Vuoden 2008 lapsettomuushoidoista plussanneet

Kiitos taas kaikille onnitteluista! Ei sitä tosiaan meinaa ehtiä koneelle missään vaiheessa. Varsinkaan nyt kun pyritään lisäämään tissimaidon määrää ja laskemaan korvikkeen määrää eli neitokainen asuu tuossa etumuksessa kiinni. :)
Piti oikein opetella facebookin käyttöäkin, että sain jaettua vauvakuvat kätevästi ja nopeasti ihmisille. :D

Me käytiin muuten tänään Väestöliitossa näyttämässä vauvaa. Saadaan varmaan vauvakirjaan kuva vauvasta "alkuperäisten tekijöiden" sylissä kun siellä oli toimittaja ja kuvaaja mukana. Pitää varmaan hommata kohta vauvalle oma leikekirja kun alkaa noita lehtijuttuja olla jo sen verran.. Sanoinkin eilen Matille, että ei kai ihmiset vaan luule, että me tyrkytetään itteämme joka paikkaan kun taas vastattiin myöntävästi toimittajan pyyntöön tulla haastatteluun. Tiedättehän, kun pirulle antaa pikkusormen jne...

Ellastiinalle pahoittelut keskenmenosta.. Koita jaksaa päivä kerrallaan ja yritä pitää toivoa yllä. :hug: Se elokuva tulee näillä näkymin vuonna 2010.

Marimilla: Pinoudun välittömästi jos aloitat meille ketjun. Kovin aktiivinen en lupaa olla mutta vauvan sallimissa rajoissa pähkisin mielelläni tutussa seurassa erilaisia arkipäivän ongelmia ja tuntemuksia.

Tiltalitillä aikamoista menoa siellä... Onneksi aloit harjoitella hyvissä ajoin.

Ai niin.. Tuli päivällä mieleen, että pitää kirjoittaa asioista, joista kukaan ei kertonut ennen synnytystä.. (Namia lainatakseni, nämä ovat hieman etuvalopainotteisia..)

1) Osta vain yhden merkkisiä tuttipulloja koska muuten menee hermo kun yrittää sovittaa eri merkkisiä kappaleita toisiinsa itkevä vauva sylissä..

2) Miten ihminen voi haista hielle jo siinä vaiheessa kun poistuu suihkuhuoneesta? Ja siis se haju.. AIVAN kamala hormonihiki..

3) Missään nimessä ei kannata ottaa sairaalaan mukaan paperisia liivinsuojia koska ne jää nänneihin kiinni ja se sattuu.

4) Jos kuitenkin erehdyit rikkomaan nännisi niillä niin älä ainakaan lypsä samaan pulloon molempia tissejä. Ei ole kiva kun 120ml maitoa menee viemäriin yhden veripisaran takia..

5) Nännejä oikeasti kannattaa "uittaa" Bepanthenissa ensipäivinä.

Jaksamista mahan kanssa painiville! :wave:
 
poika on 53 senttiä pitkä ja 3260 g, pipo 34 cm.

Synnytys oli ensisynnyttäjäksi nopea 3 h 54 min ja synnytys oli helppo. Epiduraali auttoi hyvin.
Oli hieno kokemus. Vaikka komplikaatioita tuli istukan irtoamisessa, istukan kalvot tai jotain ei meinanneet irrota ja olivat melkein leikkaukseen viemässä, mutta saivat sen sitten jotenkin ulos. Välilihan leikkakselta en valitettavasti säästynyt, kätilö joutui tekemään sen vielä viistoon ja repesin myös emättimestä. Puolisen tuntia kuroi lekuri äitiä umpeen, kun sillä välin isä sai kylvettää vauvan, joka nautti lämpöisestä vedestä.
Apgar-pisteet oli 7/7/9. Vauvalla oli lapsivettä keuhkoissa, ja jouduttiin imemään ulos, vauva ei päästänyt ollenkaan ensi karjaisua, vaan ensimmäinen mitä teki niin laittoi nälissään koko nyrkin suuhun. Muutenkaan hän ei itke paljon, hänellä on tosi söpö kirkaisu ääni, ihan kuin joku papukaija. Pojulla on tosi hyvät ruokahalut. Multa ei tule vieläkään maitoa, nyt on jo neljäs päivä. Rinnat on ihan tukossa ja kovat ja kipeät ja vaikka mitä tekis, pumppais tai antais vauvan imeä, niin ei tippaakaan heru. Jouduttiin vauvaa jo heti toisena päivänä syöttämään pullosta. Eilen päästiin siis kotia ja nyt nautitaan vauvasta ja totutelllaan tähän vauva-arkeen :heart:

Kuunkulta ja poju 4 pvä
 
Hyppään tuolta toisaalta onnittelemaan Kuunkultaa!!! Onnea pienestä prinssistä :flower: :heart: !
Oletkos koittanut kaalinlehtiä pitää rinnoilla? Sen pitäis kuumotusta ja pinkeyttä rauhottaa.
Nanna&poju 1,5kk
 
Hirmuisesti onnea Kuunkullalle pitkästä pojusta!!! :heart: :heart: Kiva kuulla, että synnytyksestä jäi hyvät tunnelmat. Täällä muuten ihan osastollakin käytetään rintojen pakkaamiseen hauteena raakoja kaalinlehtiä kaurapussien ja muun "normaalin" lisäksi - itse en kokeillut, mut yksi ystäväni on testannut. Toivottavasti pian helpottaa!

Ellastiinalle
paljon jaksamista :hug:

Marimilla, miekin tuun mielelläni mukaan uuteen pinoon - samoin kuin Raitis eli jos joskus vaan ehtii... ;) Raitiksen listaan vielä lisään Bepanthenin lisäksi Lansinohin - rikkinäisiin rinnapäihin miulla Bepa ei auttanut, mutta Lansinoh heti. Niin ja jos rintakumeja käyttää (miun pelastus!), on helpompaa kun niitä on enemmän kuin yksi paketti... Ja sellainen pistorasiaan laitettava yövalo on näppärä yösyötöillä - ei tarvitse sytytellä ja sammutella valoja.

Ronttuli, miulla on edelleen puutuneet sormet ja vauvan syntymästä tulee lauantaina neljä viikkoa :/ Ehdin käydä kolme kertaa ennen synnytystä hierojalla, mutta ei se muuttanut tilannetta miksikään - sitä en sit tiiä kuinka paljon pahempi olis ollut ilman noita käyntejä. Pidin muutaman viikon öisin myös rannetukia, joita fysioterapeutti suositteli, mutta eivät valittettavasti vieneet puutumista kokonaan, käsivarsien puutuminen kyllä jäi pois. Nyt ehkä aavistuksen alkaa helpottaa tai sitten tähän on vaan niin tottunut. Mutta ensimmäisinä päivinä ärsytti tosi paljon, kun yritti opetella hoitamaan pienen pientä nyyteröä ja tuntui kuin jokaisessa sormenpäässä olis ollut vähintään hirvee laastarituppo - ei mitään puhetta sorminäppäryydestä!!

Miulla on tyttö ekaa kertaa kantoliinassa!! Isi on pitänyt pikkuista siinä jo useampaan otteeseen, mutta itse oon arastellut vauvan laittamista liinan sisään varsinkin ittekseni. Äsken sitten päätin koklata ja ei se niin hankalaa ollutkaan! Kirjotteleminenkin onnistuu paljon paremmin kahdella kädellä ;) - meidän neiti on nimittäin oikea sylinyssykkä eikä suostu jäämään itekseen juuri mihinkään... :heart:
 
Kuunkulta, jättionnittelut täältä koko perheelle! Hyvän kokoinen pikkuinen teille sitten tuli ja onneksi kaikki on nyt kunnossa. Toivottavasti haava paranee nätisti ja pian ja myös maito alkaa norua. Olethan kokeillut olutta? Siis sisäisesti :) Ystävistäni moni vannoo sen nimeen eli pullollinen keskikaljan vahvuista auttaa maitoa ulos. Ja nuo kaalinlehdet tosiaan kuulemma helpottavat kipua ja painetta. Perhevalmennuskätilö sanoi, etä vauvaa pitäisi pitää vaikka jatkuvasti rinanlla, jos maito ei ala tulla. Käytänössä taatusti aika mahdoton tehtävä, mutta toivottavasti pian tosiaan helpottaa. Ja jos ei, niin tärkeintä on kuitenkin se, että vauva saa ruokaa, oli se sitten äidinmaitoa tai korviketta, joten älä stressaa liikaa. Nauttikaa vauvakodistanne täysillä! :heart: :hug: :heart:

t: Maija&Masukki 30+6


 
Kuunkullalle valtaisat onnittelu! :flower: :flower: Ihanaa! Toivottavasti alaosasto toipuu nopeasti ja yläosastossa starttimoottori käynnistyy. Teillä on ihania aikoja edessä. :heart:

Raitis ja Geri, kiitos etuvalovinkeistä! :D Ja Maija-mammalle kiitos tuosta rasvausinfosta. Taidan sitten vielä hoitaa omia koppuroitani ihan tavallisella rasvalla, mutta vaan runsaammin annosteltuna. Toivottavasti tehoaa. Ilman paitaa ja liivejä hengailu ei tuota ongelmia, kun vietän aikaa kotona, vuoroin sängyssä ja sohvalla. Voin siis rasvata ja ilmakylvytellä oikein sydämen kyllyydestä. :LOL: Vielä tissikappaleeseen lisäykseksi, että hankin juuri sellaisen imetystyynyn, kaksosmallia. Toivottavasti sille tulee käyttöä eli homma onnistuu - parin kuukauden päästä näkee.

Tiiti, kiva kuulla sinustakin pitkästä aikaa. Onnea äippälomalle siirtymisestä. Sehän merkitsee, että h-hetki alkaa olla tosi lähellä.

Hobelle onnea vilkkaasta vatusta! Huisia!

Minnekäs Miru on kadonnut? Onhan kaikki hyvin siellä?

Tiltalitti, olen täällä naureskellut noille koira ja vaunut -jutuille. Voin niin hyvin kuvitella tilanteen. :D Onneksi tosiaan aloitit harjoitukset näin aikaisin ja toivottavasti homma on jo rutiinia, sitten kun vaunuissa on joku kyydissäkin.

(.) Eipä mitään ihmeempiä täällä. 28 viikkoa tuli täyteen - yksi tärkeä merkkipaalu ja siitä on hyvä mieli. Seuraavaksi tähtäin sitten siellä kolmessakympissä. Olo on kotona loikoillessa ollut aika hyvä ja vaakatasossa elämiseenkin tullut omat rutiininsa. Vyötärönympärys lähestyy 100 sentin mittaa - tarkoittaa, että mies ja kyläilijät ovat pitäneet hyvin herkuissa. :LOL:

Terkkuja kaikille pinossa! :wave:
T. Nami ja poitsut rv28+2
 
Vuoden 2008 hoidoista plussanneet vauvalliset :) -ketju on aloitettu osiion vauvat 0- jotain..
Ei siis syntyneiden osiossa vaan vauvakeskustelussa ;). Tervetuloa mukaan keskustelemaan, kun pikku emännät ja isännät päästävät!

Onnea Kuunkullalla pitkästä pojasta!!
 
Ehtoota!!

Kuunkulta, onnea ihanasta poitusta :heart: Huippua, että synnyntys meni hyvin kaikin puolin, sulla kun oli niitä pelkojakin etukäteen. Ihanaa vauva-arkea ja toivotaan, että se maito alkaa kohta norisemaan, vauvan läheisyys ainakin on siihen mahdollinen apukeino.

Nami, taas yksi merkittävä etappi saavutettu - onnea! Nyt kun maltat edelleen ottaa iisisti, olet pian 34 vkon rajoilla ja sittenhän vauvat saa jo tullakin =) Minkälaisen kaksosten imetystyynyn ostit? Itseltäni se vielä puuttuu ja tulee jo uniinkin eli taitaa olla parasta pian hommata. Monikkovalmennuksessa näytettiin nukeilla, kuinka kahden yhtäikainen imettäminen sujuu ilman apulaisia ja ainakin kiinnitysmahdollisuus selän takaa oli tyynyssä tärkeä ominaisuus.

( . ) Täällä ei ihmeempää. Olen ollut vähän evakossa kotoa, kun meillä on maalailtu seiniä. Nyt on urakka valmis ja kohta saan alkaa itse maalaamaan niitä muumeja ja laittamaan vauvojen huoneen tip top valmiiksi. Saa nähdä, onko Papu ja Nuppu niin fiksuja, että kun kaikki on lopulta valmista, päättävät he syntyä (nimim. toiveikas!). Maanantaina oli neuvola, jossa kaikki ok. Hb 125, RR 106/69, Painoa +13kg ja vauvojen sykkeet 145-148 välillä. Ultrasta kieltäydyin, kun siinä päydällä makaaminen on niin tuskaisaa - menenhän taas maanantaina ä-polille vauvoja tutkailemaan. Juttelin th:n kanssa tuskaisen isosta vatsasta ja kaiken hankaluudesta eikä olisi pitänyt suutaan taas avata. Sain oikean saarnan siitä, kuinka minun pitää nyt ajatella vauvojen parasta ja asennoitua siihen. Tätä olen halunnut (aijaa, kiva kun kerroit!!) ja tämä on hyvää valmentautumista aikaan, kun vauvat valvottavat ja joudun laittamaan oman jaksamiseni taka-alalle. Osasi kyllä niin taitavasti saada mut tuntemaan itseni täysin itsekkääksi ja lapsista piittaamattomaksi, kun kehtasin kysyä, miksei vauvoja voitaisi leikata ennen kuin 7pv ennen laskettua aikaa. No, tästä lähtien keskustelen nämä asiat lääkärin kanssa, jotenkin kommunikointi sujuu paljon paremmin siellä.

Mua on alkanut iltaisin pelottamaan ihan hirmuisesti, että lapsivedet menee ja joudutaan lähtemään ambulanssilla sairaalaan ja tietysti, että siinä napanuora luiskahtaa esiin jne jne.. Se kun tässä perätilaraskaudessa on vaarana. Mitä pidemmällä viikot vierii, sitä mahdollisemmaksi se tulee ja siksikin olen sen kannalla, että vauvat voitaiisiin leikata vaikka edes viikolla 37 tai jotain. Kun en jaksa uskoa, että suostuvat olemaan masussa sinne loppuun asti ja sitten taas hätäsektio on ainoa mahdollisuus...ja silloin en tietäisi synnytyksestä mitään eikä isikään saisi olla paikalla.. :(
Tämmöisiä pelkoja ja pohdintoja täällä.. tunteet ovat jatkuvasti pinnassa ja itku tulee kaikesta mahdollisesta.

Miru, papu&nuppu 33+3
 
PIKKU PRINSESSA SYNTYI.

"Katso!" sanoi Nalle Puh ja osoitti maahan.
"Mitä?" kysyi Nasu.
"Uudet jalanjäljet. Kahden seuraan on liittynyt kolmas!"
Perheemme kasvoi maanantaina 3.11 klo 9.17 pienellä prinsessalla.
Kokoa tyttärellä oli 3560g ja pituutta 49cm.

Tulen myöhemmin kertomaan synnytyksen kulusta.

Löllykkä ja pikku prinsessa 3pvä
 
Kuunkulta ja Löllykkä Onnea molempien perheille! :flower:

Täällä eletään tunnevyöryissä. Kärkkäitä sanoja pääsee suusta ja itkuakin tulee vähän väliä. On tää niin ihanaa ja samaan aikaan rakastaakin kaikkia. :D
Tänään käytiin (toivottavasti) viimeistä kertaa lapsettomuuspolilla ultrassa ja kaikki oli kuten pitikin. Itkien tuli halattua hoitajien kanssa kun lähdettiin. 'Otuksen' jalkovälissä näkyi jotain mikä saattoi olla pippeli, mutta ei nyt vielä voi luottaa siihen.

Hyviä vointeja kaikille isojen masujenne kanssa!

Ulpu 12+6
 
Kuunkulta ja Löllykkä! Musta on todella ihanaa, kun meidän pinossa on todellinen vauvabuumi meneillään. Kukahan on seuraava - Marica?

Mä oon jotenkin ollut niiiiiiin väsynyt nyt iltaisin melkein joka päivä. Välillä olen käynyt täällä lukemassa kuulumisia, mutta siihen se onkin melkein jäänyt. Taitaa nytkin jäädä kirjoittelut jäädä tähän. Onneksi alkaa kohta mammaloma.
 
Kuunkulta - onnea kovasti pikkumiehestä :heart:
Maija- mamma - hyvää pizzaa on kyllä vaikea löytää, ne tekee sen jotenkin leipataikinaa. Miskolcissa on todella hyvä, aitoa italialaista. Huono olo jatkuu, joten mies on lähetetty kauppaan tänään. Katsotaan voinko parin viikon päästä uskaltaa ostoksille. Meillä mies on se parempi kokki, osaa maustaa loistavasti, makuaisti on harjoiteltu eri paprikan mauilla, eikä vain suolalla niin kuin minun.
Miru - :hug: ehkä ne pelot vaan on jonkinlaista valmentautumista etukateen tilanteeseen. Painajaisethan oli visiin juuri sitä, jos se pätisi tahankin.
Löllykkä - onnea kovasti pikku prinsessata :heart:
Ulpu - tunnevyöryä on kyllä täälläkin. Telkkarikin itkettää.

(.) Pari päivää ollaan pohdiskeltu muuttoa. Tuli kutsu muuttaa toiselle paikkakunnalle. Työ olisi vaikeampaa, mutta kaupunki, Pécs on aivan ihana. (Maija-mamma - jos et ole viela känyt niin suosittelen). Mielelläan ne ei täman itäisen yksikön puolelta meitä lantisen n puolelle antaisi, mutta rahatilanne on aivan toinen siella, ei tarvitsisi pelatä potkuja. Ne tarjoaa meille 8-10 vuoden pestiä ilman muuttoa. Voitaisiin ostaa oma pieni kämppä. Pécsissä on hyva sairaala ja lapsettomuusklinikka (toisen hakkimista ajatellen), suomalaisia, kulttuuria, tunnelmaa, rentoja ihmisiä ja sita paitsi mä rakastan kaupunkia todella paljon. Työ olisi haastavampaa, ja työyhteisö ei ole niin kiinteä lantisellä puolella kuin nyt. Mitähan mä olen tehnyt, että mun unelmani toteutuisi, työskennellä ja asua Pécsissä. Mies saisi samalla oman toiveensa toteutettua, ei ihan tykannyt ajatuksesta, että vattu syntyy Szolnokissa (tämä kaupunki ei ole mikään kruununhelmi ja hän on kotoisin Balatonilta, joten voi ihan ymmartäa).
Lahdetäanpäs nyt sitten tapaamaan omaa katilöä neuvolaan.
 
Moikka

Onnea Raitis, Kuunkulta ja Löllykkä :flower:
Jäikö joku muu vielä onnittelematta?

En tiedä mihin tää aika hukkuu, tuntuu et ei enää mitään kerkiä kyllä pieni mies on saanu tän perheen sekaisin.

Synnytyksestä sen verran et alkoi kotona yöllä supistuksilla ja aamuyöstä alkoi lorahteleen lapsivettä, joten siinä aamuntunteina sairaalaan lähdettiin. No sitten sinne päästyämme supistukset loppuivat ja niitä siinä tovi odoteltiin tuloksetta, joten kätilö kärräsi saliin tipalle. Salissa taas alkoivat tipan avustuksella. Jonkin aikaa siinä kärvisteltiin ja sitten kätilö tuli tarkistamaan paljonko on paikat auki ja samalla totesi et täällä tarjoutuu käsi. Joten lekuri paikalle ja tuomio oli leikkaus. No onneksi kaikki kävi nopeasti ja tulos on mitä ihanin. Poitsulla on meinaan ihana vaalea ja todella tuuhea tukka.
Palaan taas myöhemmin asiaan.


 
Paljon on tapahtunut muutamassa päivässä,

Onnea Kuunkulta, Löllykkä ja Mari

:flower: :flower: :heart:
Aivan ihanaa kun alkupää on saanut kääröt kainaloon, hinku oman nyytin näkemiseen kasvaa koko ajan. Toivottavasti kuunkulta saa maitonsa norumaan ja aloeveraa vaan kellari kerrokseen niin paranee nopeammin. Maitoon kannattaa kokeilla myös welwdan stillölja eli maitotuontantoon tarkoitettua rinta öljy.

Sahramille onnittelut etapin saavuttamisesta, se oli mullekkin huokauksen paikka.

Kiva kuulla myös geristä pitkästä aikaa. Onneksi nyt saatu sitten synnyttänieden palsta, kiitos Marimillalle siitä. itse liityn sinne vasta joulukuun loppuluolella jos silloinkaan, riippuu kuinka kauan poju meinaa masussa kölliä.

Ulpulle kanssa halaus voimissaan olevan lapsosen kasvatteluun, ihana kuulla että ultrassa kaikki hyvin.

Hobelixille muutto onnea, aika hyvän tarjouksen lykkäsivät.
Katille onnea mammaloman alkuun.

Itsellä eilen se ultra ja neuvola, Selkeästi poika tulossa, vahvistettuna eikä se jättänyt epäselvyyttä enään asiaan. rehvakkaasti muniaan esitteli ja komeat kilkkeet sieltä löytyi. Paino arvio tällähetkellä oli 2kg ja syntymäpainon arvio meni sinne 3kg, Siis nyt saatujen mittojen perusteella jos kasvaa käyrien mukaan. Mahani sen sijaan painelee siellä käyrien ylöosassa kun lapsi meni keskikäyrän hieman alapuolella. Vettäkään ei ole liikaa joten on sit tainnu tulla suklaata syötyä hieman liikaa.
Hemppa oli noussut taas jo 130 joten hyvältä näyttää. Kiloja nyt tullut kaikenkaikkiaan +8 hoidoista ja sen jälkeen vielä 12kg eli ihan järjetöntä. Ja nyt kuulemma vasta kiloja pitäisi alkaa tulemaan.........ääk.
Lenkilläkään ei kunnolla pysty käymään kun alkaa supistelemaan ja si nivel huutaa armoa jossain vaiheessa lenkkiä.

ai niin ja tänään vaunu sulkeisissa, koira ei käynyt renkaisiin kiinni...JEE mut ei se kyllä ihan nätistikkään kävelly. jatkamme siis sulkeisia. Ja naapurikin ooli muutamana päivänä ikkunasta katsellu ja naureskellu meittin touhuja vaunujen kanssa.

hulppeita viikonloppuja kaikille odottajille ja hemmotelkaa tulevia isi kanditaatteja. Itse ostin reinot ukolleni, vaikka se ei tossu ihminen olekkaan mut oli vaan pakko kun se oli mollallu just reinoja ukko kengiksi.

ai niiin ja uusimmassa vauvalehdessä oli just pikku juttu, kertomus siitä että raskaus aikana otettu influenssarokotus suojaa sikiötä syntymän jälkeen myös. Ihmettelen kun neuvolassa ei oltu tätä kerrottu ollenkaan... pitää kai ottaa se nyt kun lapsikin syntyy talvella influennssa aikaan.

Tiltalitti ja viuhti 32+3 tai jotain...
 
Ihanaa, lisää vauvoja!!! Onnea Kuunkulta ja Löllykkä!

Mie "tilaan" kans tuollaisen helpon ja nopean synnytyksen kuin Kuunkullalla! Meiltä kestää tosin vajaa tunti matkassa laitokselle, mut lähtää sit ajoissa ;) Taidan joo olla seuraava...

Täällä supistukset napakoituneet päivä päivältä, mutta vielä tarvis saada ne säännölliseksi =) Ukolla alkaa kohta vapaat joten täytyy sitten kovasti yrittää käynnistellä..

Hyvä, että Tiltalitillä alkaa jo sujumaan kärryttelyharjoitukset, hih! Naapureilla on varmaan hauskaa. Eipähän käy heillä aika pitkäksi :)

Mä mätän irtokarssuja nassuun. En jaksa enää miettiä mitä voin syödä ja mitä en. H-hetki on kuitenkin jo niin lähellä.

Nyt katselen jo kaiholla tätä vaavimasua, nyyh! Ei tätä enää kauaa kestä. Toisaalta ihanaa saada pian oma kroppa takaisin, mut sit kuitenkin ikävä tätä masua tulee.

Mukavia vointeja kaikille :heart:

Marica ja poitsu 38+4 (olipas ihana päästä kirjoittamaan jo noin suuret lukemat=)
 
Ensinnäkin kiitos kaikille onnitteluista ja onnea kaikille muillekin jotka ovat vauvautuneet tänä aikana. :flower: :flower: :flower:

Elikkäs, silloin sunnuntaina yöllä lähtö koitti. Supistuksia tuli kokoajan mutta jotenki sitä OYSiin soittamista siirsi ja siirsi. Ku luulin tosiaan vieläkin ettei sieltä vielä mitään tule. No kello oli sitten 03.02 kun viimein soitin OYSiin ja sieltä sanottiin että jos en enään kivun kans voi kotona olla niin tulla käymään.

Herattelin siinä sitte miehen ja sanoin että lähtisitkö sä nyt sinne sairaalaan. Mies unisena vastas että "pakko kai se on ku et sä varmaan jaksa ajaa autolla....." Siihen lisäsin sen jälkeen että nyt olis varmaan vauva tulossa niin kipeä olen." Silloin oli isäntä jo kokonaan hereillä. Soitin äidin katsoon lapsia ja kipeiden supistusten saattelemana tein vielä äidille sängyn jotta pääsee nukkumaan. Automatka sairaalaan oli tuskaa ku kipeenä olin.

Sairaalassa oltiin hieman ennen klo 4. Sisätutkimus tehtiin samontein ja paikat oli 2 sormelle auki ja synnytys oli alkuvaiheessa. Käyrään laittoivat. Vajaan tunnin olin käyrällä ja hoitaja meinasi että kyllä tässä saliin lähdetään on nuo supistukset sen verran voimakkaita ja tulee aika tiheesti. Peräruiske annettiin ja sen jälkeen istuinki vessassa aika kauan.. :LOL: Tuli varmaan kuukauden tarpeet valmiiksi. Tuntu ettei sieltä pois pääse.

Salissa oltiin puol kuus. Sisätutkimus kertoi että olin 4cm auki. Ilokaasua sitten naukkailin suurimpaan kipuun. Sen ottaminen täytyi keskeyttää ku tuli ihan älyttömän huono olo. 6.50 sain kohdunkaula puudutteen. Samalla puhkaistiin kalvot ja laitettiin vauvan päähän anturi mittaamaan sydämen sykettä. Puudute auttoi pahimpaan kipuun. Jossain vaiheessa tuli taas kamalan huono olo. Oksennus pussi kädessä makasin sängyllä ja isännälle ohjeita latelin mitä piti tehdä. Kuuman pussukan sain selkään ja isäntä samalla kun supistus tuli niin hieroi ala selkää. 7 aikaan katottiin tilannetta olisinko jo auennu enemmän. Mitään ollu muuttunu. Mulla jo pelko että nyt loppuu supparit ja käynnistelyyn joudutaan.

Kohdunkaulan puudute vaikutti n. 45 min. ja ennen kahdeksaa annettiin vielä kerran. Silloin olin auennu jo 8cm.iin. Taas olo helpottui ja pystyin jo hieman nukkumaan. Sanoin isännällekki että nyt nuku. Jotta jaksat ku alkaa tosi toimet. Puoli yhdeksän aikaan alkoi työnnätyttään ja soitin kätilön paikalle. Katsoi tilanteen ja olin täysin auki. Sanoi että käy katsomassa vielä viereisen huoneen tilanteen ja jos tuntuu että täytyy puskea niin antaa mennä vain. No, arvakkaa uskalsinko työntää ku ei kätilö paikalla... Työnnätytti hirveenä mutta ei uslkaltanu. Piti soittaa kätilö paikalle ja koitin vielä pyytää kerran puudutetta. Mutta ei enään saanu. Joten synnytys oli sitten aikalailla luomu ku ei itse synnytyksen aikana saanu ollenkaan lievitystä.

Itse ponnistusvaihe oli lyhyt 3 ponnistusta ja se oli siinä. Kipeetä teki ja kerkesin isännällekki sanoa että tää on sitte viimenen lapsi jonka teen. Ja jos sattuu lisää tulemaan niin loput leikataan.

Tyttö synty tosiaan 9.17 ja itse katsottiin kumpi tuli. :) Heti ensitöikseen tyttö pissasi ja kakkasi.

Tyttöhän oli ihan täsmällinen kun syntyi tasan la.na. Ja ollaan huomattu että on tarkka ja herkkä. :) Esim sanoin tytölle ku isukki lähti sitä pesemään että "kenenkäs tyttöjä sitä ollaan ku on niin musta tukka" muilla kun ole ollu edes hiuksia päässä... Niin toinen rupes itkeen. Piti pyytää anteeksi.. Muutenkaan ei saanu verrata sisaruksiin. Heti oli suu mutrulla. Isi saanu ottaa syliin ku halus olla äidin vieressä.

Osastolla ei nukkunu omassa sängyssä piti nukkua kokoajan äitin vieressä eli kainalossa.

Sisarukset mielissään tytöstä. Neiti ei ollu milleskään ku tuli meitä kattoon sairaalaan. Olis halunnu vauvan mukaan kotiin. Äiti tosin olis saanu jäädä sairaalaan. Oli vielä autollaki itkeny ku piti vauva jättää. Tiistaina isovelikin oli mukana ja melkein tuli lapsilla tappelu kumpi saa hoitaa. Keskiviikko oli hieman hankalampi ku oli jo luvattu että kotiin päästään ja sitte nousi bilirubini arvot hieman ja jouduttiin vielä jäämään yöksi. Silloin tyttö itki ja sano että "äiti tule myt jo kotiin." Torstaina arvot oli hieman koholla mutta kotiuttivat silti.. Kävin hakenmassa tytön hoidosta 4 jälkeen niin itku pääsi molemmilla ku tyttö syliin hyppäs puistossa. Kai sitä on ite vielä ihan herkällään noiden hormonien kans. Mutta oli mulla kyllä noita isompiakin lapsia ikävä.


Löllykkä ja rinsessa
 
Kiitos onnitteluista!

Ja kiitos noista vinkeistä imetykseen. Täällä on kaalit ollu tisseissä ja kaljaa vedetty. Ja totta tosiaan nuo kotinkonstit tehoaa oikeesti! Ne tukkeumat rinnoista on lähteny, oli ihan kamalat paakut ja iho ihan punaisena. Sitten olen myös lämpöisessä suihkussa hieronut tissejä ennen imetystä/pumppausta ja sen jälkeen viilentänyt. Tekee hyvää. Tuo rintapumpun hankinta jo raskausaikana on muuten ihan järkevää. Ilman sitä en ois pärjännyt. Vauva kun saa tissillä raivareita, kun sieltä ei tule ruokaa. Äidinmaidonkorvikkeilla siis mennään, mut annan aina noita tissivälipaloja, saa sieltä tärkeitä vasta-aineita.
Nyt mä saan reseptillä elektronisen rintapumpun, ni ei tartte käsin pumpata.

marica, Kannattaa tosiaan lähteä hyvissä ajoin synnärille. Meiltäkin oli matkaa se tunti ja hyvin sitten ehdittiin. Mulla alkoi supistelemaan aamulla vähän ennen kuutta ja ne tuli silleen säännöllisesti 15 minuutin välein. Olin aika epävarma, että lähteäkö vai eikö. Aina kun supistus tuli olin sitä mieltä et lähdetään jo, mut kun oli tauko olin, et ei vielä. 7.30 lähdettiin sitten ajamaan ja autossakin supisteli reippaasti jo 5- 10 minsan välein. Kivut oli koko ajan minimaaliset. Sairaalaan kun tultiin, niin oli ihan vähän auki, mut supistukset jatkui. Ne ei meinanneet uskoa, että olin synnyttämään tulossa, kun ei kipujakaan ollut. Meinasivat lähettää takas kotia, mut eivät sittenkään kun on niin pitkä matka. Sitten sanoivat, että menkää aamupalalle jonnekin ja kävelkää vähän ja tulkaa sitten parin tunnin päästä takaisin tai aikaisemmin jos tuntuu siltä. No niin me tehtiin ja kävelin sairaalan rappuja ylös alas ja koko ajan supisteli. Syötiin rauhassa aamupala kun ei kotona ehditty. Ja sitten pääsin lämpöiseen laventelikylpyyn klo 12. supistukset jatkui, mut alakerrassa ei vielä isoa muutosta. No sitten mentiin syömään alas cafeteriaan ja käveltiin vähän. Mentiin takasin ja olinkin jo 3 cm auki ja pääsin synnytyssaliin ja laitettiin se epiduraali. Ja sitten alkoi tapahtumaan, et olinkin yhtäkkiä 9 cm auki ja tutkimuksessa puhkes kalvot( tai puhkastiin) ja sitten alkoi se inhottava tunne, et kakka tulee, mut ei mitään tule ja sitten alkoi työnnyttämään. Kätilö käänteli mua kyljeltä toiselle ja mulla oli toinen jalka sen olkapäällä, se oli hyvä asento, mut ihan lopussa laittoivat kuitenkin puoli-istuvaan. Kaikkein kauhein oli se ihan loppuvaihe, kun tuntuu et nyt repee ja niin repesinkin...siinä pääsi sellainen eläimellinen kirkaisu. Se hengittäminen oli tosi tärkeetä, et muistaa hengittää.
Mut kyllä siinä kroppa tekee kovaa työtä ja sitä on tosi väsynyt ja mä rupesin kamalasti tärisemään, sain siihen jotain homeopaattista lääkettä ja helpotti. Siinä tulee sellainen tunne et ei jaksa enää, mut ihan lopussa tulee ne alkuvoimat esiin ja toimii ihan vaistonvaraisesti. Mä olin koko ajan ihan omissa maailmoissa, ettei tajunnut oikeen mitä ympärillä tapahtuu. Olihan se hieno kokemus mut rajua se synnytys on.

Tsemppiä kaikille! :wave:

Kuunkulta ja poika 6 pvä
 
Onneksi olkoon Kuunkulta ja Löllykkä!! :flower: :flower:

Näin ne vauvat vaan meidän "epätoivoistenkin" pinossa lisääntyy.. HYVÄ ME!!!! ;)

Meillä ollut eka itkupäivä. Sääliksi käy pientä kun ei pysty millään auttaa ja toinen itkee.. :'( Siinä sitten hormonit hyrrää, alaselkää vihloo jälkisupistukset ja kohta on pöksyissä jälkivuotoa.. Koskahan tämmönen vauvan itkuun reagointi loppuu?

Meillä siis itketty ilmeisesti sitä kun neuvolan ohjeiden mukaan herättelin aamulla enkä antanut nukkua kuutta tuntia ettei tulisi liian pitkää ruokataukoa. Vähintään neljän tunnin välein pitäis kuulemma syöttää.. No, koko päivä meni sitten pienillä unen pätkillä, huonoilla syömisillä ja itkulla.. Kun muuten on menty hyvillä syötöillä, pitkillä unilla ja tunnin-puolentoista tyytyväisellä killittelyllä ja maailman ihmettelyllä. Oli sitten viimeinen kerta kun herätän koska neiti osaa kyllä itse vaatia ruokansa. Neuvolassa tulee sanomista hitaasta painonnoususta mutta ei voi mitään.

Tässä vielä tämmönen.. :heart: :heart:
 
Kiitos Kuunkulta tuosta neuvosta. Kaikki vaan sanoo, että supparit pitää olla kivuliaita ja säännöllisiä kun pitää lähteä laitokselle. Että sen sitten TODELLA tuntee kun on lähdettävä. Eli ei se aina niin olekaan sitten. Kait se on vaan sitten luotettava omaan vaistoon ja lähdettävä sen mukaan. Neuvolan ohje oli mielestäni ihan hyvä. Sitten lähtö kun supparit on makuullakin 5 min välein tunnin verran. Ja meinaan myös kävellä niitä portaita jos liian aikaisin lähtäisi laitokselle. En ainakaan helpolla suostuisi kotiin takaisin lähtemään. Hyvä, että kaikki meni hyvin vaikka kivuliasta ja raskasta olikin. Mä olen ajatellut etukäteen, että näinköhän tokaisen miehelle synnytyksen jälkeen, että toista lasta en sulle synnytä! Mä en oikein osaa jännittää tulevaa kun en tiedä mitä on tulossa. Olen kuitenkin realisti ja ajattelen, että se voi sattua ihan vi...sti! Riippuen siitä saako epiduraalin jne.

Voi kun toi Raitiksen rinsessa on sitten söde! En mäkään herättäisi lastani syömään, sanokoon neuvolan tädit mitä lystää! Ja usein kuulee ettei niiden neuvoja aina kannata noudattaa. Omaan maalaisjärkeen kannattaa luottaa.

Tänään ollaan yritetty taas käynnistellä perinteisin keinoin ;) Täytyy sanoa ettei seksi tunnu enää kovin mukavalta, sen verran on paikat jo arkoina. Mulla on ihan tunne ettei tää vauva halua ennen ensi viikkoa täältä ainakaan ulos tulla. Mutta olishan se mukavaa jos saataisiin isänpäiväksi vauva meidän perheeseen =)

Marica ja poju 38+5
 
Ja onnea Löllykälle :flower: :heart:

Raitiksen prinsessa on niiiiin söpö.. voin vain kuvitella, miten raastavaa se avuttoman itku voikaan olla. Onneksi voi luottaa maalaisjärkeen ja toimia niin kuin vauvasta hyvältä tuntuu.

Maricalle kovasti lähettelen täältä käynnistymispuhureita (ei niin kauaa ole siitä, kun toivoteltiin plussapuhureita itse kullekin ja nyt ollaan jo tässä vaiheessa!!!). Isänpäivänyytti olisi kyllä hieno ajoitus, mutta ehkä poju haluaa ihan oman merkkipäivänsä - jos vaikka heti maanantaina =)

Noista suppareiden säännöllisyydestä ja sairaalaan lähdöstä vielä. Meille sanottiin, että kaikki 5 minuutin välit voi unohtaa ja kellon katsomisen ylipäätään. Ainoa tunnusmerkki tämän kätilön mukaan olisi se, että kipu on sellaista, että siihen tarvitsee lääkitystä, että tuntee, ettei sen kanssa pärjää.. Kovasti erilaisia ohjeita.. Kipukin on niin yksilöllistä ja kun joku voi avautua monta senttiä ihan kivuttomasti, voi sen viimeisen kipupiikin odottaminen olla liian myöhäistä.


( . ) Syvä huokaus....
Saimme perjantaina todella huonoja uutisia. Meidän 2 vuotta vanhassa talossamme on paha kosteusvaurio ja maanantaina käynnistyy AINAKIN kuukauden kestävä remppa. Papun ja Nupun huone menee uusiksi, samoin veskin vieressä oleva tytön huone ja sen takana oleva vaatehuone sekä vessa. Siis lattiat avataan, kuivurit pauhaamaan muutamaksi viikoksi ja sitten uusia seinärakenteita, lattiat ja vessan laatoitukset.. :( :(
Nyt täytyy vaan toivoa, että vauvat viihtyvät vielä pitkään masussa, on tuo hoitaminen hieman helpompaa siten. Onneksi meillä on vessa myös kylppärissä ja nämä kaikki remppahuoneet on ihan talon toisessa päässä, eli täällä pystyy kyllä asumaan. Mutta se vaiva - kaikkien huoneiden tyhjennys, kaaoksen keskellä eläminen (ilman stressiä!!??) ja jos vauvat vielä syntyvät sen keskelle - en halua edes ajatella. No, nyt olen niin pessimisti, että pelkään vielä pahempaa, kunhan maanantaina alkaa perusteellisempi tilanteen kartoitus. Eli, jos selvitään pelkästään (?) yllä mainitulla, olen onnellinen. Toki asiassa on hyviä puoliakin. Eli se, että ongelma ylipäätään vahingossa huomattiin maalausrempan yhteydessä eikä vasta sitten, kun ihmetellään vauvojen jatkuvaa sairastelua homeesta johtuen. Silti.. olisiko ollut liikaa pyydetty, että tämän ihmeellisen elämänmullistuksen (kaksi vauvaa kerralla elämään) olisi saanut aloittaa ilman ylimääräistä sekamelskaa :headwall:
Pitäkää peukkuja, että huomenna ei tule lisää huonoja uutisia :eek:

Aamulla mennään myös sinne ä-polille. On se sektiokeskustelukin. Keltaista vuotoa on tullut nyt noin viikon ajan ja pelkään, että kohdunsuulla alkaa tapahtua. Ja vielä viikko sitten toivoin, että loppuun asti ei mentäisi, nyt suorastaa rukoilen, että mennään. Niin nämä asiat saavat aina uusia mittasuhteita.. Huoh.


*muoks* oli meillä sentään ihana isänpäiväaamu. Isi sai Papulta ja Nupulta isyyspakkauksen tykötarpeineen ja tytöltä hienon koulussa tehdyn avainnaulakon. Sitten pelattiin ja herkuteltiin...ei täällä ihan masennuksen kourissa olla, vaikka ylhäältä sellaisen kuvan taisi saadakin.
 
Voin hyvin lainata Kati231:n toteamusta, että olo on niin väsynyt että.
Nyt sitten taas pitkästä aikaa tekstiä multakin. Tämän päivän muu saldo onkin ollut: unta, unta ja peruslepoa vielä päälle. Masukaveri potkii kovasti, välillä jopa kipeästi :)

Ihan alkuun onnenhalit Kuunkullalle pojusta ja Löllykälle tytöstä (ihana toi sun miehen eka toteamus, että kai se lähtee ajamaan sua synnärille, kun sä et ehkä jaksa :) )
-ja Mari sullakin synnytys ollut juuri? ONNEA!!!
Osuva tuo Mirun toteamus, että vielä vähän aika sitten toivoteltiin plussapuhureita ja nyt tuulee osalle jo käynnistyspuhurit =)

Tiitille onnea terveen papereista ja alkaneesta äippälomasta :)

Ellastiinalle iso hali :hug: - surku että odotus loppui, sen olisi niin suonut jatkuvan. Voimia seuraavaan odotukseen, se tärpätköön pian, pian...

Onnea Hobelle pikkuvatusta! Koita kestää huonoa oloa -se voi kyllä jatkua pitkällekin, mutta onneksi ne luget sulla loppuu ihan juuri. Muuten pakko todeta, että kun ittellä oli ne Progesteron-nimiset puikot, niin ne oli oikeesti ihanat - rasvaiset, huoneenlämpöiset ja solahti kivasti sisälle, eivät vuotaneet ulos jne. Siten mun "luge"jakso oli jees-kokemus.
Ja vielä, onnea myös tuosta uudesta työkuviomahdollisuudesta ja muutosta!

Tiltalitti - naureskelin minäkin tuolle koirallenne ja sen vauvanvaunu(vastustus)reaktiolle, mutta tosiaan, toivottavasti harjoitus tekee mestarin ja homma alkaa sujumaan. Muuten saako raskausaikana ottaa influenssarokotuksen? Luulin että mitään ei saa ottaa - itselläni on nää jäykkäkouristuksetkin vanhana. Mutta oisko influenssarokotus poikkeus -onko joku ottanut sitä?

Välilihan hieronta - kiitos Kuunkulta linkistä, saatan kyllä minäkin tätä kokeilla, hyvä tietää että aloittaa pitäisi n. 4-6 vko ennen laskettua aikaa. Sulla oli kyllä niin nopea synnytys, että siinä varmaan usein kuitenkin tulee repeymää, kuten kerroitkin. Kuulosti hurjalta.

Nännit - mulla ilmeisesti myös nk. atooppiset nännit, eli aika hurjan näköiset, rohtuneet niin sanotusti. Olen koittanut saada niitä kuntoon Bepanthenilla, ilman huomattavaa tulosta. Neuvolassa totesivat, että ei kai niiden kanssa mitään voi (eivät olleet koskaan nähneet moisia..). Että sitten kun synnytys on ollut ja pitäs alkaa imettään niin ihmetellään niitä sitten. Siis täh?! Näillä nänneillä ei ihan helposti imetetä, ne on sen näköiset... Maija-mamma, onko sulla jo nyt ennakkoon nännit pahassa kunnossa? Pitäsköhän mun testata tätä Lansinohia, jos se on ytympää? Ja just tälleen olen tehnyt, kuin joku tuossa kertoikin, että pesu/huuhtelu, kunnon rasvaus (nännit valkoisena) ja vasta sit yöpaita päälle kun on imeytyneet... Mulla lähtee sellaisia paakkuja nänneistä, jo ennen raskaaksi tuloa (se on jotain erittynyttä ainetta, joka kuivuu...kuin räkää?) Hyvin outoa...

Ulpu78 - onkos sulla jo nyt ihan normineuvolaa ja kaupungin/kunnan tarjoama niskapoimu-ultra?

Nami - onnea tuosta 28 rajapyykistä, mulle kanssa siinä askelmerkki (eli huomenna)ja seuraava kanssa tuo 30. Ihana tunne kun etenee odotus. Sulla h-hetki tosin varmasti jo lähempänä kuin itselläni kun kuitenkin kaksi kaveria masussa :)

Raitis - niin supersöpökuva ettei mitään! - ja etenkin huomioiden tän vasemmanpuoleisen kaverin tyttönne vieressä, Barbababat oli mun ehdoton suosikki lapsena ja tää uusi "barbababojen tuleminen" lämmittää :)

Miru - voimia edessä olevaan remonttiin. Tuntuu hurjilta nää yllätyskosteusvauriot - taisit mainita että talo vasta 2 vuotta vanha? Tiedättekö yhtään mistä toi vaurio on syntynyt? Meillä unelmana rakentaa ja tuollaiset jutut herättää kiinnostusta, että miten pystyis välttää moiset huolet. Koita jaksaa supermasun kanssa - tylsää jos neuvolassa raskaana olevien kommentit otetaan valivalina ja syyllistetään... mulla neuvolalääkäri on oudon nuiva (ei kättele, ei kovin juttele) ja mm. sanoi, että kun mä käyn siellä nyt jatkuvasti valittamassa tota alavatsakipuani niin laitetaan sut sitten tarkempiin tutkimuksiin.. Ööh, jatkuvasti? Kerran olen käynyt ja se ite totesi, ettei osaa sanoa asiaan mitään, että ei johdu istukasta ja sillä sipuli. Nyt normaalikäynnillä mainitsin, että kivut on yhä kovat, herään niihin yölläkin, niin sitten olenkin jatkuvasti valittava yksilö... No laittoi nyt sitten lähetteen Naistenklinikalle. Ehkä siellä mukavampi lääkäri...tai joku joka ei vaan totea, että "en tiedä yhtään mikä tää juttu on".
Vielä Miru, mainitsit että sulla on nyt keltaista vuotoa - mitä se meinaa? Mulla ollut vahvaa valkovuotoa koko raskauden ajan ja se on ollut valkoista. Nyt viikon aikana kellastunut aavistuksen...siksi toi sun kommenttisi jäi vaan nyt mieleen.

Marica - taidat olla seuraava :) Voimia ponnistukseen ja sulla tosiaan hempat kohillaan. Totta tuo mitä mainitsit Maltoferistä: se oli musta yllättävän kallis. Mutta onneksi tepsinyt. Noista Made in China jutuista - musta tuntuu että kaikki lelut kantsis ehdottomasti kanssa pestä (kuten vaatteet, lakanat yms.) ennen käyttöönottoa. Muistan kuinka Kiinassa lehdissäkin (englanninkielisissä) näki satunnaisia juttuja just siitä että tuotannosta jää kaikenlaisia jäämiä leluihin ja vaatteisiin. Silleen tylsää, että vaikka ostaisi kalliimpaakin tavaraa niin uskoisin, että about kaikki lelu- ja vaatetuotanto on nykyään Kiinassa. Jotkut merkit vaan kerää kovemman katteen...

Loppuun vielä kyssäri - mikä on tuo Löllykän mainitsema peräruiske ennen synnytystä? Onko se vakiokäytäntö ja halutaanko peräsuoli saada mahdollisimman tyhjäksi synnytyksen ajaksi (ymmärretävistä syistä)?
Olihan lopetus :)

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille :)
meikku 27+6
 
Meikku Meillä oli isäntä niin unen pöpperössä kun ei ollu kerinny nukkua kuin sen pari tuntia ennenkuin sen sitte herätin. Itseäkin olisi naurattanut kommentti mutten kivuiltani siihen kyennyt. Mutta tuli siihen vauhtia kun tajusi tilanteen. :) Ikinä ole muuten noussu niin nopeesti yöllä ylös ku silloin.

Nyt vain muistelen sitä supistusten aiheuttamaa kipua mitä koin viikko sitten. Tosin sitä ole ikävä ollenkaan. Mutta josko sitten taas jossain vaiheessa tulevaisuudessa... Tosin vannoin sillon synnärillä että ikinä enään tee lapsia ja jos niin sitten leikataan... Mutta tosi se on että sen kivun unohtaa kun nyytin saa syliin.

Täällä pikku neidin kans sujuu hyvin. Mutta nuo kaksi isompaa voi huonosti. Tytöllä kuumetta 39.5 ja yskä kauhee. Oksensi myös illalla. Poika valitti kurkkua ja mahaa. Kuume kun mitattiin niin oli 37.6. Itellä ollu jalat torstaista asti kipeenä ja jotenki sairas olo. Mutta kunhan huomisen yli päästään niin isukki jää sitte 2 viikon lomalle. Mutta nyt alkaa pienin heräileen syömään. Joten hyvät yöt

Löllykkä ja neiti 1 viikko
 
Meikku tuo peräruiske annetaan ainakin täällä aina ennen synnytystä. Ja luulen että on vakio käytäntö. Ihan sen takia että suoli saadaan tyhjäksi ja ettei synnytyksen aikana tule lapsen lisäksi myös kakka mukana. Mutta sellaistakin on tapahtunut että on tullut molemmat. Ite sanoin kans ponnistusvaiheessa että multa taitaa tulla myös kakka joten en voi ponnistaa. Kätilö vain että anna tulla molemmat. :) Mutta se olikin vain tunne että myös kakka tulee.
 

Yhteistyössä