Viikkorahan suuruus ja lapsen ikä?

  • Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti
Meillä ei todellakaan vielä ole mitään viikkorahaa. Ei mun mielestä alle 5 vuotiaalle kannata antaa, kun ei ne oikeasti sen arvoa ymmärrä. Meillä ainakin poika valitsee mieluummin 50 senttisen kuin euron kolikon ihan vaan sen takia että 50 senttisen koko on suurempi. Ja ikää on siis 3v4kk.
Joskus taskunpohjalla olevat kolikot saavat omiin säästöpossuihin laittaa.

Mä en ole itse koskaan saanut viikkorahaa vaan rahaa sai käyttöön kun perusteli asiat. Karkkipäivänä oli joku markkamäärä jonka sai käyttää itse sellaiseen herkkuun kuin halusi.
 
"vieras"
15 v saa 50 kk ja joutuu tekeen siitä hyvästä kotitöitä.
Eli oman huoneen siivous,tiskikoneen täyttö/ tyhjennyt,pienempien lapsien hoito
satunnaisesti,
pahvien ja lehtien vienti kadun päässä olevaan laatikkoon ja talvella osallistuu lumienluontiin,kesällä kerran kahdessa viikossa nurmikon ajo.
 
Oikea malli
Moni miettii mikä on oikea viikkoraha. No minulla on kaksi adobtio lasta poika 9v ja tyttö 11v. Poika saa perusrahaa 5e vko ja tehdystä työstä 0.5e tunti max 9e viikko. Tyttö saa ilman ehtoja 200e vko. Jos poika arvostelee tai ei tottele siskoa hän menettää rahat siskolle. Pojalle haetaan halpoja vaatteita kerran vuodessa kierrätyskeskuksesta max 2.5e ja tyttö saa kerran kuukaudessa ostaa viikkorahojen päälle 300e vaatteita liikkeestä, vain uusia. Pojalle hankitaan leluiksi tien varsilta käpyjä ja autonalle kuollu orava käy nukesta kunnes haisee, tytölle ostetaan tietokoneita ja muuta. Poika siivoaa myös tytön huoneen, tytön ei tarvitse töitä tehdä. Poika saa ruuaksi mitä 0.80e saa päiväksi mm perunan tai porkkana. Porkkana ja punajuuri pala korvaa myös karkin ja jäätyny maito jäätelön. Tyttö käy ulkona syömässä ja tuo joskus pojalle niitä mitä tippuu lattialle. Näin lapset oppivat luokkajaon ja eriarvoisen maailman. Tyttö mitä on olla jumala ja poika mitä on olla polettu luuseri. Kokeilkaa
 
"reeta"
Tää viikkoraha on vähän kaksipiipuinen juttu. Jos antaa viikkorahaa, niin mukula oppii liian helpolle ja luulee että raha kasvaa puissa, mutta jos ei anna rahaa, niin syrjäytyy varsinkin teininä kaikesta kivasta joita kaverit harrastavat. Lisäksi varastelu voi alkaa houkuttaa, jos ei ikinä voi ostaa mitään kivaa mitä kaikki muut voivat. Itse varastelin teininä juuri tämän takia, enää en uskaltaisi kääntää kaupasta purkkapakettiakaan.
Oma 13-vuotias saa 5 euroa viikossa jos huone on siivottu. Joskus kyllä annan 2-5 euroa extraa jos haluaa lähteä kaupungille mäkkäriin tai muuta. Nyt on alkanut kinuta että saisi elekctronkortin ja kuukausirahan, mutta en oikein tiedä...
 
"Sirkkeli"
[QUOTE="reeta";23528267]Siis en tarkoittanut että syrjäytyy KAIKESTA kivasta vaan siitä mihin tarvitaan rahaa.[/QUOTE]

Mie lopetin viikkorahan maksamisen, koska kuitenkin ostin ne tavarat ja maksoin menot. Mutta miksi ei sitä voisi tehdä niinkin helposti, että antaa silloin kun tarvetta/menoa on? Plussana on, että tietää suurinpiirtein missä lapsi on(jos ei siis valehtele :))
 
"Sirkkeli"
Heh, tämä ailahtelevainen mutsi päätti taas ottaa viikkorahan käyttöön :D Tyttö vm 1999 saa 30 egee kuussa+koenumeroista 9-10 2-3 egee. Koenumeroista saa rahaa kummaltakin vanhemmalta.
Lapsi saa ostaa noilla rahoilla kaikki herkkunsa, luettavansa, lelusa, kynsilakkansa yms.
 
"veera"
jostain 4-5 vuotiaasta noi on saanu 2-3 euroo viikossa, karkkirahaa joskus se on kaikki menny karkkiin joskus possuun.
12v saa nyt kuukausirahaa 40e-50e/kk = 10e viikko ;)
Sillä kustantelee leffareissuja ja sen semmoisia
 
"Pöh"
[QUOTE="reeta";23528265]Tää viikkoraha on vähän kaksipiipuinen juttu. Jos antaa viikkorahaa, niin mukula oppii liian helpolle ja luulee että raha kasvaa puissa, mutta jos ei anna rahaa, niin syrjäytyy varsinkin teininä kaikesta kivasta joita kaverit harrastavat. Lisäksi varastelu voi alkaa houkuttaa, jos ei ikinä voi ostaa mitään kivaa mitä kaikki muut voivat. Itse varastelin teininä juuri tämän takia, enää en uskaltaisi kääntää kaupasta purkkapakettiakaan.
Oma 13-vuotias saa 5 euroa viikossa jos huone on siivottu. Joskus kyllä annan 2-5 euroa extraa jos haluaa lähteä kaupungille mäkkäriin tai muuta. Nyt on alkanut kinuta että saisi elekctronkortin ja kuukausirahan, mutta en oikein tiedä...[/QUOTE]

Et sinä varastellut siksi että sulla ei ollut rahaa vaan koska olet luonteeltasi varas. Olen köyhästä perheestä, mutta en ole koskaan varastanut.
 
kujalla
on teillä ihme jutut hahaaha no aatelkaa nytten teijän lapset on noin 8v ja ne saa 50 senttiä viikossa kauheesta työ urakasta ja sitten kun se saa sen 50 sentin kolikon MITÄ VITTUA SE SILLÄ TEKEE ostaa jonkun vitun muumitikkarin mun mielestä 10 EUROA OLIS HYVÄ SILLÄ PÄÄSEE JO HYVIN MAKUUN olen itse tekemässä omaa KISS ROOM huonetta sinne tulee kaikkia kiss bändin vinyyleitä kaikkea mitä nyt maailmalta saan käsiini nytten viikko sitten tilasin yhdysvalloista vähän kaikke niin ne makso noin 845 euroa en muista kuinka monta dollaria KYLLÄ MUA RUPEISI VITUTTAAN KUN VIIKOSSA LYÖDÄÄN 50 SENTIN KOLIKKO KÄTEEN
 

Yhteistyössä