Vuoden 2008 lapsettomuushoidoista plussanneet

Heippa!

Matildalle Onnittelut ja tervetuloa joukkoon!! :wave:

Heh! Mahtava uni Cattuksen miehellä! :D

Ulpikselle jaksamista raskaaseen tilanteeseen.. :hug:
Kuulostaa aika hurjalta tuo seksin harrastaminen kun vauvat on kuitenkin mahdollisesti tulossa etuajassa maailmaan.. :|
Kondomi ainakin kannattaa muistaa ettei suotta ärsytä kohdunsuuta!! Ja kamala sanoa mutta jos ei mieheen olekaan 100% luottaminen ja käykin siellä toisen luona.. Sulla on kuitenkin vauvat masussa, joten ei ole kiva saada ainakaan mitään hyppykuppaa muualta. :x

Alkaa Löllykälläkin mahdollisesti tosipaikat lähestyä kun auki jo olet!! =)

Täällä päivät menee lorviessa.. Vähän koulua ja muuten kaikenlaista järjestelyä. Toissa iltana pestiin miehen kanssa kylppäri katosta lattiaan. Kaikki saumanvälit laatoista ihmesienellä.. Tuli ihanan puhdasta!

Kävin tänään ekaa kertaa Pikkukirpussa eli lastentarvikekirppiksellä Tampereen keskustassa. Harmi kun oli niin vähän parkkiaikaa ettei ehtinyt paljon tarjontaan perehtyä. Mukaan lähti yksi 56cm vaaleanpunainen college-haalari eurolla, vaippapaketti kolmen euron pintaan, Fisher pricen uusi matkaruokalautanen (se missä on lusikalle oma lokero) 1,5e ja vauvan tukityynyt 1,5e. Noi tukityynyt on sellaset kolmionmalliset pötkylät millä vauvan saa tuettua kylkiasentoon. Sairaalassa aina käärittiin harsorulla selän taakse mutta ajattelin, että tuo on ihan kiva systeemi ja edullinen kokeilla.

Meillä oli tänään äitipolin aika mikä oli jo alkukesästä määrätty kun lopettivat silloin mun verenpainelääkityksen. Nyt siis käynnin syynä "virallisesti" vauvan kasvukontrolli verenpainelääkityksen vuoksi / lääkityksen lopettamisen vuoksi.

Ei ne ainakaan Väestöliitossa ole kenenkään muun munasoluja kohtuuni laittaneet.. Oli sen verran 3D-kasvokuvassa neiti mun ja isoisäni näköinen, että suvusta ei voi erehtyä!! :LOL: :LOL: *lapsiparka saa sukunenän*

Ensin laittoivat käyrälle.. "Otetaan vartin verran käyrää.." no siinä meni sitten kolme varttia kun hoitaja oli jäänyt kiinni johonkin toiseen hommaan siksi aikaa. Mutta mikäs siinä maatessa kun sai ihailla sydänääniä ja neiti monotti koko ajan niitä antureita. :heart:
Siinä käyrällä ollessa hän oli selvästi tutussa asennossa selkä mun oikeaa kylkeä kohti, jalat maahan päin. Odotushuoneessa tunsin vähän suurempaa möyrintää, piti oikein selkää suoristaa ja sanoinkin puoli ääneen, että "no, käännys nyt sitten loppuun asti.."
Lääkärin huoneessa ultrattiin ja siellä neiti olikin jalat vasenta suoliluuta kohti ja pää tuossa oikean rinnan alla! On sillä vaan paljon siellä tilaa jumpata!

Painoa oli vauvalla 1,9kg ja mä jo ehdin pelästyä, että miten sitä niin paljon on kun sen neuvolan ohjekirjan mukaan rv33 lapsi painaa n. 1800g ja tänään siis alkaa vasta tuo viikko eli on rv 32+0. Taysin käyrien mukaan neiti sen sijaan oli ihan pikkuriikkisen keskikäyrän alapuolella. Että en mä ainakaan näillä tiedoilla ja sokerijutuilla ole onnistunut lasta vielä liikaa kasvattamaan. Oma paino tänään tasan 10,7kg enemmän kuin alkionsiirtopäivänä. Vähän on kyllä sormet ja varpaat turvoksissa + peilikuvan mukaan olen saanut kaksoisleukaa... B)

Sokeri oli tietenkin pissassa kolmella plussalla kun olin aamupalaa syönyt ja muuten tuttuun tapaan puhdas. Verenpaine muistaakseni jotain 135/82-luokkaa. Kehottivat hankkimaan verenpainemittarin kotiin loppuajaksi kun kuitenkin on tuota taipumusta korkeisiin paineisiin niin on hyvä seurata sitä. Ja pissaakin seurailla silloin tällöin. Neuvolasta onneksi sai pissatikkupurkkiin täydennystä ja omalta lääkäriasemalta sai RR-mittarin lainaan.

Flunssani viettää tänään kolmiviikkoissynttäreitään!!!
:headwall:
 
Löllykkä hyvä kun pakkasit kassin jo valmiiksi, ei jää sitten puolet tärkeistä tarvikkeista kotia jos tulee kiirus. Vaikka kyllähän mies ehtii ne tuoda myöhemminkin. Toivottavasti pysyisi vielä masussa kuitenkin jonkin aikaa =)

Raitiksella selvästi pesärakennusvietti jyllää =) Hei tännekin saa tulla kuuraamaan kaakeleita jos puunauspinnat loppuu :LOL: Ja edullisia ostoksia olet tehnyt!

LUKEKAA TÄMÄ: Kävin tänään siinä sokeripaastotestissä, sain jo tulokset ja ne oli ihan normaalit. Niinkuin vähän arvelinkin. Eli minuthan passitettiin samantien siihen testiin vaikka pissassa oli 1. kerran vähän sokeria, siis huom! vähän! Eli näköjään neuvolakäytännöt vaihtelee kovasti. Ei ollut mitenkään kiva olla juomatta ja syömättä 12h. Raskaana se ei ole helppoa tosiaankaan. Mulla oli aamulla ihan mieletön jano! Se sokerilitku (maistuu laimennetulta cokikselta) oli suorastaan hyvää koska oli niin kova jano. Eli ÄLKÄÄ SYÖKÖ SOKERIPITOISTA AAMUPALAA ENNEN NEUVOLAA! Mä en ainakaan enää halua paastota turhaan 12 tuntia. Hyvähän se on, että ne tarkkoja, mutta että heti passitetaan kunnon testeihin kun on sokeria pisussa. Mutta pääasia, että kaikki oli ok!

Saadaan muuten tutuilta kasa vauvan vaatteita ihan ilmatteeksi, heilläkin on poika (8kk) ja saadaan varmaan jatkossakin heiltä pieneksi jääneitä kuteita. Tarjosin jo rahaakin, mutteivat kuulemma huoli. Ne on kerran maksettu ja sillä selvä.

Mukavaa viikonlopun alkua kaikille tuleville äideille!!

Marica ja poitsu 29+4
 
Aamulla kävin verikokeissa ja lääkärin soittoaika meni ens keskiviikolle!! Sitten olisin vasta saanu tulokset. No, soitin tuossa kahden jälkeen alustavia tuloksia ja hemoglobiini oli 116 ja leukkarit ja trombit koholla. Leukkarit oli 17.7 ja trombit hiukan koholla 418. Sain sitten kumminkin soittoajan lääkärille niin juuri soitti ja sanoi että maanantaina uusinta kokeisiin. Silloin ottaa kaikki tarkempina. Maksa-arvot oli matalat, kreatiniini ( kreatiini tiiä kummin kirjoitetaan ) 46 kuulemma sekin alhainen. Joitain rauta juttuja kans katsoneet ja Raudan kuva anemia...? Jännä kun nyt viikon olen rautaa syöny. Sokeri oli normaali 5.4. Sanoi että jos vko.n loppuna olo menee heikommaksi niin sitten päivystykseen.

Kiva kun huomenna on kaverin häät niin pitäis jaksaa siellä olla. Toivottavasti myös virkkuna. Mikä tietty haasteellista raskauden ja hemoglobiinin takia...

Täällä nla.ssa meinasivat etten välttämättä pääse synnytystapa arviointiin kun en ole ensisynnyttäjä. Mutta kovapäinen kun olen niin aion vaatia jotta pääsen. Poikaa aikoinaan veikattiin että on 2.5 kilonen ja mahtuu tulemaan kunnolla. Poika painoikin sitten 3.645g ja syntyi käsi poskella.. Jouduttiin kumminkin leikkaamaan. Ja ku meinaa tuo synnytys hirvittää, onhan tuosta alatie synnytyksestä aikaa jo yli 12v.

Mutta nyt täytyy laittaa pyykkikonetta pyöriin ja ruveta katseleen pojalle vaatteita valmiiksi. Saa sitten vain sunnuntaina pakata suoraan kassiin. Ei tarvis silloin enään miettiä että jotain puuttuu. Onpahan huomenna vielä aamulla aikaa hakea kaupasta jos jotain vajetta on. Meillä kun poika lähtee maanantai aamuna leirikouluun ja tulee sitten perjantaina illalla kotiin. Toivottavasti Inarissa on hyvät ilmat ens viikolla.
 
Täällä riehuu hormoonimyrsky!
Ensin itketti, kun ei ole aikoihin päässyt eikä pääsekään tuulettumaan ennen vauvan syntymää ja kai imetyskin vie oman aikansa, ennen kuin uskaltaa alkoholiin koskea.. Sitten itketti, miten itsekästä edes hetki kaivata kavereiden kanssa baari-iltaa (alkoholin vaikutuksen alaisena siis), kun on vihdon ja viimein raskaana!
Laitan kyllä raskauden piikkiin nämä itkut. Ja tiedän, että todennäköisesti en edes viihtyisi baarissa, mutta kai tekee mieli käydä, kun ei voi. Jos voisi, niin ei varmaankaan tulisi edes lähdettyä. Onko muilla samoja fiiliksiä?
 
Perjantai-iltaa!

Täällähän on ollut viikon aikana tapahtumaa. Olen käynyt kyllä lueskelemassa, mutta töiden lomassa en oikein ehdi keskittyä kommentoimaan ja iltaisin en yleensä koko päivän koneella istumisen jälkeen jaksa istua.

Voi Ulpis-pieni. Muistathan ajatella omaa hyvinvointiasi, koska se on nyt kovin tärkeää. Hyvä, että käytte siellä terapiassa, ja toivottavasti saatte sieltä molemmat apua tuohon tilanteeseen. Marimilla tuossa jo kyseli, että tunnetkohan kyseistä daamia? Mä varmaan itse harkitsisin siihen yhteydenottoa, ja varmistaisin että tajuaa minkä sopan on yhdessä sun miehen kanssa keittänyt. Tuntuu tosi törkeältä ajatukselta, että joku mimmi vehtaa miehen kanssa, jonka avovaimo/vaimo on viimeisillään raskaan! No, törkeetä tai ei, sinä saat vaatia nyt mieheltäsi myös sen mitä tarvitset, sillä sinun ja vauveleiden hyvinvointia ei saa mikään muu vaarantaa!

Kuunkulta, onneksi kaikki kääntynyt nyt taas normaalisti. Kyllähän tommonen säikäyttää ja aikaa pitkään pitivät sairaalassa, joten ei mikään pikku-juttu. Koitahan jaksella siellä ja lepäilet kaikessa rauhassa. :hug:

Miru, olipas ihania ultrakuulumisia. Hienoa, että tilanne siellä vakaa, mutta pääsit kuitenkin jo sairaslomalle. Hienolta kuulostaa myös nuo valmistelut, mitä siellä kotosalla olette aikoneet. Kyllä siellä kaksosten sitten kelpaa koisailla muumimaailmassa.

Kiva kuulla Kipatsusta! Ollaan sinun kanssa aika samassa vaiheessa. Epävarmuutta on ollut täälläkin. Jotenkin alkuun kuvittelin että varmaan np-ultran jälkeen osaa jo ottaa rennommin, mutta mitä vielä! Sen jälkeen vasta aloitinkin hermoilun kun liikkeitä ei vielä kuulunut. Nyt on ihanaa kun liikkeet tuntuvat, tosin meillä toisella on istukka edessä ja niitä liikkeitä en aina tunne kovinkaan selvästi. Vaikka hän on lollut iikkuvaisempi aina ultrassa ja sydänääniä kuunneltaessa. Nyt on taas ollut sillä puolella kovin rauhallista, niin kyllä se vähän aina mietityttää. Mutta kyllä tässä pikkuhiljaa jo alkaa olla luottavaisempi olo, että kaikki sujuisi hyvin loppuun asti. Toisaalta välillä sitä miettii, että mitä tahansa voi vielä sattua, mutta ne ajatukset koitan vaan työntää johonkin, koska jos jotain sattuisi, niin ei sellaiseen voi etukäteen mitenkään varautua. Kiva kuitenkin, että siellä ollaan myös selvitty noin pitkälle ja pikkuhiljaa hankintoja alkaa kertyä! :hug:

Löllykällä vaikuttaa tilanne jännältä. Koska menetkään uudestaan lääkäriin?

Raitis! Siellähän ollaan pistetty koko talo tip-top kuntoon. Toivon, että mullekin tulis tollanen järjestely- ja siivouspuuska, kaappeihin olis pakko saada lisää tilaa ja muutenkin tätä asuntoa pitäis järjestellä vähän uuteen uskoon. Toistaiseksi ei ole löytynyt vastaavaa energiaa..

Matildalle suurensuuret onnittelut ja tervetuloa tänne jännäilemään.

Oma napaa tähän hieman. Olo on ollut vähän väsynyt ja rautaa olen alkanut syömään. Vaunuja ja kaukaloita käytiin katsomassa kahdessa eri liikkeessä, mutta vielä ei ostettu mitään. Oletteko te hankkineet muuten ne turvakaukalota telakalla vai ilman?

Mammajoogassa kävin ja se oli oikein rentouttavaa. Vähän pitkältä tuntui tuo 1,5 tuntia, mutta ehkä ens kerralla se ei enää tunnu siltä. Vähän vähälle on jäänyt liikunta muutoin, kun masussa alkaa reippaampi kävely aika nopeasti tuntumaan, niin ei tee oikein mieli lähteä. LIsäksi muuten vaan laiskottaa ja ilmatkin on olleet vähän kehnot. Paitsi eilen ja tänään se ei kyllä kelpaa syyksi. :ashamed:

Jalat ovat olleet tänään ja eilen turvonneet. OIkein yllätyin kun nilkat olivat paksut kuin norsulla! Olen koittanut venytellä ja juoda paljon, toivottavasti auttaa. Ehkä tää paikoillaan olo saa nesteen kertymään... Mitäs kikkoja siihen turvotukseen olikaan?

Mitähän vielä. Annuli oli jäänyt kanssa jo lomailemaan. Ihanaa! Nautihan nyt siellä olosta ja muista että tämä on nyt niitä viimeisiä hetkiä kun saat nauttia omasta rauhasta ja omia miehen itsellesi!

Kaikille muillekin oikein hyviä voimisia!

Enni, 21+5.
 
EnniV: Maanantaina on nuo uusinta kokeiden otto. Ilta päivällä soittelen tulokset niistä niin kai silloin selviää tuo lääkäri juttukin. Ainakaan neuvolan puolesta ei kuulemma tarvetta lääkärissä käyntiin useemmin. Mikä tietty tän päivän tietojen mukaan ihmeellistä. Normi nla seuraavan kerran 26.9. Mutta saas sitten nähdä. Isäntä meillä ihan haipakassa noiden mun arvojen ja supisteluiden kans. On jo viemässä mua sairaalaan kun supisteluiden väli on 7min.

Me ajattelimma ostaa turvakaukalon telakalla. Tulin siihen tulokseen etten jaksa ruveta tappeleen vöiden kans ku kumminkin vauva pitää laittaa autoon ennenkuin tytön laitan kiinni. Esim kun kaupassa käy. Tietty jokaisella on omat mielipiteet asiaan.

Nyt taas täytyy lähtee lepäileen töllön ääreen kun meinaa alkaa supistelemaan.

Viikonloppuja teille kaikille.
 
perjantai iltaa kaikille,
Onneksi olkoon plussasta matida :flower:

Olipa paljon vettä virrannut taas sillan alta viikossa. En varmaankaan muista kaikkea mitä just luin mutta koitetaan..
Onnea tytöstä ja pojasta, siis mahtavaa saada molemmat samalla kertaa :flower:

Sydäntä sykähdyttäviä supistelu kokemuksia ja sairaala käyntejä tapahtunut. Onneksi vielä on matkalaiset masun turvassa.
Löllykällä sitten odotetaan synnytystä noinkin lähellä, villiä.
Ulpis, tuohon tilanteeseen en kyllä voi muuta toivottaa kun sinulle jaksamisia. ihmettelen syvästi, vaikka rakastat miestäsi yli kaiken jaksat uskoa/toivoa paremmasta, kuinka siedät sen toimintaa. Itse olen kerran antanut anteeksi ukon syrjähypyn mutta jos se toistamiseen sen tekis niin ulos lentäis vaikka kuin olisi lapsi tulossa. Voimia ja keskity nyt omiin kullan muruihisi jotka tarvitsevat vielä kohdun suojaa.

jalkojen turvotukseen, TUKISUKAT!!! ehdotonta kamaa varsinkin ne oikein jostain instrusta tms. ostetut kunnon tukisukat raskaana oleville. Ilman niitä mulle paukkuis varmaan suonikohjuja minuutti vauhdilla töissä ollessa.

Omaan navan laajeneminen on kai ainoa oire =) mun odotuksen edetessä. Eli ei suppareita, tai muita ihmeempiä oireita ja kremppoja, mitä nyt vähän ottaa pakaralihaksesta jos kovin pitkään kävelee ja kyykkii. Kiloja kolisee näköjään 1kg/viikko mutta makeetas on menny ihan kiitettävästi. Eli se siitä tyttö/poika teoriasta makean kohdalla, poikaa kun odotan. Mut kyl sit hedelmiäkin menee aina kun muistaa jättää ne karkit kauppaan. Oikein ittee inhottaa kun en mikään makean syöjä ole koskaan ollu.
Juu ja hampaiden reikiintyminen sen sivu oireena. Taas saa mennä lääkäriin paikkuuttaan uutta reikää.

liikeistä iltaisin on tullu oikeen akropatia ohjelma viuhtille, se kyllä vetää sellasta kieppii ja monottaa niin että välillä yrjöt meinaa lentää kun tekee pahaa. Mut on se niin ihanaa kuitenkin.
Nyt on pakko painua maate, ottaa viikon uni velat veronsa näin viikonloppuisin.

Tiltalitti ja Viuhti 24+3 (kai, ei pää toimi enään...)
 
Tuosta turvakaukaloasiasta..

Telakallinen Brio Primo olisi tarkoitus ostaa. Mä olin kuitenkin luullut, että autoissa on isofix-kiinnikkeet vain takapenkillä. Mun logiikalla se olisi jotenkin loogisempaa.. Noh, katsastusmiehen kanssa tuli sitten siinä katsastuksen lomassa puheeksi noi isofixit ja se lykkäs kätensä etupenkin "koloon" ja tuumas, että "joo tässä mallissa on isofixit vaan takana". Kysyin sitten ihmeissäni, että onko joissain autoissa isofixit edessäkin? Ja on kuulemma. Hänellä itselläänkin on sellainen auto. Meillä siis tää isompi/vanhempi/mun auto on vm2004 Fiat Stilo. Onko teidän autoissa isofixit edessä? Jos on, niin minkä vuosimallin ja merkin auto on kyseessä?

Jäin sitten vaan miettimään, että miten sen telakan kiinnitys turvavöillä onnistuu etupenkille? Onko se ihan hyvin paikallaan pysyvä? Toki asia pitää vielä tarkistaa sitten liikkeessä ja isofix-telakka nyt kuitenkin tulee koska kaukaloa takanakin pidettään.

Mitäs olette muuten mieltä tästä kaukalon kiinnittämisestä apukuskin paikalle? Toisissa lähteisä ehdottomasti kielletään vedoten siihen, että ikinä ei voi olla varma onko airbag kytketty pois päältä ja toisten lähteiden mukaan riittää kun on varmistanut airbagin poiskytkennän?

Itse ajattelin, että se poiskytkentä riittää. Tällöin kojelaudassa palaa merkkivalo ja pakko kai sitä ihmisen on johonkin luottaa..? Jotenkin kurjaa matkustaa lapsen kanssa kaksin jos toinen on kokoajan takapenkillä enkä voi lohduttaa tai nähdä lasta yhtään pitkällä matkalla tai esim. liikennevaloissa. Ajoturvallisuus tietenkin huomioiden. Aika varmaan näyttää käytännöllisimmän ratkaisun.
 
Palatakseni naisen logiikkaan.. Omalta kohdaltani voin sanoa, että tämä pitää joskus NIIN hyvin paikkansa ja sillä voi selittää kaiken.. B)

Naisen logiikka on erheellinen, pintapuolinen, ristiriitainen,
laskematon, läpinäkyvä - ja kumoamaton.
 
Pikaisesti turvaistuimista...

Meille tulee myös telakallinen malli, ja autosta (vm03 Toyota Avensis) löytyy isofixit vain takaa ja sielläkin vain kummaltakin sivulta, ei siis apukuskin paikalta eikä takaa keskeltä. Syynä on myyjän mukaan juuri se, että autossa on turvatyynyt, ja sekä auton että kaukalon ohjeissa ehdottomasti kielletään istuimen asentaminen turvatyynyllisen auton etupenkille.

En osaa ottaa kantaa tohon turvatyynyjen kytkemiseen pois päältä, en ees itseasiassa tiennyt että se on mahdollista :eek:. Itekin olen miettinyt, että miten onnistuu vauvan kanssa reissaaminen, jos joskus on yksin reissussa ja muksu takapenkillä. Mutta eiköhän se käytäntö sitten tosiaan opeta :)

Leppoisaa viikonloppua kaikille! =)
 
Meillä isofixit takana, meinataan ostaa myös telakallinen turvaistuin. Jossain merkissä on kuulemma sellainen ominaisuus (olikohan Britax), että sama telakka käy sittenkin kun lapselle pitää ostaa isompi turvaistuin kun ikää tulee lisää. Eli tuleehan se edullisemmaksi.

Täällä hemoglobiini vaan laskee vaikka olen syönyt jo 1.5kk rautaa, nyt hemppa 116. Ja sen huomaa. Touhusin viitisen tuntia, keittelin kahvia talkooporukalle jne. ja nyt olen ihan puhki. En mä normaalisti tommosesta noin väsy. Välillä ärsyttää kun tuntuu ettei mies tajua miten paljon raskaus voi väsyttää. Eipä sitä varmaan itekään tajuaisi jollei itse olisi kokenut. Eilenkin vetäsin päivällä 3h tirsat ja silti sain illalla ihan hyvin unen päästä kiinni. Mä olen nyt saikulla kun selkä ei enää kestä töissä enkä jaksa muutenkaan. En usko, että enää palailen töihin, 5vk olisi äippäloman alkuun. Mulla ihana neuvolalääkäri. Hän sanoi, että nyt vaan menet kotiin lepäilemään hyvällä omallatunnolla. Kerroin hänelle kuinka poikki olin aina työpäivien jälkeen. Ei se tee lapsellekaan hyvää jos äiti raataa töissä säästöliekillä. Toikin on niin yksilöllistä, ei kaikkia kuulemma väsytä hirveästi raskausaikana. Mä huomaan, että loppuraskaudesta tää väsymys on alkanut vasta kunnolla painaa. Odottakaahan vaan, te jotka ette ole vielä näin pitkällä=)

Jokaisen ihmisen pitäisi arvostaa ja rakastaa itseään sen verran ettei siedä mitä tahansa kohtelua. Mutta jokainen toki taaplaa tyylillään, eikä mulla ole tarkoitus arvostella kenenkään muun elämää. Jokainen on oman onnensa seppä.

Mun masu on ollut koko raskausajan sellainen pinkeä potkupallo, nyttemmin rantapallo :LOL: Neuvolassa ihmetellään aina miten se voikin olla niin pinkeänä, luulevat että jännitän sitä, heh. On kuulemma tosi vaikea mitata kohdunpohjan korkeutta. Mua nauratti kun neuvolalääkäri (virolainen) kysyi, että syönkö paljon omenoita. Mä rakastan omenoita mutten mä niitä syö kuin ehkä 1 päivässä joten se tuskin on syynä masun pinkeyteen. Mä olen käynyt yhteensä 3 eri virolaislääkärillä ja olen todennut, että he ovat kaikki olleet tosi mukavia, kohteliaita ja sympaattisen oloisia. Heillä ei tunnu olevan kiire päästä asiakkaasta eroon niinkuin lääkäreillä on nykyään tapana.

Marica ja poju 29+5
 
Syyslauantaita mammat!

Enni, suosittelen telakallisia kaukaloita. Itse olisin ehkä säästänyt siinä kohtaa, mutta ystäväni, jolla 8kk kaksoset ja antaa todella hyviä käytännön vinkkejä, kertoi, että kahden lapsen lataaminen autoon on kuitenkin sellainen oma pikku rumbansa, että jos telakoilla sen saa sujumaan nopeasti, miksi ottaa itselleen verenpainetta ja kiukkuhikeä ennen ajamaan lähtöä. Siinä kun kuitenkin pakataan autoon myös megaisot kaksosten vaunut, jotka eivät ihan normiautoon mene ilman monennäköisten osien purkamista.

Marica-rantapallo, hyvä kun varoittelit tuosta sokeripitoisesta aamiaisesta. Mua ärsyttää se, että monissa aamiaismuroissa on sokeria niin paljon - miksi? Kun kyseessä ei kuitenkaan ole makeat murot. Ja kyllä niissä suolaakin helposti on tooosi paljon. Onneksi säkin sain nyt saikkua ja voit ottaa iisisti. Hyväksyykö tämä teidän työpaikkalääkäri ihan liukuhihnalta noita muiden kirjoittamia todistuksia vai onko tämä "hyväksyttäminen" isompikin juttu. Ihmetyttää vaan edelleen.

Löllykällä alkaa olemaan jännät paikat siellä.. Niinhän siinä voi kuitenkin käydäkin, kuten sanoit, että yli mennään ja komeasti, vaikka nyt tuollaisia ennakkovaroituksia tuleekin. Pitäisiköhän itsekin pakata se laukku valmiiksi - jos se toimisi sitten takeena siitä, ettei mitään tapahdu ;)

Marimilla, myös täällä tunteet jyllää :LOL: :'( :( =)
Katsoimme eilen "ps. I love you" -leffan ja eipä mua normaalisti olisi se kepeä tyyli itkettänyt lainkaan. Nyt kun hanat aukesivat ei loppua tullut lainkaan. Miehen kuolema/ menettäminen tuntui niin hirveältä ajatukselta, että siinä sitten itkin miehen lohdutettavana katsomassa romanttista komediaa. Oli siinä toki hauskaakin, mutta tietty suru leijaili koko ajan mun ajatuksissa.

Matildalle isosti onnea täältäkin! Nyt raskaudesta nauttimaan :flower:

Raskaudesta nauttimisesta omaan napaan... Marica, tiedän mitä tarkoitat hirveällä väsymyksellä. Mulla alhainen hemppa ja edelleen tosi huonot yöunet vaativat veronsa. Tuntuu kuin olisin joku kävelevä zombie.. Onhan niitä pirteämpiäkin päiviä, mutta silloin tulee taas tehtyä herkästi vähän liikaa hommia, joita unipäivinä ei saa tehtyä - lopputuloksena rättiväsymys. Mua supistelee tosi herkästi (vähänkään reippaampi kävely - joten laahustan nykyään pienekin matkan ihan oudolla tyylillä, liian nopea nousu sohvalta tai sängyltä - joten teen sellaisen ihmeellisen kiemurtelun, jossa vatsalihakset joutuisivat mahd pienelle rasitukselle, sillä se laukaisee supistelun myös, jopa kyljen kääntäminen - sekin tapahtuu mulla kuin hidastetussa filmissä :eek: )... odotan NIIIN sitä uimisen kokeilua, kunhan tämä sitkeä flunssa vain ensin loppuisi :headwall:

Tänään olisi meillä tiedossa juhlatunnelmaa. Mennään juhlistamaan 1-vuotishääpäivää. Hassua ajatella vuoden takaista hääfiilistä ja hässäkkää (silloin onnistui unohtamaan hetkeksi tämän vauvaprojektinkin) ja verrata sitä tähän olotilaan. Enpä silloin olisi uskonut, että vuoden päästä meitä on jo näin monta :heart:

Mukavaa lauantai-iltaa :wave:

Miru, Papu&Nuppu 24+5
 
Miruliini työpaikkalääkäri oli huuli pyöreänä kun menin neuvolalääkärin saikkulapun kanssa sinne. Hän sanoi heti, ettei ala mua toistamiseen tutkimaan ja kirjoitti oitis vastaavan lapun. Hänkin selvästi ajatteli, että onpa naurettavaa. Eli noita saitsulappuja tulee siis yhteensä 4 ainakin kun haen sitten vielä 3 vk saikkua kunhan tämä saikku loppuu 2 viikon päästä. Pikkasen huvittavaa. Mutta takuulla vien tai lähetän kaikki laput työnantajalle. Siinähän sitten tutkailee lappujaan. Kyllä tuo pistää vihaksi mutten nyt viitsi keskittää energiaani raivoamiseen, ei siitä vauvakaan tykkää. Mieskin sanoo aina kun alan "raivoamaan" jostain, että sun piti ottaa rauhallisesti =)
 
Olemme myös katselleet noita Maxi-Cosin telakkamallisia kaukaloita. Ovat aika hintavia, katsoin että saksalaisesta nettikaupasta niitä saisi jonkun verran edullisemmin.

Onnea Miru-murulle 1-vuotis hääpäivän johdosta ja romanttista iltaa!

Väsymyksestä, mua väsyttää myös aika ajoin hirvittävästi. Olin hetki sitten päikkäreillä enkä olis millään jaksanut herätä. Päikkäreitä jos en nuku, niin ilta menee ihan sumussa. Yöt nukun pääosin melko hyvin, en yleensä edes herää vessaan kesken unien :eek: . Alotin kanssa syömään rautaa, saa nähdä onko sillä mitään vaikutusta. Mua vieläkin hämää nuo supistukset. Mulla on välillä vatsa pinkeenä, mutta se ei ole mitään hetkellistä vaan kestää yleensä sen illan. Silloin on myös yleensä ollut ilmaa vatsassa. Aina kun tuo pinkeyskohtaus iskee ajattelen, että jos uusii heti seuraavana päivänä niin soitan äiti-polille, mutta sitten voi mennä viikkokin ettei tuota kiristelyä tunnu.

Tiltalitin vinkistä oti hetin onkeeni ja pistin tukisukat jalkaan. Usein vaan töissä tulee pidettyä ohuita sukkia avokkaiden kanssa, ja tukisukat on liian paksut. No, saas nähdä kauanko ne kengät ylipäänsä menee mun jalkaan, jos tää turvottelu jatkuu. täytyy sitten varmaan hommata jotkut terveyskengät, tyylistä viis :kieh: !

Leppoisaa lauantain jatkoa ladyt!
 
Matildalle isot onnittelut!!!

Kuunkulta, kyllä varmasti on säikäyttänyt tuo kokemasi! Onneksi tilaanne on nyt tasaantunut. Ulpulummukalle :hug:

EnniV; meille tuli Saksasta tilattu telakallinen Maxi-Cosi pari viikkoa sitten. 2-3 viikkoa oli luvattu toimitusaika, paketti tuli kotiin kannettuna vähän reilussa kahdessa viikossa. Tilattiin se (kuten myös vaunut, joissa toimitusaika pidempi) Kidsroom.de -sivustolta; heidän tarjouksensa Cabrio Fix -kaukalosta Easy Fix -telakalla oli tuolloin edullisin mihin törmättiin eli yhteensä 219 ?, näyttää olevan edelleen saman hintainen.
 
Kaverin häistä selvitty kunnialla. Tippa tuli linssiin kirkossa. Mä kun aina herkistyn häissä ja nyt kun muutenkin hormonit hyrrää niin ei voinut itkua pidätellä. On se jännä miten nuo pikkuset jaksaa valvoa ja hulmuta menemään. Poika piti tuoda kotiin jo klo 19. Mutta tytön kans kotiuduttiin vasta 22 jälkeen. Tytöllä ollu mitään kiirettä pois. Halusi vain tanssia. Aina vain haki uuden kaverin tanssimaan. Ei haitannu vaikkei tuntenut ihmistä. Isän kans ei tanssinut mutta muut miehet pyöritti mennen tullen. :LOL:

Kotiin lähti vasta kun hääparin tytärkin lähti. On meidän neitiä 2kk nuorempi. Sitten simahtikin samantien kun sänkyyn pääsi. Mies jäi vielä jatkoille. Sanoinkin että jos en olisi ollut tässä tilassa niin mies olisi tullut kotiin lasten kans ja minä olisin jäänyt sinne. Vaikka mies sanoikin että tottakai olisit, olihan morsian minun ystävä. Mutta luulen että jos minä olisin jäänyt niin mies olisi hommannu hoitajan lapsille...

Tätä pariskuntaa olemme kaavailleet myös tulokkaalle kummeiksi. Vielä olla kumminkaan kysytty kun jotenkin haluan että vauva syntyy ennen kuin kysytään ketään. Olenkohan hieman taikauskoinen tuon suhteen. Mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä voi sattua.

Täytyis varmaan lähteä nukkumaan kun meinaa taju lähteä. Ja lupasin isännälle että haen sen yöllä kotiin niin ei tarvi taksiin rahoja tuhlailla. Samanlain voin ite ajaa kun kumminkin jatkot tuossa aika lähellä ( n.5km päässä ).

Hyviä öitä.
 
No huomenta.
Tiedättekös, mulla on ihan selvä krapula. Kyllä vain. Mulla oli eilen synttärit ja oltiin sakilla parissa paikallisessa pubissa. Mä olen juonut illalla jäävettä ja fantaa ja toiminut kuskina ja pää on kipee, ku olis enemmänki viinaa vetäny. Kyllä se on ilmeisesti vaan toi baari paikkana, mistä se krapula tulee, kun eihän niissä saa enää polttaakaan sisällä, ni ei voi johtua mistään tupakinsavusta tms.
Hempoista: oletteko kokeilleet sitä luontaistuotekaupoista saatavaa nestettä, kräftspruit (emmää oikeesti ikinä muista sen nimee), mutta se imeytyy paremmin kuin tabletit. Sen lisäksi pitäisi syödä c-vitamiinia raudan kanssa samnaikaisesti, koska se c-vitamiini edesauttaa sitä raudan imeytymistä.

(.) Mulla on maanantaina työpaikkahaastattelu, määräaikainen duuni ja olen tässä pähkäillyt, että kerronko olevani raskaana ja missaan ton työpaikan 90% varmuudella, vai enkö kerro asiasta. Tää nyt kuitenkin jo näkyy, ainakin niiden mielestä, jotka on mut nähnyt ennen tätä tilaa, mutta se haastattelija ei ole mua nähnyt. Antakaas vinkkejä, mitä te tekisitte. Se työ ei ole fyysisesti raskasta (no joo paljon seisomista, mut se ei ole ainakaan ollut ongelma mulle) ja kirjoitin jo siihen hakemukseen, että tällä hetkellä mulle sopis määräaikainen työsuhde oikein hyvin. Voinhan mä sanoa, että mulla alkaa helmikuussa uus projekti tai jotain, enkös voikin??

Finttu 15+4
 
Sunnuntaita naisväki (ja masupojat toki myös!)! =)

Mirulle onnittelut hääpäivän johdosta!! :flower: :flower:

Juhlia vietetty täälläkin. Eilen ajeltiin Pohjanmaalle ja käytiin juhlimassa kummitädin ja kummisedän yhteisiä 50+50= 100-vuotisjuhlia. Kiva oli nähdä sukulaisia ja maha sai paljon ihailua osakseen. Mummoni, joka on jo hieman muistiaan menettänyt tunsi hyvin meikäläisen mutta ei muista esim. missä asun ja mitä teen yms.. Hän tuli aina yhtä iloiseksi kun huomasi, että meille tulee vauva! :D

Hyvin jaksoin juhlia ja olla koko päivän pystyssä. Vähän oli kotiintullessa jaloissa turvotusta kun olin pystyssä ollut yhteensoittoon 6.15-01.00. Ja siitä meni autossa istumiseen n. 5h.
Tänään jatketaan juhlia sitten appiukon 60-v päivillä. *ja painohan pompsahti tänä viikonloppuna* :whistle: :whistle:

Eilen aamulla kun mun piti viedä koira hoitoon niin huomasin oikein kunnolla hormonien merkityksen. Matkalla Johanna72:n luokse itkin kun oli jo niin ikävä koiraa ja samalla itkulla tuli siinä surtua sitten jo sitäkin, että joutuu joskus jättää lapsen päivähoitoon... :p

Kiitos vielä Johanna72:n miehelle koiran hoidosta!! Tyytyväinen neiti palasi tänä aamuna kotiin appivanhempien kyydissä ja säntäsi suoraan makuuhuoneeseen Isin peiton alle jatkamaan unia!! Vävypoikaehdokas on koska tahansa tervetullut meille hoitoon!

Eilen käytiin parissa kaupassa Seinäjoella ja mies sitten tuumasi yhdessä kaupassa, että "ihmiset yllättyy sun koosta kun käännyt. Kun sua kattelee takaapäin niin ei yhtään huomaa, että oot raskaana ja sitten kun käännyt niin ne aina yllättyy kun yhtäkkiä onkin so maha edessä ja sua pitää väistää.." :LOL:

Tuohon kummiasiaankin vielä.. Mä tässä yhtenä päivänä papin kanssa alustavasti puhuin (tai siis sähköpostin välityksellä) ja sain tietää mitkä päivät hänelle sopisi marraskuussa. Tila on katsottu mutta ei vielä varattu, ei onneksi ole kovin varattua sorttia oleva paikka viikonloppuisin. Kaveri, joka on oopperalaulaja on lupautunut laulamaan ja serkkupoika 11v lupautui eilen myös. Vieraslista on suunniteltu, kahvipöytä samoin ja kastemekon ja maljan äiti antoi jo eilen Pohjanmaalta mukaan. Niin joo ja kutsut on suunniteltu, samoin kummikutsut.. Mä oon kyllä jotenkin liian innokas tässä hommassa...

Tänään oli Tampereen keskustassa peräkonttikirppis. Se oli myyjille ilmainen myyntipaikka torin viereiseltä parkkialueelta. 160 autoa otettiin alueelle ja kaikki paikat oli täynnä. Pitihän siellä tietty käydä pyörähtämässä ja mukaan tarttui Brion ihan uusi mustekalahelistin 0,5e, vaatteita vauvalle parilla eurolla, koiranpeti 2eurolla kälylle, uusi pyykkikori meille kun tarvittiin yksi lisää (siis vaaleanpunaisille vaatteillehan pitää nyt olla jatkossa oma kori... :D ), ihan uudenveroinen toppaunipussi 2,5e, kaksiosainen kudottu villapuku 1e ja Lindexin käyttämätön uusretro huivi vauvalle 0,5e.
 
Suzyanne
Heippa kaikille, uutena tuolta lapsettomuuspuolelta minäkin tänne alan jo uskaltautua hivuttautumaan, kuten Matildakin. Raskauduin heti ekasta ivf-hoidosta, hoito tehtiin luovutetuilla munasoluilla.

Ikää löytyy 36, lapsettomuudesta olen kärsinyt vähän päälle parikymppisestä asti, ja syykin siihen on ollut koko tuon ajan tiedossa, eli toistuvien, suurien kystien leikkauksista aiheutuneet ennenaikaiset vaihdevuodet.. Hoitoihin ei vaan ole tullut aiemmin lähdettyä, koska tätä aiemmin ei ole ollut siihen sopivaa kumppania. Nyt kuitenkin on aivan ihana mies, jonka kanssa sitten päätimme tähän projektiin lähteä.

Nyt mennään vasta rv 5+4 kohdalla, ja alkuraskauden hermoilu ja oireidentarkkailu on kiivasta. B) Minulla on jo aika voimakkaat oireet, olleet jo noin viikon verran. Kuvotus ei rajoitu vain aamuihin/aamupäiviin, vaan sitä tulee pitkin päivää, ja rinnat ovat kuin potkupallot :LOL:

Ensimmäinen ultra 0n 15.9, enkä oikein mitenkään tiedä miten sinne asti jaksaa odottaa, aika tuntuu ikuisuudelta!

Leppoisaa masunkasvattelua kaikille!

Suzyanne rv5+4 :wave:
 
Onnea Suzyanne ja tervetuloa joukkoon :flower:
Ihana saada uusia tulokkaita niin pääsee taas muistelemaan omia alku aikoja :heart: on se vaan upea tunne kun se tupla viiva testiin ilmestyi.

IsoFix kaukaloista, meillä ei taida olla kummankaan autossa moista kiinnitystä, vai mikä on se vuosi jolloin niitä on edes alkanut olemaan??
Joten ihan tavallisella telakalla ostetaan istuin. Tuossa hypistelin sellaista joka käy jo ihan syntymästä asti siihen 6-8 ikävuoteen asti. Se ei ollut ees kamalan kallis noin 300? hujakoilla merkki kans on nyt vähän hukassa. Joku testi voittaja se kuitenkin oli ollu.
Kyllä varmaan sit se tulee otettua jos samasta paikasta kun mistä vaunut ostaa/tilaa sellaisen saa. Varakaukalon ostin jo Prisman hyllyltä kun sai puoleen hintaan. Se on sit sellanen jonka voi heittää mummojen autoon kun poitsu hoitoon lähtee tai muuten vaan mummon kans liikkeelle. Olen jo nyt tilannut joka päivälle tunnin omaa aikaa syntymän jälkeen että saa käydä salilla ja jumpissa kunnolla.

Onnea hääpäivän johdosta Mirulle.

Finttu, kannattaa rehellisesti sanoa että olet raskaana heti alussa niin ei tule sitten mitään ylläreitä työnantajalle jos sattuukin niin että joudut olemaan paljon pois.

Oletteko löytäneet mistään äitiys farkkulappuhaalareita??? Olen yrittäny koluta tampereen kaupat läpi mut ei ole missään ollut.

Noh tuli sit varattua ja maksettua matka Granille siskoa ja kummipoikaa moikkaamaan. Lokakuun 1 lähtö. Ihana päästä vähän käymään jossain ennen mammalomaa.
Nyt pitää lähteä pakkaamaan taas työkamat kasaan ja lähteä tien päälle. Enään 3 viikkoa töitä...jee

Hyviä vointeja kaikille odottajille ja mielenkiinnolla odotellaan sit ekoja vauvauutisia, joko sit ensi viikon lopulla olis uutisia. :heart:

Tiltalitti ja Viuhti 24+5
 
Tervetuloa myös minun puolestani mukaan, Matilda ja Suzyanne! Onnittelut molemmille myös kauan kaivatuista plussista! :heart: :heart:

Miru, sinne teillepäin myös onnittelut 1 v. hääpäivän johdosta! :flower:

Enni, taisi kysellä turvakaukaloista. Me päätettin ostaa Britax Römerin Baby Safe Plus -kaukalo isofix telakalla. Se oli ainakin Autoliiton sivuilla voittanut turvaistuintestin: http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/

Raitis, en olekaan kuullut, että isofix-kiinnikkeitä olisi myös etupenkillä. Meille on ainakin itsestään selvää, että sijoitamme turvakaukalon takapenkille. Todennäköisesti kuskin taakse, sillä se on miehen mukaan kuulemma turvallisin paikka autossa.

Mammajoogasta vielä, minulla se kans alkoi tällä viikolla. Enni, ei kai me vaan olla samassa ryhmässä täällä pk-seudulla :) ? Mulla kurssi keskiviikkoisin ja 1,5 h kerrallaan.

Finttu, mä en kertoisi työpaikkahaastattelussa raskaudestasi. Jos näkevät, niin sitten kerrot. Se ei kuitenkaan tässä vaiheessa heille kuulu, jos sinänsä pystyt määräaikaisuutesi hoitamaan. Kuten tiedämme, työnantajallehan nuoren naisen palkkaus on aina riski.

Oma (.) täällä onneksi ne ikävät alavatsan lihaskivut lakkasivat ja jäivät siihen 2 pv:ään. Terkkari oli varmasti oikeassa, kun sanoi niiden johtuvan kodun kasvamisesta ja siitä, että vatsalihakset vetäytyvät. Lihaksessa oli varmaan ikäänkuin kramppi, joka sitten tykytti pari päivää.

Kati & Pablo rv 25+6
 
Teretulemast Suzyanne :flower: :heart: Mulla oli sama juttu "krapulaolo" alkoi testi-iltana jo. Ja jatkuikin sitten 6 viikkoa! Lopulta en enää muistanut mitä se normaaliolo on. Mutta mitä huonompi olo niin sitä paremmin istukka toimii eli hyvältä kuulostaa =)

Tiltalitti mä olen etsinyt myös äippä lappuhaalareita enkä ole löytänyt. Hesasta varmaan löytyisi mutten jaksa tällä masulla sinne asti lähtä. Henkan myyjä sanoi, että viime syksynä heillä oli jopa 2 eri mallia. Ei osannut sanoa tuleeko niitä tänä vuonna. Täälläpäin henkassa on ainakin ollut samat rätit koko kesän äippäpuolella joten kai sinne tulee kunnon syyspläjäys jossain vaiheessa. Jos ne haalarit vielä löydän niin en niistä hevillä luovu! Niitähän voi pitää pitkään synnytyksen jälkeenkin, eihän se masu samantien lasehdi. Ja voi pitää hyvässä lykyssä vaikkei olisi edes raskaana, mallista toki riippuen.

Mä olen huomannut, että mun "rantapallo" on jo hieman laskeutunut kun la :han on 12 viikkoa. Ja pojun pää painaa ajoittain jo aikalailla alavatsaan. On aika voimakas painontunne, ei koko aikaa kuitenkaan. Onko teillä muilla jotka olette pidemmällä samoja tuntemuksia?
 
Tämmösiä mammalappuhaalareita osui silmiin.. Jos ette uusia löydä. =)
http://salattu.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=85507519
http://salattu.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=85635397
http://salattu.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=85336067
http://salattu.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=85336341

Tekeeköhän tuo yks myyjä ite noita kun on noin paljon samoja myynnissä..?

Öitä.. |O
 
Aurinkoista maanantaita!

Täällä innostuttiin pistämään imurin kanssa koreaksi kun aurinko paistaa ikkunoista sisään ja sen valo on aika armoton pölylle. Mies tekee tänään töitä kotona ja tarttuipa siivouspuuska häneenkin - kyllä nyt kiiltelee =)

Suzyannelle kovasti onnea ja ihanaa odotusta! :flower:

Finttu, hymyssä suin luin sun krapulajuttua. Taidat olla aika empaattinen tapaus, kun selvin päinkin onnistut krapulan hankkimaan =) Ei vaan, kyllä sitä itsekin huomaa, että pelkkä valvominen saa aikaa krapulaisen olon. Mitenkäs työhaastattelu?? Kerroitko raskaudesta (se olisi ollut minun näkemykseni, mutta ymmärrän hyvin myös ettei sitä halua kertoa)?

Kati, ihme juttu myös mulla noi viime viikon vihlonnat ja tykytykset kestivät sen 2 päivää. Onneksi kivut toistaiseksi selätetty *koputtaa puuta*, sillä vaikka syynkin tietää, on sitä aina pikkuisen huolissaan.

Raitis, sinä se jaksat matkustaa ja olla aktiivinen :eek: Kateellisena luen sun viikonoppuohjelmaasi... mulle kun lauantaina kaksi tuntia ravintolan pöydän ääressä istumista oli ihan maksimi.

Tiltaltti, ihanaa - pääsette lämpimään auringosta nauttimaan! Kuulostaa hyvältä...* vihertyy taas kateudesta* ;)

Täällä käynnistyi 26. raskausviikko. Edessä pinkeänä pallottava vatsa aiheuttaa monenmoista. Viimeisin ikävä havaintoni oli sisäreiteen ihan ylös ilmestynyt suonikohju. Onko muilla vastaavaa??? Ja onko hyviä vinkkejä? Tukisukat kai estävät sääriin ilmestyviä suonikohjuja, mutta miten reidessä.. :eek: Kun makaan jalat ylempänä suoni tasoittuu, samoin kuin yön jälkeen ei pullotusta näy,mutta päivän mittaan istuessa ja seistessä alkaa pullottamaan..

Tässä tuoretta masukuvaa:


Miru 25+0
 
terveiset taas täältä osastolta!
En sitten kerennyt olemaan kuin 3 päivää kotona. perjantaina gynen tarkastuksessa kohdunkaula näytti taas lyhentyneen ja kohdun ulkosuukin avautunut, gyne lähetti heti takaisin sairaalaan.
Sairaalassa pistivät heti piikkiä kypsyttämään vauvan keuhkoja ja tippaan supistuksia ehkäisevää lääkettä. Saa nyt nähdä makoilenko täällä synnytykseen asti vai päästävätkö vielä kotia. Vauvakin on vielä perätilassa. Päivä kerrallaan katellaan
Laitan nyt vaan lyhyttä viestiä, tulen myöhemmin paremmalla ajalla kommentoimaan.

tervetuloa matilda ja suzyanne!! :flower: :heart: Super isot onnittelut!

Kuunkulta ja poitsu 31+2
 

Yhteistyössä