Yksi ja sama työkaveri on KOKO AJAN lastensa takia saikulla

"vvieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29217109:
On varmasti. Mutta tässä nyt on parikin ihmistä puhunut henkilöistä, jotka ovat koko ajan pois. Jos vaikka vuoden aikana henkilö on pois melkein puolet ajasta, eikö siihen kannattaisi jo jotenkin reagoida.
Meinaat että työnantaja palkkaa ensi vuodeksi ylimääräisen työntekijän siksi, että edellisenä vuonna yksi työntekijä lapsineen on ollut paljon flunssassa ja mahataudissa? Tai edes ensi viikolle? Tyypillisestihän nuo poissaolot ovat 3 päivää putkeen, monessa paikassa kun ei tarvitse siihen lääkärintodistusta.

En mä syytä jos lapsi on oikeasti sairas, mutta lintsaaminen on valitettavan yleistä.
 
vieras,,
Hoitoalalla näitä kotiin jääviä on paljon ainakin meillä. Joko oman tai lapsen sairauden takia ja ihmeparantuminen tulee aina sen kolmen palkallisen sairaspäivän jälkeen, juuri sopivasti niin että poissaolo päättyy vapaapäiviin.

Sijaisia kyllä saa, mutta keikkalainen ei pysty tekemään paperitöitä joten ne jäävät sitten niille jotka eivät sairasta jatkuvasti.

Yksi työntekijöistä tekee myös paljon sitä että tulee aamulla töihin ja neljän tunnin jälkeen ilmoittaa sairastuneensa ja lähtee kotiin. Siihen ei edes sijaista saa loppupäiväksi.

Ja kun ne on ihan oikeasti aina samat ihmiset joilla on ne migreenit tai nuhaiset, yöllä lämpöilleet lapset joiden lämpöily on sopivasti laskenut aina aamuun mennessä :|
 
"veiras"
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä..;29216082:
Joo kyllä korpeaa kun joku rakentaa taloa sairaslomalla/sairaiden lasten kanssa täydellä palkalla, vaikka vaimokin voisi muksut hoitaa. Mutta ehkäkumpikin vanhempi onkin yhtä aikaa hoitamassa lapsia mistäs sen tietää....
Jos on parisuhteessa, niin ainakin meillä vaaditaan lasten sairausajalta puolison työnantajalta samalta ajalta todistus puolison työssäolosta.
 
"veiras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29217109:
On varmasti. Mutta tässä nyt on parikin ihmistä puhunut henkilöistä, jotka ovat koko ajan pois. Jos vaikka vuoden aikana henkilö on pois melkein puolet ajasta, eikö siihen kannattaisi jo jotenkin reagoida.
Kyllä niihin reagoidaankin, meillä pääsee keskustelemaan asiasta esimiehen kanssa sitten kun sairauspäiviä kertyy joku tietty määrä. En tiedä päivien määrää, koska ei ole omaa kokemusta - olen viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut pois töistä 5 päivää, kolme niistä päiväkirurgisen toimenpiteen vuoksi.
 
oivoi
No jos se olisi palkatonta ( työnantajallekkin ilmaista) niin silloin vois vapaasti hoitaa lapsiansa kotona. Ja työnantaja ilman ylimääräistä kulua vois ottaa tuuraajan. En tajua,miten työntekijällä ei mitään omavastuuta tms. Varmasti helpommin ollaan kotona,jos saman rahan saa kotona olosta.häikäilemättömästi osa nimittäin käyttää hyväksi. Eli,hoida vaan kotona,mutta palkatta,niin silloin ollaan vain oikeassa tarpeessa. P.s. Olen myös itse useamman lapsen työssäkäyvä äiti.
 
hehh
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29217721:
Niin. Esimerkki elävästä elämästä tältä päivältä: minä ja kollegani olemme jakaneet alaa x opiskevat tällä hetkellä työssäoppimassa olevat keskenämme. Työpaikoilla pitää käydä yleensä pari kertaa, ekalla kerralla hoitaa paperiasiat ja varmistaa, että työpaikan vastuuohjaajalla, opiskelijalla ja koululla on samanlainen käsitys tulevan jakson sisällöstä. Tokalla kerralla hoidetaan arviointi.

Kun sitten kollegan lapsella on vatta kuralla, niin se olen käytännössä minä, joka ne joutuu hoitamaan, eikä niitä tapaamisia pääsääntöisesti voi siirtää, koska on jo muutenkin haastavaa löytää sellainen yhteinen aika, joka sopisi kaikille kolmelle taholle. Eikä suinkaan nämä työssäoppimispaikat ole samassa pitäjässä, joten siinä sitten saa päivän mukavasti kulumaan kulkemalla pitkin maita ja mantuja.

Ei kuullostane varsinaisesti vaativalta hommalta, mutta jos joku satunnainen vastaantulija sen tekisi, niin olisi sama kun ei tekisi ollenkaan. Sijaisen perehdyttäminen veisi viisi kertaa enemmän aikaa, kuin kun teen saman homman itse, ja ei tosiaan tarvitse olla avaruusasemalla töissä tajutakseen, että työkaverin toiminta ärsyttää, kun huomennakin vuorokaudessa on vain 24 tuntia.
Miten voit saada tuon työn kuulostamaan joltain rakettitieteeltä? :D

Olet siis joku näyttömestari tai vastaava?

Ei se todellakaan ole noin hankalaa, työpaikat joustavat, voisit tehostaa työtäsi, voisit yrittää sopia tuon perehdytyspalaverin niin että useampi osallistuisi. Toinen vinkkini on että puhelin on keksitty. Suuren osan asioista voi hoitaa myös puhelimitse.
 
Huhuh
Mä jouduin raskaana olemaan duunista pois tosi paljon runsaan pahoinvoinnin, huimauksen ja ennenaikaisten supistusten takia. Oli huono omatunto, mutta pakko mikä pakko. Myös mun selän takana supistiin. Pahoitin siitä mieleni kyllä. :( Juu ei kyllä ole isovanhempien velvollisuus hoitaa sairasta lasta ja usein se vaan on niin, että miehellä (jos sellainen on) on sitte se "parempi" työ. Usein myös kipeä lapsi saattaa haluta äidin. Jos lapseni alkaa päiväkotiin mentyään sairastella, koitan olla tuntematta huonoa omaatuntoa saikkupäivistä. Esimiehellä on velvollisuus järjestää sijainen.
Parempi työ? Jokaisen työ yhtä arvokasta, törkeää ajatella että naisella isompi velvollisuus jäädä kotiin ja mies vaan sais käydä töis. Miehen pitää ihan yhtälailla olla töistä pois jos lapsi sairas ja lapsi pitää opettaa siihen etä kumpi vaan voi hoitaa.
 
Kiitoshoosianna
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29217866:
Lusmuilevat työkaverit eivät käsittääkseni tule ammatin kylkiäisenä.
Itse tunget lapsesi mummon hoitoon ja valitat vielä niitä laiskoiksi, jotka ei tule töihin, kun hoitavat vatsatautista lasta kotona. Teillä varmaan isovanhemmat huutavat kiitoshoosiannaa, kun tunget sairaat lapsesi heille hoitoon, jotta pääset maailmanvaativimpiin hommiin koululle.
 
"Vieras."
Ja mie kun luulin ettei björn osaa puhua "oikeata kieltä" ollenkaan. Siis mulla sellainen kuva siitä että puhuu ihan kaikkea porvoota vaan. Kaikesta jonninjoutavasta ja hulluja suorastaan.
Mutta hei sehän onkin ihminen?!
 
"äiti88"
Ei tartte olla avaruusinsinööri, että joutuu tilanteeseen jossa joutuu tekemään toisen ihmisen työt. Itse teen ihan päiväkotityötä kunnalla, mutta kun työkaveri oli jatkuvasti pois (jatkui VUOSIA), niin työt lankes meille. Ei meidän työ vaikeaa ole, mutta kun ei ole saatavilla sijaisia päiväksi tai kahdeksi, niin mistäs repäiset sen kolmannen käsiparin. Tämä työkaveri kun harjoitti taktiikkaa 2 päivää töissä, 3 poissa, 3 päivää töissä, 3 päivää poissa... Perin vittumaista. Kuka tollasia sijaisuuksia ottaa, voin kertoa ettei kovin moni!

Joo, palkkaa voi toki vaatia pomolta ja lisää työvoimaa, jolloin pomo näyttää että voit mennä tosta ovesta ulos ellei kiinnosta tai sit tuut kiltisti huomenna töihin niinkui tähänkin asti. Se on vaan realiteettia, jota jotkut ei ymmärrä.
 
Justjuu
[QUOTE="elämä on";29216433] tosin yksikään lasten sairastelujen takia yökausia valvonut äiti ei ole kateellinen tällaisista poissaoloista, mutta nämä lapsettomat ovat eri asia.[/QUOTE]

En ainakaan itse lapsettomana ole kateellinen kenenkään sairasteluista. Ja luuletko etten omaishoitajana ole joutunut öitä valvomaan vaikkei lapsia olekaan? Ikävää yleistystä.
 
Jepps
Oma kuusivuotiaani on aika vähän kipeänä, ehkä yhteensä 3-5 päivää vuodessa joudutaan olemaan kotona ja työtkin on mulla sellaiset, että ne sitten kasaantuu ja odottaa mua työpaikalla, eli käytännössä mitään ei multa jää tekemättä poissaolon takia. Silti tuntuu ikävältä olla pois töistä, varsinkin kun suurin osa poissaoloista tulee siitä että tytöllä on illalla ollut kuumetta joten ei voi viedä tarhaan vaikka käytännössä on seuraavana päivänä jo ihan terve. Jos näitä sairasteluita olisi enemmän, mä palkkaisin välillä hoitajan kotiin ja kävisin tekemässä työt mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti että päivä olisi lyhyt. Kyllä mun mielestä mulla on myös velvollisuuksia työnantajaa kohtaan eikä pelkkiä oikeuksia. Toki olisi hieno työpaikkaetu, jos työnantajalla olisi tarjota ilmainen, tuttu lastenhoitaja työntekijöille. Näin työt tulisi hoidettua jos työntekijän läsnäolo on todella tärkeätä.
 
Miten voit saada tuon työn kuulostamaan joltain rakettitieteeltä? :D

Olet siis joku näyttömestari tai vastaava?

Ei se todellakaan ole noin hankalaa, työpaikat joustavat, voisit tehostaa työtäsi, voisit yrittää sopia tuon perehdytyspalaverin niin että useampi osallistuisi. Toinen vinkkini on että puhelin on keksitty. Suuren osan asioista voi hoitaa myös puhelimitse.
En tokikaan ole missään vaiheessa sanonut, että kyse olisi jostain monimutkaisesta asiasta. Mutta koska olen opettaja, niin minullakin on omat lähiopetustuntini, jotka rajoittavat muita töitäni. Ja mikä ihme tuo puhelinvinkki on?? Puhelimen kauttako minun pitäisi oppitunnit pitää?
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
"Wieras"
Itsellä ollut myös tuollainen lusmuileva työkaveri. Oli kyllä painajainen koko ihminen. Onko sulla Björn mahdollista esittää mielipiteesi kohtuuttomasta työtaakasta työnantajalle ja kertoa ettet suorita enää toisen töitä? Teet vastedes vain omat duunisi.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Björn, sun työtilanne on hanurista. Eihän tollasta voida jatkuvalla syötöllä vaatia tai edes olettaa, että saadaksesi omat ja toisen työt hoidettua sinun täytyy viedä oma lapsi/lapset illaksi hoitoon. Mitä sanoo liitto?
 
paluu
Suomessa on tehty lainsäädäntö sellaiseksi että työurat olisi mahdollisia naisillekin, päivähoito, kouluruoka, äitiyslomat, suojalait,,,todellisuudessa on kuitenkin niin että siihen saakka kun nuorin on sen kolme niitä pitäs hoitaa kotona. Siis ainakin sen mielummin kouluikäinen. Ei rasitu kollegat ja työt niile ketkä sen tekee,,,huoh, puukotetaan äidit toisia nyt kunnolla!
 
"tjaa"
Tuo on arkipäivää meilläkin. Tietyt asiat vaan täytyy tehdä, ja jos yksi heittäytyy hankalaksi niin muillahan se taakka sitten lisääntyy. Ei todellakaan heru mitään ylimääräistä, parhaimmassa tapauksessa todetaan vaan että hyvinhän se sujui pienemmälläkin porukalla. Nää jotkut huutelijat täällä ei taida olla edes työelämässä... Ihannemaailmassa toki toimisi noin, miten säpäle kuvittelee.
 

Yhteistyössä