ihan ammattiauttajan kanssa.
Edelleenkään en vihaa työssäkäyviä äitejä - olenhan itsekin sellainen! Ja oma äitinikin ja suurin osa ystävistäni on. Samoin kollegoista. Ainoastaan en voi ymmärtää, miksi täytyy pukata lapsia maailmaan jos ei voi joustaa sen vertaa, että hoitaa lapsensa asianmukaisella tavalla.
 
[QUOTE="a.p";29386627]Työskentelen pk:ssa joka on hyvällä alueella ja perheet ovat keskiluokkaisia. Heillä olisi tasan varaa siihen että jompi kumpi jää kotia siihen asti kunnes lapsi täyttää edes 2v. Ihanne tapauksessa 2-3v. riippuen ko. päiväkodin lapsiryhmä koosta. Yleensä ryhmät ovat täysiä, riippumatta päiväkodista.[/QUOTE]

Koska sinun työpaikkasi on "hyvällä alueella", tiedät tasan tarkkaan joka ikisen sen alueen lapsiperheen taloudellisen ja muunkin tilanteen? Ja vihaat kaikkia äitejä oman alueesi päivähoidon kokemuksen perusteella?
 
"a.p"
Humanisti olen itsekin, mutta realisti siinä suhteessa, että raha ratkaisee monessa kohtaa. Eikö kansataloutemme ole jo riittävän huonossa jamassa? Mistä yhteiskunnan palveluista olet valmis luopumaan? Siihen meillä ei ole varaa, että entistä enemmän työikäisiä istuu kotona tekemättä tuottavaa työtä eivätkä kuluta rahaa. Oli se kotona oleminen sitten lasten hoitoa tai sohvan kuluttamista. Etenkään, jos kotona olemiseen tarvitaan yhteiskunnan tukia kuten työmarkkina-, asumis-, toimeentulo- tms. tukea.

Miksei kannata kehittää kunnallisia varhaiskasvatuspalveluita tyydyttämään eri-ikäisten lasten tarpeita? Eikä oma työsikin olisi motivoivampaa, jos voisit vaikuttaa ja kehittää?
Ajattele kuinka kehitämme hoidon lapsiystävällisemmäksi? No ryhmiä pienentämällä reippaasti, hoitajia lisäämällä. Se jos mikä tulisi maksamaan jumalattomasti. Siksi koen että vetoamalla hyvinvoiviin ja keskituloisiin lasten vanhempiin, saavutetaan enemmän tulosta.
 
Mollie
[QUOTE="a.p";29386627] Yleensä ryhmät ovat täysiä, riippumatta päiväkodista.[/QUOTE]

Ryhmät ovat täysiä siksi, että ryhmissä on 100% täyttöaste.

Jos vaikka puolet alle 2-vuotiaiden vanhemmista jättäisi tuomatta lapsensa päivähoitoon, se ei pienentäisi lapsiryhmää lainkaan, sillä silloin vajaat ryhmät yhdistettäisiin yhdeksi täydeksi ryhmäksi. Tilanne säilyisi siis ennallaan niiden lasten kannalta, jotka joutuisivat päivähoidossa kuitenkin olemaan.
 
"a.p"
Koska sinun työpaikkasi on "hyvällä alueella", tiedät tasan tarkkaan joka ikisen sen alueen lapsiperheen taloudellisen ja muunkin tilanteen? Ja vihaat kaikkia äitejä oman alueesi päivähoidon kokemuksen perusteella?
Asun itsekin tällä alueella aivan pk:n lähellä ja piirit ovat pienet. Olen nähnyt kuinka rahaa on etelänmatkoihin, harrastuksiin ja materiaan - jotka toki kuuluvavat elämään, mutta sen siitä näkee etten rahasta ole kiinni. Miksi ei siis voi nipistää omasta urasta vuotta pois enemmän, kun se vuosi lapsen elämästä taas on hyvin merkittävä.
 
Ei voi kuin kiittää luojaa siitä ettei itsellä ole tarvetta päiväkotiin tai muutenkaan lasten hoitoon, tuntuu olevan kovin jäykkää ja syyllistävää meininki nykyään. Jankutetaan omaa mielipidettä aivan kuin kaikki vanhemmat ja kaikki lapset ja elämäntilanteet olisivat samasta muotista ja pk:n henkilökunta se suuri jumala joka voi päättää kaikkien puolesta mikä on oikea ajankohta tuoda lapsi hoitoon
 

Yhteistyössä