Vuoden 2008 lapsettomuushoidoista plussanneet

Miruliini jatka sä tosiaan pötköttelyä. Tänäänhän tulee töllöstäkin vaikka mitä: Diili, BB ym sarjoja.

Mun vaisto oli oikeassa. Istukka oli edelleen tosi alhaalla. Mutta ulottui kuitenkin kuulemma aika ylös. En tajua miten se on mahdollista, luulisi, että se on sellainen yhtenäinen mötikkä. Lääkäri sanoi, että se "voi hyvinkin vielä nousta". Tilanne katsotaan kk päästä uudelleen. Sitten alkaa varmistumaan mikä synnytystapa on paras mahdollinen.

Vähän alkoi jännittää kun lekuri sanoi, että kun istukka on noin alhaalla niin helpommin alkaa vuotamaan. Ja jos alkaisi vuotamaan niin heti olisi soitettava sairaalaan. Pahimmassa tapauksessa olisi vaara ennenaikaiselle synnytykselle. Ja jos hurjasti alkaisi vuotaa niin se olisi tietenkin huono niin vauvalle kuin äidille. Tämän lääkäri sanoi siksi, että vuodot on otettava vakavasti jos sellaista ilmenee. No mä tietenkin olen saanut kehitettyä mielessäni vaikka mitä uhkakuvia! Ne pitää vaan nyt unohtaa. Kaikki on kuitenkin hyvin. Vaavikin touhusi kovasti ultratessa. Ei tarvinnut lääkärin kysellä onko vaavi liikkuvaa sorttia =) Rehkimiset pitää nyt kuitenkin unohtaa ja seksiäkin kannattaa harrastaa vähemmän. Ruokaostokset tehdään jatkossa miehen kanssa. Minä en nostele enää mitään painavaa. Harvoin sitä tulee pientä määrää ostettua ruokakaupasta. Aina on kärryt täys =)

Painoarvio vaavilla on tällä hetkellä 1kg 250g. Jos käyriä katsotaan niin keskiviivoissa mennään. Voisi luulla, että on isompikin vaavi tulossa jos masua katsoo. Mutta eihän se masun koko kerro vauvan kokoa. Niinkuin moni tosiaan luulee. Eli voi jatkaa herkuttelua ihan rauhassa =)

Vointeja kaikille :heart: :wave: :wave:
 
Luitteko Iltalehden lööpeistä seuraavan otsakkeen alta: Vauva ristiäisistä sairaalaan. Ihan järkyttävää miten joku voi runnoa omaa pientä ihmettään vaikka se kuinka saisi "itkuraivareita". Melkein aloin itkeä kun luin tuosta. Jumankauta tuollaiset ihmiset pitäisi listiä jotka pahoinpitelee avutonta olentoa! Oli se sitten lapsi, koira tms. Ei helv..
 
Marica: Mulla ollut istukka osaksi kohdunsuulla ja yhdynta on ollut kiellettya koko raskauden ajan. Nyt rv26+0 :whistle: Kannattaa tosiaan varoa ettei ala vuotamaan verta, mulla alkuraskauden aikaan oli vuotoa ja olin 3viikkoa taysin levossa. Silloin kun tein jotain vahankin raskasta, esim yritin pesta parvekkeen ikkunaa, niin heti alkoi vuoto. Laakari sanoi ettei mitaan raskasta saa nostella, ei ajaa pyoralla, ja muutenkin tehda kaikkea kohtuudella. Nyt istukka hieman noussut oikealle sivulle. Niin, ja kauheaa ajatella etta jotkut pahoinpitelee lastaan. Ruotsissa oli juuri tapaus jossa isa pahoinpiteli toisen kaksosvauvastaan kuoliaaksi...Sairasta!
 
Harmaata huomenta!

Se on kuulkaa syksy täällä ihan selvästi. Jotenkin ihanaa. Syksyllä syntyneenä olen aina tykännyt syksystä superpaljon =)

Marica, voihan räkä. Millaisia ajatuksia sulla itsellä on tuosta synnytystavasta? Onko pelkoa/väliä suuntaan tai toiseen? Iisisti pitää nyt todellakin ottaa, tärkeintä saada pidettyä kroppa rentona ja vuodot kurissa. Ja miehelle siis jatkossa kaikki mahdolliset kotityötkin.

En voi lukea lainkaan mitään lapsiin kohdistuvasta väkivallasta tällä hetkellä. On vaan niin herkkä mieliala ja menen pois tolaltani noista jutuista. Ei sellaista pysty ymmärtämään,mikä päässä voi naksahtaa niin pahasti, että omalla (tai toisen) lapselle voi tehdä pahaa. Jos vähääkään inhimillisyyttä löytyy, luulisi että tunnontuskat ja itseinho kävisi liian raskaiksi elää, kun tavallaan tajuaa mitä tuli tehtyä.

Aika hiljaista täällä ollut viime aikoina. Mitä kuuluu Enni? Onko supistelut pysyneet poissa/ oletko pystynyt käymään töissä?
Entä mitä muille kuuluu?

t. Miru rv 23+3
 
Jep hyvähän se oli, että lääkäri varoitti ja hän tosiaan sanoi, että VOI alkamaan vuotaa helpommin eikä että alkaa vuotamaan jossain vaiheessa. Ei me uskalleta sekstailla nyt sitten ollenkaan, vaikkei sitä kielletty. Ei sitten itse aiheuta ainakaan mitään vauvalle.

Molemmissa synnytystavoissa on puolensa. Toisaalta haluaisin synnyttää alateitse ettei tarvitsisi varoa leikkausarpea viikkotolkulla. Moni varoittelee, että arpi voi olla toosi kipeä kauankin, mutta ne on niitä kauhujuttuja mitä ei kannata kuunnella. Työkaverini sanoi, että hänellä arpi parani tosi nopeasti. Nää on niin yksilöllisiä juttuja. Toisaalta jos se olisi sektio niin tietäisi ennalta päivämäärän ja ei tarvitsisi kärvistellä supisteluja jne. Mutta mitä sitä näitä hirveästi miettimään kun en sitä itse voi kuitenkaan päättää mikä se lopulta on.

Onko muilla muuten kipeytyneet pitkään istuessa häpy- tai häntäluu? Mulla alkaa nyt painaa molempia näköjään oikein kunnolla. Huvittavaa seurata miten näitä uusia vaivoja koko ajan ilmaantuu. Iho on paremmassa kunnossa kun vuosiin. Tota ei ehkä olisi kannattanut sanoa :)

Unohdin sanoa, että viimeksi ultratessa lääkäri sanoi, että oltiin hetken vauvan kanssa navat vastakkain =) On se kyllä vielä niin pieni pallero kun on reilun kilon =) Mitenhän paljon sitä pientä rakastaa kun se syntyy kun nyt se on jo niin tärkeä.

Meillä alkaa ensi viikolla synnytysvalmennukset. Mies ei tosin pääse ekalle kerralle mukaan, muttei se haittaa. Hyvä kun välillä pääsee.

-K-
 
Iltaa!

Raitikselle :hug: On varmasti vieläkin ikävä sitä toista pientä jonka menetitte ja vanhojen viestien lukeminen saa tunteet pintaan. Ehdithän jo iloita kahdesta lapsesta. Suhtautuukohan sitä näin lapsettomuuden kokeneena enemmän tunteella sikiöön jo heti alusta alkaen? Kun tuntuu että ne pienet alkiotkin on lapsen alkuja ja tuntuisi kurjalta jos ne joutuisi joskus hävittämään. Ai niin, kiitos listasta! =)

Kuten Miru, miekään en pysty lukemaan mitään lapsiin kohdistuvasta väkivallasta. Minusta on tullut kaikin puolin muutenkin hirveän herkkä ja tekee pahaa katsoa esim. tappelukohtauksia tv:stä.

Minusta tuntuu että pyrin välttämään korvikkeen antoa mahdollisimman pitkään. Toivottavasti imetys onnistuu ja maitoa tulee riittävästi. Mie haluaisin muutenkin vauvan kanssa välttää mahdollisimman paljon kaikkia keinotekoisia aineita. Jos hyvin käy, omaa maitoa tulee niin paljon että sitä voi pakastaa ja pääsee joskus itsekin liikkeelle ilman vauvaa :)

Voi hitsi mitä unia ihminen voi nähdä. Kävin viime yönä synnyttämässä päivystyksessä. Eivät ottaneet meitä osastolle kun vauva ei syntynyt sovittuna päivänä ja jouduttiin heti synnytyksen jälkeen lähtemään kotiin. Kotona sitten oli ihan paniikissa ettei kukaan opettanut minua imettämään. Onneksi imetys kuitenkin onnistui =) Olen kai viime aikoina miettinyt imettämistä vähän liiankin kanssa.

Töissä käynti on hirveän rankkaa! Kateellisena luen teidän juttuja joilla loma on jo lähellä. Minun pitäis jaksaa vielä 2 kuukautta :| Ehkäpä tämä helpottaa kunhan taas tottuu työntekoon. Nyt menee illat ihan tokkurassa eikä juuri jaksa eväänsä liikauttaa. Onneksi huomenna on iltavuoro niin saa aamulla nukkua pidempään. :)

Tiiti 26+3
 
Toivottavasti Raitiksella ja Miruliinillä alkaa flunssat pian helpottaa. Flunssa-aalto näyttäis olevan liikkeellä täälläkin, toistaiseksi oon vielä sen onnistunu väistämään (*kopkop*). Kiva etten ookaan ainoa joka on ihastunut sudokuihin :D. Ite innostuin niistä ihan vasta, ja totesin miehelle, että jos sitten joudun jossain vaiheessa makailemaan pidempiä aikoja, niin saa kantaa mulle lehden tai pari ajanvietteeksi.

Täälläkin nousi kyyneleet silmiin, kun luin noita Raitiksen vanhoja viestejä. En voi kuvitellakaan, miten rankkaa teillä on ollut :(. Olen miettinyt tuota samaa mitä Tiitikin, että kuinka paljon lapsettomuustausta vaikuttaa siihen, miten eri tilanteissa reagoi. Jotenkin takaraivossa on ollut alusta asti juurtuneena pelko siitä, että jos nyt meneekin jotain pieleen, niin kuinka pitkä aika menee sitten taas seuraavaan kertaan, että raskaus edes lähtisi alulle.

Vähän samaa aihetta sivuten... että muuten pisti taas vihaksi kun erehdyin lukemaan tämän ketjun ja siihen linkitetyn jutun: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1151248 . Ja tottakai ensimmäinen ketjuun vastannut kertoo profiilissaan olevansa "neljän lapsen äiti". Hohhoijaa... jos kerran väestönkasvu on se suurin ongelma, niin miksei sitten samalla vaivalla lopeteta kaikkien sairauksien hoitoa ja rokotuksia... Nojoo, taidanpa jättää vastaamatta koko ketjuun, eipä tule mieleen kovin montaa painokelpoista lausetta. Täytyy tosin myöntää, että juuri noita kamalia vauvojen heitteillejättö/pahoinpitelyuutisia kuullessa (minäkin yritän niitä vältellä ), on joskus käynyt mielessä kyseisen jutun kirjoittajan allekirjoituksessaan mainostama "lapsen hankkimisen pitäisi olla luvanvaraista"...

Mutta asiasta omaan (.)... Pääkaupunkiseudun reissulla tuli tehtyä ekat hankinnat: joitain vaatteita ja Römerin turvakaukalo telakalla. Vaunujakin käytiin katselemassa, mutta hankinta jäi myöhemmäksi. Briot ja Orat oli alun perin kiinnostuksen kohteena, mutta nyt kyllä molemmat ihastuttiin Teutonian vaunuihin, lähinnä Funiin ja Spirit S3:een, joistä jälkimmäinen näyttäisi olevan viemässä voittoa tällä hetkellä. Mutta pitää noita vielä katsella ja miettiä... Äitiyspakkauksenkin pitäisi KELAn verkkopalvelun mukaan olla tulossa jo ensi viikon loppuun mennessä :eek:. Ens viikolla/viikonloppuna ajattelin lähteä kirpparikierrokselle.

Töitä pitäisi jaksaa vielä reilu kuukausi. Välillä on ihan motivaatio hukassa, ja välillä taas tuntuu, että kyllähän näitä hommia jatkaisi vielä pidempäänkin, jos saisi sitten toisesta päästä jatkaa lomaa kauemmin, mutta mulla nää hommat onkin kyllä fyysisesti helppoa, kun on vaan istumatyötä. Ei ihme, että fyysistä suoritusta vaativissa töissä iskee väsymys. Varsinkin Tiltalittilla taitaa olla aika kova kunto, iteltä loppuisi kunto noissa sinun kuvaamissasi hommissa jo ihan ilman raskauttakin :$.

Perhevalmennukset alkoi meillä pari viikkoa sitten, mutta nyt on ollut taukoa sen eka kerran jälkeen. Ensi viikolla jatkuu sitten valmennus aiheena "Parisuhde", ja siitä eteenpäin ne loput onkin viikon välein. Yhteensä valmennuksia on 4 kertaa (joille on varattu aikaa 2.5h per kerta, mutta ekalla kerralla ei kyllä mennyt kuin reilu tunti), ja sen lisäksi voi käydä lähempänä synnytystä tutustumassa OYSin synnärille.
 
onpas tänne tullut pitkiä tekstejä, täytyykin lukea ajatuksella viikonloppuna.
Keskiviikkona käytiin taas ultrassa ja kaikki näytti olevan ihan hyvin. Vatsa tuli kyllä toimenpiteen jälkeen pipiksi. Ja tänään hieronnassa alaselkkää hierottaessa alavatsassa oli kummia tuntemuksia liekö siitä että massuli painui hierontapöytää vasten.

Meillä on nyt ostettuna autoon istuin ja telakka kun lahjakortit oli menossa umpeen niin oli pakko hakea, muuten en ole uskaltanut mitään ostaa.
 
Piristystä:

Kissa pihalle (miehen kertomus)

Olimme pukeutuneet ja valmiit lähtemään kutsuille. Yövalo ja puhelinvastaaja olivat päällä, peitimme papukaijan häkin ja laitoimme kissan takapihalle.
Soitimme taksin, joka saapuikin pian.
Avatessamme etuoven kissa livahti sisälle. Emme halunneet kissan olevan sisällä, koska se yritti aina jahdata papukaijaa.
Juoksin kissan perässä yläkertaan.Vaimoni meni jo taksiin.
Hän ei kuitenkaan halunnut taksinkuljettajan tietävän, että talo olisi tyhjänä, niinpä hän sanoi miehen tulevan pian.
'Hän meni vain sanomaan hyvää yötä äidilleni.' selitti vaimoni.
Pääsin taksiin parin minuutin kuluttua. 'Anteeksi, että jouduitte odottamaan', sanoin kuljettajalle, 'mutta se typerä narttu oli piilossa
sängyn alla. Jouduin ronkkimaan sen pois sieltä hiilihangolla.Se yritti vielä karata, mutta sain onneksi kiinni niskasta. Sitten minun oli pakko kääriä se huopaan, ettei se raapisi minua.
Mutta onnistuin lopulta raahata sen niskaperseotteella alakertaan, heitin takapihalle ja suljin oven!'
Tässä kohdassa taksi törmäsi parkkeerattuun autoon

 
Iltaa naiset+masuasukit!

Toivottavasti Raitiksen ja Mirun flunssat alkavat helpottaa. Kurjaa kun kaikki pöpöt alkavat pörrätä heti kun koulut alkavat.

Miru, kiitos kysymästä, supistelut ovat pysyneet poissa, vatsaa välillä kiristää ja tulee paineen tunnetta, mutta supisteluja ne eivät mielestäni ole. Epäilen myös jonkin sortin liitoskipuja. Töissä olen käynyt, mutta muuten olen kyllä ottanut iisisti. Kävelytkin ovat jääneet liian vähille. Miten siellä voidaan? Onko supistelut pysyneet poissa, kun olet lepäillyt?

Mitenkähän Ulpiksen tilanne on kehittynyt. Pidän hirveästi peukkuja, jos siellä ollaan jo lähellä itse h-hetkeä! :heart:

Täällä voidaan paksusti, kiloja on tullut viimeisen kahden viikon aikana 2,5 :eek: . No, ei ihme kun ruokailutottumukset on kun hevosella! Nyt jännitän iskeekö muhunkin flunssa, kun aamulla oli kurkku kipeä. Toivottavasti ei! Haluaisin niin nauttia viikonlopusta muutoin kuin sairastaessa. Mulle alkaa kuulkaas tulla hiukan rimakauhua täällä, siis positiivisella mielellä olen, mutta vähän hirvittää, miten me tästä kaikesta oikein selvitään. Mitään hankintoja ei olla tehty eikä edes oikein kartoitettu. Vaunuja haluaisin mennä katsomaan, mutta miehellä on niin paljon ohjelmaa, että ei olla vielä ehditty. Haluaisin saada ne nyt hankittua samoin kuin turvakaukalot, jotka ovat myös melko hintavia. No hankinnat ovat helppo juttu sinänsä, mutta sitten mietin jo synnytystä, imetystä ym. kaikkea. Tietoa en ole hirveästi lukenut tai hakenut, kun tulee sellainen tunne, että apua, miten sitä kahden kanssa tän kaiken oikein hanskaa ja selviääkö sitä hengissä! Me päästään perhe- ja monikkovalmennukseen vasta joskus marraskuussa, toivottavasti oon silloin vielä tolpillani, ettei jouduta ihan kylmiltään kaikkea hanskaamaan!

En nyt oikein muista, mitä kaikkea mun piti kommentoida... Tuntuu, että laiskottaa. Oon kanssa menossa mamma-joogaan, jospa siitä sais vähän lisäenergioita, ettei ihan menis tää loppupuoliskoraskaudesta sohvaperunana. :kieh:

Raitikselle vielä halaus, ei se ihme ole että sitä toista pientä miettii ja ikävöi. :heart:

Kertoilkaahan taas kuulumisia, niitä on niin ihana lueskella. Tänne on sitä paitsi niin kotoisaa aina kirjoitella, muualle en oikein osaakaan! Voikaahan hyvin ja paksusti!

Enni 20+5.
 
Ai niin, sitä piti vielä kysymäni, että tiedättekö, onko joissakin pääkaupunkiseudun lastentarvikeliikkeissä tähän aikaan alennusmyyntejä, vai joko ne kaikki olivat ja menivät? Ja onko noissa alennuksissa yleensä hyvin saatavilla eri kuoseja ja malleja?
 
Finttu: Samoissa mennään juu. Mulla tehtiin sisäultra jolloin lekuri käänteli poikittain laitettaan ja sitten otti vielä papakokeen ja ultrasi päältä. Tänäänkin on ollut pientä johmimista, sellaista hetkittäistä kipua.

No nyt alko BB, viikonloppuja kaikille tytsille ja masuasukeille
 
Aurinkoista lauantai päivää kaikille,

Ihana taas olla kotona. Kyl tuo hotelli asuminen alkaa jo tympimään. Kuukausi vielä ja sitten se olis lomaa. Vaikka tehdään 14h päiviä niin olen kuitenkin jaksanu tosi hyvin. Se valojen vaihtelu aidalta on tosi helppoa eikä pahemmin rasita. Mullakin on tullut välillä häntäluu kipeäksi jos istuu koko ajan. Hierojalle ei ole kyl ehtinyt ja alkaa niska seutu jumittamaan ja pakarat. Mut kohta mä makoilen joka viikko hellittävänä kun voi alkaa laittaa pirttiä lapsi valmiiksi.

Täällä on taas ollut paljon juttuja ja onnellisia ultrauksia.
Mä kans ohimennen näin moisen lööpin et oli lapsi pahoinpidelty, mikä ihme maihin järkeviin aikuisiin voi mennä että avuttomalle suloiselle ihmislapselle voi tehdä niin????!!!! Järkkyä.
Tuommoisen tapauksen jälkee lapsi pois niiltä ja kuohintaan hitto vie ettei enään pääse tekemään toisia kakaroita mitä pahoinpitelee.

Meillä kans se valmennus vasta marraskuussa kun ensi kuun olen töissä. Katotaan kuin silloin jaksaa kun on niin lähellä laskettua aikaa.
Vaunut ja muut pitää kai hankkia sit lokakuun aikana varmuuden vuoksi. Silloin palaakin rahaa :saint: onneksi nyt pääsee tienaamaan ja jaksaa sen varjolla painaakkin töitä.

Raitiksen runot oli todella liikuttavia, se olis varmaan todella kova paikka menettää toinen, mutta kuitenkin iloitsisi siitä toisesta joka päätti sitten tulla tähän maailmaan. Onhan täällä mujitakin joille on niin käynyt ja jokainen omalla tavallaan suri ja iloitsi. Vaikea kuvitella kuinka itse tuntis siinä tilanteessa.

Onneksi itse, koputan puuta; en ole tuolla ulkona sateessa ja viimassa ollessani saanut flunssaa. Mikä on aika ihme kun joka päivä on ripsauttanut vettä ja tuuli on ollu aika kovaa.
Vointeja vaan flunssan kourissa kituville, toivottavasti pääsette moisesta taudista pian eroon.

Oman vaaán mukaan viimeviikolla tuli taas 1,5kg lisää painoa. Halvattu. Mut kyl olenkin taas, lyön itseäni näpeille, mäyssänny suklaata ja karkkeja tien päällä. On ollu kyl pikkuporkkanoita ja muuta terveellistäkin mukana mut aina ne karkit vaan tulee haettua.

Imetyksestä; Itse epäilen että omista pienistä rinnoistani ei paljoa maitoa heru, mutsilla oli sama juttu ja mulle riitti maitoa niukasti ja alusta asti jouduin olemaan korvikkeenkin varassa. Tietenkin toivon että voisin imettää kunnolla mutta en kuitenkaan ota siitä paineita vielä....katotaan mitä se on sit lähempänä h hetkeä
;)
Rntapumpulla en varmaan tule mitään tekemään joten jos sellainen ihme tapahtuisi hankin sen vasta sitten jos tarvetta tulee. Pari kaveria jotka ovat äitejä ja olivat hankkineet pumput ja muut ei niitä koskaan tarvineet joten kai ne on sit parempi hankkia vasta kun niitä tarvii, varsinkin jos hankintoihin on rajallinen määrä rahaa eikä turhia halua ostaa.

Niin ja järkkyä, eilen kävin kaupas pikaisesti ja näin varmaan viimeisillään olevan naisen joka oli niin päissään et hyvä kun pystyssä pysyi kauhomassa kaljaa kärryyn. Siis toivon ettei ne kassatädit sille enään enempää myyny. Kuinka joku odottava äiti voi tehdä omalle lapselleen noin....todella teki pahaa. MIksi sit tuollaiset ihmiset sikiää kun sienet sateella ja ne jotka todella haluaa lasta ja huolehtisivat niistä kunnolla ei sit onnistu millään....kieroutunut luontoäiti.

Mut nyt lähden lenkille, lenkkeily on ny mukavampaa kun pitää rakilla kuonopantaa. ei vedä niin kovin eikä pääse rähisemään muille koirille enään niin rehväkkaasti. Alan taas nauttia ulkoilusta sen kans. Oli niin ihana saada oma kulta taas hoidosta kotiin, reppana oli taas onnesta soikeana kun kävin sen hakemassa että meinas karvoistaan päästä kun juoksi innoissaan suoraan risun poltto nuotioon. Onneksi sillä oli niin kova vauhti et hujahti nopeasti liekeistä läpi. Hieman säikäähdin, otus vaan ei ite tainnu ees tajuta mitä tapahtui kun juoksu senkunjatkui.
Mitäköhän ketjun ensimmäisille kirjoittaille kuuluu, jokohan on jo ekoja pullahtanut maailmaan, millaisia ajatuksia on tulevista synnytyksistä ym.
Onkohan ulpis vielä yhtenä vai kolmena kappaleena, toivotaan että kaikki on hyvin ja elämä taas soljuisi urillaan.

voiteja kaikille äideille.
tiltalitti ja viuhti 23+4
 
Täältäkin Raitikselle halauksia :hug: en voi edes kuvitella...

Täällä koira ollut vatsataudissa pari päivää, rätti kädessä kävellyt kämpässä yrjöjen perässä, tosi kivaa. Nyt saatiin sille kunnon lääke, jospa auttaisi.

Mun tekee pahaa jo jos näen odottavan äidin edes tupakoivan. Moni voi kuvitella ettei siitä muka ole juurikaan haittaa. Tiedän, että oma äitini on ottanut alkoholia meitä lapsia odottaessaan (2 sisarusta). Ajatuskin siitä saa mut raivon valtaan, miten joku tosiaan voi! Ihme kyllä ollaan kaikki terveitä ja toivottavasti suht täysjärkisiä :) no ei se ole naurun asia tosiaankaan.

Onkohan se Ulpis jo synnyttämässä kun siitä ei ole kuulunut?!

voikaahan hyvin kaikki!

Marica ja poitsu 28+4
 
Moi taas kaikki ja halaukset :hug: flunssan kanssa painiville. Muistakaa syödä kunnolla c-vitamiinia (siis yli 1000mg/kerta/3 päivässä) niin olette jalkeilla taas pian. Näin väittää äitini lääkärimies ja on itse aina flunssaton ja terve. Itse tankkaan taas c-vitskuja ja ainakaan vielä F ei ole iskenyt (*koputtaa puuta ja sylkee olan yli ja tekee ties mitä taikatemppuja...*)

Marica, kiitos, kyllä tuo tarina naurut kirvoitti, hih :LOL: Kyllä se istukka sieltä kipuaa, ja jos ei, niin se on sit vasta sen ajan murhe. Nyt vaan nautit elosta ja olosta :flower:

Finttu, kyllä mullekin tuli vatsa kipeeksi ultrasta, mut se johui siitä, että baby vähän innostui sen jälkeen... potki ja kieppui kuin hyrrä ja aiheutti sekä vatsakipuja että pieniä suppareita. Vauva siis osoitti mieltään ihan kunnolla! Ei siis ihme, että ronttulillakin oli aikamoisia kipuiluja.

Denina, miten teillä ton sekstailukiellon kanssa sujuu??? Uteliaana kyselen, sillä pelkään sellaisen meillekin iskevän. hoidatteko hommat ilman yhdyntää vai oletteko ihan kokonaan selibaatissa...? Ei tarvii vastailla, jos on liian arka aihe, ymmärrän kyllä. Mietityttää vaan.

(.) ympärillä kaikki hyvin, ei muutoksia muussa kuin vauvan potkimisvoimakkuudessa: aikamoinen jalkapalloilija sieltä taitaa olla tulossa! Ihana tyyppi, kun jaksaa äitiään ilahduttaa aamuisin ja iltaisin mylläämällä. Eilen oltiin oopperassa ja väliajalla jouduttiin seisoskelemaan melkein 45 minuuttia, mulla vielä korkokengät jalassa (hyi minua...). Vauveli ei tykännyt yhtään tilasta ja alkoi sellaisen monotuksen, että melkein pelästyin. Mies piteli vatsasta kiinni ja ihmetteli olenko vallan nyrkkeilijää sisälläni kasvattamassa... :D Sen jölkeen tulikin roppakaupalla supistuksia ja mietin jo, pitäisikö lähteä kesken näytännön kotisohvalle köllimään. Onneksi pikkuinen sitten kuitenkin rauhoittui ja saimme nauttia oopperasta loppuun saakka. Tuntui myös musiikki olevan rauhoittavaa lääkettä! Olenkin alkanut myös lauleskella vauvelille ja siitä hän aina rauhoittuu. Lieneekö musikaalisuus verissä :)

Raitikselle vielä täältäkin halit, sekä flunssaan että surun hetkiin :hug: ja lopuksi kovaääninen huhuilu: ULPIS, missä mennään? Joko siellä ollaan osituttu vai vieläkö sinnittelet yhtenä kappaleena? Jaksamista, oli tilanne mikä oli :heart:

t: Maija ja Masukki 22+2 (kai...höh...missäs vaiheessa mä oon jo laskuissakin seonnut :eek: )

 
Tervehdys!
Viikonloppu on taas mennyt nettipimennossa, joten lukemista taas riittää uusissa viesteissä. Syksy on tosiaan tuloillaan, ainakin kelien puolesta. Onneksi olen itse ainakin toistaiseksi onnistunut välttämään liikkeellä olleet syysflunssat. Paranemisia vaan flunssan kouriin joutuneille!

Tuntuu, että tulevina viikkoina taas tapahtuu "raskausrintamallakin". Ei nyt, mutta seuraavalla viikolla mennään sinne kauan kaivattuun 4 D -ultraan ja samalla viikolla on kans sokerirasitustesti. Tällä viikolla alkaakin sitten se mainitsemani mamma-jooga.

Musta on ihan mielenkiintoista palstailla täällä, kun meistä niin monet on aika samassa vaiheessa rv 20-30. Mukavaa vaihtaa kuulumisia ja tuntemuksia. Me ollaankin jo kaikki aika pitkällä, eikös vaan?

Kati & Pablo rv 24+6
 
Aurinkoista maanantaita!

Onpas täällä hiljaista! Missä kaikki on?

Tästä tulee nyt omanapainen viesti. Viikonloppuna supistukset oli kovempia kuin aikaisemmin. Ei kipeitä vieläkään mutta puristus oli ahdistavan tuntuinen ja supistuksia oli enemmän kuin aikaisemmin. Soitin tänään neuvolaan ja sain ajan lääkäriin. Kävin tk-lääkärillä joka kokeili kohdunsuun, joka oli onneks kiinni ja kova. Oli muuten tosi kivulias toimenpide, auts, enpä oo ennen moista kokenut. Mutta sairaslomalle se minut taas pisti. Mitään rankkaa ei saa tehdä. Viikon päästä on uus lääkäriaika.

Ei kyllä enää tiedä itkiskö vai nauraisko. Tuntuu aika tyhmältä olla koko ajan sairauslomalla. Töitä en oo juuri koko raskausaikana tehny. En tietenkään halua riskeerata vauvan vointia mitenkään mutta välillä luulen olevani luulosairas tms. kun en ollenkaan kykene töihin. :/

Tiiti 27+0
 
Maanantaitervehdys!!

Suokaa anteeksi, pakko päästä heti purkamaan omaa napaa, kun niin täpinöissäni olen!!
Tänään oli siis lääkärikäynti äitiyspolilla ja maailman ihanin lääkäri osui kohdalle. Vaikka viikko sitten olin käynyt, hän tutki kaikki rakenteet jälleen, mittasi vauvat ja näytti 3d-kuvaa vauvoista (oih, miten liikuttavaa!!). Samalla varmistui myös toisen vauvan sukupuoli ja voinen teille kertoa suuren salaisuuden, että meille tulee tyttö ja poika :heart: :heart: (ettehän sitten kerro kenellekään, tulevat mummit maksaisivat tiedosta maltaita :LOL: ). Vauvat olivat kääntyneet raivotarjontaan (minkä olinkin jo päätellyt liikkeiden muuttumisesta), päät vierekkäin siellä pötköttelivät. Painoa olivat kerryttäneet hienosti, nyt A painoi 685g ja B 666g.
Oma tilanteeni oli se, että paikat vielä napakasti kiinni mutta hieman pehmenemistä oli kuitenkin jo tapahtunut ja siitä syystä alkoikin sairasloma. Sain luvan liikkua (uintia ja mammajoogaa suunnitteilla) ihan omien tuntemusten mukaan eli ei onneksi toistaiseksi mitään pakkolepoa. Nyt sitä sitten ollaan työkuvioista poissa aika pitkään =)

Tiiti, piti kommentoida, että näen myös ihan levottomia unia. Ennen lääkärikäyntiä näin unen, jossa aivan kammottava lääkäri saarnasi mulle vuodelevon tärkeydestä, kun mulla on TAAS vesiä mennyt ja tämä istukkaongelmakin. Tivasin unessa paniikissa, että mikä ongelma, ei mulle ole kerrottu, johon lääkäri vaan, että kyllä sulle on ennenkin näistä puhuttu, ottaisit tosissasi :eek: Tullaisten unien jälkeen on kyllä ihana herätä.

Tiltaltti, vitsit mikä teräsnainen olet!! Mahtavaa, että olet hyvässä kunnossa ja jaksat - onhan paljon odottajia, jotka painavat täysillä ihan koko ajan - mutta lepääthän silti kroppaasi kuulostellen. Jooko??

Maijan vauva ei siis pidä oopperasta...tai sitten päinvastoin pitää hurjasti ja potkut ja supistelut johtuivat silkasta innosta. Mene ja tiedä. Ehkä voit kokeilla kotona ilman niitä korkkareita mikä vaikutus oopperamusiikilla on.

Enni, kyllä onneksi supistelut rauhoittuivat täälläkin, mutta kova yskiminen on saanut vatsaa kiristelemään välillä. Tiedän, mitä tarkoitat rimakauhulla. Samanlaista kutkuttavaa jännitystä on mullakin, ei kauhua tai paniikkia, mutta sellaista ihan erityista uuden odottamista ja jännittämistä. Mä luotan silti vahvasti, että me pärjätään. Jokainen meistä - oli sitten kaksi tai yksi kappaletta kääröjä tulossa syliin. Hankintoja kannaataakin katsastella ainakin etukäteen ideatasolla eli vaikkei ostaisi mitään konkreettista, on hyvä, jos saa päätökset tehtyä, mitkä sitten haetaan kun on sen aika. Ei sitä kaupoissa kuitenkaan jaksa välttämättä kovin pitkälle kierrellä. Alennusmyynneistä en enää tiedä, mutta kannattaa liittyä monikkoperheyhdistykseen, niin saat jäsenkortilla alannuksia lähes kaikista vauvataloista.

Hankinnoista ja valmisteluista. Meillä vauvoille on nyt huone tyhjennettynä. Olen ostanut ihanaa verhokangasta (beigeä, jossa leijailevia valkoisia muumihahmoja) ja samasta kankaasta ompelen jotain muutakin huoneeseen, ehkä sängyn ylle tulevat verhot.. Yhdelle seinälle ollaan suunniteltu maalaavamme samoja valkoisia muumihahmoja, mutta tuon seinän pohjaväri on vielä päättämättä. Ollaan siis päätetty tartuttaa muumihulluutemme heti myös lapsiin :D
Turvakaukalot löysin netistä vuoden vanhana. Juuri ne, jotka kaupassakin miellyttivät eniten, eli Gracon Logico S, ruskean värisinä. Uutena maksaa 189, nyt saatiin 200 molemmat. Tuttavan kaksosilta tulee kaksi trip trap -syöttötuolia eli kivasti alkaa olla kaikki isot hankinnat selvät. Jokin kunnollinen lipasto, jonka päälle saa hoitotason, pitää vielä hankkia - mitään varsinaista hoitopöytää en halua.

Mukavaa viikon alkua kaikille! Ja kuten Kati sanoit, ihanaa, että meitä on täällä näin monta samassa ja eri vaiheessa olevia. Yritin taas yhtenä päivänä kurkata, josko tuolla joulukuun pinossa olisi vertaistukea, mutta kun luin viestin, jossa todettiin vauvan olevan toivottu ehkäisypillereistä ja katumuspillereistä huolimatta, päätin, ettei meidän maailmat oikein vaan kohtaa.. :/

Miru, Papu&Nuppu 24+0
 
Tiiti - olitkin samaan aikaan linjoilla. Ymärrettävää, että outo tunne, kun ei töissä pysty olemaan, mutta se on vaan nyt tätä tämän hetken. Töitä saa tehdä vielä elämässään KAUAN, tämä odotus ja vauvan hyvinvoinnista huolehtiminen voi kuitenkin olla ainutkertaista. Ja sellaista luulosairas-oloa itsekin poden välillä, kun toiset toitottaa, ettei raskaus ole sairaus ja sitten toisaalta ihan läheltä olen seurannut lähes ilman tuntemuksia tapahtuneita kohdun avautumisia tai kanavan katoamisia. Niin, että itsensä kuulostelua ei tässä kohtaa voi tehdä liikaa - sen olen päättänyt.

Onneksi nyt ei ollut mitään kuitenkaan sinun kohdallasi alkanut tapahtumaan, joten hyvään aikaa menit tutkittavaksi :heart:
 
Onnea ihanista uutisista Miruliini - pojasta ja tytöstä :heart: :heart: Nyt vaan maltatte Tiitin kanssa molemmat saikkuilla rauhassa, ei niitä tosiaan ilman syytä määrätä, joten pois turhat omantunnonkolkuttelut!

Kiva kuulla, että monia vaivanneet flunssat on alkaneet jo helpottaa. Meille se on ilmeisesti vasta tulossa - mies valitteli aamulla kipeää oloa ja itsellä on tässä päivän mittaan alkanut nenä vuotaa, tirskuttaa ja kurkku kipeytyä...

Miulla oli tänään lääkäri. Kohdunsuu oli kiinni ja kiinteä, kanava 3 cm. Ultrassakin muuten kaikki kunnossa (vaavi liikkui, rakenteissa ei poikkeavaa, napanuorassa kaikki suonet ja virtaukset hyvät, istukassa ei merkkejä kalkkeutumisesta), mutta meidän bebe on aika pikkuruinen. Painoarvio on tällä hetkellä 1680-1780 g, painon ja muiden mittojen perusteella vaavi vastaa viikkoja 31+6 vaikka meneillään onkin 33+0. Syntymäpainoarvioksi tuli noiden mittausten perusteella 2800-2900 g. Lääkärin mukaan ei tarvitse olla vielä huolissaan, vaikka kasvu onkin edelliskerrasta hidastunut, mutta laittaisi miut tuolla perusteella äitipolille kasvuseurantaan. Polille olisin saanut lähetteen muutenkin synnytystapa-arvioon, mutta nyt on miun koon ja kohtuarven lisäksi syynä vauvan koko. Kyllähän tuo vähän huolestuttaa, mutta toisaalta en ole kovin pitkä/iso itsekään ja syönyt olen koko raskauden ajan mielestäni hyvin (ts. melko paljon, en tosin kauheen terveellisesti...) ja kun istukassakaan ei ollut mitään ihmeempää. Onneksi seuraavaan ultraan ei ole kuin se parin-kolme viikkoa ja sitten pitäisi jo saada selvyyttä synnytystapaankin. Oma lääkäri taitaa olla sitä mieltä, että sektioon luultavasti päädytään - katsotaan nyt. Itse ehkä mielummin haluaisin synnyttää alakautta, mutta luotan ammattilaisiin ja haluan tietysti sen vauvalle (ja itsellenikin) turvallisimman vaihtoehdon.

geri 33+0
 
Voi kiitos onnitteluista kullanmurut! Laitoin mmm ja Kurre teille yksäriä.

Ihanaa, että Geri sullakin kaikki oli hyvin, vaikkakin jouduitte nyt seurantaa kasvun vuoksi. En myöskään olisi huolissani, vaikka vauva nyt onkin käyrien alapuolella. Yksilöitähän ne vauvatkin ovat ja kasvu voi vaihdella pyräyksittäin.

Halit!
 

Yhteistyössä