Yksi ja sama työkaveri on KOKO AJAN lastensa takia saikulla

työnantaja
[QUOTE="vvieras";29217871]Meinaat että työnantaja palkkaa ensi vuodeksi ylimääräisen työntekijän siksi, että edellisenä vuonna yksi työntekijä lapsineen on ollut paljon flunssassa ja mahataudissa? Tai edes ensi viikolle? Tyypillisestihän nuo poissaolot ovat 3 päivää putkeen, monessa paikassa kun ei tarvitse siihen lääkärintodistusta.

En mä syytä jos lapsi on oikeasti sairas, mutta lintsaaminen on valitettavan yleistä.[/QUOTE]

Itseasiassa juurikin olen miettinyt että jotta saisi työn jakaantumaan tasaisesti, niin ettei työssä KÄYVÄT kuormittuisi ylenmäärin jonkun poissaoloista, tarvitsisi palkata ylimääräinen työntekijä. Vaan eipä niihin palkkakustannuksiin niin vaan olen perusteluja.

Ja kyllä todellakin painaa työnantajankin mieltä muiden kuormittuminen, voin sanoa.
 
vieraasss
lispetti on varmaan verorahoilla pyörivässä isossa laakissa töissä, jota kukaan ei omista/johda kaikki on vain saajia ilman velvotteita.

(olis mukava kuulla mielipiteet sitten kun olisit ollu yrittäjänä.
ja maksanut omasta palkasta muiden sairastelut tuplana sijaisen ja kotona saikuttajan)
 
säpäle harmaana
[QUOTE="tjaa";29220337]Tuo on arkipäivää meilläkin. Tietyt asiat vaan täytyy tehdä, ja jos yksi heittäytyy hankalaksi niin muillahan se taakka sitten lisääntyy. Ei todellakaan heru mitään ylimääräistä, parhaimmassa tapauksessa todetaan vaan että hyvinhän se sujui pienemmälläkin porukalla. Nää jotkut huutelijat täällä ei taida olla edes työelämässä... Ihannemaailmassa toki toimisi noin, miten säpäle kuvittelee.[/QUOTE]

Niin tiedän sen, sanoinhan itsekin olleeni tuossa tilanteessa. Mutta edelleenkin se syy on siellä esimiespuolella, eikä siinä sairaassa lapsessa. Keinoja löytyy kyllä, kun vain osataan ja halutaan, mutta harvoin se on sen työntekijän käsissä.
 
reilu peli
Nuo palkalliset sairauslomat pitäisi lopettaa kokonaan,voin vakuuttaa että sairastelut tippuisivat heti vähintään puoleen nykyisestä.
Olisi työnantajllakin mahdollisuus palkata sijainen kun ei tarvitsisi kotona makaavalle palkkaa maksaa.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29217721:
Niin. Esimerkki elävästä elämästä tältä päivältä: minä ja kollegani olemme jakaneet alaa x opiskevat tällä hetkellä työssäoppimassa olevat keskenämme. Työpaikoilla pitää käydä yleensä pari kertaa, ekalla kerralla hoitaa paperiasiat ja varmistaa, että työpaikan vastuuohjaajalla, opiskelijalla ja koululla on samanlainen käsitys tulevan jakson sisällöstä. Tokalla kerralla hoidetaan arviointi.

Kun sitten kollegan lapsella on vatta kuralla, niin se olen käytännössä minä, joka ne joutuu hoitamaan, eikä niitä tapaamisia pääsääntöisesti voi siirtää, koska on jo muutenkin haastavaa löytää sellainen yhteinen aika, joka sopisi kaikille kolmelle taholle. Eikä suinkaan nämä työssäoppimispaikat ole samassa pitäjässä, joten siinä sitten saa päivän mukavasti kulumaan kulkemalla pitkin maita ja mantuja.

Ei kuullostane varsinaisesti vaativalta hommalta, mutta jos joku satunnainen vastaantulija sen tekisi, niin olisi sama kun ei tekisi ollenkaan. Sijaisen perehdyttäminen veisi viisi kertaa enemmän aikaa, kuin kun teen saman homman itse, ja ei tosiaan tarvitse olla avaruusasemalla töissä tajutakseen, että työkaverin toiminta ärsyttää, kun huomennakin vuorokaudessa on vain 24 tuntia.
Siis miten sinä pystyit käytännössä olemaan kahdessa paikassa yhtä aikaa? Vai olitteko sattumalta sopineet nämä tapaamisajat niin, ettei mikään mene päällekkäin? Jos päiväsi venyi, niin kai niitä joitakin tapaamisaikoja piti kuitenkin vähän muutella? Ja mitä muita töitä sinulta jäi tekemättä? Kuka ne teki?
 
sareiv
töistä poissaolohin pitäisi olla alakohtaisia sopimuksia. Ymmärrän Björniä hyvin.
On aloja joissa osan hommista voisi varmasti tehdä netissä / sähköpostilla ja luulen että Bjöninkin työkaverille löytyisi taatusti hommaa jota voisi kotoa käsin paikata. edes sairas lapsi ei tarvitse jokaista valveillaolominuuttian apua. Työnantajalla pitäisi oikeasti olla oikeus vaatia, toki kohtuuden rajoissa , että kotona terve aikuinnen voisi hoitaa ns. paperihommia avuksi.

Mutta, maailma on harmillisesti vähintään puolillaan ihmisiä asenteella "minulla on oikeus"
Itse en edes koe olevani merkittävä sankari työnteossa, mutta kyllä meillä pyritään järjestämään niin että
kumpikin pääsee vaikka osan päivästä töihin hoitamaan akuuteimmat alta, että työkamut ei ole pulassa, ja kotonakin voi tosiaan tehdä osan hommista, muistitikku ja tietokone ja etäyhdeydet vaan käyttöön niin joillain aloilla asioita voi hoitaa myös lasten sairastaessa.
Eri asia on asiakaspalvelu ja sairaalahommat tietenkin, siksi alussa lukeekin että alakohtainen...
 
miex
Entisessä työpaikassani oli pari naista, jotka oli enemmän saikul, kuin töissä. Kaikki tiesi, että lintsasivat, mutta minkäs teet, kun oli lappu. Aina saa kyllä saikkua, jos vaan osaa valittaa, eikä terkka varmasti tiedä, jos valehtelee, että pieni lapsi yöllä oksenti...tms. Toinen mulle pokkana joskus sanoi, että täytyy hakee vähän saikkua. kun lomaa niin vähän. Toinen joskus kuuleman mukaan aamul kääntyi bussipysäkiltä takas kotiin, kun ei jaksanutkaan raahautua töihin. Joo, en ymmärrä, en. Eri asia on sit oikeasti sairaiden lasten vanhemmat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29220482:
Siis miten sinä pystyit käytännössä olemaan kahdessa paikassa yhtä aikaa? Vai olitteko sattumalta sopineet nämä tapaamisajat niin, ettei mikään mene päällekkäin? Jos päiväsi venyi, niin kai niitä joitakin tapaamisaikoja piti kuitenkin vähän muutella? Ja mitä muita töitä sinulta jäi tekemättä? Kuka ne teki?
Ei ihminen voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa. Ja ei minun töitäni tee kukaan muu puolestani. Itse pitää tehdä ja ne vaan siirtyivät myöhemmäksi, kotiin. Kuten esim. parin ryhmällisen esseiden tarkastamiset/arvioinnit.
 

Yhteistyössä