Viikkorahan suuruus ja lapsen ikä?

  • Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti
Meidän nappula on vasta hiukan vajaat 4kk vanha, joten vielä ei ole viikkorahaa. Summa määräytynee tulevaisuudessa sen mukaan, mitä kyseisellä rahamäärällä on tarkoitus tehdä: onko se vain ''huvittelurahaa'' vai maksaako teini viikko/kuukausirahastaan esim. vaatteensa ja puhelinlaskunsa.
 
vieras
Lapset 5 ja 2. Eivät saa viikkorahaa eivätkä tule todennäköisesti koskaan saamaankaan.
Silti on omat "kotityöt" joita joutuvat tekemään, kuten esim oman huoneen pitäminen järjestyksessä. Meillä kotityöt kuuluvat jokaisen perheessä asuvalle (jokaiselle oma osansa ) eikä niistä palkkaa saa. Ne täytyy hoitaa joka tapauksessa.
Joten jos jostain syystä joskus viikkorahaa alkaisikin saamaan, ei se tule kotona tehdyistä töistä.

Rahaa lapset saa jos ja kun tarvitsevat, isompi nyt joskus johonkin mummulaan menoon liittyen, että voi ostaa jotain pientä tms, mutta toki silloin hänelle sitä annetaan. Karkkia saavat aina silloin tällöin kun kaupassa käydään, sitä varten ei viikkorahoja meillä jaella.
 
Rukoilijasirkka
Jaahas, vedettiin sit pohjat tolla 1 eurolla. Silti lapsi on tyytyväinen. Oli antanut kaverille 50 senttiä, kun se oli pyytänyt, eli puolet viikkorahoistaan. :xmas:
 
maatilalla kasvanut
isommalla lapsella meillä ei käytössä säännöllistä viikkorahaa ja kotitöistä ei saa rahaa ylimääräsistä hommista kylläkin saa sitten työn laadusta riippuen 10-50e ja ne menee säästöön millon mitäkin varten sieltä kopastaan myös saa hakea jos haluaa jotain järkevää ostaa!

2v saa kauppareissujen jälkeen 10 ja 5 senttiset pistää omaan possuunsa joka viedään pankkiin ja lasten yhteiselle tilille :D

mun mielestä aivan järkyn kuulosia summia maksetaan ihan pienillekkin lapsille mitä se 4v tekee 20e viikossa tai seitsemän vanha?

itte aikaanaan saatiin 15v 100 mk/kk ja jos loppu ennen sitten piti tehdä lisää töitä ja ne ei ollu mittä kivaa työtä... onhan tietysti rahan arvo muuttunut ja kaikki kallistunu mutta silti vaan välillä mietityttää
 
niinpä
Alkuperäinen kirjoittaja keiz0r:
50e viikko/12vuotias tyllerö. Ja tuon lisäksi menee jokunen kymppi viikossa harrastuksiin yms menoihin.

KÄÄK!Mihin käyttää rahansa?Vai säästääkö niitä??Ikinä en voisi antaa niukoista ruokarahoistani yhdellekään lapselle 50e!!!EN IKINÄ!!!Paitsi jos saan ISON lottovoiton =)=)=)

 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Jaahas, vedettiin sit pohjat tolla 1 eurolla. Silti lapsi on tyytyväinen. Oli antanut kaverille 50 senttiä, kun se oli pyytänyt, eli puolet viikkorahoistaan. :xmas:
Eipä meilläkään juuri suurempia summia, jos 1,5 euroa saa. :D
 
Me luvattiin syksyllä kouluun menijälle koulun alettua 2e viikko.
Huone ( ja lelut muualtakin ) pitää siivota ilman tota rahaakin, samoin muut kotityöt on "palkattomia" eli pesukoneen tyhjennys, roskien vienti, tiskarin tyhjennys...
Lisätienestejä tulee sit saamaan ekstrahommista tulevaisuudessa.
 
Tilli
Itse annan vanhimmalle 5,5-vuotiaalle euron viikossa. Tämä tuli ihan siitä, että itse pyysi, ja sovittiin, että auttaa tiskikoneen täyttämisessä, niin saa lauantaisin viikkorahansa.

Ja kyllä tyttö on hyvin auttanut, itse muistaa melkein aina itse koota lautasia pöydästä, ja jos unohtaa, ja muistutan, niin ei muuta kuin toteaa, että ai niin, unohdin, ja hoitaa hommansa.

Tällä hetkellä säästää Barbie-leluun, missä oli muistaakseni koira ja jotain... Lupasin, että kun puolet rahasta on koossa, itse maksan loput (hinta siis 30 euroa) Ihan 15 viikkoa lapsen ei tarvitse konetta täyttää, kun saa silloin tällöin euron tai kaks mummoltansa tai isältänsä kolikkoja lompakojen pohjalta.

Itse ajattelen, että tuo opettaa tavoitteelliseen säästämiseen, ja eipä juuri ole enää kaupassa kinuttu leluja, kun tyttö tietää, että hän saa itse rahaa, jota voi säästää ostamista varten. Eli minulle tilanne rahallisesti ihan sama, kun jos en antaisi viikkorahaa, koska tällä hetkellä ei ylimääräisiä sitten tytölle ostella samoin kuin ennen viikkorahakäytäntöä.
 
uuniomena
meillä 13 ja 15 ei saaviikkorahaa, vaan siirrän heidän visa electron tilille rahaa tarpeen mukaan tai annetaan käteen, ku lähtevät shoppailemaan. Tietty jos rahaa kuluis sikana, tulis rajoitteita saantiin, mutta eipä o vielä tarvinu tuota tehdä.
 
:D
11.v tyttö
Päivässä kerää itse (tiskit,pyykit,kengät,vessan siivous,muu järjestely,pölyt ja imurointi) tekee nuo niin rahaa saa :) päivässä:1,5e-3,5e
Viikossa noin 15-25 kerää nimittäin 7 luokalle vaatteita,meikkejä,koruja.. :)
 
2 lasta
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
mihin tuo melkein 7v käyttää tuon 20e / viikko? meillä samanikäinen poika eikä saa vielä viikkorahaa.
Oho :O
Onpas melkoinen summa noin pienelle..
no, kai täytyy tähän myöntää että kyllä meidänkin 4v saa myös 20?/viikko
Medän lapset saa vk rahaa 12v 4e ja 16v 6e. ? vuotiaalle 20 kk on ihan liikaa, lapsi oppii että saa aina sen mitä haluaa!
 
vieerass
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
En ymmärrä, mitä lapsi tekee isoilla rahoilla... Kaikkea tarvitsemaansa+karkkipäiväkarkit kai saa kuitenkin vanhemmilta?
no esim. jos ne laittaa rahan säästöön, ja sittenku löytyy joku kiva harrastus (esim. ratsastus joka maksaa 20?/tunti) niin pistää omasta pussista sinne raha.. en tarkota että ite saisin niin paljon rahaa viikossa.. :D
 
Meillä poika 9v saisi 10 euroa, jos siivoaisi huoneen ja tekisi jotain kotitöitä, mutta enpä ole rahalla saanut houkuteltua hommiin. Samoin 7v saisi 5 euroa, jos tekisi kotihommia, mutta eipä raha kiinnosta.
 
Minä
7v ja 8v saavat 2e viikossa ilman kotitöitä ja kotitöiden kanssa 2e =) eli meillä ei makseta kotitöistä, jotka kuuluvat jokaiselle perheenjäsenelle (sängyn petaus,roskien vienti, oman huoneen siivous, astiapesukoneen tyhjennys,pöydän kattaus).
 

Yhteistyössä