Vuoden 2008 lapsettomuushoidoista plussanneet

Isot onnittelut Kuunkullalle pojasta ja Löllykälle tytöstä! :flower: Ihana että olette saaneet jo nyytit syliinne.

Namille onnittelut merkkipaalun tavoittamisesta! Ja voimia makoiluun! Olet tosi reipas kun jaksat makoilla viikkokausia. Mutta kyllähän sitä lastensa vuoksi tekee mitä vain ja onneksi makoilusta saa lopulta suuren palkinnon :)

Mirulle pahoittelut kosteusvauriosta. Tosi huonoon aikaan joudutte remonttihommiin. Toivottavasti Papu ja Nuppu malttavat pysyä mahassa vielä remontin ajan! Terveydenhoitajan saarnaan piti kommentoida että ikävää ettei nykyajan terveydenhoitajat ymmärrä että tunteistaan voi puhua ja olostaan valittaa vaikka onkin valmis kestämään tukalaa oloa ja kaikkia raskauden aiheuttamia vaivoja niin pitkään kuin vauvojen terveys sitä vaatii. Minusta terveydenhoitajan pitäisi olla semmoinen johon voit luottaa ja kertoa ikävistäkin tunteista ilman että syyllistetään tms mutta aika monella täälläkin on huonoja kokemuksia terkkareista.

Hobelixille onnea työtarjouksesta! Ja tsemppiä muuttoon, mikäli päätätte muuttaa.

Tiltalitille tsemppiä vaunureeneihin. Ison koiran kanssa on varmasti vaikea edetä jos koira ei oo yhteistyökykyinen. Mie en oo tajunnukaan harjoitella vaunujen kanssa kulkemista koiran kanssa, luotan vain siihen että se onnistuu, saas nähä kuinka käy :/

Meikku, onko sulla iho muutenkin atooppinen vai pelkästään nänneistä? Valitettavasti en kyllä osaa neuvoa mikä niihin vois auttaa. Oiskohan rintakumeista apua sitten imetyksen aikaan? Tuosta peräruiskeesta meille sanottiin valmennuksessa että sitä suositellaan kaikille muttei ole pakko ottaa. Synnyttäminen on huomattavasti hygieenisempää kun suoli on tyhjä eikä tyhjene synnytyspöydälle juuri ennen vauvan syntymää.

Joko Marica on päässyt tositoimiin?

Omassa navassa kaikki hyvin. Turvotus on aika pahaa. Aamuisin on jalkapohjat ihan kuin tulessa kun nousee sängystä. Ja sormien nivelet on koko ajan vähän kipeät, puristusvoima on olematon. Onko muilla oireillu nuo jalkapohjat? Lääkäri sanoi että se on harvinaisempi oire mutta arveli senkin johtuvan turvotuksesta. Painoa on tullut tähän mennessä 17kg :eek: Tuntuu hurjalta käydä puntarilla kun paino on yli 70, näyttää tosi hurjalta lukemalta. Muuten en ole kyllä painosta ottanut stressiä, kyllähän sitä sitten ehtii pudottaa ja pääasia että saadaan vauva terveenä maailmaan.

Tiiti 37 tasan
 
Moi kaikille taas pitkästä aikaa täältäkin! Äitiysloman aluksi meni nettiliittymä vaihtoon, ja sen seurauksena ja muutenkin ei ole jaksanut enää koneen äärellä paljon istuskella. Olen käynyt lukemassa välillä teidän kuulumisia, mutten vaan ole saanut aikaiseksi kirjotella mitään... Nyt pöllin käyttööni miehen työläppärin ja kirjottelen tässä sängyllä löhöillen ;)

Ihan ekaksi valtavasti onnitteluja kaikille uusille äideille ja isille, jotka ketjua seuraavat! On ollut tosi ihanaa lukea teidän kertomuksia ja hyviä uutisia, ja varsinkin ihailla noita ihania kuvia, joita olette laittaneet pikkuisista! Niin suloisia nyyttejä! :heart: =)

Täällä odotus jatkuu. Laskettu aika olisi ylihuomenna, mutta enpä usko, että mitään tapahtuu ihan lähiaikoina... ei ole mitään oireita, ja supparitkin muutamaa hassua lukuunottamatta on aina vaan kivuttomia. Ja äiti jaksaa aina muistuttaa, että ite synnyin täydet 2 viikkoa yliaikaisena ja sittenkin vasta käynnistyksellä, joten eipä auta valittaa :D. Eipä tuo odotus ole vielä käynnyt kovin tuskalliseksikaan (kopkop!), alkaa vaan tylsyys iskeä, kun töistä on ollut poissa jo kuukauden. Oon miettinytkin jo useampaan kertaan, miten ihmeessä te monet jo aiemmin sairaslomalle joutuneet ootte jaksaneet, ja varsinkin jos vielä ootte joutuneet vuodelepoon! Ootte te kestävää porukkaa, itse olisin kyllä jo ihan rikki! :eek:

Meillä taisi muuten, viimeksi kun kirjottelin, olla vielä sektiouhka päällä sen etisen istukan takia. Tyttö päätti kuitenkin järjestää viimeiselle käynnille tuplayllärin: sen lisäksi, että muksu oli itsekseen (ja täysin minun huomaamatta) kääntynyt perätilasta raivotarjontaan, oli istukkakin noussut peräti niin paljon, ettei se ole enää edes marginaalisesti lähellä kohdun suuta. Kävipä tuota oikein erikoislääkärikin paikalla ihmettelemässä, kun edellisellä käynnillä vielä olivat ihan varmoja, ettei se enää voi tarpeeksi paljon nousta.

Tiiti, mulla on myös olleet juuri samat paikat turvotuksesta kipeänä, eli jalkapohjat ja sormien nivelet. Nyt on viime aikoina alkanut polvien nivelissäkin vähän tuntumaan. Aamuisin kävellessä tuntuu kuin edellisenä päivänä ois vaeltanut vähintään 10km, mutta se menee kyllä aika hyvin ohi aamun mittaan.

Saksahan kuulostaa Kuunkullan kertomusten perusteella oikein raskauden aikaiselta unelmalta! Ensin ne Suomeen verrattuna halvat 4D:t, perusteelliset valmennukset, ja sitten vielä osaavat ottaa yksilön huomioon ihan synnytyksessäkin. Kiva että synnytyksestä tuntuu jääneen enimmäkseen positiivinen kuva, eikä tarvinnut kärsiä paniikeista :). Tiedätkö muuten, onko siellä Saksassakin eroja paikkakuntien välillä, vai onko asiat ihan valtakunnallisesti noinkin hyvin? Ja sopiiko vielä udella, että missä päin Saksaa asustelette? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, kun ~10 vuotta sitten asustelin Kaiserslauternissa puolisen vuotta vaihto-opiskelemassa. Kieli on kyllä sittemmin unohtunut ihan kokonaan :)

Tiltalittille paljon voimia äidin rintasyöpätilanteeseen! Onneksi noissa on tosiaan ennusteet nykyään todella hyvät. Itekin olen vähän samassa tilanteessa: oma äitini on sairastanut rintasyövän peräti kahdesti, ja suvussakin sitä on sen verran runsaasti, että mullakin on tämän raskauden ja imetyksen jälkeen edessä säännöllisten seurantojen suunnittelu jo näinkin nuorella iällä (31vee). Jos muuten kiinnostaa, ja varsinkin jos suvussa on esiintynyt syöpää enemmänkin, niin kannattaa kysyä mahdollisuutta päästä geenitutkimuksiin, joista selviää, onko suvussa mahdollisia rintasyövälle altistavia geenimutaatioita. Meillä äiti kävi noissa tutkimuksissa, mutta ainakaan mitään nykysin tunnetuista mutaatioista ei löytynyt.

Löllykkä, oliko OYSin ruuhkatilanne yhtään parempi? Kuulin, että siellä ois ainakin vielä lokakuussa ollut aika paha ruuhka. Nehän parhaillaan kai rakentavatkin sinne kahta uutta synnytyssalia, mutta eihän ne tähän hätään tietysti ehdi valmistumaan...

Mukavaa viikon jatkoa kaikille! :)


Cattus 39+5 (eek!)
 
Miruliini todella ikäviä nuo kosteusvauriot, ja noin uudessa talossa! Aina sitä ajattelee, että vain vanhoissa taloissa niitä ilmenee. Toivottavasti saatte korvaukset, jostakin. Mutta hyvä, että tosiaan huomattiin ajoissa, ettei vaavit ehtineet sairastua. Niistähän voi kehkeytyä vaikka kuinka pahoja sairauksia ajan mittaan.

Meikku mä luulen, että sun tympeä lääkäri peittelee vaan omaa osaamattomuuttaan olemalla tökerö. Vaikea myöntää asiallisesti ettei tiedä mistä oireet johtuu. Ja tottakai pitää aina mainita lääkärille tai th:lle kaikista vaivoista jotka itseään vaivaa. Ja kun niin suurella vaivalla on saanut plussan testiin niin tottakai pitää olla tarkkana. Luulisi, että lekuritkin sen tajuaisi.

Tiiti mulla on aamuisin jalkapohjat arat ja tuntuu kuin kävelisin ilmatyynyaluksien päällä. Ei tosiaan mikään kiva tunne. Ja sormien nivelet tuntuu jäykiltä ja kipeiltä, suorastaan reumaattisilta.

Täällä alkaa olla aika levoton olo jo. Laskettuun aikaan on tasan viikko (todennäköisin la). Menkoista laskettu aika on muutes jo 11 päivä. Mulla on neuvolakortissa 2 laskettua aikaa. Normaalistihan sitä tuijotettaisiin kun ei tiedettäisi hedelmöityksen ajankohtaa.

Viime yönä supisteli säännöllisesti n. 5 min välein aina tunnin jaksoissa kunnes tuli pidempi tauko. Näitä tunnin jaksoja oli 3 yön aikana. Supparit ei olleet kivuliaita mutta pitivät mut hereillä, sen verran selviä kuitenkin. Ja tottakai mä mietin, että pian ne muuttuu kivuliaiksi koska ne oli niin säännöllisiä. Mutta ei. Pääsin sitten nukkumaan 6 aikaan aamulla. Sain sen jälkeen kyllä nukuttua suht hyvin, mutta aamulla oli pää sekä vatsa kipeä. Tuollaisia öitä ei jaksaisi kovin montaa. Tuntui siltä, että synnytys yritti käynnistyä muttei siinä sitten onnistunutkaan. Mieskin kiirehti jo koirien kanssa yöllä lenkille kun ei tiennyt vaikka lähtö olisi koittanut. Ihmettelen joka tapauksessa jos tällä viikolla ei tule lähtöä laitokselle. Mäkin olen kuullut tuon ohjeen, että siinä vaiheessa pitää lähtä kun mikään asento ei tunnu hyvältä ja tekee mieli purra oven kahvaa. Mutta kun meiltä on se 45min ajomatka niin ei varmaan ole helppoa päätellä koska on hyvä lähtä. Mutta kait sen sitten tuntee. Niin kaikki ainakin sanoo. Itsellä on siitä asiasta kuitenkin kovin epävarma olo.

Huomenna on neuvola ja jos ens yönä ei tapahdu niin luulen, että neuvolakäynnin jälkeisenä yönä tapahtuu. Viime viikollakin kun th ja harjoittelija yhdessä vuoronperään raplasivat masua aika pitkään niin johan alkoi supistelee. Ja nyt tuntuu, että masu reagoi tosi helposti kaikkeen. Nytkin en pysty istumaan tässä netin ääressä kauaa etukenossa ettei alkais supisteleen. Ja vaavi tökkii päällään ikävästi alapäähän. Pitäkää peukkuja, että pian saataisiin poju saatettua maailmaan. :)

Cattus toivotaan, että siellä pian aika koittaa! :heart: tsemppiä jo etukäteen!

Marica ja poju 39+0
 
Cattus silloin kun minä menin niin tilanne oli hyvä. Oli synnytyssalejakin vapaana. Ja osastollakin oli sänkypaikkoja huoneissa. Ite olin 3 hengen huoneessa toisen äidin kans. Mutta ke-to alkoi taas virtaamaan kunnolla äitejä synnyttään. Oli kuulemma kaikki salit käytössä ja osa odotteli vuoroa. Juttelin lastenlääkärin kans ja se meinasi että tämä aika on ruuhkaisinta aikaa.

Mulla kaveri sai vauvan 20 lokakuuta ja silloin oli kamala ruuhka päällä. Vauva syntyi sectiolla ja kotiin pääsivät jo 3 päivän päästä. Minusta aika hurjaa.
 
Sateista tiistaita mammat,
Hurraa, en ole siis ainoa jonka jalkapohjat on kuin liekitetty aamuisin ja kävely tuntuu kuin kuussa loikkisi. Illalla alkaa se jumalaton kuumotus jalkapohjissa, ei auta vaikka pitäis vähän ylhäällä. Suurempaa turvotusta niissä ei kuitenkaan ole. Nakit aamulla kans suunnilleen narisee kun laittaa kädet nyrkkiin.

Meidän pojalla on hikka nykyään 3-4 kertaa päivässä, nakuttaako teillä muilla näin usein?
Vinkeetä kun koko maha pomppii tasaisesti noin 10 min ja sit hervoton potkunyrkkeily sessio siihen perään. Kivuttomia suppareitakin tulee jo aika usein, tai nyt olen ainakin oppinut tunnistamaan ne.

Vaunusulkeiset koiran kanssa alkaa jo sujumaan paremmin, nyt ollaan jo päästy tuosta pihasta kadulle eikä suurempia ongelmia ole ollut. Tosin ollut hyvä säkä kun ei ole muita koiria tullut vastaan vielä, silloin hel..tti taas aukeaa. Likka alkaa näköjään jo tietämään että ei auta vikurointi vaunujen vierellä, tosin se yrittää mennä aina mahd. kaukana vankkureista eli vetää ojaa kohti aika villisti.

Onko teille muille tullut tässä loppuvaiheessa totaalinen ällötys ruokaa kohtaan?? Mulle ei menis alas taaskaan mikään lämmin ruoka. Muroja, keksejä, karkit ja hedelmät menee alas mutta ei oiken muut. Tulee oikein ahdistavan paha olo kun ees yrittää syödä. samanlainen tunne oli silloin alkupuolella ruuan kanssa. Onneksi saan kuitenkin nieltyä päivittäiset vitamiinit ja omegat kuitenkin.

syövän geenitutukimuksesta, mä olin ajatellut mennä siihen mutta todellakin se ei kerro kaikkea, ainakin saan varmuuden kannanko sitä geeniä ja jos kannan osaan myös opastaa omat lapseni tulevaisuudessa testeihin ja seuraamaan tilannetta. ( jos seuraava lapsi vaikka olis tyttö)

Meillä on aateltu että kun olen jo näinkin vanha 36v niin me laitetaan heti kun mahd uusi lapsi alulle. Onneksi on pakkasessa alkioita niin ei tarvitse hormonien kanssa niin paljoa pelata ja voi imettää samalla.
Niin ja mullakin jotein kellertävää kovaa tahnaa tulee välillä nännin päihin, ihan kun tiivistettyä maito tahnaa, muuten kyl tuntuu et rinnoista ei heru mitään.

Nyt mammahousu ostoksille, alkaa näissä ohkosissa housuissa tuleen kylmä ulkona... jos vaikka löytyis jo ne lappuhaalarit

tiltalitti ja viuhti 34 tasan
p.s. ja saa alkaa testaamaan weledan öljyä...
 
Nettipimennon jälkeen taas maisemissa...

Cattus, mukavaa kuulla sun kuulumisista. H-hetki näyttää olevan siinä osoitteessa enemmän kuin lähellä. Kiva, että teillä tyttö päätti kääntyä massussa ihan oma-aloitteisesti. Onpahan yksi murhe vähemmän mietittävänä.

Marica, eiköhän nuo supistukset tosiaankin ennakoi tulevaa synnytystä lähipäivinä. Olen aika monelta kuullut, että kun alkoi tuohon tyyliin supistelemaan, siitä noin 2-3 pv kuluttua vaavi olikin jo maailmassa. Kovasti onnea sulle tulevaan koitokseen!

Tiltalitti, meillä on pojalla kans ollut hikka normaalia useammin, mutten kuitenkaan ole sitä havainnut ehkä kuin noin 1 krt/vrk. Varmaan teillä se on ihan normaalia. Eikös hikka ole nimenomaan hyväksi eli vauva siinä harjoittelee tavallaan tulevaa hengittämistä? Kiva kuulla, että vaunusulkeiset koiruuden kanssa edistyvät. Mä en kans yhtään tiedä, mitä meillä on edessä, kun ei olla mitään edes harjoiteltu. Ainakin silloin kun vaunut tuotiin kotia, koira päätti niitä kovastikin haukkua. Ruokien suhteen täällä ei ole sen kummempaa ällötystä. Tosin olen havainnut uuden raskausoireen - nimittäin närästyksen. Mulla meni hetken aikaa tajuta, mitä se oli, kun tuntui että kurkusta alaspäin vatsaan asti oli välillä sellainen painostava tunne syömisen jälkeen. Parin päivän jälkeen paikallistin sen kyllä eräänlaiseksi närästykseksi, kun ilmeisesti vatsahappoa pääsee kulkeutumaan ruokatorveen ja siitä ylöspäin, vaikka ei sen kummemin röyhtäyttäisikään. Varsinkin jos on syönyt mausteista ruokaa tms. niin oireet on pahemmat. Onko muilla ollut tällaista?

Kati & Pablo rv 35 + 1
 
Kiitos murut tuestanne koseteusvaurion suhteen. HOmma etenee yhhtä tuskaisesti, sillä nyt näyttää koko homma kaatuvan meidän maksettavaksi - ei siis meidän kotivakuutuksen vaan kukkaron :headwall: Juuri tuollaisiin menoeriin tässä oltiinkin valmistautuneita. YRITÄN olla stressaamatta, mies rukka ihanainen jatkuvasti sitä mulle hokee, mutta tiedättehän.. kukapa sitä pystyy ja vielä raskaushormoneissaan? Jos en muuta niin olen huolissani miehestä, joka paiskii töissä, taistelee tämän ongelman kanssa ja huolehtii minusta ja vauvoista. Itse kun ei vaan voi auttaa, vaikka ymmärränkin, että tärkein tehtäväni on lopusta perheestämme huolehtiminen.

Meikku, tärkein neuvo jos omakotiprojektiin lähdette: olkaa mukana valmistusvaiheessa hyvinkin konkreettisesti. Me ostettiin valmis talo suoraan rakentajalta ja erinäisiä ylläreitä on tullut koko ajan vastaan. Toki virheet on korjattu ja hoidettu, mutta hirveästi vaivaa ollaan jouduttu näkemään niiden eteen ja kaikki eivät ole olleet varsinaisia virheitä vaan osa on vaan hutiloitua laatua, mistä kaikesta ei enää jälkikäteen edes voi vaatia mitään. Ja ostohetkellä ei kertakaikkiaan PYSTY kaikkea huomioimaan. Muuten kotimme on aivan ihana ja oman näköinen, mutta kyllä työn laatua ollaan monesti jouduttu päivittelemään - itselleen kukaan ei tekisi niin.
Kyselit siitä keltaisesta vuodosta - en tiedä, voiko se johtua kohdun kypsymisestä, mulla kohdunsuu on nyt pehmennyt, vaikkei vielä auennut lainkaan eikä lääkäri nähnyt mitään poikkeavaan viittaavaa.
Milloin menet Naikkarille kivun vuoksi? Toivottavasti selviää pian ja on harmitonta. Kaikenlaista kipua tässä on tullut koettua itse kukin ja luonnollista, että jokaiseen sitä reagoi ja haluaa tutkia tilanteen. Noi jotkut kommmentit pitäisi osata jättää omaan arvoonsa, mutta kyllähän ne aina pikkuisen riipaisee.

Kati, kyllä vaan - närästää kyllä välillä ihan hirmuisesti. Mulla lisäksi nousee lähes suuhun asti hapanta vatsalaukun sisältöä röyhyjen yhteydessä, mikä on tosi inhaa. Kahvi on kaikkein pahin, mutta myös jotkut tietyt ruoat tai herkut. Mulla Nuppu makoilee tuossa ihan tissien alla ja puskee päätään vielä ylöspäin, joten kaipa mahalaukussa ei kertakaikkiaan enää ole tilaa.

Tiltaltti, meillä hikotellaan myös useamman kerran päivässä. Ja kun sen tekevät kumpikin, välillä tuntuu, että jatkuvasti vatsassa sykkii. Hyvähän se vain on, että hikkaavat, vaikka välillä käykin sääliksi kun ajattelee siellä pientä murua hikottelemassa..snif.
Eikä mullekaan oikeasti maistu ruoka, mutta syön väkisin. Jos saisin, nautiskelisin pelkkiä mehukeittoja, jogurtteja, hedelmiä ja vihanneksia ja SUKLAATA, mutta eihän ne mihinkään riitä. On vaan pakko syödä kunnon ruokaa, mutta mitään sellaista ei tee lainkaan mieli.

Marica, mulla on ihan sama juttu sormissa yön jälkeen. Tuntuu nimenomaan kuin olisi jotain reumakipua nivelissä ja koko sormet tuntuvat jäykiltä ja aroilta. Varsinaista turvotusta ei ole kuitenkaan vielä, pelkästään tuo kipu aamuisin. Mitenkä neuvolassa meni?? Vai tuliko lähtö synnärille saman tien kovan käsittelyn vuoksi? =)

Noista nännivaivoista vielä. Ostin valmiiksi Weledan rintaöljyä, jota saa alkaa käyttää rv 38 alkaen. Hoitavan ominaisuutensa lisäksi myös aktivoi maidon tuotantoa. Muuten on nännini toistaiseksi olleet hyvässä kunnossa, myös tuota keltaista kuivunutta esimaitoa niihin ilmestyy päivittäin.

Eilisellä ä-polikäynnillä todettiin vauvat jälleen hyvinvoiviksi kaikin puolin. Nyt tosin kasvua ollut juurikaan tapahtunut, kummankin painoarvoksi tuli 2088, mikä oli lääkäristä kuitenkin ihan ok ja edelleen käyrillä. Heidän mittaamisensa alkaa olla joka kerta vaikeampaa ja ihan luotettavia eivät painoarviot ole. Varmuuden vuoksi seuraava kasvukontrolli jo ensi torstaina, jolloin sovitaan leikkauspäiväkin. Näillä näkymin se on 15.12. tai joitain päiviä aiemmin elleivät vauvat sitten itse halua tulla jo aiemmin. Silloin tehdään kiireellinen sektio. Keskustelu leikkauksesta auttoi ja oli informatiivinen. Toivotaan, että suunniteltuun leikkaukseen päästään, sillä se on ainoa, jossa isä saa olla läsnä ja mulle se on enemmän kuin tärkeä henkireikä jos itse olen hereillä toimenpiteen ajan. Tilanne kohdunsuulla oli edelleen sama: pehmeä, mutta kiinni (avautuu sormelle - mitäpä sitten tarkoittaakaan) ja kanavaa pitkälti jäljellä.

Mitä kuuluu Annulille - olethan kunnossa? Entäpä Enni??

Mukavaa tiistain jatkoa, aivan ihana kynttilöiden polttelu päivä, kun ulkona on pimeää ja myrskyää.

Miru, Papu&Nuppu 34+1

Ps. Siskoni sai eilen tyttövauvan - aivan ihana :heart:
 
Miruliini pakko kysyä kenen talopaketti teillä on ja oliko avaimet käteen talopaketti vai millainen? Veljeni alottaa pian taloprojektiin, sen takia olen utelias. Neuvolassa taas painelivat masua urakalla, muttei vielä ainakaan ole hirveästi supistellut. Täytyy tuo mies vielä kellistää illalla ;) Proteiinia oli virtsassa vähäsen (yhdellä plussalla, mitä tarkoittaakaan) ja nyt joudun huomenna viemään uuden pisunäytteen. Neuvolassa saavat aina korkeammat verenpaineet kuin mitä saan kotona otetuksi. Sanoin siitä, että näin on aina ollut. Jännitän selvästi sen ottoa, vaikkakaan en tietoisesti. Kun on vielä on ollut vähän turvotusta niin haluavat sulkea tuon raskausmyrkytyksen pois. Mä en usko siihen ollenkaan, ja tavallaan ärsyttää kun varsinkin tuo th jolla tänään kävin on ihan pirun tarkka kaikesta. Mutta hyväähän ne vaan tarkoittaa, on kysymys kuitenkin minun ja lapsen hyvinvoinnista. Tuntuu vaan välillä, että sitä turhaan huolestuu. No toivotaan, että huomenna näyte on ok. Tai toivotaan, että mulla on jo huomenna ihan muut puuhat meneillään..

Kati tuohan kuulostaa hyvältä, voi kun tosiaan olisi niin, että pian saataisiin nyytti meillekin! Neuvolassa sanoi taas tänään, että kyllä se vauva on todella alhaalla. Ja sen kyllä olen itsekin tuntenut :)

Tiltalitti me ollaankin sun kanssa sitten samanikäisiä =) Me ollaan myös ajateltu, että jos toinen lapsi tehdään (huom! tehdään=) niin se laitetaan pian alulle koska ikää on jo sen verran. Samalla mietittiin, että toivottavasti meidän poju löytää nuorena vaimoehdokkaan jotta ei olla toinen jalka haudassa kun saavat jälkikasvua :LOL: No ei kait me nyt niin vanhoja vielä olla?! :D

Mä olen miettinyt sitä, että näinköhän näistä tisuista maitoa tulee kun vielä ei ole ainakaan ollut mitään siihen viittaavaa. Tosin monellahan voi maito nousta vasta useamman päivän jälkeen synnytyksestä. Onneksi on vastikkeet sen varalta ettei omat meijerit heti toimisi =)

Mä lähden nyt koirien kanssa tuonne myrskyyn. Pitääpä käpötellä oikein reippaasti, että sais nää supparit vahvistumaan. Niin nytkin siis supistelee, mutta kevyinä on vielä. Mieskin sanoi, että nyt vois jo vauva syntyä, että vois pitää varpajaiset viikonloppuna :D

Marica ja poju 39+1
 
Moikka pitkästä aikaa! =) Miten sitä onkin nykyisin niin käsittämättömän laiska kirjoittelemaan, vaikka ennen tuntui ettei sitä paljon muuta teekään.. Taisi olla vielä aikaa jolloin kävin töissä. :D

Paljon onnea kaikille vauvautuneille, ainakin Kuunkulta, Mari, Raitis ja Löllykkä tulee mieleen! :flower: :heart:

Kiitos kysymystä Miruliini, vointi täällä ihan ok. Mitä nyt välillä tuntuu, että aikaa on ollut ihan liikaa, ja en olisi luultavasti jäänyt kotiin niin aikaisin jos saisin nyt uudelleen valita. No jälkiviisaus ei paljoa auta, ja onpahan saanut huomata ettei se aamuisin kotiin nukkumaan jääminen niin kivaa ole pidemmän päälle, vaikkakin siitä lähes aina töitä tehdessä taikka opiskellessa on haaveillut...

Miru, tosi ikävä tuo teidän kosteusvaurio. Pitikin juuri nyt tulla, mutta koita olla stressaamatta asiasta liikaa. :hug: Mutta tiedän, että nyt raskaana ollessa kaikki pienemmätkin asiat tuntuvat valtavilta, ja tuo kosteusvaurio ei edes niin pieni juttu ole. Mutta kuntoon sen saatte, ja tosiaan hyvä että tuli ilmi kuitenkin, terveydellehän nuo ovat tosi ikäviä mikäli ei huomata ajoissa!

Asunnosta puheen ollen, hieman stressaa tämä meidän koti, joka ei ole ollenkaan ihanteellinen vauvalle. Vessa on ihan minimaalinen, ja hyvä kun saadaan makkariin pinnasänky mahtumaan. Lisäksi varsinaista lastenhuonetta ei ole, vaikka tämä asunto periaatteessa on kolmioksi luokiteltu. Noh yritän lohduttautua ajtuksella, ettei vauva tarvitse omaa huonetta pitkään aikaan, ja sitten kun tarvitsee ollaan hankittu jo uusi asunto. Tyytyväinen olen kuitenkin ettei menty ostamaan omaa kotia tuossa hetki sitten kaikkein kalliimpaan aikaan, kun vaikuttaa nyt nuo hinnat alkavan laskemaan.
Meillä on muuten vielä lähes kaikki hankinnat vauvalle tekemättä, paitsi vaatteet ja vaunut! Nyt mennään lauantaina tekemään luultavasti ainakin tärkeimmät ostokset, alkaa jo stressata kun ei tässä nyt enää niin paljoa aikaa ole.

Nänneistä, minullakin meinaavat välillä mennä verille, Bebanthenilla olen niitä hoitanut. Tuosta Lansinohista olen kuullut paljon positiivista, on kuulema parempaa kuin Bebanthen. Pitääpä varmaan hankkia, olishan nuo nännykät hyvä saada mahdollisimman hyvään kuntoon nyt tässä vaiheessa.Muuten on tiedossa todellatodella kivuliaita aikoja niiden kanssa..

Täällä on neiti myöskin laskeutunut, maha on tosi alhaalla ja paine alapäässä välillä ihan kamala. Ens viikolla synnytystapa-arvio, saas nähdä onko paikoille tapahtunut mitään. Saisi jo vähän ollakin, toivoisin ainakin kovasti ettei yliaikaiseksi menisi. Pari viikkoa saisi tosin neiti nyt ainakin vielä pysyä massussa.. Voisi olla mukava kun tulisi joskus siinä viikolla 39, pitää kertoa tämä toivomus hänelle ja katsoa totteleeko hän äitiään. :D Hieman epäilen..

Maricalle ja cattukselle toivon napakoita suppareita, jotta pääsette pian itse asiaan! =) Oikein mukavaa loppuiltaa ja hyvää vointia kaikille! :heart:
 
Kiitos löllykkä ruuhkainfosta! Tuota vähän pelkäsinkin... saapa nähdä minne käytävän varrelle sitä sitten itse päätyy. Toivottavasti henkilökunnalla on edes vähän aikaa opastaa näin ensikertalaista, eivätkä ihan heti laita kotiin... :eek:

Kati, täälläkin närästellään aina vaan enemmän... tosin toistaiseksi se vaivaa yleensä vaan täydellä vatsalla ja makuuasennossa, ja silloinkin monesti kyljen kääntäminen helpottaa. Tosi inhottava tunne kun tuntuu että koko ruokatorvi on kurkun päähän asti tulessa.

Tiltalitti, nikottelua tuntuu olevan meilläkin ihan päivittäin, aiemmilla viikoilla oli useammin, nyt enää kerran pari. Ei kyllä aiheuta meillä potkuraivareita, korkeintaan vähän hermostunutta vääntelehtimistä. Vaan eipä nuo nikottelut ole noin pitkiä aikoja minun mielestä kestäneetkään, muutamaa minuuttia korkeintaan, joten eipä kai ihme jos teillä poika hermostuu 10 minuutin hikkailun päätteeksi :eek:.

Ruokahaluttomuutta ei kyllä valitettavasti ole tullut - päin vastoin, tulee syötyä liiankin isoja annoksia, ja mitä epäterveellisempää ja tulisempaa sen parempi - ja sitten närästellään. Sen sijaan mulle on tullut takaisin jonkinlainen lievä "aamupahoinvointi", joka kyllä menee aina helposti ohi pienen makoilun jälkeen... Ei kyllä ole mitään verrattuna alkuraskauteen tuokaan.

Miruliini, kuulostaapa todella ikävältä tuo teidän talotilanne :(. Ajoituskin on vielä niin huono kuin vain voi olla. Kuulostaa kyllä aika uskomattomalta näin rakennusalasta mitään tietämättä, että rakentajalla ei olisi vastuuta kosteusvaurioista, kun rakennus on vielä noinkin uusi! Meillä on rakennusfirma joutunut korjailemaan mm. ulkoseinien maalauksia vielä ihan viime aikoinakin, vaikka kohde valmistui jo vuonna 2002. Ei tosin ole kyse omakotitalosta, vaan isommasta asunto-osakeyhtiöstä, jossa on useamman tyyppisiä taloja. Toivottavasti asiat lähtevät siellä teillä selviämään parempaan suuntaan tavalla tai toisella. Jaksamista! :hug:

Onneksi polikuulumiset oli sentään hyviä! Aika isojahan vauvat kuulostavat olevan. Meillä tämä ainokainen oli nimittäin viikkoa vanhempana arviolta 2450g, ja lääkäri vaan totesi normaalikokoiseksi. Sanoivatko tosiaan suoraan, että kiireelliseen sektioon ei pääse isä mukaan? Itse jäin silloin aiemmin siihen käsitykseen, että sekä suunniteltu että kiireellinen sektio tehtäisiin puudutuksessa (epiduraali/spinaali), ja niissä isä saisi olla paikalla. Vain hätäsektiossa (joissa vauva on siis saatava ulos minuuteissa) käytettäisiin yleisanestesiaa (nukutus), ja sinne ei isä saisi tulla katsomaan. Voihan olla että tuossa on paikkakuntakohtaisia eroja, tai sitten - todennäköisemmin - minä ymmärsin väärin siitä lääkärin nopeasta selostuksesta. Ei sitten tullut enää myöhemmin tuota tarkemmin kyseltyäkään, kun päästiin kuitenkin lopulta alatiesynnytystä odottelemaan.

Marica, toivottavasti pääsette pian tosi toimiin! Kuulostaa kyllä jo lupaavilta nuo supistelut. Mulla on kyllä ollut taas tänäänkin niin hyvä olo, että voin jatkaa odottelua vielä vaikka sunkin puolesta :D. Toivottavasti nyt vaan ei tosiaan myrkytystä tule. Meillä taas päin vastoin tuntuu, että terkat sais olla jopa vähän tarkempiakin. Mulla on nyt viimeiset 2 kertaa näkynyt tikulla verta pissanäytteessä, mutta ei sillä kuulemma enää ole tässä vaiheessa niin väliä niin ei tutkita tarkemmin... kaipa ne ammattilaiset tietää paremmin, muut arvot kun kuitenkin on olleet ihan kunnossa. Seuraava neuvolakin on vasta ens viikon keskiviikkona, ja sitten kuulemma laittavat lähetteellä OYSiin käynnistysarvioon, jos ei vielä mitään ole tapahtunut :)

Annuli, kiva kuulla sustakin, ja että odotus on sujunut hyvin :). Totesin itekin ihan saman asian noista töistä. Aiemmin tuskin malttoi oottaa loman alkua - ja nyt vaivaisten 5 viikon jälkeen olisi jo ihan kypsä palaamaan hommiin sen verran mitä nyt kunto enää kestäis. Tuntuu että kotonakin sai ihan eri lailla aikaiseksi kun kävi päivät töissä. Toisaalta on kyllä ihana mennä keskellä päivää torkuille kissojen kanssa :). Ja eiköhän työkaipuu katoa taas viimeistään siinä vaiheessa, kun vauva saadaan maailmaan ja univelkaa alkaa taas kertyä :)

Tuli mieleen Raitikselle kysymys tuosta dokumenttiprojektista: missä vaiheessa lähditte siihen mukaan? Eli siis oliko teillä silloin raskaus jo tiedossa, vai lähtikö kuvausprojekti liikkeelle jo kun olitte vielä hoidoissa? Harmi ettei tuo valmistu ennen kuin 2010, kiinnostaisi nähdä se jo nyt pian :)


Cattus 39+6
 
Yksisormijärjestelmällä täältä naputan pienen vastauksen samalla kun neiti tankkaa yöpalaa.. =)

Taysissakin on ihan kuten Cattus sanoi eli kiiireelliseenkin pääsee mies mukaan mutta hätäsektioon ei. Poikkeuksiahan aina toki on.

Me lähdettiin mukaan dokkariin alkusyksystä kun hoidot oli siirtymässä clomeista insseihin. Joo kyllä mullekin sopis, että tulis jo ulos koko elkuva koska en aio olla silloin Suomessa.. Mielelläni olisin just nyt sateita paossa jossain Dominikaanisessa tasavallassa tms.. :D :D
Muuten ei mun puolesta kiirettä.

Ne ketkä Aamulehteä lukevat niin.. Eikös ollutkin pikkusen kauniimpi kansikuvatyttö sunnuntain Asiat-liitteessä?? :heart: :saint:
 
Tervehdys ystäväiset!

Ihan ensimmäisenä lämpimät onnittelut Kuunkullalle pojasta ja Löllykälle tytöstä! :flower: Täällä pinossa tosiaan tupsahtelee vauvoja kuin sieniä sateella. Varmaan Cattus ja Marica pääsevät tositoimiin hyvinkin pian ja saavat kääröt omaan syliin!

On niin paljon asiaa, mitä pitäisi kommentoida, mutta koska olen dementoitunut, niin en varmaan muista puoliakaan... :D

Joka tapauksessa täällä ilmottautuu myös yksi todella väsynyt odottaja. Olen nyt siis hiljan jäänyt kotiin, kun väsymys painaa niin, ettei töiden teosta enää tullut mitään. Enkä oikein kehdannut enää käydä siellä puoliteholla ja silmät ristissä. Myös lääkärit ja neuvola ovat jo jonkin aikaa suositelleet kotiin jäämistä, mikä helpotti päätöksen tekoa. Samaan tapaan olen ajatellut kuin Annuli, että saatan kyllästyä kotona olemiseen jos jään liian aikaisin, ja siksi sinnittelin töissä vähän pidempään, kuin olisi ollut pakko.

Vaivoista lisää: sormet aamuisin aivan kankeat ja nivelet ihan kipeät ja turvonneet; eivät meinaa nyrkkiin mennä. Jalkapohjissa on joskus ollut vähän samanlaista arkuutta aamuisin, mutta ei niin paljon.

Meikku, myös täällä tulee nänneihin sitä keltaista, joten älä huoli! Olen antanut aika rauhassa tuon rintavarustuksen olla, välillä rasvailen. Bepanthenit ja Lasinohit ovat ostoslistalla.

Miru, voi kurjuus, että pitikin tulla niitä talohuolia kaiken keskelle! Toivottavasti saatte asiat jotakuinkin järjestykseen ennen kun vauvat päättävät tulla. Täällä on myös synnytyspelkoa ja ollaan jopa saatu aiheesta miehen kanssa riitaa aikaiseksi... :ashamed: . Tällä hetkellä näyttää siltä, että alatiesynnytystä lähdetään ainakin yrittämään ja huolettaa, että miten sitä voimat riittää kahta tuolta ponnistamaan.. Mutta ei kait se auta kuin yrittää parhaansa. Myös imettäminen mietityttää kovasti, että mitä jos se ei onnistukaan. Ja kaikkiallahan sanotaan, että siitä ei saisi huolehtia, koska silloin se voi estää koko homman. Mutta lohdullista kuulla, että Kuunkulta sai maidon nousemaan kaljan juonnilla ja kaalin lehdillä :D :D . Aion kokeilla noita konsteja myös!

Kati, mulla kanssa närästää varsinkin iltaisin. Aiemmin mulla ei ole ko vaivaa ollut, joten vähän aikaa kesti tajuta, että mistä se paineen tunne johtuu. Mut ei kait se auta, kun kärvistellä.

Onko muilla nenä ja limakalvot tukossa? Mulla se häiritsee jo vähän unta, kun tuntuu välillä että ei saa kunnolla happea, ja sitten herään.

Ruoka maistuu täällä vielä ihan kohtuuhvyin, mutta mielummin söisin myös vaan jotain välipaloja, karkkia ja suklaata. Ja kotona ei itselleen oikein jaksais päivisin pahemmin kokkailla.

Olisko kellään muuten antaa vinkkejä, mitä ruokia kannattais alkaa tehdä pakastimeen? Oon vähän rajoittunut kokkaaja, ja pakastimessa meillä on lähinnä jotain kaupan valmisteita.

No niin, alkaa vähän kyllästyttämään nämä sadeilmat, kun ulos olis kiva päästä edes vähän haukkaamaan happea!

Hyviä vointeja kaikille!!
 
Neuvolakuulumiset, kirjoitan pikaisesti. Mun pisunäytteessä on näkynyt nyt parina päivänä proteiinia, yhdellä plussalla. Mikä siis on kuulemma vähän. No neuvolassa mun verenpaineet oli taas koholla (johtuu osittain ainakin jännityksestä). Kotona saan aina IHAN eri lukemat. Ja olen tästä maininnut. Ja sekin on normaalia, että loppumetreillä paineet on korkeammat. Nyt ne on sit neuvolassa kahden vaiheilla, että pitäisikö olla huolissaan, poissulkea raskausmyrkytyksen mahdollisuus. Itse sanoin etten usko siihen ollenkaan. Jollain naisella kuulemma oli raskausmyrkytys vaikka sen olo oli ihan ok. Sillä oli kans proteiinit ja verenpaineet kohollaan. Neuvolassa rauhottelivat ettei mulla tosiaankaan vielä ole mikään raskausmyrkytys mutta nää on sellaisia ennalta ehkäiseviä toimia. Neuvolasta ne lähetti mun tiedot sähköisenä Koksiin ja JOS lääkäri katsoo aiheelliseksi niin mun kutsutaan jatkotutkimuksiin sinne lähiviikkoina. Tänään mun pitää kuulemma VAAN levätä. En saa edes koirien kanssa tehdä lenkkiä, imuroida tms. Voi tsiisus! Kaikki tuntuu liioittelulta, mutta vauvan takia kait se on otettava iisisti. Ikinä kun ei voi tietää. Mä en tosiaan jaksaisi nyt mitään tälläistä kun olen jo käytännössä menossa synnyttämään! Huomenna vien TAAS uuden pisunäytteen ja ne ottavat mun verenpaineen joka varmasti on koholla pelkästä näytteenotto jännityksestä, taas. Huomaatteko, että olen hivenen kettuuntunut! Toisaalta olen mä huomannut, että mua enempi ehkä vähän pyörryttää, mutta kun niin se tuppaa kuulemma olemaan tosi monella ihan loppumetreillä.

Pahimmassa tapauksessahan sitä voisi joutua laitokselle makoilemaan, mutta onneksi tätä loppuaikaa on NIIN vähän, että ei paljon rassaisi. Enkä mä nyt usko tosiaankaan, että ne edes pyytää mua Koksiin jatkotutkimuksiin. Mut kyllä mua toki silti itseänikin ihmetyttää mistä se proteiini virtsassa johtuu. Voi johtua virtsiksestäkin, mutta kun ei mulla ole MITÄÄN sellaisia oireita. Eikä mulla koskaan ole sitä vaivaa. Toki raskausaikana voi olla kaikkea piilevänäkin.

Toivotaan, että tää poju syntyisi pian niin ei tarvisi enää miettiä mitään ylimääräisiä juttuja.

Ei muuta kuin sohvalle...hohhoijaa

Tää on pakko vielä kirjoittaa. Neuvolasta soitti juuri th ja kysyi olenko mitannut kotona verenpainetta. Sanoin, että olen ja kerroin lukemat. Ne taas ihan ok. Täällä ainakin ollaan tarkkoina ja välitetään asiakkaista kun soitetaan ihan kotiin asti! Hyvä niin=)

Marica ja poju 39+2



 
Punkesin itseni tuolta sohvalta hetkeksi, yritän nyt levätä joten kirjoitan lyhyesti.

Koksista tulikin jo tänään soitto, melkein heti kun th oli soittanut. Todella nopeaa toimintaa siis! Pyysivät jo huomenna käymään testeissä. Otan varmuuden vuoksi synnytyskassin mukaan jos jotain epäilyttävää ilmenee ja joutuisin vaikka jäämään sinne. Ja voihan se synnytyskin käynnistyä koska vaan =) Hyvä oikeastaan, että tutkivat huomenna onko kaikki ok. Ei tarvi sitten ravata neuvolassa harvasa päivä antamassa pisunäytteitä ja kun ei ne kuitenkaan siellä osaa sanoa tarviiko oikeasti olla huolissaan. Ei tässä mitään lisästressiä halua todellakaan enää tässä vaiheessa. Eli jos musta ei pitkään aikaan kuulu mitään niin tiedätte missä olen. Hyvissä käsissä joka tapauksessa.

Vointeja kaikille!

:wave: :wave:
 
Maricalle tsemppiä tulevaan käyntiin. Toivotaan, että seuraavan kerran, kun kuulemme sinusta, teillä on jo pieni nyytti kainalossa. :)

"Ihanaa", että täällä on kohtalotovereita tuon närästyksen suhteen. Aamuisin mullakin olo on ihan jees, mutta iltaa kohden kurkkutorvi alkaakin sitten olemassa tulessa ja siellä paineen tunnetta. Saanko vielä udella, että käytättekö te muut jotakin lääkettä tähän vaivaan? Meillä mies patistaa koko ajan apteekkiin menoa...
 
Maricalle onnea matkaan! Hyvähän se on, että ottavat toksemiakokeet niin ei jää kaivelemaan, että oliko myrkytystä vai ei. Ei siellä kiva ole makoilla jos sisään joutuu mutta ei niitä tähtiäkään ollut kiva nähdä ja miettiä samalla, että miten vauva voi. Raskausmyrkytys altistaa kuitenkin istukkaongelmille.
 
Halusin tunkeutua ketjuunne ja onnitella kaikkia vauvan onnellisesti maailmaan saaneita ja varsinkin Raitapaitaista. Olen se "tyttö", joka kävi ostamassa sulta kuntodeeveedeen tossa joskus keväällä tais olla...nyt on meilläkin jo pikkuinen masussa kasvamassa ja kiitos kuuluu Väestöliitolle, mutta me kuulutaan niihin joille tuli luomuplussa..yks inssi koettiin ja sit olim vuorossa pakollinen tauko kun Väestöliitto oli kesälomalla..hormonitkin oli taas valmiina laatikossa odottamassa niin sitten vihdoin ja viimein pitkän odotuksen jälkeen saimmekin jotain hyvää aikaiseksi :) mutta se siitä tarinasta, piti vain tulla onnittelemaan teitä :heart:

-Minski ja piiperö 20+0
 
Onkohan Marica jo kohta tositoimissa... Tsemppiä!!!

Mukavaa kuulla Annulista ja Ennistäkin pitkästä aikaa! Hyvä että kaikki on mennyt hyvin ja onneksi Enni jäit edes nyt pois töistä! Loppuaika kaksosmasun kanssa on todella raskasta ja jos ihan sinne loppuun kitkuttelee, ei jaksa kyllä yhtään mitään valmisteluita. Kotona olemista kun tuossa Annulin kanssa pohditte, täältä tulee täysin päinvastainen kokemus. Mähän jäin jo 1.9. pois töistä ja tämä aika on ollut ihanaa. Olen todellakin saanut nauttia omasta ajastani, tehdä kotona kaikenlaista, harrastella, ulkoilla ja tavata ystäviä. Olla vaan ja tehdä juuri sitä, mikä tuntuu hyvältä. Mä aloin olla niin totaalisesti breikin tarpeessa työelämästä muutenkin ja jos olisin ketkutellut niissä kiireissä loppuun asti ja aloittanut heti kiireisen kaksosvauvaelämän, olisin tainnut simahtaa. Sen verran mukavuudenhalua meikäläisessä asuu.. Ja omakotitalossa kun asuu, ei tekeminen koskaan pääse loppumaan (niin hyvässä kuin pahassa, kuten nyt tiedämme).
Eli semmoinen neuvon poikanen, että jos aika tuntuu käyvän pitkäksi, yritä vaan ajatella sitä sellaisena omana laatuaikana, jota ei taas vähään aikaa tule näkymään =)

Kati, olen ottanut Rennietä jos oikein kovasti poltot on vaivanneet. Yleensä närästys on helpottanut itsestään, mutta joskus nukkumaan mennessä, kun oikein polttaa on pakko yrittää lievittää. Yksi tabletti on mulla auttanut hyvin.

Tuosta kiireellisestä sektiosta tuntuu siis oleva paikkakuntakohtaisia eroja.. Meillä täällä PHKS:ssä ainakin kanta oli ihan selkeä, mutta voihan siihen yrittää vaikuttaa.. Hereillä olo leikkauksessa ilman oman miehen tuomaa rauhoittavaa vaikutusta kuulostaa nyt ihan mahdottomalta! No, rutistaan siitä ensi torstaina :kieh:

Onko Cattus mitään merkkejä??

 
Huomenta pinoon,
tervetuloa pinoon Minski, sullahan on jo viikkojakin mukavasti takana. Onnea.

marcialla taitaa olla H hetki ihan käsillä. Cattus kans alkaa olemaan viittä vaille valmis synnyttämään.

Mä onneksi olen säästynyt närästykseltä toistaiseksi. Maha kyl tulee täyteen ihan pienestäkin vaikka meillä poju on jo valahtanut tuone alas päin ettei paina enään tuonne ylös.
Niin ja eilen hän sitten kokeili miltä tuntuu makoilla äipän masussa oikeassa laidassa. Oli sit pikkasen ankea olo kun koko maha oli navan oikealla puolella ja pojan jalat jyskytti maksaan. Siinä sit koitin makoilla vasemmalla kyljellä että saisin sen takaisin vasemmalle. Nyt yön aikana poju vasta muuttanut tuohon keskelle. Aika ihme veto kun ajattelee että se on makoillu tuolla vasemmalla jo kuukauden päivät.

Käytiin taas perhevalmennuksessa ja tällä kertaa oli rentoutus. Oli ihanat kuvitelmat että nyt opetetaan mies hieromaan selkää ja käydään asentoja läpi missä on hyvä olla jne.. mutta ekana käytiinkin läpi miten treenata lantionpohja lihaksia ja sit maattiin lattialla ja kuunneltiin kun meille luettiin rentoutus ohjeet. Siinä se. Siis mun mielestä tuokin oli ihan turha käynti ja jäi vähän sellanen olo että se pidetään vain koska on pakko eikä panosteta sisältöön. Vaikka on itse hieroja niin vaikea näyttää ukolle mistä pitää hieroa kun ei ole ennen itse synnyttänyt. alasekähän siinä on kovilla, ristiluun alue ja lantio mutta kaipaisi silti itsekkin kunnon vinkkejä sellaisilta jotka on kokenut synnnytyksen itse ja saanut hierontaa. Toivottavasti noita käydään sitten edes taysin tutustumiskäynnillä.

Muutenkin tällä paikkakunnalla tuntuu olevan vähän hakusessa tuo perhevalmennus. taisinkin jo kommentoida sitä psykologin luentoa et se pitäisi pitää jo raskauden alkuvaiheessa. Tuntu turhalta kuulla viikolla 33 että sinusta tulee äiti ja teistä perhe....haloo.
No se siitä, ehkä jotkut saavat noistakin käynneistä jotain irti. toivottavasti.

Mä olen kans nauttinut kotona olosta vaikka välillä alkaa pataa kiristämään kun ei tääll meittin pikku kylässä oikein ole mitään tekemistä päivisin ja kaveritkin asuu 100-250km päässä joten ei joka päivä viitsi kyläilemään lähteä.

Nyt kun täällä vähän sataa taidankin lähteä sen kunniaksi ostoksille isoon cityyn, tampereelle.

Tiltalitti ja viuhti 34+3
 
moi kaikille tosi,tosi pitkästä aikaa!Olen tuolla taustalle lueskellut ketjua,eli en ole unohtanut teitä ;) Onnea vauvan jo saaneille ja uusille odottajille.

Minullakin on todella inhottavaa närästystä jatkuvasti ja rennietä siihen popsin.Päivisin selviän hyvin,mutta yöllä en kehtaa närästystä kuunnella ja yöpöydällä lököttääkin rennielaatikko.

Nyt täällä mennään vkoa 33 ja kaikki on mennyt tosi hyvin.Nyt kyselen kuitenkin muiden kokemuksia siitä, että onko kellään tässä vaiheessa ollut vauva perätilassa ja milloin se on kääntynyt vai onko? Minulla on papy perätilassa ja lääkäri kyllä vakuutteli,että "kyllä se kääntyy aivan varmasti",mutta itsellä on pieni epäilys.Perätilapapyä en kyllä haluaisi alakautta synnyttää,varsinkin kun on eka vauva tulossa.

risto 33+3
 
Mulla työ on haitannut pahasti oikeita juttuja (=palstailua), en vaan millään ole ehtinyt/jaksanut lukea kuulumisianne ja kun olen niitä lukaissut, en vain ole saanut aikaiseksi kirjoittaa...

Lämpimät onnittelut vauvautuneille Heidh, Geri, Raitis. Löllykkä ja Kuunkulta Raitiksen miehen tunteellinen synnytyskertomus sai kyyneleet minunkin silmiini. Tositoimia on odotettavissa lähiaikoina lisää... Tsemppiä naiset!

Tiltalitin koiran "kasvatus" hymyilyttää mua suuresti - vaikkei varmaan naurata yhtään sinua siinä kohtaa, kun koiruus päättää tehdä omiaan.

Närästys kuulostaa olevan monella loppuajan ongelma - voih, mulla se alkoi noin viikolla 9... Ja ihan sama mitä syön.

Miru, jaksamista asunnon rempan kanssa! Kyllä te mahdutte ja saatte tarvittaessa vauvaelämän pyörimään vaikka missä oloissa. Katsos, äidit on sitkeitä ja joustavia olentoja! Remonttikin päättyy aikanaan. Nyt keskityt vaan vauvojen syntymään. Olen oikein iloinen puolestasi, että sait asiallista tietoa leikkauksesta ja päiväkin on jo tiedossa.

Hobe, onnea työtarjouksesta! Se kuulosti juuri teille sopivalta paikalta. Ja jaksamista pahoinvoinnin kanssa - se loppuu aikanaan, usko vaan.

Täällä ollaan oltu reilu viikko ilman pahoinvointia (no, joinain iltoina iskee vielä, kun olen oikein väsynyt) Pari viikkoa olen tuntenut liikkeitä, jotka ovat voimistuneet mukavasti. Mutta sittenpä tämä onni kääntyikin, eilisessä ultrassa saatiin ikäviä uutisia. Identtisillä kaksosilla on 10-15% (jossain lähteissä kerrotaan 5-10%) mahdollisuus saada Fetofetaalitransfuusio, eli toinen vauvoista kasvaa toisen kustannuksella, toinen siis paisuu ja toinen kuihtuu. Tietenkin meille kävi tälläinen "lottovoitto". Kumpikin oli kasvanut tasaisesti, olivat yhtä pitkiä ja vastasivat viikkoja. Isommalla oli lapsivettä reilusti ja liikkui ahkerasti, painoa 150 g. Pienemmällä ei vettä ollut juurikaan enää, hänellä ei ole tilaa eikä ilmeisesti voimia kovin liikkua, painoa 118 g. Tyks konsultoi Oulun Aydin Tekayta tilanteesta ja maanantaina tilanne tarkastellaan uudelleen. Mutta koska viikkoja on vasta 16 ei suuria toiveita voida pitää yllä. Hoitona tulisi kyseeseen Oulussa yhteisten "väärien" verisuonten laserointi, sillä saadaan 4(-6) viikkoa lisäaikaa, mutta se ei meidän pienille riitä. Viikkoja pitäisi olla tässä vaiheessa noin 20, niin voisi toivoa, että selviävät. Kyllä meidän vaan pitää asennoitua niin, että Mustikat eivät kotiin asti tule. Tässä kohtaa ei voida kuin odottaa ja katsoa miten nopeasti tilanne kehittyy. Se voi huonota päivissä tai muutamassa viikossa. Ennusteita ei pystytä antamaan. Joten saa nähdä miten sitkeitä Mustikat ovat...
 
Auris, olipa järkyttäviä uutisia, pienet ressukat :'(. Toivon sydämestäni, että Mustikat jaksavat vielä uhmata todennäköisyyksiä ja selviävät tästäkin koettelemuksesta! Toivotaan, että maanantai toisi tullessaan parempia uutisia! Paljon jaksamista ja voimia teille molemmille :hug:

 
Voi, että Auris toivotaan että mustikat olisi sitkeitä :heart: :hug: ja että kaikki kääntyisi vielä parhain päin. Sydämestäni lähetän voimia ja toivoa sinnepäin...

Täällä ei vielä olla jakauduttu. Päästivät mut kotia sairaalasta kun verikokeissa ei näkynyt mitään myrkytykseen viittaavaa. Mutta koska verenpaineet on korkealla ja proteiinia on edelleen pisussa niin tilaa tarkkaillaan. Itse mittailen verenpaineita kotona ja maantaina vien neuvolaan pisun jota keräilen vuorokauden. Siitä näkyy sitten kuulemma tarkemmin proteiinimäärä. Tiistaina on sitten taas mentävä Koksiin, jossa katsotaan tilanne uudestaan. Jos jotain hälyyttävää ilmenee niin sitten olisi synnytyksen käynnistys edessä jollen ole siis jo siinä vaiheessa jakautunut.. Itse alan väsyä tähän päänsärkyyn joten JOS poju ei ole syntynyt ensi viikkoon mennessä niin saatan jopa itse ehdottaa, että käynnistetään. Jatkuva päänsärky vie voimat ja se ei ole hyvä synnytystä ajatellen. Särky ei ole kova mutta tasaisen juiliva. Yön nukuin hyvin ja se pysyi poissa. Pitäkää peukkuja, että vauva päättäisi pian tulla maailmaan...

Marica ja poju 39+4
 

Yhteistyössä