Vuosimallia -91

Mamma91 On tässä mieskin mukana maisemissa, unohdin mainita ;) mies mua melkeen 10 vuotta vanhempi.
Tsemppiä paljon odotukseen :) miten on raskaus tähän mennessä on sujunut, onko paljoo pahoinvointeja ollut? Oot varmaan aiemminkin tänne jo kirjotellut tollasia, mutta kuten sanoin niin multa meni aika ohi kaikki teksitit :D

Mulla on itseasiassa taas pikkasen sellanen tunne et vois olla raskaana. Tai noh, onhan sitä ollut tässä monta kertaa jo, mutta nyt on aika kummallinen tunne. Tai sitten mä vaan kuvittelen.. Pitää odotella menkkoja, josei ala niin sit testiä kehiin ;) iiiikk..

idamaria Meilläkin hirveesti hammasvaivoja neitillä.. Ei kiva ollenkaan! :/ yhtä kiukkuu ja raivoo suurimman osan ajasta, kun huutaa ilmeisesti kipujaan mitä siellä ikenissä on. Tätä jatkunut pari viikkoa, välillä pahemmin ja välillä lievemmin. Aiemminkin jo ollut tätä, mutta ei näin pahana. Toivottavasti teilläkin helpottaa pian :)
 
jendde hyvä, että se mieskin sieltä löytyi! :D
Raskaus on sujunut todella hyvin, aivan kuten edellinenkin :) Ei pahoinvointia tai paljon muitakaan ongelmia! Oikein mallikas raskaus tähän mennessä, pitää nauttia, koska 99% varmuudella tulee olemaan mun viimeinen ;)

Mites teillä muilla muuten, montako lasta haluaisitte? :)

Ootteko te jendde muuten ollu sit sillä mielellä, että toinen saa tulla, jos on tullakseen? Olisko toivottu raskaus? Jos olis, niin ei muuta kuin peikkuja täältä suunnalta sinne! ;)
 
Heissan vaan!!

Idamaria123, jaksamisia sinne! Meillä kans on taasen tulossa hampaita ja yössä heräillään keskimäärin 20 kertaa.
Tervetuloa uusille! :)
Mamma91, ihanaa kun sydän äänet kuuluu:D Mites teillä nyt olikaan kaikki ultrat ja neuvolat?

Vähän päivittelyä omalta osalta; Me siis käytiin 28. päivä lääkärissä ja ultrassa näkyi sykkivä sydän:) Olin ja oon edelleen pahahtua onnesta. Viikkoja vaan oli paljon luultua vähemmän. Sillon kuukautisten mukaan piti olla jotain 10 viikkoa nii sikiö vastas viikkoja 6+3. Eli ovuloin todellakin myöhempään:D Mulla oli muka kauheesti asiaa mutta kaikki vaan unohtu ku piti käydä pari kertaa poikaa rauhottelemassa. Mutta hyvää uutta vuotta kaikille!:)
 
Mamma91 Tosi kiva ettei ole ongelmia ollut odotuksessa! Mulla oli tytöstä 4-13 viikot aivan yhtä tuskaa, pahoinvointi oli siis tosi hirveetä. Joo, nauti täysillä raskaudesta jos kerta viimeinen on. Vaikka ei se raskaana olo aina niin seesteistä ole, mutta monesti sitä tulee myöhemmin ikävä :')

Mä haluaisin varmaan 3 lasta. Ehkä 2 riittäisi, voi olla että mieli muuttuu toisen lapsen jälkeen, että jaksaako sitä enää kolmannen kanssa. Miehelle riittäis yks lapsi, mutta haluaa hänkin vielä toisen :)
Ja siis ei olla ollenkaan suunniteltu uutta lasta vielä. Mua sellanen ei niin paljoa haittais, vaikka oliskin tulossa, mutta miehelle vois olla melkonen järkytys :D Ei siis vielä olla toista tekemässä, mutta jos on tullakseen niin sitten tulee, ei mulla ehkäsyä ole käytössä. Eli vähän riskillä tässä mennään :p Toisaalta mulla on jo hirveä vauvakuume ja ikävä raskautta, mutta kun tietää että raskaus ja pikkuvauva aika on ohi ihan sekunnissa, niin ei sillä periaatteella pidä lasta ruveta hankkimaan, että haluaa olla raskaana ja pikkuvauvan :D en kuitenkaan kahden vaippaikäsen kanssa ihan vapaaehtosesti haluais olla. Mielellään ainakin 2 vuotta olis hyvä ikäero lapsille, mutta mikäs siinä vaikka aikasemminkin tulis. Äääh, en oo kovin hyvä selittämään :D

Enkeliini oi kun ihanaa, että syke näkyi :flower: Toiv. kaikki menee hyvin loppuun asti!

Jestas mulla on oikeesti hirvee ikävä raskautta! :D Melkeen herkistyy kun lukee teidän raskausjuttuja, kun väkisin alkaa muistelemaan sitä omaa raskusaikaa =)
 
Hei jendde, tervetuloa! :) Meillä on eka lapsi tulossa, nyt viikkoja 27+1. Alkaa jo pikkuisen jännittämään tuleva synnytys, vielä joku kuukausi sitten se tuntui niiiiiin kaukaiselta ettei sitä edes pahemmin miettinyt. Nopeasti tämä odotus menee, vaikka alussa tuntui ettei viikkoja kerry millään. Minäkin oksensin ensimmäiset kuukaudet, vasta joskus viikon 16 jälkeen alkoi kunnolla helpottamaan. Kerran jouduin tiputukseenkin ja lääkkeitä söin myös kun ei mikään pysynyt sisällä. Nyt on sitten näitä muita vaivoja, selkäkipua, närästystä ym. mutta kyllä se pahoinvointi oli jotain niin kamalaa että nämä kolotukset tuntuvat suorastaan juhlalta siihen verrattuna. :)

Minä tahdon kyllä paljon lapsia, viisi kuulostaisi hyvältä. :D Mies-raukka näyttää aina niin järkyttyneeltä kun puhun noista lapsilukuhaaveistani, mutta ei se ole suoraan niitä tyrmännytkään, sanoo vaan aina että "katotaan nyt yks kerrallaan". :) Luulen että meillekin se kolme voisi olla suht realistinen toive, kahteen jos jäisi niin ainakin minusta tuntuisi liian vähältä. En haluaisi lapsia kovin pienellä ikäerolla, kaksi vuotta pitäisi vähintään olla väliä, mielellään kolme tai neljäkin. Itselläni ja pikkuveljelläni on neljän vuoden ikäero, eikä se ainakaan lapsena menoa haitannut, paljon tuli leikittyä yhdessä vielä ihan kuoluiässäkin. Ainoa huono puoli olikin siten se, että tultiin teini-ikään niin eri aikaan ja oikeastaan peräkkäin, niin että kun minä tokenin teiniangsteistani taas ihmiseksi niin veljellä alkoivat hormonit hyrräämään. :) Nykyään vaan lähinnä murahtelee ("entiiä, eikiinnosta, ihansama") kun siltä jotain kysyy... huoh. Ehkä se siitä vielä kasvaa. Meillekin ultratäti kovasti poikaa ennusti, joten voin jo sieluni silmin kuvitella itseni paimentamassa samanlaista jurottajaa joskus viidentoista vuoden päästä. :D
 
Enkeliini Meillä sama homma, että viikot väheni neljällä ekassa ultrassa. Tultiin kätilön kanssa np-ultrassa siihen tulokseen, että yhet menkat on vaan jääny tulematta, koska edellinen ovis olis ollu 15.9 ja tämä mistä tärppäs niin 14.10. Ja se pois jäänti johtu varmaan pillereistä, normaaleja menkkoja pillereiden lopettamisen jälkeen ei siis ehtiny ollenkaan tulla.

Minäki haluaisin kolme lasta, ja mies on aikalailla samoissa ajatuksissa, mutta ei se varmaan pistäis vastaankaan jos enemmänki haluaisin. Mutta kyllä se 3 on ihan riittävä, ainaki nyt tuntuu siltä ;)

Täällä mennään viikoilla 13+4 :) Niin se aika vaan menee hurjaa vauhtia. Helmikuussa olis rakenneultra ja sen jälkeen voinki alkaa jo ostelee vähän tavaroita valmiiks. Kauheesti en viittis tähän kämppään raahata tavaraa jos muutetaanki, mutta pitää varautua siihen, ettei muutetakkaa ihan heti ja yrittää se vauva tänne jotenki saada mahtumaan :D

Raskaus on sujunu tosi hyvin, pientä oksettavaa oloa oli alkuviikoilla, mutta nytpä neki on häypyny kokonaan :D väsymystä on vielä vähän, mutta kyllä seki tästä :)
 
Enkeliini, meillä on 10.pv lääkäri, 17.pv np-ultra ja ens kuun alussa muistaakseni neuvola :D
Ja hurjasti onnea teille pienestä sykkivästä sydämestä! :heart: Onneksi kaikki oli hyvin ja se ovulaatio vain tapahtunut myöhemmin :)

Meillä tulee lasten ikäeroksi reilu 2 vuotta. Ajateltiin, että 2v on sopiva ikäero, mutta tämä sintti ei heti tärpännyt niin se väli menee nyt vähän pidemmäksi, eikä kyllä haittaa yhtään! :)

Meillä nyt rv9+6 :)
 
Meillä ikäeroks tuleepi vain 1v4kk. Mutta me haluttiinki pienellä ikäerolla lapset. Ollaan molemmat haaveiltu viidestä lapsesta mutta aluksi nyt nämä kaksi. Meen sitten kun nämä hiukan isompia niin koulun käymään loppuun ja sitten töihin. Katsoo sitten että tuleeko meille vielä vaaveleita. :)

Kuvotusta täällä on jatkuvasti. Aamusin n. tunti heräämisen jälkeen ja iltapäivällä on pahimpana. Myös väsymys on kauhia, varsinki nyt ku esikoinen heräilee jatkuvasti. Nyt on onneks mies ollu vähän lomalla kotona et on ollu apua mutta tänään taas alko työt. Ja mies tosiaan tekee melkein 12 tunnin työpäiviä että jee.. No, onneks paha olo pysyy kurissa ku muistaa vaan syödä. :D Onneks nälkä on jatkuvasti kuvotuksesta huolimatta:D
 
Eka lääkärintarkastus takana ja kaikki oli oikein mallikkaasti. Kohtu oli hyvän kokoinen ja vauvan syke löi 169 :) Tasan viikko np-ultraan.

Olo on ollut edelleen mainio, ei pahoinvointia ym. Välillä vain nivus- ja alavatsakipuja, kun kohtu kasvaa.

Mites muilla nyt kun täällä on taas hetken ollut kovin hiljaista? :)

Masukki meillä rv 10+6
 
Täällä kärsitään issiaiskivuista, yhtä tuskaa liikkuminen :( Saa nähä kuin kauan pystyy töissä olemaan, en haluais kyllä vaan kotona istua ja ihmetellä.. Muuten vointi on hyvä ja maha kasvaa :) Seuraava neuvola parin viikon päästä, se onki sit lääkärinla :

Valkkasin tänään kaverilta vähän vauvan vaatteita.. En sitten malttanu oottaa sinne rakenneultraan asti..

muru tänään 14+4
 
On se epäreilua, toiset pääsevät lääkärintarkastukseen jo ihan alkuraskaudesta, minä en ole nähnyt lääkäriä vieläkään ja eilen alkoi jo viikko 29. :kieh: Mur. No onneksi täällä on sentään noita terveydenhoitajan neuvolakäyntejä suht tiheään.

Selkä (ja varsinkin alaselkä) on ruvennut jomottamaan ikävästi varsinkin jos on ollut paljon jaloillaan. En meinaa saada illalla unta kun joka asennossa jomottaa johonkin. Neuvolatäti sanoi vielä, ettei tässä vaiheessa saisi enää hirveästi nukkua selällään kun vauva alkaa painaa laskimoita tai jotain, mutta helpommin sanottu kuin tehty. :/ Nyt nukun huonosti kun yritän alitajuisesti vahtia etten vaan kääntyisi selälleni unissaan.

Vauvantarvikkeiden hankkiminen on meilläkin hyvässä vauhdissa. Viime viikolla käytiin varaamassa vaunut ja tehtiin lista kaikista niistä tavaroista, jotka pitää vielä hankkia ennen vauvan syntymää. (Siitä tulikin pitkä lista. ;)) Äitiyspakkaus meille tulikin jo ennen joulua, oli ihana päästä hiplailemaan niitä pienenpieniä housuja ja paitoja ja sukkia sun muita. :heart:

Ainiin ja viikonloppuna tunsin ensimmäisen kerran kun vauva hikkasi! Kivaa. :D
 
Ai onko se lääkärintarkastus jotenki erilainen entä normi neuvola :D en mä oo aatellu sitä sen kummemmin, tai ensin mietin että mikähän on vialla ku näin aikasten pitää mennä vaikka ekassa neuvolassa terkka sano että lääkäri on sitten joskus lopussa.... :eek:
 
On toi kyl hassua Mesore ettet ole vielä päässyt lääkärintarkastukseen! Onhan se hyvä tietää välillä esim. mikä on kohdunsuun tilanne jne.

Merlina meillä päin ainakin lääkärintarkastuksesa tehdään sisätutkimus, mutta sen lisäksi perus painon- ja verenpaineen mittaukset ym. Ja toi lääkäri on mun ymmärtääkseni meillä 3x raskausaikana. Pidän ite tota lääkäriä nyt tän toisen kohdalla ainakin tosi tärkeenä, koska esikoisesta olin tietämättäni viikolle 34 menessä avautunut jo 2-3 senttiä (en esikoisesta jostain syystä päässyt lääkärin tarkastettavaksi muuta kuin kerran!) :/
 
Mä en käynyt raskauden aikana KERTAAKAAN neuvolalääkärin tarkastuksessa! Ensin olis pitänyt olla viikolla 29 lääkäri, mutta tulin kipeeks ja jäi menemättä. Sit vaihtu neuvola muuton takia, ja varattiin siellä uudessa aika lääkärille rv 34. Mutta tulinpas taas kipeeksi ja jäi käymättä. Kuitenkin siinä 33 viikon tietämillä kävin yöllä kättärin päivystyksessä kun tuli hirveesti suppareita ja siellä katottiin, että kohdunsuu kiintee ja kiinni ja kanavaakin oli 4cm. Tehtiin kunnon ultrat, katottiin ettei lapsivettä ollu mennyt ja kaikki, eli lääkärikäynnistä tuo meni. Ja neuvolas ei sen jälkeen enää varailtu lääkäriä mulle. Suppareita mul oli viimeset 10 viikkoo raskaudesta joka päivä jos jonkinmoisiana kuitenkin. Kävin 37 viikol synnytystapa-arviossa kättäril ja siellä samat tutkimukset kun viimekskin oli, eli oikeestaan lääkäri oli sekin :) Ja vaikka oli paljon säännöllisiäkin suppareita tullu monta viikkoo ni kohdunsuu silti kiintee ja kiinni ja kanavaa 3cm sillon rv 37.. Lapsi sit synty 39+4 vaikkei pää ollu edes laskeutunu tai kiinnityny, vaikka kovasti joka paikas povattiin sitä ettei varmaan oo tulossa ennen laskettua.
Mutta siis, näinki voi käydä ettei tuu kertaakaan käytyy neuvolan lääkäreillä. Tosin mulla oli kaiken maailman sählinkiä siinä, kuten noin muutot ja olin raskausaikana kokoajan kipeenä. Parin viikon välein aina jotain :/
 
Sulla oli jendde ihan hyvä ettei noi aikaset supparit tehnyt mitään "tuhoa" liian aikaisin. Mulla alko harjotus- ja ennenaikaiset supparit joskus ennen rv30 ja ne tosiaan sit aiheutti ton, että kohdunsuu oli rv34 auki jo 2-3 senttiä eikä kanavaa jäljellä + sit meni lopulta vedetkin. Kaks päivää odoteltiin salissa ja kun synnytys ei käynnistynyt niin käynnistettiin oksitosiinilla. Sillon meilläkin vasta vauva laskeutui ja kiinnittyi :D
Tässä raskaudessa vaikka väkisin tungen sinne lääkärille ainakin ton 3x, että ei sit tuu kauheena järkytyksenä, jos taas alkaa ajoissa paikat kypsyyn
 
Kai minä sinne lääkäriin vielä joskus loppuraskaudesta pääsen, mutta vielä ei ole ollut puhettakaan koko asiasta. :( Meillä kyllä täällä tarkistettiin kohdunsuun tilanne siinä viikon 12 ultrassa, mutta ei rakenneultrassa. Tosin kävin ylimääräisessä ultrassa sitä tarkistuttamassa kun epäilin, että se olisi pehmentynyt. (Ei sitten ollutkaan onneksi.) Ja nuo painot, verenpaineet ja hemoglobiinit meillä mitataan joka kerta ihan tavalisessa neuvolassakin. Eli ehkä ne ovat sitten katsoneet ettei tarvitse enää erikseen lääkärintarkastusta tehdä. :confused:

Minulla on ollut harjoitussupistuksia jo suunnilleen viikolta 20. Olen ymmärtänyt ettei niistä pitäisi olla mitään haittaa niin kauan kuin ovat kivuttomia eivätkä tule säännöllisiksi? Ainakaan minulla eivät olleet kohdunkaulaa mitenkään lyhentäneet silloin kun sitä viimeksi tarkistettiin.
 
Mesore ultrattiinko sulla sitten sillon np-ultrassa sisäkautta, kun siellä tarkistettiin kohdunsuu? Mulla kun esikoisesta oli eka ultra niin ultrattiin vatsan päältä eikä mitään kohdunsuun tilannetta muutenkaan sillä reissulla katsottu, saa nähdä miten ens viikolla tän toisen kohdalla.
Kaipa ne on ajatellut, että sun raskaus on sujunut niin mutkattomasti ettei ylimääräisiä lääkärintarkastuksia tarvita :)
 
Mamma91, joo, sisäkautta tehdään täällä tuo ensimmäinen ultra ja samalla katsotaan kohdunkaula. En tiedä np-ultrasta, me ei siinä käyty, mutta rakenneultra tehtiinkin jo sitten ihan vatsan päältä.
Täällä kyllä pääsee onneksi helposti ylimääräiseen ultraan jos on vähänkin jotain ongelmaa. :)
 
mamma91 Ai teillä lähettiin noin aikasin tulee maailmaan. Joo tosiaan, mulla myös niitä suppareita oli ja paljon, mutta ilmeisesti ei koskaan mitää aiheuttaneet. ei edes synnytyksessä kun sekin koitos kesti 20h :D meillä vaan tuo ettei pää ollut kiinnittynt/laskeutunut aiheutti tosi pahat ongelmat synnytyksessä :/
Mutta kannattaa sun tosiaankin tunkea lääkäreille heti jos vaan alkaa ittees epäilyttämään, jos vaikka suppareita tulee yms. Mutta eihän sitä koskaan tiiä vaikka tää toinen nyt syntyis sulla ihan ajallaan :)

mesore Juu siis ei ole haitallisia harjotussupparit jos vaan ei kipeitä/säännöllisiä ole. Ne käsittääkseni vaan harjoittaa sitä kohtulihasta siellä tulevaan synnytykseen. mullakin oli harjotusuppareita jo rv 15 eteenpäin loppuun saakka. Ja kuten tuolla aikasemmin jo kerroin niin 30. viikolta eteenpäin suurin osa kipeitä ja välillä ihan säännöllisiäkin, mutta mitään ei siis koskaan kohdunsuullle ikinä tehneet.. Yksilöllisiä juttuja tietty kaikki tälläset, ei jos yhtään epäilyttää niin täytyy aina käydä tarkistamassa :)


Täällä edelleen raskaus-oloja ja menkkoja odotellaan. O-ou. Tää esikois likka vasta 6kk, eli ikäeroks tulis hätinä vuos.. Täytyy ootella viikonloppuun saakka, josei menkat tule niin sit testi :eek:
 
Päivitellään taas...
Tänään piti olla se päivä, kun mä saan kierukan ja vauvat siirtyvät viisi vuotta eteenpäin. Noh... Ei se ihan niin mennytkään. Tein testin ennen lääkäriin lähtöä ja kaksi viivaahan siihen ilmesty. Itkun ja shokin jälkeen keräsin itteni ja lähin lääkäriin. Siellä ne teki toisen, koska en uskonut, että se on mahdollista :D Positiivinenhän se. Luca siis tällä viikolla 4kk ja menkkojen mukaan nyt olisi menossa jo rv 8! Neukkutäti soittaa mulle tässä joku päivä, et pääsisin mahdollisimman nopeesti ultraan varmistamaan kuinka pitkällä mennään.
 
Ohhoh idamaria123, melkonen ylläripylläri! Mutta ihana uutinen, pääset taas masua kasvattelemaan! :) Ootko jo varannut ajan ultraan?


Omaa napaa : Meillä oli tosiaan eilen eka ultra, ja vieläkin ollaan sen jäljiltä ihan haltioissaan! Aivan ihana vaavi (vain yksi siis :D) siellä liikuskeli ja nyrkkeili itsekseen :D Kaikki oli oikein mallikkaasti ja vauvan koko vastasi raskausviikkoja!
Meillä tänään rv12<3
 
Heissan vain!!

Onnea idamaria123, toisestakin vaavista!:) Ihana uutinen!

Omaa napaa: Meillä siis rv. 9+3 menossa. Meillä tosiaan pikku mies oli koko viimeviikon flunssassa, korvatulehdushan siitä tuli. Kovasti on vieläkin räkänen ja yksii. Nyt vähän ihmetellään kun eilen alko uudestaan kuume. Meillä oli sopivasti tänään neuvola ja lääkäri joten siinä samalla tarkistettiin korvat, mutta terveet ne oli. Tässä nyt sitten seuraillaan. Tähän samaan syssyyn ollaan sitten lopetettu imettäminenkin. Aluks yritettiin ateria kerrallaan mutta ei siitä tullu mitään ja mulle ei sopinu imettäminen ja raskaus yhtä aikaa laisinkaan. Hermot oli jatkuvasti kireellä ja sain kauheita itkuraivareita. Nyt kun en imetä, olo on tosi hyvä. Tosin väsyttää ihan hirveesti!! Poika heräilee tosi usein yösin ja ei oikeen huoli äitiä joten huutaa vaan. Sit tää raskaus väsyttää mielettömästi. ootan vaan et tää väsymys menis ohi, että jaksaisin tehdä oikeen kunnon suursiivouksen.
Muutenki ärsyttää ku mieskin on niin väsynyt, kun käy yöllä töissä eikä malta iltasin nukkua. Sitten se purkaa kaiken väsymyksen ja kiukun muhun ja kiukuttelee niinku pikku lapsi! ARG:S:S
Välillä on huonoa oloa, päivisin etoo ja iltasin ruokahalu on valtava! Aamusin järetön nälkä:D:D
Eka ultrakin meillä on 31. päivä, joten sitä odotellessa. :)
 
Dodii, eli la selviää huomenna, kun päästään ultraan. Miehen äiti otti uutisen tosi hyvin, mut mun äiti samanlailla, kun ekan aikaan eli ei niin hyvin. Mutta aikaa on tässä sulatella uutista. Kyllä se Lucaakin sit innolla odotti, kun vaan tottu ajatukseen :)
 

Yhteistyössä