Yksin autolla 500 kilometriä, vinkkejä?

  • Viestiketjun aloittaja "tinsku"
  • Ensimmäinen viesti
"tinsku"
Olen lähdössä tiistaina sukulaisten luokse 500 kilometrin päähän, jänskättää koska en ole ikinä ajanut mitään noin pitkää matkaa. Pisin matka 150 kilometriä tähän mennessä ja silloinkin oli muita kyydissä. Autosta täytyy muistaa katsoa renkaat, öljyt, lasinpesuneste, jotain muutakin? Pyyhkijät aion myös vaihtaa ennen lähtöä.
Auton lisäksi huolettaa miten jaksan ajaa, koska en ehkä oikeesti käsitä miten pitkä tuo matka on :D Vinkkejä?
 
"kokenut"
Jaloittelu/aivotuuletustauko 1,5h välein, vaikkei siltä tunnu. Helppoja naposteltavia ja vesipullo käden ulottuville. Ei karkkia tai muuta sokeria. Yksi pidempi tauko vähän yli puolessa välissä matkaa, jolloin syöt jotain kunnollista. Hyvää musaa mukaan. Ei ole tolkuttoman pitkä matka.
 
öööh
Juominen kannattaa jättää mahdollisimman vähiin ennen lähtöä tai joudut pitämään matkan alkuvaiheessa useamman vessatauon.
Vararenkaan ilmat kannattaa katsoa ja että tunkki ja rengasavaimet mukana.
 
Jakj
Älä syö mitään kovin raskasta ennen matkaa tai matkan aikana jos (ja kun) pidät taukoa, ettei ala väsyttämään. Hyvää musiikkia tosiaan, ja pysähdy riittävän usein.
 
vierass
Nuku edellinen yö hyvin ja lähde mieluiten aamulla virkeänä. Syö kunnollinen aamupala, mutta älä kuitenkaan liian raskaasti, jotta se ei ala väsyttämään. Käy pissalla ennen lähtöä:)

Alkumatkasta olet virkeimmilläsi, joten silloin ajaisin 1½-2½ tuntia ennen ekaa pysähdystä, riippuen reitistä, omasta olosta, säästä ja liikenteestä. (Moottoritietä hyvällä säällä on helpompi ajaa kuin sateella kiemurtelevaa pikkutietä.) Siinä välissä kunnon tauko, kevyesti syötävää (ei mitään suurta ateriaa, jotta se ei väsytä), jaloittelua, vessakäynti jne. Loppupätkä sitten olon mukaan lyhyemmissä, joissa väleissä omaa oloa kuunnellen sopivan pituisia taukoja. Kannattaa ennemmin ottaa vaikka se 10 minuutin jaloittelutauko tunnin välein kuin riskeerata liikenteessä huomiokyky heikentyneenä. (Huoltoasemalta kahvi, karkkipussi, vessakäynti, tankkaus tms.) Kun ei tiedä reittiäsi, vaikea sanoa kuinka monta muuta taukoa.

Kun ajaa pidemmän alkupätkän virkeänä, ehtii jo aika pitkälle ja loppu on sitten henkisestikin helpompi ajella eikä ala stressaamaan ja ärsyttämään matkan pituus juuri silloin, kun alkaa väsyttämään ja huomiokyky heikkenee.
 
"noh"
Mä ainakin tankkaisin auton ennen lähtöä myös. ;) Joo, saahan sitä matkan varrellakin tankattua.

Mä olen joskus omia eväitäkin ottanut mukaan ja kahvia. Voi halutessaan pysähtyä missä vain. Vähän olen etukäteen miettinyt, missä on kahviloita ja huoltoasemia, missä voi pysähtyä. Vaikka niitä voi matkan varreltakin katsella, mutta jossain väleillä kun on ajellut, voi olla pitkiä välejäkin seuraavaan huoltoasemaan.

Hyvää musiikkia mukaan. Handsfree-laite puhelimeen jos oikein kyllästyttää, voi puhella jonkun kanssa.

Pysähdyksiä aina tarpeen mukaan.

Mä pidin joskus 150 kilometriä pitkänä matkana, mutta kun joskus joutuu ajelemaan näitä 500 km matkan ajojakin, olen todennut että matkan pituuden tuntu on vähän suhteellista.
 
"tinsku"
Hyviä vinkkejä :) Matkani on Kajaanista Tampereelle. Mietin tuota tankkaamista, miten alas bensamittarin uskaltaa antaa mennä jos ei sitten ihan pian ole huoltoasemaa. Tankkaanko liian usein jos en anna bensamittarin mennä alle puolenvälin? Autossani on käsittääkseni aika pieni tankki, noin 70 eurolla mahtuu bensaa jos valo jo palaa.
 
vierass
[QUOTE="tinsku";29855432]Hyviä vinkkejä :) Matkani on Kajaanista Tampereelle. Mietin tuota tankkaamista, miten alas bensamittarin uskaltaa antaa mennä jos ei sitten ihan pian ole huoltoasemaa. Tankkaanko liian usein jos en anna bensamittarin mennä alle puolenvälin? Autossani on käsittääkseni aika pieni tankki, noin 70 eurolla mahtuu bensaa jos valo jo palaa.[/QUOTE]

Minä tankkaisin siinä puolikkaan tankin ja yhden neljänneksen välillä. Voihan tyhjemmäksikin ajaa, mutta ei ainakaan tarvitse stressata. Sitä paitsi tarvitset kuitenkin jaloittelutaukoja, tankkaaminen hoituu samalla.
 
"sasa"
[QUOTE="tinsku";29855341]Olen lähdössä tiistaina sukulaisten luokse 500 kilometrin päähän, jänskättää koska en ole ikinä ajanut mitään noin pitkää matkaa. Pisin matka 150 kilometriä tähän mennessä ja silloinkin oli muita kyydissä. Autosta täytyy muistaa katsoa renkaat, öljyt, lasinpesuneste, jotain muutakin? Pyyhkijät aion myös vaihtaa ennen lähtöä.
Auton lisäksi huolettaa miten jaksan ajaa, koska en ehkä oikeesti käsitä miten pitkä tuo matka on :D Vinkkejä?[/QUOTE]

Ei tuollainen pieni pyrähdys edellytä mitään kummempaa valmentautumista. Turha rakentaa mitään henkistä muuria kuuden tunnin ajelulle.
 
Auto kuntoon, kuten tuossa yllä on jo lueteltukin. Lisäksi heijastinliivit ja lämmintä vaatetta mukaan, et palellu tai jää auton alle jos joudut pysähtymään tien sivuun.

Äänikirjaa suosittelen minäkin, riippuen toki omista mieltymyksistä ja siitä, kuinka paljon vie keskittymistä liikenteestä. Jos aikaa on yllinkyllin ja oma aika miellyttää, etsi joku kiinnostava paikka matkan varrelta, mihin pysähdyt. (joku pikkukylän maatilamuseo, kirppis, taidenäyttely tms.) Virkistää kummasti, kun ei ole pelkästään pisteestä A pisteeseen B paahtamista. Omat eväät mahdollistavat mukaville levähdyspaikoille pysähtymisen.

http://www.nopsatravels.com/vaihtoehtoja-abc-asemille-2/#esittely
https://www.facebook.com/vaihtoehtoabclle
 
"sasa"
[QUOTE="tinsku";29855432]Hyviä vinkkejä :) Matkani on Kajaanista Tampereelle. Mietin tuota tankkaamista, miten alas bensamittarin uskaltaa antaa mennä jos ei sitten ihan pian ole huoltoasemaa. Tankkaanko liian usein jos en anna bensamittarin mennä alle puolenvälin? Autossani on käsittääkseni aika pieni tankki, noin 70 eurolla mahtuu bensaa jos valo jo palaa.[/QUOTE]

Jos täydellä tankilla lähdet, niin eihän autoa tarvitse tankata kertaakaan tuollaisella matkalla.
 
[QUOTE="sasa";29855470]Ei tuollainen pieni pyrähdys edellytä mitään kummempaa valmentautumista. Turha rakentaa mitään henkistä muuria kuuden tunnin ajelulle.[/QUOTE]

Jos ei ole tottunut ajamaan pitkiä matkoja etenkään yksin, varmasti kannattaa etukäteen pikkasen miettiä juuri auton kuntoa ym.
 
"tinsku"
[QUOTE="sasa";29855475]Jos täydellä tankilla lähdet, niin eihän autoa tarvitse tankata kertaakaan tuollaisella matkalla.[/QUOTE]

Tätä juuri mietin kun mulla ei ole oikein käsitystä miten nopeasti bensa kuluu :D Ajan lyhyttä työmatkaa ja pieniä kauppamatkoja autolla, yksi tankillinen riittää kuukaudeksi.
 
[QUOTE="tinsku";29855493]Tätä juuri mietin kun mulla ei ole oikein käsitystä miten nopeasti bensa kuluu :D Ajan lyhyttä työmatkaa ja pieniä kauppamatkoja autolla, yksi tankillinen riittää kuukaudeksi.[/QUOTE]


pikkuauto vie hiljalleen körötellessä noin kuus litraa sadalle eli koko reissun ajaa 30 litralla

pienimmät tankit on 50 litraa
 
"sasa"
[QUOTE="tinsku";29855493]Tätä juuri mietin kun mulla ei ole oikein käsitystä miten nopeasti bensa kuluu :D Ajan lyhyttä työmatkaa ja pieniä kauppamatkoja autolla, yksi tankillinen riittää kuukaudeksi.[/QUOTE]

Polttoainetta kuluu ajetun matkan mukaan, eikä sitä yleensä mitata kalenterilla. Kai sinä nyt joskus olet katsonut kuinka monta litraa tankkasit ja kuinka monta kilometriä olet ajanut edellisen tankkauksen jälkeen?
 
"tinsku"
[QUOTE="sasa";29855511]Polttoainetta kuluu ajetun matkan mukaan, eikä sitä yleensä mitata kalenterilla. Kai sinä nyt joskus olet katsonut kuinka monta litraa tankkasit ja kuinka monta kilometriä olet ajanut edellisen tankkauksen jälkeen?[/QUOTE]

Itseasiassa en ole ikinä kiinnittänyt huomiota tuollaiseen :D
 
Huokaus...
Mitä eroa siinä on, ajaako sata vai viisitakaa kilsaa?
Kulunut aika. Kokematon kuski voi olla loppuvaiheessa hyvin väsynyt.

Minua hämmästyttää nämä tällaiset kommentit, myös tuo sasa. Miten ei ihminen ymmärrä, että joku voi tehdä jotain asiaa ensimmäistä kertaa ja kysellä siksikin vinkkejä? Vissiin nämä on kasvanut sellaisessa tynnyrissä mihin ei ole muita mahtunut.

Mutta ehkä se on vaan päivän päteminen. Yök.
 
"OMG"
Voi apua, yksin 500km!? Helppoa ku heinän teko mut jos kaipaat siihen jotain haastetta niin ota ihmeessä pari alle kouluikästä muksua ja koiraa mukaan ; )

Käyhän kertomassa sitten miten matka meni.
 

Yhteistyössä